Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

Osanottoja Manhikselle! Hirmuisen surullisia uutisia!

Sinnlos, niistä vaunuista... Kannattaa vaan kokeilla ja kokeilla. Ihan halpoja ei kannata ostaa. Niissä yleensä sit irtoilee nepparit ja lahoaa muovistatehdyt "kromivanteet" ja kuitenkin joutuu ostamaan uudet tai ainakaan jälleenmyyntiarvoa ei ole. Kalliit sit on varmaan hyvät, muttei ehkä hintansa vertaa keskihintaisia paremmat. Riippuu merkistä. Sadesuoja ja hyttysverkko on meillä ainakin ihan pakolliset. Emmaljungissa taitaa aina tulla mukana/integroituna, joihinkin muihin pitää tajuta ostaa erikseen.
Jos kärryjen pitää mahtua autoon, niitä pitää kokeilla siihen autoon. Pelkät mitat ei välttämättä riitä, niissä ei välttämättä ole edes renkaita otettu lukuun. Jotkut voi myös olla yllättävän leveitä jos ratikoissa, bussissa ja muissa ovissa paljon liikkuu.
Henk. koht en ostaisi kovalla kopalla varustettuja yhdistelmiä. Ei olisi juurikaan ollut käyttöä. Rattaiden päälle laitettava pehmeä/puolikova kantokassi ajaa ihan hyvin saman asian ja siitä saa jalkapeitteen kun käyttää vain rattaita. Itse tykkään matalista kärryistä. Jotkut on liian korkeita tämmösille pätkille.
 
Kotilohikäärme, ku tälle pätkälle taas pitää olla korkeet, en tiiä miks.... ;)
Eli Sinnlos, kuten huomaat, se mikä toimii toiselle ei välttämättä toimi toiselle. Ja joo yhdistelmävaunut on ne mistä saa myös rattaat, mä taas olen tykännyt niistä kovalla kopalla, eli erikseen on vaunut ja sitten rattaat, mutta koskaan en rattaina oo tykänny noista mitkä meillä nyt on. On liian keinuvat mun makuun. Meillä on brion yhdistelmät, en kyllä muista et mitkä niistä. Noi on käytettynä ostettu ja on kyllä tän vauva-ajan palvelleet tosi hyvin. Neiti nukkuu kyllä vielä niin hyvin vaunuissa, että ei olla vaihdettu rattaisiin, eikä vielä vaihdetakaan. Tuo on niin pieni sirppana että mene vielä vaununkopassakin.
Ja toi autoon testaus on kyllä kanssa ehdoton, jos käyttää ja tarvii vaunut saada autoon.

tää on valvonu sit puoli yötä tuon tytön kanssa. Nyt aamuyöstä yskä ylty niin kovaksi että oksennus lopulta suussa oli, tuolloin nukku vaunuissa ja mä torkuin tässä sohvalla sen kanssa, ni luojan kiitos olin tässä vieressä ku sitä vaa suussa pulppus ja toinen meinas tukehtua siihen ja henkeenkin veti. Kyllä nyt tää mamma soittaa tk:hon kun kello lyö 8. Saavat tsekata crp:n ku tuota yskää on kestäny jo 1,5 viikkoa ja vieläkään ei asetu vaan pahenee koko ajan...
 
Huomenta!

Eilen se sitten tapahtui: mun oli pakko avata housujen nappi, kun töissä istuin. Ilmeisesti jonkinlaista mahankasvua on tapahtunut, vaikka päällepäin sitä ei huomaa. Kokeilin sitten työvaatteisiin kuuluvaa hametta, jos siinä olisi helpompi olla, se ei mennyt edes kiinni!

Vaunuista olette jutelleet. Meille on ostettu varmaan yli 20 erilaiset vaunut/rattaat/matkarattaat näiden 16 vuoden aikana, mitä meillä on lapsia ollut. Viime vuosina olen ollut aika vannoutunut Emmaljungan kannattaja, mutta nyt olen katsonut Brion vaunuja vähän sillä silmällä.

Meillä olisi tuolla varastossa Emmaljungan City Jet-rattaat, joihin ajattelin ostaa Citykopan. Nyt olen kuitenkin tullut toisiin aatoksiin. Ne on sen verran leveät niiden isojen renkaiden kohdalta, että eivät mahdu meidän lähikaupan hälytinporteista.

Suosittelen sijoittamaan vaunuihin vaikka 100e enemmän kuin se, että ostaisi 300 euron "halpis"vaunut. Tälläkin hetkellä Vauvatar.fi myy Brion yhdiselmiä hintaan 400e. Kyllä se hinta jonkin verran korreloi laatuun.

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on kahdessa isommassa Lastentarvikkeessa jatkuvasti poistovärejä alennushintaan, vaikka niistä ei erikseen lehdissä ilmoitella. Lisäksi olen katsellut saksalaisia nettikauppoja. Pingpong-online.de myi vähän aikaa sitten Gessleinin yhdistelmiä alennuksella. Tuota kauppaa en ole käyttänyt, joten en tiedä sen maineesta, mutta babyjungle.nl on tuttu. Siellä homma toimi. Sieltä voi löytää varsinkin tuplarattaita.

Sateista päiväjatkoa, pakko tuonne liikenteeseen on kuitenkin lähteä. Olen kade teille, jotka voitte jäädä pikkuisten kanssa kotiin.

Scala ja Toivo Itunen rv 17+1
 
Sinnlos Istutte miehen kans alas ja alatte laittamaan paperille millaiseen tarkoitukseen vaunut tulee. Oletteko kovia ulkoilemaan säällä kuin säällä (vaikuttaa renkaiden valintaan), matkustatteko paljon (kuljetettavuus, kuin pieneen tilaan mahtuu), tarviiko olla paljon tilaa korin ja vaunuosan alla, kuinka paljon ostoksia tai muuta tavaraa pitää sinne mahtua, tarviiko vauvaa siirrellä nukkuvana vaunuista (kova koppa helpompi siirrellä ja toimii sänkynä, pehmee koppa taas pitkäikäisempi), millainen pituusero sulla ja miehellä (aisan säädettävyys) ja niin edelleen ja niin edelleen =) Sitten vaan tän listan kans liikkeeseen niin varmasti löytyy sopivat. Ja tosiaan kuten Kotilohikäärme sanoi, halpisvaunut voi olla todellinen pettymys ja lyhytikäiset. Ja jos hankitte käytettynä niin tutkikaa vaunut tosti tarkaan, ettei ne sitten hajoo heti kotona (kuten meille kävi kaksostenrattaiden kans ja otti kyllä päähän)
ite olen ajatellut hankkia Ora/Jovi vaunut. Edelliset oli Orat ja vaikka ne oli oikeesti ihan järkky vanhat ja rumat niin ne toimi moitteettomasti ja oli meille oikein sopivat. Mutta nyt kyllä tarkoitus olis hankkia uudemmat.
scala nytkö vasta alkoi kiristään :p Minä jouduin ottaan mammahousut käyttöön jo viis viikkoa sitten. Mutta on mulla painoakin kertynyt jo 4kiloa :ashamed: mutta siis vauvamaha on kyllä kans jo iso. alkaa ihan hirvittään kuin iso mukula siellä kasvaa. Kun molemmat aikaisemmat on olleet nelikiloisia, ettei tästä nyt ainakaan isompi. Mutta voihan olla ihan kohtukin vaan isompi jostain syystä....
 
huomenia sisaret :)
ollaan tässä tekemässä lähtöä tampereen suuntaan.
jännittää kyllä kovasti, ja ruoka laskee hitaasti alas.
lähetään tästä hissuksiin ajeleen, ajoaikaa näyttäisi olevan vajaa 3tuntia.
toivottavavasti tuon mukanani hyviä uutisia :heart:

heituska 16+6
 
heituska toivottavasti ei ainakaan huonompaan suuntaan tuu uutisia :hug:

Viel noista vaunuista et mulla on kahella ekalla ollu samat käytettynä saadut chiccot ja niis oli erikseen koppa ja istuin osa. Oli ihan jees siinen asti kunnes näiden lasten isä kaatu kännissä niiden päälle ja ne alko puoltaa toiseen suuntaan... Oli aika paskat työntää sen jälkeen mut oli pakko käyttää niit vielä toisellaki kun ei ollu rahaa ostaa uusia. Ja kaikenlisäks se kerran jälleen kännissä viel kusi niihin : /.Kaikkee sitä on viittiny kattookki:headwall: .Rattaat sit ostin myöhemmin kun käskin äijän häipyä ja alko olee ylimäärästä rahaaki ,makso vissiin 100e ja olis edelleen käyttökelpoiset (9v vanhat) mut haluisin kyllä ostaa jotkut muut. En oo sillä päätäni niin vaivannu. Kunnon tavarakori pitää olla ainaki ja tarpeeks korkeella työntöaisa kun ollaan molemmat pitkiä. Mies haluis semmoset kolmepyöräset mut mä en niistä oikee pidä.

NeliApina ja projekti 14+0 viikot vierii vaan :)
 
Huomenta täältäkin.

Vaunuista on ollut paljon puhetta. Me ostettiin esikoiselle vaunut uutena alennus myynnistä ja oon kyl tykänny niistä ihan mielettömästä. Meijän vaunut on Brion yhdistelmä rattaat. Niissä on siis koppa ja istuin osa erikseen. Ne on tosi helppo taittaa kasaan autoon perään ja suht kevyetkin että mäkin ne saan farmariauton kyytiin nostettua. Mä valitsin renkaiksi niihin sellasen keskikokoset maastorenkaat, koska niillä on kevyt työntää ihan joka paikassa, pururaalla, soralla, asfaltilla yms... Maksettiin niistä muistaakseni 389 ekua kun ne oli poisto myynnis ja olin niin onneni kukkuloilla kun siellä sattu olla viel just mieluisan värisetki... :p Kaksostenrattaita oon nyt sit miettiny et kannattaisko ostaa vai ei... Meillä siis esikoinen täyttää 3 vuotta kesäkuussa kun vauva syntyy huhtikuussa... Toisaaltaan oon aatellu että en ehkä sijoita niihin kaksosten rattaisiin vaan ostan sen seisomalaudan. Sen verta mitä me varmaan sit kylällä käydään kävellen niin esikko menis siinä seisoissa. Ja naapurissa hyvä ystäväni omistaa kaksosten rattaat niin uskoisin et hän kyllä lainaa sit jos tarvetta tulee. Mut täytyy nyt kattoa että tuleeko ne sit hankittua vai ei...

Nyt täytyy lähtä keittään riisipuuroa kun alko niin tehä mieli...:LOL:

liinukka83 ja mytty 15+3
 
Vaunuja todellakin kannattaa katsoa tarkkaan niinkuin moni on sanonut. Pitää miettiä mihin juuri itse käyttää vaunuja. Ja kuinka paljon ominaisuuksia haluaa. Me osimme ns kalliit vaunut, että saadaan kaikki yhdessä paketissa. Ei tarvitse ainakaan ostaa erikseen useita vaunuja useisiin tarkoituksiin. Vaunut on yhdistelmät, jotka liikkuvat hyvin ja painavat vähän. Eli meillä on ns normaalit vaunut matkarattaiden koossa.
Meillä perusteina oli:
-ketteryys (asutaan lähellä Tukholman keskustaa)
-keveys (autoon kasattavuus)
-takapyörien leveys (mahtuu raosta kuin raosta)
-pyörivät, mutta lukittavat etupyörät (vaunun liikkuvuus)
-säädettävä aisa (minä olen 170cm mies 197cm)
-adaptereilla turvakaukalo ns 3 in 1 system
-lumipyörät lisävarusteena on ehdoton kaupungin loskassa, jos vaunuissa pienet pyörät
Meidän vaunuissa myös heittoaisa eli menosuunnan saa vaihdettua aisaa kääntämällä. Myös kopan tai istuin osan saa helposti käännettyä ympäri. Joku sanoikin että sadesuoja ja hyttysverkko on ihan must. Kannattaa myös miettiä mahtuuko vaunut hissiin jos asuu kerrostalossa. Tulipas selostus, no ehkä tästä on jollekin hyötyä. Joku kaksosten/sisarvaunujen omistaja voi valaista taas minua mitkä on toiminut mitkä ei.

Meillä meni eilinen sairaalassa neidin kanssa. Mentiin neljän jälkeen terveyskeskukseen neidin pitkään jatkuneen kuumeen takia katsomaan korvat. Mitään ei mistään löytynyt joten lähettivät eteenpäin. No sairaalassa löyty sitten pissatulehdus kun pissa näyte monen tunnin odottelun jälkeen saatiin ja nyt neidillä vahvat antibiootit. Toivottavasti toinen paranisi nopeasti. Kauheaa aina kun lapsi sairastaa. Nyt vielä toinen on niin normaali ihana itsensä, mutta kovalla kuumeella varustettuna.

Mahaan ei kuulu juurikaan uutta.

Pikkis ja Salamatkustaja 17+2
 
Viimeksi muokattu:
kevätäiti Snowball päivittää listaa eli lisäilee sut ku ehtii =)
Mies kai siks haluis ne kolmepyöräset kun ne kuulema menee pienempään tilaan... Se on nähny yhet sellaset ja ne ei sovi vauvalle ja kaikenlisäks se eturengashan menee pidemmälle ku tavallisissa rattaissa. Ja tuskin se niitä kauheesti työntelis edes. Et eiköhän me hankita ihan tavalliset rattaat vaan mut mä haluan et niis on se muki teline :LOL: vaikken koskaan sitä käyttäny edellisissäkään. Niis on myös semmonen paikka kännykälle... Erittäin kätevää kaikenmaailman varkaille kauppareissulla :p
 
Koko ajan mä kirjottelen... Liinukalle vaan et meillä oli ikäerot 2v3kk ja vähän reilu 3v enkä koskaan oo omistanu kaksosrattaita enkä seisomalautaa... Ja vallan hyvin pärjättiin. Seisomalauta varmaan on ihan hyvä ratkaisu kyllä jos epäilee et lapsi ei jaksa kävellä kilometri tolkulla. Ne on kyllä aika uskomattomia kävelemään :)
 
mä en myöskään yli kaks vuotiaalle ostais tuplia, kyllä jaksaa meinaan muksut kävellä pitkiäkin matkoja.. ihan niin kun neliapina mainitsikin.. meillä poika kävelly meinaan 2 puol vuotiaasta asti pitkätkin matkat, ja ihan hyvin menny (en vaan jaksanu enään tapella niin isoa muksua vaunuihin).. :) tosin jos on todella pitkiä etäisyyksiä; ehkä sit se seisoma lauta.. :) ja siis nykyään reipas nelivuotias ja me saatetaan kävellä useitakin kilometrejä (kun pelkästään tarhalta kotiin joku reipas kilsa), vaikka asutaan pk seudulla.. :)

vaunuista meille tuplat tulee olemaan välttämättömyys, kun kuopuksen ja tulokkaan ikäeroks tulee 1v 4kk:tta.. vähän oon asiaa jo nuuskinu, ja yrittäny just edullisia metsästää.. ja toi halpojen vaunujen haukkuminen täällä; siis oikeesti kannattaa ominaisuuksia miettiä; ei hintaa!! ja meille esim. kuopukselle ostettiin halvimmat emman rattaat ja on tosi hyvin palvellu; ei yhtään mitään vikoja.. :)

kannattaa myös uusien vaunujen kohdalla, kokeilla kääntyvyys; niissä piilee eroja.. ystävän vaunut oli niin hankalat kääntää, että hänellä oli hartiat todella kipeät vaunujen käytön ajan.. :(
ja myös paino, siis jos tyhjät vaunut tuntuu hankalilta/painavilta työntää; niin ei ne ainakaan yhtään helpommat ole lapsen ollessa vaunuissa..

ja toisaalta jos ei ole vaan yksinkertasesti varaa ostaa uusimpia hienouksia, ei ole mikään häpeä mun mielestä ostaa käytettyjäkään vaunuja (kierrätys on huippua!); kunhan katsoo vaunut todella kriittisesti läpi; kaikki osat pitää olla; turvallisuuden pitää toimia.. :)ja siis kaytetytkin yleensä kyllä ajaa asian.. :)

kolmipyöräisistä mun mielestä ne vaan näyttää yleensä niin rimpuloilta; että kyllä meille ihan normaali vaunut tulee.. :) ei oo kokemusta asiasta, mut sillon joskus ku kävin esikoisen synnytys valmennuksessa; semmonen vanha neuvola täti sano vaan ettei ne voi olla tukevat (se myös kummitelee mielessä).. :)

tulipa taas sepustettua ummet ja lammet.. :D hyvää päivän jatkoa!! :D

 
Pakko tulla kans jatkamaan :D

Seisomalaudasta. Löysin netistä sellasen seisomalaudan missä on ns penkki. Eli siis jos seisomalautakin mietityttää niin se voi olla hyvä. Itse ajattelin sen ostaa seisomalautaan. Tai ainakin nyt se kuulostaa fiksulta :D Google-kuvahaun tulos kohteessa http://www.bambinipronto.com.au/database/images/twoo-attached-to-bugaboo-wheeled-board-extrathm-2877.jpg Meilläkin sisar rattaat pakko ostaa kun ikäeroa tulee vain 1v5kk.

Ja joo kannattaa katsoa esimerkiksi huuto.netistä vaunuja. Siellä on paljon aika uusiakin vaunuja myynissä alle puoleen hintaan. Monissa vielä takuutakin jäljellä joten vaikka olis jotain vikaa niin saa korjattua.
 
Meillä on myöskin noissa vaunuissa toi heittoaisa eli työntö suunnan saa vaihettua todella helposti ja on musta ihan must ominaisuus kesällä kun aurinko paistaa millon mistäkin suunnasta. Myös säädettävä työntö korkeus löytyy mä oon nimittäin 157 pitkä ja mies 180 pitkä. Hyttyssuoja ja sadesuoja on ehottomia ja ite omistan myös sen suojaritilän, laitetaan siis vaunujen päälle ettei kissat yms pääse vauvan päälle. Me siis asutaan maalla ja se on ihan ehoton. Tuplarattaat on sen verran tyyriitä että meillä ne tosiaan jää varmaan hankkimatta kun ei niille niin paljoa käyttöä löytyis. Mitähän mun piti vielä noista vaunuista kommentoida...ei nyt muistu mieleen... Mutta nyt täytyy lähtä valmistautumaan töihin lähtöön, iltavuoro olis luvassa...
 
Hei,
Liittyisin myös ketjuun (en ollut huomannut aiemmin tätä) -Nennin*31*Kät,KOS*toinen*?* ja LA 21.4 :) Eli viikko 16 alkoi juuri eilen ja paha olo & väsy poistunut, helpottaa varsinkin töiden edistymistä kummasti ja elämää muutenkin. Esikoista odottaessa ehti jopa lepäilemään pahimman väsymyksen aikaan, mutta nyt tuo arki kaksivuotiaan kanssa kyllä hieman pistää minimiin nuo äidin lepohetket ;)
 
Me varmaan saadaan vaunut miehen siskolta, joko ilmatteeksi tai pienellä hinnalla. Haluaisin kyllä sinänsä ostaa uudet, sais just semmoset ku tykkää...mut rahatilanne ei oo kovin kaksinen tällä hetkellä ainakaan. Nuo vaunut on kaiketi yhdistelmävaunut, ja n. 8 vuotta vanhat, ollu siis miehen siskon pojalla ja sitte satunnaisessa vieraskäytössä ja kissan nukkumapaikkana (joku peitto suojana). Taitaa olla jotku halpisvaunut, en oo varma... Jos hyvin halvalla saa ni ei varmaan kauheesti harmita jos ovatki ihan surkeat, ei mee paljon rahaa hukkaan. Ja ei varmaan tarvita ku vaan lenkkeilyyn ja sellaiseen, ehkä satunnaiselle lomareissulle mukaan. Et kunhan kulkee hyvin asfaltilla ja soratiellä, myös talvella. Hommataan kantoliina ja/tai manduca ni se mennee sitte lyhyillä reissuilla.
Pitää ny silti koittaa kysellä noista vaunuista ja katsoa...en mä kyllä paljoa vaunuista ymmärrä.

Mulla ei vielä minkäänlaista tarvetta mammahousuille. Farkut menee kun jättää napin ja vetskarin osittain auki, ne piti kylläkin jättää auki jo ennen raskauttaki, nyt vaan hitusen enempi. Muut vaatteet menee kuten ennenki. Muutamat alushousut oon hylänny ku puristavat, mutta ne oli myöski turhan pienet jo ennenki.
Mulla on tuota mahaa ihan omasta takaa, joten taitaa mennä hyvästi aikaa ennen ku vauvamaha tulee näkyviin...

Huomenna tulee rv 15. :)
 
Viimeksi muokattu:
Mammavaatteista, mä oon joutunu siirtyyn niihin jo useampi viikko sitten. Varsinki housut on sellaset, että pakko olla ne päällä. Mutta niin näkyy toi vauvamahakin jo todella hyvin.

Vaunuista vielä, että tuplat tännekkin tulee, Ikäeroa näille tulee se 1 v ja muutama päivä...
 
Ultrakuulumisia! Minulla siis näitä ylimääräisiä ultria ollut nyt viikon välein, kun se istukan mokoma siihen kohdunsuun päälle junnautunut. Oikeastaan kiva vaan, saapipahan nähdä pientä useammin ;) vuotokin on jo loppunut, mutta haluavat varmistella vielä joten uusi ultra taas kahden viikon päästä ja sitten onkin jo rakenne luvassa. Pienellä painoa 113g, vilkkaasti liikku ja sydin sykki ihanasti. :heart: Yritin katsastaa jos olisin nähnyt jo haariväliin, mutta pikkunen piti jalkoja nii visusti yhdessä ettei mitään ylimääräistä kerennyt näkyä :) Itse kylläkin ajattelin mennä viikkojen lisäännyttyä 4D-ultraan. Onko muita menijöitä? :)

Muuten meno jatkuu entisellään, tänä aamuna oli sokerirasitus. Ottivat sormenpäästä näytteet ja arvot olivat 4.2, 1h 5.5 ja 2h 7.0 eli ihan hyvin kai meni :) Töissäkin olen jo ollut viikon verran, jospa se tästä nyt lähtis jatkumaan samalla mallilla. Farkut ei mene kiinni ja ainoastaan yhdet juhlahousut mahtuvat jalkaan, olisi varmaan jo aihetta äitiyshousuihin. Massua ei näy vielä, on tuota entistä varastoa jo ennestään sen verran ettei ihan heti nousekkaan...kai. Illalla kuitenkin komea turvotus ja massua saa hieroa.

Potkut tuntuu jo kovasti! Mies ei vaan ole saanut yhtään potkua kiinni omiin käsiin, minä olen tuntenut jo käsilläkin ne :)

Mutta nyt viikolopun viettoon! Hyvää viikonloppua kaikille masunkasvattajille :)

terveisin Imppu ja Möntti 15+2
 
nopeasti merkkailen TAYSista saatua infoa eli kotosalla ollaan onneksi. pelkäsin niin sinne jäämistä, koska edellinen kontrolli oli, ja sieltä tuli vähän puun takaa vauvan voinnin takia osastolle jääminen, vaikka asiaa oikein järkeilin, etteivät pistä osastolle, niin siltikin oli vähän jännitystä sen suhteen.

ensin vähän juteltiin tämän hetken tilanteesta ja perusvoinnista. sitten lääkäri ultras pitemmän tovin, mittaili ja tarkisteli. vauva liikkui vilkkaasti, vastasi viikkoja ja voi hyvin mikä nyt on pääasia.
sitten ruvettiin puhumaan tosiasioista, tilanne on todella vaarallinen sikiölle. minulla on verenkierrossani 20 kertainen määrä vasta-aineita normaaliin äitiin verrattuna eli pitoisuus on todella kova. lisäksi lääkäri totesi saman asian kun minä, emme sovi mieheni kanssa yhteen perintötekijöiltämme. miehen puolelta tulee sellainen tekijä, että lapsistamme tulee automaattisesti positiivisia reesus tekijöiltään (eli rh-negatiivisia) mitä vastaan elimistöni tekee vasta-ainetta ja näin ollen tuhoaa lapsemme punasoluja aiheuttaen tälle hengenvaaran näillä pitoisuuksilla.
lääkäri myöskin myönsi, että tulevasta ei pystytä sanomaan mitään, saatika onko lapsellamme mahdollisuus jäädä eloon, kaikki voitava kuitenkin tehdään joten tässä on vain odoteltava. tapaukseni menee ensi viikolla helsingin päätyyn kokoustettaksi, missä päätetään mahdollinen hoitosuunnitelma. hyvin todennäköistä, että minut siirretään helsinkiin hoidettavaksi, koska tampereella ei näin pieniviikkoisia hoideta, eikä lääkäri ollut varma, milloin ensimmäiset napasuonipunktiot pystytään tekemään, koska napanuora on alle 20 viikkosella kovin pieni, ja vauvalla tilaa liikkua, joten tankkauksessa on omat vaaransa. vauvalle joudutaan antamaan jotain rentouttavaa/rauhottavaa lääkettä, että mahdollinen siirto onnistuu. on tässäkin taas murhetta purtavaksi. nyt siis vaan odotellaan, mitä ensi viikolla asiasta päätetään ja eletään sen mukaan.
minua ei siirto haittaa, kun olen saanut sitä jo vähän mielessäni pohtia, vaikka eroahdistus teki minut jo kakkosta odottaessa lähes hulluksi.
eniten tässä pelottaa, että jos kaikki mahdolliset toimenpiteet tehdään, ja todetaan, että lapsi ei niistä huolimattakaan selviä.. ja ristiäisten sijasta perheemme viettääkin hautajaisia, sitäkään kun ei pystytä sulkemaan pois näillä viikoilla. silti yritän ajatella positiivisesti, jokainen päivä kasaannuttaa täysiä raskausviikkoja, ja se on masuasukkaalle parasta tällä hetkellä :heart:
oli hyvä, että mieheni kuitenkin otti töistä pekkaspäivän ja lähti mukaani, kuitenkin raskas infopaketti sulatettavaksi.

täällä on ollut puhetta vaunuista, olen tuonne jo aiemmin selittänyt meidän vaunupäätöksemme. meillä siis käytössä emmaljungan duo edget sekä twin city crossit. molemmat uusina ostettu, kun halusin juuri tietyn väriset. vaunut olleet kyllä hintansa väärti ja kovasti lykityt. itse en 3pyöräsiä hankkisi, koska näyttävät huterilta eivätkä olisi maalla kovin käytännölliset lumikinosten ja kurakkojen läpäisemiseen. olen ymmärtänyt, että seisomalauta ei hyvin mene ainakaan lumikossa, joten sellaiset paikat, jossa lunta tulee enemmän, niin kannattaa koittaa. eri asia tietty kaupungissa, missä pidetään kadut aurattuina. mutta täällä voi olla talviaamuisin 20cm lunta, eikä auraa kuulu eikä näy :D jokainen löytää kyllä omanlaisensa vaunun tai rattaan, joka soveltuu juuri itselle, mutta kannattaa vertailla ja miettiä, mitä ominaisuuksia tarvitsee, täällä olikin moni mamma pistänyt hyviä kysymysmerkkejä omien tarpeiden kohdalle.

kellokin näköjään juoksee, pitää töihin vielä ehtiä. ei tarvitse sitten murehtia omaa napaa, kun pääsee vähän tekeen töitä (näin viikonlopun kunniaks)

heituska 16+6
 
Manhikselle paljon voimia:hug: Alkoi omakin ensi viikon neuvola jännittämään...

Heituskalle myös voimia, onpa todella kurja tilanne:hug:

Vaunuista ollut paljon puhetta. Meille tulee siskon 8v vanhat Hartanin kolmipyöräiset. Ovat täysin ehjät ja kaikilla nykyajan hienouksilla(säädöt, heittoaisat, käsijarrut ym). Tietenkin useamman lapsen jälkeen kankaassa likaa, mutta yritän pestä hyvin. Sisko on tykännyt kovasti kolmipyöräisistä ja sopivat hyvin lenkkeilyyn, joten kovin keppoiset eivät voi olla(sisko ulkoillut ja lenkkeillyt niillä paljon). Ehkä miinuksena etupyörä tulee normi edemmäksi ja peräkontissa vievät juuri tuon takia tilaa. Ja kun saadaan tosiaan nuo vaunut ilmaiseksi, niin ei ole järkeä maksaa montaa sataa vaan sen takia, että saa uudella kuosilla(tosin ihan ok kuvio). Käytän vaikka paljon sadesuojaa:LOL: Sisko myös muistutti siitä, että vaunu aika on todella lyhyt n. 6kk. Jos ei rattaina tykätä noista, niin uusien rattaiden ostaminen on kuulema jo huomattavasti halvempaa lystiä kuin vaunujen. Myös pinnasänky tulee siskolta, joten päästään helpolla=)

Mukavaa viikonloppua mammat:)

Nippiäinen:snotty: - (meinaa flunssa painaa päälle)
 
Kiitän kaikkia vaunukommenteistanne, paljon on apua vinkeistä ja kokemuksistanne kunhan tässä lähiaikoina tosissaan aletaan harkita vaunujen ostoa :)

Hei yksi kysymys jos joku tietää, saattaa olla aika hankala kysymys vastata mutta onko kellään tietoa minkä kokoista masua olisi odotettavissa noin suurinpiirtein rv 24-25 aikoihin? Olen 165 cm ja sirorakenteinen, normaalipaino n. 54 kg ja vyötärönympärys normaalisti jotain alle 70 cm.
Nyt rv 15+0 on vatsanympärys suurimmasta kohtaa noin 89 cm.

Pitäis nimittäin tilata mittatilaustyönä hääpuku ja koitin googlettaa joitain lukemia että mikä vois masun mitta tuolloin olla, kun siis häät on silloin rv 24+0 paikkeilla, löytyi tuloksena mittoja vähän laidasta laitaan, joillain oli niillä main hieman päälle 90 cm ja toisilla yli 120 cm, jälkimmäisen kohdalla tosin normaalistikin mitta oli jo yli metrin, ennen raskautta siis.

Oletteko te mitanneet ollenkaan vyötärönympäryksiänne? Tietääkö joku jo aiemmin raskaana ollut miten ne yleensä kehittyvät, että tapahtuuko suurin mahan kasvu vasta loppuvaiheessa? Apua :D

Neuvolatätiltäkin kysyin tänään neuvoa ja arvioi karkeasti että ehkä joku 95 cm saattaisi olla niihin aikoihin, eli n. 6 cm enemmän kuin nyt. Mutta tarkalleen ei hänkään tietenkään voinut sanoa koska se on niin yksilöllistä.

Mutta jos joku osaa jotain asiaan sanoa niin o0lisin kovin kiitollinen!! :) Kuulemma nyöreillä ym. saa noin 10 cm pukuun säätövaraa masun kohdalle eli aivan tasan tarkkaan mittaa ei onneksi tarvikaan tietää..mutta kunhan suunnilleen, edes vaikka sen 10 cm tarkkuudella tietäisi arvioida.

Niin ja neuvolakäynnistä: miehen kanssa tosiaan käytiin ja kaikki oli ok, pienen sydämensykekin löytyi tovin etsinnän jälkeen :heart: oli noin 140. Alkuun täti etsi sykettä liian korkealta, jostain syystä syke kuuluu vieläkin melko alhaalta vaikka masu on kasvanut aikalailla ja neuvolan tätikin tuumi että kohtu on jo melkoisesti kasvanut :confused:
Mutta syke kuitenkin sitten löytyi, onneksi!
Itse kuuntelen kotidopplerilla päivittäin, ja selkeästi kuuluu, joskus löytyy aivan heti ja joskus pienen etsinnän jälkeen :)

Sokeri ja valkuaiset oli virtsakokeessa kunnossa, hemoglobiini 116 eli rautakuuria ei aloiteta ihan vielä, vasta jos on alle 110, toksoplasma-vasta-aineita ei verikokeesta löytynyt (kyselin tuloksia kokeesta joka otettiin kk sitten), eli pitää varoa saamasta tartuntaa nytkään.
 

Yhteistyössä