**HUHTIKUISET Huhtikuussa** (86 vauvaa syntynyt!) Vielä viimeisiä vauvoja odotellaan..

Niiskuneiti,meillä poika on edelleen hieman keltainen ja ikää tänään 1kk =) sanoi neuvolan täti että ei syytä huoleen,että näyttäisi kellertävyys olevan häviämässä.Eli tuskin sinun kannattaa vielä huolestua jos vauva on vasta 9pv:n ikäinen =)
 
Mä kerran taisin mainita että meillä on ristiäiset vappuna... (?)
No siskon kanssa kumminkin sovittiin (siskon lapsi kastettiin samaan aikaan) että ristiäiset pidetään 25.4 eli eilen. Meidän pieni sai nimekseen Noel Jooa Elmeri :heart:

kultasydän & Noel 3 viikkoa ja 4 päivää :heart:
 
Noniin alkanut tapahtua vihdoin täälläkin!! :) Eli nyt on kuuden tunnin verran ollut supistuksia..Väli ei ole tainnut missään vaiheessa olla yli kymmentä minuuttia mutta ei se supistus kyllä sitä minuuttia kestä.. Ja kävelynkin teho on todella tullut huomattua!! Välillä sattuu niin että tuntuu et taju lähtee..
Mutta eikös se nyt niin ole että supistuksia pitää tulla säännöllisesti (väli 5-10min.) ja kestoltaan täytyy olla sen n.minuutin verran.. ?? Kun mulla on ainakin ihan epäselvää että koska tässä pitäisi alkaa mitään sairaalaan menoa miettiä.. Ei nyt varmasti ainakaan ennen kun se supistuksen kesto on paaaljon pidempi kuin mulla nyt (ehkä n.10sekuntia maksimissaan)


jastu ja vilperi 41+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Suuret onnittelut vauvan saaneille! Teitä näyttääkin olevan jo todella paljon. Paljon ihania uutisia luettavana tällä palstalla.
Itse lueskelin ja kirjoittelin tänne alkuraskauden aikana ja nyt loppuraskauden aikana olen taas ehtinyt hieman lueskelemaan kuulumisianne. Hengessä mukana siis vahvasti!
Nyt alkaa olla minullakin viimeiset hetket eli viikkoja tulee huomenna täyteen täydet 40. Supistuksia ei ole pahemmin vielä tullut, mutta olenkin asennoitunut odottamaan vielä kaksi viikkoa. Äitinikin on synnyttänyt kaikki viisi lastaan reilusti yliaikaisina, joten luulen toistavani tätä sukupolvien ketjua. Oletteko muut huomanneet, että teidän raskaudessanne olisi samoja piirteitä kuin sukunne muiden naisten raskauksista?
Vauva liikkuu vielä kovasti, ja on kuulemma vielä aikasta ylhäällä. Eihän se välttämättä tarkoita pitkää odotusta, mutta se nyt on kuitenkin tilanne.
Mua ei ole vielä yhtään hermostuttanut "joko nyt"-kyselyt. Onhan niitä tullut mutta ei varmaan sitten vielä liikaa. Ehtiihän tässä tulevien viikkojen aikana vielä. =) Miestäni on ehkä enemmänkin ahdisteltu. Töissä kuulemma saa kertoa mun kuulumisia jatkuvasti. =)
Jastulle sanoisin neuvoksi, että meidän neuvolasta sai sellaiset ohjeet, että sairaalaan kannattaa lähteä, kun supistusten väli on 5 min, supistus kestää n. 1 min ja supistukset ovat olleet voimistuvia edelliset kaksi tuntia. Riippuuhan se tietysti siitä, kuinka pitkä matka on sairaalaankin, mutta tuo on varmaan jonkinlainen nyrkkisääntö. Lisäksi olen saanut sellaisen neuvon, että kannattaa lähteä sitten, kun tuntuu, ettei oikein kestä enää ilman ammattilaisten tukea. Tänään luin myös joltain sivustolta netistä, että jos isä ottaa sairaalaan lähtiessä vielä pari kuvaa ja äiti on huolissaan, että miltä hän näyttää, pariskunta lähtee luultavasti liian aikaisin sairaalaan. Musta tuo oli aika hauska neuvo! =) Katsotaan muistuuko mieleen sitten omalla h-hetkellä. Yritä jaksaa ja voimia synnytykseen!

Bambinoko ja teutori 39+6
 
Niiskuneiti meillä tyttö jo sairaalassa sinivalossa ja siellä katsoivat että arvot lähtee laskemaan. Käytiin neuvolassa kun tyttö oli 3vko ja 3 päivää niin sielläkin katsoivat että on vielä hiukan keltainen. Et älä vielä ole huolestunut, jos keltaisuus ei ole lisääntymään päin. Nyt miusta alkaa tutua että se keltaisuus on hävinnyt. Et kyllä meillä ainakin on suht pitkään kestänyt.

Onnea jälleen nyytin saaneille :flower: :heart:

Jastu miulle sanottiin kun soitin et pitäs olla 2 tuntia ne supistukset niin et väli on sen 5-10 min. Mut totesin et mie alan tulemaan NYT! Eli mene jos et kärsi kotona olla eikä mitkään kotikonstit auta esim. lämmin suihku. Tsemppiä tulevaan!!!
 
Tänään käyty äippäpolilla.. kaikki ok ja ens viikon tiisatille sai käynnistys ajan jos ei lähe syntyyn sitä ennen.. huoh jaksais odottaa silloin on viikkoja 41+5 ja vauvan painoarvio oli nyt 3750g toivottavasti ei hirveesti kasva tän viikon aikana.. sukupuolen kysyin..en jaksanu enää odottaa.. POIKAA povattiin :heart:

Nellustiina 40+4
 
Suihkussa kävin juuri.. Kyllä se vesi vaan on ihmeellinen elementti, autto meinaa hyvin kipuihin! :) Olokin paljon pirteempi.. pitäis kyl koittaa nukkua hetki, levätä ainakin..
Juu niin mä olen ajatellutkin että sit jossain vaiheessa soittelis sairaalaan ja kertois vähä tilannetta.. Eiköhän ne sieltä osaa sit auttaa et koska pitää tulla :) Ja kun ei viitsittäisi turhaan sinne lähteä kun meillähän ei autoa ole niin taksilla kuljettaisiin niin ei viitsisi montaa reissua tehdä :D
Oon nyt katsonut että puolisen minuuttia on noi supistukset kestäneet.. Mutta sitä en itseasias oikein osaa sanoo että onko nää supistukset voimistuneet, aika samanlaista kipua mielestäni ollut sieltä yhdestä asti.. Ainut että seisaallaan/kävellessä kipu on huomattavasti kovempi kun nyt vaikka tässä istuessa..
Eniten mua ehkä huolestuttaakin se sairaalaan lähtö sen takia kun pelkään etten ehdi saamaan epiduraalia :( Varmaan ihan "turha" pelko, mutta eipä sille mitään voi..
Noh me jäädään tänne katseleen ja kuulosteleen tilanteen etenemistä :)
 
Yeb
Vauvantuoksuiset onnittelut Empuuu, Bliss ja Donu :flower:

Jastulle tsempitykset, kuulostaa lähdöltä :D

Bambinoko, meidän äiti on synnyttänyt kaikki kolme lastansa sen 2 viikkoa LA:n jälkeen, kaikki olemme päättäneet syntyä päivää ennen käynnistystä. Samoin kävi tämän toiseni kohdalla :) Ekakin olisi varmasti sen kolme viikkoa viihtynyt jos ei olisi käynnistetty. Kuin myös me kolme sisarusta ollaan oltu yli 4-kiloisia ja niin ovat nämä omatkin :)

Kultasydän, ihana nimi pojalla :heart:

Meillä on nimi vieläkin päättämättä! Mulla on mielessä niin ihana tytön nimi jota oon raskausaikanakin miehelle ehdotellut.. Mutta ei kuulemma ole niin kiva hänen mielestä ja mun taas on tosi vaikea kuvitella mitään muuta nimeä :( Mieheltä itseltään taas ei oo tullut yhtäkään kunnon ehdotusta.

Yeb ja tytykkä 10pv
 
Onnea vauvan jo saaneille! :) Alan kohta olemaan jo muille pikkuista sylissä pitäville kateellinen :p Nyt alkaa näyttämään ja kohta tuntumaan siltä että vappunakaan meidän pientä ei näy, koska yliaikapolilla (40+5) ei käynnistetä ellei ole pakko.. :/ ( Alan kohta toivomaan verenpainetta, tai epäpuhdasta pissanäytettä, hulluako? kyllä..)
Enemmän tästä lasketunajan ylimenosta näyttää kärsivän tuleva mummo ja muut sukulaiset..^^ ( Melkein tuntuu kuin lapsi olisi tulossa juuri heille itselleen, välillä jo mietin että en minä ole valinnut että lapsi ei tule ulos.. )
Tässä odotellessa :D

Rapunen ja Paavo 41+1
 
hellou pitkästä aikaa,
onnea hurrrjasti vauvan saaneille! :heart:
ihania kuviakin oli!

oma olo on TU KA LA... :'( en tosiaan ole enää sosiaalinen enkä muutenkaan jaksa enää oottaa, no välillä on parempia päiviä mut enää muutama päivä laskettuun ja oikeesti tuntuu et ei tää vauva tuu ikinä..

arvet vaan venyy ja masu roikkuu, silti vauvan jalat viuhtoo kylkiluitten alla, pelottaa mikä iso mytky sieltä on tulossa..

kultasydän ihana nimi!!! :heart:

mulla neuvola (taas) torstaina, aijon nyt kyl jo valittaa, oon aina nin kiltti ja 'kaikki on kivasti', en saa enää nukuttua ku lonkat huutaa ja muutenki paha olla..

pääkipu myös vaivaa :|

sori valitusvirsi :D



nasumasunen tsemppiä! ihanaa kohta saatte oman vauvelin syliin =)
 
Kotona edelleen! :headwall: Tosiaan mä soittelin sinne sairaalaan seiskan aikaan aamusta, siihen asti olin kärvistellyt millon sängyssä millon sohvalla.. supistuksia koko ajan 3-10 minuutin välein, alotin kellottamisen 22.30 mutta eilis iltapäivästä astihan niitä jo oli..
Ne sano siel Taysissa että supistusten pitäis tulla kaks tuntia viiden minuutin välein niin sit voi tulla, joten mä en voi nyt muuta kuin odottaa että supistukset muuttuis säännöllisiks tai et kipu olis sitä luokkaa et haluan kivunlievitystä. Nää supistukset on vaan todella outoja koska kun makaan jossain kipu on todella kova, samaten jos tästä nyt lähtisin vaikka kävelylle mutta kun tässä istun kipu on ihan siedettävä..Ja oon mä varmaan kolmisen tuntia nukuttuakin saanut jossain välissä että ei ne supistukset nyt kovasti hereilläkään sit niinä nukkumis aikoina oo pitäny! Limatulppaa on lähtenyt koko yön.. Tai nyt taitaa vähän jo hiipua..
Huomennahan meillä on tosiaan se kontrollikin! :D Että katotaan tuleeko lähtö tänään vai mennäänkö sit huomenna sinne..


jastu ja vilperi 41+3
 
Juu, tässä edelleen yhtenä kappaleena, eikä taas tietoakaan supistuksista, eilen oli taas harkinnassa sairaalaan lähtö, mutta sit sopivasti ne supistukset loppu.
Perjantaina on Äitipoli aika sitä mahdollista käynnistystä varten, mutta epäilen vahvasti että sitä saan... Varasin yhden vyöhyketerapian myös perjantai aamupäivälle jos siitä olis jotain apua :p
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :flower: :heart:

Ihania kuvia pienistä tuhisijoista :heart:

Tsemppiä lopuille kärvistelijöille :hug:

Jastu kokeilepa jos sinulle auttaisi sama kun minulle eli kun olin käynnistyksessä niin supistuksia tuli, mutta ne oli kuitenkin liian "ponnettomia" joten kätilö laittoi minut kävelemään ympäri synnäriä :D Ja tosiaan reipas käveleminen saikin vauhtia synnytykseen eli jos mahdollista niin reipasta kävelyä vaikka ympäri asuntoa niin jospa se saisi vauhtia synnytykseen ja pääset tositoimiin =)

Meillä on kohta neuvola jossa saadaan tytön uusimmat mitat. Syntymäpainohan saavutettiin jo 6 pvn iässä. Meidän neidillä on ihan mahdottomasti tullut hormoninäppyjä kasvoihin, en muista että muilla olisi näin paljon niitä ollut. Tuli vaan mieleen että voisiko sillä runsaalla oksitosiinihormoni määrällä jota käynnistelyissä sain olla vaikutusta tuohon näppylöiden määrään.. Nimeä ollaan kovasti mietitty, mutta vielä ei olla löydetty "sitä oikeaa" Keltaisuudesta meidän tyttö kävi tk:ssa muutamissa kontrolleissa kun oli hieman keltainen mutta laskemaan päin oli arvot ja enää ei minusta sitä keltaisuutta edes huomaa. Kovasti yritin imettää silloin kun sitä keltaisuutta oli enemmän ja hyvinhän tuo tyttö söikin. Silloin kannattaa olla huolissaan jos vauva vaikuttaa kovin uneliaalta eikä oikein maitoa mene ja tietysti jos keltaisuus on sen verran runsasta että se selkeästi "pistää silmiin" niin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan että pääsee verikokeseen jossa se bilirubiinin määrä selviää.

MaMa ja tyttö 2vk 5pv:ä :heart:
 
Onnittelut vauvaantuneille ja tsemppiä viimmeisille odottelijoille!

Kyselin jo aiemmin siitä, että miten sinne kerhon puolelle pääsikään?
Meni ohi silloin kun sitä perustettiin...

Täällä on vauva-arki vienyt ihan mennessään ja päivät kuluvat kovin nopeasti. Meidän erittäin rauhallinen poika alkaa näyttämään ensimmäisiä merkkejä tempperamentista aina silloin kun vaippa on ehdottomasti vaihdettava heti!

Whitney & Pellavapää 15vrk
 
Onpas taas aikaa vierähtäny siitä kun viimeks täällä kerkesin käymään.. Niin se aika vaan kuluu ton pikku neidin kanssa =) :heart:
Vauva syö hyvin ja onkin kasvanu hyvin. Eilen kävi neuvolan täti tyttöö punnaamassa ja syntymäpainoon oli tullu 300g lisää 2 viikossa. Neiti syö 2-4 tunnin välein aina n. puol tuntia kerrallaan.
Nyt on isoveli alkanu vähän osottaa mieltään mulle ja isälleen, vauvaan onneks suhtautuu kumminkin hyvin, parempi niin! Pukemisesta on tullu ihan hirveetä tappelua. Vaatteet tai vaippa kun pitäis vaihtaa, niin huutaa vaan "ei, ei, ei!" ja huutaa kun viimestä päivää. Syöminen on kans aikas hankalaa ollu. Tai no se oli jo hankalaa ennen vauvaa.. :/
Hirvittää jo et millasta tulee oleen ens viikolla, kun mies palaa töihin.. :eek:
Vaikka voihan se olla, että sitten käyttäytyy taas erilailla.. No, se nähdään sit.. Sitä odotellessa.. Jaiks!
Niin, ja ristiäisiä vietetään 16.5. =)

Niin moni on saanut nyt nyytit syliin, että en ala yksittäin onnitteleen, vaan toivotan kaikille tasapuolisesti onnea! =) :heart:

Yeb Mulla ei myöskään oo merkattu mihinkään I ja II vaiheen kestoja, III kyllä sit oli. Mullakin oli kyllä niin nopee synnytys että tota II vaihetta ei oo tainnu kukaan keretä kattoon.. :D Mut kokonaiskesto kyllä löytyy..

Tsempitykset kaikille joilla vauvat vielä masussa! =)

Katyana & NaNNa 13vrk
 
Nyt on tota etusivua päivitetty. Pitäisi olla aika ajantasalla, tosin joku on voinut mennä ohi kun täältä tekstistä olen noita syntymäilmoitteluja poiminut. Joten jos vain mahdollista niin yv:nä ilmoitukset / korjaukset :wave: :wave:

Tällä hetkellä vauvalla tuntuu olevan vaihe, että nukkuu aika lailla 4h pätkiä ympäri vuorokauden. Aamusta oli noin 1½h hereillä ja varmaan iltapäivällä/illalla sama vielä uudestaan. Ollaan tyytyväisiä ja onnellisia niin kauan kuin tätä kestää. Tiedän ettei ole pysyvä olotila B)

Kun kaikki ovat jakautuneet, niin voitas varmasti tehdä myös tuonne yleiselle vauvapuolelle meille ketju. Kaikki eivät varmasti kerhoon / facebookkiin jaksa kirjotella, mutta yleiselle vois tulla silloin tällöin monikin kertomaan kuulumisia. Voin vaikka tehdä sen aloituksen niin saadaan noi etusivun jutut sinnekin sitten suoraan.

Poppeliini ja poju 5vrk :heart:
 
Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena. Miltei koko päivän alavatsaa on juilinut kokoaikaisesti ja nyt iltaa kohti enenevässä määrin. Mahtaako asukki alkaa laskeutua nyt viime hetkillä, tiedä häntä.
Toivottavasti pääsis synnytystouhuihin ilman käynnistystä!

Pöntinen 41+4
 
Synnytyskertomusta meidän osalta. Tästä taitaa tulla romaani...

Tiistaina rv39+5 menin osastolle. Tutkittiin ja paikat oli 1 sormelle auki ja kanavaa koko 4cm jäljellä (viikko aiemmin oli sanottu että 2cm..). Sain ensimmäisen 1/4 tbl cytotecia josta alkoi noin ½h päästä tulemaan pientä jomotusta alavatsalle. Lähdin ulos kävelemään ja mies, tyttö ja äitini tulivat sairaalan leikkikentälle ulkoilemaan. Joitakin supistuksia alkoi tulemaan. 1½h päästä ekasta tabletista käyrälle piirtyi joitakin supistuksia, ehkä 7-8min välein. Sain uuden 1/4tbl cytotecia ja noin ½h päästä alkoi supistelemaan kovemmin. Oltiin miehen kanssa ulkona kävelemässä ja supistuksia tuli alle 5min välein. Noin klo 16-24 välisen ajan supisteli 2-5min välein, mutta teho alkoi hiipumaan joskus kymmenen aikoihin. Kaurapussin ja panadolin voimin sain nukuttua noin 5h, yölläkin siis supisteli mutta sain kuitenkin nukutuksi.

Keskiviikkoaamulla rv 39+6 kätilö toi mulle 1/4 tbl cytotecia vaikka yökatilö ei olisi sitä antanutkaan. Mulla oli siis omia supistuksia jonkin verran (alle 10min välein). Lääkärin kierroksella oli n.2 sormelle auki ja kanavaa 2-2½cm jäljellä. Oltais muuten menty saliin ja kalvot puhkaistu, mutta kun olin kerinnyt saamaan cytotecin niin ei voitukaan mennä. No koko päivän (klo 8-16) mua supisteli 2-5min välein koko ajan kipeämmin. Iltapäivästä pyysin sitten jo jotain vahvempaa ja kätilö alkoi tekemään valmisteluja saliin lähtöä varten. Käyrällä ja levossa supistukset alkoivat yhtäkkiä harvenemaan, kipeitä olivat edelleen. Lopulta kuuden aikoihin sain kipupiikin ja jäätiin vielä osastolle. Oxynorm sai mut ihan "pöllyihin", auttoi onneksi kipuihin hetkeksi aikaa. Mies kävi hakemassa tyttäremme katsomaan mua, koska oli jo niin ikävä esikoista. Lopulta nukahdin klo 21 aikoihin ja nukuin aika lailla klo 5 asti. Aamusta supisteli enää tosi harvoin, ehkä 20min välein mutta tuntuvasti kuitenkin.

Torstaina rv40+0 lääkärin kierrolla olin jo 3-4cm auki, reunoja ihan vähän jäljellä. Päätös saliinmenosta ja kalvot siellä puhki. Klo 10 mentiin saliin, klo 10.30 kalvot puhki. Odoteltiin josko omat supistukset alkais. Pientä jomottelua oli vatsalla ja selässä. Olin pystyasennossa pienessä liikkeessä, vaikka vauvan päässä oli pinni ja kohdun sisällä supistusanturi =) . Huoneessa oli myös relax birth-laite johon aloin pikku hiljaa nojailemaan. Oksitosiinitippaa laitettiin tippumaan ja supistuksia alkoi nopeasti tulemaan. Pian pyysin ilokaasua, joka auttoikin jo heti ensimmäisestä supistuksesta. Reilu ½h ja oli taas lisätarvetta kipulääkkeille. Epiduraaliin päädyttiin koska olin auki vain 4cm. Sitä saikin hetken odottaa. Ajattelin että kohta se autuus tulee ja kivut häviää, mutta ei mennytkään niin tällä kertaa. Muutamien supistusten aikana ehkä vähän helpotti, mutta ilokaasussa sain roikkua koko ajan. Kätilö tuli siihen tulokseen, ettei epiduraali ole oikein laitettu ja ehdotti vielä pudendaalipuudutusta ponnistuvaiheeseen, olinkin yhtäkkiä 8cm auki. Puudute ehdittiin antamaan vain toiselle puolelle, koska viimeiset 2cm vain "hävisivät" muutaman supistusten aikana ja mua ponnistutti jo kovasti. En edes tajunnut että saan alkaa ponnistamaan ennen kuin lääkäri sanoi että anna mennä vaan. Poika syntyi sitten 5 minuutissa! Kiristävää tunnetta oli ja olin ihan varma että nyt tuli repeämiä. Mutta vain 2 nirhaumaa tuli ja niihin ei edes laitettu tikkejä =) . Pisteitä tuli 8/9, menivät väristä. Itsellä olo oli ihan loistava synnytyksen jälkeen: jaksoin käydä suihkussa, syödä, istua ja kävellä osastolle =) . Koko synnytyksen kestoksi on merkitty supistusten alkamisesta 2h15min. Esikoisen maratoonisynnytykseen + muihin komplikaatioihin verrattuna tämä oli ihan unelma synnytys :heart:

Poppeliini ja poju 5vrk
 

Yhteistyössä