** HUHTIKUISET 2010 **

Myös mun mielestä Donu kirjotti ihanasti tosta imetyksestä ja kuulostaa myös ihan järkevältäkin. :D

Mäkin just aina lykkään vaan tissin suuhun, kun kitinä/huuto alkaa. Se kun on ainoo millä neiti hiljenee, kun ei sitä tuttiakaan syö. Ja ei kyllä kanniskelutkaan auta.. :(

Empuuu Mulla menee myös tosi helposti hermot vauvan huutoon. Kerran olin jo siinä pisteessä, että huusin miehelle, että toivoisin, että koko vauvaa ei olis, että mun elämä on menny ihan piloille sen syntymän jälkeen! :ashamed: Ton raivoomisen jälkeen tuli kyllä tosi paha mieli, koska enhän mä nyt oikeesti niin toivo ja rakastan häntä kyl aivan älyttömän paljon! :heart:
Hienon nimen teidän poitsu saa! =) Kyllä sä häntä viel opit Joeliks sanoon. Meillä vieläkin hieman opettelua sanoon Mandiks, ja kyllä välillä sanotaan vieläkin Nannaks :D Mut ei mua haittaa vaik häntä alettas kutsuun molemmilla nimillä..

Nyt on taas pinna kireellä ton meidän esikoisen kanssa. Eilen käytettiin lääkärissä ja selvis, että toisessa korvassa tulehdus. No ei siinä mitään, mutta kun ei suostu ottaan lääkkeitä! :kieh: Koitettiin antaa ruiskulla suoraan suuhun, mut ei suostunu ottaan. Eikä voi oikein mihinkään ruoankaan sekaan laittaa, kun ei suostu mitään syömään.. Ja nytkin jo menny sitä lääkettä hukkaan.. :/

Katyana & Mandi
 
Rintaraivarit tuttua myös täällä.. Minäkin alkuun koitin aina sitä tissiä vain tunkea suuhun kun toinen huusi mutta nyt olen tehnyt tosiaan noin että rauhottelee vauvaa ensin,vaihtaa vaipan ym. ja katsoo sit uusiks et onko nälkä vai mikä..

Tietääkö kukaan saisinko mä nostettua maitoa jotenkin..? Vauva syö lähes pelkästään vasemmasta tissistä koska oikeeseen ei maito juuri nouse. Meillä on sairaalasta asti ollut ongelmana toi imetys oikeelta puolelta,ei löydy hyvää asentoa ym. niin eihän se maito sinne puolelle sitten nousekaan kun ei sitä "käytä". Nyt olen yrittänyt päivisin imettää vuorotellen molemmin puolin mut ei se vain onnistu koska sitä maitoa ei oikeassa tississä ole! :D

Masu vaivaa meillä päivittäin! :( Annetaan rela-tippoja ja d-vitamiinina jekovit.


jastu ja vilperi, huomenna kuukauden! :)
 
jastu mä koittaisin ainakin pumpata maitoa siitä oikeasta rinnasta jos ei suostu imemään, vaikkakin paras on tuo että yrität silti imettää. Ootko koittanut rintakumia? Sekin vois auttaa otteen kanssa. Itse imetin esikoista viimeiset 1-1½kk (oli siis n. 1v) vain toisesta rinnasta mutta silloin kyllä maitomäärät alkoivat olemaan varmasti pienemmät kuin mitä tällä hetkellä vauvat syö.

Empuuu paranemisia :hug:

Katyanan esikoiselle myös paranemisia :hug:

Ristiäiskutsut sain tehtyä ja eilen postiin. Ensimmäinen vastauskin jo tuli. Ihanaa päästä järjestelemään juhlia, pitää vain miettiä miten kaiken ehtii tekemään...

Poppeliini ja poju 5 viikkoa :heart:
 
poppeliini Juu oon koittanu rintakumilla, tosin en nyt ihan hetkeen et voisinhan toki kokeilla uudestaan, sairaalassa meinaan käytin rintakumia ja vauva söi kyllä hyvin, joten ei sillon ainakaan vierastanut sitä.

Mä en ymmärrä miksei toi poika nuku.. Päivän aikana nukkuu max. tunnin putkeen ja sekin on aika harvassa..sylissä varmaan nukkuis pidempäänkin. Syö tunnin välein.. illat pelkkää syöttöä,syliä ja itkua.. sit klo. 23-24 nukahtaa vihdoin ja yöt nukkuu hyvin, syö parin-kolmen tunnin välein ja nukkuu taas mut miks hitto nää päivät ja illat on tällasia..
Ei siis toivookaan et ite ehtisin nukkuun päivisin ja sit illasta oon ite niin helkkarin väsyny ja kiukkaa sit puolisollekin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Koitin päivällä lypsää tuosta tulehtuneesta rinnasta, ja sain ehkä 5ml, ennen tullut aika nopeesti 50ml. :kieh: Ei kai siitä ole maito loppunut, vai oisko vaan tukossa?
Voi olla tukkeumaa, mutta ainahan ei samalla tavalla tule lypsämällä maitoa. Mä saan helposti tulemaan 50-100ml. Tänään illalla lypsin eka noin 30ml ja noin 15min päästä lypsin lisää ja ei meinannut millään herua. 20ml oli ihan kiven takana. Mulla on huomenna hammaslääkäri ja piti vähän miehen harjoitella pojan kanssa pulloruokintaa kun pitkä aika kun viimeksi on pullosta ottanut maitoa.
 
:wave: luettu

jaksuja kaikille!

täällä syödään kokoajan. nyt viileämmällä on saatu hiukan pidempiä päiväuniakin. ajoittain masu vaivaa kovasti. vatsan toimiminen on ongelma. nyt on parinapäivänä ollut jumissa ja typyä haittaa se kyllä, kun selvästi huomaa olon helpottavan kun onnistuu. ja sit tulee kaikki kerrallaan ja mikään vaippa ei riitä, joten toiveessa et noi mega kakat tulis vain kotona :) mukavampi niitä joka vaipassa olevia on siivota.
 
Meillä ei ole autoa, mutta turvakaukalolle on käyttöä silti joka päivä; Joel nimittäin ähistelee siellä kakat vaippaansa! :LOL: Ei tuo muuten viihdy kovin kauan kaukalossa, mutta aina silloin, kun on kakka tulossa. Siellä hän sitten ähkii ja kiemurtelee naama punaisena, mutta silti tyytyväisenä. :heart:
 
Jastu Mulla oli kans esikoisen aikaan tosi vaikeeta toi oikeesta rinnasta syöttäminen ja usein taisinkin sitä vältellä. Ja ainoostaan makuultaan pystyin siitä syöttään. Mutta nyt mulla on ollu käytössä imetystyyny, niin oon sen avulla oppinu syöttään myös oikeelta puolelta.
Jos vaan saat annettua oikeetakin rintaa niin anna ihmeessä, ehkä sekin alkaa sit sitä maitoo tuottamaan :)

Meillä on nyt sit varattuna aika maanantaiks lastenlääkärille. Saa selvittää et mikä noi neidin vatsavaivat aiheuttaa. Ts. saa tehdä allergiatestit!
Musta ei oo tällä hetkellä siihen, että alkaisin omalla ruokavaliolla kokeileen, että mistä ruoka-aineesta pieni oireilee. Oon jo niin väsyny tohon huutoon. :(

Ulkona nukkumisesta Nukkuuko muiden vauvat hyvin ulkona?
Mandi ei oo tällä viikolla nukkunu kertaakaan hyviä unia pihalla, jota ihmettelen suuresti. Helleviikolla veteli sellasia 4-5h päikkäreitä vaunuissa.. :eek: Luulis että nyt ois parempi nukkua kun on vähän viileempi..
Tosin musta tuntuu, et toi meidän neiti on kyl ihmeellinen vauva, kun ei autossakaan viihdy. Yleensähän lapset rakastaa olla autossa :D

Katyana & Mandi
 
Empuuun poika on saanut ihanan nimen! :)

Katyana Mandi kuulostaa minun korviin tutulta monella tapaa. Myös tuon autossa viihtymättömyyden osalta. Esikoisen kanssa matkustaminen on ollut tosi hankalaa pitkään kun ei ole viihtynyt. Ei puhettakaan, että olisi nukahtanut autoon kuten ilmeisesti monilla lapsilla on tapana, vaan autoon oli vietävä nukkuvana, jos halusi päästä määränpäähän ilman montaa pysähdystä. Jos vei hereillä autoon, kirkui kurkku suorana hysteerisenä ja rauhottui vain syliin päästyään. Siihen aikaan tuntui uskomattomalta että lapsi voisi nukahtaa tyytyväisenä autoon.

Kolmen hyvän päivän jälkeen on taas itkua ja kitiänää riittänyt. Tänään ei ole uni maistunut kuten tavallisesti eli pienissä pätkissä nukkuu. Parhaat unet nukkuu vatsallaan, pääty korotettuna.

Aiemmin kerroin hommaavani kapalon. Uniliina saapui meille vihdoin ja on päässyt käyttöön. Pikkuinen rauhottuu sen kanssa hyvin, kunhan on ensin kiukutellut sen laittoa aikansa, mutta nukkuminen ei ainakaan tänään ole tuntunut sujuvan kapalossa sen paremmin kuin ilmankaan. Mutta katsotaan nyt miten tilanne muuttu, jos vaikka alkaisi nukkua kapalon kanssa levollisemmin...

Esikoinen kaipaa äitiä joten :wave:
Donu
 
Empuuu ja Katyana-87 Täällä taistellaan tasan samanlaisten tuntemuksien kanssa kuin te. Välillä oikeesti meinas usko loppua. Mutta paistaa se aurinko risukasaankin ja luulen, ett nyt ollaan enemmän voiton puolella ja alan nauttia vauva-arjesta, kun jätkäkin alkaa olla siinä iässä, että elämässä on muutakin kuin tissi ja ilmavaivat :)

MaMa74 Täällä saatiin rotavirusrokote viikko sitten ja voin sanoo, että meinasin tulla hulluksi. Tajusin vasta tällä viikolla miksi tolla jätkällä oli ilmavaivoja tavallista enemmän, pulautteli tavallista enemmän ja isompia määriä, nukkui muutaman yön tosi huonosti ilmavaivojen kanssa. Kaiken kukkuraks toi ei paljon itke, niin nyt saatoi ihan yht'äkkiä meinata alkaa itkeen. Mutta nyt niistä on selvitty. Tosiaan aluksi luulin, ett nyt tolla ilmavaivat vaan taas paheni ja huonosti nukutut yötki alko uudestaan. Huh, onneks ei!

Ulkona jätkä nukkuu vaihtelevasti 1-3 tuntia. Jos toi nukkuu ylipäätään 3 tuntia niin se on herkkua tässä talossa. Oon oikeesti kateellinen kaikille teille joiden vauvat nukkuu läpi yön heräämättä! Tosin se, ett toi herää öisinkin noin kahden tunnin välein (aamuyöstä voi herätä tunninkin välein) johtuu varmaan siitä, ett tarttee sitä maitoa. Harppoo varmaankin kiinni tuota pientä kokoansa? Toki on vähentänyt syömistä niin ettei yhtä tiheään tissillä ole. Tuttelia on jouduttu antamaan lisäksi koska mulla ei maito yksinkertaisesti enää riitä tyydyttämään nälkää. Yleensä iltaisin on tarvinnu antaa, se riippuu siitä kuikna mulla riittää maitoa.

Toi kakkaa edelleenkin noin kerran viikossa. Joskus kaksikin kertaa. Täällä on jouduttu sitä avittamaan mallasuutteella, koska sattaa monta päivää kipristellä sitä kakkaa. Tulee paljon helpommalla sen avulla.

Mutta kutsu tuli, en ehdi enempiä kirjottelee...

JääKyynel ja Tuittu
 
Rota-rokotteesta olen kuullut niin paljon huonoa palautetta tuosta rokotteesta että taitaa jäädä kokonaan ottamatta se.. Ei meidän muutkaan lapset ole tuota rokotetta saaneet ja hyvin on pärjätty ilmankin :D Tänään tuli kutsu pneumokokkirokote-tutkimukseen, mutta siihen ei kyllä lähdetä, nuo meidän 1v4kk ja 2,5v on osallistuneet siihen kyllä.

:hug: kaikille vatsavaivoista kärsiville vauvoille ja heidän vanhemmille

MaMa ja Lotta
 
Joel hymyili tänään ekaa kertaa, liekö äitinsä syntymäpäivän kunniaksi. ;) Päivä muuten mennyt hyvin pitkälti rinnalla ja hereillä, mutta illalla nukkui pari tuntia vaunuissa.

Empuuu ja Joel 5vk1pv
 
Empuuu Onnittelut ekasta hymystä ja synttäreistä! =)

Lisää purkautumista...
Musta tuntuu, että esikoisen kanssa kaikki oli niiiiin paljon helpompaa, kuin nyt Mandin kans. Vaikka luulis, et esikoisen kans ois ollu vaikeeta, koska oli esikoinen.. Mutta ei!
Ja nyt vielä lisää päänvaivaa aiheuttaa juurikin tuo meidän esikoinen, josta on tullu ihan hirvee! Se saa niin hirveitä itkupotkuraivareita, että ollaan jo miehen kans alettu epäileen, et onko se ihan terve ja onko tollanen normaalia? :eek: :(
Ihan järkkyä kun toinen huutaa kurkku suorana ja sit kun meet koittaan ottaa syliin, niin alkaa rimpuilu ja potkiminen, joskus myös lyöminen.. Ihan kun ois joku riivattu!
Mun oli pakko lähtee yhdessä vaiheessa pois kotoo, kun en jaksanu enää sitä huutoo ja sit mies kysy, et "jaa, jätät mut sit tänne yksin näitten kans?". "No joo, niin mäkin oon täällä aina niitten kans yksin ja saan kestää niitten huutoo!" Prkl! "Koita jaksaa vaan" sanoin kun häippäsin! Mullekin aina sanoo niin.
Naapuritkin varmaan ihmettelee kun kuuluu kauhee huuto aamusta iltaan..
Jos tää jatkuu vielä kauan tälläsenä, niin en tiä kauanko jaksan.. :(

Eilen illalla sain Mandilta tosi monta oikein muikeeta hymyä peräkanaa. Kyllä sellanen sulattaa sydämen ja sit sitä unohtaakin kaikki "ongelmat" hetkeks.. :heart:
 
Empuuu synttärionnittelut! :flower:

Katyana voimia! :hug: Uhmaikä on "ihana" ikä ja varmaan vauvan tulollakin on osuutensa asiaan. Olen huomannut, että meillä vaikuttaa tosi paljon tilanteeseen se, miten aamu alkaa. Jos ollaan "nokat vastakkain" heti, sama jatkuu helposti pitkin päivää. Voisiko miehesi olla Mandin kanssa vaikka tunnin joka päivä niin, että sinä saisit puuhata esikoisen kanssa kahdestaan? Meillä on auttanut, kun esikoinen saa omia äidin kokonaan joksikin aikaa. Löytyisikö muuta hoitoapua? Joku, joka voi lähteä vaikka ulkoilemaan esikoisen kanssa? Silloin saisit aikaa keskittyä vain Mandiin.
 
Donu Meillä oli heti Mandin syntymän jälkeen miehen kanssa puhetta tosta, että koittaisin viettää aina jonkin aikaa ihan vaan ton esikoisen kans, ja mies huolehtis sillä välin vauvasta. Nyt se on sit vähän jäänyt, kun toi neiti on niin vaativaa sorttia. Mut täytyy alkaa uudelleen kokeileen =)
Poika vaan on nyt kauheesti isänsä perään, eikä päästäis isää lähteen mihinkään ilman häntä.
 
:hug: Jaksuja kaikille!

Täällä tuli tänään ekat hymyt kun ei nukkunut tai iollut tissi suusa.

Paljonkos tälläsen 5 viikkosen pitäs syödä kerrallaan? entä päivässä?

Meillä kun käskettiin antaa lisä maitoa, noo sai ja joi sen 60ml mitä annettiin mutta ei se vaikuttanut mitään tissillä roikkumiseen samaa tahtia siinä on kun ennenkin ja tuntuu syövän. Pulon jälkeenkin heti jatkoi tissillä. Tosin jonkunajan päästä söi ja itki. Rauhoittu kun en antanut enää syödä ja sit pulautettiin paljon. Eli voiko vauva syödä enemmän kun on nälkä ihan vaan siksi että haluaa olla tissillä ja syyä. Et teenkä mä nyt hallaa typylle jos annan sille niin paljon maitoa sekä tissistä että pullosta kun haluaa?

Täällä kakataan joka päivä, ja toisesta huomaa jos ei oo kakanut niin selvästi se vaivaa ja häiritsee ja tekee huutoa. Kun onnistuu punnertamaan niin on taas oma ittensä. Parina päivänä ollu ongelmaa.

Oma olo ihan ok toki kaikki mitä typy tekee huolettaa, et onko se ok. Niinkun tuo syöminen saako tarpeeksi ruokaa ilman pulloa vai saako liikaa kun syö syö ja syö. No nyt on nukkuminen hiukka parempaa päivisin kun nukkuu päikkärit mahallaan niin uni maistuu paremmin ja nukahtaa itekseenkin välillä.

Toki kun syö noin paljon niin pissii ihan koko ajan kutkuintkin kerta tuntin on vaippa ainakin ihan märkä jos ei nuku, sillon pissaa vähemmän ja herää sit siihen niin sit pissii paljon.

Unico ja Typy 5vk
 
Heippa kaikille :wave: En ole tainnut tätä ketjua edes korkata, kun käyn kerhossa milloin käyn (harmi vaan aika hiljaista on siellä)...

Ja kerhon puolella olen kommentoinut Manducan pukemista ja allergiatestejä, joista tällä puolella taisi olla juttua, en nyt jaksa uudestaan kirjoittaa, sieltä löytyy ;)

Kaikille kovasti jaksuja, ketkä sitä tarvii vauvelin tahi uhmaikäisten tahi molempien kanssa :hug: :hug:

Itse oli varautunut tuon taaperon kanssa mustasukkaisuuteen ja uhmaan ja vaikka mihin, mutta mitään sellaista ei ole esiintynyt *koputtaa puuta kovasti*, vaan kaikki on mennyt paaaljon paremmin kuin ikinä olisi kuvitellut! Mutta eipä siitä nyt sitten sen enempää, ei kannata kellekään ikinä kertoa jos arki sujuu hyvin lasten kanssa - heti tulee takapakkia jos erehdyt moista mainitsemaan :kieh:

Aapeli kasvaa hurjana ja vaatteet käy pieniksi ja pitäisi lisää saada jostain (odotan aleja, toivottavasti mahtuu vaatteet siihen saakka...)! Ei tullut niitä 68 vaatteita hankittua silloin aikanaan kovin montaa kappaletta, olis vissiin pitänyt.

Niin joo Rota-rokote teki meillä myös ilmavaivoja ja huuteli sen iltaa aika lailla. Yöllä ei onneksi huutanut, mutta levotonta oli kun yritti piereskellä tai jotain. Mutta ei se nyt onneksi kovin pitkällisesti vaivannut, ehkä pari päivää oli enemmän ilmaa, mutta huutoa oli vaan sinä eka iltana. Ilmeisesti seuraavat satsit saattavat jo mennä ilman oireita, olen ymmärtänyt että eka satsiin reagoidaan eniten.

Unet on Aapelilla osittain jo jonkinlaisessa rytmissä. Illalla nukahtaa yöunille yleensä n. 22.30 ja eka unipätkä on usein n. 4 tuntia (pari kertaa ollut 5 tuntia ja yhden kerran 6½ tuntia, joten jospa ne siitä pitenis). Yöllä siis yleensä 2 tissitystä. Aamulla herää siinä 7.30. Ja aamupäiväunille siinä klo 9 kieppeillä ja useimmiten ne on reilu 3 tuntia, joskus enemmän ja joskus sitten vähemmän. Sen jälkeen nukkuu loppupäivän lyhyempiä pätkiä ja ihan miten sattuu, yleensä on joku pätkä Manducassa (1-2 tuntia) ja sitten näitä tissillä nukkumisia siihen päälle. =)

Jahas nyt tuli rankkasade ja isommat on ulkona, pitää mennä katsastamaan tilannetta :wave:

stoppis ja Aapeli kohta 2kk + 3 isompaa
 
Ja sitten paistaa taas aurinko, vähintäänkin mielenkiintoinen keli! B)

Niin sitä piti vielä kysymäni, että mites muilla tutin syönti? Aapeli ei kertakaikkiaan osaa imeä tuttia, se ei vaan lähde imu päälle ja jos sitä tuttia yrittää siinä jotenkin pidellä, niin nieleskelee vaan hurjana ilmaa (mikä ei tietty ole hyvä juttu) :/ Tutti olisi kyllä hyvä kapistus esim. reissussa tai muutenkin jos ei aina joutaisi tissiä tarjoamaan... Mutta meillä on siis vaan yksi lapsi tähän mennessä syönyt tuttia, saapa nähdä oppiiko tämäkään ikinä...
 
Kauniita nimiä on muksut saaneet :heart:

rintaraivarit juu tääläkin vaivana. Mä yleensä vaihtelen tissiä ja sorrun myös siihen että laitan tissin suuhun kun kiukkuaa.. :/
maitoa tulee mutta mulla sama homma kun jastulla et oikeasta rinnasta hankalaa syöttää..kauheaa venkuamista välillä ja ei saa hyvää asentoa.

Rytmi on jokseenkin päiviin löytynyt...aamupäivä nyt menee vielä miten sattuu mutta iltapäivästä 4-5 maissa mimmi menee nukkumaan pidemmät päiksyt ja nukkuu 19-19:30 saakka jonka jälkeen alkaakin kauhea tankkaus yötä vasten :) nukahdetaan yöunille sitten 22:00-23:00. eka syöttö on sitten yöllä neljän hujakkeilla. siitä sitten tunnin -2h välein tissiä aamuun saakka..

kakkaa on melkien joka vaipassa. Sanoin neuvolassa siitä niin terkka sanoi että ainakin saa tarpeeksi maitoa kun maha toimii :) d-vitskuja ei oo alotettu vieläkään...

Hikotellaanko muilla usein? meillä tuntuu olevan melko usein...nyt ehkä hieman vähemmän mutta pienempänä ihan jatkuvasti :O

nyt taas syötölle...

nasum ja Iitu 1kk 3vrk :heart:
 
Aika hiljasta tuolla kerhon puolellla,täällähän ne kaikki mammat on :D
Mikähän siinä oikeassa tississä sitten on,kun monilla imetys siitä vaikeampaa,samoin täällä :wave: vasemmasta tulee paljon enemmän maitoa ja muutenkin helpompi siitä imettää,mutta tietenkin se on se kysynnän ja tarjonnan laki,että jos enemmän siitä vasemmasta syötän,tietenkin siitä myös enemmän sitä maitoa tulee.Yritän kuitenkin yleensä syötön aloittaa siitä oikesta ja vaihdan sitten vasempaan,että saisin siitä oikestakin sitä maitoa tulemaan yhtä paljon.
Meillähän vauvalla on jo nimi,mutta kaste on juhannuksena.Harmittaa "pilata" muiden juhannus kastajaisilla,mutta se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto ennen elokuuta....
Tuttia meillä imetään välillä,oikeastaan sillon kun ukkeli on väsynyt ja menossa nukkumaan,silloin tutti kelpaa,ja muutenkin ihan hyvin huolii sitä kapistusta suuhun =)
Manducan tilasin myös,toivottavasti tulisi pian ja saisin alkaa opetella käyttöä ja toivottavasti sille sitten tosiaan on sitä käyttöä,ettei jää pölyttymään nurkkiin...
Mites teillä muilla ehkäisyasiat?Mulle laitettiin torstaina ehkäisykapseli käteen,en vain tiedä mitä sillä ehkäisen,seksi elämää kun ei meillä ole :/ noo,eiköhän sekin jossain vaiheessa korjaannu,toivottavasti...
Joku muukin kirjoitteli siitä kun vauva viihtyy yksinään sitterissä ja potee siitä huonoa omaatuntoa,samoin minä.Jotenkin vaan helposti tekee kaikkea muuta(niinkuin nytkin)kun poika viihtyy yksikseen sitterissä lelujensa kanssa....

Hemmi ja hymypoika 2kk4pv
 

Yhteistyössä