**HUHTIKUISET Huhtikuussa** (86 vauvaa syntynyt!) Vielä viimeisiä vauvoja odotellaan..

Neuvolassa käyty.. Kaikki ok.. Terkka tekee nyt sitten sen yliaikaislähetteen, mutta asiahan on niin kuten itsekin arvelin että välttämättä se ei asiaa edistä yhtään.. Mua on vaan tosissaan alkanut kauhistuttaan se synnytys kun vauvan painoarvio on sen reilu 4kiloa.. ja terkka arveli että on menisi parilla viikolla vielä yli lasketusta ajasta niin arvio olisi varmaan joku 4,5kg!! Siis mun mielestä ainakin aivan järkyttävää! :O
Että vaikka tässä kuinka sitä toivon ja odotan että synnytys käynnistyisi niin kyllä varmasti kun se käynnistyy niin mut valtaa sellanen pelko että! :(
Mutta kyllä tää raskaus käy niin voimille, päivä päivältä enemmän.. menkkamaista mahakipua päivittäin,supistuksia,häpyluu helvatun kipee jne jne.. Sanoinkin tänään neuvolassa että vaikka mä kuinka mietin etukäteen mitä raskausaika voi olla niin on tää silti ollu niin fyysisesti kun henkisestikin paljon raskaampaa mitä mä ikinä osasin edes kuvitella! Mutta ehkä tämä tästä, pian olis ohi...



jastu ja vilperi 39+4
 
Synttärionnittelut Tinamille ja Hapsiaiselle!!! :flower:

Ja niin se vaan täälläkin koitti laskettu aika eli 40+0. Eikä mitään uutta, paitsi että viimeyönä piti puoli kahen aikaan nousta vessaan, tyhjentyi suoli aika lahjakkaasti. Luulin ensin että vatsatauti iski mutta ei se sitten sitä ollutkaan, ei tosin edelleenkään ole ollut edes kipeitä supistuksia kertaakaan tai muuta joten tuskin se lähestyvää synnytystäkään ennakoi. Mitä lie oli.
 
Lanfear munkin mielestä toi kyllä kuulostaa limatulpalta :wave: .

Synttärisankareille onnittelut :flower:

Äitipoli reissu takana. Vauvelin painoarvio tällä hetkellä 4kg. Ensi viikon tiistaina meen käynnistelyyn jos ei ole ennen sitä syntynyt. Silloin on rv39+5 . Tuntuu oikeasti hurjalta, että tietää jonkun takarajan, joka ei ole siis rv 42+ viikolla. Kohdunsuu auki 1 sormelle, pehmeä kaula ja kanavaa 2cm. Lääkäri kehoitti ottamaan kaikki mahdolliset kotikonstit käyttöön, mutta toivotti myös tervetulleeksi osastolle jos/kun ei itsekseen tule. Kyllä tää taitaa olla se 2.paras vaihtoehto mulle, parashan ois tietenkin se että itsekseen alkais tulemaan.

Poppeliini ja poju 38+6
 
Toivotaan Tsemppiä vauvanhakuun! d=)b
((vaikka vauva sulla on jo varmaan sylissä))

Hapsiainen No kylläpäs on kuukausi vierähtänyt nopeeta!
Ja hyvää synttäriä! :flower:

Tinamille myöhästyneet synttärionnittelut! :flower:

Omenalle kans tsempitykset mahdolliseen sektioon! d=)b

(.) Neuvolassa käyty täälläkin. Kaikki kunnossa ja vauva lähtökuopissaan, jes! ((vaikka eihän se mitään välttämättä meinaa)) Terkkakin sano, että tää voi hyvinkin mennä yli vaikka esikoinen tulikin niin aikasin, ja onhan tää nyt jo menny senkin yli.. Mutta toivotaan että ei nyt enää ens keskiviikkona tarvis raahautua neuvolaan vaan sit seuraavan kerran sais mennä nyytin kanssa! :heart:

Katyana & NaNNa <3 37+6
 
Täälläkin neuvolasta tultu. Kaikki oikein ok, painoa tullut 800g viikossa. Nyt oli sf pudonnut takaisin 33 cm:in, eli vähän on laskeutunut, vaikka en juuri sitä itse huomaa muuten kuin ihan vähän tuosta päältä. Vieläkään ei ole vaikeuksia kävellä tai muuta. Tiistaina vielä viimeinen neuvola, jolloin varataan aika kontrolliin, jollei ole tullut vauva vielä maailmaan. Kovasti se terkkari toivotteli kuitenkin onnea synnytykseen varmuuden vuoksi.

Lämpöä on vieläkin, mutta tuntuu kuin olo alkaisi helpottamaan, lima irtoilee aavistuksen verran helpommin. Nyt vain toivon sydämeni pohjasta että mies pysyy terveenä, jotta pääsee mukaan synnytykseen! Vaikka händlään sen varmasti itseksenikin.

Jastu kuulostaa tosi kurjalta, pidän peukkuja, että syntyy pian
b =) d

39+4
 
Arska äippä Mun on pakko kysyä et nousitko oikeasti keittämään puuroa miehelles?
Vaikka mä pidän itseäni hyvänä vaimona ja passsaan aika paljon miestäni ni en todellakaan nousisi puuron keittämisen takia ylös ja varsinkaan tässä tilassa eikä hän edes antaisi minun nousta hänen takiaan ylös....

Mä kävin myös eilen neuvolassa. Ei mitään uutta. sanoivat että 10 päivää annetaan mennä yli jo on mennäkseen ja sit käynnistellään joten vappuna meillä täytyy olla jo vaavi.

39+4
 
Onnea synttärisankareille!

Jaahas tietoja tullut jo muutamalle millon alkaa häätötoimet :) kiv atietää et tollan iimeistään tapahtuu jotain.

Täällä odotellaan, tänään ollut sitten väsy päivä. No ehtihän sitä touhuta jo monena päivänä. Ja mahassa mennää kovaa vauhtia :heart: nyt toukka kyllä touhuili yölläkin kun huonosti nukuin närästyksen takia, ei vaan jaksanut enää nousta hakemaan lääkettä ja sit vessareissulla kun otti niin maistu uni aamuun asti ilman vaivaa.

Unico ja Toukka 37+5
 
Jes jes!! :) Soittivat Taysin äitipolilta.. Eli perjantaina olis aika sinne. Mutta mulla on nyt vähän epäselvänä että mitä siellä tehdään?! :O Poppeliini näköjään käynyt myös ja painoarvion saa ilmeisesti ainakin.. Ja ilmeisesti sitten puhutaan myös siitä käynnistyksestä..
Voisikohan olla jopa mahdollista että suostuisivat käynnistään maanantaina? Silloin olisi viikkoja 40+2.. Hui kun alkokin jänskään nyt ihan tosissaan! :) Ja ajatella jos se pieni nyytti todella olisi sylissä jo muutaman päivän päästä! =) :heart:
 
Terkkarikin oli sitä mieltä että kyllä se limatulppaa taisi olla. Paineli vielä aika reilusti alamahaa, vauvan pää on kuulemma jo ihan kiinnittynyt joten nou hätä jos vaikka vedet menis, ei pääsis enää napanuora luiskahtamaan ulkopuolelle. Muutenkin maha on ollut kipeämpi neuvolakeikan jälkeen, johtunee tuosta painelusta. Kova on vihlonta alamahalla ja supistuksia tulee mut ei säännöllisiä. Kovasti toiveikkaana miehelle puhuin että tänään illalla/yöllä varmaan lähetään vauvan hakuun, on sen verran kipeitä nuo supistukset mitä tulee :D
Joten katsellaan, katsellaan.....
 
Mulla hiukan sama tilanne nyt kun Lanfearilla.. Eli siis varmaankin neuvolan tätin painelun ansiosta täälläkin nyt supistelee, on supistellut jonkin aikaa. Hetki sit laitoin miehelle viestiä töihin, että supistuksia tulee, mut katotaan nyt et mihin suuntaan kehittyy, voimistuuko vai loppuuko.. Mut toivotaan parasta ;)
Pitäkäähän peukkuja! :D

Muoks. Lanfear Jospa meidän vauvat saa sit saman synttäripäivän? ;) Tsemii! d=)b
 
maleha en mä edes joka aamu nouse keittään sille mitään, kun keikkahommalle lähti kotoa 8 ajaan. yleens mies lähtee 7 ajelee työpaikalle ja ei syö aamupalaa ollenkaa ku saattaa huoltsikalta kahvia ostaa.

Neukussa käyty, kaikki ok. seuraava neukku maanantaina, saa nähä vieläkö kasassa oon! jospa sitä pääsis pian tätä nyyttiä punnertaan maailmaan. Mietinki et ryhtyiskö ikkunoiden pesuun ku näi nätti ilmakin.. mut väsy on nii ei taija jaksaa et jos vlopulle jättäis.

arska äippä+ typy 38+5
 
jastu yleensä ensin tapaa polilla kätilön, joka ottaa perusjutut + vauvan sydänkäyrää 15-20min. Sen jälkeen pääsee lääkärille, joka tekee sisätutkimuksen ja ultraa vauvan vointia (mm.virtaukset, istukka, liikkeet). Samalla otetaan myös mitat (pää, vartalonympärys, reisiluu) ja niistä saa sitten painoarvion. Yleensä (jos siis sikiön vointi ok) alkavat käynnistellä vasta ku 42 alkaa täyttymään (itsellä esikoisen käynnistys aloitettiin rv42+1). Itse luulen että esikoisen komplisoitunut synnytys + pelkopolikäynnit + raskausdiabetes vaikuttivat siihen että la:n tietämissä aletaan käynnistelemään. Mutta kuten lääkäri sanoi, mun on parempi synnyttää reilu 4kg kuin lähemmäs 5kiloinen joka olisi kun oltais siellä 42+ viikoilla. Taitaa myös riippua tosi paljon lääkäristä jonka siellä tapaa. Tänään sattui aivan ihana & osaava naislääkäri meille =) .
 
Poppeliini Eli siis onko se sitten niin että synnytystä ei käynnistetä pelkästään sen takia että vauva olisi yli neli kiloinen?? :O
Mm.. Se on totta, että lääkäristähän se taitaa paljon olla kiinni mikä se "tuomio" on.. Hitto kun yritän olla toivomatta liikoja, mä vaan niin jo ehdin innostua, että tää raskaus olis vihdoin ohi! Miten muuten noihin juttuihin tuolla polilla pääsee puoliso mukaan? Et saako olla sun kanssas siinä kätilön kans ja sit lääkärin luona..? Niin ja meneekö siellä todella se kaks tuntia, minkä käskivät varata..?
Noh eipä tässä nyt auta kuin odotella sinne perjantaille että mitä sanovat..
 
Niinhän siinä sitten kävi että sunnuntaina tuli lähtö Jorviin ja poika syntyi klo 19:21. Synnytys meni hyvin, kätilö oli huippuluokkaa ja mies jaksoi olla koko ajan 100% tukena. Kivunlievityksenä käytettiin avautumis- ja ponnistusvaiheessa ainoastaan akupainantaa ja avautumisvaiheessa olin myös 45 min ammeessa. Säännölliset supistukset oli merkitty alkaneeksi klo 14:30 ja ponnistusvaiheen pituus oli 16 min. Lopulta vauva syntyi jakkaralla.

Pojan paino oli 3350 g ja pituus 51 cm. Äidin toipumista hidasti hieman nestehukka ja hemoglobiinin tippuminen (verenhukka oli kuitenkin normaalia tasoa), ja näiden seurauksena tuli hiukan neste- ja punasolutiputusta, mutta muuten täällä alkaa olla olo jo ihan hyvä. Tikkejä tuli 3.

Nyt aika kuluukin imetystä opetellessa. =)
 
Onnea vauvan saanneille :flower:

Tänään oli neuvola =) Siitä nyt hieman tietoja...
Päivä: 14.4.2010
Raskausviikkoja: 41 :)
Paino: 98.9 (tullut taas kilo lisää!!!)
Turvotus: + (ihan sopivasti)
RR: 120/80 (hieman noussut mutta ei hälyttävästi)
Kohdunpohjan korkeus: 33.5 (hieman laskenut, eli pikkuinen on laskeutunut) :D
Pissa: Puhdas
Tarjonta: 1Rt
Sydämen syke: 130-135+ (kuulemma todella hyvä)
Liikkeet: ++ (hyvin vilkas pienokainen) :heart:
Kaikki oli hyvin :heart:

Perjantaina olisi aika sairaalassa että sielä käynnistetään jos haluan...muuten se tehdään maanantaina :eek: =)

Jännittää kauheesti....
 
jastu jos äidin lantio vaikuttaa normaalilta/tilavalta niin todellakin voi joutua odottelmaan vielä. Yli 4,5kg alkaa vasta olemaan suuri monen lääkärin mielestä, ja sitten voidaankin alkaa jo harkitsemaan myös sektiota :| . Ainakin mulla mies oli tänään joka paikassa mukana, uskoisin että sama asia vaikka kyseessä olisi joku muu tukihenkilö. Itse asiassa olen 2 aikaisempaa kertaa ollut polilla, kun odotushuoneessa on selvästi ollut naispari. Eli uskoisin että puolisosi pääsee mukaan. Meillä meni tänään noin 1½h eikä siellä ollut ollenkaan kiirus meininki. Eli jos on kiire päivä niin varmasti se 2h voi mennäkin. Ne ajathan on vain noin aikoja kuten poliklinikoilla yleensäkin (eli jos tulee esim. joku päivystystapaus niin voi mennä sun edelle).
 
Jonsuh paljon onnea, johan mie sinun viestiä odotonkin :flower: Ihanalta kuulostaa synnytyksesi.

Täällä myös neuvolareissu takana. Paino oli PUDONNUT :eek: jota muuten ei yhdessäkään viidestä raskaudesta ole koskaan tehnyt. Vauvan syke oli loholla kokoajan joten sain ylimääräisen ä-polikäynnin, siellä ultrattiin, paino jo nyt lähes 4kg, vettä sopivasti, riehui sielläkin lähes kokoajan mutta syke oli myös matalampi -kuten pitääkin. Oli kiinnittynyt ja tilanne sama kuin Poppeliinilla että kanavaa n.2cm jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki. Sanoi että ei nyt näillä minuuteilla synny, mutta ihan hyvin uudelleensynnyttäjänä voisin olla jo illalla vaikka synnyttämässä. Joo joo... :LOL:

Koko päivä mennyt muuten torkkuen, jospa sais vähän hiottua univelkaa kiinni.

-C ja T 38+5
 
Toista lasta odotan viikoilla 37+5, LA on 30.4. Raskaus sujunut hyvin, ei kummoisempaa vaivaa koko aikana.Neuvolassa eilen sf oli 35 cm, sykkeet hyvät. Esikoistyttö on syntynyt 10.4.09 eli täytti juuri vuoden :heart: Toista tyttöä ilmeisesti odotan ja itelläkin ollut tyttöolo koko ajan. Viime viikolla synnytystapa-arviossa, vauvan paino oli n.3 kg (sama kuin esikoisesta), kohdunsuu oli 3 cm auki ja kaulaa jäljellä 1 cm. Toivon että tämä vaavi syntyis vähän aikaisemmin kuin edellinen joka syntyi 41+5, alkoi vesien menolla ja 27 tunnin supistelun ja karmivan kivun jälkeen päättyi kiireelliseen sektioon. Vauvalla ei tainnut olla hätää, leikkauspäätös johtui synnytyksen pysähtymisestä, aukesin 7 cm ja sitten alkoi jo reunat paksuuntumaan. Leikkauksesta toivuin hyvin enkä olisi laittanut pahakseni vaikka tämäkin olisi suosiolla leikattu. Mutta olisi se normaalitie parempi vaihtoehto kun täytyy tyttöäkin hoitaa.
Olen jo alkanut odottamaan ja jännittämään synnytystä, en ehkä muuten vielä odottaisi, mutta s-tapa-arviossa lääkäri sanoi että saattaa syntyä hieman etuajassa =) Päivittäin tulee sukkapuikko tuntemuksia ja hermosärkyilyä sisäreisiin. Supistuksia ei ole, tai harkkareita muttei kipeitä.
Mitä muille on sanottu viimeisessä lääkärintarkastuksessa kohdunsuun tilanteesta?

Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä vielä odottaville.

-Mamis ja AA 37+5-
 
Onnittelut vauvautuneille :flower:

Poppeliini ja jastu Mullahan käynnistettiin synnytys 38+6 koska vauvan painoarvio oli 38+4 sen 4,1kg.
Joten ainakin täällä meillä Keski-Pohjanmaalla käynnistellään suuren koonkin vuoksi. Tosin en sitten tiedä oliko mun pituudella mitään merkitystä asian suhteen, tai kohdunsuun/kaulan kypsyyden suhteen..

Toki, kun vauva oli tuossa vaiheessa kasvanut 350g/vko niin (rv 36+4 painoarvio oli sen 3,4kg) alettiin jo puhumaan siitä onko turvallista odottaa että käynnistyisi itekseen koska 4,5kg vauvan synnyttäminen alkaa olemaan jo "turvallisuusriski", ainakin sen lääkärin mielestä joka mut silloin otti vastaan.

Jos vauva olisi mennyt laskettuun ja jos olisi kasvanut toiset 700g kahdessa viikossa olisi hän ollut jo lähemmäs 5kg, joten silläkin tosiaan saattaa olla jotain merkitystä asian suhteen.
 
KiiajaVille riippuu ilmeisesti tosi paljon lääkäristä/sairaalasta joka ottaa kantaa käynnistys/koko asioihin. Tiedän että monissa paikoissa ei käynnistetä jos painoarvio 4kg la:n lähettyvillä. Mulla monta muutakin vaikuttavaa asiaa, joten siksi varmasti sain käynnistyspäätöksen helposti, vaikka vauvan arvio nyt "vain" sen 4kg.
 

Yhteistyössä