Hevonen potkas!

Ei elämän kevät!!! En tajua miten joku polle voi olla niin st******n molo, että kehtaakin potkasta päin. Nyt on käsi turvonnut ja jalassa jälki. Huomenna on mentävä lääkäriin...

Raippaa ois kyl sellainen koni ansainnut :kieh:
 
vieras
Auts. Tuli mieleen kun iskää potkas lehmä päähän lapsena mut häl ei käyny kovin pahasti. Mut kun naapurin isäntää potkas lehmä jalkaan niin jalka meni kahesta kohtaa poikki..
 
Ohhoh!! Näytä sille ens kerralla.

Mä pyöritin tänään 27 hevosta, eikä yhtään vammaa.

Tosin yksi poni kyllä astui mun varpaille, mutta se ei sattunut yhtään. Ja oli niin liikuttava tapaus muutenkin, että teen siitä kaupat varmaan ensi viikolla =)

Niin ja kuollut lintu putosi mun päälle kun avasin tallin takaoven, voidaanko se laskea hevosteluun liittyväksi henkiseksi kärsimykseksi??
 
No toi polle tarkoituksella tähtäs suoraan muhun, ei ollut vahinko. Kääntyi silmäräpäyksessä näyttäen takapäätään ja luojanlykky mulla oli nopeat jalat, koska ei kerinnyt ihan viereltä lataan vaan n. 1m päästä. Kaksinjaloin latas ja olin vain onnellinen, että osui vain käteen (joka oli takana) ja toki myös jalkoihin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä tilanteessa hevonen potkaisu? Paranemisia
Potkas kun olin hakemassa sitä. Aluksi jopa tuli lähelle (lähestyin toki etupään luota) ja kun olin n. 1m päässä, hevonen aivan suorilteen kääntyi 180 astetta ja latas molemmilla jaloilla kohti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä pyöritin tänään 27 hevosta, eikä yhtään vammaa.
Itse olen pyörittänyt hevosia n.16v ajan, eikä ole suurempia vammoja tullut. Varpaat ollut muusina (hevonen säikähtänyt ja astunut jalan päälle) ja kerran vahinko potku tuli polveen, takajalkoja katsellessani ja heppa potkas kärpäsiä mahastaan pois. (eli omaa vikaa).

Mutta tämä oli hevosen ihan tarkoituksella tehty lataus. Seuraavaksi otan kyllä raipan mukaani ja mättäsen niin *#"#¤, jos vähänkin näyttää tuollaiselta.
 
Noh näitä sattuu eläinten kanssa, mie sain tänään sorkkaa lehmältä, sääressä kamala mustelma ja ranne kipeänä kun piti vielä saada lypsimet alta pois.
Ja mä luulen, että sitä lehmää otti vain päähän kun rehurobotti oli sen mielestä liian hidas ja mie roplasin sen utaretta.

Mutta siis toivottavasti ap:lla ei tullut pahoja vammoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unicco:
Mutta siis toivottavasti ap:lla ei tullut pahoja vammoja.
Jalassa mustelma (lievä), mutta käsi "rikki". Huomenna käytävä kuvauttamassa. Peukalo ei toimi, etusormea särkee ja ranne saanut tärskyn eli sitäkin särkee.

Luulen, että peukalon eka nivel on joko muusina tai sitten peukalon joku luu on murtunut. Peukku ei siis liiku.
 
Auts. :( :hug:

Joskus vuosia sitten naapuripaikkakunnalla erästä teinityttöä potkaisi hevonen suoraan naamaan. Luita ja hampaita meni paloiksi. Näin tämän tytön joskus, oli parantunu ihan hyvin, mutta meni vielä osittaiset arvet naamassa ja huomas vielä kavionmuodon niistä arvista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos koira olis puraissut ja aiheuttanut samanlaiset vammat ois se viety piikille. Hevonen saa hevostella ihan rauhassa, eikä vaadita lopetettavaksi.
Njuu, mutta voipi olla, että ensikerralla saa hakijan ottamaan raipan mukaan... :kieh: :kieh:
Ei eläimiä saa lyödä:eek::eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä pyöritin tänään 27 hevosta, eikä yhtään vammaa.
Itse olen pyörittänyt hevosia n.16v ajan, eikä ole suurempia vammoja tullut. Varpaat ollut muusina (hevonen säikähtänyt ja astunut jalan päälle) ja kerran vahinko potku tuli polveen, takajalkoja katsellessani ja heppa potkas kärpäsiä mahastaan pois. (eli omaa vikaa).

Mutta tämä oli hevosen ihan tarkoituksella tehty lataus. Seuraavaksi otan kyllä raipan mukaani ja mättäsen niin *#"#¤, jos vähänkin näyttää tuollaiselta.
Enkä mä mitenkään kehuskellakseni, lähinnä suorastaan ihmettelin omaa tuuriani, etten vaihteeksi tarvitse mihinkään laastaria, kylmävoidetta, tukisidettä tms. :D
Vuosia mulla takana noiden kanssa aikalailla saman verran.

Onko tuttu hevonen, onko ennen/muille tehnyt tuollaista?

Niitähän on muutamia "perusilkeitä" tapauksia, sekin tosin yleensä juontaa juurensa jostain.
Mietin, ettei ole jostain kipeä se hevonen tms.?
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Enkä mä mitenkään kehuskellakseni, lähinnä suorastaan ihmettelin omaa tuuriani, etten vaihteeksi tarvitse mihinkään laastaria, kylmävoidetta, tukisidettä tms. :D
Vuosia mulla takana noiden kanssa aikalailla saman verran.

Onko tuttu hevonen, onko ennen/muille tehnyt tuollaista?

Niitähän on muutamia "perusilkeitä" tapauksia, sekin tosin yleensä juontaa juurensa jostain.
Mietin, ettei ole jostain kipeä se hevonen tms.?
Ei ollut erikoisen tuttu ja ekaa kertaa hain talliin. Samalla omistajalla oli nuorempi hevonen, jota AINA kävelytetään raipan kanssa. Tämän piti olla "säyseä". Mutta bulsshittiä. Kukaan säyseä elukka ei potkaise tarkoituksella, sitä hakiessa, ei vaikka kuinka innostuisi tjms. Ohilatauksia vetää, mutta ei kohti. Jos olisi ollut oma, olisin hakenut sellaisen ruoskan, että olis oppinut oleen potkimatta kohti..... Nyt olin niin hämmentynyt, käsi puuduksissa ja ajatukset turrat, että olin tyytyväinen, että sain sit hevosen vain karsinaansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä pyöritin tänään 27 hevosta, eikä yhtään vammaa.
Itse olen pyörittänyt hevosia n.16v ajan, eikä ole suurempia vammoja tullut. Varpaat ollut muusina (hevonen säikähtänyt ja astunut jalan päälle) ja kerran vahinko potku tuli polveen, takajalkoja katsellessani ja heppa potkas kärpäsiä mahastaan pois. (eli omaa vikaa).

Mutta tämä oli hevosen ihan tarkoituksella tehty lataus. Seuraavaksi otan kyllä raipan mukaani ja mättäsen niin *#"#¤, jos vähänkin näyttää tuollaiselta.

No järkeä se on näköjään sullakin :headwall: Oliskohan paras että jäisit vaan himaas ens kerralla jottei vaan tuu pipi. Eläin on aina eläin, ei ne ajattele kuten me ihmiset ja kun sä olet noin monta vuotta ollut hevosten kanssa tekemisissä niin luulis sun sen tietävän. Ajattele asiaan hevosen näkökannalta; mikä sai hevosen toimimaan noin? Teitkö kenties ite jotain jonka hevonen koki uhkaavaksi?
 
mietin vaan..
Paljonko hevosen koulutukseen liittyy raippa/väkivalta.
Jos kerron koiran minua tikanneen ja ilmoitan ottavani piiskan mukaan seuraavaksi niin todennäköisesti minua syytetään eläinrääkkääjäksi.

Miksi hevosta saa lyödä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No järkeä se on näköjään sullakin :headwall: Oliskohan paras että jäisit vaan himaas ens kerralla jottei vaan tuu pipi. Eläin on aina eläin, ei ne ajattele kuten me ihmiset ja kun sä olet noin monta vuotta ollut hevosten kanssa tekemisissä niin luulis sun sen tietävän. Ajattele asiaan hevosen näkökannalta; mikä sai hevosen toimimaan noin? Teitkö kenties ite jotain jonka hevonen koki uhkaavaksi?
Hevonen mitä todennäköisesti ajatteli, että tuollepa saa kukkoilla miten sattuu. Ei kukaan hevonen muuten latase kohti. Eikä tuo ollut vahinkolatauskaan.

Ja ei, ei kokenut mua mitenkään uhkaksi. Muuten tuskin olisi tullut askelta kohti, antanut tulla vähän lähelle ja sit päättänytkin "haistatella", kääntänyt persuksensa ja latassut. Jos hevonen ois nähnyt uhkana, olisi lähtenyt juoksemaan poispäin, koska tilaa olisi ollut vaikka kuinka paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan..:
Paljonko hevosen koulutukseen liittyy raippa/väkivalta.
Jos kerron koiran minua tikanneen ja ilmoitan ottavani piiskan mukaan seuraavaksi niin todennäköisesti minua syytetään eläinrääkkääjäksi.

Miksi hevosta saa lyödä?
Se riippuu kouluttajasta.

Raippa ja jonkinasteinen väkivalta on ollut varsa/koulutusvaiheessa mukana kaikilla niillä, jotka mä luokittelen ongelmatapauksiksi.

Mutta ei raipan käyttö asiana vielä ole väkivaltaa, kysymys on siitä miten, millä volyymilla ja missä yhteyksissä sitä käytetään.

Koira ja hevonen on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan..:
Paljonko hevosen koulutukseen liittyy raippa/väkivalta.

Miksi hevosta saa lyödä?
Hevonen ei koe raipalla iskua "väkivallaksi", koska se on pieni hyttysen nirhaus hevosen iholle. Jos näkisit kuinka lujaa hevoset potkivat välillä tarhauksessa toisiaan, niin huomaisit, että ei se raippa (oikein käytettynä) ole mitenkään väkivaltaa hevosta kohden.
 

Yhteistyössä