Helmivauvat 2015

Aika tasan viikon tauon poika piti kakkaamisessa. Minun piti pyytää miestä auttamaan vaipanvaihdon kanssa kun muutoin olisi ollut koko pesuhuone keltaisena. :D

Pippurihäntä, meillä tosiaan keltaisuus johtuu maidosta. Tässä on muuten kuva sairaalassa lypsämästäni maidosta. Enää se ei sentään ole noin keltaista vaikkakin pullon reunoille kerääntyvä rasva onkin aavistuksen verran kellertävää.



Silloin kun syötin pojalle Rela Drops d-vitamiiniä oli hänen kakkansa vihreää. Ennen vitamiinia ja vitamiinin vaihdon jälkeen se oli rehellisen keltaista ja nyt se on muuttunut sinapin väriseksi.

Meillä ei edelleenkään tuttia huolita, joten nukuttamiset menevät rinnallaja sen jälkeen rinnuksella kunnes poika on tarpeeksi sikeässä unessa. Minun pitää kokeilla seuraavalla kerralla kun poika herää yöllä että rauhoittuuko itse siitä vai tuleeko lopulta hirmuinen nälkä.

Sammakko 6 vk
 
Sadana: eikös tuo viikon kakkitauko ole ihan normaalia :) sit kun massu toimii taas ei varmaan vaipassa riitä tila :D

Vaipoista puheenollen, täällä joudutaan jo siirtymään seuraavaan kokokoon, ei noi ykköset oikeen istu enää :D ne onkin 5kg asti tarkotettuja.
Meidän neuvolatäti sanoi että jopa kahden viikon tauko on normaalia. Ihan pelottaa millainen määrä silloin tulee tavaraa ulos, kun nyttenkin sen määrän voi laskea deseissä.
Meilläkin siirrytään vähitellen seuraavaan kokoon, kun poika pissii todella paljon. Kotosalla ja päivällä käytetään vielä 1 koon vaippoja, mutta reissut ja yöt mennään jo 2 koolla. Kunhan nuo pikkuvaipat loppuvat, niin sitten jatkan taas osittaista kestoilua.
Poika on todella hoikka varreltaan, joten nuo pienemmät vaipat menevät vielä vyötäröltä.
 
Meillä meni vaan ekan viikon tai vajaa ne 1-koon vaipat, siirryttiin suosiolla kakkosiin kun pissaa tulee hirveät määrät ja painoa on ollut kotiutuessakin reilusti yli neljä kiloa. Nyt riittää yön yli yksi vaippa, päivisin käytetään Naty maissivaippaa, jotka pitää vaan pari tuntia, harmi sikäli. Kestojen kanssa en koe nyt ehtiväni säätää, pyykkivuoret pääsevät muutenkin kertymään kun tuntuu ettei aika meinaa riittää. Mulla pn kyllä vaikka kuinka paljon kestoja kaapissa, katsotaan josko elämän tasoituttua ehtisi paremmin.

Aika tuju väri Sadanan maidossa kyllä! Mä en oo huomannut oman maidon värissä sitä keltasuutta missään vaiheessa mutta tosi rasvaista se näyttää olevan kun jääkaapissa seisoo ja jäähtyy. Voi kun se rasva siirtyisi tuosta vyötäröltä siihen maitoon...
 
On kyllä sadanan maito ollu ihan kuin appelsiinimehua :) Hyvä että pikkuinen sai vihdoin kakittua. :)

Itelläkin oli aluks keltasta maito kun sairaalassa käytetty rintakumi värjäyty :) heh. Mistään mitään tietämättömänä pelkäsin aluksi juustonaksujen sen värjänneen :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Meillä oli kans ristiäisissä esikoinen räkätaudissa ja huusi sen takia kuin hinaaja koko seremonian. Yleensä noi pienet toipuu kyllä nopeasti! Toivottavasti teilläkin toivutaan "miesflunssista" pian :) Mun mies on nyt (taas) nuhassa (reilu kk sitten viimeks influenssa) ja tyttö oli myös viikon välein. Mä porskutan vauvan kanssa terveenä vaan. Toistaiseksi...

PH ja paksuposki kohta 1kk
 
Täällä käyty tänään 5vk neuvolassa ja poika oli kasvanu kyllä huimasti :D painoa jo 5430g ja pituutta 59cm. Pipokin mahtavat 39,6cm :)

Neuvolalääkäri kuuli pienen sivuäänen sydämessä joten siitä mennään maanantaina jatkotutkimuksiin. Ei kuulemma pitäs olla mitään vakavaa kun kasvaa ja voi hyvin muuten. Lisäksi lääkäri sanoi kivespusseissa olevan vettä, mutta se on vaaratonta ja pitäs mennä itestään pois.

Ihanan keväiset ilmat ainakin täällä tampereen seudulla. Kyllä kelpaa vaunutella :) eilen poika jäi ekaa kertaa vaunuihin nukkumaan reiluksi tunniksi lenkin jälkeen :)

Mukipukipuu ja Väinö 5vk
 
Mekin kävimme tänään neuvolassa.
Pituus oli 58 cm ja paino 4600 g.
Keltaisuus on alkanut laskemaan selkeästi.
Poika sai rotavirusrokotteen. Nyt odotellaan tuleeko mahdollisesti sivuoireita.

Sammakko 7 vk
 
Nyt tauti levisi minuunkin. Mutta ihmekös tuo. Pari yötä sitten poika heräsi tunnin välein syömään tai oikeastaan kostuttamaan kuivunutta suutaan. Toissa yö meni vähän paremmin, itse heräilin tämän tästä kuuntelemaan pojan hengitystä. Ja viime yö taas valvottiin hieman enemmän rokotteen sivuvaikutusten parissa.

Sammakko 7 vk
 
Sadana: Tuliko teillä pahastikin oireita siitä rotasta? Meidän keskimmäiselle ei tullut siitä onneksi mitään, katsotaan miten tälle pikkumiehelle käypi. Meillä taitaa olla käynti vasta reilun kuukauden päästä eli reilu 2kk iässä. Silloin varmaan niitä rokotuksia sitten meillekin.

mukipukipuu: Onkohan se sydänhomma sitä samaa mitä meillä? Eli viaton sivuääni, joka menee suurimmalla osalla ohi ensimmäisten elinkuukausien aikana. Meillä on kontrolli 3kk iässä. Komean pitkä kaveri teillä!!!

4+ vkoa ikää herralla ja tänään saatiin mitat 55,5cm ja 5235g painoa. On viihdytty tissillä hyvin ;) Kaikki näyttäisi olevan hyvin, rytmit alkaa asettua öiden osalta sillee, että laitan vauvan petiin klo 20 ja sinne se jää. Sitten syödään 2-3 kertaa kunnes 6-7 aikaan aamiainen ja seurustelujakso alkaa. Päivisin mennään 2,5-3t ruokailuväleillä ja väleissä nukutaan. Ekat oikeat tarkoitukselliset, vastavuoroiset hymyt on nähty (että se on hellyttävää...) ja selvästi alkaa tulla jotain jokelteluääniä. Helppolukuinen vauva, joka ei turhia kitise. Ei voi olla kuin kiitollinen!

Mulla jälkitarkastusarvot ok (varsinainen lääkärin jälkitarkastus on ens viikolla eli just melkein se 6vkoa synnytyksestä), painoa on liikaa (BMI noussut 27->29 raskauden aikana), mutta nyt suunta kuitenkin alaspäin. Kokeilen nyt n. 2000kcal saannilla tiputella sitä. Jos maito ei riitä tuolla energiamäärällä niin sitten täytyy fiksata ruokavaliota jotenkin, mutta nyt näyttäisi, että riittää kun herra kasvaa noin hyvin ja äidin paino kuitenkin laskee. Tää täysimetyskausi on kyllä tehokkainta aikaa pudottaa painoa, kunhan löytää sen balanssin ruokamäärien ja maidon riittävyyden välillä. Itse en ikävä kyllä kuulu siihen sakkiin, jota imetys automaattisesti laihdutaisi vaan joudun tarkkailemaan tuota "sisäänottoakin".

PH ja pikkujätti 1kk
 
Sadana: samaa mietin kun PH että mitähän oireita siitä rotavirus rokotteesta voi tulla? Meidän poika saa sen 2kk iässä.

PH: toivotaan parasta sen sydänhomman suhteen. Oli kumminkin alkuraskaudesta sitä niskaturvotusta mikä voi olla merkki sydänviasta... :( tänään käytiin ottaan EKG mutta hoitsu ei osannu sanoo siitä juuta eikä jaata. Ens viikolla lastenlääkärille joka tekee sit vielä lisätutkimuksia esim mittaa paineet.

täällä on kans reilun viikon verran vastattu hymyyn ja päästelty kaikenlaisia jänniä ääniä jotka nyt varmaan sitten on sitä jokellusta :) sitten poika osaa kääntyä mahalta kyljen kautta selälleen. Selällään ollessa kääntyy molemmille kyljille mutta ei vielä siitä mahalleen. Päätä kannatellaan jo joitakin aikoja mutta välillä väsy yllättää :)

Pojan rytmi on kyllä veikee. Edelleen iltasin vedetään 3-4h tissimaratonit ja sen jälkeen nukutaan n.4h sit loppuyö menee 2-3h pätkissä. Päivät on kyllä mystisiä. Joinakin päinä ei oikeestaan nukuta ollenkaan, vain pieniä 15-30min ruokalepoja tissittelyn jälkeen. Toisina päinä taas nukutaan melki koko ajan. Esim tänään ollu yhteensä vajaa 2h hereillä, tietysti tissittelyt päälle.

Mukipukipuu ja Väinö lähes 6vk
 
Neuvolatäti antoi minulle mukaan rotavirus-lääkepaketin tietolappusen mukaan. Hyvin yleisissä haittavaikutuksissa mainitaan: kuume, ripuli ja oksentelu
Yleisissä haittavaikutuksissa mainitaan: ylähengitysteiden tulehdus
Melko harvinaisissa mainitaan: vatsakipu, vuotava nuha, kurkkukipu, korvatulehdus, ihottuma, verinen uloste
Harvinainissa mainitaan: bronkospasmi, nokkosihottuma, suolentuppeuma

Nuhasta, kuumeesta ja kurkkukivusta en voi sanoa mitään sillä pojallahan oli jo ennen rokotetta nuha. Ei se ainakaan siitä pahentunut.
Mutta vatsaa kipristeli parin vuorokauden ajan ja tuli pari kertaa jopa kunnon oksennustakin, ei mitään pulauttelua. Lisäksi tissille piti päästä jatkuvasti vaikka ei sitten oikeasti imenytkään sitä vaan halusi vain pitää rintaa suussaan (Hetkiä jolloin toivoi että poika imisi tuttia).

Ainut selkeä rytmi, jonka olen tähän mennessä pojalla todennut on se että pitkät unet otetaan kello 02-06 yöllä. Kaikki muu aika rytmi on hyvinkin vaihtelevaa.

Minun verenpaine on noussut kattoon. :( Alapaine huitelee jatkuvasti satasen ympärillä. Keskiviikkona on lääkärin suorittama jälkitarkastus, joten saa nähdä mihin tulokseen hän tulee.

Sammakko 7 vk
 
Sadanalle parempia vointeja! :) rokote saattaa siis aiheuttaa samoja oireita kun itse virus

Käytiinkin yänään jo lääkärillä kun soittivat terveyskeskuksesta että päästäskö jo aiemmin käymään kun olin saanut itse varattua ajan vasta ensi viikolle. Lääkäri sano että eilen otetuissa käyrissä oli häiriöitä jotka varmaan tuli lapsen liikkeistä. Sit jossain hyvän näkösestä käyrän pätkästä puuttu joku B aalto. Pulsseja ei saatu mitattua kun poika oli niin virkeä ja jalat ja kädet vispas koko ajan. Saatiin lähete taysiin. Siellä asennetaan poikaan Ekg laite ja mennään sen kanssa sit kotiin. Laite tekee mittauksia päivän ja sit mennään takas sairaalaan ottaan se pois ja kuuleen sydänlääkäriltä diagnoosi. Aikamoista.. :S

Mukipukipuu ja Väinö 6vk
 
No hitsit, toivottavasti saavat selvitettyä sen sydänhommelin sitten tuolla kotiseurantalaitteella ja pääsette selvyyteen. :hug:

Sadana - itsehän vedän Albetolia tässä koko ajan, mutta mulla onneksi paineet ovat vaan laskeneet tässä. Synnytyksen jälkeen olivat muutaman viikon koholla, mutta tällä viikolla on mennyt parempaan suuntaan ja pääsin pienentämään annostakin taas 400mg->300mg/vrk. Pahimmillaan otin 500mg yhteensä päivässä. Mulla kyllä näkyy heti paineissa jos tulee enemmän valvomista. Ja sitähän näiden pienten kanssa voi tulla.

Että mua harmittaa, kun nuo ekovaipat (Naty koko 2) falskaa niin helposti. Meidän pikkumies kun syö niin paljon, niin sitä pissaakin tulee paljon ja Natyt ei kyllä pidä kuin pari tuntia. Sen sijaan Pampers/Libero vetää vaikka koko yön satsit eikä tartte kuin ihan satunnaisesti keskellä yötä vaihtaa vaatteita. No, luonto ei nyt kyllä kiitä, mutta käytännöllisyys ajaa tässä kohtaa edelle.

Ollaan päästy kantoliinailussa kunnolla vauhtiin ja mulla on kauhea liinakuume... Tekis mieli hankkia lisää uusia kuoseja, kokeilla neliöliinaa jne. Ehkä sit voi antaa itselleen luvan, jos myy yhden edes vanhoista ensin alta pois :) Nyt kun löytyy kaapista lyhyempi trikoinen Pikku-Ruu kermanvärisenä, ruskea/valkoinen kapea trikoo Hug-a-bub, turkoosi leveä ja pitkä Tricot-Slen trikooliina ja vielä kudottu sateenkaarenvärinen Amazon-liina. Noista tuo Pikku-ruu on ollut hyvä ihan pienellä vauvalla ja olenkin käyttänyt sitä Hug-a-bubin sijaan. Tricot-Slen menee jo nyt myös, mutta myöhemmin vielä paremmin ja kudottuun siirrytään varmaan kesästä kun se on ilmavampi. Muttakun kaikkia hienoja kuoseja ja malleja on muitakin :D Vauva-aikako välineurheilua... No on kyllä vähän, ainakin välillä tuntuu siltä.

Huomenna pitäisi papin kanssa sitten sopia ristiäisjärjestelyistä ja ilmoittaa nimikin. Tästä voi tulla vielä jännä ilta, kun aletaan miehen kanssa lyödä nimeä lukkoon.

Voikaahan hyvin,
PH ja pikkukaveri kohta 5vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
No niin nyt on poika tutkittu oikeen kunnolla. Eilen laitettiin anturit jotka kytkettiin pieneen laitteeseen ja tämän paketin kanssa mentiin kotiin. Ite piti vaan pitää päiväkirjaa syömisistä, nukkumisista ja itkemisistä. Tänään mentiin sit taysiin ottaan laite pois ja tehtiin sydämen ultraus ja verenpainemittauksia. Tutkimuksissa meni pari tuntia. Tuloksena oli että sivuäänen aiheuttaa hieman normaalia suurempi virtausnopeus keuhkovaltimossa. Pitäs parantua itestään eikä aiheuta mitään toimempiteitä. Saatiin seuranta aika syksylle. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana ja tibt
Onneksi ei mitään vakavampaa löytynyt.

Meillä nukuttiin 6 tunnin yhtenäiset yöunet. <3
Kävin tänään kierrätyskeskuksen vaatepenkojaisissa. 2 eurolla lähti pojalle mukaan valtava määrä vaatetta.

Sammakko 2 kk/8vk
 
Heipä hei. Eilen vietetty ristiäisiä onnistuneesti. Papilla oli hyvä puhe jossa oli vähän huumoriakin mukana. :) pojalle oli niin paljon virikkeitä päivällä että yö meni varsin mukavasti. Sain yhdeksältä nukutettua omaan sänkyyn josta heräsi 00.15 sit syötiin ja nukahti uudestaan ja heräsi 4.25 sit klo 6.30 :) tätä ennen ei ollut kertaakaan öisin nukkunut omassaan, päiväunet vaan. Nuo yö syömisetkin oli tällä kertaa sellasia pikasia n.10min syöttöjä :) saatiin meikäläisen vanha vauvakirja luettavaks ja siinä oli että oon 6vk ikäsestä alkaen nukunnut väh. 6h yöunia, heh ei oo kyllä pojan kanssa pelkoo vastaavasta :D

Poika sai kivoja käytännöllisiä lahjoja, mm. vaatteita ja vaippoja. Paras oli kyllä talvihaalari ens talvelle :D Lassien 80cm, toivottavasti on sopiva :)

Hyvää viikon alkua kaikille! :)

Mukipukipuu ja Väinö (virallisestikin) lähes 7vk :)
 
Rakkautta on... kun pieni poika nukkuu vierellä kädet rinnan ympäri kietoutuneena ja toinen jalka vyötärölle nostettuna.

Nuo lyhentyneet yösyötöt ovat kyllä ihanuus. Ei ehdi itsekään herätä niin virkeäksi että unenpäästä kiinni saaminen olisi vaikeaa.

Poika on alkanut höpöttämään oikein kunnolla. Erityisesti juuri ruokailemaan alkaessa hänen pitää kertoilla vaikka mitä välillä ottaen pienen hörpyn maitoa. Tai sitten vain nuolee nänniä ja nauraa oikein kunnolla samalla.

Sammakko 8 vk
 
Mukipukipuu - meillä on about samantyyppiset unijaksot, omassa sängyssään vetelee,kun mä en osaa nukkua vauva kainalossa. Mun mielestä nukkuu hyvin kun syö vaan sen 2-3 kertaa klo 20-06. Toivottavasti jatkuu näin eikä tuu kauheeta takapakkia tai yövalvomisia ns. Ilman Syytä. Sairastelu tms on tietty asia erikseen.

Ihanasti kirjoitit, Sadana.

On kyl huippua kun pojulla menee naama ihan näkkärille kun äkkää katsovansa meikäläistä. Ja sitten alkaa se kujerrus -ä'guu - huu - hymyt täpöllä <3 Ihania ainutlaatuisia hetkiä jotka vaan haluaisi säilöä talteen ikuisiksi ajoiksi.

Meillä on ristiäiset sunnuntaina ja huomenna 6vkon lääkärintarkastus ja taaperon 1,5v tarkastus samalla. Keskiviikkona sitten meikän toosan vuoro.

MUOKS - terveitä lapsia eikä pikkumiehen sydämen sivuääntäkään enää kuulunut!

PH ja pötkö melkein 6vkoa
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tibt
Kivasti kirjoitettu Sadana! Kyllä äidinrakkaus on vaan ihmeellinen ja ihana asia! :)

Pippurihäntä: hyvä että sivuääni hävinnyt. Täällä on muuten kans hug a bub kantoliina käytössä. Täytys keksiä joku uus sidonta tapa kun poika ei viihdy enää pikkusille tarkotetussa sammakko asennossa kun siinä ei pääse tarkkailemaan ympäristöä kovin hyvin

itellä kans ens viikolla jälkitarkastus. Siitä saatava lappu pitää vissiin toimittaa kelaan että saa sieltä sitten jatkossa rahaa. Tuleeko lapselle muuten automaattisesti kelakortti nimenannon jälkeen?
 
Ihanaa PH, että sivuääni on hävinnyt! :)

Mulla oli kanssa eilen jälkitarkastus ja nyt pitäs muistaa tiputtaa tuo kelan lappu postilaatikkoon...vaan kunpa en olisi näin lahopää, tuossa se edelleen on eteisessä odottamassa. Noh, josko joskus ;)

Meillä opittiin, että ulkona nukkuminen on parasta ja nykyään päiväunet menee niin, että aamupäivällä tunti sisällä, sit päiväunet ulkona 3-4h ja illalla parit päikkärit sisällä. Yöt onneks menee kanssa niin, että vain 4-5 tunnin välein tyttö haluaa syödä. Ihanaa siis, että ainakin toistaiseksi saadaan nukkua hyvin ja myös meillä syöntiaika on kohtuu lyhyt, niin eipä siinä ehdi kovastikaan heräillä kun toisella on jo maha täynnä.

Aamulla herätää seitsemän-kahdeksan aikoihin ja jokeltelu on silloin suurimmillaan, niin kovasti tulee juttua että. Kyllä tämä on vaan ihmeellistä aikaa niinkuin Sadana kirjoitit :heart:

tibt ja tirppana 6vko
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Kela-kortti tulee heti kun nimi on rekisteröity väestörekisteriin. Meille kortti tuli ~3 viikkoa syntymästä, sillä mitään kastejuhlia ei vietetty vaan vein nimenantopaperin itse maistraatiin.

Sammakko 9 vk
 
Rupesin just miettimään, että ehtiikö kelakortti tulla ennen kuin ollaan lähdössä laivalle Ruotsiin. Mutta ehtinee, jos ristiäiset on nyt sunnuntaina ja matka toukokuun alussa :)

Just sain väännettyä kasteohjelman ja nyt mietitään vielä Hesarin kasteilmoitukseen sanamuotoja. Vihdoin kolmannen lapsen kohdalla saan kokea tämänkin.

Jälkitarkastus oli ok, ei laskeumaa ja kaikki parantunut normaalisti. Olo on jotakuinkin normaali kyllä jo muutenkin. Jälkivuotokin on loppunut. Nyt vaan sitten ootellaan, että saa laitattaa hormonikierukan paikoilleen.
 

Yhteistyössä