Huhtikuun hurmurit 2016 *Heinä-elokuussa*

Ikäerosta: minun lapsiin tulee ikäeroa 14 ja 12v. Vanhemilla lapsilla on sitten ikäeroa 1v 10kk. Minusta se oli hyvä ikäero. Esikoinen nukkui kokonaiset yöunet vasta kolmivuotiaana, mutta nuorempi alkoi nukkua läpi yön melko pian. Lapset on kuitenkin aina omia yksilöitään, joten koskaan ei voi tietää millainen yksilö sieltä tulee :)

Toukka16 & pikku-toukka 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! :)
Täällä alkoi perjantaina kaamee kurkkukipuilu,lämpöily ja nuha. Nyt ei enää kurkku kipee (koputtaa puuta), mut nuha ja lämmön vaihtelut, välillä hirmu kylmä ja välillä kuuma. Oon nyt vaa lepäilly, eilen vähä ulkoilin mut tulikin pahempi olo, nii tänää vaa sisällä vilttien sisällä sohvalla..
Yritän tän nyt selättää, ettei kuumeeksi ala. On kyl heikko olo:(
Toivottavasti pikkuinen ei tästä kärsi, mut soitan neuvolaan jos pahenee.

Ihme homma sinänsä ku alkoi just nyt. Ku pe oli mun viimenen työpäivä, määräaikainen työsuhde. Koko viikon oon ollu vähä stressissä ku vika vko ja on ollu haikee olo, ku oisin nii mielelläni tuolla jatkanu. Nii en tiedä, et laukasko se stressikin nyt tän taudin, ku viikolla ei tuntunu yhtään sairaalta ja pe iltapäivällä yhtäkkiä tää alkoo :/
No, nyt on aikaa lepäillä eikä tartte tän takii pois töistä olla. Ehkä kehokin nyt vaan hokasi, et nyt on mahollisuus jo höllätä ja relata ja iski tän taudin :O

Eli tämmöstä tänne. Huomenna ois hierontakin ollu, mitä ootin ku kuuta nousevaa ku hartiat jumissa ja niitä ois ollu turvallista hieroo, tarkistin neuvolasta <:) mut piti peruu, ku ei sinne lämmössä saa eikä voikaan mennä. :S
Tästä nyt tuli vähä tämmöinen valitusvirsi ja pahottelut siitä, mutta näin täällä. Onnee kaikille uusillekin ja hyvää sunnuntain jatkoo kaikille odottajille! <3
 
Day
Heippa kaikille! Oletteko jo ilmoittaneet raskaudesta sukulaisille/ystäville?

Mulla on ensiviikolla jo miltei kerrottava. Nyt on kahdet bileet peräkkäisinä viikonloppuina. Nyt ehkä sain huijattua antibioottikuurilla, mutta ensviikolla ei mee enää läpite.

Viikkoja nyt kasassa 7+0, joten aika alussa ollaan. En olisi halunnut että tulee vielä julki.

Ikäeroista sen verran että meidän nuorimmaiseen tulee milteinpä tasan 5 vuotta ikäeroa ja vanhimpaan reilu 6 v. Aika ihana ikäero. Vanhemmat lapset nyt jo ihastelee kaikkia vauvoja. Eivät voi arvatakkaan että kohta heilläkin on pieni sisko tai veli jota saa hoitaa ja syliin ottaa:)


Raskausoireita ei onneksi ole paljoa ollut! Mahanturvotusta ja alaseläkipuilua. Väsymystäkin on. Säännöllinen ruokailu on tärkeää, muuten voi tulla huono olo. Toivottavasti vältyn pahoinvoinnilta!
 
Tervehdys. Vieläkö tänne mahtuu mukaan? Eli nyt porskutetaan viikolla 10 ja laskettuaika menee justiinsa kuun vaihteeseen. En ole aiemmin uskaltanut kirjoitella maaliskuisen keskenmenon jälkeen, mutta eilen päätin, että murheet sivuun jo ja alan uskomaan raskauteen.

Meillä on ennestään juuri yksi täyttänyt poika, jota tehtiinkin lähes yhdeksän vuotta ja syntyi hoidon kautta. Maaliskuussa sain hoidoista alkaneen keskemenon ja nyt tämä päätti yllättää meidät hoitotauolla :).
 
Pionii juu finnejä on ja PALJON. Naamassa, kaulassa, rinnassa, selässä ja käsissä olkapäistä kyynärpäihin asti .... :eek:
Tää on ihan hirveetä koska normaalisti mulla ei ole ollenkaan finnejä, ei ollut edes teini-iässä.

Katjuska mulla vähän samanlaisia kokemuksia. Eli esikoisen ollessa vauva, en voinutkaan kuvitella että tekisin toisen lapsen. Poika valvoi päivät jo ihan 2kk iässä, heräsi aamulla 4-5 aikaan ja valvoi iltaan johonkin klo 22 asti. :ninja: Sain sen hetkeksi nukkumaan sillä että laitin vaunuihin ja heilutin vaunuja voimakkaasti ja siltikkin välillä vaan huusi ja huusi sellaista raivokasta suoraa huutoa.

Aloin sitten epäillä maitoallergiaa ja neuvolalääkäri sanoi, että ei voi olla koska ei ole ihottumaa tai oksentelua ja tarjosi MINULLE psykiatrista apua.:mad: Vaikka lapsi se oli joka apua tarvitsi. Terveysasemalla sanoivat, että pitäisi odottaa n.3KUUKAUTTA aikaa lastenklinikalle. Lompsin sitten siitä suoraan yksityiselle ja vastaanoton hoitaja laittoi suoraan lääkärille kun näki huutavan vauvan. Hyvä, että päästiin huoneeseen sisään niin lääkäri sanoi että maitoallergia. Vatsa oli pinkeä pallo joka kumisi koputtaessa. Ruoka-aineet ei läheskään aina oireile iholla ja pojan olo oli siksi niin paha että ilma ja maito jäi mahaan eikä tullut röyhtäyksinä/pukluna ulos. :( Samana päivänä saatiin apteekista maidoton maitojauhe ja huuto väheni huomattavasti samana päivänä ja pystyi nukkumaan sekä olemaan vatsallaan ensimmäistä kertaa. (y) Ikää oli jo yli 4kk.

Ikäeroa tulee siis 4v ja se on parempi kuin hyvä. Ei tarvitse kahdelta vaihtaa vaippoja, ei tarvitse tuplarattaita, ei tarvitse pukea ja syöttää kahta jne jne. :) Tunnen myös itteäni sen verran, että tiedän jaksavani paljon paremmin näin. Olisin 100% varmasti ollut pöpilässä kahden pienen kanssa.. Esikko ollut tuon maitoallergian jälkeenkin todella hankala ja sairasteli paljon (obstruktiivinen bronkiitti), sairaalahoidossakin oltiin kerran.
 
Mulla on pysynyt iho tosi hyvänä, mutta siinä edellisessä keskenmenneessä raskaudessa iho kerkesi kukkia.
Entä onks muilla ummetusta? Täytyy huomenna käydä varhaisultran jälkeen apteekissa ostamassa jotain vatasanpehmikettä, ja uudet purkit mammavitskua ja omegaa, kun entiset alkaa jo olla loppu, kun olen niitä popsinut jo useamman kuukauden,silloin kun aloitin toukokuun alussa odottamaan edellisen kerran niin aloitin noi.

Sadeyes: Meilläkin tutkittiin maitoallergiaa, mut ei ollut sitä.. Luulen että syy vatsavaivoihin oli se,kun poika sairasti 9vrk ikäisenä pissatulehduksen (oli silloin viikon teholla) ja sen jälkeen joutui syömään antibioottia estolääkityksenä miltei vuoden. Varmasti oli antiboiootti aikamoista myrkkyä vastasyntyneen suolistolle. Kakka tuli aina ihan ripulina ja vaipasta yli jne..

-Katjuska rv 7+5! HUOMENNA ultra klo17!
 
Heippa kaikille!
Täällä pitkän harkinnan jälkeen uskaltaudun ilmoittautua mukaan, kaksi keskenmenoa takana eikä ennestään lapsia. LA olisi 19.4.
Pääseekö vielä Faceen mukaan, olisi helpompi kirjoittaa siellä..
 
Facen ylläpitäjän tiedot olivat muistaakseni sivun 5 alussa. :)

Olipas tänne tullut monta sivua viestejä viime käynnin jälkeen! Me käytiin perjantaina töiden jälkeen yksityisellä ultrassa ja siellä näkyi vahva syke. Ei yhdellä vaan kahdella pienellä pavulla!! Molemmat vastasivat viikkoja 7+5. :) Identtiset muksut olisi tulossa ja ainakaan vielä ei näkynyt mitään erottavia kalvoja lapsosilla. Pitää toivoa, että kaikki menee hyvin ja molemmat pysyvät kyydissä loppuun saakka.

Jos joku Oulussa miettii yksityisellä ultraa niin suosittelen tuota Meri-Oulun Neuvolaa. Edullinen (60e) ja todella mukava nainen. Me saimme vielä kaupan päälle ilmaiseksi huomiselle kontrollikäynnin samaan paikkaan, jotta ultrataan uudestaan ja varmistutaan, että molemmat kasvavat. Sitten pitääkin nopeasti soitella neuvolaan ja kertoa tuore tilanne ja pyytää vielä joku heidän puolestaan tarkistamaan tilanne. Etenkin jos erottavia kalvoja ei löydy..

Ajeltiin sitten melkein suoraan ultrasta isäni lukse ja oltiin molemmat niin häkeltyneitä, että päätettiin sitten kertoa uutiset. Oli kuitenkin käyntiä sekä miehen vanhemmilla että äitini luona viikonloppuna niin kerrottiin tälle lähiperheelle, sillä olisivat he kuitenkin jotain huonon oloni vuoksi arvanneet. Yllättävän hyvin kaikki ottivat tiedon vastaan!

Hieman yllätyksenä kyllä tuli, sillä suvussani ei ole kaksosia (miehen äidin serkut ovat kyllä kaksoset), eikä muitakaan "riskitekijöitä" ole.

Irelia ja muksut 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Irelia, onnea tuplaodotukseen. Nythän meidän porukassa on sitten kaksi tuplamammaa, kun Vilmuskallakin on tuplat tulossa.

Finnejä mulla on ilmestynyt muutama, muttei merkittävästi. Pientä näppyä kyllä on sitten senkin edestä, varsinkin otsassa.

Tänään soitin neuvolaan ja kyselin mahdollisuudesta ultraan, koska on kuitenkin lasten syntymän jälkeen ollut pari keskenmenoa. Tosin kauan sitten 2004 ja 2005. Ensimmäisen keskenmenon kohdalla ultrattiin viikolla 8+, eikä sykettä löytynyt, ja kesken meni sitten 10+2. Toisessa keskenmenossa ei ehditty ultrailla kun tuli jo pois. Sen jälkeen ei oo raskautta ennen tätä kyllä tullut yritettyäkään. Mutta siis sain ultran huomiselle klo 12!! Ihanaa, koska sitten saa nähdä josko siellä oikeesti joku olis paikalla :)Hiukan jännittää, mutta sormet ristissä että sieltä syke löytyisi.

Toukka16 + pikku-toukka 7+1
 
Hyvää alkanutta viikkoa!

Mua ahdistaa kauheasti, kun täytyy järkätä ne mökkibileet. Oon ihan varma että paljastun, enkä muutenkaan oikein jaksaisi. No, ei auta!

Mulla varmaan on joku pieni pesimisvietti jo. Tekee mieli vaan siivota. Sitte taas iltapäivällä iskee ihan kamala väsy, voisi nukahtaa pystyyn :) Muuten ihan täysin oireetonta.

Tervetuloa taas uusille! :) Ja onnea!

Mä taidan sittenkin jättää sen Varhaisultran väliin. Aika menee muutenkin niin nopsaan, että ihan pian on kunnallisen ultran aika joka tapauksessa. Neuvolaankaan en soittele ainakaan vielä tällä viikolla.

Kosmetiikasta puhuttiin. Itse oon luonnonkosmetiikkaa käyttänyt jo vuosia, hiuksia en värjää eikä oo mitään pidennyksiä tms.

Puntarillakin kävin ja paino oli yllättäen noussut 1,5 kg! Turvotusta on luultavasti siis jonkun verran. En muutenkaan käytä mitään kireitä vaatteita, niin jää huomaamatta moiset :) Ruokahalu on edelleen kateissa ja viikonlopun herkutkin jäivät kaappiin. Nyt on kyllä jäänyt muutamana iltana lenkki välistä, kun olen nukahtanut samaan aikaan kuin kuopus (eli kasilta).

Äitiysjoogassa onko joku käynyt/meinaako mennä? Kävin kolmosta odottaessa ja tykkäsin. Nytkin ajattelin mennä :)

Hymyliini ja nelkku, 5+4
 
Hymyliini, meillä täällä "metsässä" ei ole äitiysjoogaa, mutta olen Youtubesta löytänyt sellaisia puolen tunnin pätkiä, joiden tahdissa olen sitten ihan oma aloitteisesti kotona joogaillut.

Toukka16 + pikku-toukka 7+1
 
Heippa,
Piti ihan tulla vastaamaan juurikin irelian viestiin. Me käytiin Meri-Oulun neuvolassa ja kokemukset on vähän erilaiset kuin teillä. Meillä näkyi kolme ruskuaispussia ja kahdessa syke. Saimme myös kontrollin samaan paikkaan ja siellä näkyikin sitten enää yksi syke. Tosin ensin kyllä mielestämme löysi molemmat mutta sitten muuttui jotenkin kaikki. Yksi siis mitattiin ja mitattiin niin pieneksi ettei ole mahdollista (olisin plussannut kolme päivää hedelmöityksen jälkeen). Nyt sitten toivotaan vaan että oli mittausvirhe ja kaikki on kuitenkin ok. Meillä jäi molemmista kerroista aika huono maku kun enemmän heräsi vain kysymyksiä siellä kuin että olisi selvinnyt asioita. Toki voi johtua vaan tästä tilanteesta mikä meillä oli eikä hänen ammattitaidostaan, mutta ei oltu täysin tyytyväisiä. Jälkeenpäin ollaan ajateltu että olisi ollut parempi kun ei olisi käyty ollenkaan tai sitten oltaisi käyty oikeasti lääkärillä eikä tuolla. Neuvola oli sitten tuon kontrolliultran jälkeen ja itkuhan siellä pääsi.
Kirjoittelin jo tuonne maaliskuisten ryhmään kun menkkojen mukaan LA ois menny maaliskuun lopulle ja etenkin jos sieltä kaks olisi tullut niin varmasti olisivat syntyneet maaliskuussa, mutta nyt on varmaan huhtikuun puolella. Oottelen kuitenkin sen neljä viikkoa seuraavaan ultraan ennen kuin enempää kirjoittelen kun on sen verran epävarma olo tästä kaikesta.
 
Ruusannuppu, voi ei, onpa inhottava kuulla, että teillä oli tuollainen kokemus. :( Voihan se tietysti olla, että itse olin vaan niin onnellinen ja hämillään, etten muista mitä meille on sanottu/jätetty sanomatta. Alunperin menin ultraan sillä fiiliksillä, että ei välttämättä löydy ketään niin olin ihan häkeltynyt kahdesta sykkeestä.

Meille kyllä sanottiin, että on mahdollista, että toinen pienistä liukenee vielä pois näin aikaisilla viikoilla. Aika vähän hän mitään tilanteesta kertoi (ei maininnut mistään kalvoista mitään, mutta googlettaessani meidän ultrassa ei näy mitään erottavia kalvoja kun netissä löytyi sellaisia, että näkyi jo samoilla viikoilla), mutta ajattelin sen johtuvan siitä, että ei halua turhaan säikäyttää jos vaikka toinen tippuukin pois matkasta.

Kerroitko neuvolassa tuosta tilanteesta, että alunperin näkyi kaksi? Miten reagoivat siellä?
 
Neuvolassa sanoi samaa mitä ultraajakin että monesti noin käy. Ei mitään kummempaa.
Olihan sitä itsekin ekan ultran jälkeen onnessaan vaikkakin tiesi että mitä vaan voi sattua, mutta kuitenkin uskoi että kaikki menisi hyvin. Tai oli vaan siinä huumassa kahdesta. Siksi tuntui niin pahalta kun toinen olikin mennyt kesken :'( Mutta kun sitten jäi epävarma olo siitä toisesta ultrasta (kun tuntui että löytyi ensin se toinenkin) niin elättelen vähän edelleen toiveita että np-ultrassa sitten olisikin kaksi. Tyhmää varmaan. Ja juuri se ettei ultraaja kertonut oikein mitään tarkempaa, jäi kaivelemaan noissa käynneissä. Siinä tilanteessa kun ei osannut itsekään mitään kysyä. Kysymykset tuli sitten jälkeenpäin mieleen.
Mutta, toivottavasti täällä kuitenkin vielä se yksi majailee :)
 
Ainiin,viikonloppuna skarppasin, ja ukko sai lempeä ihan kolmena iltana peräkkäin ;) Ei nyt sentään viitsi ihan selibaatissa toista pitää,vaikka itseäni välillä väsyttääkin.

Kaksosista muuten ollut puhetta, niin se on mun pahin painajainen ultraan mennessä että siellä oliskin 2. Mieluumin ei vaikka yhtään mitä kaksi... Tiedän omat rajallisuuteni,ja minusta ei ole kahden vauvan hoitajaksi.. Joten kädet ristiin huomiselle että yksi vauvan alku vaan kiitos :D
 
Katjuska ei meilläkään mikään tutkimus maitoallergiaa paljastanut. Se siinä ikävää onkin, että ruoka-aine allergiat ei välttis iholla oireile joten prick ei sitä kerro. Eikä myöskään aina oksennus lennä, koska se oksu voi nousta vain kurkkuun, mutta ei siitä ylemmäs.

Uskon, että moni koliikki selittyisi maito tms allergialla. Mä en jotenkin usko sitä että vauva huutaisi yöt/päivät läpensä ilman syytä.
Nykyään onneksi ymmärretään, että allergiatestit on epäluotettavia. Meidän pojan lääkäri Mehiläisessä (on myös lastenklinikan yksi arvostetuin lastenlääkäri), sanoi ettei ihotestejä pitäisi edes tehdä ruoka-aineiden kohdalla.

Ummetusta ei ole, ripulia kylläkin. Ihanaa :poop:
 
Hui kylläpä oli jännät paikat tänään. Ultrassa tuli käytyä. Kaikki hyvin, onneksi. Yksi pieni sydän siellä pamppaili. Ensi viikolla pääsen vielä "kaupan päälle" käymään uudestaan, kun ei saatu mitattua papua tarkasti. Vastasi kuitenkin tikuteltua ovista eli noin 6+3. Kävin juuri tuolla Meri-Oulun neuvolassa ja sain kyllä hyvää ja ystävällistä palvelua.
 
irelia onnea tuplista!

nyyttitervetullut onnea hyvistä ultrakuulumisista! Hienoa että kaikki hyvin.

Ummetusta ei ole ollut mutta vatsa löysällä kyllä on.

Kamala päivä! Koko päivän töissä kärsin hirveästä päänsärystä ja hieman huonosta olosta ja olin tosi väsynyt. Ajattelin sitten töiden jälkeen kun kävin esikoisen kanssa kaupassa että en jaksa alkaa vielä tekemään ruokaa vaan päätettiin hakea hamppariateriat. Jono tiskille oli jotenkin tosi hidas ja mulla heikotti. Kun viimein päästiin tiskille mulla sumeni silmissä ja kävin kyykkyyn etten pökerry siihen. Pyysin vielä vesipullon ja annoin tytölle rahan että maksaa ja menin istumaan. Piti pyytää sitten miestä tulemaan kaverinsa kanssa hakemaan meidät kun en uskaltanut lähteä ajamaan. Nyt taas olo parempi :)

erica87 ja möykky 6+4
 
Moro! :) Täällä vähä jo alkaa flunssa hellittää..
Kiva kun on tullut uusiakin, onnee kaikille! :)
Mua vähä iski silmään tuo sun viesti Katjuska87, että sun rajallisuutesi vuoksi oisit mieluummin ollenkaan oottamatta kuin oottasit kaksosia. Itestä tuo kuulostaa aika tylyltä, varsinkin kun täällä on kaksosten odottajia:confused:
Ymmärrän toki, jos sulla on jotain rajoittavia tekijöitä, ettet pärjäis kaksosten kanssa tms, mut kannattaa ottaa huomioon, että täällä voi olla monella jo hormonit pinnassa ja mulle ainakaan ei ois ees vaihtoehto abortti. Siis jos tarkotit tota, ku sanoit et mieluummin ei yhtään ku kaks kerralla.
Ite haluisin täällä toki rehellistä puhetta, ja saa toki mielipiteensä sanoo, mut myös hienotunteisuus voi olla ihan hyvä asia joskus, ku täällä tosiaan on naisia, joilla on ne kaks beibii omassa mahassa ja varmasti kaksinkertainen huoli miten kaikki menee. :sick:
 
  • Tykkää
Reactions: Kvart över
anscu: Anteeksi jos pahoitin jotenkin mielesi, mutta sinä ja minä puhutaan nyt ihan eri asioista. En tarkoittanut asiaa miltään muulta kannalta kuin puhtaasti omaa napaa ajatellen. Tottakai toivon että jokaisen raskaus menee hyvin,olipahan siellä mahassa yksi tai kaksi. Ei kait kukaan siitäkään ole vetänyt herneitä nekkuun, kun oli puhetta lasten ikäerosta..toinen haluaa lapset pienellä ikäerolla,toiset isolla.Tuo kaksoisraskaus olisi itelle shokki, kun siinä ei tavallaan olis ollut vara valita. Kaikki ei ajattele tästä samalla lailla, ja nostan hattua heille kenellä on resursseja suurperheisiin :)
 

Yhteistyössä