**HUHTIKUISET Huhtikuussa** (86 vauvaa syntynyt!) Vielä viimeisiä vauvoja odotellaan..

nasumasunen, toivotaan että lenkillä ja saunalla saat supistukset vahvistumaan ja pääset vauvan hakuun :)
PampuliPamPam87, suuret onnittelut :flower: niin ihanan suloinen pikkuinen :heart:
Bliss, sinne myös voimia :hug: toivottavasti me viimeisetkin saataisiin pian omat pikkuisemme :heart:

Nyt alkaa kyllä kohta jo tekeminen loppua |O
 
Oikein paljon onnea kaikille uusille vauvoille ja äideille.
Voi kunpa munkin synnytys olisi (sitten joskus) yhtä helppo miltä teidän synnytykset on kuulostaneet...

Blaah...

Odottavan aika on pitkä..ja pitkästyttävä... :headwall:
Väillä on selkö kipee ja välillä maha kipee mutta supistuksia ei kuulu eikä näy. On vain hirmu vaikee olla missään asennossa, henkee ahdista ja selkää pakottaa kun tuo mussukka oikein venyttelee jalkojaan tonne pallean suuntaan.

Ja sitten vielä eilen neuvolan terkkari toivotti oikein tervetulleeksi vielä ensi viikolla eli montapäivää yli LA:n ... Masentavaa, mulle kun lääkäri vielä sanoi vk35 että oon jo reilusti sormelle auki...
Koko arviota terkkari heitti näppituntumalla 3600-3800g eli ihan normaalikokoinen. SF mitta oli sentään pienentynyt eli vauva vissiin laskeutuu lähtökuoppiin... toivottavasti ainakin...

Onko jotain erityishyviä vinkkejä mitä synnyttäneet osais veilä kertoa vai onko kaikki jo sanottu?

Tinka ja maha
rv 39+5
 
Voi ei kun on jännät paikat kaikilla. Ja onnea minunkin puolestani kaikille jo rakkauspakkauksen syliinsä saaneille!
Itse kävin neuvolassa tänään, ei mitään uutta, kaikki arvot ok. Kohdun pohjan korkeus 33 cm, eli laskenut viime neuvolakäynnistä puoli senttiä, eli vauva laskeutunut on lisää.
Innostuin laittamaan hoitopöydän toimintakuntoon ja sama piti tehdä sängylle, mutta voi että olen ostanut tai ottanut Ikean hyllystä liian suuren patjan häkkisänkyyn, eli jos vauva nyt syntyy niin hän nukkuu sit vaunuissa, ja mä alan metsästämään viikonloppuna uutta patjaa vauvan sänkyyn, no ompahan jotain tekemistä, mutta kyllä ottaa päähän!
Meidän 7 vee ei jaksa odottaa enää vauvan tuloa vaan ruinaa mua synnytämään jo vauvan... huoh :( kun se oliskin niin helppoa...
Huomenna mun kolmas vyöhyketerapia käynti, alkaiskohan sitten jo tapahtua tosissaan jotain... Suosittelen tuota vyöhyketerapiaa kaikille lämpimästi :heart:
RV 38+6
 
Vieläkö maleha on yhdessä kasassa??

Me käytiin maanantaina kääntymässä synnärillä. Jotain oli lörissy koko päivän housuun, oli kipeetä ja supisteli enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Soitin synnärille ja kerroin tilanteen.. sieltä kätilö toivotti tervetulleeksi synnyttämään.
Lähdettiin miehen kanssa laitokselle joskus seitsemän pintaan.

Kätilö teki tutkimuksen, ei ollu lapsivettä, vaan veikkasi todella vetiseksi limatulpaksi (joka kuulemma uudelleen synnyttäjillä voi olla myös sellainen :eek: :eek: ). Ei juuri enää supistellutkaan, sisätutkimuksessa kohdun kaulaa jäljellä 2cm ja olin kahdelle sormelle auki. Olisin päässyt osastolle odottelemaan, halusin mielummin kotiin, ja täällä siis edelleen. :(
Kipeetä on edelleen. Olo kuin ruuvipenkissä, supistelee välillä ihan kunnolla, mut sit ei taas ollenkaan. Ja edelleen hirvee lotina tuol jalkovälissä... kai se sit edelleen on sitä limatulppaa.
Esikoista odottaessa tuli ihan selkee verinen klimppi ja siitä sit pari päivää, niin lähdettiin synnyttää... täs raskaudessa mikään ei tosissaan ole samanlaista kuin edellisessä.

Mä oon pohtinut tuota mimmukan mainitsemaa vyöhyketerapiaa täs aika monta kertaa. Ei oo vaan tullut aikaa varattua, jos tietäisin varmasti et siitä olis apua tämän raskauden loppuun saattamiseen, niin varaisin saman tien ajan.

Rebel 39+4
 
Pampuli onnittelut! :flower:

Poppeliinille tsemppiä!

Rebel minun on ihan pakko yhtyä tuohon kommenttiisi "täs raskaudessa mikään ei tosiaan ole samanlaista kuin edellisessä".

Minusta tuntuu etten tunne kroppaani enää ollenkaan! Kaikki merkit joita esikoisen kohdalla oli alkavasta synnytyksestä ovat menneet metsään tämän kohdalla. Päivästä ja yöstä toiseen supistaa vähän väliä, muutenkin hankala olo ja sattuu, mutta synnytys ei vaan ala. Alkaa tosissaan väsyttää tämä odotus... Niin ja nyt on vasta menossa 40+1! Yritän psyykata itseäni ajattelemaan, että 30.4. saan viimeistään kuulla koska tämä lapsi syntyy jos ei itse tajua tulla/minun kroppa ei tajua mitä tässä pitäisi ruveta tekemään JA ettei siihen ole montaa päivää, mutta mutta... Olen jo vakavasti miettinyt puhelin heittämistä mäkeen, kalenterin hukkaamista ja johonkin piilopirttiin häipymistä kunnes vauva on syntynyt. Nyt jo pinna meinaa paukkua kaiken maailman joko-joko-kyselyistä. Ihan kun lapsen syntymä olisi niin vähäpätöinen juttu että siitä jätettäisiin kertomatta!!! Tai syntymän ajankohta olisi jollain tavalla minusta kiinni... |O Monen viikon huono nukkuminen, kipuilu ja järjettömän kauan kestänyt supistelu alkavat näköjään käydä pään päälle. :whistle:
 
kasassa edelleen :headwall: lenkistä ja saunasta en saanu ku mahan kiristystä ja järkyttävän turvotuksen :ashamed:

eilen pidin ns. vapaa päivän verenpaineen mittauksesta ja nyt kun aamulla mittailin niin järkytys sentään...158/104 :eek: Mulla on onneks kohta neuvola...
lääkkeitä otan 3 päivässä joten luulis niitten jo alkaneen edes hiukan tehota |O
sokerien mittaus onkin jääny ihan sivuun nyt näitten takia :ashamed: :snotty:
tunne itteni ihan vanhan mummeliksi kun kaikenmaailman lääkkeet ja mittarit kotoa löytyy :whistle:

Pampulille onnittelut neitosesta! hyvä että kaikki meni mukavasti vaikka sektioon jouduittekin!

Empuuu taitaa olla kans sairaalassa?

annaBuu ja Buam kuulumisia kaipaillaan! :hug:

sormen päiden tunnottomuus onko muilla? mulla saattaa mennä yks kaks ihan tunnottomaks ne ja muutenkin kädet on edelleen "voimattomat"...

nyt pitää mennä laittaa sängyt kasaan ja aamupalaa syömään että lapsen vahdit ei pökerry ovelta...neuvolaan siis suunta!

nasum ja neiti 39+4 :heart:
maanantaita odotellessa :D :heart:
 
Onnittelut nyyttinsä saaneille!! :flower:

Te joilla jo vauva, kuinka paljon ne syövät? Siis meidän poitsu on ihan tajuton syömään, tytöt eivät olleet noin ahneita maidolle kuin tämä tulokas :D Eileniltanakin ennen nukkumaan menoa söi molemmista rinnoista eikä se riittänyt, joten pumpattua maitoa jouduin vielä antamaan 90ml ennenkuin vauva oli tyytyväinen :eek: Mun mielestä tuo on tosi iso määrä, ja vauva on huomenna viikon vanha :whistle: Mut eihän sitä nälässäkään pidetä, niin paljon on annettava kuin on tarvis.
Imetys sattuu ihan tosi paljon, vaikka olen Lansinoh voidetta käyttänyt ihan alusta asti. Rintakumit on nyt käytössä ja koetan pumpata maitoa päivittäin että voin pullostakin antaa rintoja säästääkseni.

Muutenkin menee hienosti, vauva suunnilleen vain syö ja nukkuu. Kahtena viimeisenä yönä on herännyt yöllä vain kerran syömään, on menty iltapuuhien ja syöntien jälkeen nukkumaan 00.00 - 01.00 ja eka syönti on ollut suunnilleen 04-05. Sit on nukuttu aamuun asti 08.00. Onneksi siis nukkuu että itsekkin jaksan =)

Muidenkin vauvakuulumisia olisi mukava kuulla!! :wave:

Ja tsempit kaikille synnytystä vielä odottaville!!!!

Lanfear ja peikkopoika 6vrk
 
Onnea uusista vauvoista jälleen! :flower:

Minä en poksunutkaan täällä, vaan sairaalassa =) Eli poika syntyi täsmällisesti maanantaina viikoilla 40+0 klo 10.15 :D Painoa 3450g ja mittaa 51cm, päänympärys 35,5cm.
Synnytyksen kesto 6h 50min, paikallisilla puudutteilla ja ilokaasulla mentiin...kalvojen puhkaisu salissa vauhditti asiaa niin paljon, että epiduraalia ei ehditty laittaa.
Kaikin puolin silti hyvä kokemus eikä missään nimessä ylitsepääsemätön =)
Eilen kotiuduimme ja kaikki on sujunut mallikkaasti...tosin vähillä unilla, mutta kuulunee asiaan :D

Tsemppiä kaikille odottelijoille, itse lopetin odottamisen ja tein suunnitelmia seuraavalle kahdelle viikolle, eiköhän se synnytys sitten käynnistynyt :D
 
epulis onniittelut!!! :flower:

unico se on nyt varmaan sitte menoa :) tsemppiä!!!

vikat neuvolakuulumiset:

sf 34cm
hb 124 (noussu tajuttomasti!!! =) )
paino +70g/vko
sykkeet 137-158
maha laskeentunut ja toivotteli matkaan ehkä jo tänäiltana :LOL: pah, sanoin minä !!!
rr 135/85 =)

kaikki siis vauvalla hyvin ja äitikin ihan ok. Turvotus on ihan kamalaa mutta eihän tässä toivottavasti enää montaa päivää ole :)

nyt ruuanlaittoon...

illalla lenkille ja ehkä saunaan :D

nasum ja neito 39+4 :heart:
 
epulis onnittelut!!! :flower:

unico toivottavasti olet pääsemässä tositoimiin.

Aika moni taitaa olla laitoksella, niin hiljaista on! Kuulumisia odotellaan siis monelta suunnalta. :D

(.) Tänään on aamupäivän supistellut 10-15 min välein, tosin kunnolla kipeää ei vielä tee. Toinen kylki meinaa krampata ilkeästi ja kävelyreissun jouduin jättämään väliin. Veikkaan supistusten tässä hiipuvan kun en oikein pystyssä kykene olemaan, mutta jotain toiveita sekin antaa, että edes ovat olleet jonkin aikaa säännöllisiä. Jospa keho alkaisi vähitellen muistaa mistä tässä hommassa on kyse. :whistle:

Donu 40+2
 
POKS POKS RV 40+0 :heart: :heart:

(.)

Mä olin neuvolassa ma niin mun sf mitta 37 :eek: tuleekohan tästä iso lapsi??? yläkäyrän yläpuolella mennään :/ mut mulla on kuulemma paljon lapsivettä jos se pikkasen vaikuttaa tohon... En olis ikinä uskonu et tää päivä tulee...siiis ihanaa vaikka ei mitää tuntemuksia oo et synnytys lähtis käyntiin... no onneks ma on äippäpoli jos sitä ennen ei tarvi lähtee... :D
 
märät housut minäkin haluan... mä oon naureskellu täällä tolle Unicon joku lirii mun housuihin jutulle ja toivonu et munkin housuihin joku lirisi :D :LOL: :LOL:
*kateellinen*

pampulin vauva on kyllä tosi sulonen :)

mulla on jotenki ollu pitkä aika ...aijaa...kuinkahan mones kerta tänään täällä :LOL: :whistle:

onko teidän mahat löllyyntyneet kun ootte huomannu et vauva laskeentunut ?? mun maha on ihan tyhjän tuntunen ja löllö..ihan kuin olis menny lapsivedet, mut en kyllä oo mitää huomannu et ois lirissy... :eek:
Terkkakin ihmetteli et ompas löllykkä mut ei sitte sen kummemmin kommentoinu kun että yleensähän ne on sellasia tiukkoja palloja tässävaiheessa ...nyt alko vaivaamaan... :/ edellisistä en muista yhtään miten meni näin lopussa... :snotty:
 
Paljon onnea PampuliPamPam, suloinen tyttö! :flower: :heart:

Tsemppiä vauvanhakureissuun lähtijöille! :hug:

Meidän pojalla oli tänään eka neuvolakäynti ja kaikki oli todella hyvin, melkein oli jo syntymäpaino saavutettu :) Kehuttiin tarkkaavaiseksi ja jänteväksi.
Muutenkin kaikki sujuu oikein hyvin, lähinnä täälläkin vaan syödään ja nukutaan, rinnat on ainakin vielä tosi hyvässä kunnossa jne. Viikonloppuna jos sää vähän paranisi, niin voisi ulkoilutkin aloittaa :)

Eipä tänne muuta kummempaa...

-Niiskuneiti ja Julle 4,5vrk-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lanfear:
Onnittelut nyyttinsä saaneille!! :flower:

Te joilla jo vauva, kuinka paljon ne syövät? Siis meidän poitsu on ihan tajuton syömään, tytöt eivät olleet noin ahneita maidolle kuin tämä tulokas :D Eileniltanakin ennen nukkumaan menoa söi molemmista rinnoista eikä se riittänyt, joten pumpattua maitoa jouduin vielä antamaan 90ml ennenkuin vauva oli tyytyväinen :eek: Mun mielestä tuo on tosi iso määrä, ja vauva on huomenna viikon vanha :whistle: Mut eihän sitä nälässäkään pidetä, niin paljon on annettava kuin on tarvis.
Imetys sattuu ihan tosi paljon, vaikka olen Lansinoh voidetta käyttänyt ihan alusta asti. Rintakumit on nyt käytössä ja koetan pumpata maitoa päivittäin että voin pullostakin antaa rintoja säästääkseni.

Muutenkin menee hienosti, vauva suunnilleen vain syö ja nukkuu. Kahtena viimeisenä yönä on herännyt yöllä vain kerran syömään, on menty iltapuuhien ja syöntien jälkeen nukkumaan 00.00 - 01.00 ja eka syönti on ollut suunnilleen 04-05. Sit on nukuttu aamuun asti 08.00. Onneksi siis nukkuu että itsekkin jaksan =)

Muidenkin vauvakuulumisia olisi mukava kuulla!! :wave:

Ja tsempit kaikille synnytystä vielä odottaville!!!!

Lanfear ja peikkopoika 6vrk
Meillä myös poika vaatii lisämaitoa tissittelyn jälkeen.. rinnat on täys maitoa ja sitä tulee!! Mut silti tunnin syömisen jälkeen joudutaan antaa 40-70 ml pullosta!!! Ihan mahdoton syöjä, ei esikoinen ( tyttö ) vetän tällaisia määriä.

Meilläpä menee muuten oikein mukavasti. Viime yönä nukuttiin 6 tuntia putkeen!! :eek: Muutenkin tuo pikku-kundi nukkuu oikein mukavasti, niin äitikin jaksaa päivällä leikkiä tuon 3-vuotiaan kanssa. Pientä mustasukkaisuutta on ollu ilmassa, mutta ei onneksi pahempaa. =)

wentti+pikku-kundi 5vrk
 
Yeb
Paljon onnea PampuliPamPamille ja epulikselle vauveleista! :heart: :flower:

Toivotaan, kiitos kun selvensit tuota ISP:tä! Mäkään en googlella siitä ole mitään oikein löytänyt ja esikoisella se oli sen 25%. Tehollaoloaikana tosin tehtiin niin paljon muitakin tutkimuksia että eiköhän kaikki ollut kunnossa senkin osalta sitten.

Taitaa tosiaan olla porukkaa paljon nyt laitoksella kun on näin rauhallista täällä :) Kyllähän teitä kärvistelijöitäkin tosin tuntuu riittävän, toivottavasti kaikki pääsisivät pian tositoimiin!

Kävin tänään neuvolassa kontrolloimassa tuon pienen painonnousua ja sain neuvolakorttini samalla takaisin liitteineen. Sitä niin kovasti odottelin että saan tarkkaa synnytystarinaa kerrottua mutta! Ei siinä ollut ollenkaan merkattu synnytyksen kestoa, ponnistusvaiheen pituutta eikä jälkeisten syntymistä :eek: Harmittaa.. olikos se muka niin nopeaa toimintaa ettei kukaan muukaan oo ehtinyt kelloja katselemaan?

Elikkäs tässä siis oman muistin varaista synnytystarinaa:

Mulla oli perjantaiaamuna 16. päivä yliaikaiskontrolli aamulla RV 41+6. Sinne menin tietysti miehen kanssa kassit pakattuna ja esikoisella mummu hoitelemassa kotona. Lääkäri tutki, paikat taisi olla kahdelle sormelle auki ja pehmeät, ultralla painoarvioksi saatiin 4300g mikä helpotti mua valtavasti koska sen kokoinen oli esikoinenkin ja luulin tätä vielä isommaksi :) Lääkäri teki sisätutkimuksen tosi kovakouraisesti, kalvoja taisi vähän pyöritellä iloinen virne naamallansa, muakin kyllä vähän hymyilytti siinä :D Sovittiin että tulisin seuraavana aamuna klo 8 saliin ja käynnistettäisi kalvojen puhkaisulla. Olisi muuten voitu jäädä samantien mutta kaikki synnytyssalit oli täynnä ja kiireisemmät potilaat meni tietysti edelle, eikä meillä ole pitkä matka synnärille. Kotiin siis mentiin ja päivä jatkui ihan normaalisti, mummun kanssa kääretorttuakin leivottiin ja sitten kolmen aikoihin iltapäivällä mies lähti anoppia hakemaan, lapsenvahtivuoron vaihdos ;)

No eipä meinannut kääretortun syöminen sitten onnistua kun alkoi tulemaan melkosen napakoita supistuksia iltapäivällä neljän aikaan. Säännöllisiä, aina vaan kipeämpiä ja lyhyemmillä väleillä :) Vähän ennen seiskaa sanoinkin jo miehelle että nyt mennään! Tosi vaikeaa oli arvioida sitä mutta ajoitus oli aivan oikea. Lähdettiin sairaalaan ja auton kellosta katsottiin supistusten väliä, kahden minuutin välein jo. Oltiin TYKSissä puoli kahdeksan aikaan käyrillä ja nopeasti päästiinkin saliin, olin sairaalaan tullessa jo 5-6cm auki.

Salissa otin keinutuoliin kaveriksi kaurapussin. Yhdeksän maissa alkoi tuntua siltä ettei kaurapussi, käsinojien puristaminen ja hiljaa kiroilu enää auta ja pyysin kätilöä saliin arvioimaan mitä puudutteita voisi käyttää :D Aquarakkulat kuulosti sitten hyvältä muka siihen tilanteeseen ja kätilö tutki kohdunsuun tilanteen. Synnytyksessä oli kokoajan mukana opiskelija ja kun kätilö teki sisätutkimusta, hän vinkkasi mulle samalla silmää ja kehotti opiskelijaa arvioimaan tilanteen.. Hups, sitä oltiinkin jo kokonaan auki eikä enää tarvinu sitten miettiä kivunlievityksiä, saa ponnistaa :O Itse ponnistaminen tuntuikin vaan helpotukselta, en siinä olisi kipuun mitään tarvinnutkaan jos olisin tiennyt että se ponnistaminen lievittää niin tehokkaasti.

Piti ensin ponnistella vauvaa alemmas kun oli vielä vähän ylhäällä, kun saatiin vauva sen verran alas että kalvot saatiin ponnistuksen aikana puhkaistua, pää jo puoliksi syntyikin, kolmannella ponnistuksella oli koko tyttö ulkona :heart: 4230g ja 54cm kokoa. Mutta oliskohan ollut puhetta että ponnistusvaihe oli 8min.. Kaikki siinä unohtuu kun pienen saa paidan sisään :) Syntymäaika oli 21.25 eli säännöllisistä supistusten alkamisesta noin 5,5h.

Neuvolakortin liitteessä lukee että on 2. asteen repeämät vanhassa eppariarvessa ja siitä myöskin vanhaan repeämään emättimeen päin. Kipua ei onneksi ole näissä, ei ollut viimeksikään.

Synnytyskokemus oli aivan päinvastainen kuin esikoisen käynnistetty synnytys viikoilla 38+3.. Ensin monta päivää käynnistelyä, virhetarjonta, pitkittynyt ponnistusvaihe, epiduraali jne. Nyt kyllä oli vain tyytyväinen että meni yliajalle, vauva oli täysin valmis syntymään, tosi pirteä, virkeä ja valmis. Toivottavasti tämä lohduttaa teitä muita yliajalla meneviä :)

Kotiutumiseenkin meni esikoisen jälkeen viikko, vauva oli teholla ja minä puuduspäänsäryissäni en meinannut kyetä mihinkään. Nyt päästiin kotiin jo puolentoista vuorokauden iässä sunnuntaina.

Painoa ja kuuloa tosin ollaan käyty kontrolloimassa, ei saatu sairaalassa kuulontutkimuksessa korvista mitään ulos joten sovittiin käynti sairaalalla tiistaiksi. Sitten jo kuului :) Paino oli tosin vieläkin pudonneena syntymäpainosta 4230g 3910 grammaan joten sitäkin saatiin sitten vielä tänään käydä neuvolassa tarkkailemassa, nyt oli maidonnousun jälkeen noussut kahdessa päivässä sitten jo 4140 grammaan eli kaikki kunnossa :)

Huh, tulihan tekstiä.. täytyy kirjotella vauvakuulumisia joku toinen kerta ;)

Yeb ja tyttönen 6vrk
 
epulis, onnittelut pikkuisesta :flower:

Ihana kuulla synnytyskertomuksia ja miten kaikkien vauva-arki on lähtenyt sujumaan:)

Täällä ei mitään tuntemuksia että synnyttämään päästäisiin:/ mutta poksumaan oli pakko tulla kun vihdoin la saavutettu :)

voimia odottelijoille :hug:

Hope :heart: 40+0 :heart: (tulisit jo pikkuinen, sinua niin kovin odotetaan)
 
Täällä sitä ollaan vain edelleen....
Mahan löllyyntyminen itseasias mä oon huomannut kyseistä tapahtumaa.. mä oon tässä jonkun aikaa miettinyt että en kai mä nyt oo lihoa voinut ihan noin paljoo et yhtäkkiä iho on enemmän sellanen löllö mitä aiemmin.. :D Mut ehkä se tosiaan onkin sit tuosta johtuvaa et maha olis laskeutunut..


jastu ja vilperi 40+5
 
Olisin halunnut kysyä kun monilla oli noita äitipoliaikoja että mistä syystä nyt loppuvaiheessa olette äitiyspoliajan saaneet? Itse olen menossa tosiaan sinne RV 40+1 käynnistysarviointiin mun pitkittyneiden selkäkipujen vuoksi.
 

Yhteistyössä