Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

onko kenelläkään muulla raskaudesta hyvin epätodellinen olo??
tunnetasolla en oikein tajua että edes odotan vauvaa...tiedän sen kyllä..mut se ei oikein oo "jysähtänyt" tajuntaan!
ehkä vauvan potkut sitten tuo asian todelliseksi..ja sitten kun vatsa on suurempi. nyt olen laihtunut kovasti ja mahaa vain pienenpieni kumpu.

rokotuksista...onko tuo syksyn influenssarokote yhdistelmä kausi-influenssasta ja sikataudista??
itse olen astmaatikko, enkä kertaakaan oo ottanut kausi-influenssa rokotusta!

mulla lapset syntyneen rv37-38+0..joten maaliskuulle odotan tätäkin syntyväksi(toivon ainakin)

manhis ja Toivo 16+4
 
manhis Joo siinä on suoja kolmea eri influenssa virus alatyyppiä vastaan. Ja se sika siinä ei ole sama kuin se jota on piikitetty nyt.

Ja mullakin on vähän semmonen kumma olo et välillä hokaa et hitsi mähän oonkin raskaana. Ja aika haikee olo kun tää on viimeinen. Toisaalta ihan kiva tunne.Semmonen levollinen.

Nyt on parina päivänä supistellu eli nyt se sit alkaa. Ei ne ennen oo saanu mitään aikaan mut onneks huomenna on se lääkäri niin otan puheeksi sen ja selkäkivun.
 
on todella epätodellinen on.... Liikkeitä tuntuu??? Mutta vielä ovat kovin, kovin hentoisia ettei välttämättä edes oikein ehdi edes noteeraamaan miksikään...

Ja kun tämä masu ei vielä kovin iso ole... Niin jotenkin sitä vaan odottaa että pienen varpaat vilkkuu suorastaan vatsanahan läpi tai ei enää varpaitaan nää... :D Ja todella täälläkin haikeutta ilmassa... Tämä on varmasti se viimeinen! Jompi kumpi menee piuhoilleen nyt jotain tekemään.... Järki alkaa jo toimimaan tässäkin päässä.. :-D Vaan nyt nautin, nautin ja nautin.... :heart:

lysti 17+1
 
Santtu mahtavaa että vointisi on kohentunut noin. Toivottavasti jatkuu samaan malliin =)
Tänään kiertelin kaupoissa ja meinasin jo ostaa jotakin pientä vaatetta vauvalle, mutta en sitten kuitenkaan...Yhellä kirppikselläkin kävin, mutta siellä ei ollut mitään siistiä, kaikki vauvanvaatteet oli tosi kulahtaneita. Jotenkin tuli sellainen pöllö olo siinä vaatteita katsellessa, että tein jotain ihan asiaan kuulumatonta. Ilmeisesti mieli vielä yrittää saada malttamaan mielen, kun raskaus on kuitenkin vielä alussa. Ehkäpä sitä sitten tohtii ostaa kun viikkoja niin paljon että vauva syntyessään voi jäädä eloon. Tässähän on vielä muutama viikko niin, että jos vauva syntyis niin se olis vielä keskenmeno...Mä näköjään taas oon sellaisessa epäuskoisuuden tilassa :ashamed:
Vauva potkiskelee parhaillaankin. Ihana kun liikeet tuntuu päivä päivältä voimakkaampina. Mieskin jo odottaa kovasti, että tuntisi liikkeet. Mutta siihen menee vielä tovi.
Supistuksia meinaa tulla, jos liian rivakasti ja pitkään kävelee. Väsymys vaivaa myös kovasti ja taas on tullut pahoinvoinnin aaltoja vähän tiuhempaan. Parin viikon päästä seuraava neuvola.
 
Ihan vaan mOi tulin sanomaan! hih. =)
Vallan on jäänyt jutut lukematta, ja nyt on tullut paljon tekstiä joten hirmu kiriminen on! =)
Kai mäkin olen alkanut niitä liikkeitä tuntemaan.. Varma en uskalla olla, sillä vieläkin uskonpuute vaivaa raskautta vaikka vatsan koko huutaa ihan muuta. ;) Suolistoni pulputtelee ilmankin raskautta, niin mistäs sitä aina tietää. hmph.

Ihanaista odotusta vaan kaikille!
palaan paremmalla ajalla.
=)

-Unea & möntti 15+6-
 
17+0 :heart:

Joka päivä käyn lukemassa tätä palstaa, mut tuleepa harvoin kommentoitua... Mut ainakin Santulle toivon lisää hyviä hetkiä, tunteja, päiviä! Rokotusasiaan en osaa oikeen ottaa kantaa, työskentelen päiväkodissa ja aikaisempina vuosina olen saanut työn riskiluonteisuuden vuoksi ko. rokotteen, mut saa nähä uskaltaako nyt ottaa. Possupiikin otin about vuosi sitten. Miä tunsin ekat liikkeet 16+1 ja seuraavan kerran eilen ja tänään. Tuntuu kun elohiiri olis mahassa pieniä hetkiä :D Etenkin kun käyn istumaan, ni alkaa "kutitus".

Mukavia odotusspäiviä kaikille!!!

Talitintti ja vavi 17+0, tulis jo rakenneultra (22.11)
 
Ompas tänne tullut juttua kun ei vähään aikaan ole käynyt :D. En jaksanu nyt ihan kaikkea vielä lukeakkaan...
Täällä voinnissa ei mitään valittamista.
Tänään käväsin neuvolassa. RR 111/62 ja paino noussu n. 300g/vk kokoajan. Hemoglobiinia ei ruvennut edes mittaamaan ku ei kuulemma halunnu määrätä vielä rautaa, jos olis ilmenny tarvetta..:confused:...
Sydänäänet sai harjoittelija samantien kuulumaan (syke +148). Oli se mahtavan kuulosta :D. Välillä muksauksiakin vasten anturia. Istukka kuulemma takana, kun ei kuulunut siitä mitään huminoita. Tiedä sitten, mutta potkuja on tuntunut jo harva se päivä. Mieskin saanut jo tuntea niitä kädellään :).. Kahdeksannellatoista viikolla mennään.. Huhhuh ku aika menee nopeaa eikä vieläkään meinaa tajuta, että meille tulee vauva, vaikka tämä maha ihan "valtava" jo onki ;).

Olipa omaa napaa..
Hyviä vointeja muillekin mammoille! Tervetuloa uusille jne.

Valjakka ja veitikka 17+1
 
Kauheesti tänne tulee tekstiä jo ihan päivässä! Kaikki luin mut eipä täs muuta kommentoitavaa oo ku et itelläki ihan ok olo, liikkeitä kans oon tuntenu jo parin viikon aikana, kuplimista ja "hipsuttelua" ja nyt lähipäivinä saanu muutaman potkunki. Pieni jalkahan tolla vielä on mut potkuks tunnistettavissa :) Oon jostain onnistunu hankkimaan flunssan itelleni, meen nyt tänään töihin mut luulen et huomenna pitää hakea sairaslomaa. Sen verran fyysistä työ että ei sit kipeenä kyl kykene.

Napis ja Elmo 17+0 POKS! (Tsiisus miten voi olla jo noin paljon, vastahan mä plussasin :O )
 
Santulla on alkanut ruoka pysymään sisällä, MAHTAVAA :D Esikkoa odottaessa se tunne kun tajusi että saa pysymään jotain muutakin sisällä kun kaurapuuroa omenahillon kanssa oli ihan käsittämätön :) Söin Esikon raskausaikana rv 16 asti pelkkää kaurapuuroa ja omenahilloa, kaiken muun oksensin. Ei ole sen jälkeen kumpikaan edellä mainituista maistunut ;)

äitzikkä ja muut hormonihirviöt :wave: täällä myös yksi. Eilem meni herne nenään niinkin suuresta asiasta, kun että mies söi viimeisen vaalean leipäpalan ja ei ollut kun tummaa jäljellä. Sen olisi pitänyt tietää että minä haluan syödä sen iltapalaksi... :ashamed: Lähdin sitten kauppaan (4km suuntaansa) varta vasten hakemaan leipäpussia... Viimeksi se sanoikin, että oli mukavaa kun vauvan syntymän jälkeen sai vanhan akan takaisin, ja se kiukkup***e joka asui samassa talossa odotusajan katosi johonkin.

NeliApina en ole vielä päättänyt mitä teen rokotteen suhteen. Possupiikin otin, jos olisin ollut sillon raskaana en tiedä olisinko ottanut. Nyt ollaan selvitty koko syksyn ilman flunssaa (koputtaa puuta) vaikka täällä tuntuu aikamoinen epidemia olevan liikkeellä. Pitää vielä pohtia asiaa, todennäköisesti kyllä otan itselle. Calmette laitettiin esikoiselle sairaalassa (nyt 1v 5kk) ja suosituksen sain jo neuvolalääkäriltä tällekin tulokkaalle. Eli molemmat lapset meillä saa sen.

Tikkipää Olen itsekin katsellut vaunuja, mutta en varmaan osta uusia. Esikolla oli käytetyt emmaljungat ja ne saavat kelvata tulokkaallekin. Kaksosten rattaita vähän tekisi mieli ostaa, mutta katsotaan nyt...

Hennu81
Kyllä mie vielä pystyn puolittain mahalla nukkumaan. Tyynyn kun virittää hyvin tukemaan mahaa/jalkoja niin vielä onnistuu. Esikko kun syntyi niin se tunne kun sairaalassa varovasti hilautui mahalleen nukkumaan (vaikka oli miten tissit kipeät niin oli vaan päästävä) oli jotain taivaallista! Kotona sitten minulla oli vauvan patjansuoja itseni alla kun unissani käännyin aina mahalleni ja sitten maitoa oli joka paikassa...

Milas Harmi, että siellä on kirppiksellä huonosti lastenvaatteita. Ajattelin itse mennä perjantaina käymään Kotkassa Kuperkeikassa. Se on pelkästään lastenvaatteille/äitiysvaatteille/lastentarvikkeille tarkoitettu kirppari. Esikolle olen hakenut sieltä jonkin verran vaatteita - hinnat ovat olleet yleensä kohdallaan (paidat 0,50-3 € jne...)

Valjakka Esikolta tuntui näillä viikoilla jo päivittäin kunnon muksauksia, mutta nyt vaan silloin tällöin ja sivussa. Istukka on kuulemma etuseinässä, niin en ole liikeiden vähäisestä tuntumisesta edes huolissani.

Jatketaampa vielä vähän (työ haittaaa harrastuksia :whistle: ) Omaan napaan ei mitään kummempia, rakenneultra on 19.11 ja nyt kun kuvotus on kadonnut tuntuu, että ei raskaana olisikaan! Kasvava pötsi vaan muistuttaa siitä asiasta :p Jotenkin sitä osaa ottaa muutenkin nyt toista odottaessa asiat paljon rennommin eikä stressaa joka asiasta niin paljoa. Mutta nyt takaisin työn pariin :)

-snowball ja tyyppi 17+4 :O (mihin se aika on kulunut ???)
 
Viimeksi muokattu:
Lääkäristä juuri tultu kaikki hyvin. Paino -30g/vko, hb 146 ja sydänäänet 140. Mystiselle pääsärylle ei tehty mitään, hierontaan käski ja buranaa (kerto että voi ottaa) en kyllä uskalla. panadolista ei ole mitään apua: /
 
merkkailen nopeasti, täällä on taas aamusta asti ollut hammaskitinää (?) ja mistään ei meinaa tulla mitään. päikkäreille en vielä lähde nukuttamaan, pitää odotella hetki, että nukahtaa sitten varmasti, niin nukkuu paremmin..
lähestyvä TAYSin kontrolli on saanut pinnan kiristymään ylipiukeelle ja jännitys laukasee jopa itkukohtauksia. olisipa siis jo perjantai, koska tästä ei nyt vaan meinaa tulla mitään. täälläpäin on lisäksi mukava lumi maassa ja maantiet jäässä, mielenkiinnolla odotan siis tulevaa reissuani, kun en mikään rattinainen oikein ole, ja isossa liikenteessä ajaminen jännittää :whistle:
ja voin kyllä kertoa, että täältä tuppukylästä joutuu ajamaan jopa lähemmäs 80km, että pääsee ensimmäisiin liikennevaloihin :LOL: joten jokainen voi siis päätellä taitoni isommilla ajoväylillä ajamisesta. mies ei lähde mukaan, ja siskollanikin on juuri oma lääkärikäyntinsä, etten voi häntäkään houkutella kaveriksi.
vietimme poikien synttäreitä sunnuntaina, huomasin monen katselevan pyöristynyttä vatsan seutuani muttei kukaan ainakaan vielä kommentoinut asiaa, koska minut on muutenkin valmistettu pyöreämmästä ruumiinrakenteesta. aiemmin emme ole näin pitkälle asiaa salanneet, joten toisaalta tuntuu vähän hauskaltakin, ja asia meinaa välillä lipsahtaa vahingossakin kun tämän rummun kanssa arkipäivät täällä touhuilee. haluan kuitenkin olla varma, että vauvalla on jotain mahdollisuuksia pärjätä täällä, ennenkun rupean asiasta sen kummemmin mainitsemaan. ja asia viimestään selviää, jos minut joudutaan jonnekkin osastolle ottamaan kokeisiin, mitä en kyllä toivo, mutta kaikki on masunvaltaajan parhaaksi :heart:

on kyllä aika mennyt muutenkin nopeasti, ensimmäisillä meistä rupeaa puolivälikin jo häämöttämään, on ajanjuoksu ollut tässä odotuksessa huomattavasti nopeampaa! ehkä ei niillä, jotka esikoista odottavat, oma esikoista odottaessa aika mateli ja nyt kun jaloissa pyörii jo kaksi apinaa ja päivät katoavat arkipuuhissa viikoiksi, huomaa vaan, että vitsi, taas yksi raskausviikko takana päin :D

Santtu mahtavaa, että pöperöt pysyy sisällä! nyt nauttimaan raskaudesta kaksin verroin enemmän, kun olet (toivottavasti) selättänyt oksentelun.

omaan napaan siis ei kummempia, muuta kuin jännitystä ja hermojen kireyttä. ensimmäisiä hentosia liikkeitä olen tuntenut alkuviikosta, mikä auttaa jaksamaan tätä pitkän tuntuista viikkoa. vielä kaksi huonosti nukuttavaa yötä jäljellä. tiistaina 2pvä minulla olisi neuvola, ja huomenna pitää käydä antamassa labraan jälleen kuukausittainen vasta-aineen seuranta koe, joten kyllä tämän ajan saa jotenkin kulumaan, kun miettii jo ensi viikonkin tapahtumia.

taidanpa lähteä ulkoiluttamaan kuormittunutta nuppiani, ehkä stressi vähän helpottaa. hampaatkin ovat kipeytyneet, ilmeisesti värkkään asioita öisin puremalla kalustoani yhteen. ongelma on yllättäen ilmennyt kontrolliajan saamisen jälkeen, joten toivottavasti sekin loppuu.
pahoittelut pitkästä valitusvirrestäni, miehen kanssakin on hiljaista, kun hän veti eilen herneen nenäänsä, kun töistä kotiuduttuaan täällä ei ollutkaan hänelle ruokaa valmiina.. huh huh :D

heituska 16+4 (ilmeisesti)
 
mulla ilmenny "uus" oire (tai no vanha tuttu viime odotuksesta), ISKIAS kele, ja sitte lantio alkanu puutumaan öiseen aikaan+ sama kylki myös; rasittaa että nyt jo viimeks oli vast joskus 20+ viikolla alko nää penteleet vaivaamaan.. onko muilla jo noita em vaivoja??? eli yöt alkanu olemaan hankalia.. :( sitte kuopus saa hampaita, ja on alkanu nousemaan pystyyn; ja herää kiukuttelemaan useita kertoja yöstä, eikä nuku ennen ku kaikki talossa hereillä.. :(

rokotteista..
possunuhan otin viime talvena (oli vikalla kolmanneksella raskaana), mikä paljastu parin viikon oton jälkeen äärimmäisen hyväksi ideaksi; kun vähä reilu pari viikkoo sen jälkeen ku mut oli rokotettu (mulla oli siis jo rokote suoja päällä.. mun mies alko kuumeilemaan ja olemaan flunssassa, ei otettu lääkäriin vasta kun viikon päästä; missä labra kokeissa todettiin että hänellä on sikainfluenssa, ja keuhkokuume.. hän oli yli kuukauden tamiflu+antibiotti kuurilla, ja neljän kympin kuumeessa.. oli aika pelottavaa nähdä alle kolmekymppisen puhuvan asioista muotoa; voi kun selviäisin ainakin siihen asti että näkisin pojan syntymän.. :( se oli aivan hirveätä, sitten ittellä pisti vihaks ku joku mun tuttu valitti että oli rokotteesta saanu päivän kuumetta; että kuulemma se sikainfluenssa ei voi olla paha.. :mad:

tulipa paasaus.. :ashamed: mutta kausi influenssaa en oo yleensä ottanu.. lapsille oon ottanu perusrokotteet, samoin ittelle; koska eipä tarvii mennä kun venäjälle, ni löytyy poliota ja rokkoja yleisesti; mitkä suomessa on jo hävitetty tehokkaalla rokotus ohjelmalla.. tosin esim vesirokko rokote on mun mielestä turha,se kun on niin harmiton lapselle.. tosin sit suosittelen ottamaan jos ei ole vielä lapsena sairastanu.. :)

tulipa sepustus, komentoikaa, jos jäi jotain hampaan koloon.. :D

santulle hyvä hyvä, että jos saat jo syötyä!! :D
muille hyviä vointeja.. :D

 
äizikkä Mulla ihan samat ajatukset noista rokotteista. Eikä sitä sit suojaa vaan itteensä vaan myös perheen ja muut läheiset.Mulla oli kerran influenssa ja se ei ollu kivaa.Onneks ei muut sairastunu sillon. En mäkään ihan tota vesirokkoa vastaan tosiaan ajatellu rokottaa jos lapsi on perusterve.
Mut kyllähän siihenkin lapsia kuolee jos on jo jokin muu sairaus taustalla. Korvatulehdus rokote ois ollu hyvä kuopukselle kun sillä oli alle vuoden vanhasta asti koko ajan korvat tulehtunu.Olis voinu ainakin varmaan vähentää niitä. Vanhemmilla kakruilla on ollu molemmilla 1 tulehdus.

Tulin just nlalääkäristä ja oliki kivaa kun siellä oli ultra. En tiennytkään.Eipä oo koskaan edellisillä kerroilla päässy kurkkaa ylimääräsiä kertoja alivuokralaista :heart:
Pyysin sitä laittaa sterilisaatio laput eteenpäin niin kyllä se vähän nihkeesti sen teki...Mun ikäisille kun kuulema yleensä suositellaan hormonikierukkaa.En oo koskaan kokeillu enkä ajatellu kokeilla. Mitä järkee käyttää hormoneja vaihdevuosiin asti turhan takia. Kyllä tää ikä on ihan hyvä viel mut ite en halua enää vanhempana lapsia ja joutuisin vaihtaa miehenki :D Toivottavasti ne suostuu siellä jossain...

Pakotin hoitajan ottaa hemoglobiinin ja se oli 117.viimeks oli 129. Kiva kattoo millaseks se laskee ens kertaan mennessä joka on 17.12. Oon varmaan pökränny jo sillon : /

Voikaahan hyvin :cool:

NeliApina ja projekti 13+5
 
Heeipä hei!
Missä vaiheessa te ootte saanu kuulla niitä sydänääniä? minä en oo mitään saanu kuulla yhtään mittään :( Mulla on kyllä kahen viikon päästä neuvola niin kysyn kyllä mikä tää homma on.

Mä en näillä näkymin ota mitään rokotetta, ku viime syksynä avopuoliso sairasti possunuhan ja minä sitä pussailin ja kiehnäsin vieressä eikä tullu yhtään mitään.

Oon kanss miettiny just niitä vaunuja ja sitten pinnasänkyjä että mitkä ois sellasia hyviä ja haluaisin ostaa kyllä sellaset että ne kestäis mahollisimman pitkään ettei tarvi ostaa uusia joka vuosi. Mitä te kokeneemmat mammat ootte käyttänyt/ostanut?
 
Minut voi poistaa :( tänään rutiinineuvolassa pienen Toivo-pojan sykettä ei löytynyt ja ultrassa todettiin elottomaksi!kuollut viikoilla 15+5. perjantai aamuna menen sairaalaan ja synnyttämään pojan pois!
 
Voi manhis! Otan osaa suureen suruusi :hug:

Voin sydämestäni sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu. Itse olen synnyttänyt kohtuun kuolleen Väinö-pojan rv 40+1.

Voimia tulevaan, olet ajatuksissani,

Scala
 
Itse olen ihmetellyt myös omaa aikaväliäni neuvola ja ultran välillä.
Neuvola oli viimeksi 18pvä ja seuraavaksi se on 21.11.
Ultra oli 13 pvä ja seuraavaksi se on vasta 21.12!
Miten noissa voi olla noin pitkät välit?

Tänään sain melekin paskahalvauksen kun teki mieli tonnikalaleipää ja tein sen majoneesiin, urkki oli olut auki jo ties kuinka pitkään mutta parasta enne-päiväys oli vasta ensvuoden puolella joten söin.
Parin tunnin päästä sikapaha olo, oksetti ja heikotti ja serkku sanoi ettei raakaa munaa sais syödä odottaessa ja vielä tavallaan vanhentunuttakin...

Mutta onneksi olo normalisoitui, pelottaa vaan että voikohan siitä olla vauvalle jotain haittaa?
 
manhis voimia suruun.. :hug:

tikkipää älä panikoi turhaan.. :) mä ootan nyt kolmatta ja yhteistä kaikilla raskauksilla on ollu mun sairaalloinen himo majoneesiin; ei oo kaukana etten oo lautaselle lapioinut ja lusikalla pelkästään syönyt.. :) ja ihan terveitä poikia silti, vaikka mammalla erikoiset syönnit ollukkin.. :) älä huoli, jos se siis on jääkaapissa ollu; ja pystyit syömään tuskin oli vanhaa.. ja siis muutenkin teollisesti valmistetut säilyy kyllä ihan vikaan päivään jos jääkaapissa ollu.. :) ja siis täysin eriasia syödä raakaa munaa kun teollista majoneesia.. huono olo on kyllä saattanut tulla tosta suola määrästä mitä toi sun "herkku" sisäls.. :D
 
Viimeksi muokattu:
manhis, Olen suunnattoman pahoillani!!!!!! Sanat ei riitä kertomaan............ Luulin todella näitten surullisten viestien ajan jo olevan ohi..... :hug::'(

Mulla seuraava neuvola perjantaina... Aika sinne tuntuu juuri nyt pahuksen pitkältä......
 
Manhikselle paljon paljon :hug: ja voimia!

Hyvä että santulla olo helpottanut. Toivottavasti kaikki saa nauttia ihanasta toisesta kolmanneksesta.

Rokotteita en aio otaa. En ottanut possurokotettakaan vaikka olin viimeisillä raskaana. Enkä ota nytkään rokotteita, jotenkin olen ollut skeptinen niiden kanssa.

Pikkuisia muksautuksia olen tällä vkolla ehkä tuntenut. Niin pieniä etten varmaksi osaa sanoa, mutta muksautuksiksi luen :D Viimeksi oli istukka edessä ja liikkeet tuntui myöhään, siksi en liikkeitä ole juuri odotellut nytkään aikaisin.

Meillä alle 2 vkoa ultraan! Taidankin olla yksi ensimmäisistä rakenneultraan menijöistä, meillä siis ultra 8.11. Meillä on neidin 1-vuotis synttärit täällä 6.11, joten haluaisin kaikille silloin kertoa, mutta sinäänsä odottaa ultraan, sitten olisi niin paljon varmampi olo. Hmm, katsotaan sitten voiko tätä räjähtänyttä mahaa enää piilotellakaan. Viikon sisällä maha mennyt mitättömästä jättiläiseksi. Hassua kuinka nopeaa se käy.

Olo on itsellä ihana. Kahviakin olen taas kuukausien tauon jälkeen juonut ja ai että maistuu hyvältä. Muutenkin ruoka maistuu ja väsymys alkaa katoamaan. Toivottavasti tämä olo jatkuu taas huhtikuulle saakka.

Hyvää oloa kaikille tasaisesti!

Pikkis ja Salamatkustaja 17+0 *POOOOOKS* :heart:

Ajatella jo 18. raskausviikko.
 

Yhteistyössä