Huhtikuun hurmurit 2016 *tammikuussa*

Tarkoitus olisi ottaa vakuutus vauvalla. Pitäisi tehdä hakemus seuraavan kahden vk sisään. Esikoisella ei oo vakuutusta, kun oltiin liian myöhään sitä ottamassa raskausaikana. Sitten kun hän tosiaan syntyi 3 pisteen vauvana hätäsektiolla, niin syntymän jälkeen vakuutuksesta olisi karsittu pois paljon juttuja, jos oltaisiin vasta silloin otettu. Kuopukselle muistettiin ottaa ajoissa ja se on maksanut itsensä monin verroin takaisin. Tuolla viisiveellä on jo 5 kertaa korvat putkitettukin yksityisesti. On siis ollut todella hankalat korvakierteet (alkoi 2,5kk iässä), että lastenlääkärin ja korvalääkärin palveluja on tullut käytettyä urakalla. Nyt onneksi vihdoin jo näyttäisi siltä, että korvatilanne on rauhoittumaan päin (y)
Vakuutuksenhan voi sitten irtisanoakin aikanaan, jos näyttää siltä, että yksityisiä lääkäripalveluja ei suuremmin tarvita. Toivottavasti ei samaan korvakierre ruljanssiin ainakaan tämän vauvan kanssa jouduttaisi.
 
Täällä vielä köhitään, toista viikkoa ja kurkkuun sattuu. Nuhaisuus vähentynyt ja luulin jo yskänkin loppuneen, mutta tätä tämä on. Luultavasti menen reippaana vaan tiistaina sinne sokerikokeeseen ja samalla kertaa kun on nvla niin voi kysellä th:n mielipidettä tarviiko tää yskä+kurkkukipuilu näytille menoa. Aivan vattanpohjasta asti tarvii voimat yskimiseen ottaa.
Nyt kun uudet systeemit terveydenhuollossa, niin pe-aamu ei ainakaan hyvää luvannut. En päässyt puoleen tuntiin mihinkään. Soittelin päivystysnumeroon ja oman terv.aseman numeroon, ja lopulta jotenkin pääsin ottamaan edes takaisinsoiton. Sain kuopuksen lääkäriin pitkittyneen yskän takia ja kuureja tulikin kaksin kappalein. Eilinenkin meni ihan uusiin puihin vanhimman täilöydöksen takia, että tällainen v.loppu vieteltynä.

Vakuutuksesta: Pitäisikin keskustella miehen kanssa otetaanko nyt vai ei. Vaikeahan sairastelua on etukäteen arvioida. Esikoisella ei ollut ja sairastelikin hyvin vähän. Kuopuksellakaan ei ollut ja hän sitten sairastelikin 5kk iästä eteenpäin sinne 1v asti toistuvia korvatulehduksia ja kerran on putkitettu. Nyt kun putket olleet poissa 2v niin on silloin tällöin ollut korvatulehduksia. Kerran pari vuodessa. Julkisilla on pärjätty, mutta sinnekin pääsy monesti ollut tuskan takana. Korvatulehdukset meillä ollut monesti kuumeettomia ja pitkän yskimisen seurausta, niin ei kaikki meinaa uskoa selityksiä puhelimessa.

Täytyy tästä mennä juomaan ja turruttamaan kurkkukipua lämpöisellä juotavalla vielä. Huomeniltana varmasti suu kuivaa kun ei saa ilta kasin jälkeen enää syödä/juoda kuin sen 2 vesilasia... :/
 
Mä en oo kerinnyt vielä kirjoitteleen mitään. Hyvää alkanutta vuotta kaikille kanssa odottajille. Kiitosksis uudesta ketjusta.

Vakuutuksista, meillä ei oo esikoiselle ollut. Ei oo kertaakaan vielä ollut kipeä. Ollaan kyllä nyt ottamassa hänelle jotain vakuutusta. Ei oteta uudellekkaan ennen kun syntyy. Ei koeta tarpeelliseksi.

Mulla oli 4.1 kela neuvola vihdoin kun eka aika jouduttiin perumaan. Painoa oli tullut nyt 1,5 kiloa 23+3 mennessä. Toivotaan että ei enempää tule. Paineet oli muka koholla. No kotona kun mittailin ovat olleet ihan normaalit 120/70. Syke vaan taas kokoajan siellä 100 hujakoilla. Siellä keskusteltiin että en oo työkykyinen. Mulla alkoi lomat 4.1 ja toihin olisi pitänyt mennä 15.2. Huomenna on lääkäri mistä saan sairasloman. Ei tarvi lomia kuluttaa. Mulla on lonkat ja niviset todella kipeet. Sekä häpyluu ja häntäluu. Kamalat nää liitoskivut. Ei edellisestä raskaudesta tällästä ollut. Huomenna lääkäri katsoo onko supistukset jotain tehnyt. Niitä kun on aika ajoin tullut. Nyt ei oo pariin päivään tullut. Pissa näytteenkin vein niin saan tietää onko se tulehdus pysynyt poissa. Jännittää mennä huomenna lääkäriin o_O

Mulla on muuten maha jotenkin kamalan isoksi kasvanut. Tänään ekan kerran mies tunsi liikkeet ja esikoinen, mutta ei se ymmärrä sellaista.

Nyt on kummitkin melkein valittu. Pitää vaan heiltä kysyä vielä. Yksi on kysytty. Vielä kolme pitäisi kysyä.

Norappi ja pikkukakkonen 24+3 :p

 
Vaunut on päätetty, hurraa! Tilattiin Saksasta Gessleinit, 3-4 viikkoa menee toimitukseen. Saas nähdä kuin käy.:cool:
Vakuutus aiheuttaa vielä päänvaivaa, olis haettava 3 päivän sisällä jos aikoo ottaa.

Hirveä jytke käy koko ajan, huomaa et mukula kasvaa. Välillä heiluu maha jo ulospäinkin. :barefoot: niin ja multa on alkanut tulla maitoa! Pisaroita, mut rintsikoihin jää jo pienet läikät. :love:
 
Meillä ei ole ollut aiemmilla neljälläkään vakuutusta kuin vasta tapaturmavakuutus myöhemmin. Tuskin otetaan tällekään vauvalle. Meillä on kunnallisesta niin hyvät kokemukset että ei olla nähty tarvetta yksityisellä käymiselle. Nopeasti on päästy hoitoon. Ja lisäksi kaupungin yksityiset ovat ne pahimmat ajat, illat, lauantait 15 eteenpäin ja sunnuntait, kiinni.
 
Huomenta :)

Ihana maha norappi :)

Täällä alkvaa vissiin flunssa tehdä tuloaan, väsyttää ja kurkku tuntuu karheelta :/

Saatiin eilen vauvajuhlista lahjaksi vauvalle otsakuumemittari :D En koskaan ennen nähny tai kuullu semmosesta, mutta se oli aika kiva! :)

Mulla ois 13.1 eli ke Ensisynnyttäjän terveydenhoitaja. Tietääkö kukaan mitä siellä tehdään? :D
 
Vakuutus on esikolla ja on otettu tälle tulevallekkin, ehdottomasti. Ollaan säästetty jo nyt muutama tuhat euroa vakuutuksella.
Esikoisella oli maitoallergia vauvana, hän huusi aamusta iltaan 8vko iästä eteen päin, ei nukkunut, menin ensin terveysasemalle ja pyysin apua niin lääkäri sanoi laittavansa lähetteen lastensairaalaan "aika tulee sitten 3kuukauden päästä postissa" :mad::mad: Osoitin turvakaukalossa tuskissaan huutavaa vauvaa ja kysyin että tosiaanko luulet että 3kk voidaan odottaa?? Kävelin siitä suoraan yksityiselle ja pääsin sisään lääkärille suoraan akuuttina, lääkäri totesi vain vauvaa katsomalla että maitoallergia ja saatiin resepti maidottomaan maitojauheeseen, joka on muutes PIRUN kallista!! :eek: Thank god vakuutus korvasi kaiken, nimittäin ei millään ihminen kykenisi niitä itse maksamaan, kelakorvauksen jälkeenkin ihan sairaan kallista. Olisi pitänyt ottaa jotain pikavippejä joilla maksaa ne..... :oops:

Sitten tietty korvien putkitus ja nielurisat... oltiin myös 3pv Jorvin sairaalassa osastohoidossa keuhkokuumeen takia, siitäkin tuli muutaman sadan euron lasku joka meni kaikki vakuutukseen.. Ja astmalääkkeet. Mitähän vielä.. Ainiin, lisämunuaislama, sen lääkkeet ja munuaisrasituskokeet.
Vaikka ilman lääkekuluja tai erikoisruokavaliota tämän toisen kanssa selviäisi niin jo tuo, että kunnallinen oikeasti laittaa pienen kovissa kivuissaan itkevän 4kk ikäisen vauvan odottamaan KOLME KUUKAUTTA aikaa sairaalaan niin ei kiitos!!!

Omaa napaa: Olen nyt viikon saikulla, lääkäri olisi laittanut saikkua 3viikkoa eli äitiysloman alkuun asti mutta en halunnut vielä ottaa... Soitin siis neuvolaan, kun on polttoja kohdussa, kipeitä supistuksia, painetta, yhdyntäkivut jne ja hän ohjasi menemään päivystykseen heti. Multa löytyi tuo streptokokki joka on aiheuttanut vti:tä ja nyt sitten emätintulehdus johon sain 10pv antibiotin. :cautious: Ens viikolla mulla on sokerirasitus ja neuvola, sieltä saan ylimääräisen neuvolalääkäriajan jossa keskustellaan vti:n estolääkityksestä ja ilmeisesti tästä streptokokista. Pitäisi saada sitä antibiottia suoneen synnytyksen aikana ettei kokki tartu vauvaan, mutta mä olen vakavasti allerginen näille antibioteille mitä siihen käytetään ja nyt pelkään että joudun sektioon sen vuoksi :eek::(
Oon koittanut kehittää hirveesti muuta ajateltavaa ja tekemistä, etten stressais näistä asioista niin paljon että alkaa paniikkikohtauksia tulemaan.
 
Helou, täällä yksi uusi odottaja mukaan :)(y)
Oon jo kauan aikaa seurannu tätä ketjua mutta jostakin syystä ei ole antanut mun kommentoida vasta kun nyt(y)
Odotan neljättä lasta, la 2.4. mutta maha kasvaa niin yläkäyrillä että oon äitipolin seurannassa, vauva oli 20 viikolla viikkoa isompi ultrassa, 26 viikolla se oli jo kahta viikkoa isompi viikkoihin verrattuna.. 36 viikolla uusi aika äitipolille ja katotaan sen mukaan mille aletaan, sokerirasituksenkin halusivat välttämättä kahteen kertaan, niimpä sitten kolmen viikon välillä kävin siinäkin kahdesti mutta tulokset ok eikä sokereissa mitään :D
Mies on pitkä niin kai se jossain geeneissä on tuo isokokoinen vauva, aiemmat lapsetkin 4,2-4,8 kg syntyissään.. ettei mitään pikkukirppuja :unsure:

Tässä raskaudessa kärsin pahoinvoinnista edelleen mitä ei ennen ole ollut kuin 13 viikolle saakka, nyt oksensin noille viikoille sen 6 kertaa päivässä, sen jälkeen vähän harventunut mutta edelleen oksentelen, viimeksi eilen :sick: Ja se tulee aina niin rajuna että ahdistava olo koko päivän, päänsärkyä ja sitten oksennan niin että tähdet vilisee silmissä ja jalat menee veltoiksi :cry: Että ei oo oikeen ollu nautinnollista tämä raskaus.. jospa se sitten synnytykseen loppuis ku ei kerran vielä oo loppunu!!

Vauva alkanu liikkumaan n.rv 20, ja sen jälkeen on liikkunutkin koko ajan, semmonen väkkyrä että koko maha heiluu puolelta toiselle jo nyt, ja kovia potkuja tulee :LOL:

Olen lähihoitaja ammatiltani, teen kolmivuorotyötä osastolla, edelleen 100% töissä, vielä viisi viikkoa, sitten muuan lomapäivä ja äitiysloma, niin odotan! :)

Tulipa tekstiä mutta Meen siis OYS:aan synnyttämään sitten kun aika koittaa, toivottavasti hyvästi maaliskuun puolella (y) nyt siis viikkoja 28+2
 
Jonkilainen teddyhaalari täytyy vauvalle hankkia kotiintuloa varten :) Ja mä komppaan ihan ehdottomasti tota et itelle mahdollisimman isot ja väljät vaatteet! Jos on jo suht lämmintä ni aion kotiutua haaremihousuissa, eipähän kiristä ;) Puoljoukkueteltta ois kans mukava, viimeksi idioottina kuvittelin että se maha häviää kun vauva on ulkona mutta pyh! Ois kotiinlähtiessä voinu kuvitella et toinen vauva jäi vielä mahaan!

Mulla on viikon päästä se sokerirasitus.Ärsyttää koko ajatuskin kun menee taas sit ma ja ti maatessa kun se vetää mut ihan kurjaksi se koe. Justiin katoin viime raskauden aikaisia tuloksia niin paasto oli 4,9 eli ei lähelläkään sitä rajaa...

Gessleinit on hyvät vaunut,tykkäsin kovasti. Meillä on ne kolmipyöräiset ja ihan älyttömän hyvät; turvakaukalon saa siihen ratasosaan kiinni ja menee kasaan tosi helposti! :)

Mua jännittää synnytyksessä lähinnä se, että jos käynnistyy kesken päivän. Mies on 130km päässä töissä ja jos sattuu et alkaa aamulla niin kiire tulee saada esikoinen johonkin. Synnytys saa käynnistyä joko viikonloppuna tai sitten arkena klo 13 jälkeen kun anoppi pääsee esikoisen kanssa ;)
Toinen mikä jännittää on etten joutuisi käynnistykseen.. Se oli viimeksi ainakin ihan kamalaa ja sitten päädyttiin sectioon..
 
Tänään kävin siellä lääkärillä. Tietenkin se sama pissatulehdus on uusinut. Huomenna aloitetaan taas se suoraan suoneen annettava antibiotti. Sain sairasloman 4.1-31.1 ajalle. Kaippa sitä siittä sitten jatketaan kun en oo todellakaan työkykyinen. Toivotaan että supistelut johtuivat tästä tulehduksesta. Paikat ovat hyvin kiinni ja ei näkynyt että olisi ollut kohtutulehdeusta. Toivotaan että antibiotti auttais nytkin ja pysyin pois koko loppuajan. Sokeri rasitukseen on taas aika 21.1.
 
Me ollaan aina päästy hyvin julkiselle puolelle tutkimuksiin esikoisen kanssa, niin en silläkään koe tolle vakuutukselle tarvetta. Poika sairasti ihan vastasyntyneenä pissatulehduksen, ja oli osastolla viikon 9-16vrk:n ikäisenä, sit käytiin parin kk välein kontrolleissa ja estolääkitys meni 10kk.. Silti tuokin vuosi tuli halvemmaksi ilman kalliita vakuutusmaksuja.

Minä hommasin etukäteen rintapumpun ja 5kpl tuttipulloja. Tarkoitus olis opettaa heti myös pullolle. Yritän että mennään mahdollisimman paljon rintamaidolla,ja sitä kyllä viimeksi ainakin tuli ihan kiitettävästi.. Mutta että söisi myös pullosta. Viimeksi synnytyksen jälkeisen masenuksen sairastaneena, en edes yritä mitään 24/7 imettämistä.. ehkä pää pysyis paremmin kasassa jos pääsen joskus käymään vaikka yksin ruokakaupassa tms. että vauva pärjää hetken ilman tissiäkin. Jos käy niin ettei huoli kun pullon, kun molempia tarjolla, niin mieluumin sit ollaan täysin pullolla mitä täysin tissillä..

norappi onpas sielläkin muhkea masu! :)

Hanzu89 Tervetuloa mukaan! Neljäs lapsi jo tulossa, wau!! :) sinä olet kerennyt.. ;)
 
Hanzu89 tervetuloa mukaan :)

Täällä vaan tää flunssa tai mikä tauti onkaan tekee tuloaan. Ei oo nenä tukossa, mutta lihakset kipeet, väsyttää ja ääni melkein meni.

Tuli käynnistyksestä mieleen, että mun tutulla käynnistettiin tossa joku 2kk sitten synnytys. Ensin ei ollu kuulemma tapahtunu mtn, oli saanu ne kaikki pillerit, sitten yhtäkkiä se oli menoo ja ei se kauaa synnyttänyt, OIsko ollu jonkun 3h :D
 
Mullahan esikoinen käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia rv40+0, mut ei mulle annettu mitään pillereitä ees käynnistyksessä (oli jo kohdunsuu kypsynyt niin hyvin ennen käynnistystä), suoraan vaan kalvot puhkastiin ja oksitosiinitippa siihen kaveriksi niin poju oli reilun 3h päästä sylissä jo siitä. :) Jänskää olis tällä kertaa kotoa lähteä, mut toisaalta kun on noin nopea synnytys takana, niin pitäs tosiaan tajuta tarpeeks ajoissa lähteä.. ja sit sitä miettii että tuleekohan lähdettyä liiankin ajoissa,että jos tuleekin turha reissu.
 
Synnytyksen käynnistämisesta... Mulla kävi niin, et menin keskiviikko aamuna klo 8 synnärille ja sain heti suun kautta cytotec-tabletin. Supistukset alkoi aikalailla heti mut suht laimeina kun vertaa siihen mitä oli edessä! Seuraavan tabun sain mun mielestä iltapäivällä ja sit se oli menoa. Supisti 2-4min välein muttei säännöllistyneet saatika avanneet paikkoja. Yö + seuraavaan päivään n.12 asti 2-4min välein supistukset mistä ei ollut mitään hyötyä, antoivat lisää tabuja. Pääsin ilokaasulle joka helpotti hetkellisesti. Edelleenkään ei tapahtunut mitään alakerrassa.
Sain ensin spinaalipuudutuksen kun epiduraali ei mennyt paikoilleen ekalla lääkärillä. Kun se loppui niin ylilääkäri kävi pistämässä meikälle sen epiduraalin :D Sen jälkeen kohdunsuu aukesi 4cm, meni vihreät lapsivedet ja pojan sydänäänet rupesi pätkimään joten ei muuta kun sectioon :(
Eli keskiviikkona menin klo 8 jolloin aloitettiin käynnistys ja torstai-iltana 18:30 poika syntyi sectiolla. Paikat oli tuolloin keskiviikkona tiukasti kiinni ja tilanne aivan epäkypsä. Katastrofin ainekset mun kohdalla kasassa :

Tämän takia toivon että synnytys käynnistyisi itsekseen ja että paikat kypsyisi itsekseen myös ennen tositoimia. Enhän tosin tiedä päättääkö lääkäri et tehdään suoraan sectio... :O
 
No nyt olis täälläkin sokerirasitus käytynä. Olipahan aamu. Ekaa näytettä hoitaja yritti kolme eri kertaa ja lopulta toinen hoitaja sai otettua. Toisella kertaa samainen hoitaja yritti kaks kertaa ja toinen hoitaja taas sai otettua heti. Viimeisen näytteen otti se hoitaja joka sai aina ekalla yrittämällä. Kyllä siinä vähän hymyiltiin ja mietittiin mikä on kun ei tule. Suoni löytyi hyvin ja aina on hyvin verikokeet sujunut. Nyt vain takkusi.
Takkusipa vähän tuloksissakin. Paasto oli himpun verran yli 5,4. Tunnin arvo, mikä muissakin ollut siinä rajoilla niin oli nyt vähän korkeampi 12,3. Viimeisinkin hieman yli rajojen. Ehkä tämä flunssailu ja yskä vaikutti osaltaan arvoihin. Eilen vastakin oli illalla kurkku kipeänä niellessä ja kun yritti puhua niin heti kutitti ja alkoi yskittää, kun ei saanut juoda mitään ja suu kuivui. Aamusta oli toinen nenä tukossa ja tuntui jo poskiontelossakin painetta, mutta kunhan siitä aukesi, niin helpotti oloa. Ysköksiä tulee aamuisin yskiessä. Oliskohan pian varuuksi tarkistuksen paikka lääkäriin, ettei ole mitään tulehduksia. Seuraan nyt vielä loppuviikon tilannetta.
Käyn loppuviikolla hakemassa mittarin neuvolasta ja alkaa kotiseuranta. Kunpa ne arvot olisivat ok. Ja lenkille pääsyä odotan kovasti, edes vähän ulkoilemaan. Kelit olleet huonot ja sitten tän taudin kans ollessa. Ei uskalla liikaa rehkiä, kun ei kunnossa ole.
Pippuri123 minulla tauti alkoi samoilla oireilla, lihakset oli pari päivää kipeät ja kurkkua karhenteli. Sitten tuli yskää ja nuhaa. Kuumetta ei nostanut, hyvin pientä lämpöä piti aina välillä. Pitkän sitkeää on kyllä :(http://kaksplus.fi/members/pippuri123.138557/

Muuten oli neuvolassa tänään kaikki hyvin. Sf-käyrä menee nätisti keskikäyrää. Neuvolan puntarin mukaan painoa n.8kg. Kyllä ei tarttiisi enempää tulla omasta mielestä!

Synnytyksestä: Täälläkin jännittää tuleva koitos, mutta sillä mennään mitä eteen tulee. Ilman kivunlievityksiä syntyi viimeisin ja ehdittii olla tunti sairaalassa kun oli poika syntynyt. Ensimmäinen oli käynnistetty. Käytiin edellisenä päivänä tarkistuksessa ja seuraavana aamuna sairaalaan, jossa cytotek-tabuja tietyin väliajoin. Illalla sitten alkoi supistella ja olin altaassa puolitoista tuntia ja kipuihin sitten epiduraali.
Enää en sitä ainakaan ottaisi ja samaa mieltä oli pojankin aikaan. Sitä otetaan nyt mitä muuta on tarjolla antaa, jos ehtii. Ehkä voisi vähän ennakoida sitä lähtöä aiemmaksi, kun viimeksi kellotin supisteluja sen mukaan melkein mitä yleensä esikoisen aikaan tarvii :rolleyes:
 
Moiks! Me otetaan vakuutus vauvalle, ja samasta paikasta josta on kotivakuutuskin. Siellä ei ole väliä, milloin on laskettuaika, niinkuun josaain on se että pitää ottaa max 3kk ennen vauvan syntymää jos haluaa että se on heti voimassa kun vauva syntyy.

Nä oon töissä nyt ollu ja oo koko viikon. Tänään tuli imetystyyny postista ja pinnasängyn verhl ja äitiyskopan pehmuste reunat :)

Ootteko te muuten avio- tai avoliitossa vai mikä siviilisääty? Mietin isyyden tunnustamista jos on avliitossa. Nykyisinhän sen voi tehdä neuvolassakin.

Tänään alkoi rv 30! :)
Anscu ja Pikkuinen rv 29+0
 
me ei oteta vakuutusta.
täällä on ok muuten mut ne supistelut edelleen, mulahan kun ei sais supistella ja lääkäri viime kerralla sano jos tulee kipeitä supistuksia tai vuotoa pitää ottaa heti sairaalaan yhteyttä, oneks ei ole ollu kauheen kipeitä eikä sitä vuotoa.
mä oon saanu jo lähes kaikki tavarat hankittua, vaunut tilattiin vauvakulmasta ja toimitus oli pari viikkoa ja ei maksanu paljoo turvakaukalon kanssa :) http://vauvakulma.fi/lastenvaunut/baby-merc-s3plus-lastenvaunut.html ostettiin noi :) ne pienet puuttuu vaipat yms, ja nyt oon pessy vauvan vaatteita ja järjestelly meijän muu perheen vaatehyllyjä et saan vauvan vaatteet mahtuun kanssa kaappiin.
viikon päästä mulla on taas kontrolli erikoislääkärillä ja ultra josa nyt oon alkanu käymään kahen viikon välein. viimeks vauvan paino arvio oli vähä alle kilon
ja voi hyvin :)
nostremame rv 27+5
 
Neuvolassa käyty. Viikkoja 27+6, Painoa tullut 600g/vk, ekan neuvolakäynnin jälkeen yht. 8kg. Turvotus +, pissa puhdas, verenpaineet 119/77, sf 24, hemoglobiini 131 (en oo syöny muuta lisärautaa kuin mammavitskut) nytpä alkaakin neuvolat sit rullaamaan 2vk välein. Ens kuussa perhevalmennus 3 kertaa, joihin sisältyy vierailu synnärille :)

Nostremame: Kivannäköiset vaunut :) eikä tosiaan koko setti ole hinnalla pilattu!

anscu: Avoliitossa ollaan, ja oli neuvolassa puhetta tuosta isyydentunnustamisesta, mut tuolla vielä käytännöt hakusessaan,joten ei voi vielä tehdä, ehkä helmi-,tai maaliskuussa.
 
Helou :)

Täällä neuvolassa käyty. Viikkoja tasan 28 :) Painon nousu oli nytten laskussa, tai että nyt oli 400g/vk. Hemoglobiini oli 130. Sitten mun veri ryhmä oli se miinus ja vauvalla oli sitten plussa niin sain sen jonkun ihme rokotteen, minkä saan sitten synnytyksen jälkeen toisen. Vauvan sykkeet oli 135-145. Sf mitta oli käyrän yläpuolella, mutta kuulemma "normaalia" kun on näin pitkä tai siis oon 176cm :D Mutta kaikki oli neuvolassa ok :)

anscu: Avolitossa asutaan me ja meillä ei oo neuvolassa ollu puhetta noista isyydentunnustamis jutuista :D
 
Mullakin oli tänään neuvolapäivä. Tai semmoinen ylimääräinen käynti nuiden verensokerien vuoksi. Katsottiin läpi 2 vkon mittaustulokset ja nyt saan harventaa mittauksia niin, että vain 3 pvänä viikossa tarvii mitata aiemman jokapäiväisen sijaan.

Juttelin lisäksi terveydenhoitajalle selkäkivuista, supistuksista ja paineen tunteesta, jotka ilmenee töissä aina työvuoron edetessä. Eilen oli ekan kerran ihan kunnollisia, voimakkaita supistuksia kotimatkalla töistä. Terv.hoitajan mielestä ovat todennäköisesti ihan harmitonta, rasitukseen liittyvää harjoittelusupistelua. Mutta menen nyt varalta lääkärille, joka katsoo kohdunsuun. Sitä kun ei ole katsottu sitten alkuraskauden. Mitenkään "automaattisesti" täällä ei sairaslomaa kirjoiteta, ja ihan hyvä niin. Ja jos paikat onkin pehmenneet, niin sittenki tulee vain parin viikon sairasloma, jonka jälkeen palataan töihin ja tarpeen mukaan sitten varata uusi lääkäriaika.

Me ollaan avioliitossa ja tämä viides onkin sitten eka vauva, jonka isyyttä ei tarvitse mennä mihinkään tunnustelemaan ;)

Vakuutusta meillä ei ole tarkoitus vauvalle ottaa. Ei ole kenelläkään lapsista ollut, eikä oltais tarvittukaan. Aina ollaan julkisella puolella päästy hoitoon. Vanhemman tytön kans kertaalleen käyty yksityisellä hakemassa lähete erääseen leikkaukseen, kun silloin ei julkisen puolen lääkäri osannut sanoa, mikä tyttöä vaivasi.

Synnytyksen käynnistämisestä: Meillä esikoisen synnytys käynnistettiin oksitosiini-tipalla. Hidasta oli käynnistyminen, mutta kun vauhtiin saatiin, niin poika syntyi reilun 6t päästä ekasta supistuksesta. Tytöt on lähteneet syntymään ihan itsekseen. Kuopuspojan synnytys käynnistettiin puhkaisemalla kalvot. Kohdunsuu oli tuolloin jo aivan pehmeä ja 4cm auki, eli supistukset alkoivat saman tien. Minulla ei ole mitään kammoa siis jäänyt käynnistyksestäkään, mutta kivempi se olis, kun lähtis ihan itsekseen käyntiin.

T. Huhtihapsukkainen 27+4
 
Mullakin on ollut etenkin töissä supistuksia ja paineen tunnetta sekä vihlontaa alapäässä. Synnärille soitin ja kehotettiin hidastamaan tahtia. Yritän nyt sen mitä pystyn, en viitti töistä vaan jäädä pois, nämä kaikenlaiset tuntemukset kun on ihan normaaleja raskaudessa, mutta olis se kiva tarkistuttaa ettei ole mitään hätää. Huomenna neuvola niin pitää kysäistä tarvisko lääkärillä käydä.

Meillä oli eilen eka perhevalmennus-kerta, aiheena muutokset parisuhteessa lapsen syntymän jälkeen. Ihan ok, aika tuttuja juttuja, mutta herätti se silti kivaa keskustelua kotimatkalle kun käveltiin. Ajateltiin nyt käydä nuo neljä kertaa. Pian pitäisi varata myös aika synnytysosastolle tutustumaan.

Noita vakuutusasioita on kyllä mietitty, mutta melko kallista lystiä tuntuu olevan. Jotenkin uskoisin, että julkisilla pärjättäis, ja se rahasumma mikä menis vakuutuksiin vuodessa, voi käyttää sitten tarvittaessa sairauskuluihin. Eihän sitä koskaan tietenkään voi tietää tulevasta, mutta näillä näkymin ei niin paljon houkuttele vakuutuksen ottaminen.
 
Lääkärillä käyty ja sairaslomaa kirjoitti ensiviikon loppuun saakka. Kohdunsuu oli onneksi kiinni, mutta lääkärin mukaan nyt on tahdin hidastaminen paikallaan. Sovittiin, että menen 25.1. takaisin töihin ja jos supistukset voimistuu tai etenkin, jos yhtään tulee vuotoa, niin sitten täytyy heti varata uusi lääkäriaika. Toivon kovasti, että tämä 1,5 vkon lepo rauhoittaa tilanteen ja pystyisin sitten olemaan reippaasti töissä sinne äitiysloman alkuun asti!
 
Hanzu tervetuloa mukaan!

Avoliitossa ollaan ja isyyden tunnustamisesta ei oo puhuttu mitään. Ehtiihän sen syntymän jälkeenkin. Mahd nopeasti tietty kun se taitaa vaikuttaa passin saamiseen?? Ja olisi se etelän reissu toukokuussa..

Vakuutusmaksut on noussut kyllä hirveesti. 520e/vuos on tälle tokalle hintaa. Ajattelen kuitenkin JOS lapsi syntyis kehitysvammaisena, sokeana tai mitä tahansa niin olis kaikki turvattu. Esikoisen vakuutus on vain 240e/vuos. Ja jos esim tällä toisellakin lapsella sattuis olemaan maitoallergia niin tulis tuo raha takasin. Vaikka kunnallisellakin hoitoa saa niin lääkkeethän joutuu itse maksamaan. Jos lapsi syntyy terveenä ja pysyy terveenä eikä tarvitte pitkäaikasia lääkkeitä esikoisen tapaan niin sitten me vakuutus varmaan irtisanotaan. :)

Paljon näköjään kaikilla supistuksia, itellä helpottanut nyt saikulla ja varmaan antibiottikin auttaa. Tsemppiä kaikille!
 
Heissan!

Me ollaan miehen kanssa naimisissa. Vakuutus ollaan ottamassa, juuri näillä näppäimillä tarjousrumba vakuutusten kesken liikenteessä, otetaan kyllä samasta paikasta missä kaikki muutkin perheemme vakuutukset on. Ikävästi oon kuullut kavereidenkin pienokaisilla olevan juurikin noita maitoallergioita, atooppista ihotyyppiä, ambulanssireissua hengitysvaikeuksien takia sairaalaan ja pahimpana 3-vuotiaana tullut rappeutumissairaus, jonka vakuutus sitten korvasi kun ennen syntymää otettu. Meillä on tosi kattavat vakuutukset itsellämmekin sairaus- sekä henkivakuutukset, niin emme olisi edes miettineet, että samaa linjaa emme jatkaisi uudellekin perheenjäsenelle :)

Täällä ei supisteluja ole vielä ja muutenkin henki pihisee oikein mallikkaasti. Lonkkakivutkin ja ylimääräiset yöheräämiset on jääneet vähemmälle, ainoastaan liikkuessa alkaa enemmän koskea vatsaan pituussuunnassa inhottavasti. Mieskin tunsi tällä viikolla ensimmäistä kertaa potkut kädellään, oli ihanaa! Maha kasvaa mukavasti ja painoakin nyt tullut viime neuvolan jälkeen roimasti 2 kg, ei sillä että olisin sitä oikein odottanut, mutta aiempi +4 kg raskauden alusta ei sinänsä vielä stressannu. Nyt sitten +6 kg. Joululla taisi kyllä olla osuutta asiaan ;) Oon jotenkin ihan addiktoitunut sokeriin, ja tuntuu että koko ajan sitä on saatava lisää ja karkkeja mössötän ihan liikaa. Pieni jännitys reilun viikon päässä olevaa sokerirasitusta kohtaan on, jotenkin oon ennakoidusti ajatellut, ettei arvot olisi niin hyvät.. Verikokeiden tulokset tulleet, ja vauvahan tosiaan nyt sitten positiivinen veriryhmältään kun itse olen negatiivinen. Piikkiä sitten vaan ahteriin parin viikon päästä. Onneksi vasta-aineita ei ole sentään tullut.

Tammikuun lopussa on talviloma ja vähän ollaan kaavailtu miehen kanssa lähtevämme jonnekin kylpylään pulahtelemaan ja viettämään rentouttavaa kasvohoito-hyväruoka-keilaus-elokuva-viikonloppua köllötellen hotellin ihanissa lakanoissa :) Tuntuu muutenkin, että tammi-helmikuu menee niin juoksennellessa ees taas kavereitten ja menojen kanssa, niin tekee tollanen välihengähdys hyvää. Helmikuussa mulle järkätään isot vauvajuhlat, joita ootan kaikista eniten, kun näkee kaikki kaverit eri paikkakunnilta!

pumskeli rv 26+1
 
Täällähän monet on käyny nevolassa ja saanu onneks hyviä tuloksia ja kaikki ollu muutenki onneks monella hyvin :)

Huhtihapsukainen toivotaan, että levolla ja tolla sairaslomalla menee oireet ohi! :)

Voitteko fiksut kertoo millaselta ne supistukset tuntuu? :D Multa eilen neuvolassa kysyttiin, että oonko tuntenu supustuksia ja vastasin, että en :D Ainuat mitä on ollu nii ne "menkkajomotukset" joskus :D Koska en tiiä miltä supistukset tuntuu, nii vastasin sitten sen ei ja es neuvolatäti sano, että kyllä ne sitten tietää, jos niitä supistuksia tulee :D
 

Yhteistyössä