Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

Voi kun tuli paha mieli Manhiksen puolesta.. :hug:

Pippuri89 kuulosti ne siun mahakivut ihan liitoskivuilta. Harjoitussupistukset on sellaisia kivuttomia, jossa maha kovettuu. Ei nekään kyllä kovin kivoilta tunnu..

Itsellä alkanut olla noita liitoskipuja ja selkä kipeytynyt nyt viime päivinä. Viime torstaina tuli ilmeisesti kivuliaita supistuksia noin 5 minuutin ajan ja sen jälkeen oli maha ihan hellänä pitkän aikaa ja alapää tuntui inhottavan turvonneelta.. Neuvolassa ei tuohon oikein mitään sanottu, mutta jos alkaa tulla lisää niin pitää ottaa lääkäriin yhteyttä..

Hemoglobiini oli tippunut 128:sta 100:een. Oksentelu jatkuu edelleen ja verta tulee lähes joka kerta.

Sinnlosilla on ihanan ylhäällä maha. Miulla on kai jotenkin sellainen ruumiinrakenne, että raskausmaha on tosi alhaalla ja sitähän kaikki sitten kummastelee :)

Dolores ja huima 18+6
 
NeliApina, kiitos vinkeistä joka tapauksessa, vaikket mittoja tiedäkään tarkalleen, on paljon apua kun tietää edes vähän miten joillain on masut kehittyneet :)

meneeköhän ne monellakin loppuvaiheessa yli metrin? Varmasti ainakin jos jo ennen raskautta on paljon ylipainoa, mutta itsellä pienikokoisena niin ei ole, vaan normaalisti vyötärö on jotain alle 70 cm. Mahtaakohan olla "pelkoa" siitä että yli metrin lukemissa edes loppuvaiheessa mentäis..?

Tai vastaavasti, voikohan olla niin että kun nyt on 90 cm paksuimmasta kohtaa niin että häissä 9 viikon päästä ei olisi edes se 95 cm täynnä vaan masun kasvu hidastuisi tässä vaiheessa..? Vaikeita kysymyksiä ja vastaustahan ei varmaksi kukaan tiedä, mutta jos jollain on antaa vinkiksi omakohtaisia kokemuksia niin mielellään kuulisin :)
 
Heituska, voi ei mikä tuo tarina, kaikkea sitä sattuukin :( mullakin on jotkut exät, oikeastaan ne pari mitä minulla koskaan on ollutkaan, molemmat uhkailleet enemmän tai vähemmän moisella, kumpikin tapaus kun on sellainen että se on ollut minä se jättävä osapuoli...onneksi kumpikaan ei ole toteuttanut uhkauksiaan mutta ei se todellakaan ole mukava tunne! Edellinen mies harrasti sitä vieläpä toistuvasti, milloin ihan kaivamalla haulikon patruunoineen esille ja uhkaavansa ampua itsensä minun silmien edessä ja milloin lähti kännissä ajamaan autolla ja soitti kesken ajon että ajaa kahtasataa metsän ja löi sitten luurin korvaan eikä vastannut koko seraavanakaan päivänä...olipa kiva stressata itsensä puolikuoliaaksi huolesta, en enää ikinä halua kokea mitään vastaavaa!

Dolores, kiitos kommentista :) itse mietin vain että jos minun masu on melko ylhäällä niin miksi sydänäänet kuuluu edelleen tosi alhaalta :confused: tuosta ne kuuluu vain vähän ylempää kuin mitä joskus silloin 11-12 viikolla kun dopplerin hommasin. Selvästi ne kyllä kuuluu, oikein kunnon jumputuksena ja muutakin muksahtelua kuuluu tuon tuosta, neuvolan tätikin etsi ääniä perjantaina paljon ylempää kun luuli masun perusteella että ne sieltä kuuluisivat...kai se kuitenkin on ihan normaalia?..
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa mammat!

Huoli on ollut kova, kun liikkeitä tosiaan aloin tuntemaan jo vkolla 12 jälkeen. Ja ne tosiaan vähenivät selvästi pari viikkoa sitten, ja lopulta en tuntenut niitä lainkaan. Ja eipä paljon puhelut polille auttanu, oli niin tyly muija! Ite ne ohjailu mut sinne neuvolan ja äippäpolin neuvonnan kautta.

Olen nyt yrittänyt ajatella positiivisia asiota, ja olla murehtimatta sellaisia asioita mihin en voi vaikuttaa. Asia kuitenkin selviää viimeistään keskiviikon neuvolassa. Rakenneultra-aika meillä joulukuussa, ja sukupuoli on saatava selville. Olen niiiiin malttamaton...

Toivottavasti että ajattele, että olen joku hysteerinen odottaja. Otan asiat yleensä aika lungisti, ja mua ei pienet asiat palijo hetkauta. Lisäksi sairaalaan en mene kuin pakosta, joten turhia asioita en valita. (Oli pakko selventää..:attn:)

Heituska, kamalaa! Mulla kans nuoruuden heila päättänyt päivänsä. Kesti piiiiitkän aikaa edes hyväksyä koko asia.

Äippäpakkausta en aio ottaa. Esikoiselle se hankittiin, ja oli todella tarpeellinen, vaikka vaatteita saatiinkin ystävien lapsilta.

Vaunutkin oli monia mietityttäneet. Niitä on tarjolla niin paljon, että ei se selviä muuta kuin kokeilemalla. Meillä ei auton takaboxiin mahtunut kuin yhdet vaunut, joten päätös oli helppo.:LOL: Meillä Emmaljungan City Crossit, ja nyt en vaihtaisi niitä mihinkään muihin. Toisin harkinassa on ostaa tuplamatkarattaat, jotta pääsen lasten kanssa sitten edes hiukan pidemmälle kuin lähikauppaa. Seisomalauta Emmaljungiin saadaan miehen siskon perheeltä.

Suolaset ruuat on tämän hetken suurinta herkkua. Lauantai-iltana popsittiin sipsejä, ja tänään leffassa popcornia. Nams! :popcorn: Täytyy varmaan vähän jo rajottaa, kun sormukset meinaa jäähä kiinni. Ei kiitos turvotusta vielä.

Hyviä vointeja kaikille! Tulen ilmoittelemaan neuvolakuulumiset keskiviikkona, uskon (ja toivon), että kaikki masussa hyvin.

Hyökkään satsumoiden kimppuun! Ja kiitos kaikille tuesta hädän keskellä!=)
 
Heippa! Täällä yövuorossa ehkä hetki aikaa kirjoitella :)
Kukas se mahan mittoja kyseli? Minulla normisti on vyötärö sellaiset ehkä 75cm jos sitäkään muistaakseni ja tänään huvikseni mittasin niin on metrin! järkyttävää :D Maha on ihan hirmu iso. Vauvan kasvunkin huomaa hyvin,kun hänet jo usein selvästi tunnen tuolla,maha ihan toispuoleinen kun on jommalla kummalla puolella.
Jotain varmaan piti laittaa muutakin,mutta lyö tyhjää jo tähän aikaan.
Ainiin,Hennu stressannut liikkeitä. Itse kanssa en useampaan päivään tuntenut tuossa mitään ja piti kyllä mennä neuvolaan kuunteluttamaan kun huolestutti. Myönnän olevani aika hyteerinen,vaikka vois muuta kuvitella kun kolmonen jo tulossa.

Niin ja sukupuoli-olot senkun vaihtelee,ensin tuntui että poika ja sitten ehkä tyttö ja nyt taas poika-oloksi kääntymässä. Noh,jospa rakenne ultrassa selviäisi :)
Vielä olis 3,5h jaksettava valvoa,huokaus!

Viva ja vauva 16+6
 
Huomenta kaikille!

Esikoisen rippijuhlat juhlittu, ja sen päälle vielä yöt käyty töissä. Nyt sitten vähän helpottaa. Tosin äizikän tapaan joudun muutamat päiväkodin ja koulun höpinät käymään läpi tässä viikon sisällä. Talviloma odottaa parin viikon päässä. Aluksi ei oikein innostanut loman ajankohta jo marraskuussa, mutta nyt tuntuu, että ihan oikealla paikalla on. Tuskin kovin pitkään ensi vuoden puolella pystyn töissä olemaan, niin ihan ok, että on jo nyt.

Lapsille kerrottiin tulevasta vauvasta. Jotenkin helpotti, kun vastaanotto oli yllättävän positiivinen. 6v vain tokaisi, että mistä niitä vauvoja oikein tulee? Ja vastasi sitten itse: saunalahdeltapa tietenkin.

Kirpparille lähdettiin avoimin mielen, kun pystyi vauvajuttuja katselemaan ihan vapaasti. Hyviä löytöjä sitten teinkin. Emman kaunis beige, uudenveroinen sitteri 10e ja pinnasängyn valkoinen reunapehmuste 4e. Harvemmin olen tuolla jäähallin kirpparilla käynyt (Helsinki), kun meiltä on sinne matkaa, mutta nyt taidan tehdä sinne reissuja useamminkin.

Äitiyspakkausta en nyt ota. Vaatteita on jo ehtinyt kertyä ihan mukavasti. Uuden pakkauksen käyttämättömän makuupussin ostin huutiksesta, harja, kynsisakset ym. tilpehöörit löytyvät jo ennestään. Käytän sen rahan sitten turvakaukalon ostoon. Siinä pakkauksessa on paljon meille tarpeetonta vaatetta, ovat niin leveitä meidän hoikille vauvoille, että jäävät sitten käyttämättä, kun eivät pysy päällä. Toppahaalarikin on tarpeeton nyt keväällä syntyvälle vauvalle (iso), ja seuraavaksi talveksi ostan sitten jo vähän käytännöllisemmän puvun.

Kaikille liikeiden vähyyden vuoksi tuskaileville. Olkaa ihan rauhassa. Vauva on vielä kovin pieni ja hentoinen, ja kohtu vauvan kokoon nähden iso. Satunnaiset liikkeet voivat tuntua, ja sitten olla taas pitkä aika, että mitään ei tunnu, kun vauva vaihtaa paikkaa ja asentoa. Esim. äidin selkärankaan päin tulevat liikkeet eivät tunnu. Kun raskausviikkoja alkaa olemaan reilusti yli 20, niin vauva on saanut vähän massaa ja voimia, ja kokoakin on tullut enemmän kohtuun nähden, niin liikkeetkin alkavat tuntua säännöllisemmin.

Ja ylipaino ei tuohon liikeiden tuntemiseen vaikuta. Vauvan liikkeet tulevat sisältä päin ja se rasvakerros on ylimmäisenä, joten ne hermot, joilla liikkeet tuntuvat, on kaikilla ihan yhtä lähellä sitä vauvaa.

Se on sitten marraskuu, ja rakenneultra kolmen viikon päästä.

Scala ja Toivo Itunen 17+4
 
Kuopus nukkuu, ja hetki aikaa läsähtää näytön äärelle. Itse en enää viitsi mennä nukkumaan päivisin, koska nyt olen huomannut sen häiritsevän yöunta. Enää ei unentarve onneksi siis ole niin suuri kuin aikaisilla raskausviikoilla. Paikoin olo on jopa ihan pirteä!

Heituska Tsemppiä sulle kovasti tähän raskauteen. Toivon, että kaikki käy hyvin, ja varmasti käykin! :hug:

Sinnlos Onpas sulla seksikäs masu! :cool: Kyllä raskaana oleva nainen voikin näyttää kauniilta!

Äizikkä Juu, ilman muuta kysytään vauvan sukupuoli rakenneultrassa, jos se vain näkyy. Pojista näimme pippelit ihan omin silmin, joten jos jotakin jalkovälissä sojottaa, niin homma on aika selvä. :LOL: Mullahan on edelleen mystinen tyttöolo päällä, joten nyt sitten katsotaan, pitikö vaisto paikkansa, vai menikö ihan metsään. Rakenneultra on mulla 23. marraskuuta. Koska sulla on? Onko sulle edelleenkään mitään "oloja"? Ai niin, vaivoista myös kyselit. Vielä ei ole mitään kremppoja, mutta olen taas alkanut voida huonosti iltaisin. Koskahan tämä helpottaa?! Oon niin kypsänä tähän öklötykseen. Mulla on kaikenlaiset liitoskivut ja sen tapaiset tulleet vasta joskus viikon 20 jälkeen, joten niitä odotellessa.

Joku kyseli äitiyspakkauksen ottamisesta. Nyt en aio ottaa, koska mulla on kaikki kuopukselta (2009) tallessa. Vaunuista/rattaista taas sen verran, että päätettiin miehen kanssa olla ostamatta mitään ennen vauvan syntymää. Katsotaan tarpeen mukaan, ostetaanko tuplarattaita vai ei. Seisomalauta kuitenkin ostetaan olemassaoleviin Brion yhdistelmävaunuihin.

Liikkeistä, tai oikeastaan niiden olemattomuudesta, on huolestuttu. Sanon samaa kuin moni muukin täällä aiemmin: ei hätää, kyllä ne kohta tuntuvat! Pian toivotte, että kunpa tuntuisivat hiukan vähemmän... Auts..:p Mulla ainakin molemmat pojat ovat olleet sellaisia potkijoita, että huhhuh. Liikkeet alkoivat tuntua vasta viikolla 19-20, kummastakin. Liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa myös istukan sijainti. Mikäli se on takaseinämässä, liikkeet tuntuvat aiemmin ja voimakkaammin. Etuseinämässä olleessaan se vaimentaa liikkeitä.

Hyviä vointeja kaikille meille kauniille äideille! :heart:

Alli81 & Muru 17+0
 
Olipa tullu paljon tekstiä;)! Ja tervetuloa uusille:wave:!

En aio ottaa äitiyspakkausta. Kahden ensimmäisen kohdalla otin, mutta en ihan hirveesti oo tykännyt pakkauksen vaatteista ja sillä 140 saa kyl jo ihan kivasti...
Tällä kertaa laitan rahan vaunuihin, koska meillä ollu 11 vuotta ollu samat vaunut käytössä ja sen kyllä huomaa... On kyl sillon 11 vuotta sitten ostettu uutena, Brion yhdistelmät. Eli voisin kyllä Brioa merkkinä suositella. Ovat ainakin kestävät kun pitää hyvää huolta:D...

Meillä täältä Lempäälästä käydään Tampereella np-ja rakenneultrassa Terveystalolla ja ultra on 4D, mikä oli mulle ihan uus juttu, koska tämmöstä ei oo ollu täällä mun edellisten raskauksien aikana... Eli rakenneultraan, kun mennään, niin suurella todennäköisyydellä kyl huomataan itekin kumpi on tulossa:heart:. Ellei sit just mun onnella vauva oo sellasessa asennossa, ettei sitä nää:D. Mut haluisin tietää siis etukäteen. Muissa raskauksissa ollaan tarkotuksella jätetty kysymättä, eli on ollut aina yllätys kumpi tulee. Kivaahan tuokin...

Paljon jaksamista kaikille=)!

anna79 ja PikkuKuu 16+6:heart:
 
Ihanaa huomenna aamulla viimeinkin se neuvola jota olen odotellutkin jo kuin kuuta nousevaa.... :)

Liikkeitä en edelleenkään ole tuntenut... Ei ainuttakaan, mutta todella vauva on vielä hentoinen ja jos se istukka todella on tuossa edessä patjana niin potkippa siinä nyt sitten.. :D

Ja toisaalta kukaan isommista tytöistä ei ole olleet kovin kovia potkimaan eli kai tämän vain siskoihinsa tullut?? No huomenna saan taas toivottavasti hengitellä vapaammin... :)

*huomista odotellen*
lysti rv18+0
 
Allie81 kiitokset :) toivottavasti masu pysyy kuosissaan koko raskauden ajan ilman kamalia arpia, olenkin koettanut kaakaovoilla ja ties millä rasvailla masua vähän väliä :D
Kyllä sitä oikeasti tuntuu enemmän naiselta nyt kun on raskaana, aikaisemmin varsinkin näin urheilullisen rakenteen omaavalla on tuntunut joskus että onko sitä nainen ollenkaan, siis vaikka mikään ihan muodoton nyt en olekaan...mutta nyt raskauden myötä kun rinnat ja maha kasvaa ja muutenkin kaikkien muutosten myötä alkaa tosissaan tuntea olevansa "oikeasti" nainen :)
Ennen panikoin koko ajatusta raskaudesta, tuli vain mielikuvia raskausarvista ja venyneissä verkkareissa meikittä ja tukka sekaisin kulkevista elämäänsä kyllästyneistä naisista, mutta nyt sitä ajattelee asiaa ihan eri tavalla ja alkaa vasta tuntakin olonsa seksikkääksi, tuntuu että lopultakin naisen keho pääsee oikeksiinsa ja siihen tehtävään mihin se on tarkoitettukin :)

Toivottavasti te kaikki muutkin tunnette samoin :cool:
 
Heippa!

Sinnlosilla oli kyllä kaunis masu. Itellä on karmea, kahden raskauden venyttämä ja arpinen reppu.....Mutta kun tietää, että siellä on kaksi ihanaa lasta jo asustanut, niin sen kestää.

Itellä oli tänään neuvola. Painoa oli tullut lähtötilanteeseen nyt 100g. Hemppa oli hyvä 139 ja verenpaine 112/64. Sydänäänetkin kuului tosi hyvin. Ihana ääni kaikenkaikkiaan, varsinkin tässä tilanteessa, kun ei tunnistettavia liikkeitä vielä oo. Koko perhe oli mukana neuvolassa ja pojan mielestä sydän kuulosti ihan autopesurin ääneltä :)

Äitiyspakkauksesta: Ei oteta pakkausta nyt, kun tytöstä viime vuonna just otettiin ja kaikki vaatteet on käyttökelpoisia ja tallella. Sijoitetaan sitten se avustus niinhin tuplarattaisiin.

Rakenneultra mulla vasta 13.12. ja neuvolassa kyllä pyysi tarkistamaan tuota aikaa, kun on kovin myöhäisillä viikoilla ( rv 22+) hänen mielestään. Muistaisin, että aiemmissa raskauksissa on nt-ultra ollut joskus rv11 ja rakenne sitten joskus rv 18-10. Sokerirasitukseenkin pitäis varailla aikaa, parin viikon päästä ois hyvä ajankohta, kun mies on iltavuorossa.

Hyvää alkanutta viikkoa mammat!

J-t ja Murunen vissiin 16+1

Hymiöt ei toimi mulla vieläkään.....
 
Ensinnäkin voimia manhikselle :hug:

Äitiyspakkauksesta.. Me ei oteta uutta äitiyspakkausta kun on ennestään tuo 2009 pakkausja puolet vaatteista käyttämättä (inhoon potkuhousuja/puolipotkareita) ja se toppapukukin on jääny ihan käyttämättä. Ois nyt just sopiva pojalle, mut en tykkää siitä. Heituskako huuteli sen puvun perään..? Täältä lähtis :D

Vaunut: Me tarvitaan ehdottomasti tuplat kun ikäeroa tulee se vuosi tai alle. Ennestään meillä on Emmaljungan Xeroxit city-kopalla (kova, oli hyvä kevätvauvalle kun oli noin kuuma tuo viime kesä), oon ollu tosi tyytyväinen enkä aio hävittää mihinkään. Ostetaan sisaristuin ja pehmee koppa, niin menee lyhyemmät matkat niillä ja kantoliinalla tjsp. Kattelin lastentarvikkeessa Babyjoggerin City Selectejä. Tukevat, nelipyöräset päällekkäin/peräkkäinistuttavat. Tosi näppärän oloiset, kun niihin saa vaunukopan ja ratasistuimen tai 2xratasistuinta. En henk. koht halua kolmipyöräsiä, oon niin paljon nähny miten huteria ne on. Esim. Emmaljunga ei enää valmista kolmipyöräsiä koska ne on osottautunu vaarallisiksi.. Hintaa tulee Bayjoggereille lisävarusteineen 1000e, mut on ehdottoman tärkeetä olla hyvät, meidän tarpeisiin sopivat vankkurit kun esikko on vasta sen n. vuoden verran kun tulokas syntyy. Liikutaan paljon julkisilla kun Helsingin keskustan tuntumassa asutaan, tuplaleveet kärryt ei oikein mahdu mistään tai saa tosi tarkkaan miettiä missä liikkuis..

(.) Taisin tänään ja eilen tuntea ekat kunnon potkut, ei jääny arvailun varaan et onko liikkeitä vai ei :) Istukka on taas takaseinän puolella ja tunsin esikostakin liikkeet jo rv 16. Seuraava neuvola on vasta rakenneultran jälkeen, joka on 13.12. piiitkä aika vielä..
Migreenit ei hellitä, kai tää päänsärkyhelvetti jatkuu ihan raskauden loppuun niinku viimeksikin :'( Jos ei aamulla heti koske päähän niin viimestään illalla on mukava repivä kipu pitkin päätä..Äit
NKL:n äitipoli ja neurologian poliklinikka pallottelee vielä mun hoitoo edestakaisin, neurologit ei uskalla lääkitä ja nkl:lla ei oo tarpeeksi osaamista, huoh..
Rv 30 alkaen onkin sitten taas edessä sikiön kasvun seuranta ja punktio-käyrä-käynnistysrumba jos ei tämäkään kasva.. Huonomminkin vois toki olla..
Olkaa onnellisia jos ns.suurin huoli odotusaikana on mahdolliset raskausarvet :hug:

Häihin on aikaa enää 1,5vkoa, onneksi on pieni tilaisuus. Enempi stressa bileet kavereille seuraavalla viikolla kun teen tarjottavat itse ja kukaan ei kerkee auttamaan tarjoilujen kanssa (mun vanhemmat ottaa pojan hoitoon ja tuo kakut onneksi. Appivanhemmat on niin etäisiä ja enpä niiltä haluis apua pyytäkään. Eivät oo ikinä esikoistakaan ku pikasesti sylitelleet "ihailevat" kyllä kauempaa, sorry, hyvin pitkälti ot.. ja kaverit tulee vieraiksi, ei niitä voi orjuuttaa :))

Voikaa hyvin :wave:
 

Yhteistyössä