**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

että sellainen ilta. mulla lorahti housut ihan märäksi ja valui vielä jalkaakin pitkin sellaista ihan kirkasta nestettä. kävin sitten synnytysvastaanotossa näytillä ja todettiin että ei ole lapsivettä, vaan ilmeisesti hyvinkin vetistä valkovuotoa. mutta tulipahan tarkastettua varmuuden vuoksi :)
 
[/b]Iltaa täältä
No hyvä vuotaraaputin ettei ollut lapsivettä :hug:
Mä kävin äsken hakee pojan mummolta. Kyl oli mukava viikonloppu. Nukuin lauantaina puoleen yhteentoista, milloha viikeeks oon nukkunu noin pitkään :whistle: Tänä aamuna mies sit keitti kahvit ja laitto aamupalan :D Sit käytiin päivällä syömässä miehen veljen työpaikalla ja hän maksoi vielä kaiken lisäksi ku oli kiitollisuuden velassa mulle ;) Otin jälkkäriksi kyl ison jätskiannoksen :p toivottavasti sokerit ei nyt ihan taivaisiin pompannut :LOL:
Mummo lupas ottaa hiihtolomalla pojan muutamaks päiväks. Oishan se kyl ihan hyvä juttu ni sais huilia vähän ennen kun vauva syntyy ;)
Mut nyt pitää lähtee viemään koiruutta lenkille tai siis lyllertämään :LOL:

Baby dream ja "Topi" 29+6 huomenna tasan 30 :eek: apua mite äkkiä se aika sittenkin menee :heart:
 
Vuotaraaputin.. kyllä varmaan säikytti tuo lorahdus!! :eek:
onneksi kuitenkaan mitään ei sattunut :hug:
hei mikä se kestokerhon salasana oli??

Onko teille puhuttu lantionpohjalihaksista synnytysvalmennuksessa?
vai oletteko vielä osallistuneet ensikertalaiset niihin?

viime torstaina oli inhottava ilta koko päivä oli suht normaalia ja ihan rauhallista eloa ja illalla masu oli tiukkana varmaan 4 tuntia yhtäsoittoa :/
ja suppari ei ollut kipeä mutta tuonne alas kuiteni pisti kun masu oli kovana niin kauan..
liitokset eivät minulla ole olleet tässä raskaudessa vielä yhtään kipeänä. liekö edellisestä niin lyhyt aika??

nyt on noita neuvola käyntejä sitten siihen 2vkon välein seuraava jo ensi pe.
havahduin tuossa että synnytys oikeasti lähenee kovalla vauhdilla :eek: nyt viikkoja 33+2 ja jotenkin minulla on sellainen fiilis ettei tämä asukki tulla itseään kituuta ihan loppuun saakka ja toisaalta toivoisinkin niin kun taitaa olla ihan reilun kokoinen poika tulossa.

ensi lauantaina olisi kastejuhla johon osallistumme mieheni kanssa kummin asemassa. me saadaan yhteinen kummilapsi tyttönen :heart:
ainut murhe mulla on että en oikein keksi mitä pistäis päälle kun kaikki on vähän kireetä..

noo palaillaan, ja pysykää koossa :hug:
Suppis ja Ilta 33+2
 
Tosiaan la lähenee kuten Suppis76 mainitsi.
Itse katselin raskauskalenteria ja siellä luki että 64päivää laskettuun. :eek:

Heili .. Mikäs sun vointi nyt on? :hug:

Onpas Vuotaraaputin saanut äksöniä. Fiuh. Onneksi ei ollut lapsivettä.

Täällä mietin kuumeisesti että ostanko tosiaan uuden olkalaukun "sairaalakassia" varten. Entisestä meni vetoketju rikki.
Ja en totisesti sitä osaa korjata. Hoitolaukkuun ei mahdu kaikki. Hmmm.
En kuitenkaan aio perässä vedettävän matkalaukun kanssa mennä :LOL:
 
Täällä ollaan edelleen ja vointi on hyvin vaihteleva! Juuri nyt on taas ihan suht normaali ja kohta sitten taas ei tiedä.. :headwall: Ei kauhean kiva, mutta menettelee. Mies vie aamulla labraan pissanäytteen, saavat katsoa siitä proteiinit ja tulehukset sun muut.. Siellä on se kestolähete nyt, niin voi viedä vaikka joka aamu.

Vuotaraaputtimen lorahdus oli niin tutun kuuloinen, minullakin edellisessä raskaudessa tuli vastaava. Onneksi ei kyse ollut lapsivedestä.

Heili
 
Kalenteri meillä toi menee appivanhempien kanssa vähän niin päin et he kyllä varsin loistavasti osaa olla pienten kanssa, heillä itsellä nuorimmainen viidestä lapsesta vasta 16-v, (sitä se anoppi lähti meiltä lauantaina hakeen lentisturnauksesta Pieksämäeltä, ajomatkaa 3h suuntaansa), anoppi on entinen pph ja miehen sisko asuu melki heidän naapurissaan joten hänen 5- ja 2,5-vuotiaat pojat melkein asuu mummilla ja vaarilla. On yötäkin mun käsittääkseni kerran viikossa. Eli siis ihan super loistavia lasten kanssa..
MUTTA kun me asutaan näin kaukana (3h ajomatka) nii se tässä on se ongelma. He ei kirveelläkää halua opetella kyläilyä muilla, varsinkaan että yökylään pitäis.. Eli se menee niin et he odottais aina et sais pojan yksin hoitoon ja yökylään. Mut ei me olla vielä poikaa annettu yksin minnekään.. Tosin annettaishan me nyt jo (ku alkaa 2-v olla) yöksi jos olis lähempänä. Poika rakastaa mummia ja vaaria kovasti ku ne on kyllä aina 100-lasissa pojan kanssa sen aikaa ku näkevät.

Tulipas romaania... no, se mun anopista. Siitä riittäis kyllä kirjoitettavaa.

Vuotaraaputin mulla esikoista odottaessa tuli kans kerran sängystä noustessa tommonen kunnon lorahdus, kertaluontoinen. Ei haissut pissalle joten paniikissa soitto neuvolaan.. No, meinas et kun nukkuu/makaa niin emättimeen voi jäädä semmosia taskuja ku maha painaa joihin sit vetinen valkovuoto jää ja ku asento muuttuu niin tulee kunnon hulauksella pois. En sit käynyt ees synnärillä näytillä ku terkka oli niin varma ettei ole lapsivettä.
Ja siitä huomisen kirpputorista. Kai se sopii, uskoisin. Just aamulla kysyin mieheltä et koska se menee sinne Ouluun taas nii vissiin vasta ke-to-pe. Tosin jos menee lentäen niin päästäis autolla kirpparille! Mitä hei jos sovitaan vasta illalla millon mennään niin tiedän paremmin tuon ukon työmatkasuunnitelmista= saanko autoa ja jos ni koska. Mut siis kyllä me bussillaki suhataan sinne et ei se mikää este ole vaikkei autoa saiskaan..

Heilille peukut pystyssä, toivottavasti sulle nyt ei puske tosissaan sitä myrkytystä päälle!

Ja sit meitin viikonlopun kuulumisiin..
En tiä stressasinko jotenki tota ku ne vieraan oli niin hätäisiä, mutta lauantai päivällä alkoi mahakipu johtuen lievästä ummetuksesta ja se helpotti vasta tänään aamulla. Maha kyllä toimi, mutta hitaasti. Oli tuskaa ku särki vatsaa kaksi päivää eikä siihen mitkää poppaskonstit (kuitu, luumu, vesi jne.) saman tien auta. Se oli ihan niin kipeä että heräsin sekä päiväunilta että eilen aamulla yöunilta vatsakipuun.

Sit huomasin et nyt on se keskiraskauden "pirteys" ohi (luulin ettei sitä ollutkaan mut oli kai sittenkin). Oon nukkunut kahtena päivänä päiväunet, eilenki 2h ja silti menin 22 nukkumaan ja heräsin vasta vähä ennen 08. Mies onneksi heräs pojan kanssa jo 06.20 ku ei musta olis ollut nouseen sängystä niin ajoissa ja mies kuitenki herää töihin niin meneehän tuo poika ja sen tarpeet siinä aamutoimien sivussa....

Joo eipä tässä kai sit muuta

Anu ja mauno 31+2
 
juu
Heip huhtimammat,

maanantai-aamun työkiireen lomassa äkkiä kirjotan että supparit helpotti kun pääsi kotia pitkälleen ja koko viikonlopun otin hyvin rauhallisesti niin ei mitään vaivoja. Täytyy täällä töissäkin vaan ottaa rauhallisemmin ja huomenna sitten lääkäri kertonee jos jotain muuta pitää tehdä... Meillä ei muuta mahdollisuutta kun käydä vaan tk:n päivystyksessä, äippäpoli on 300 km:n päässä... Sinne lähdetään sitten kun on oikeesti jotain onkelmaa...
En nyt kerinnyt lueskella kaikkea, jatkan tässä päivän mittaan!
 
Heipä hei..
Minäkin listalta löydyin vaikken piiiitkään aikaan oo kirjoitellukkaan.. :eek: =)
Saa lisätä synnäriksi SEKSin.. Ja laskettu aika on 28.3, mutta luulen että menee yli niinkun tuo ensimmäinenkin, vaikkakin lääkäri käski otta nyt pari viikkoa iisisti ettei lähtisi syntymään ennen 35 viikkoa.. Paikat kuulemma niin kypsät että lähtee syntymään heti jos supistuksia alkaa tulemaan.. Ja tuo kohdunlaskeuma vielä jouduttaa synnytystä reippaasti, että kuulemma kiire tulee kun synnytys alkaa... :whistle:
Jännittää jo aika paljon, varsinkin nyt kun lääkäri varoitteli...
Ja oman jännityksensä luo tämä meidän muutto... Kahden viikon päästä päästään muuttamaan ja sitten vasta saan laitettua kaikkee paikoilleen vauvaakin varte.. No onneksi tässä on saanu jo ihan mukavasti pakkailtua hiljalleen, nyt taas vaan on jämähtäny tähän koneelle... :ashamed:

Kuinkas teillä muilla muuten on painoa kertyny...? Mä oon aika tyytyväinen itse, kun ei oo kun 10kg tullu.. Tytön aikaan samoilla viikoilla ollessa oli tullu jo 19kg... Tosin tässä raskaudessa lähtöpainokin oli sen 9kg korkeampi, että samoissa lukemissa kuitenkin mennään.. :| :D

En nyt huomannu katsoa, mutta olikos täällä muita jotka olis Sjoelle tulossa synnyttämään..? Olis mukava tutustua, saa heittää Y-viestiä! =)

Nyt meen niin saan jotain aikaiseksikin tänään... :D

Marya 33+2
 
jaha, kone sekoilee sitten - lähti teksti ties minne bittiavaruuteen :headwall:

Anu soittele vaikka illemmalla kun tiiät niin katotaan miten huomenna mennään. Peikko meinasi että voi jäädä tytön kanssa kotiin joten jos aamupäivällä mennään niin pääsisin yksin liikenteeseen. olisi vaan teidän poika vahdittavana.
ilkeän kuuloista tuo mahakipu. voihan se johtua ihan stressistäkin, mä ainakin reagoin mahallani kaikkeen.

hyvä että juulla supparit hellitti :hug:

ja tervetuloa joukkoon "takaisin" Marya. mulla on painoa tullut nyt joku 5-6kg varmaankin, tosin viime aikoina on lähtenyt mopo käsistä kun kävely on ihan tuskaa :kieh: ja TAYSin puntarin mukaan mulla paino tippui 3 viikossa 2 kiloa, mikä ei pidä paikkaansa. YRITÄN noudattaa sokeridiettiä, mutta ei se aina oikein onnistu :saint:

ite valvoin sitten neljään viime yönä. ihan vaan tuijottelin seinää ja mietiskelin jotain todella tärkeää, kuten vauvan silkkimyssyn pesua :LOL: onneksi meillä on varasänky, tulin sitten tänne toiseen makkariin vähäksi aikaa ja heti tuli uni. mutta kolmen tunnin yöunilla pitäisi jaksaa painaa, katotaan pääseekö nukkumaan neidin kanssa yhtä aikaa päiväunet.

ja pst, musta tulee ehkä täti ensi syksynä :heart:
 
Moikka, taas nopeeta piipahdan, piti vielä lisätä että la-su ku oli maha kipee niin mulla kans supisti tosi paljo enemmän ku normaalisti. säti ihan etureisiin mut en oo varma oliko se mahakipu vai supistukset mitkä reisiin otti... (kivuttomia edelleen, niitähän mulla on tullu päivittäin jo rv16 saakka) Aloin jo lauantaina illalla kellottaan niitä mutta sitten lepo tepsi ja ne väheni niin et ei tullu enää ku pari kolme tunnissa. Muistin että ummetushan voi lisätä supistuksia, joten pitääkin tässä alkaa skarppaamaan veden ja puuron syönnin suhteen. Olikos muuten niin että laku pehmentää mahaa?? ku mä ostin eilen kaupasta itselleni mut sit aloin miettiin et ei kai se koveta? Jätin meinaan syömättä ku en oo varma miten se meni.
 
Jep.. Laku pehmentää masua.
Siks sen lakupussin sujautankin tuonne laitoskassiin.
En niin luumuista välitä ;)

Mulla on supistukset aina tuntunut vain lonkissa ja reisissä.
Viimeiseen asti. Kuis muilla?
Millaisena te jo synnyttäneet olette supistukset kokeneet?
Mahalla, reisissä, selässä,lonkissa missä?
 
laku pehmentää, että jos sulla ei ole verenpaineen kanssa ongelmia niin syö vaan. päärynä ja mustikka toimii mulla myös aika hyvin, tosin mulla näyttää raskaus pistävän aina suolen liukkaaksi ja sitten saakin miettiä aina mihin kerkiää vessaan.
ja mulla vatsanväänteet aiheuttaa supistuksia, siskolla ummetus aiheutti niitä.

mä en muista missä esikoisen synnytyssupparit tuntui, taisi petidiini olla liian tehokasta :LOL: mutta nyt on tuntunut selässä menkkamaista jomotusta, kai ne o sitten suppareita? sekä mahassa, varsinkin alamahaa vihloo ja kiristää.
 
PikkuNöpönen kiitos! eli ei muuta ku lakut naamariin ison vesilasin kera.

Mulla ne kipeät supistukset tuntui reisissä, selässä ja mahassa, eniten ehkä selässä ja reisissä. (niitä tuli vasta kun synnytys oli käynnissä ) Mut jotenki en osannut ajatellakaan että mulla vois nää kivuttomat supistukset ottaa kipeää reisiin.. mut toisaalta en mä tiä voiko ummetus ottaa reisiin? menkkakivut mulla ainaki aina sätii reisiin..... hmm. Että joo, olikohan mulla nyt sit maha kipee vai tekikö supistukset kipeetä sittenkin? hmm. ei sitä paljoo viisastu vaikka on yhden muksun synnyttänyt. ihan niinku ekaa kertaa olis asialla.

no, pääasia ettei enää ole kipee.

ja vielä niin mähän olin lauantaina vauvauinnissa (jatkoryhmä ) pojan kanssa kaksistaan ja se on fyysisesti aika rankka reissu kokonaisuudessaan. Etenki kun tolla pojalla alkaa oleen jotain esiuhmaa joten sen saa kantaa huutavana pois altaasta ja hallilta ku ei haluais lopettaa.. että ihmekös jos supisti.
 
vuotaraaputin kiitos sullekin ripeästä vastauksesta. joo ei mulla pahemmin verenpaineen kans mitää. mut eiks toi mustikka koveta? ku muistaakseni pojalle syöttäessä sillä kovettuu mustikasta maha.. vai muistanko mä väärin..?
 
meillä on koko perheellä aina maha toiminut mustikalla :D MUTTA voihan se olla ettei se kaikilla niin toimi. meilläkin esim. banaani pistää neidin mahan ruikulille vaikka se yleensä kovettaa jne.
mutta nauti nyt rauhassa lakuista :D
kuulostaa muuten teidän pojan käytös aika tutulta. meillä torstaina 2v täyttävä neiti makaa useinkin kaupan lattialla mahallaan ja äiti hihittää vieressä kun ei kanna tämän mahan kanssa kiukuttelevaa taaperoa metriäkään.
tiiättekö mitä? mä nyt vasta hokasin että mua ei ole närästänyt oikeastaan koko raskauden aikana, esikoisesta se alkoi rv10 ja kesti loppuun asti. en tosin valita :D
 
Moi pitkästä aikaa!

Kamalasti taas tekstiä tullut, sitten viime käynnin.
Törkeästi vain omaa napaa, kun en jotenkin osaa ottaa kantaa mihinkään olemassa olevaan keskusteluun.. Sori.

Eli nyt puolitoista viikkoa syöty verenpainelääkettä ja verenpaine on laskenutkin. Eikä mïtään muita raskausmyrkytyksen oireitakaan ole ollut, paitsi painonlisäys 1 kg/viikko... ja turvotusta tietysti.

Kävin viime viikolla synnytysosastolla vauvan sydänäänikäyrässä. Vaiviksen syke vaihteli 20 minuutin aikana 130-170, kuulema hyvä juttu.
Ylihuomenna uudelleen käyrälle ja sitten myös lääkäriin, joka mittailee istukan ja napanuoran verenvirtaukset. Ainakin täällä pidetään hyvää huolta!

Meillä alkoi synnytysvalmennus viime viikkolla. Huomenna on toka kerta. Ihan mukava nähdä muitakin ensikertalaisia ja tietenkin oppia uutta. Eniten kyllä stressaa se, että meidän oma ihana synnäri on kiinni viikonloput, omallekin on matkaa 42 km ja sitten viikonloppusynnäriin 250 km.. Plääh.

Maha on iso ja Vaivis potkii innokkaasti. Rinnat ovat täynnä raskausarpia, ihan kamalan näköiset! Mahassa ei yhtään. Olisiin mieluummin ottanut toisin päin..

Tällaista täällä pohjoisessa.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille mahankantajille ja maha-asukkaille!

:) Kellukka & Vaivero 33+4
 
Pikaisesti vaan etusivun LISTASTA katsotteko kaikki ketkä jaksatte, että tiedot ovat oikein, ainakin Suppiksen kohdalla löytyy kaksi laskettua aikaa 28.3 ja 2.4, kumpi on oikein?? Päivitän sitten kohdalleen....vai onko mun silmissä jotain vikaa näenkö jo harhoja :/

Palailen muihin asioihin myöhemmin. Onneksi pääsen nyt kotiin töistä ja sohvalle masun viereen köllölleen :D
 
Heips :wave:
Taas ois uus viikko edessä. Huomaa et täällä keskustelu melkein viikonlopuksi aina seisahtuu, taitaa meillä kaikilla olla muuta tekemistä.

Se mun serkku josta reilu viikko sitten kerroin niin sai viime yönä pienen pojan =) Kahden viikon pika raskaus!!!! Se tuntuis mustakin välillä kivalta vaihtoehdolta, kun tuntuu et mä olen ollut raskaana jo ainakin 3 vuotta ja laskettuun aikaankin on vielä puolivuotta :LOL: Täti tuossa hetki sitten soitteli, et mistä hän käy ostamassa tytölleen imetysliivit? Heidän oli tarkoitus ostaa ne tällä viikolla kun lasketun ajan piti olla vasta viikon päästä. Mä olen kyllä vähän sitä mieltä että noin pitkällä olevasta raskaudesta ei voi antaa kovin tarkkaa laskettua aikaa, vauvat kuitenkin loppuajasta kasvaa niin yksilöllisesti. Täti oli ollut synnytyksessä mukana ja sanoi että oli mahtava kokemus. Käski munkin ottaa äiti mukaan, niin pääsee hänen siskonsakin kokemaan sen. No ihan vielä en kyllä lämmennyt asialle =)

Ens viikon viikonloppuna olis miehen veljen pojan synttärit turussa. ja mua ahdistaa jo nyt ajatus et tarvii istua 2 tuntia suuntaansa autossa. Ajateltiin vähän et oltais voitu mennä sinne hotelliin yöksi, olisi samalla sellainen mini loma, vieläkun kaksin päästään. Olikos täällä ketään Turusta?? Kertokaas vinkkejä miten siellä vois aikaa viettää?

Oma napa voi ihan kohtuullisen hyvin. Liitoskivut vaivaa edelleen, mut kun ottaa rauhakseltaan niin eivät ole niin kipeitä. Eniten mua rasittaa tää hirmuinen painon nousu. Ensimmäisestä neuvolasta on tullut nyt se 20kg plus että lihoin kesällä ennen plussaa 7kg. Niin kyllä näissä alkaa olemaan jo kantamista yhden tarpeiks :ashamed: Mä jo haaveilen ajasta kun pääsen taas liikkumaan ja laihduttamaan.

Joanna ja tiltiäinen 32+3
 
Hei taas kaikki!

Olenkohan mä jotenkin kummallinen, kun olen niin kiintynyt ja tottunut tähän raskaana olemiseen, että toivoisin että raskaus jatkuisi pidempään... enää 10 viikkoa laskettuun aikaan - en ikinä ehdi saada kaikkea valmiiksi siihen mennessä, ja mahaa tulee ikävä! Vaikka ehkä se on mukavaa päästä tapaamaan lapsi ihan kasvokkain eikä pelkästään näiden potkujen kautta :)

Vaivojakin alkaa olla jonkin verran, lähinnä selkä on tosi kipeä, ja väsyttää (huono homma, kun pitäisi jaksaa vielä 2 viikkoa töissä ja sitten opiskella tosi ahkerasti ainakin kuukausi). Mutta olin etukäteen kuvitellut, että tämä olisi paljon vaivalloisempaa. No, vielä on tosiaan 10 viikkoa aikaa kehittää lisää kipuja yms! Tsemppiä kaikille loppusuoralle :flower:
 
Oon melkein päivittäin käynyt lukemassa teidän juttuja, mut oon vähän huono kirjottelemaan tänne. Melkein yhtä huono kun vastaamaan s-posteihin tai tekstareihin, joita sukulaisilta/tutuilta on nyt tullut raskauden aikana normaalia enemmän.

Hysteerinen: miulla laskettu aika on muuttunu päivällä eli on 13.4, mut ei välttämätöntä päivittää, ainiin ja poika tulossa ja sairaala EKKS, sehän taiskin jo olla siellä.

Joanna : miulla tullut 20kg myös painoa, itse asiassa vielä näköjään aiemmin kun sinulla, perjantaina neuvolakäynnillä oli 30+5 viikot ja tasan se 20kg painonousua. En oikein jaksa uskoa että näistä pääsis kovin helposti eroon ikinä -saa nähdä.

Nyt on riennettävä, yritänkin kunnostautua ja olla vähän aktiivisemmin mukana ketjussa.

 
Viljaliina mulla oli sama tunne esikoista odottaessa. että voi kun se raskaus kestäisi ainiaan, oli niin ihanaa. mutta just äsken manasin että ei ikinä enää, rv 31 ja meikäläinen oksentaa :headwall: |O

Joanna imetysliivejä löytyy ihan marketeista, halpahalleista, äitiystarvikeliikkeistä sekä alusvaateliikkeistä.
 

Yhteistyössä