** HUHTIKUISET 2010 **

Taapolla ollut TAAS "kitisen ellen saa olla tissillä tai sylissä" -päivä. Imetysten välissä olen saanut maksimissaan puoli tuntia imetysvapaata aikaa, sen ajan vauva on ollut mun tai isänsä sylissä. Hohoijaa. Tissillä vauva on nukkunut pieniä pätkiä, ja vaunuissa jopa reilun tunnin, muuten ollut hereillä. |O

Mikähän tuolla muuten on, kun noin kerran päivässä tulee ihme raivokohtaus tissillä. Alkaa nyyhkyttämään hysteerisesti ja kohta jo huutaa kurkku suorana. Tarttuu kyllä takas tissiin hetken huudettuaan. En ymmärrä. :( Ei kai tämän ikäinen vielä saa niitä rintaraivareita?

Pari viime yötä olleet todella katkonaisia. Vauva ähisee niin paljon, että en saa nukuttua, ja tissiäkin pitää tarjota vähän väliä.

Empuuu ja Taapo 1kk (niin se aika menee)
 
Merkkailen et täällä olemma.
Ei vaan tosiaan päivisin ehdi koneelle ja illalla ei jaksa. Nyt vauva vielä nukkuu aamu-uniaan niin pikaiseen tässä esikoisen kanssa olen koneella.

Yritän illemmalla kirjotella miten täällä on mennyt ja lueskella teidän juttuja.

Buam ja Myy (ei vielä oo kastettu, viikon päästä ristiäiset)
 
Kiitokset lohduttavista kommenteista anopin suhteen, kyllä se avautuminen vaan helpottaa :)
MaMa74, olisikin ansimmäinen lapsenlapsi anopille niin saattaisin hieman ymmärtää, mutta kun tämä on jo viides.. Noo, kävivät taas eilen meillä ohimennen kun mökiltä kotiinsa päin ajelivat, ja mies onneksi ilmoitti äidillensä että "tiiätkö että kaikki ei halua kuunnella neuvoja, varsinkaan jos ei niitä edes tarvi", joten jospa tämä tästä rauhottuisi. Ajattelin itsekin yrittää ottaa tiukemman linjan asian suhteen ja seuraavan kerran kohteliaasti kerron anopille että "kysyn kyllä sitten neuvoa jos apua tarvin".

Empuuu, kuulostaa tutulta hommalta, meilläkin vauvalta tulee välillä semmoset protestit tissille että alta pois! Sitten aletaan oikein raivolla syömään ja "ängängängäng!" vaan kuuluu kun oikein vihassa mussutetaan :LOL: Juuri kun näyttää siltä että vaavi nukahtaa niin yhtäkkiä saattaakin tulla oikein leijonankarjaisu joka loppuu yhtä vilkkaasti kuin on tullutkin, ja raivosyönti jatkuu. Neuvolan täti käydessään meinasi että tissiraivareitahan ne taitaa olla, typy nukkuu paljon ja on herätessään hirmu nälkäinen ja sitten on hermot piukalla kun maito ei tule juuri hänen mielivauhdillaan tai tissi on pikkasen väärässä asennossa..naureskelin että taitaa tulla äitiinsä joka ei kestä jos sukka on pikkasen vinossa tai lakana rutussa :ashamed:

Meilläkin on tissillä nyt pari päivää roikuttu oikein takiaisena, taitaa olla maidontilailut käynnissä. Kokoajan ollaan niin sylivauvaa, niin sylivauvaa ja yhtä ähinää ja puhinaa kun tissin haistaa =)
 
Tinami Just tuo "ängängängäng!" kuvaa hyvin, miten ne raivarit alkaa. :D Meni yöllä niin vaikeeksi, että ei enää tissi kelvannut ollenkaan. Kantelin sitten vaavia vielä kahden aikaan pitkin asuntoa, en ollut ite saanut nukuttua vielä ollenkaan, eikä vauvakaan kuin pieniä pätkiä. Kolmen aikaan taisin viimein nukahtaa, kun vauvakin rauhottui.

Hormoninäppylät Voiko niitä tulla naaman lisäksi rintaan? Ettei olis jotain muuta...

sonjasusanna Aivan suloinen hymy! :heart: Meidän vauva ei hymyile varmaan ikinä, kun sen elämä tuntuu välillä olevan niin kamalaa meidän kanssa, nyyh. Herttaisia ääniä se kyllä päästelee, esim. aina kun aivastaa viimeisen kerran, kuuluu maailman suloisin "ääää"-ääni. :heart:

Jospa tänään pääsis aikasemmin nukkuun, pää hajoo jos vauva kitisee vielä kahden aikaan. :( Nyt tuo on nukkunut onneksi kohta jo kaksi tuntia, vautsi! Mä sain tiskattua ja laitettua keittiötä muutenkin kuntoon. Ihanaa kun saa tehdä muutakin kuin imettää. :D

Empuuu ja Taapo 4vk1pv
 
Lyhyesti tilitystä:
Katkonainen yö takana täälläkin. Nukkumaan päästiin klo22, esikoinen heräsi puoli yhdeltä itkemään ja liimautui minun kylkeen kiinni, sitten heräsi pienin ja oli rinnalla 2h putkeen. Kun lopulta saatiin esikoinen omaan sänkyynsä, sai pienin väännettyä hillittömän satsin tavaraa vaippaansa ja siitä puoli kolmesta kukkui puoli kuuteen asti. Siinä lasta pitkin kämppää kantaessa ja toivoessa, ettei esikoinen heräisi tuli kyllä moneen kertaan hoettua mielessä, että tämä on vain ohimenevä vaihe! Esikoinen heräsi tietysti seitsemältä, joten vähän on väsynyt olo kun ei ole sanottavasti nukkunut... |O

Jospa jaksaisin myöhemmin vähän kommentoida muiden juttuja.
 
Huooh,
täälläkin "katkonainen" yö takana...

Eilen oli taloyhtiön pihatalkoot ja päälle pihajuhlat. No, vauva nukkui kiltisti vaunuissa koko ajan (poislukien tietysti syömishetket) minkä seurauksena sitä kukuttiin sitten yöllä yhden aikaan niin virkeenä niin, virkeenä että... Ja tottakai kun "ilmasta kaljaa" on tarjolla niin pitihän sen miehen sitten vetää sitä oikeen urakalla... ja nyt sitten paranellaan krapulaa sohvanpohjalla...
:LOL: :LOL: Mikä ihme näitä miehiä oikein vaivaa kun isyyslomalla pitää joko asentaa, remontoida tai kaljotella tai kaikkia edellämainittuja yhtäaikaa??? :LOL:

No oli mullakin ihan mukavaa ja saahan sitä silloin tällöin... Seuraavaksi on mun vuoro pitää hauskaa ja iskä on lapsenvahtina vuorostaan.

Hormoninäppyjä voi kuulemma tulla rintaankin, ja meillekin niitä ilmaantui poskille jo vajaan viikonikäisenä...

Meillä kanssa on kaiketi rintaraivarit/ -kiukkuilut alkaneet, toisestä syö ihan hyvin toisesta vain ajoittain ilman ähinää ja kitinää... Ja varmasti ei ole kiinni siitä että maitoa ei tule, sitä kun valuu kohta varmaan korvistakin ulos...
Kuinka usein teidän vauvat kakkaa?? Meillä taitaa vatsavaivat ja raivarit johtua kaiketi siitäkin... välillä on päiviä kun vaippaan ei tule kunnon lasteja ollenkaan, vain pari pientä tuhrua jos niitäkään... Hierontaa ollaan kokeiltu ja harrastetaan aktiiviseti, onko teillä muita vinkeejä jolla pienen masun saisi toimimaan???

Ristiäisiä ollan jo aloitettu suunnittelemaan, en olisi uskonut että juhlapaikka(=kappeli) olisi pitänyt varata jo tyyliin ennen syntymää että sen olisi saanut toivotulle päivälle...Ärsyttävää!

Tinka ja kirppu 2vko+1pvä
 
sonjasusanna Niinhän se on, vaikka joskus tuntuu, että tuon pojan ilmeet viestii ihan muusta. :D

Vauva kakkaa vähän vaihtelevasti, aika tiukassa tuntuu olevan, piereskelee senkin edestä sitten. Eilen ei tullut kakkaa, ja tänäänkin vasta illalla, mutta onneksi kaksi isoa plöröä. :xmas: Yleensä tulee yksi kakka vuorokaudessa. Aika hurjaa, jos tulisi kerran viikossa, joka on myös normaalia! :eek:

Vauva nukkuu sohvalla, saiskohan sen siirrettyä sänkyyn niin, että ei herää. Mä voisin kans koittaa nukkumista. Hmmm.

Empuuu ja Taapo 1kk1pv
 
Paavo kakkinu tähän asti kans joka päivä, yleensä kerran, mut nyt ollu kaks päivää sontaamatta ja sen kyllä huomaa :p ! Eli ei niin tyytyväistä miestä.. Onneks esikoisen ajoilta opin kuumemittari-kikan jos vallan mahottomaks menee :D Mallasuutetta jouduttii kans sit käyttää, saas nähä mitä tän kans!
 
Tinami munkin mielestä törkeetä käytöstä anopilta :kieh: . Mun mielestä vauvaa ei muutenkaan saa repiä toisen sylistä, ei ainakaan vanhemipien. Vanhemmat kyllä "tarjoavat" lasta muiden syliin jos tarvitsevat / haluavat niin tehdä.

sonjasusannan lapsella ihana hymykuva :heart:

D-vitamiinitipat on meillä nyt vähän aikaa tauolla. Aloittelen uudestaan jonkin ajan kuluttua ja vaikka sitten tyyliin 1 tippa vuorokaudessa/viikko tahtia. Selvästi ollut 2 päivää paremmin masuasiat nyt. Meillä kakkaa tulee joka päivä kohtuudella, mutta selvästi isompi satsi tulee aina silloin tällöin.

Yöt menneet taas vähän paremmin, eli ei ole seurusteltu. Mitähän ensiyöstä tulee kun nyt näin kirjoitin :whistle:

Ristiäiset meillä on 19.6. Nimi on melko varmasti päätetty, toiseksi nimeksi on 2 vaihtoehtoa mistä valitaan. Salassa on pysynyt melko hyvin. Mies tosin käytti sitä nimeä kun isäni oli täällä käymässä, en ole varma kuuliko isäni sitä...

Tää päivä on mennyt aikalailla tissillä. Tai no on kyllä nukkunut ½-2h pätkiä, mutta tissillä oltu selvästi useammin kuin edellisinä päivinä. Maitoa taitaa tilailla :p

Huomenna olis tarkoitus lähteä käymään Ideaparkissa koko perhe. Saa nähdä mitä reissusta tulee B)

Poppeliini ja poju 1kk1vrk :heart:
 
Apua, mä olen ihan paniikissa huomisen kaavinnan kanssa! :$
Isosiskollekin piti selittää, että "äiti menee asioille kaupungille", kun tyttö on pari kertaa saanut ihan käsittämättömän itkukohtauksen, että "äiti, älä mene enää sairaalaan, ethän mene sairaalaan". Pelottaa, ettei ne osaa olla tarpeeksi varovaisia sektioidun kohdun kanssa ja se puhkeaa tms.

Pitäkää kaikki peukkuja! Kuten myös, ettei paikat tulehtuisi tai tulisi muutoinkaan enää mitään ei-toivottua.

Piipa + tyttövaavi 6vk 5pv
 
Täälläkin tosiaan toi neiti viihtyy aikas tiheeseen tossa tissillä. Yleensä jaksottuu niin, että aamupäivän roikkuu melkein koko ajan tissillä, syö puol tuntia, köllöttelee puol tuntia ja sit taas syö. Sit nukkuu pidemmät unet, yleensä n. 3-5h ja sit illalla sama homma, taas ensin tankkailee ja sit nukkuu 5-6h ennen yösyömistä.
Sinänsä joo ihan kiva et nukkuu pitkiä pätkiä, mut mulle kävis kyl välillä niinkin, että nukkuis pienempiä pätkiä ja söis sit vähän harvemmin. Kotoo kun ei viittis oikeen lähtee mihinkään kun tietää et saa olla koko ajan tissi suussa.. :/

Oonkin siskon ja äitini kans puhunu, et voisko olla et mun maito on jotenkin liian laimeeta, että ei välttämättä riitä vauvalle? Vai onko se vaan sit ihan vaan sitä et tosiaan tankkailee..??
Voiko äidin ruokavalio vaikuttaa maidon "laatuun"?

Meillä kakataan nykyään yleensä parisen kertaa päivässä kunnon satsit. Muuten saattaa olla pelkkiä pissavaippoja tai sit olla joku pieni märkä pieru vaipassa.

Jätin kanssa noi d-tipat pois kun tuntu ettei sopineet. Tarttee varmaan ostaa niitä devitoleja?
Täytyy varmaan koittaa rajottaa myös kahvin juomista (nyt taas kun se maistuu), sillä neiti taas viime yönä paukutteli oikein urakalla ja tuli kyl juotua eilen muutama kuppi kahvia..

Katyana & Mandi 1kk 10pvä
 
Ei voi olla totta!!!

Kaavinta on nyt siis ohi ja kaikki meni taas pieleen eli vaikeimman kautta.


Lääkäri onnistui puhkaisemaan kohdusta reiän vatsaonteloon, mistä
syystä minulle jouduttiin tekemään lisäksi laparoskopia eli
vatsaontelon tähystys kahdesta eri kohtaa. Nyt on siis haava ja tikit
navassa ja alamahassa ja nostelukiellot ym taas päällä. Nopeasta ja "simppelistä" varttitunnin toimenpiteestä tulikin sitten parin tunnin
operaatio. Onneksi pääsin kotiin illalla eikä antibiootteja tarvinnut
ainakaan toistaiseksi aloittaa.

Nyt vain odotan ja toivon parasta, ettei näytteistä löydy mitään (ne lähetettiin patologiselle
tutkittavaksi), kohtu olisi nyt lopultakin tyhjä, ettei tulisi enää tulehduksia tai haavatyrää tai kiinnikkeitä tai mitään muutakaan. Alkaa vähitellen loppua usko, kun kaikki todennäköisyydet heittää häränpyllyä ja kaikki menee vaikeimman kautta ilman, että asioihin voi itse
mitenkään vaikuttaa.

-Piipa masentuneena-
 
Piipa :hug: no ei voi olla totta miten huonoa tuuria... Toivotaan että nyt on kaikki vaikeudet takana eikä uusia vastoinkäymisiä enää tule.

Täällä on Lotta kärvistellyt eilen ja tänä aamuna vatsanväänteiden kanssa :ashamed: (onneksi yö meni hyvin..) Kovasti olen miettinyt että mitä olen syönyt kun noin paljon vääntää tytön vatsaa.. D-vitamiinia en eilen antanut lainkaan ja nyt mietin että tänään neuvolalääkärikäynnillä olisi myös rota-rokotteen ensimmäinen antokerta ja voi olla ettei sitä ainakaan nyt oteta kun siitäkin tulee kuulema vatsavaivoja..
Onko teidän pienille jotka on jo rota-rokotteen saaneet tullut siitä rokotteesta jotain?

Jos nyt lähtisi aamupalalle ja sitten valmistautua siihen neuvolakäyntiin..

MaMa ja Lotta 1kk+ :heart:
 
Ekaa kertaa täällä käymässä! En oo ehtiny tietokoneelle missään välissä enkä nytkään ehdi lukemaan juttujanne....

Vauva nyt 5vkoa ja koko se aika on ollu yhtä helvettiä! vauva kitisee ja märisee yöllä sekä päivällä! Jatkuvasti joudutaan kanniskelemaan ja hysyyttelemään häntä!
Ollaan käyty vyöhyketerapiassa viisi kertaa, lääkärillä ja osastollakin vauva oli seurannassa kaks vuorokautta itkuisuuden takia mut eipä siihen mitään muuta syytä löydetty ku MAHAVAIVAT !! Ruokavaliosta olen karsinut paljon pois ja Relajo ollaan käytetty ja oltu käyttämättä. D- tippoja en uskalla kuvitellakkaan antavani. Pisin unijakso on ollu kaks tuntia mut yleensä muutamia minuutteja. Saattaa nukkua tunninkin tai pari mut siihen mahtuu monet ähinät,ärinät ja hyssytykset! Yöllä nukutaan myös lyhyissä pätkissä. Viime yönäkin nukuin itse vain pari tuntia yhteensä ja monet muut yöt on ollu yhtä unettomia.
Oon iha rikki poikki väsyny!!!!!!!!!

Tulimpahan nyt vaan valittamaan omaa kurjuuttani....
Paremmalla aikaa sitten enemmän ja ehkä löydän jotain positiivistakin sitten!

 
Piipalle pikaista paranemista :hug:

maleha tuollainen ei kyllä varmasti tunnu kivalta :( . Ootteko saaneet miehen kanssa jaettua hoitovuoroja yhtään niin että saisit nukkua jossain välissä pidemmän unijakson? Ainut lohdutus on se, ettei tuota(kaan) itkuisuutta voi jatkua loputtomiin, eli jossain vaiheessa kyllä varmasti helpottaa. Minäkään en d-vitamiinitippoja aloittaisi jos olisi tuollaista kitinää :hug:. Jakamisia!

Katyana en usko että maidon laatuun voi kovasti itse vaikuttaa. Tosin kalaa kai suositellaan, että sais hyviä rasvahappoja ja muutenkin terveellistä/monipuolista ruokavaliota. Korjatkaa joku jos olen väärässä :wave:

Eilinen ideapark-reissu meni yllättävän hyvin, nukkui liikkuvissa rattaissa pitkään =) . Tosin, sitten kun tultiin kotiin niin olikin itkuisuutta & ei nukahtanut helpolla. Luulen, että "tankkasi" läheisyyttä sitten senkin edestä. Mutta nyt ristiäiskutsujen pariin :wave:

Poppeliini ja poju 4vkoa5vrk :heart:
 
Voimia Piipa ja maleha!

Meillä on mennyt ihan mukavasti, ainakin jos vertaa malehan vauva-arkeen. Meidänkin Teutori äheltää yhä enenevässä määrin varsinkin öisin. Päivälläkin unta joutuu vähän odottelemaan. Liikkuvassa vaunukyydissä uni kyllä maittaa ja ollaankin tehty joka päivä kolmen neljän tunnin reissuja ulkona. Yhtenä päivänä oltiin varmaan 7 tuntia ulkona, mutta silloin kyllä tankattiin hautausmaan katveessa ja Subwayssa. Julkinen imetys on siis tullut jo koettua, uusi juttu sekin ensikertalaiselle. Meidän vaavia on viety kauppoihin jo pari viikkoisesta. Kerran lähdin jopa kenkäkauppoihin kaksin vauvan kanssa ja ihan hyvin meni. Eihän sitä koskaan tiedä, milloin se ensimmäisen kerran suuttuu ihan todenteolla keskellä kaupunkia, mutta olen ajatellut, että aina löytyy jokin rauhallinen paikka, jossa voin vetäistä rinnan esiin. Sillähän tuo on kuitenkin tähän mennessä rauhoittunut aina. Voihan tietysti tulla sekin päivä, että se ei enää riitä keinoksi.

Katayana olen myös miettinyt maitoni laatua. Kakkaa ja pissaa tulee normaalisti, ja huomenna nähdään neuvolassa paino ja pituus. Tuntuu silti välillä, että lapsi ei ole ihan tyytyväinenkään. Hän saa aika usein myös rintaraivareita. Ei mitään suurta huutoa, mutta hirveä ähellys ja hyljeksintä alkaa. Kun työnnän tissin uusiksi suuhun, niin imua jatkuu taas hetki, kunnes taas luopuu ja "protestoi". Syyksi olen arvioinut sitä, että alun suihkutuksen jälkeen poika ei enää jaksaisi imeä, kun pitäisi oikeasti tehdä töitä maidon saamiseksi. Jossain luki, että kannattaa vaihtaa heti rintaa, jos huomaa tällaista. Rintaa voi sitten vaihdella vaikka kuinka monta kertaa. Oletteko kokeneet hyväksi keinoksi? Itse olen kokeillut nyt pari päivää, ja ähinä tietty vähenee, mutta ongelma säilyy. Oppiskohan tuo vielä imemään niitä "loppumaitojakin", jos vaan sitkeästi pitäisi rinnalla pienestä raivoamisesta huolimatta? Kyllä se pieniä jaksoja imee, kun vain itse jaksaa sitkeästi tyrkyttää.

D-vitamiinit aloitettiin viikko sitten. Pojan nukkumisherkkyys on ainakin muuttunut. Ähinää riittää öisin tosiaan entistä enemmän. Viime yönä valvottiin pari tuntia putkeen koko perheen voimin. Yleensähän tuo on syönyt ja nukkunut, vaikkakin välillä tiuhaan. Nyt se taisi aloittaa yöunet, joten pitäisi itsekin kiitää jo nukkumaan. Olen nukuttanut häntä myös pari kertaa mahallaan. Lähinnä olen halunnut kokeilla auttaisiko ähinään, kun ei siten pysty hujaamaan käsillään niin paljon. Kokeilu on vielä menossa...Pitää tosiaan jatkuvasti vahtia sen hengitystä, sen verran paljon sillä kätkytkuolemalla on peloteltu.

Meillä on ristiäiset sunnuntaina ja nimi on paperissa. Yllätyksenä tulee kaikille, paitsi kummeille, jotka haluaa kaiverruttaa sen lahjaansa etukäteen.

Paljon muutakin tekisi mieleni kommentoida, mutta nyt en muista kaikkea. Ai niin se anoppi...Jotenkinhan tuollainen ärsytys olis saatava kuriin. Eihän tuollaista jaksaisi kuunnella kukaan. Kohtelias huomautus on varmaan paras, että välit säilyy, vaikka kunnon tilitys voisikin tuntua houkuttavammalta. Voimia sullekin Tinami!

Bambinoko + Teutori 3 vk 2 vrk
 
maleha :hug: toivotaan että vatsavaivat alkavat pian helpottaa (laiha lohtu tässä vaiheessa :ashamed: )

Käytiin tänään ensimmäisessä neuvolalääkärissä. Painoa Lotalla oli nyt 5210g ja pituutta 54cm eli hienosti kasvaa äidinmaidolla :D Muutenkin sai kehuja jäntevyydestä ja tarkkaavaisuudesta. Rota-rokotetta ei tänään otettu vaan siirrettiin se seuraavaan käyntiin joka on 3:n kuukauden iässä. Sitten tuleekin ne rokotusohjelman mukaiset ensimäiset rokotukset (saa nähdä millainen elämä siitä tulee..) mutta ajateltiin että ei nyt vielä oteta sitä riskiä että siitä rota-rokotteesta tulisi vatsanväänteitä. Tänään on ollut parempi päivä eikä neiti ole ähräilyt vatsansa kanssa yhtään, mutta jäi nuo d-vitamiinit tältäkin päivältä. Pitää huomenna kokeilla miten vaikuttaa kun antaa vitamiinit tytölle..

MaMa ja Lotta

 
Voi Piipa, kaikkee sitä joutuukin yks ihminen kärsiin.. Voimia! :hug:

Maleha Meillä vähän samanlaista vauvan kanssa.. Laitankin tähän nyt saman pätkän minkä tonne kerhon puolelle kirjotin.. Voimia vauvan kanssa! :hug: Meillä sentäs vauva nukkuu ihan suht hyvin vaikka välillä unessakin mahaa kipristelee!

Tilitystä ja mietiskelyä
Mandi on ollu koko ajan syntymästä lähtien (no okei, ei ehkä muutamaa ekaa päivää) tosi kiukkunen ja viihtyny tosi paljon tissillä. Alkuun ajattelinkin että syö vaan paljon ja niin kyllä syökin. Mutta nyt on jo jonkin aikaa ollu myös mahavaivat kuvioissa ja alkuun kuvittelin niiden johtuvan d-tipoista, mut ne jätettiin sit pois ja mahavaivat jatkuu vaan.. Nyt on tullu tosi pahoiks ja oonkin alkanu miettiin et voisko olla maitoallergia tai joku muu vastaava? En oo mielestäni syöny mitään erikoista tai kauheen allergisoivaa, esim tomaattia. Tyttö myös puklailee erittäin paljon! Oonkin alkanu miettiin, et pitäiskö sitä viedä jo johonkin allergiatesteihin??
Just eilen miehen kans puhuttiin, että neiti ei oo ikinä ollu hereillä ollessaan tyytyväinen, vaan aina joko kitisee, huutaa tai syö. Rentouttavaa! Olis ihana nähdä joskus sellanen rauhallinen ja tyytyväinen vauva hereillä!
Ja siis on kyllä aivan eri maata veljensä kanssa, hohhoijaa! Lucas on ollu vauvasta asti tosi kiltti ja helppo, mut eihän sitä kai voi liian helpolla päästä, niin sit ollaan saatu tollanen vähän haastavampi tapaus.. :D
Raskausaikanakin miehen kans puhuttiin, et koska Lucas on ollu niin helppo niin tää tulee oleen sit varmaan jotain ihan muuta, ja niinhän siinä sitten kävi.. Mutta rakastan häntä silti tosi paljon! :heart:
Olis vaan kiva saada selvyys noihin vaivoihin..

Kiva jos joku jakso lukee :D

Bambinoko Meillä vauva ei saa rintaraivareita. Välillä kyllä on käyny niin, että imasee pari kertaa ja irrottaa otteensa, tällöin oon ajatellu, että sillon ei varmaan maitoo enää tuu..? Mut siis ei kyl ikinä huuda rinnalla ollessa.

Meidän neiti tais tehdä vauvojen syömisennätyksen toissa iltana, roikku nimittäin tissillä VIIS tuntia lähes putkeen, ja voitte kuvitella että oli kyllä sen jälkeen tissit aivan tyhjät! :LOL:

Katyana & "kiukkuiita" Mandi 1kk 12pvä
 
Piipa ja maleha iso :hug:

Rintamaito, sen riittävyys ja laatu ainakin ovat puhuttaneet/mietityttäneet. Jos äiti syö tavallista terveellistä kotiruokaa, ei maidon laadussakaan pitäisi olla valittamista. Edelleen homma menee käsittääkseni niin, että maitoonkin "otetaan" se mitä siihen tarvitaan, vaikka se olisi äidin kropan kannalta "epäedullista" (korjatkaa jos olen väärässä ). Jos lapsi on jatkuvasti rinnalla, kyse voi olla maidon tilaamisesta, mutta vauvat voivat haluta rintaa myös lohdukkeeksi. Eli esim. maha saattaa olla kipeä ilmavaivojen takia, mutta kuitenkin jo täynnä. Silloin ei tietenkään maitoa mahdu enempää, syöminen voi olla itkun värittämään taistelua ja maha tulee uudesta syömisestä entistä kipeämmäksi. Syömisen päälle pulautellaan ylimääräiset maidot pois ja itketään ja kipristellään täyttä masua + alkuperäistä vaivaa. Ja saatetaan haluta jälleen rintaa, lohduksi kurjaan oloon. Siinä onkin sitten noidankehä valmis ja voimat loppuu kaikilta. Meillä tämä on kantapään kautta koettu ja siksi kun vauva ei ota enää kunnon otetta rinnalla, kiukkuaa jne. menee maitobaari kiinni ja kokeillaan kantamista, hytkyttelyä, röyhyttelyä, vaipan vaihtoa yms. Mikäli ei auta ja tissin kaipausta on edelleen, ei auta muu kuin antaa maitoa ja toivoa rauhan laskeutuvan. Rintaa ei kannata "laittaa" suuhun tai tyrkyttää jos vauva jo kiukuttelee/raivoaa rinnalla. Se usein vain pahentaa tilannetta ja rintaraivareiden voimakkuutta, jos niistä on kyse. Toiset vauvat imevät tehokkaasti ja nopeasti vatsansa täyteen, toisilla syöminen on hitaampaa ja tämä toki vaihtelee myös syöntikertojen välillä. Siksi kun vauva lopettaa syömisen, kannattaa olettaa tämän olevan täynnä ja röyhtäyttää vauva. Kyllä se ilmoitus nälästä tulee, jos olettamus meni pieleen. ;)
Hyviä juttuja imetykseen liittyen löytyy seuraavasta linkistä.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=140

Tänään oli neuvolalääkäri ja 1kk mitoiksi tytölle saatiin 55,5cm ja 4770g. Pituutta on tullut 5cm ja sen kyllä huomaa vaatteistakin. Kaikki oli ok, tyttö hymyili nl-tädille ja otti kunnon katsekontaktia lääkäriinkin. Kotona on alkanut jokellella, mutta sitä uutta taitoa ei tällä reissulla esitellyt.

Nyt esikoisen kanssa puuhaamaan.

Donu
 
Donu Oi kiitos, miten ihanasti kirjoitit tuosta imettämisestä ja vauvan raivareista. :heart: Kuulostaa järkevältä. Meidän vauva sai eilen aikamoiset raivarit aikaiseksi, ja mä tyhmä yritin lohduttaa häntä rinnalla, eikös huutanut vielä enemmän. Taisi huutaa noin klo 00-01, kannoin vauvaa taas ympäri asuntoa ja kokeilin vaikka mitä kikkoja, mutta ei auttanut. Lopulta herätin olkkarissa nukkuvan miehen ja aloin ite itkee. :ashamed: Vauva rauhottui sitten aika pian ja tissikin kelpasi. Ihan kamalaa, miten nopeesti mulla menee hermot noihin raivareihin. ja ahdistaa ihan sikana, jos naapurit kuulee ja tekee valituksen meistä tms. :(

Empuuu ja Taapo 4vk6pv
 

Yhteistyössä