Ihmettelyä - miksi ihmeessä annetaan yhden perheen terrorisoida leikkipuiston käyttöä?

Olen reissussa muksujeni kera, ja tässä kyläilypaikan lähistöllä on kiva, iso leikkipuisto, jota on uudistettu ja laitettu tyyliin jokaiselle jotakin :). On lääniä juosta ja telmiä, nähdä kavereita ja tutustua. Joka kerta kun olemme käyneet, niin paikka on ahkerassa käytössä. Paitsi viimeksi kesällä käydessämme ja nyt tänään, mitä hiukan ehdin aikaisemmin kesällä jo ihmetellä....

Tänään mennessäni puistoon ehdin tovin olla lasteni kera itsekseni. Sitten paikalle pyyhälsi pari poikaa pyörillään, tovin siinä katselivat poikieni puuhia ennen kuin siirtyivät puiston laitamille pyöräilemään. Pian saimme seuraamme erään pojan äitinsä kanssa. Tai lähinnä poika ryntäsi meidät nähtyämme luoksemme ja aivan tärinöissään puhui minulle hiukan murtaen "Noi pojat on sitten kurdeja. Älkää leikkikö niiden kanssa!" Mä olin aivan :eek: . Hä?! Ihmettelinkin asiaa pojalle ääneen, että miksei. "No ne on kurdeja, pysykää pois, älkää leikkikö!" Ja vielä kun ihmettelin, poika puuskahti "Voi ei, oletpa tyhmä." - :eek: . Mitä ihmettä. Annoin asian sitten olla.

Ko.poika sitten innostui puuhailemaan poikieni kanssa ja siinä heidän leikkiä seuratessani huomasin, että hänen äitinsä tuli lähemmäksi ja aloinkin jutella niitä näitä. Samalla nämä "kurdipojat" (en tod. tiedä mitä kansalaisuutta ovat, menköön nyt sitten näin) lähestyivät leikkipaikkaamme pyörillään, pyörähtivät lähettyvillä, jolloin tämä poika äitinsä kanssa valpastui huomattavasti. Ihmettelin...ja sitten toinen "kurdipojista" äsähti huutamaan "Haistakaa V**tu!!" :eek:

Johon sitten itse huikkasin, että "Annapa olla. Tuo tuollainen kielenkäyttö ei kuulu tänne." Ja hyvänen aika, miten tämä toinen äiti säikähti! Pyysi minua kiireesti lopettamaan - älä puhu niille mitään, kohta tulee koko suku paikalle ja... - ja kappas, paikalle juoksikin mitä ilmeisimmin poikien isosisko mulkaisten meitä pahasti ja pian kävi syrjemmällä selontekoa. Ja sitten lappasi lisää väkeä - kaksi muuta siskoa - ja taas puhuttiin. Ja tämä kaveriäitini oli aivan hädissään ja hyvin hiljaisesti selitti minulle koko ajan tarkkaillen "kurdisisaruksia", kuinka tämä perhe on ottanut yhteen leikkipuistossa olleiden perheiden kanssa; kuinka juuri nuo kaksi poikaa, veljestä, kiusaavat paikalla kävijöiden lapsia (huutelevat, kiroilevat, sotkevat leikit, käyvät jopa käsiksi) ja kuinka äkkiä paikalla onkin heidän edustajiaan iso läjä käyttäytyen uhkaavasti ja aggressiivisesti. Ja ettei puistossa enää juurikaan kukaan käy, kun tämä perhe huseeraa lähistöllä pelottelemassa.

Mitä ihmettä?! Nuorimmaiseni eivät nyt tilannetta edes seuranneetkaan mutta esikoisempi (6-v.) on jo valppaampi ja huomasin pojan olevan näkemästään ja kuulemastaan - juu, sattui kyllä kuulemaan osan tämän kaveriäidin puheesta - hämmentynyt ja osin hiukan hätääntynytkin. Tällä välin polemiikin pito oli lähistöllä hiljentynyt, yksi sisaruksista poistui ohitsemme vihaisesti mulkoillen, muut poistuivat tahoillensa toista kautta. Kieltämättä tunnelma oli jännittynyt. Pojat leikkivät vielä hetkisen ennen kuin meidän oli lähdettävä, äiti poikansa kanssa ei jäänyt puistoon meidän poistuttuamme.

Loppupäivä menikin sitten esikoisen kanssa keskustellessa. Poika oli hämmentynyt tapahtuneesta, näkemästään ja kuulemastaan, joten siinä hän sitten yritti jäsentää tapahtuneita kysellen. "Mikä kurdi on? Tarkoittaako se tyhmää? Mikä on agg..aggregaatti?..mm"

Miten voi olla mahdollista, että annetaan yhden perheen pelotella puiston kävijät pois? Eikö siihen voi puuttua? Vai onko tämäkin vain sellainen asia, mihin ei saa puuttua?

Puistoilemaan meinaan kyllä mennä huomennakin....
 
viiraska
Totta kai menet ja jos menee levottomaksi, soitat poliisin paikalle. Tässä on varmaan myös kulttuurieroa, että meikäläiset ei kestä huutoa ja rähinää, minkä nämä "kurdit" hyvin tietävät. Pokkaa vaan, ei haukku luita riko.
 
Mä en ehken koe vierailevana tähtenä olevani se, joka nostaa niin sanotusti kissan pöydälle. Ihmettelenkin kovasti sitä, miksi nämä alueen perheet sallivat tuollaisen kohtelun? Miksi he eivät asialle tee mitään, puutu siihen? Ja todellakin - kesästä lähtien puisto on ollut harvinaisen hiljainen, ja suht säännöllisesti täällä vierailemme...

Juu, kulttuurierot varmasti nyt kolisevat mutta mutta...entä jos vastapuolena olisi tämä M.Meikäläisen perhe? Mites silloin suu pantaisiin?
 
Kulttuurieroa...tuskin. Silkkaa välinpitämättömyys- ja kusipäisyyseroa se on.

(vaikkakin kurdikulttuurissa mun kokemukseni mukaan vallitsee hieman samansuuntainen veriveljeys ja kunniakäsite kuin romaneilla esimerkiksi)
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko siellä myös aikuisia, vai pelkkä lapsijoukko? Soittakaa poliisit paikalle ja he pitäkööt puhuttelun lapsille ja vanhemmilleen.
Mullahan ei ole faktaa eli itse en ole nähnyt aikaisempia tilanteita, on vain tämän hätääntyneen äidin kertomus siitä, kuinka näissä tilanteissa paikalle on rynnännyt ko.perheen edustajia - parhaimmillaan heitä on kuulema ollut paikalla toistakymmentä :eek: - ja perheen isä erityisesti on käyttäytynyt muita puistossakävijöitä kohtaan erittäin uhkaavasti.
 
hm
hm. kesäisin puistot ovat usein hiljaisia paikkoja.
ja nytkään nämä eivät alkaneet rähinöidä kun et käyttäytynyt itse väärin heidän lapsia kohtaan.

Minusta on enemmänkin oksettava tyyppi se joka oli 6v ja sanoi että "älkää leikkikö sen kanssa". "oletpa tyhmä". hyvin opetettu pieni kiusanhenkij a syrjijä.

uskon vaan, että tällainen suomalainen kakaralauma on ensin syrjinyt ja kiusannut näitä kurdeja ja sitten hdiän vanhemmat hermostuneet syrjintään. ja tulleet paikalle sen jälkeen, kun suomilasten vanhemmat ovat alkaneet rähinöidä näille heidän lapsilleen, jotka olisivat kai vain halunneet leikkiinmukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kulttuurieroa...tuskin. Silkkaa välinpitämättömyys- ja kusipäisyyseroa se on.

(vaikkakin kurdikulttuurissa mun kokemukseni mukaan vallitsee hieman samansuuntainen veriveljeys ja kunniakäsite kuin romaneilla esimerkiksi)
Kyllä se noilla on kulttuurista kiinni ei elä maan tavalla ja kuvittelee että voivat tulla tänne elämään ja olemaan ja pitään meteleliä keskellä yötä miten tahtovat kun heitä nämä asiat ei koske. Ihan sama vaikka saisivat häädön kun heille se uus asunto aina annetaan jollekkin heistä ja koko suku siellä kuiteskin asuu ja metelöi huoh! Sanon mä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
hm. kesäisin puistot ovat usein hiljaisia paikkoja.
ja nytkään nämä eivät alkaneet rähinöidä kun et käyttäytynyt itse väärin heidän lapsia kohtaan.

Minusta on enemmänkin oksettava tyyppi se joka oli 6v ja sanoi että "älkää leikkikö sen kanssa". "oletpa tyhmä". hyvin opetettu pieni kiusanhenkij a syrjijä.

uskon vaan, että tällainen suomalainen kakaralauma on ensin syrjinyt ja kiusannut näitä kurdeja ja sitten hdiän vanhemmat hermostuneet syrjintään. ja tulleet paikalle sen jälkeen, kun suomilasten vanhemmat ovat alkaneet rähinöidä näille heidän lapsilleen, jotka olisivat kai vain halunneet leikkiinmukaan.
Mein puistossa käy mustia ja venäläisiä ja mustalaisiakin. Kukaan noista ei oo noin käyttäytynyt ja jos on ollut sanottavaa ni yleensä ihan ns normi lapsille siis suomalaisille. Nillä kun tuntuu kesällä kuulemma olla niin tylsää että tarvii tulla rikkoon paikkoja lastenleikkipaikalle. Sillee totesivat
 

Yhteistyössä