imetyksen lopetus

Mitenkäs muut on päässeet tissityksestä eroon? Meillä tytär (6kk) ei oikein pulloa huoli ja pikkuhiljaa haluaisin jo lopettaa imetyksen... Lusikkaruoka kyllä kelpaa,melkein mikä vaan,mut tissi on vähän edellytys nukahtelulle. Onko konsteja....?
 
entinen imettäjä
meijän typy nyt 7kk. saman asian kanssa pulmailtiin vain kuukausi sitten. ei huolinu pulloa eikä tuttia. mutta sitkeesti vaan pulloruokaa tarjosin, en lähteny tyttöä kuitenkaan huudattamaan et annoin sit päälle tisua. tuntu aluks et syö ikuisesti vaan rintaa. mutta nyt tissi maito juo enää yhden kerran yöllä tai oikeemmin aamulla (5-6) nukutaan paljon paremmin. eikai se kaikilla välttämättä toimi mutta älä luovuta =)
 
Meillä tyttö i suostunut pulloon ikinä, yritin kyllä sitkeästi n.6kk iässä,mutta ei niin ei..sitten imetin 10kk:ikäiseksi häntä,mutta otimme vippamukin kuvioon mukaan ja vähitellen siirryimme suoraan vippamukiin. Nyt tyttö täytti juuri 1v1kk ja juo jo ihan tavallisesta mukista suurimmaksi osaksi. Näin jälkikäteen aateltuna näin pääsimme kyllä helpoimmalla...
 
No me alotettiin se vierottaminen sillain, että tarkoituksella se iltaimetys tehtiin niin, että vaavi ei nukahda tissille. Vaan opetettiin nukahtamaan ilman, että nukahtaa tissi suuhun. Vaikein vaihe oli varmaan se yösyötön vierottaminen, mutta neuvolassa neuvoivat niin, että kannattaa isin herätä hyssyttelemään yöllä, kun vauva tajuaa, että isiltä ei ole muuta tarjolla kuin syliä jne. että äidiltä se osaa vaatia sitä tissiä jos äiti herää hyysäämään. Me ei annettu yöllä sit ollenkaan pulloa tai mitään ja vasta kun imetys loppui niin rupesi oikeestaan juomaan pullosta. Vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta onhan se helpompaa, kun ei oo enää niitä yösyöttöjä, mäkin imetin kuitenkin yli 8kk ja rupeshan se jo itelleenkin riittämään... Olipa hankalasti selitetty, mutta kun ei ajatus taas luista yhtään....
 
Sama "ongelma" meilläkin menneillään...
Päätin imettää puol vuotiaaksi jos vaan maitoa riittää ja tytär nyt 1v 2kk ja saa edelleen tissiä mutta vain nukkumaan mennessä sekä yöllä. Tuttia ei oo koskaan huolinut ja pullosta syöttö hyvin vähäistä että ei tähänkään olla opetettu.
Alkaa vaan pikku hiljaa väsyttää tää touhu :/
 
ReoK
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
Aika erikoinen vastaus sinulla!

Johtuuko nykynuorten huono-olo äitien imetyksen pituudesta? En ollut kuullutkaan.

Poika on nyt 7kk ja olen myös ajatellut lopettaa imettämisen. Siitä ei ole minulle mitään erikoista vaivaa eikä se ole erikoisen raskastakaan. Se vain ei ole "mun juttuni". Voin pitää lastani muuten sylissä ja näyttää muutenkin rakkauteni hänelle kuin tyrkkäämällä tissin huulille hulmuamaan. Baarissakin olen käynyt. Ei imetys sitä estä.

Itse en haluaisi taaperoani imettää, joten luulen että hankkiudumme tästä tapatissittelystä eroon, kunhan syksy tulee. Poika juo pullosta ja nokkamukista ja syö hyvin kaikkea mitä hänelle tarjoan.

Että näin. Yhteenvetona: Imettäminen ja imettämisen lopetus ovat jokaisen henkilökohtaisia päätöksiä, joita emme voi moittia. Ainoastaan tukea toistemme päätöksiä! :hug:
 
Helpommalla pääset, kun vaihdat lapsen suoraan lehmänmaidolle n. 10-11 kk ikäisenä. Sitten hän on jo innostunut uusista kyvyistä ja nauttii vippamukistakin. Nyt jos vaihdat pulloon niin on taas uusi vieroitus tulossa kun siirrytte mukista juomaan...

Mahtavaa että olet jaksanut tuon 6 kk jo imettää! Se on saavutus joka monelta jää tekemättä, osin siksikin että maito ei riitä. Jos olet niin onnekas että maitoa riittää, niin miksikäs et tarjoaisi sitä vauvallesi parhaan lämpöisenä vielä tulevan kolean syksyn :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
Kyllä minä lapsenikin parasta ajattelen ja baariin ei todellakaan ole kiirettä. Pikkuhiljaa imetystä olenkin lopettamassa, en niinkuin seinään. Mutta kylmä tosiasia on että rahaakin pitää jostain hankkia että voi lapsen elättää! Joten täytyy se imetys saada sen verran vähemmäksi että pystyy käymään koulun loppuun ja ehkä jopa töihin joskus menemään. Ihan lapsen parasta ajatellen. Tahdon pystyä turvaamaan lapsen tulevaisuuttakin..Että olisi mukava kun ensin ottaisit selvää motiiveista ennenkuin tulet moittimaan itsekkyydestä tai siitä että baasriin on kiire! Ärsyttää tuollainen tuomitseminen. Jos sinulla on mahdollisuuksia pitää lasta imetyksellä niin hyvä, mutta minulla ei loputtomiin ole.
 
juuliska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...

voi herran jumala sun tekstiä....!Minä en ole imettänyt kumpaakaan lastani enkä ole silti mitenkään itsekäs!Mun lapseni voivat erinomaisesti vaikkeivät ole tissi suussa 3vuotiaaksi olleet!Antakaa nyt hyvät ihmiset toisten tehdä niinkuin parhaaksi näkee!!!!! :eek:
 
marttiina
mä lopetan imetyksen tänään.tyttö 7kk. huutaa vaan tissiä ja lopulta nukahti ilman..miten saan maitoa menemään..ei huolinut pullosta eikä mukista..hitsi..kuinka kauan voi olla juomatta..tarjosin lypsy ja korviketta..
 
voi jestas miksei muka baaris vois käydä vaikka imettääki???kyl mä ainaki oon ollu muutaman kerran tän 5kk aikana ja edelleen imetän.....pumppaus ja korvikkeet on keksitty ei kukaan varmaan baarien takia imetystä taho lopettaa!ja puol vuotta o jo hyvä aika,siihen mäki tähtään,mut jos maitoo tulee nii sit viel lähemmäs vuoteen varmaanki,mut en kyl enää vuoden ikästä imetä...tavallista maitoohan niille saa jo antaa! tarviiko moralisoida jos joku lopettaa ennemmin ku kouluikäsenä :LOL:
 
ttt
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.


Niin helppoa ja mukavaa sinulle. Ajatteletko todella lapsesi parasta, vai vain imetyksen helppoutta ja mukavuutta itsellesi ?

Tiesitkö muuten, että äidinmaidossa on enemmän reikiä aiheuttavaa ainetta kuin lehmänmaidossa, jota puolitoistavuotiaalle jo ihan yleisesti saa antaa ?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
Täällä on onneksi jo tarpeeksi moni rähissyt tälle asiattomalle kommentille. Mielestäni niitä äitejä jotka ylipäätään imettävät pitäisi kannustaa eikä lynkata tällätavoin. Itselläni imettäminen keskeytyy vauvan puolenvuoden iällä, koska joudun palaamaan koulunpenkille.
 
Hahha
Janna: Mikään ei ole typerämmän näköistö kun äiti imettää jo isoa lasta eli 2 vuotiasta. Sen ikäinen ei enää tarvitse äidinmaitoa, mutta taitaapa olla äiti liian kiintynyt lapseensa ja tapoihin kun ei imetystä lopata. Sen ikäinen on kuitenkin muuta kun sylivauva, tai ainakin pitäisi olla...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.
se ei ainakaan lapselle ole parasta jos äiti väkisin yrittää imettää (nimimerk. kokemusta on). Vauva vaistoaa jos äiti tippa linssissä hammasta purren yrittää. Ei se ole enää kivaa kenellekään. Ap ei ilmeisesti tämän asian takia lopeta mutta on iso ryhmä äitejä joille imetys on pakkojuttu ja siitä ei mielestäni pitäisi syyllistää.
 
RPM
Mun mielestä imetys, kestää sit minkä aikaa vaan on hyväksi lapselle.
Teet tietenkin niin kuin parhaaksi näet, todella tärkeää on sinun saada opiskelutkin suoritettua noin niinku vastaisuuden varalle.
Ei sitä ikuisuutta voi kotona olla ja sitten vielä ilman ammattia joskus se opiskelu ja työhön meno kuitenkin edessä on. Tsemppiä sulle !

Mutta sen haluan kyllä näiltä jotka meinaavat et taaperoa ei tarvitse imettää kysyä: Minkä takia Unisef suosittaa 2v asti imetystä jos se on niin huono asia?
Mietin vaan että kyllä ne on sitte sellasen sammakon suustaan päästäneet jos se on noin huoniksi lapselle!
 
ttt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2006 klo 12:51 RPM kirjoitti:
Mutta sen haluan kyllä näiltä jotka meinaavat et taaperoa ei tarvitse imettää kysyä: Minkä takia Unisef suosittaa 2v asti imetystä jos se on niin huono asia?
Mietin vaan että kyllä ne on sitte sellasen sammakon suustaan päästäneet jos se on noin huoniksi lapselle!
Käsittääkseni suosituksen taustalla on se, että se on annettu maailmanlaajuisesti. Eli halutaan myös ehkäistä sitä, että kehitysmaissa ei annettaisi likaista vettä juotavaksi pienille lapsille, kaikillahan ei siellä ole mahdollisuutta antaa maitoa/puhdasta vettä.

Käsittääkseni äidinmaito ei ole huonoksi lapselle, eikä ketään sitä mielestäni täällä ole väittänytkään minun nähdäkseni. Heittoni hampaiden hyvinvoinnista oli hammaslääkäreiden tutkimustietoa, enkä tarkoittanut, että hampaiden hyvinvoinnin vuoksi ei saisi imettää yli vuoden ikäistä, tai että imetys tuon ikäiselle olisi jollakin tavalla vaarallista, vaan enemminkin tuodakseni myös näkökulman, että imetykseenkään ei kannata suhtautua vain yhdeltä omalta näkökantiltaan, kuten ensimmäinen imetyksen lopettamiseen puuttuva arvostelija teki.
 
Mä aloin opettaa poikaa pullolle kun hän oli 5kk. Aloitin illasta. Ennen nukahtamista ensin annoin pulloa ja sitten jatkoin rinnalla. Eka meni pari tippaa pullosta ja tovin päästä koko nukahtamismaito pullosta. Sitten hiljalleen aina siirsin yhden imetyskerran pulloksi ja lopulta poika oli kokonaan pullolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2006 klo 12:21 Hahha kirjoitti:
Janna: Mikään ei ole typerämmän näköistö kun äiti imettää jo isoa lasta eli 2 vuotiasta. Sen ikäinen ei enää tarvitse äidinmaitoa, mutta taitaapa olla äiti liian kiintynyt lapseensa ja tapoihin kun ei imetystä lopata. Sen ikäinen on kuitenkin muuta kun sylivauva, tai ainakin pitäisi olla...
Samaa mieltä. Ja mikäs janna on muita moralisoimaan..voi että säälittää tuommoset ahdasmieliset luuserit jotka ei muita tapoja hyväksy kuin omansa. Ja vielä näin tulenarassa ja monelle naiselle arassa aiheessa kuin imetys. Häpeä, janna! Ja tule tolkkuihisi.
 
-Tumpula-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2006 klo 11:54 ttt kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että äidinmaidossa on enemmän reikiä aiheuttavaa ainetta kuin lehmänmaidossa, jota puolitoistavuotiaalle jo ihan yleisesti saa antaa ?
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, totean että uusimmat tutkimukset todistavat päinvastaista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:32 Rinaldos kirjoitti:
Sama "ongelma" meilläkin menneillään...
Päätin imettää puol vuotiaaksi jos vaan maitoa riittää ja tytär nyt 1v 2kk ja saa edelleen tissiä mutta vain nukkumaan mennessä sekä yöllä. Tuttia ei oo koskaan huolinut ja pullosta syöttö hyvin vähäistä että ei tähänkään olla opetettu.
Alkaa vaan pikku hiljaa väsyttää tää touhu :/
Ihanaa, löytyi vuoden vanha mun viesti ja arvatkaas mitä, nyt on menny viikko ilman tissiä B)
 
Harakrankka
Meilläkään ei neiti 5-kuisena ollu pullosta suostunu koskaan juomaan!

Aloin sit aina ennen imetystä antaa pullosta vähän, aluks sylki vain pullon suusta mut pikkuhiljaa alkoi juomaan siitä!

Nyt typy 6kk ja kokonaan pullolla. Halusin kans lopettaa imettämisen, ei vain tuntunu enää luontevalle, ja alkoi se jo kipeääkin tekemään!
 
Minä olen TÄYSIN imetyksen puolesta 6kk saakka ja suosittelen jatkaamaan sinne 1v saakka osittain muun ruoan ohessa. Se tissimaito on vauvan ruoansulatukselle sitä helpointa sulattaa. Lehmänmaitoa tai soijamaitoa vasta 1 vuoden iän jälkeen, kun se ruoansulatuselimistö on hieman kehittyneempi. Koittakaa jaksaa ja tehkää imetystilanteesta miellyttävä, suklaata vaikka pöydälle ja sitä napsien ja telkkua katsellen kun vauva syö ;-) Näin itse pysyin motivoituneena.

Pitää ihan kysyä, miksi olette niin kovin aikaisessa vaiheessa imettämiseen kypsyneet? Tämä siis silkkaa uteliaisuutta ketään tuomitsematta, minulla kun ei vielä sitä huonoa kokemusta imetyksestä ole ja nyt vasta himmaillaan kun tyttö on 1v.
 
Saman asian kans täällä painitaan...Poika jo 1v.1kk ja imetys piti lopettaa jo toukokuulla mutta niin se vaan jatkuu.Poika ei ole ikinä ottanut pullosta mitään eikä minkään valtakunnan korvikkeita ole suostunu ikinä syömään muuten oisin lopettanu jo aiksemmin.Likkoja oon imettäny 5-7kk ja maito vaan loppunu mutta nyt tuntuu että ei lopu.Tosin meillä tissitellään vain iltasin eikä päivällä lainkaan.Vain hätä tapaukses muutama päivä sit oli pakko antaa koska ruuat jäi kotio ja poika ei malttanu odottaa et oisin kaupasta hakenu.Tavallista maitoa ei ota mukista muuta kuin pari hörppyä,olen kyllä lämmittäny ja antanu kylmänä ja siltä väliltä mutta ei kelpaa.Mutta ennen 1.5v. meillä ei kyllä enää tissiä syödä!! :D Sitä ennen on loputtava jolllain keinolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
Katsos vain, kerrankin löysin sielun kumppanin. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. MInulla poika 1.7v ja tissittely jatkuu. Minä en koe sitä rasitteena, päinvastoin. Poika on ollut terve kuin pukki, yksi ainokainen nuha on sairastettu. En tiedä onko tissittely siihen vaikuttanut, on voinut..
 

Yhteistyössä