Huhtikuun hurmurit 2016 *Marraskuussa*

pumskeli No onpas Seinäjoella perusteellista! :geek:

Meillä kans neuvolassa tarkistetaan ite pissanäyte, verenpaine ja paino.

Kahvi ei maistunut plussaamisesta (vai oisko ollu vähän aiemmin jo) lähtien enää ollenkaan, eikä vieläkään tee mieli, pelkkä haju ällöttää. Aika tunnollisesti ite pyrin suosituksia noudattamaan.

Ootteko muuten käyneet raskaana ollessa hierojalla? Saako hieroa ihan normaalisti esim. alaselkää? Mahallaan ei tietty enää voi olla.

Mulla on tosiaan se ru sit 30.11. mutta ei enää niin jännitä kun sai ton vahinkoultran :D Nyt vaan kova nimimietintä... Ajattelin käydä kirjastosta ettii löytyiskö joku nimikirja. Onko tietoa hyvistä vinkeistä, netistä tai kirjoista?
 
täällä alko just 18 viikko, tasan viikon päästä neuvola ja miettiny kun en ole varma tunnenko liikkeitä niin hluaisin tietää onko kaikki ok kuitenkin, tosi välillä tuntuu et tunen pieniä tönäsyjö tms mut kun en ole täysin varma.
olo on muuten hyvä ja energinen vaika pakko yrittä ottaa mahdollisimman rauhalisesti koska rasitus alkaa tekee kipuja vatsaan, mieli tekis käydä vaunu ostoksilla mut mun mies vähä toppuuttelee ja sanoo et vata tammikuussa samoin vaatteita tekis mieli käydä ostaa mut se sitte taas ku ei vielä tiedä kumpi tulee niin vaikeuttaa vaatteiden ostamista.
nostremame rv 18+0
 
Tännehän on taas tullu vilkkaasti uutta tekstiä kun ei joka päivä ehdi käydä kattomassa.

Tervetuloa uudet mukaan!

Lähes kateellisena katon noita teijän masu kuvia. Juu ei oo mahaa ei, iltasin turvottaa mutta siinä kaikki. Jotenkin kuvittelin, että toisesta ois pömpsähtänyt nopeemmin esille ku ekasta mutta toisinpäin näyttää menevän.
Liikkeet onneksi tuntuu pitkin päivää vahvoina joten ei syytä huoleen.

Ens ke ois taas neuvola. Jotenkin on muutaman ekat käynnit tuntunu ihan turhilta. Just sellai sisään-moro hei-ulos. Neuvolatäti taas keväästä vaihtunu ja ei olla tän kanssa kyllä yhtään samoilla ajatuksen aalloilla. Harmittaa.
Ru ois sitten 23. päivä. Jos siitä ois sit taas itelle enemmän iloa ku pääsee näkemään miten sätkynukke poukkoilee ympäriinsä yksiötään.

Ronjatar ja Ninja 17+5
 
Huomenta :)

Uudet tervetuloa mukaan, jos oikein luin, että siellä tais joku uus olla :D :)

Minä en oo koskaan käyny hierojalla:whistle: Varmaan joskus pitäs käydä ja tekis varmasti ihan hyvääkin :D

Täälläkään ei ole liian usein noita neuvoloita. Oon käyny kerran neuvolatätillä, sitten ultra ja sitten oli se lääkäri :D Mutta tuntuu, että sen rv20 jälkeen on noita neuvolakäyntejä paljon tiheemmin :)

innna94 mulle ei tuo sun kuva näy :(

Tunsin EHKÄ eilen ekaa kertaa liikkeet :love: siks ehkä, ku en oo ihan täysin varma :D
 
Miultakin Katjuskalle kiitokset uudesta ketjusta (y) Sain vihdoin vaihdettua uuden salasanan, sellaisen jonka muistan tarvittaessa, niin jos sitä tulisi kirjoiteltua useammin.

Nyt en muista kuka kyseli jatkopalaa housuihin. Itse hankin sellaisen kuin Bellybelt. En löytänyt mistään nettiakaupasta vaan Tori.fi:n kautta ostin "käytetyn" edullisesti. Oli täysin käyttämättömän näköinen paketti. Siinä tuli kaksi eri pituista napillista jatketta ja yksi hakas-kiinnitteinen sekä musta, valkoinen ja tummansinen kangaspala peittämään alkkareita. Olen tykännyt, pystyy käyttämään työhuosuja varmaan koko raskauden ajan :)

Vaunujen ostossa silloin joskus meillä oli vaatimuksena ilmakumipyörät (asutaan maalla ja kaposilla renkailla olisi tuskaa liikkua) sekä säädettävä työntöaisa (miehen kanssa 20 cm pituuseroa). Toki kova vaunukoppa ja kasattuna kevyt nostaa ratkaisivat silloisen valinnan.

Joulusta tykkään kovasti. Viime vuosina on vain töissä ollut niin kiirettä ja pitkiä päiviä, että ihan niin paljon en ole ehtinyt/jaksanut joulua laittaa kuin aiemmin. Mies onneksi hoitaa aina laatikoiden teot, mie keskityn sisustamiseen :giggle: Ollaan ensimmäisestä yhteisestä joulusta asti oltu kotona joulu, meille saa sukulaiset tulla, mutta me emme lähde mihinkään. Varsinkin 4 lapsen kanssa se olisi aika ruljanssi lähteä sukuloimaan, joten isovanhemmat ovat tulleeet meille niin halutessaan.

Lemmikkejä meillä on 2 koiraa, oli 2 kissaakin mutta toinen kuoli elokuussa ja toinen kävi heittämässä mauku-hyvästit keväällä eikä ole sen jälkeen kotiin enää tullut. Koirat ovat energisiä paimenkoiria eli ulkoilua tarvitaan. Vaikka mies ei ole koiraihminen, lenkittää hän onneksi hukat kun itsellä on puhti pois. Molemmat ovat kovasti minuun leimautuneita. Vanhempi aikanaan ei voinut ymmärtää ettei enää mahtunut sirolla 25 kilon kropallaan syliin kun odotin kuopusta. Vauvan synnyttyä suojeli pientä kovasti, mutta siitä eteenpäin oli täysin välinpitämätön kuten vanhemmista lapsistakin. Omaa jännitystä tuo miten tämä nuorempi mamman-tyttö ottaa kasvavan mahan ja syntyvän pikkuisen, pitää kovasti omista lapsista. Nuoremmalla on aina työpäivän jälkeen hillitön tarve päästä syliin (sillä 27 kilon luisevalla innolla) rakastamaan:love:

Tervetuloa uusille! Huhtihapsukkainen meillä myös on neljä koululaista ja nyt iltojen ilo tulossa :love: Edellisestä odotuksesta on 7 vuotta. Muutama on kysynyt, että oliko tämä vahinko? Olen vastannut että eiköhän myö jo tiedetä miten tämä homma tapahtuu. Enemmistö on ollut kuitenkin iloisia kuultuaan. Muutama työkaveri pitää miuta sankarina kun JO viides, mutta itse en kyllä ymmärrä miksi, neljähän on JO koulussa :LOL:

Perhevalmennuksesta täällä en tiedä, enkä sitä koe tarvitsevani. Synnytysosastolle haluaisin kuitenkin päästä tutustumaan kun se on uusittu kokonaan edellisen synnytykseni jälkeen.

Ruokasuositukset ainoastaan graavikala-kielto harmittaa. Kysyin neuvolassa enkö voi itse suolattuakaan syödä ja vastaus oli että mielelään ei. Työskentelen kalojen kanssa ja väillä tuntuu että suupielestä valuu kun niin tekisi mieli, mutta uskaltaisiko? Coca-cola on miun pahe, kahvia en juo ja teetä töissä ajoittain. Myös maksaruoista tykkään tosin nyt vältän, saamassani ruokasuositus-lapussa muuten luki että maksamakkaraa saa syödä pieniä määriä, jee (y)

Pähkinäpuu mie kävin tiistaina fysioterapiassa olkapään kuntoutuksessa ja samalla hän käsitteli hirmuisessa jumissa olleet hartiat ja niskan. Sanoi että hieronta on täysin turvallista, alaselästäkin mainitsi jotain (saattoi olla että on turvallista) mutta olin niin keskittinyt käsittelyyn joka ei tällä kertaa sattunut (toinen fyssari aikoinaan moukaroi kunnolla). Ja pystyin olemaan vielä vatsallani, olen ollut ellei tunnu epämukavalle. Hän tosin sanoi että pystyy työskentelemään vaikka en olisi vatsallani. Pakko oli jotain tehdä kun oikean käden sormet alkoivat puutumaan, viime yö meni katkonaisesti kun heräsin tunnottomiin sormiin vähän väliä :(

Työpaikallani varmaan kaikki jo tietävät. Kiva ylläri oli kun selvisi että on myös 2 muuta kanssaodottajaa, toisella 5 päivää aiemmin ja toisella 12 päivää myöhemmin la:t :)

Hengästyttekö normaalia helpommin? Itse alan puuskuttamaan nopeasti jos on mäkinen maasto tai vaikka pensaan istutuskuopan kaivaminen kyseessä.

Anismo rv 16+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Mä itse oon ollut tosi tyytyväinen, että neuvolareissuja tulee nyt ennen rakenneultraa kolme kappaletta, kun kyseessä ensimmäinen vauveli. Mielelläni oon siellä käynyt ja kattellut :)

Hei mitä mieltä porukka on influenssarokotteiden ottamisesta? Aijotteko ottaa / ootteko aiemmissa raskauksissa ottaneet?

Mä hengästyn aina välillä esim. kävelylenkeillä ja salilla tuntuu syke nousevan tosi nopeesti korkeelle, jota yritän pitää tasaisena hyvällä alueella. Mutta erityisesti normipäivän kulussa ei hengästymistä oo vielä ollut.

Jouluun tänään tasan 7 viikkoa (y)

-pumskeli rv 16+1
 
Heippa!

Me ei käyty ees ensimmäisen odotusaikana synnytysvalmennuksessa. Jälkikäteen ajateltuna ois pitänyt varmaan kun synnytys meni vähän kehnosti :( Jotenkin mua vaan ahdisti koko ajatus :eek:

Ruokarajoitteista; oon niin allerginen et oikeastaan ainoa mikä siihen kiellettyjen listalle jää on ne juustot ja kahvi. Aurajuustoa tykkäisin pizzassa syödä, mutta eipä sitä pizzaakaan passaisi syödä niin ei ongelmaa. Kahvia juon 2-3 kuppia viikossa ja sekin lähinnä vatsantoiminnan takia. Kun lopetin kahvinjuonnin niin vatsa meni aivan jumiin. Kesti hetken että tajusin sen johtuvan siitä kahvista... Aina kahvikupin jälkeen on vähän tyhjä olo kun ennen aina mennyt tupakalle,mutta nyt luonnollisesti en niin tee :D

Mulla ois perjantaina se toinen neuvola ja ensi viikolla se lääkäri. En ees halua tietää paljonko painoa on tullut.. Tän kaiken sairastelun takia syöny sitä mitä on menny alas ja ollaan eletty roskaruoalla,kun mies ei osaa tehdä muuta kuin munia ja pekonia :'D
Ja tän selän kanssa liikuntakin on vähän niin ja näin. Rauhallisia kävelylenkkejä saisi tehdä mutta mä haluaisin kunnon hikirääkkilenkille kuluttamaan energiaa!
 
Mulla on jäänyt liikunta oikeastaan kokonaan pois. Ei tykkää selkä.. Ja sen takia varmasti paino lähtee taas reilusti nousuun :/ varsinkin kun ruokavaliokin on vähän nyt niin ja näin välillä...on niin houkutteleva ajatus aina käydä iltapalaa mäkkäristä tai pizzeriasta..ja nimenomaan niillä kunnon suolaisilla täytteillä :whistle: nimimerkillä eilen iltapalaksi kinkku-herkkusieni-aurajuustopizza. :ROFLMAO:
 
mulla ruokarajotteista kokista tekee mieli hyvi usein mut sitä en toistaseks juo ku tykkäisin juoda vaan sitä cola zeroa ja soekripitosia juomia en diabeteksen takia voi ollenkaa juoda, juustot kans harmittaa ja oli siinä muitaki mitä tekis mieli, mä luulen et mulla paino pysyy aika hyvin kurissa ja laihdun kuten 10v sitten edellisessä raskaudessa laihduin ku insuliinin takia pitää olla tavallista tarkempi syömisissä, mä oon ylipainonen ja sairastan diabetestä ja raskauden aikana käytän insuliinia,
 
Mä oon todella jouluihminen :whistle: Nytkin oon kuunnellut ekat joululaulut jo syyskuun lopussa, ja nykyään päivittäin tulee kuunneltua. Kyntteliköt laitoin viikko sitten ikkunaan ja eilen syötiin ekat joulutortut ;)
Lisäarvoa jouluun tuo kristilliset arvot, jotka meidän perheessä on arkipäivää (vaikkakin itse joulujuhlinnan lähtökohdat olisivat alkujaan pakanalliset). Varsinainen talvi-ihminen taas en ole, mun puolesta lumet sais sulaa viimeistään tammikuussa. Mutta nykyään lumen tulokin, varsinkin täällä Uudellamaalla, kestää ja viivästyy. Pidän vuodenaikojen vaihtumiskohdista (syysruska ja pimenevät illat, ensilumi jne.), mutta kaikkein eniten rakastan alkukevättä ja kevättä ylipäätään :love:

Mulla on huomenna ylimääräinen lääkärineuvola supisteluiden vuoksi ja siksi kun toissailtana tuli kakkosella käynnin yhteydessä vessassa emättimestä verta vähän. Tuskin määrällisesti enempää kuin teelusikallisen verran kirkasta verta. Sittemmin ei ole tullut. Mut meen tarkistuttamaan tämän vuoksi tilanteen tuolla alakerrassa.

Täällä liikunta on hyvin minimaalista tällä hetkellä. En pysty kauaa seisomaan yhtäjaksoisesti kipujen vuoksi ja nyt vielä herkästi supistaakin. Ruokahalu on edelleen kadoksissa, syön kumminkin joka päivä. Paino ei ole noussut vielä yhtään sieltä mihin se alkuraskauden pahoinvointien vuoksi tippu. Edelleen siis n. 5,5kg miinuksella ollaan.

Niin ja hengästyn helposti tällä hetkellä ja syke nousee jo portaita ylösnoustessa.

Lisäraudan aloitin tällä viikolla, otan sitä joka toinen päivä. Pikanäytearvotkin oli tippunut tuolta lähtö 140 tienoilta 115 tienoille ja väsyttää + huimaa rankasti.

vaimo ja vaavi rv 15+3
 
Viimeksi muokattu:
pumskeli, oli lohduttavaa lukea, ettet säkään saa dopplerilla ääniä kuuluviin. Viime perjantaina löysin äänet heti ja kun tiistaina ajattelin, että kuuntelenpa nyt vielä äänet, ennen kuin soitan ystävälleni ja kertoisin raskaudestani. Niin ääniä ei löytynytkään. Ei ollenkaan, ei vaikka mitä tein. Ei aamullakaan.
Voitte kuvitella, että mun kolmen km:n historialla olin jo aivan varma, että kesken on menny taas. Ja mietin jo, että haluaisn kaavinnan ja tyhjennyksen vasta alkuviikosta... Oli aika uneton yö.

Tänä aamuna meinaan oli neuvola. Ensi sekunnilla pyysin, että jos voisi kuunnella sydänäänet. Ja kuunteli. Kuului. Ja kaikki oli hyvin.:)

Että voi siitä dopplerista olla riesaakin. Nyt mietin, että yrittäisinkö taas etsiä ääniä sillä kun nyt tiedän, että kaikki on hyvin ja vika on siinä vekottimessa. Vai heittäisinkö koko kapistuksen roskiin!

Tyydeli ja 15+4
 
Kiitos Katjuska uudesta pinosta! Mun nickistä on tipahtanut näköjään viimonen h pois, ja synnäri on MKS :)
Olen käynyt välillä lueskelemassa mutta yhtäkkiä parisen viikkoa sitten iskenyt tappoväsymys on vetänyt olon niin voimattomaksi että kommentoimaan asti en ole jaksanut. Hehkeä keskiraskaus my ass..
Neuvolakäyntejä on takana kaksi. Mitään lääkärikäyntiä ei oo vielä sovittu minnekään, ja seuraava neuvolakin on vasta joulukuussa kun saa Kelan paperit.. onkohan ihan normaalia? Kaikennäköistä alapäävaivaa on ollut, pissanäytteenkin annoin mutta vastauksissa kestää, töissä pääsin sitten vilauttamaan gynekologille joka totesi että hiivaahan se on ja kirjoitti reseptit gynodaktariiniin. Halleluja. Mun alkuraskaus oli ihan leikkiä tähän toiseen kolmannekseen verrattuna, tähän mennessä :D
Ekat oksutkin tuli vasta tänään, sain työterveydestä pari päivää saikkua diagnoosilla oksennustauti, itse olen aika lailla diagnoosista eri mieltä mutta tappoväsyneenä en kyllä ruvennut vastaan sanomaan kun kerran pari päivää saigonia antoivat, saapahan levätä.
Rakenneultra kuun lopulla joskus H20 tienoilla.. aiemmin en malttanut odottaa, mutta nyt yhtäkkiä päätin, ettei sukupuolella niin olekaan väliä eikä mulla ole mikään kiire tietää sitä. En oikein pysy näitten raskausaivoitusten perässä, ens viikolla on taas sit eri mieli. Niin ja istukka on etuseinässä, joten liikkeitä ei vielä tunnu eikä tuu varmaan tuntumaankaan vielä hetkeen :(

Onko kellään muulla ollut vielä häntäluun kipuja? Mulla on ollut nyt jostain viikosta 15 lähtien häntäluu niin arka että istuminen ja joskus selällään makaaminenkin sattuu, tänään viikkoja 17+1, eikä lääkärikään osannut sanoa miksi se näin kipuilee näin aikaisin, kun ei se vauvakaan vielä sinnepäin paina. Neuvola ehdotti tukivyötä mutta kun ei ole oikein vielä mahaa mitä tukea sillä.. :D
 
Heippa kaikki! Täällä uusi kirjoittelua :) esikoinen tulossa, LA 13.4/satks. Tänään takana toinen neuvola ja sydänäänet saatiin kuuluviin jota odottelinkin. Dopler multa kun kielletty niin aika paljon jännitti mutta tajusinkin miksei mulle kyseistä vempelettä haluta antaa kun meinasin niin rajusti huolestua kun ei heti ääniä saatu kuuluviin. Mulla on siis raskauden tukena (miehen lisäksi) henkilö joka opiskelee kätilöksi plus on itsekin äiti. Nuo kaksi sitten totesivat ettei mulle dopleria kotiin kun olen sellainen stressi-Erkki.

Meiltä löytyy kaksi elukkaa, kissa ja koira. Kissa 10kk ja koiruli täytti juuri 2. Meillä on Porissa just avattu koirien päiväkoti jossa käytiin testailemassa, aivan huippua. Toi hönö kun on arka niin kiva tietää että voidaan synnytyksenkin ajaksi jättää koira osaaville ihmisille eikä tule niin laiminlyötyä koiraa.
Mies putsaa kissan laatikot useimmiten, itse patsaan hanskat kädessä jos niitä putoaminen.

Mitenkä teillä selällään olo? Mulle neuvolassa sanottiin ettei rv 16 jälkeen pahemmin kannata olla selällään joidenkin jalkojen verisuonten takia? Herään öisin n. 2-3 kertaa ja joka ikinen kerta olen selälläni :LOL: yleensä nukun mahallani mutta nyt maha jo sen verran kasvanut ettei toivoakaan.

Mulla kasvaa rinnat jo ihan hullua tahtia, olen suoraan sanottuna yhtä tissiä :ROFLMAO: nyt olen toista kertaa jo menossa ostamaan uusia liivejä ja taidan jo joutua e-kuppeja ostamaan. Normisti olen c-kuppi. Alkaa hieman jännittämään kuinka isot nämä lopulta ovat, kun nyt olen kuitenkin vasta 17+1 ja painoa tullut lisää vain 1,5kg.

Oli kyllä kiva kun löysin tämän ketjun, saa teiltäkin tietoa ja kiva kuulla miten muilla odotus menee:) Ru-ultra on mulla 27.11, tulisi nyt vaan äkkiä jo sekin.
 
Moorning! :) täällä muutto alkaa olla jo ihan hyvällä mallilla, tavarat on jo uuden paikkakunnan uudella asunnolla.

Mulla vähä sellasta, että oon tuntenu sitä kuplintaa viime viikot. No nyt sit yks oäivä tällä viikolla oli maha aika kipee ha soitrelin bext day neuvolaan. Ne sano että nou panik kuitenkaa, et voi olla kasvukipuja mahassa. ja kun tää muutto ja tulee aika paljon touhuttua, kun en kehtaa tod vierestäkään kattoo kun muut touhuu.

No eilen sit päätin soittaa uuden paikkakunnan neuvolaan, et haluisin sysänäänet kuunteluttaa kuitenkin. Sain ajan ja eilen muuton ohessa kävin ja siellä kuulu selkeet äänet ja potkaskin siihen doppleriin :LOL::love:
sano terkkari kans, että liikkuu tosi paljon, mut en ehkä nyt siks niitä tunne, jos kohtu on nyt kasvanu tai istukan asento sellanen :)

Mut oli hyvä käydä, ja kun täs muutos on tosiaan tullu hommailtua, niin parrmpi että on itellä rauhallinen olo, että siel se pikkuinen duunailee:love:

kivaa nenäpäivää kaikille!:)

Anscu ja Pikkuinen 19+2
 
Ja unohtui sanoo, että mä oon käyny hierojalla aika alussa raskautta, puolen tunnin ja 45 min, ja ailloin pystyin viel mahallaan makaan, nyt en enää makais :D mut hieronta tekee kyl hyvää vaikka kyljellään tai istualtaan ois, ja alaselkäähän ei suositella hierottavan. Ainakaa lopussa raskautta, multa ei hierottu ollenkaan mun pyynnöstä kuitrenkaa alussakaan.

Ja Tyydeli, mä en kotidopplerilla oo kuullu yhtää ääniä, tai jotain epämäärästä rätinää vaan, kun on vissiin patterit loppu tossa mulla lainassa olevassa :D

Ja Katjuska87 kiitos kun oot taas päivitelly, sulle nyt tässä kyl aina hommaa riittää! Kiitti paljo! Ilmoitan ait ku tiiän varmaks, onka mul OYS vai OAS :)
 
Huomenta :)

Uusille tervetuloa :) kivaa saada lisää porukkaa tänne :)

Oisit sit kiva kuulla miten neuvoloissa on tänään mennyt katjuskalla ja vaimolla :)

Minä rupesin miettii, että kohtahan se on jo puoli väli menossa! Kamalan nopeesti menee aika :D

Minä yleen makaan sohvalla selällään tai kyljellään ja nukun yleensä kyllä selällään, mahallaan en osaa nukkua eikä oikein enää voi :ROFLMAO:

Minä en uskalla sitä doppleria tilata, koska oisin koko ajan varmaan kuuntelemassa sillä ja jos ei heti löydy ääniä, nii oisin varmaan jo soittamassa neuvolaan :LOL:

Mulla on ihan ihmeellisesti kitalaki kuivunu öisin ja on pitäny juua aina vettä. Aamulla sitten vähän koskee kurkkuun/kitalakeen, mutta menee sitten päivän mittaan ohi. Mikähän lie, voiskohan johtua ilmasta vai mistähän? :s
 
Ruokasuosituksista olen syönyt tämän raskauden aikana varmaan jo arviolta 10 kertaa kylmäsavulohta/graavilohta ja ei listeriaa! Ylläripylläri :ROFLMAO: Suomessa todennäköisempää on jäädä auton alle tai kuolla tukehtumalla ruokaansa kuin listeriaan. Ja listerioosia esiintyy enemmän tuoreissa kasviksissa ja vihanneksissa kuin graavikalassa joten suosittelen jättämään sitten vihannekset pois!
A-vitamiiniahan ihminen tarvitsee aina, myös raskaana joten ei se maksalaatikko tai maksamakkarakaan ole pahasta jos sitä ei lapa joka päivä.
Neuvolalääkäriltä kysyin tästä uudesta inkivääri-kiellosta, että mitäs hittoa. Hänkin naureskeli asialle, että amerikasta kantautuneita hömppäjuttuja. Ja vetosi siihen, että aasialaisetkin käyttävät päivittäin inkivääriä ja siellä on tunnetusti aina ollut terveimmät ja pitkäikäisimmät ihmiset joten miksi sitä ei voisi käyttää. Minä ainakin olen huoletta käyttänyt ja aion käyttää! Tykkään tehdä aasialaisia ruokia.

Influenssarokotusta en ole ikinä ottanut enkä ota. Varsinkaan raskaana ollessa en ottaisi mitään ylimääräsiä piikkejä.. Oon vähän skeptinen niiden vaikutuksesta kun niistäkin on erilaisia tutkimuksia tehty.

Vaimo85 toivottavasti kaikki on hyvin! (y)

Bells mulla on alkanut tulla huono ja vähän hömppä olo selällä ollessa. Esikoisen kohdalla pystyin olemaan selälläni ihan synnytykseen asti, liekkö johtui siitä että istukka oli etuseinässä (n)
 
Onpa ihmisillä söpöjä masuja jo. Minäkin haluun! Selällään on aika kevyttä nukkua vielä kun ei oo mitään mikä painais minnekään.. Mahallaan ei kyllä siedä enää olla, vaikkei tuossa edessä juuri mitään näy. o.0

Bells mulla on normaalisti D-kuppi, ja isojen rintojenhan ei pitäis suhteessa kasvaa yhtä paljon.. Noh, viikosta 11 ja risat saakka ollut käytössä kuppi J!! Tosin reiluuden nimissä I -kuppia ei kuulemma olekaan ja G olis mennyt just ja just, mutta oli jo niin napakka ja epäilin että nämä vielä turpoavat niin otettiin ihan pienellä kasvunvaralla.. nyt 6 viikkoa myöhemmin pärjään vielä J:llä ihan hyvin, mutta maidon noustua nämä ei kyllä mahdu enää mitenkään siihenkään kuppiin. En tiedä mitä uskallan edes varata kotiin synnytyksen jälkeen, ehkä vaan jotain liinoja millä vanhanaikaisesti sidon rinnat? :D :D

Ruokasuosituksista välttelen suurinta osaa ihan siksi, että vaikka esim. listeria onkin harvinaista Suomessa, niin enpä antaisi itselleni anteeksi, jos kuuluisin siihen 0-5 ihmisen joukkoon jotka joka vuosi raskaana ollessaan sen saavat.. (lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01143 ) Suomalaista aurajuustoa syön kuumennettuna, ja suomalaisia pehmeitä juustoja (esim. tuorejuustoa) pastöroidusta maidosta tehtynä myös. Inkivääriä en ajatellut esim. pipareissa ja glögissä välttää, kun ne määrät on niin pieniä, mutta mitään inkivääriteetä en joisi, kun kerran epäilystä on että jotain voi aiheuttaa. Ja salmiakkia ja lakua syön silloin tällöin, mutta pidän huolen että määrät on pieniä. Edit: maksaruoat eivät ole turvallisia raskausaikana! Niissä A-vitamiini on muodossa, joka voi aiheuttaa sikiövaurioita. Jos syö monipuolisesti vihanneksia, niistä saa kyllä A-vitamiinia turvallisessa karotenoidi -muodossa, joka ei haittaa vauvaa mutta jonka elimistö pystyy käyttämään hyväkseen. Jokainen toki taaplaa tyylillään mutta itse en viitsisi ottaa riskiä.

Influenssarokotusta olen pohtinut, olen siis sairaalassa töissä enkä normaalisti ota sitä koska oma vastustuskyky on erittäin hyvä. Raskaana ollessa se voi kuitenkin olla todella paha tauti, raskaus muuttaa immunologiaa ja korkea kuume voi olla haitaksi vauvalle, joten olen alkanut taipua siihen suuntaan että otan sen kuitenkin. Näitä influenssarokotuksia on kuitenkin annettu miljoonia jostain 70-luvulta lähtien ja ne on hyvin turvallisiksi todettu, isompana riskinä pidän sitä että saisin ekaa kertaa elämässäni sen influenssan nyt raskaana ollessa ja joutuisin sitten johonkin teholle miettimään että mitähän tästä tolle pienelle nyt seuraa. No thanks!
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumiset (toinen neuvolakäyntini):
Viikkoja 18+1
Painonnousu: +300g/vk
RR: 133/73 (viimeksi 127/72)
Pissa puhdas
Hb 147 (viimeksi 136, en ole syönyt muuta lisärautaa kuin mammavitskut)
Sydämensyke ja liikkeet +.
Seuraava neuvola 7.12. jossa käydään KELA-asiat,ja pääsen hakemaan äityspakkausta sit :)
Sain neuvolasta pampers vauvapakkauksen! Se sisälsi 4kpl pampers vaippoja, lindexin sukat, vaaleanpunaisessa vetoketjupussukassa Natusan-puhdistuspyyhkeitä ja vauvapesuputelin, 2 erilaista ceridal-näytettä, eucerin kylpyöljyä, Fisher Price vauvan ensimmäinen vuosi vihkosen ja pari esitettä :) Kiva pakkaus tämäkin. Nyt mulla onkin jo liberolta tilattu liberolaukku, sit tää pampers vauvalaatikko, ja lastentarvikkeesta haettu babybox! :)

Suuhygienistillä kävin myös, viimeksi miun suuhun on kurkittu vuonna 2007. Puhdisti hampaat, ja bongasi pari reikää..laittoi jonottamaan aikaa hammaslääkärille, arvioitu aika noin 1½ VUODEN päästä :cautious:

Influenssarokotetta en ota!

Rakenneultraan tasan viikko!

Selälleen kyllä nukun vielä :)

miten vaimo85 lääkärineuvolassa meni?
 
Hyvä, että katjuskalla meni neuvolakäynti hyvin :)
Tuo pampers vauvapakkaus kuulostaa melkein samalta, mitä täällä sisältä babyboks :D ei ihan kaikki oo samaa, mutta muutama juttu taitaa olla samoja :)

Minäkään en varmaan ota influessarokotetta, jos töissä olisin nii varmaan sitten ottaisin, koska olen hoitoalalla.

Ootteko muuten miettiny vauvajuhlia? :) Tai tiedättekö järjestääkö joku teille semmoset? :)

Minä täällä oottelen postia, jos vaikka sattus tulemaan se liberokerhon kirje, että sais sen laukun käydä hakemassa :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Pippuri: Joo mulla oli se babybox vähän erilainen, mulla oli se body kans siinä jne. :)

Minä en haluu vauvajuhlia..inhoon sellaista hössötystä. Sit voi tulla vieraat hössäämään ja tuomaan vauvalahjoja kun se vauva on jo syntynyt, ei tartte mun takia hössätä kun vauva vielä mahassa. :D
 
Perjantaita kaikille!

Tämän viikon ainoa vapaapäivä, ja otin teemaksi selän lepuuttamisen :D Eli ts. en oo tehny yhtään mitään kotihommia. Lähinnä pötkötellyt ja lukenut lehtiä. Ei hassumpaa, vaikka kyllä minä mielummin ottaisin sen toimivan selän. Olen päiväkodissa töissä ja hoidan lähinnä 0-3-vuotiaita. Se yhdistettynä kasvavaan mahaan ja runsaaseen ylipainoon, niin onhan tuo selkä melko kovilla.

Influenssarokotusta en ota. Saisin sen työn puolesta kyllä. En ole koskaan ottanut, kertaalleen ollaan sairastettu koko perhe kyseinen tauti silloin, kun odotin nykyistä kuopusta.

Ruokasuosituksia noudatan suunnilleen. Itsesuolattua, varmasti tuoretta graavilohta olen syönyt pari kertaa ja kerran töissä maksamakkaraa. Juustoja en syö muutenkaan juuri lainkaan, alkoholia käytän ehkä 2 annosta vuodessa ja tupakkaakaan en polta. Kahvia en myöskään juo ollenkaan normistikaan, niin eipä tee mieli raskausaikanakaan.

Painosta oli osa kirjoitellut. Mullahan lähtöpaino oli järjettömän suuri, n. 20kg enemmän kuin aiemmissa raskauksissani. Sen takia sain lähetteen sokerirasitukseen jo rv 13 ja toisen kerran pitää mennä rv 24-28. Ekassa rasituksessa kaikki arvot oli ok. Neuvolasta minut ohjattiin kuitenki Diara-polille ravitsemusneuvontaan. Mulla on aina tullut raskauksien aikana painoa hurjasti. Siispä olenkin nyt tosi tyytyväinen, että paino on vielä 2kg vähemmän kuin raskauden alkaessa oli. Ukaasit on sekä neuvolasta että lääkäriltä, että paino ei sais yhtään nousta koko raskauden aikana. Vähän stressaa tuo homma, mutta katsotaan nyt.

Onko teillä muilla tissit kipeät? Aina mulla on alkuraskaudessa ollu, mutta nyt on ihan koko ajan. Välillä ihan riesaksi asti, tuntuu, ettei kestä hipaistakaan niin jo sattuu ja paljon. Ihan ihme juttu.

Nimipohdintoja olen mielessäni käynyt jo kovasti. Mies ei oikein vielä innostu asiaa miettimään ;) Meillä on oikeasti aika erilainen nimimaku ja etenki tyttöjen nimet on olleet melkoisten neuvotteluiden lopputulemat aiemmin. Meillä on siis kaksi poikaa ja kaksi tyttöä ennestään. Kaikilla on kolme etunimeä. Nyt ajattelin rakenneultrassa kysyä sukupuolen, niin päästään puolta vähemmällä vääntämisellä nimiasiakin :D

Meillä on kaappiin hankittuna jo pari tuttia, vaippapaketti ja jonkin verran vaatteita (käytettynä). Isommat jutut taidetaan ostella sitten vuodenvaihteen jälkeen pikkuhiljaa. Käytettynä ostan kaiken muun, paitsi turvakaukalo autoon hankitaan uutena.

Ja JOULUA odotan tosi paljon. Tosin pohjoisesta kotoisin olevana joulumieltä himmentää tuo lumettomuus. Rakastan lunta ja pakkasta, joten nämä etelän talvet tuntuu ihan huijaukselta :p
 

Yhteistyössä