Ihanko oikeasti voi käydä näin? EN USKO!

  • Viestiketjun aloittaja Imettäjä for ever
  • Ensimmäinen viesti
nooooo
Meidänkin vauva sai pullosta maitoa imetyksen ohella ihan pienestä saakka. Mutta sit 3 kk:n ikäsenä teki täysstopin pullolle, ja kelpuutti VAIN rinnan. Vaikka siihen saakka oli pullostakin ryystänyt oikeen mielellään...

Ja mä kun aina pelkäsin että se hylkää tissin kun siitä varoteltiin pulloteltaessa, mutta kyllä meillä kävi toistepäin..
 
[QUOTE="Vieras";28480846]En tiedä, miksi meni noin. Olin leikkauksessa sillä aikaa ja leikkaukseen tavallisesti kuulumattomien komplikaatioiden vuoksi "poissa" pitkään.
Kun lopulta jotain tajusin, sain ylipuhuttua pyörätuolikyydin lapseni luokse nimenomaan teholle.

Pitääkö minun nyt menettää luottamukseni siihenkin että tajuttomana ollessani lastani hoidettiin yliopistollisessa sairaalassa oikein?[/QUOTE]

No itse olen yliopistollisessa lastensairaalassa töissä, enkä todellakaan ymmärrä miten lapsi voisi joutua teholle pelkän syömättömyyden/juomattomuuden takia. Ensisijaisesti laitetaan NML. sitten ehkä tarpeeksi kuivalle kanyyli jota kautta sokeritippa, mutta teholle?!? olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin. Mitä lapselle siis oli tapahtunut että joutui sairaalaan? huolestunut isä /mummo vei?
 
Olihan tuossa toisessakin ketjussa ap huolissaan, että meneekö imetys pilalle jos antaa 3kk vanhalle vauvalle kerran maitoa pullosta. Tuossahan viitataan sellaiseen pelkoon, että vauva vaihtaisi "lennossa" pulloon".
Tosiaan eipä nuo kaikki vauvat tuota pulloa huoli vaikka mikä olisi. Ei meilläkään tutti kelpaa ja joskus suostuu isältä ottamaan pullosta maitoa, minulta ei pulloa huoli.
 
"hmmh"
Kolme lasta olen täysimettänyt eikä koskaan ole tarvittu tuttipulloa. Odotan neljättä enkä näe mitään syytä opettaa häntäkään pullolle varmuuden vuoksi. Omia menoja on ollut niin, että ensin olen imettänyt vauvalle massun täyteen ja sitten saanut olla kaikessa rauhassa pari-kolme tuntia poissa. Jos joutuisin äkisti sairaalaan, luotan siihen että mies keksii kyllä keinot saada vauva syömään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä for ever;28480495:
Miks jotkut ei anna vauvalle ollenkaan maitoa pullosta ja sitten, kun tulee tilanne kun olisi pakko antaa niin ollaan ihan kusessa, kun vauva ei huolikkaan pulloa. En ole koskaan kuullut, että vauva lennosta vaihtaisi tutun ja turvallisen tissin kokonaan pulloon. Varsinkaan jos sitä pulloa tarjotaan vasta 2 viikon päästä synnytyksestä. En vaan voi käsitää sitä tyhmyyttä, kun ei yhtään harjotella pullon käyttöä. Ettekö ajattele yhtään jos joudutte vaikka sairaalaan ettekä voi imettää. Ettekö yhtään ajattele, että voi tulla tilanteita kun vauvasta on oltava erossa, ettekö halua mitään "omia" menoja?
Just joo.
 
.....
Kokeiltiin antaa esikoiselle pullosta pumpattua maitoa noin 3kk iässä. Pullo kelpasi ihan hyvin. Jatkettiin kokeilua noin kerran kahdessa-neljässä viikossa yks syöttö pullosta omalla maidolla. Lapsen ollessa 6kk lähdin ekaa kertaa viihteelle ja pullo oli kelvannut silloin hyvin.

Kun menin kaverin polttareihin lapsen ollessa 7-8kk, pullo ei enää isän antamana kelvannutkaan vaan isi joutui lusikoida yömaidon lapsen suuhun lusikalla :D Mielenkiinnosta koitin itse antaa pullosta seuraavana päivänä sen ylijäämämaidon ja kelpasi taas. Tutkimattomia ovat vauvojen aivoitukset.

Meidän pullottelut jäi kyllä noihin pariin kertaan. Täysimetin 5,5kk ja kiinteiden ohella melkein puolitoistavuotiaaksi.
 
Onneksi kaikki pitkään imettävät saavat kirkkaamman kruunun...se harmaa alue kun puuttuu. Paras veto lähiympäristössä on ollut 5kk ikäinen vauva jolla ei ole koskaan ollut tuttia eikä pulloa. Kotona vesivahinko jossa molemmat vanhemmat joutuivat niskahartia voimin tunti tolkulla tekemään töitä. Vauva minulla ja itkee kuin hyeena. Soitto katastrofin keskelle että tissi tänne...mutta tuttihan on kirosana!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja älkää sit pitäkö "vapaata";28480557:
Olen ollut kaksi kertaa tilanteessa jossa imetetty, ei koskaan pullosta syötetty lapsi jäi mulle hoitoon kun äiti ja isä lähti muutamaksi tunniksi muualle. Molemmat tilanteet olivat vallan kauheita, ja jälkimmäinen sai minut täysin allergiseksi alle 1-vuotiaiden vahdiksi suostumiseen enää ever never. Eka tilanteessa kiljuminen kesti kaksi tuntia, sitten tuli äiti sovittuna aikana (poissaoloaika 4 h, lapsi 5 kk). Toisessa tilanteessa lapsi 8 kk ja kahden ja puolen tunnin hikisen umpikarjumisen jälkeen oli pakko soittaa väsyneet vanhemmat viihteeltä kotiin...
Noissa kummassakaan tilanteessa ei välttämättä syynä ole ollut pullo tai pulloon tottumattomuus. Noin pieni nyt saattaa hätääntyä muutenkin tai pelkästään se että pullon varressa on "vieras" käsi riittää toisille vauvoille.

Esikoiseni olisi tarvinut syntyessään lisämaitoa sairaalassa, mutta ei kätilöiden sinnikkäästä yrityksestä huolimatta suostunut pullosta juomaan. onneksi minulla nousi maito todella nopeasti. Kaikki vauvat eivät vain huoli pulloa vaikka olisi mikä.
 
järki käteen
En kirjoita tätä lapsettomuuspalstalle, koska siellä tosiaan surraan lapsettomuutta ja varmasti tehdään kaikki mahdollinen vauvan saamiseksi. Olen joskus ollut lapseton, mutta hoidoilla tärppäsi ja prinsessa tuli syliin 41-veenä. Meillä kävi sellainen tuuri, että sitten kun onnistui, onnistui heti tuoresiirrosta ja pakkaseen jäi 3 hyvää alkiota. Kahtena prinsessan ekana vuotena en edes potenut vauvakuumetta, mutta nyt se on alkanut hiipiä ja ikää on karttunut kiitettävästi 45-v. Miehellä on lapsiluku nyt mielestään täynnä ja ymmärrän asian hyvin, vaikka edellinen katras on jo miehen mittaisia. Itsellä on jonkin verran sairaushistoriaa ja ns. reumageeni ja vaikka en sitä sairastakaan, alttius löytyy ja iriitit ovat välillä kiusana. Eka raskaus meni loistavasti ja vauva-ajan valvomisetkaan eivät kovin karmivilta tuntuneet. Kovin tempperamenttinen tämä neiti on ja tahto kasvaa iän myötä hurjasti, joten välillä seinät raikaa ja kortteli kuulee neidin uhmat. Suvusta löytyy alkoholismia, mielenterveysongelmaa ja neidin serkulla adhd (kaikki suvun naperot tosi vilkkaita ja uhmakkaita).

Nyt on alkanut vauvakuumeen myötä myös järjen ääni kuulua, mitä ihmettä kannattaa edes ajatella toista, kun yksi terve napero on saatu ja sen kasvattamisessa on työtä ja haastetta ihan kahden helpon naperon edestä. Toisaalta tunne, että jättää ne hyvät alkiot edes kokeilematta ja kylmästi antaa tuhota, tuntuu ikävältä. Ikään kuin en antaisi niille edes mahdollisuutta. Antaisin siis heittää mahdollisuuden uuteen elämään raakasti roskikseen. En ole uskovainen, mutta silti tuntuu pahalta. Kukapas ei haaveilisi pienestä tuhisevasta nyytistä, mutta kun tietää, että se arki on muutakin kuin pieni suloinen vauva sylissä. On itkua, kiukkua, valvomista, uhmaa ja sitten se sairastelurumba ja päiväkotirumba. Olen surullinen siitäkin, että esikko jää ilman sisarta, mutta en pidä sitäkään niin pahana kuin ajatusta, etten anna niille alkioille edes mahdollisuutta. Todennäköisyys raskauteen on pieni, mutta sellainen kuitenkin on, kun ne ovat alkioiksi ja hyviksi sellaisiksi kehittyneet. Toisaalta ajatus raskaudesta ja sen riskeistä terveyteen ja synnytyksestä/sektiosta riskeineen pelottaa, koska sairaushistoriaa mulla on. Pelkään myös valvomisen vaikutusta esim. reuman ja muiden sairauksien puhkeamiseen. Pelkään sitä, että iän myötä riski ennenaikaiseen synnytykseen kasvaa ja aiheutan mahdolliselle vauvalle keskosuuden ja vammautumisen. Siis pelkään, sitä se keski-ikä on, ei uskalla heittäytyä.

Tämä oli tätä purkautumista ennen yöunia. Saatte kommentoida ken jaksaa, olenko hullu, tyhmä, haaveilija vai tosi raukkamainen pelkuri Tai vain itsekäs keski-ikäinen mummomamma, jolla on käynyt hullun tuuri ja sitten ei osaa päättää elämästään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä for ever;28480495:
Miks jotkut ei anna vauvalle ollenkaan maitoa pullosta ja sitten, kun tulee tilanne kun olisi pakko antaa niin ollaan ihan kusessa, kun vauva ei huolikkaan pulloa. En ole koskaan kuullut, että vauva lennosta vaihtaisi tutun ja turvallisen tissin kokonaan pulloon. Varsinkaan jos sitä pulloa tarjotaan vasta 2 viikon päästä synnytyksestä. En vaan voi käsitää sitä tyhmyyttä, kun ei yhtään harjotella pullon käyttöä. Ettekö ajattele yhtään jos joudutte vaikka sairaalaan ettekä voi imettää. Ettekö yhtään ajattele, että voi tulla tilanteita kun vauvasta on oltava erossa, ettekö halua mitään "omia" menoja?
Vauva ja hänen tarpeensa menee aina kaiken muun edelle.
 
..
No itse kyllä kokeilin jo sairaalassa antaa pullosta, ei huolinut. Ei myöskään tuttia. Eikä myöhemminkään. Toivoin kyllä että ois huolinut.. Nyt sitten olen kiinni vauvassa niin kauan kun imetän. Mutta olisinhan jokatapauksessa muutenkin, ensisijainen vanhempi kun sattumoisin olen.
 
"vieras"
Esikoinen sai maitoa pullosta ekan kerran reilun kuukauden ikäisenä muistaakseni vai oliko jo kenties vanhempikin, en nyt musita, mutta pullo kelpasi heti, ei mitään ongelmia, vaikka ei oltu mitenkään totuteltu.
Kuopus taas sai pullosta maitoa ja laitoksella ekat 3 päivää, ihan vain ja ainoastaan pullosta, ja se pullosta syöminen oli vaikeaa koko ajan, kun tissille pääsi, niin sen jälkeen ei pullo enää kelvannut sitäkään vähään, jokusen kerran kokeilin. Vauva jo pullosta hädin tuskin 10ml, ja sen jälkeen vaan pelleili sen kanssa, kun ei huolinut niin ei huolinut.

Että ei ne asiat ole niin mustavalkoisia.
 
Lady Gardenea
Eipä ollut tuiki tärkeitä menoja imetyksen aikana. Kun maidon tulo loppui niin poika oppi juomaan pullosta. Vaikeaa oli mutta muuta ei voinut. Imettäminen oli niin paljon helpompaa. Poika söi usein öisin.
 
Kun esikoisen kans kotiuduttiin, meillä ei edes ollut pulloja kotona, ekat saatiin 3vkon iässä mummoilta lahjana ja boksiinhan ne jäi käyttämättöminä. Nyt kun koko imetykseen, etenkin niiden alkuaikoihin saa jo parilla vuodella etäisyyttä, huokaisen helpotuksesta. Miten ihmeessä vieraita voikaan kiinnostaa niin paljon se miten sä lastas ruokit.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Onneksi kaikki pitkään imettävät saavat kirkkaamman kruunun...se harmaa alue kun puuttuu. Paras veto lähiympäristössä on ollut 5kk ikäinen vauva jolla ei ole koskaan ollut tuttia eikä pulloa. Kotona vesivahinko jossa molemmat vanhemmat joutuivat niskahartia voimin tunti tolkulla tekemään töitä. Vauva minulla ja itkee kuin hyeena. Soitto katastrofin keskelle että tissi tänne...mutta tuttihan on kirosana!
Ainakaan tässä ketjussa ei tainnut kukaan kiillotella kruunuaan imettämisellään tai imettämättömyydellään... Ketjussa taisi olla kyse enemmänkin siitä, että joku on keksinyt että hyvään ja rakastavaan äitiyteen kuuluu opettaa lapsi pulloruokintaan -varmuuden vuoksi. Koska mitä vain voi sattua.. Osa oli samaa mieltä ja toinen osa toista mieltä. Niihin mielipiteisiin enempää keskittymättä tässä viestissä. Mutta kruunun kiillotusta en huomannut...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä for ever;28480495:
Miks jotkut ei anna vauvalle ollenkaan maitoa pullosta ja sitten, kun tulee tilanne kun olisi pakko antaa niin ollaan ihan kusessa, kun vauva ei huolikkaan pulloa. En ole koskaan kuullut, että vauva lennosta vaihtaisi tutun ja turvallisen tissin kokonaan pulloon. Varsinkaan jos sitä pulloa tarjotaan vasta 2 viikon päästä synnytyksestä. En vaan voi käsitää sitä tyhmyyttä, kun ei yhtään harjotella pullon käyttöä. Ettekö ajattele yhtään jos joudutte vaikka sairaalaan ettekä voi imettää. Ettekö yhtään ajattele, että voi tulla tilanteita kun vauvasta on oltava erossa, ettekö halua mitään "omia" menoja?
No et ole tainnut paljoakaan lapsia tavata, et ainakaan ns rintalapsia. Mulla on 4 sellaista, jotka ei ole pulloa huolineet edes heti synnytyksen jälkeen, suu auki ovat maanneet ja sylkeneet "väärän maidon" pois. Annapa siinä pullosta sitten. Hörpytyksellä on saatu annettua sitten jos on tarvinnut antaa vaikka jos minä olen ollut lenkillä tms ja vauva isän kanssa.
 

Yhteistyössä