**HUHTIKUISET Huhtikuussa** (86 vauvaa syntynyt!) Vielä viimeisiä vauvoja odotellaan..

Onnittelut tosiaan kaikille jotka ovat saaneet vauvan! :flower:

Yritänpä kirjoittaa tässä synnytyksestä nyt kun neitkokainen vielä nukuskelee.

Eli maanantaina rv 41+5 menin käymään äpolilla, paikat oli juuri ja juuri sormelle auki, kanavaa jäljellä n.2cm. Osastolle siis jäin käynnistykseen siitä sitten ja maanantain aikana sain 2 cytotecin puolikasta jotka sai aikaan pieniä supistuksia jotka tuntuivat vain hieman nipisteleviltä. Tiistaina aamulla lääkäri tutki paikat ja nyt oli sormelle väljästi auki mutta kanavaa edelleen saman verran jäljellä, lääkäri määräsi vain 1/4osa tabletin johtuen supistuksista mitkä oli jatkuneet melko säännöllisinä jo. Supistukset eivät siitä koventuneet kuitenkaan ja päivällä annettiin taas yksi puolikas cytotecia. Jouduin olemaan aika paljon käyrillä koko ajan kun vauvan sydänäänissä oli välillä pieniä laskuja.
Siinä kahen aikaan sitten supistukset jatkuivatkin säännöllisinä 10min välein ja niihin tuli jo hieman tuntua, ei toki vielä mainittavasti edes sattunut.

Illalla siinä viiden aikaan kun olin taas käyrillä aikani maannut tuli hoitaja yhtäkkiä lääkärin kanssa tarkistamaan tilanteen alakerrassa ja paikat oli auennu kahdelle sormelle väljästi joten siitä sitten saliin pääsin kalvojen puhkaisuun. Mieskin saapui paikalle heti puhkasun jälkeen. Supistukset kipeytyivät hieman enemmän mutta harvenivat vähän. Tippa siis laitettiin jonkin ajan kuluttua (kello 7 paikkeilla) kun mitään ei alkanu tapahtua, siitähän ne supistukset sitten vaan koveni ja koveni, mutta tuntuivat vaan alavatsalla tosin eikä koko synnytyksen aikana supistuksia kovin kummoisesti piirtynyt edes käyrille vakka niitä kyllä tuli. Lämpöpussia kokeilin mutta siitä ei ollut mitään apua ja kätilö ehdottikin sitten ilokaasua. Ilokaasustakaa ei juuri muuta apua ollut kuin että sai vähän keskittymään johonkin muuhun kuin kipuun joten kätilö tarkasti tilannetta taas että josko ois epiduraalin aika. Kanavaa oli hävinnyt mutta edelleen oli semmoisen 3cm auki, mutta kätilö pyysi kuitenkin anestesia lääkärin paikalle kun meinasi että ehtii aueta sen sentin ennenkuin pääsee tulemaan ja niinhän siinä kävikin. Epiduraali laitettiin olikohan 10-11 aikaan ja se vei kivut alavatsalta pois mutta supistuksen aikana tuntui kauhea paine pepussa ja niinkuin olisi virtsarakko ollut ratkeamaisillaan, ei kuitenkaan tuntunut yhtäpahalta enää vaikka ei todellakaan kiva tunne ollut sekään. Lisäksi epiduraalista tuli hirveä palelu ja vähän kutinaa iholle. 12 aikaan alkoikin sitten tuntua jo siltä että sieltä väkisten olisi jotain tulossa ulos eli alkoi jo ponnistuttaa, kätilö paikalle tilanne katsastamaan ja olin 6cm auki. Siinä vaiheessa mietin että joutuuko tuota ponnistuksen tunnetta vielä tosiaan kestämään pitkäänkin, mutta onneksi jo 1 aikaan olin täydet 10cm auki. Siinä sitten harjoittelin vähän vielä ponnistamista ja etsin suuntaa joka löytyikin tosi helposti ponnistuksen tunteen ansiosta. 20 minuutin ponnistelun jälkeen vauva sitten syntyi 28.4. kello 2.10 painoa tosiaan oli 3375g pituutta 49cm ja päänympärys oli 35½cm , supistuksia vaan tuli aika harvakseltaan että ponnistusten välissä oli hieman odottelua. Niin ja supistusten aikana tuli jälleen vauvan sydänäänissä laskuja ja lääkäri kävi jotain testiä ottamassa että kaikki oli ok, meinasivat että napanuora olisi kiertynyt käden tai kaulan ympärille ja siitä olisi laskut johtuneet mutta eipä sitten ollut. Lapsivesi oli kuitenkin vihreää ja puuromaista joten imettiin puhtaiksi hengitystiet.

Ponnistus vaihe oli kyllä paljon parempi kokemus nyt kuin esikoisen ajalta kun esikoiselta epiduraalin takia en juuri osannut hahmottaa miten ponnistaa mutta nyt se tuntui tosi hyvin ja oli jokseenkin helpon tuntuista. Välilihaa ei leikattu ja alakertaan ei tullut mitään näkyvää.
Hyvä kuva jäi siis tästä synnytyksestä. 1 vaiheen kesto: 11.50 2.vaihe: 0.20 ja 3 vaihe: 0.15

Siinpä onkin varmaan varsin epäselvästi selitetty tarina :D Toivottavasti jotain tolkkua saa =)

Nekkunen ja Iita 3 tunnin kuluttua 6 vrk

Muoks. Niin semmonen piti tämän pitkän jaarituksen lisksi kertoa että oltiin vähän pitempään sairaalassa kun tytöllä oli keltasuutta, ei onneksi tarvinnut kuin olla kuin yksi vuorokausi sinivalossa.

Niin ja kiitos onnitteluista =)
 
Mä täällä jo niin odottelen viimeisten vauvauutisia :attn: . Erityisesti jastun kuulumisia kaipaillaan :wave: .

Ja kaikille jotka olette vielä yhdessä kasassa: koittakaa hemmotella itseänne kaikin mahdollisin keinoin! Syökää hyvin (myös niitä herkkuja, se vauva ei enää ehdi niistä kasvaa), levätkää, vaatikaa hierontaa (jos se oma puoliso ei tajua antaa sitä automaattisesti) ja koittakaa nauttia niistä potkuista vielä viime hetket. Tiedän miltä päivät la:n jälkeen tuntuvat, ei ole mitään herkkua. Esikoinenhan tuli rv 42+2 vasta maailmaan. Mutta tsemppiä, oikeasti ei mene enää kauan niin jokaisella on pieni sylissä tavalla tai toisella =)

Poppeliini ja poju 12 vrk :heart:
 
Moikka kaikille, ei ole oikein kerennyt lukea tai kirjoitella hirveästi. Tämä pikkuneiti vie kaiken ajan :heart:
Synnytys meni aivan upeasti ja kesti kaiken kaikkea vain puolitoista tuntia. Sain epiduraalinkin mutta minusta tuntuu että se laitettiin hiukan liian myöhä ( kunnon vaikutus alkoi vasta synnytyksen jälkeen).
Päästiin kotiin jo seuraavana päivänä ja maanantaina käytiin Naistenklinikalla lääkärintarkastuksessa. Yllätys oli suuri kun punnitus vaiheessa selvisi että pikkuinen on laihtunut yli 300g. syntymäpainosta ( syntymäpaino 3100g.). Koska hän on nukkunut hyvin ja ollut rinnalla paljon, mutta näköjään mun oma maito ei riitä :/
Nyt neiti on syöttökuurilla ja ruoka annetaan pullosta tarkalleen 3 tunnin välein. Huomenna on taas lääkäri ja jos paino ei ole noussut vauva otetaan sairaalaan ( toivottavasti näin ei kuidenkaan käy).
Siinä sitten huomaa että ei se rintaruokinta ole aina paras vaihtoehto, mitäs teet jos oma maito ei riitä.
Nännipäät olivat alussa ihan rikki ja antaessaan rinta itkin- sattui niin pirusti. Mutta nyt ollaan jo paranemisia päin. Osaako kukaan kertoa miten usein rintoja pitäisi pumpata, koska minusta tuntuu että ne tulee täyteen ihan hetkessä ja ovat kivuliaita ja isoja.
Nyt täytyykin lähteä tyhjentämään. Onnea kaikille vauvan saanneille ja iloista loppuodotusta niille joilla vauvahaku edessä ( jos sellaisia enää on :whistle: )
Dagger ja Ronja vauva ( alias. Papu) :heart:
 
Heippa!

Täällä sujuu vauva-arki hienosti. Vauva kasvaa hyvin äidin eväillä, tänään oltiin 1kk neuvolassa ja painoa oli tullut 800g syntymäpainoon lisää, eli nyt 3780g. Neiti on virkeä ja niin ihana :heart: Nukkuu hyviä pätkiä sekä päivällä että yöllä. Ekan pätkän nukkuu omassa korisängyssä, sitten loppuyö meneekin mun kainalossa :heart: Päivisin nukkuu sisällä tai ulkona, vähän ilmasta riippuen. Melkein joka päivä käyn vaunulenkillä, niin sen aikaa ainakin on ulkona nukkunut.

Tsemppiä vielä loppukuun odottajille, vähiin käy kaikkien raskausaika!

siru ja muru :heart:

ps. Poppeliini mun nimeä ei ollut ollenkaan tuossa etusivun odottajissa :wave: vaikken nyt niin aktiivinen olekaan ollut, niin voisin silti vauvapuolenkin ketjussa joskus ehtiä kirjoittelemaan :)

pps. Dagger vauvan syöttöjen tahtiin olisi hyvä pumpata, tai tarvittaessa useamminkin ja myös yöllä. Onko muuten imuotetta tarkastettu (varmaan on :) )? Kun laitoit, että rinnat maitotäyteiset hetkessä, niin sitten voi imuotteessa olla ongelmaa? Tai jos vauva jotenkin väsynyt muuten? Toivottavasti vauvan paino olis kääntynyt noususuuntaan ja välttyisitte sairaalaan jäämiseltä :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja siru2006:
ps. Poppeliini mun nimeä ei ollut ollenkaan tuossa etusivun odottajissa :wave: vaikken nyt niin aktiivinen olekaan ollut, niin voisin silti vauvapuolenkin ketjussa joskus ehtiä kirjoittelemaan :)
Odottajissa ei sun nimeä ole, koska se löytyy tuolta synnyttäneiden listasta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Alkuperäinen kirjoittaja siru2006:
ps. Poppeliini mun nimeä ei ollut ollenkaan tuossa etusivun odottajissa :wave: vaikken nyt niin aktiivinen olekaan ollut, niin voisin silti vauvapuolenkin ketjussa joskus ehtiä kirjoittelemaan :)
Odottajissa ei sun nimeä ole, koska se löytyy tuolta synnyttäneiden listasta ;)
Sori, maitoaivoisuus on täällä taas :LOL:
 
siru2006 kiitos. Yritän nyt pumpata aina kun papu on syömässä :D Imuote on oikein hyvää- että kyllä imetyksen jälkeen rinnat on sen lyhyen hetken kevyitä.Papu on nyt huomattavasti pirteämpi kun pari pvä sitten, eli kyllä se tehoruokinta on toiminut :)
 
:ashamed: POKS 41+melkein 5 !! :ashamed:

Niin että vieläkin täällä ollaan ja "odotellaan ihmettä tapahtuvaksi"... :headwall: :headwall:
Huomenna olis sitten se yliaikaiskontrolli, toisaalta ihan nasta juttu, toisaalta ei huvittais ei yhtään, mulla alkaa olla jo aika lannistunut fiilis tähän ODOTTAMISEEN....
mä en jaksa enää, ei sitten synnytetä ihasama...
(Siis voiko synnytysmasennus tulle jo ennen synnytystä??? :LOL: :LOL: )

Niin Ja eipä taida torstain uusitatentistäkään tulla mitään, ainakaan tällä lukemisella...
No ei vois kyl vähempää kiinnostaa mokomat tentit... :kieh:

No ehkäpä mä meen syömaan suruuni suklaata tonne sohvatyynyjen sekaan, ei se uni kumminkaan tule tänäyönä, jännittää ja kauhistuttaa se huominen kontrolli jo niin... :$

Tinka ja maha
 
Tinka äippäpolilla jo olet kontrollissa, mutta tuosta suklaasta tuli mieleen kaverini joka oli syönyt levyn fazerin sinistä illalla. Seuraavana yönä oli synnytys käynnistynyt ja aivan kauhee närästys oli ollut kuulemma koko synnytyksen ajan päällä B) . Tule kertomaan mitä sanottiin polilla, ellet pääse samantien tositoimiin :wave:
 
Jaksuja mahan kanssa odottaville ja supistuksia sinne!

Täällä on toukka saanut jo syntymäpainonsa ja mennyt hiukan ylikin, joten kai syö hyvin :) Rytmit sillä on väärinpäin, mutta kaippa ne joskus korjaantuu ;)

Unico ja Toukka 1vk 4pv
 
Onnittelut jälleen kerran kaikille jakautuneille! Enää ei tosiaan pysy perässä ketkä kaikki ovat vauvan maailmaan jo saaneet! Onnitteluja kuitenkin tasapuolisesti kaikille! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

No niin, sainpa aikaiseksi vihdoin kirjoittaa synnytyssaagani, ja tässä se nyt 10 vuorokautta jälkeen syntymän, tulee:

Synnytys meni kaikenkaikkiaan hienosti ja hyvin, alkuvaihe oli melko pitkä, papereihin merkittiin n. 15h. Supistukset toki alkoivat jo sitäkin ennen jo lauantaiaamuna 24.4 n.klo 6, mutta piti keksiä joku aika, jolloin tuntui että nyt se lähti vauhtiin... Sairaalaan lähdimme vähän puolenyön jälkeen la-su -yönä, sillä mulla oli jälleen kerran migreeni päällä ja kotoa loppuivat lääkkeet. Arvelin että olisi viisainta mennä sairaalaan, ettei migreeni mene ihan hurjaksi.

Sairaalaan tullessa kohdunsuu oli auki vasta 4cm, ja kohdunkaulaakin vielä jäljellä. Supistuksia kuitenkin tuli tasaiseen tahtiin ja pääsimme käyränoton jälkeen suoraan saliin. Sanoin että haluan koittaa pärjätä mahdollisimman pitkään ilman epiduraalia, ettei taas käy kuten toisen lapsemme synnytyksessä, ja synnytys hidastu epiduraalin vaikutuksesta. Yön mittaan kävelin huoneen ympäri niin monta kertaa, että ihme ettei lattiaan kulunut uraa... Supistukset saivat selvästi tehoa liikkeestä, ja päätin että kävelen vaikka koskisi kuinka. ;) Suihkussakin kävin jossain vaiheessa yötä, se helpotti jonkin verran, ja ehkä vähän piristikin. Klo 8 sitten käyrää otettaessa tunsin ja kuulin pienen poksahduksen ja lapsivettä alkoi lirahdella hiljalleen. Sen jälkeen supistukset napakoituivat lisää ja alkoi olla entistä kivuliaampaa. En kuitenkaan kokenut tarvitsevani edelleenkään epiduraalia, vaan päätin testata ilokaasua, vaikka pelottikin että migreeni villiintyisi siitä. Onneksi niin ei käynyt, ja alkuun riitti ihan mieto annos, 40/60 hapen hyväksi taisi olla alkuseos. Otin myös käyttöön jumppapallon, jonka päällä oli tosi hyvä olla, jalat kun alkoivat olla aika puhki niin kävelystä kuin supistuksistakin. Jossain välissä menivät sitten loput lapsivedet oikein kunnolla lorisemalla ja kun kello oli jotakuinkin 12, alkoi tuntua että nyt voisi vähän kasvattaa ilokaasuannosta, ei enää teho riittänyt... Siinä vielä hetken aikaa pärjäsin sillä systeemillä, mutta joskus 12:30 alkoi olla jo aika tuskaa, ja pyysin jotain puudutetta, "sattuu vähän liikaa jo"... Tsekkasivat tilanteen ja kohdunsuu oli auki 6cm. Tilattiin kohdunkaulapuudute (muistaakseni... heh) ja päätin koittaa käydä vielä vessassa. Sieltä olikin sitten jo vaikeaa päästä pois kun supistukset tulivat lähes tauotta. Lopputulos oli, että kun olisin n. klo 12:40 ollut valmis puudutukseen, ei sitä enää voinut laittaa, kohdunsuu auki 10 cm ja ei muuta kuin vauva ulos. Sunnuntaina 25.4.2010 klo 12:51 syntyi sitten meidän pikkuinen Elsamme! Pituutta 53cm ja painoa 3860g, py 36,5cm. Supistusukivut loppuivat täysin ponnistusvaiheessa, enkä tuntenut enää yhtään supistusta, enkä oikein ponnistamisen tarvettakaan, mutta annoin vaan mennä ja koitin puskea vauvan ulos keinolla millä hyvänsä. 11 minuuttia oli merkitty ponnistusvaiheen pituudeksi, itse olisin voinut veikata mitä tahansa 2 minuutin ja 2 tunnin välillä, aika katosi siinä puuhassa täysin. Täytyy sanoa, että oli se kipu synnyttäessä tällä kertaa vähän toista kuin edellisellä kerralla jolloin epiduraali tosiaan vei kipua paljon pois. Toisaalta taas tällä kertaa synnytyksen jälkeen kipu oikeasti katosi samantien, ja olin melkein heti kunnossa. Jaksoin mennä suihkuun mainiosti, ja pystyin istumaan heti ihan hyvin. Väsynyt toki olin, mutten mitenkään loputtoman uupunut. Olisin voinut oman oloni kanssa lähteä kotiin melkein samantien. Luomu-meno sopi siis mulle hienosti, vaikka viimeisinä minuutteina oli usko itseen koetuksella. ;)

Elsa-pienellä oli napanuora kertaalleen kaulan ympäri, ja tyttö oli synnyttyään hetken aikaa sininen ja veltto, mutta aika nopeasti se ensimmäinen parkaisu sieltä kuitenkin tuli ja pisteiksi merkittiin 7/9/9. Vauva oli vaan myös nieleskellyt veristä lapsivettä syntyessään, ja ensimmäinen vuorokausi meni oksennellessa sitä pois, ihan heti ollut kovin innokas imemään rintaakaan, sen verran huono-olo oli pienellä. Oikeastaan tasan vuorokauden iässä vauvan vointi parani, oksentelu loppui ja innokas imeminen alkoi. Vierihoidossa kuitenkin oli ihan koko ajan, eli mitään kovin vakavaa huonovointisuutta ei onneksi ollut. Elsan sokeriarvot, joita mittailtiin RD-diagnoosini vuoksi, olivat koko ajan ok, joskin 1 vrk arvo oli hieman alakanttiin oksentelun vuoksi.


Nyt ikää on jo suurenmoiset 10 päivää ja vauva kasvaa kohisten. Tänään oli ensimmäinen neuvola-aika ja syntymäpaino on jo ohitettu, 4kg rajapyykkiin matkaa enää muutamakymmentä grammaa. Alkuun oksentelun vuoksi syntymäpainosta ehtikin tippua yli 200g (syntymäpaino 3860g, 2vrk iässä enää 3626g), mutta nyt on otettu alkutaantumat kiinni ja enemmänkin! Maitoa siis riittää, eikä korvikkeita tosiaan ole kaipailtu.

Nyt vaipanvaihtoon, sillä Elsa "Turakainen" on taas turauttanut housuunsa...

Bliss ja Elsa 10 päivää
 
Ja täällä (kotona) edelleen...

En mä sitten koskaan saanutkaan sitä suklaata kaivettua tuolta kaapista, vaan viihdytin itseäni pelaamalla Xboxilla Lego intiaanijoonasta (=indiana jones) :LOL: :LOL:
On muuten huippuhauskoja noi LEGOn pelit... näin lapsenmielisen aikuisenkiin makuun...
Niin että onneksi vältyin siltä närästykseltä... nojoo....

Menin sinne kontrolliin ja tosiaan ihmettelen että miten voi yhden KTG käyrän ottaminen olla niin hankalaa.... :headwall: :headwall: , oikein kolme kätilöä ja yksi terkkari oli siinä soosaamassa, vai liekö sitten käynyt toteen tuo "mitä enemmän kokkeja sen surkeampi soppa" -sanonta...tai miten olis "joukossa tyhmyys tiivistyy"" :LOL: :LOL:

NO eipä siellä kontrollissa mitään ihmeitä, kuulemma vois synnytys käynnistyä minä hetkenä hyvänsä ( reilusti sormelle auki ja kaulaa jäljellä ~1,5cm ja pää niin alhaalla että ultraus on jo hankalaa.
MUTTA kun ei käynnisty.... :headwall: :headwall: , ja sormelle ollaan auki oltu jo viikoilta 36 lähtien :headwall: :headwall: :headwall:

Niin että "tervetuloa perjantaina uudelleen, käynnistellään sit ens viikol vasta jos on ihan pakko" Kiitti... emmä oiskaan halunnu synnyttää... mä vaan kanniskelen tätä vauvaa masussani koko loppu elämäni :kieh: :kieh: No ei vaiskaa, mut siltä se tuntuu... :LOL:

Lohdullista kuitenkin oli se että vauva on (vielä) ihan normaalikokoinen, siinä 3,6 kilon hujakoilla, ainakin mikäli lääkärin käsiin ja ultraan on luottaminen...
Mut kaiken huippu oli kätilön kommentti kun olin lähdössä kotiin: "Nähää sit perjantaina mut SAA tulla synnyttää sitä ennen !" ????? HAH !sanon minä, ihanku se olis jotenkin mun päätös... jos mä olisin saanut päättää niin olisin jo synnyttäny...

No eikai tässä muukaan auta kuin lukee siihen typerään uusintatenttiin, kai mä sinne joudun menee kumminkin huomenna... Ja sit kuitenkin käy niin, että sillä sekunnilla kun saan ne paperit käsiini, vedet menee ja alkaa supistaa niin että kirjottamisesta ei tuu mitään... :LOL: :headwall:

TINKA ja maha
 
Pikaisesti tulin kysäisemään, että mistä niitä silikonisia liivinsuojia saikaan tilattua? :wave:

Tänne kuuluu oikein hyvää. Vauva syö hyvin, välillä vähän liiankin ahkerasti :) Päivisin imetysvälit vaihtelee todella paljon, tunnista kolmeen tuntiin, öisin syö 2-4 tunnin välein. Täälläkin on alkanut nyt vähän ilmavaivoja olemaan ja sen takia saattaa yölläkin hetken valvoskella.
Ulkona nukkuu yleensä yhdet unet päivässä, mutta kovin pitkiä unia ei ainakaan vielä tykkää siellä nukkua. Kuten ei omassa sängyssäkään oikein haluaisi nukkua...

Paljon onnea taas kaikille vauvautuneille :flower: ja Tinkalle ja muille mahdollisille mahakkaille tsemppiä :hug: !

Meidän vauvan ristiäispäivä on muuten 13.6. Kotona pidetään ihan pienen porukan kesken. Kakut varmaankin tilataan jostakin, niin pääsee vähän helpommalla =)

Ihanaa vauva-arkea kaikille! :heart:

-Niiskuneiti ja Julle 2vk 5pv-
 
Yeb
Niiskuneiti, mä tilasin omat silikonisuojani Englannin eBaystä, siellä näytti nyt olevan halvimmillaan postikuluineen alle 15? :)

Onkos joku muuten saanut vauvan vatsavaivoihin apua maitohappobakteereista? Ostin eilen niitä Gefilus+D-vitamiinitippoja ja kovasti toivon että vähän helpottaisi pientä. Tosi tarkkana saa olla myös siitä mitä omaan suuhunsa lykkää :x
 
hellou, niinhän se meijän vauva syntyi 2.5, la-su yönä lähettiin synnärille.
niin ja tyttö tuli ;) ihana neiti :heart:
synnytys meni hyvin, supparit oli kyl jotain uskomattoman sietämätöntä välillä mut ponnistusvaihe meni suht kivuttomasti spinaalin ansiosta. 2. asteen eppari tuli, ja istuminen nyt sen mukaista..

tänään kotiuduttiin, imettämisessä on viel vähän opettelua mut muuten menee hyvin =)

pikkuneiti tänään 4 vrk
 
Tyttöjä lisää maailmaan. Meidän ihana pötkylä syntyi viimein 27.4. rv 42+2. Käynnistys olisi ollut seuraavana aamuna muttaonneksi tyyppi tajusi tulla itse ennen sitä. Vieläkin tuntuu uskomattomalta että tää on tosiaan meidän oma vauva eikä kukaan voi viedä sitä meiltä pois. Olo on kyllä niin onnellinen.

Onnea kaikille muillekin jotka ovat saaneet tälläisen ihanan lahjan jo syliinsä ja tsemppiä vielä odottaville. Koittakaa kestää joko kyselyitä ja nauttia viime hetkistä raskaana vaikka se vaikeaa välillä onkin.
 

Yhteistyössä