**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Meilläkin oli kylmimmillä pakkasilla harso siinä vaunun suuaukolla pitämässä lämpöä. Tosin ihan joka nurkasta ei ollut kiinni, että ilma kiersi. Nyt en oo pitänyt, mutta harso ja pyykkipojat on aina lenkillä mukana jos tulee tilanne, että aurinko paistaa pahasti silmiin. Silloin laitan auringon eteen harsoa vähän.

Meillä on brio nova yhdistelmät. Isot ja kömpelöt on kasata, mutta hyvät työntää. Kotivaunuina menee hyvin varsinkin meillä kun hiekkateitä kuljetaan. Mutta kovin usein ei autoon niitä viitti ottaa kun tosiaan vie sitten koko takaboxin autosta. Onneksi on matkarattaat! Muuten siis oon vaunuihin ihan tyytyväinen, mutta kun oon tällanen hukkapätkä (alle 160cm) niin työntöaisaa ei saa ihan tarpeeksi alas ja varsinkin mäkisellä tiellä ja pitkillä lenkeillä käy hartioihin. Jos meille toinen lapsi suodaan niin sille kyllä ostetaan uudet vaunut, osaapahan sitten ottaa erilailla asioita huomioon vaunuja valitessa.

nelli & Nuutti kohta 3kk
 
Mä oon laittanut harson vaunujen suuaukolle auringonpaisteelta suojaamaan. Kuitenkin silleen, että ilma pääsee kiertämään. Myös kun oli vähän kylmempi, harso oli suojaamassa kylmältä. Hyönteisverkkoa oon kanssa joutunut jo käyttämään, niin lämmintä alkanut olla, että kaikenlaisia itikoita pörrää jo ulkona.

Meillä on Manduca-kantoreppu. Olen sitä jonkin verran kokeillut jo sisällä, mutta en vielä ulkona. Tuntuu, että se on vähän hankala sisällä, meinaan mitään kotihommia en sen kanssa saa tehtyä, kun tuntuu että vauva on "tiellä" siinä edessä. Ulkona kesällä se on varmasti ihan huippu! Meillä on myös pitkä trikoinen kantoliina, mutta en oikein osaa sitoa sitä hyvin. Netistä olen katsonut ohjeita sitomiseen, mutta melkein tarvisin jonkun, joka kädestä pitäen näyttäis, miten se sidotaan.

Vaunuista; meillä on Emmaljungan Edge Duo -yhdistelmät ja oon ollut tosi tyytyväinen niihin. :) Varmaan kesäksi ostetaan matkarattaat, helpompi pakata autoon kuin nuo isot yhdistelmät, vaikka kyllä nekin on autossa meidän mukana kulkeneet. :)

Nyt yritän mennä nukuttamaan tätä poikaa... saas nähdä miten käy. Vaunulenkille siis, mutta usein poju sit herää kun tullaan takas kotipihaan ja vaunut pysähtyy...

Merve ja pikkumies 2 kk ja risat
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on käyty Jorvissa Prick-testeissä sekä maitoaltistuksessa.
Prickit oli nolla, testattiin maito, muna ja soija (tosin näin pienillä tulos ei ole täysin luotettava). Sen jälkeen mentiin maitoaltistukseen, Lukalle annettiin ensin ruiskulla milli Nannia, siitäkös poika suuttu ja piti antaa sitten Neocatea perusannos nälkään. Törkeetä kiusata pientä poikaa millin maidolla =)
Sitten säännöllisin väliajoin, 20-30 min odottelua väleissä, nostettiin Nannia 5, 10, 20, 50 ja lopuksi 100ml. Kyllä rupesi poika olee tosi ähky ja pulautteli tosi paljon, enemmän mitä refluksin kanssa (vähän yli tunnissa 250ml). Normaalisti poika syö 100ml n. 3 tunnin välein. Välittömästi ei tullut reaktiota ja altistusta jatketaan vko kotona, annetaan Nannia ja Neocatea. Ensi ti Jorvista soitetaan mahdollisista oireista ja tehdään päätös mahdollisesta jatkosta tai sitten poika saa terveen paperit allergian osalta. Aiemmin on siis todettu refluksi sekä atooppinen iho.

Sori, oli paljon omaa napaa

Minnis ja Luka 3kk
 
Minnikselle jaksamista testailuun!

Merve ja muutkin liinojen kanssa tuskailijat: Kantoliinakanavan kotisivut kannattaa katsoa tuolta nuo tukihenkilöt, jos olisi joku omaltakin paikkakunnalta. Itselläni on pojan kummi tukena ja turvana noissa kantoliina asioissa. Käytössä meillä on Manduca-reppu, trikoinen liina, rengasliina ja muutama pidempi kudottu liina, sekä neliöliina. Osa kylläkin lainassa tältä yllä mainitulta ystävältä :D . Tuo trikoinen oli alussa todella hyvä, kun se jousti niin, ettei sidonnan täytynyt olla täydellinen, kunhan tarpeeksi napakka :p . Nyt suosikiksi sisällä on noussut tuo toinen kudottu. Se ei ole tuntunut niin kuumalta kuin tuo trikoinen. Mutta tuo toinen kudottu tuntuu näin pienelle vielä todella jäykältä. Manducaa olemme käyttäneet ulkosalla, kun olemme lähteneet pidemmälle metsälenkille koiran kanssa. Mies yleensä silloin kantelee tuota poikaa :D . Neliöliinassakin on vauvatuki, mutta se ei ole meillä ollut kovin toimiva, niinpä kokeilemme sitä myöhemmin taas uudestaan. Rengasliina taas toimii pikaliinana ja onkin pelastanut monta omaa aamupalaa. Poika on usein aamusella levoton ja ei viihdy muualla kuin sylissä, niin olen saanut leivät tehtyä :D Tulipas oikein liinahörhöilyä :LOL: Mutta itselläni on ollut ongelmia olkapäiden kanssa ja noista olen saanut paljon helpotusta arkeeni.

Yöunet tuolla pojalla on muuttuneet positiivisesti. Yöllä mennään nukkumaan 23-24 ja heräillään sitten 5 tunnin jälkeen syömään ja sitten vielä 2-3 tuntia unta! =) Välillä vielä seuraavankin syötön jälkeen saattaa nukkua tunnin tai pari. Päikkäreitä vetelee vielä 1-3 tuntia 1-2 kertaa päivässä eli ne eivät vielä ole kovin säännölliset :D Ja nukahtelee kyllä pieniä pätkiä aina välillä syliinkin. On jopa muutaman kerran nukahtanut omaan sänkyynsäkin, muuten tosiaan unet kantoliinassa, rattaissa tai vanhempien kainalossa.

Pojalla on muuten nyt nimikin: Heikki Lionel Tapio. Ristiäisistä tuli vähän tyngät. Miehen isä oli katkaissut jalkansa, siskon mies ja poika oli harrastamassa, kummisetä tyttöystävineen muisti ajan väärin ja yksi kummi poikaystävineen asuu Australiassa. Joten puolet vieraista ei sitten ollutkaan paikalla. Olipahan hyvin intiimi tunnelma :D

Nyt ulkoilemaan!

Seepia ja Heikki
 
Meillä kävi taas päinvastoin, että ristiäisväki lopulta tuplaantui ja väänsin vielä edellisenä päinä kaksi voileipäkakkua ja juustokakun ja makeankakun ristiäisiin :)

Mistä saisi kivoja leikkimattoja siis sellaisia missä menee ne kaaret yläpuolella. Käytiin lastentarvike myymälässä ja siellä oli tosi ihana mutta se maksoi 75e??!?!?! Aika kallista :/

Meillä olisi miehen isä oikeestaan ainoa kenelle uskaltaisi jättää pojan hoitoon, mutta vielä ei ole tullut tarve jättää.

Luin kaikki tekstit läpi ja mulla menisi ikuisuus kommentoida kaikille niin nyt vaan toivotan ihanaa kevättä kaikille. Ja palaan taas paremmalla ajalla.

Happynow ja muru <3
 
happynow: Ovat tosi kalliita nuo hyvät jumppalelut, me pyydettiinkin siksi se isovanhemmilta ristiäislahjaksi. Meillä on fisher pricen viidakko -jumppalelu ja on kyllä ihan huippu. Poitsu viihtyy siellä niin hyvin, että saan rauhassa syötyä, puettua, käytyä vessassa yms. kun toinen leikkii reilun puolikin tuntia ihan tyytyväisenä. Eli siinä mielessä hintansa arvoinen :) Mutta olen nähnyt erilaisia vaihtoehtoja ainakin muutamassa marketissa (cittari ja prisma) ja lelukaupoissa.

Repa: No jospa meilläkin tapahtuisi kohta joku oksennus tai köhäisyyden paraneminen muuten, alkaa jo todella mietityttää. Neuvolantäti ei siitä kyllä ollut millänsäkään, joten ei kai sitä pitäisi huolehtia.

Vaunuista: Meillä Gesleinin vision fin ja olen aika tyytyväinen. Ainoat huonot puolet on olleet suht iso koko ja se, että tavarakori jumittaa kokoamisvaiheessa aina jotenkin, ja siitä onkin jo revennyt yksi sauma. Ajattelin huomenna Baby stylen kantispäivillä käydä kysymässä, meneekö se takuuseen.

Kantorepusta: Meillä manduca ja olen sitä jonkin verran käyttänyt esim. kotitöitä tehdessä. Mutta nyt kun tyyppi viihtyy niin hyvin lattialla, sitterissä ja jumppakaaressa, niin en ole viitsinyt mukana kannella. Ehkä sitä tulee käytettyä kesällä enemmän. En tosin tiedä kuinka hyvin Nooa siinä jatkossa viihtyy, kun on aika liikkuvaista sorttia itse ja haluaa aina katsella ympärilleen, eikä ainakaan tuossa rinta-asennossa näe manducasta juuri mitään.

Me käytiin eilen 3 kk neuvolassa (viikko etukäteen) ja olihan tuo jätkä taas kasvanut hurjasti: painoa oli 6 590 g ja pituus 64 cm. Neuvolantädillä oli vaikeuksia muistaa vauvan ikää, kun totesi itsekin, että vaikuttaa ikäistään vanhemmalta. Pari kertaa kyseli joistain taidoista, kunnes tajusi, että eihän tämänikäisen niitä vielä tule osatakaan. Nooa sai kerralla kolme rokotetta ja olikin sitten eilen illalla ja tänä aamuna kuumeinen ja kärttyinen. Panadol onneksi teki tehtävänsä ja olo helpottui.

Nooa on nyt oppinut pungertamaan itseään istuma-asentoon, kun on puoli-istuvassa asennossa. Meinasi sitten toissa päivänä tipahtaa sitteristä, kun en tajunnut, että se voi saada itsensä sieltä ylös (selkänoja kuitenkin vielä melko matalalla). Poika siis ampaisi istumaan ja eihän se siinä tietysti pysy, vaan lähti kellahtamaan sivulle. Sain onneksi napattua käsivarresta kiinni. Ja nyt on sitten valjaat aina kiinnitettyinä :) Luulenpa, että ollaan vielä helisemässä tuon ikiliikkujan kanssa, kun hirveä meno olisi koko ajan jonnekin jo nyt.

Mutta nyt uinumaan, että jaksaa taas uuden päivän näitten herhiläisten kanssa. Onneksi isommille saatiin trampoliini kasattua viikonloppuna, pysyvät siellä melkein koko päivän :)

Commander ja Nooa
 
Mun on pakko kommentoida tota yökyläilyasiaa vielä. Mun yks tuttu lähti miehensä kanssa 2 viikoksi rantalomaileen ja jätti 9 kk-ikäisen vauvansa ja taaperonsa sukulaisten hoivaan (hoitajat vaihtu välillä). Se oli musta kyllä jo vähän liikaa!

Meillä on Minttu saanu välillä aivan kauheita rintaraivareita, kun sitä maitoa ei heti heru. Onneksi mun mies keksi niihin hyvän konstin. Kun huuto alkaa, niin laitetaan tutti suuhun, lutkutuksen alettua vaihdetaan nopeesti tutti rintaan ja vauva jatkaa tyytyväisenä samoilla imuilla. En tiedä, toimiiko tää vaan rintakumin kanssa, sillä meillä käytetään sitä. Rintaraivarit on rintakumin kanssa kyllä erityisärsyttäviä, kun se kumi aina lähtee pois paikaltaan vauvan tempoillessa.

Yöunista: vauva nukahtaa 8-9 aikaan illalla, herää syömään 3-4 aikaan ja aamulla sitte 6-7 aikaan. Minttu on nyt aika tasan 4 kk, korjattua ikää 5 viikkoa vähemmän. Painoa n. 5800g.

Minnikselle voimia Lukan allergioiden ja vaivojen kanssa! Meillä on onneksi vaan tuota atooppista ihoa (toistaiseksi ainakin).
 
commander teillä taitaa olla just se minkä itekki pojalle haluaisin. Se missä on se apina mukana?

Happihyppy tossa olen samaa mieltä, että ehkä turhan pitkä aika tai ei ehkä muuten, mutta jos hoitajakin on vaihtunut :/ mutta en halua kritisoida kaikki tavallaan.

Mun mielestä on niin ihana tänne kirjoitella, kun täällä meidän ketjussa ei ole ollut raskausaikana taikka sen jälkeenkään mitään isompia riitoja, kun taas seuraa välillä muita ketjuja niin niissä tapellaan milloin mistäkin. :heart:

Mä pelkäsin, että poika alkaa huutamaan kamalasti vattaansa kun sai sen ekan rokotteen, mutta poika on ollu ihan rauhallinen eikä ole huutanut juuri lainkaan.
Viime yönä laitoin aamusyötöllä 5 aikaan pimennysverhot kiinni niin herättiin vasta 11.30!! ihan hullua :)

Mun pitäisi aloittaa cezarette pilsut mut ensin pitäs r-testi tehä neuvola tädin mukaan joten huomenna voisi pilsut aloittaa :)

Oikein ihanaa lämmintä päivää kaikille. :)
 
happihyppy: meillä myös nuo rintaraivarit tuttuja ja samalla "tuttivaihtari"-taktiikalla mennään meilläkin. Se kehiteltiin jo esikoisen aikaan eli kuutisen vuotta sitten :) Meillä ei rintakumia ole, silti toimii!

Happynow: Joo, just se, missä on se seepraraidallinen "apina", kissa tai mikä lie. Tänään näin sen tarjouksessa babystylen kanta-asiakaspäivillä hintaan 59 euroa. OVH oli siellä 69, meille isovanhemmat osti sen lelukaupasta, jossa se oli 79 e. Se on kyllä superkiva ja ainakin Nooa siis tykkää tosi paljon. Ja osaa jo pyöräyttää sen apinan soimaan :)

Sain myös samalla kysyttyä siitä meidän tavarakorista ja saadaan tilalle kokonaan uusi. Eli palvelu kyllä pelaa ainakin Baby stylessä.

Meillä on tänään naureskeltu hurjana vappupallolle. Ostettiin isommille lapsille sellaiset isot hämähäkkipallot cittarilta ja ne jaksaa pienintä naurattaa.

Iloista vappua kaikille!

Commander ja Nooa melkein 3 kk
 
Meilläkin tyttö sai sunnuntaina nimen Aada Minea Elisabet:heart:. Tyttö nukuskeli sylikummin sylissä ja vähän havahtui kun pappi kasteli päätä ja jatkoi unia. Ollaan kyllä ennenkin saatu kehuja tytön kiltteydestä, kylässäkin se vaan nukkuu jos väsyttää eikä välitä metelistä eikä juttelusta mitään.

Päiväunet meillä on vähentynyt, ennen nukkui joku 6h pätkissä tai enemmän ja siitä yks pitkä pätkä 3-5h. Nyt ei nuku kuin 3h päivässä n1h kerrallaan ja pieniä torkkuja silloin tällöin. Yön nukkuu yleensä ensin 6h ja sen jälkeen 2-3h. Ei itkekään mutta ei vaan nukahdakkaan, edes vaunuihin välttämättä. Tai ulkona nukuskelee kun kävellään mutta sisällä ei kauempaa kuin 1h. Sitten jos on oikein väsynyt, nukahtaa helposti itsekseen sänkyyn tai syliin ja saa vain kantaa omaan sänkyyn, joskus päivälläkin niin. Ei kuitenkaan vaikuta väsyneeltä ja on pääasiassa aina hyväntuulinen ja hymyilee. Ihmetyttää vaan kun yhtäkkiä unet on niin vähentyneet.

Yökyläilystä, ei meilläkään siihen tarvetta ole ollut, eikä kyllä hoidossakaan ole ollut kuin kahdesti, 2,5h ja 1h:) En ole raskinut antaa, äitini kyllä varmaan hoitais mielellään enemmänkin. Yön yli kestävää hoitoa on mietitty heinäkuulle yhden konsertin ajaksi (klo 18-01) Mutta sen näkee sitten raskinko antaa koko yöksi. Tietysti voitais mennä sitten yöksi äidilleni niin sais imetettyäkin mutta Aada kun on vaan osittaisella imetyksellä niin ei pullon syömisestä ongelmaakaan tule. Vaikeita asioita nämä hoitoasiat jotenkin, kun ei raskis pitkäksi aikaa luopua vauvasta:LOL: Eikä kyllä ole vielä tosiaan ollut tarvetta enempään hoitoon.

Vaunuista meillä on Borat, vuosimallista ei tietoa, käytettynä ostettiin. Ihan hyvät, asiansa ajaa. Parempiakin olis varmasti mutta tähän asti ovat kelvanneet. Toiset vaunut meillä on Brio Original malli ehkä -99 mutta tarvittiin toiset kun työntöaisaa ei saa säädettyä ja itse olen niin lyhyt että hartiat tuli vähän kipeäksi työntäessä. Säästettiin ne kuitenkin, jos toiselle lapselle vaikka niistä kärryjä tarvitsis.

Istuma-asentoon meilläkin Aada punkee itseänsä sylissä raivokkaasti puoli-istuvasta, en ainakaan vielä ole nähnyt että tekis niin myös sitterissä, tosin ei paljoa siinä ole ollutkaan. Valjaat sillä on aina onneksi kiinni, kun on sellainen iki-liikkuja että tuntuu että potkiskelee itsensä siitä muuten pois.

Sarahinä+Aada pian 11vk
 
Kirjottelempa nyt pitkästä aikaa tänne kuulumisia.

Neiti on ruvennu nukkumaan nyt ihan kunnon yöunet..
Simahtaa jo illalla 10 maita ja jaksaa nukkuu sinne aamu 5 tai kuuteen, ennen ku haluaa syödä.
Sit jatketaan unia vielä seitsemään tai kaheksaan.
Mammakin saa nauttia jo pidemmistä yöunista :)

Päivällä ollaan tosi paljon hereillä, jutellaan ja hymyillään.
Nyt on opittu ensimmäiset sanat ukko ja akka :D
Kaikki lähti siitä, kun yritin opettaa neidille sanaa kukka, mutta neiti väänsi sen omaan muotoon.
Isälleen huutaa ukkoa ja mulle akkaa..
Sulonen pikku pirpana.

Päiväunet on kyllä ihan hakusessa, vaikka ennen oli säännölliset.

Ulkoiltu on ahkerasti, kun on ollu niin hyvät säät.

Nöppöne & Pinsku (kohta 3kk)
 
Viimeksi muokattu:
Josko nyt saisin kirjoteltuakin, kun uusikin mokkula kettuilee ja katkoo yhteyttä. Varastin siis miehen mokkulan, että pääsen vähän nettiin ees. Saan yleensä aina luettua ja sit katkasee yhteyden ja ens jaksa koko konetta käynnistää uusiksi, että mokkula taas toimisi sen hetken. Sit yritin soittaa vikapalveluun niin sielläkin on vikaa...Heh :D

Meillä myös pungetaan istumaan jos on sylissä puoli-istuvassa asennossa. Ja tänään kääntyi omassa sängyssään mahaltaan kyljelleen. Olis varmaan mennyt samoja vauhteja selälleen asti, mutta tuli sängynlaita vastaan :) Täytyy siis olla jo aika tarkkana, ettei jätä mihinkään mistä voi pudota.

Yöt on nukuttu täällä hienosti. Kolmena viimeyönä ei oo syöty lainkaan. Nukkumaan on käyty noin 20.30 ja ekana aamuna herättiin 5.20 (ja noustiin ylös kun Nuutti oli ihan virkeä, äiti ei...) ja nyt kahtena aamuna herätty 5.50. Tosin tänäaamuna Nuutti nukahti vielä tissille ja jatkettiin sit unia 7.30 saakka. Jee!

Huomena tulee mun äiti muutamaksi tunniksi hoitamaan Nuuttia, kun mennään miehen kanssa yksille synttäreille. Kamalasti jännittää, lähinnä miten mä pärjään :) Onneksi kyse ei oo kun muutamasta tunnista ja jos oikein alkaa ahdistaa niin pääseehän sieltä pois jo aiemmin ;) Ainut homma tässä on, että Nuutti oli eilen jotenkin tosi itkunen ja mittasin lämmön niin oli 37.1. Vois siis olla, että on pikkasen kipee ja sitä kitisee. Ja jos on kipee huomena niin en kyllä sit raaski hoitoon jättää.

Meillä on muutenkin itkeskelty viime aikoina pitkin päivää, kun aiemmin itkettiin vaan alkuillasta. Jätin nyt eilen cuplatonit ja relat pois, katotaan mitä tapahtuu. Osteopaatti ei ainakaan ollut meille se oikea apu...Blaah.

nelli & Nuutti huomena 3kk
 
Heips pitkästä aikaa, täällä ollaan melko väsyneitä. Sekä poika että minä. Nukahtaminen on edelleen vaikeeta ja kaikki nukkumaan laittaminen tapahtuu huudon kanssa. Ja nukutaan tosi lyhyitä pätkiä. Illalla laitetaan nukkumaan 20-21 välillä ja ekan kerran herätään syömään 12-01 välillä sit taas syödään 3-4 aikaan ja viiden tai kuuden aikaan herätään sit jo viimestään. Yöunet on edelleen ainoat joille rauhoittuu suht helpolla. Välillä luulin jo että nukahtaminen olis menossa parempaan suuntaan kun aloitin tuon tassuttelun mutta sit ollaankin otettu takapakkia. Huonojen unien takia ollaan sitten koko aika kärttyisiä ja itkuisia.

2kk neuvolastakin täti laitto meiät päivystävälle lääkärille tarkastukseen kun koko tarkastuksen ajan jätkä karjui kurkku suorana. Ei löytänyt lääkäri mitään päällisin puolin eikä kuuntelemalla. Sanoi että voisi olla vielä koliikkia ja jos jatkuu aina vaan tuo itkuisuus niin sitten allergiatesteihin. Tänään soitin sitten tk:hn että jos se laittaisi sen lähetteen.

Sain neuvolasta myös perhetyöntekijän käymään meillä pari kertaa viikossa. Tuntuu ihan totaalisesti siltä että voimat on lopussa. Osa päivistä menee niin että vaan itken. Musta on niin rankka aina ajatella sitä edessäpäin olevaa nukkumaanlaittorumbaa. Ei tee esikollekkaan hyvää kun äiti vetistelee vaan joka välissä. Välillä on toki helpompiakin päiviä ja sillon jaksan ajatella positiivisesti.

Anteeksi ruikutus, jospa seuraava teksti olisi jo vähän aurinkoisempi. On silti aina mukava käydä lueskelemassa teidänkin juttuja.

Sanuliini ja Miro 2,5kk
 
en ole paljoa ehtinyt kirjoittelemaan tänne,kun meillä myös ei juuri nukuta päivisin.Vaunuissa voi nukkua ulkona jopa 2 tuntia kun vaunut ovat koko ajan liikkeessä!Sisällä ottaa vaan pieniä torkkuja ja nukahtaa vaan rinnalle.Meillä kin on alusta lähtien syöty usein ja paljon..mulla tulee maitoa aivan liikaa ja sitä täyyy väh kerran päivään lypsää pois.Poika ei huoli pulloa eikä tuttia vaikka tuttejakin on ainakin 5 erilaista!maitoa tulee suhkuten ja poika huutaa mahaansa sitten:(Tänään viimeksi 7 tuntia,kun oli mahanpuruja ja ei saanut unta .Öisin on nukkunut suht hyvin,mutta muutaman viime yön taas tosi levottomasti.Meillä on cuplatonit ja relatipat käytössä ja 2 viikkoa olikin ihan ok,mutta nyt taas alkoi itkuisuus.Ahistaa kun yrittää ite miettiä mitä olis taas syöny väärin jne.Niin poika siis täyttää tiistaina 3kk
 
Sanuliinille kauheesti voimia,tiedän ton tunteen kun ahistaa nukutus jo valmiiksi...esikoisen kans oli vauvana ,melkoset nukutusrumbat...eka koliikkki ja sitten muuten vaan sai 2h tainnutella ja oli ihan yliväsy ja kiukku. Vajaa vuoden ikäsestä alko nukahtamaan sit tosi nopeesti ja hyvin. Jaksamista:hug:

Commander,Joku lima siellä varmaan vaan sahaa...tuskin vaarallista:)

Devilii,Mietit sitä miks fleece hiostaa ja villa ei,se vastaus on että villa hengittää ja fleece ei juurikaan...villa periaatteessa mukautuu sään mukaan,johtaa kosteutta pois iholta jne...

Karmillalle kans voimia itkuisuuden kanssa...mun syömisillä ei juurikaan ollut pojan itkusuteen,esikoisen siis,mitään vaikutusta...se sit vaan loppu. Miä luulen et vika on siinä justiinsa kun nielee ilmaa syödessä kun joutuu nieleen niin nopeesti...

Mulla on ollut hyttyssuoja kaksinkerroin vaunun suuaukolla aurinkosuojana,kohtahan sitä tarvii jo muutenkin...kauheesti täälä ei oo vielä pörriäisiä näkynyt.

Kantoliinaa oon nyt ruvennu aktiivisesti käyttämään mm.ulkoillessa.

Pojalla edelleen päikyt lyhkäsiä,ehdoton maksimi 1h tällä hetkellä,usein vaan 20 min. Mut yöunille nukahtaa itellään tissittelyn jälkeen yleensä 19.30-20,nukkuu sitten 1-2 syötöllä,viimeset 2 yötä menny taas 7h putkeen ja ruokailu ja n.3hpäälle. Heräilee vaan ennen sian pierua,eli 5-6 välistä,paitti tänään nukku sentään 7!

Aksu pynkää kanssa itteensä istumaan ja sitteristä "pois" mutta eipä juuri sitterissä olekkaan. Pitää myös sellasta hinkkaamista kun on mahallaan et pääsee jopa eteenpäin...:) Kovasti koittaa ottaa tavaroista kiinni ja pariin kertaan on mahalta selälleen kierähtänyt ja aina tuppaa killumaan toisella kylellä. Hymyjä pisaa ja hekottelua...juttelee myös paljon:)

Kerhoissa käydään kahdesti viikossa ja tykkää kovasti kun on meteliä ja toimintaa,on varsin tyytyväinen miehenalku:D

Repa ja Aksel sunnuntaina 3kk
 
Ja taas tulee lohdunsanoja hitaammin kasvavampien lasten vanhemmille. Kun tuntuu, että iso osa vauvoista on ensimmäiset kaksi kuukautta keränneet painoa kilon kuussa ja senttejäkin likemmäs kymmenen. Täällä jatketaan minilinjalla. Standardikokoisesta (3,5kiloa ja 50 senttiä) tytöstämme on kahdessa kuussa tullut hymyilevä, jutusteleva ja leikkivä pikkuhöpsö, jolla on mittaa 56 senttiä ja painoa 4355 grammaa. Ensimmäiseen lisäkiloon on siis vielä lähes 200 grammaa matkaa ja ihan taatusti ei Helmikään ole 3-kuisena 62-63 senttiä pitkä. Jollekin teistä muistan terkkarin moistakin vauhkoneen. En ole huolissani yhtään, esikoinen saavutti nuo sentit vasta 6 kk neuvolassa. Painossa Helmi menee esikoisenkin perässä (tytöt olivat syntyessään prikulleen samankokoiset), mutta terkkari on tyytyväinen. Tuumasi vaan, että pieni, siro tyttö, joka kasvaa hyvin omalla käyrällään. Jos lapsi kasvaa hitaammin, mutta kasvaa, ja pää kulkee ikäkäyrällään, mitään hätää ei ole.

Minusta on ihanaa saada käyttää pienimpiä vaatteita hiukan pidempään <3
 
Vähän myöhässä May: mutta harso on vaunuissa kuomussa kiinni aurinko- ja tuulisuojana, aina jostain kulmasta auki että ilma kiertää.

commander: meilläkin on röhinää ihan päivittäin, usein syönnin jälkeen. Mutta poika ei ole kipeä, ilmeisesti maito saa limaa liikkeelle tai jää rohisemaan jonnekin, välillä syödessä tulee maitoa nenästäkin (silloin röhistään eniten).

Meillä' on myös kantoliina mutta aika vähän olen sitä vielä käyttänyt. Tarkoitus on lisätä käyttöä nyt kun ulkonakin voi käyttää sitä ilman toppavaatteita :) Liina on pitkä kudottu, sidontojen opettelemiseen menee aikaa mutta kylläne alkaa onnistua, niin minulta kuin mieheltä.

Eilen oli 2kk neuvola ja hyvin kasvetaan, painoa 5800g ja pituus 57,5 cm. Ei ihme että 2 koon vaipat ja pienimmät vaatteet on käyneet pieniksi! Nyt ollaankin vaipoissa kertiskuurilla, että saadaan tuo iso vaippapaketti kulutettua loppuun :D


Voimia itkuisten vanhemmille :hug: ja Ihanaa vappua kaikille :flower:

pokemoni & Eelis 2kk
 
Hih, meillä laitettiin vasta tänään 2 koon vaipat jalkaan... Ikää olisi viikkoa vajaat 3kk. Eli tillukas Helmin kanssa samoilla käyrillä mennään. 2kk neuvolassa painoa oli 4300g ja pituutta 57cm. Minäkään en ole ollut missään välissä huolissani kun tyttö syö, kasvaa ja liikkuu ihan riittävästi. Minkäs sitä siro neiti itselleen mahtaa..

:hug: Huonosti nukkuvien äideille. Meillä sitä oli 2kk, illat koliikkia ja päivät nukkui joko rinnalla tai liikkuvissa vaunuissa. Edelleen yksin saan nukkumaan vähän tuurilla, mutta vaunuihin jo jää päivälläkin. Illalla itkeskellään vähän (mutta ei enää todellakaan kolikkia) ja sitten nukutaan kahdeksaan (tosin syö yleensä kolme kertaa).

Minunhan pitääkin tuota neitiä alkaa pitää enemmän mahallaan, mitenhän se on noin jäänyt. Tulee aina laitettua selälleen matolle...
 
Ilmeisesti Juhannuslikan tyttö on samaa mallia kuin Helmi. Kiloissa vaippojen kakkoskoko pitäisi mennä, mutta reisistä päästää ohi. Kun ei nuo newbornitkaan tahdo reisistä pitää. Onneksi on harsot ja villahousut, ettei aina ole kaikki paikat märkinä. Useampi merkki on kokeiltu.
 
Mukavaa toukokuuta kaikille :flower: kohta on jo kesä!

Ootte varmaan aikaisemmin jo keskustelleet aiheesta, mutta kuinka pitkiä reissuja olette tehneet jo pienokaisten kanssa, eli kuinka kauan n.3kk lasta voi kerralla istuttaa auton turvaistuimessa ollaan lähdössä reissuun, niin osais vähän laskea että kuinka usein pitää pysähtyä.
hereillä oloaika kuinka pitkään teillä jaksavat pikkuiset olla kerralla hereillä? Meillä alkaa yleensä tunnin jälkeen hirmuinen kitinä (tunti menee naureskellen ja jutellen), mutta eilen oltiin ystäväpariskunnalla kylässä jossa oli meidän pienelle miehellä paljon uutta katseltavaa niin jaksoi valvoa 2,5h.. mutta sitten simahti tosi nopeasti sohvalle eikä heränny edes ulospukiessa! :)
 
Heippa kaikille! :)

nipsutiina kaukalossa saa istua sen 2h putkeen :)

Leikkimatosta
En muista nyt kuka kirjotteli siitä leikkimatosta missä on ne kaaret, että kun on niin kallis. No ikeassa ainakin on halpa. Mutta me päädyttiin ostamaan vaan sellanen kaari minkä voi nostaa vauvan yläpuolelle ettei oo kiinni leikkimatossa(siis ei rahallisista syistä päädytty siihen vaan käytännöllisyyden vuoks ja meillä oli jo valmiina kotona leikkimatto:)). Se on ollu ihan tosi hyvä ratkasu kun ei tarvii pujotella poikaa aina sinne alle.. Mummulassa on sit taas se ikean matto :) Mutta ite tykkään tosta kyllä enemmän ja vaihtelen siihen aina leluja..

Meillä on vaunuina Hartan topline s yhdistelmät. On ihan super hyvät. Tosi kevyet ja helpot työntää. Niissä on isot kääntyilevät eturenkaat joten liikkuminen on jotenkin super helppoo.. Oon erittäin tyytyväinen niihin. Mutta meiän autossa kun on peräkontissa 12" subbari niin vaunuista ei mahdu kuin runko peräkonttiin ja koppaosuus menee aina takapenkille. Eli meilläkin on matkarattaat(carenat) koska ne mahtuu kivasti peräkonttiin ja vielä muutakin sinne :)

Nyt on sit käyty vappuna juhlimassa. Aika tylsiä noi baarit ovat, en kyllä uusiks lähde ihan heti :D hyvällä kaveriporukalla jonkun kotona on paljon kivempi:) no ihan selvinpäin meni koko ilta kun join vaan muutaman eikä ne noussut ollenkaan päähän. Olo oli ihan normaali eilen.. Leolla oli ollut oikein kivaa mummin kanssa eikä ollut itkeskelly ollenkaan ja 10.00 nukahti ja heräs syömään 5.30 ja 7.30 ja sit 10.00 vasta heräsi kunnolla :) Mummi oli siis täällä kotona poikaa hoitamassa.. Mä en vielä raaski laittaa poikaa kotoo mihinkään, mut täällä meillä voi olla hoitamassa mummu tai mummi. Heinäkuussa saa sit alkaa harjotteleen muualla yöpymistä (ehkä :D)

Meillä myös jonkun verran yritetään nousta istumaan jos on sylissä. Kovasti Leo juttelee ja muutekin mölyää kova äänisesti:D kauheesti leluja pitelee käsissään ja leikkikaaren lelula näpeltää kovasti.. Ja sitterissä on lelukaaressa kiinni sellanen iso soiva lelu missä on 3 nappia ja 3 vetolelua mistä kuuluu musiikkia niin niitä nappeja painelee kovasti.
Kaikki ihmettelee hirveesti, miten kehittynyt poika on. On kuulemma tehny kaikkia asioita paljon ennen kun yleensä sen ikäset. Ja on kuulemma hirveen viisaan näkönen "vanha sielu" :) hih.

Jaahas, kai sitä vois lähtee super pitkälle lenkille kun viime viikko meni itellä vähän flunssassa ni ei viittiny lenkkeillä ettei pahene..
Ainiin ja täytyy vielä hehkuttaa kun meiän ihana uus sohva tulee huomenna :p nukun ehkä sillä kun se on niin ihana :D no ei kai! ;)
Kivaa alkavaa viikkoo kaikille:)

Jane & Leo 11vk:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pokemoni: Mä en siis ole huolissani limaröhinöistä, vaan siitä, että Nooan ääni on koko ajan käheä. Jokeltelu, itku ja kaikki on sellaista käheää koko ajan ja välillä ei siis ääni kulje oikeastaan olleenkaan, itkukin muuttuu pihinäksi. Mutta jospa se siitä ajan kanssa...

Matkustamisesta: Me ollaan ajettu pisimmillään 4,5 tuntia kahdella pysähdyksellä. Esim. mennessä toinen tauko oli huoltoasemalla noin puoli tuntia, toinen vaan tisuttelut levähdyspaikalla autossa. Hyvin vauva sen jaksoi, nukkui kaikki ajomatkat. Sehän riippuu hyvin paljon siitä, miten vauva nukkuu autossa; jos valvoo, tarvitaan useammin taukoja ja jos nukkuu, niin sitähän voi ajella pitkäänkin.

Nyt itkarista kutsutaan!

Commander
 
Meillä on kanssa sellanen leikkikaari,mihin saa lelut vaihdettua..ollaan esikoiselle se saatu.

Neuvola takana ja pikkasen lyhyempi oli poika mitä veikkasin,tosin se nyt taas oli sellasta säätöö se mittaus et tiedä kuinka paljon voi luottaa tulokseen,mutta sinnepäin nyt kuitenkin:) Eli 58,5cm ja 6200g. Hymyjä sateli tädille ja juttua piisas:D Napakka poika,kovasti mahallaan koitti ryömiä...jalat menee ihan oikein mutta yläkroppa ei tottele. naurettiin tädin kanssa oikein kunnolla kun oli niin veikeen näköstä kun oli nenä kiinni alustassa ja takamus pystyssä'...kauhee äherrys:D Rokotukset hiukan itketti: /

Miä niin toivoisin et toi poika kasvais et sais isompiin vaatteisiin,siis pituutta..kun veljensä oli pidempi useamman sentin niin hän ei oikeestaan käyttänyt 68 cm kokoa ollenkaan ja ne olis kohta ajankohtasia Aksulle... 74cm meiltä löytys vaik kuin...

Meillä takana kaks levotonta yötä...aijai,nytkö ne hyvin nukutut yöt sitten loppuu....

Repa ja Aksel 3kk
 

Yhteistyössä