IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Ketjun otsikkoa ei taida jälkikäteen päästä muokkaamaan, joten varmasti helpointa aloittaa pian uusi jatkoketju ilman aikarajoitusta :) Tosi ihanaa, että meitä hoidoista plussanneita löytää paikalle keskustelemaan! Mielellään tosiaan itsekin pysyn mukana, varmasti tulee käytyä lukemassa kuulumisia vauvan syntymän jälkeenkin.

risukasa Aivan mahtavaa, tosi hyvältähän tuo tulos kuulostaa :heart: Nyt vaan kovasti tsemppiä varhaisultran odotteluun!

Toive13 Onnea hyvistä RU-kuulumisista ja puolivälin saavuttamisesta! :)

skorppari Tosi hyvä, että pahoinvointi on alkanut hellittää, mukavampi viettää kesää ilman jatkuvaa huonoa oloa!

Rubus Suuret onnittelut plussasta :heart: Ja tervetuloa mukaan! Odottavan aika on aina niiiin pitkä, mutta toivotaan että nämä pari viikkoa menee nopeasti ja saatte ultrasta hyviä kuulumisia!

Täällä äitiyslomaa on jo viikko takana, nyt tuntuu että aika juoksee! Kotona on jaksanut aika hyvin vielä touhuta, iltapäivällä on tosin yleensä ohjelmassa päiväunet tai vähintään on pakko päästä makuulle lepuuttamaan. Viimeisiä pyykkejä on pesty ja seuraavaksi alan varmaan miettiä, jos pakkaseen leipoisi jotain tai tekisi ruokaa valmiiksi...:D

Synnytyksestä ei vielä ole ollut lisääntyviä merkkejä, paitsi että supistelua on nyt jonkun verran enemmän, mutta valtaosa on vielä kivuttomia. Kävely ja autossa istuminen alkaa olla noiden takia aika epämukavaa. Sairaalakassia on pakattu jo, vielä pitäisi pillimehuja ja energiapatukoita/suklaata tms hankkia evääksi :)

Vauvan liikkeitä on tullut tarkkailtua ja eilen tein liikelaskentaakin vaikka vauva oli hyvin liikkunut koko päivän mittaan. On vaan vähän ristiriitaisia mielestäni ne ohjeet, että kuinka paljon pitäisi tarkkailla / laskea tässä viimeisten viikkojen aikana... No onneksi täyttyi nuo liikkeet tosiaan helposti laskennassa. Välillä huolestuttaa meneekö vielä loppuraskaus hyvin ja haluaisi vauvan jo kovasti syliin!

Seuraava neuvolakäynti on perjantaina ja nyt niitä onkin sitten viikon välein loppuun saakka.

aurora 35+6
 
IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorePCO, sperman v-a31.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 14.7. neuvola, 21.7. rakenneultra
skorppari 10.7. neuvola
aurora neuvolat 4.7., 11.7., 18.7., 24.7., 31.7.


Syntyneet :heart:

Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Rubus!! Meillä on sama LA ;) kyseinen päivä on itelle muutenkin erityinen, kun esikoiseni ja vielä ainoani täyttää sillon 18v :heart: ihan uskomaton sattuma kyllä.. toivottavasti tää paras mahdollinen lahjatilaus ei katoa matkalla.
 
risukasa ja Rubus, tervetuloa ketjuun mukaan!
Mun mielestä ainakin on kiva kun täällä on eri vaiheissa raskautta olevia :)

aurora, kivalta kuulostaa kun oot vielä jaksanu kotona touhuilla. Täälläkin olisi edessä sairaalakassin pakkaaminen. Mä en ole tota liikelaskentaa tehnyt juurikaan kun vauva tuntuu liikkuvan niin paljon, ettei ole tullut huolta sen hyvinvoinnista. Pari kertaa oon laskeskellut liikkeitä ja yleensä 10 liikettä tulee jo noin 10-15 minuutissa täyteen.

Mulla vointi päivittäin vaihteleva. Eilen oli aika tuskainen olo, vauva jotenkin painoi niin kovasti mua tonne takapuoleen ja lantioon että kävely tuntui tosi kurjalta.
Nyt en oo varma onko nää kivut mitä mulla on ollut supisteluja vai liitoskipuja. Luulin ensin että on suppareita mutta nyt arvelenkin niiden olevan liitoskipuja. Kivut kuitenkin tulee ja menee ja kestää yleensä noin muutaman minuutin. Supparithan ei kai yleensä niin kauaa kestä. Kipu tuntuu sellaisena puristavana "renkaana" lantiolla ja alaselässä, mutta mun mielestä siihen ei liity kohdun kovettumista. Yöaikaiseen kipuiluun on auttanut kun laitoin itselleni yhden lisäpatjan sänkyyn niin alusta on pehmeämpi ja sitten imetystyyny polvien välissä.
Täytyy ensi viikon neuvolassa kysellä lisää noista kivuista.

Eilen illalla vauvan liikkeetkin tuntui tosi epämukavilta ja kivuliailta. Pari kertaa tuli tosi kovia muksahduksia tonne virtsarakon seudulle ja ne tuntui todella ikäviltä :/ Silti hyvä että vauva liikkuu :) Välillä tuntuu että sais jo kohta syntyä jos tää loppuaika on näin tuskaista... En jotenkaan oo koskaan tajunnut että raskausaika voi tosiaan olla näin raskasta. Ajattelin että se on vaan yhtä onnea ja vaaleanpunaista pilvenhattaraa.

Kauheen negatiiviselta nyt kuulostaa tää tilitys, joten jotain positiivistakin: Oon saanut viimeisetkin vauvan vaatteet pestyä ja silitettyä ja järjesteltyä laatikoihin. Ja pinnasänkyyn laitoin lakanat valmiiksi! Enää ei puutu kuin itse vauva :)

katiri 34+3
 
Onnittelut kaikille uusille plussanneille, tervetuloa mukaan! Kuulostaa niin tutulta nuo jokaisen pelot ja jännitykset eri vaiheissa.

Meillä kotielämää/vauva-arkea kohta kaksi viikkoa takana, ja olen nauttinut joka hetkestä! Vauva on aivan ihana, ja todella helppo, itkee vain jos on kakka housussa tai nälkä. Kyllä tämä on kaiken vaivan ja odotuksen arvoista! (Takana 5 ivf ja melkein 8 vuotta...)

Mulle tehtiin siis sektio, kun vauva oli perätilassa, eikä ulkokäännöskään onnistunut. Nyt olen toipunut jo leikkauksesta, ja pystyn jo lenkkeilemään ja elämään muutenkin normaalisti. Maito nousi kaksi päivää sektiosta, ja tyttö on pelkästään rintaruokinnassa. Tulisi nyt vain ne kunnon kesäkelit, että pääsisi vaunuttelemaan.

IMD ja tyttö 16 vrk
 
IMD kuulostaa tosi ihanalta tuo teidän vauva-arki. Ja mukavaa kun on tyytyväinen vauva :) Mäkin niin odottelen tota vaihetta ja sitä että pääsee taas kunnolla lenkkeilemään! Hyvä että olet toipunut sektiosta niin hyvin. Mukavaa vauva-arkea teille!

Sitten omaa napaa: Kävin tänään äitiyspolilla päivystyksessä kun koko illan ja yön supisteli kipeästi, ei kylläkään säännöllisesti. Vauvan sydänkäyrä hyvä ja muutamia supistuksiakin piirtyi käyrälle. Lääkärin tutkimuksessa sitten tulikin ilmi että kohdun ulkosuu on jo sentin avoinna ja paikat pehminneet. Kohdunkaulaa jäljellä n.1,5 cm mikä on kuulemma aika vähän ensisynnyttäjälle. Vauvan pää jo lantiossa laskeutuneena eli on kuulemma lähtökuopissa.
Periaatteessa siis kai tämä vauveli voi lähteä syntymään milloin vaan ja lääkäri arveli että lähiviikkoina syntyisi. Sanoi, että tuskin ainakaan laskettuun aikaan päästään.
Sain kortisonipistoksen vauvan keuhkoja kypsyttämään ja huomenna pitää vielä mennä uudelle pistokselle. Lisäksi sain pistoksen supistuksia estämään. Vauvan painoarvio oli 2300 g eli normaalikokoinen on viikkoihin nähden.
Nyt pääsin kotiin ja kehoituksen lepäillä mahdollisimman paljon.
Lääkäri oli kovin positiivinen siitä että hyvillä viikoilla jo mennään, mutta sanoi kuitenkin että olisi hyvä päästä rv 35 saakka, jotta vauva ei tarvitsisi apua hengittelyyn. No, ei tässä ole kuin muutama päivä siihen. Kuulemma kortisonipistoksen vaikutuskin on parhaimmillaan vasta viikon päästä. Pitää koittaa nyt todella ottaa levon kannalta.
Sairaalakassin vois kyllä nyt pakata valmiiks :)

katiri 34+4
 
Viimeksi muokattu:
IMD: hyvä että sinullakin sektio sujui hyvin. Mä olin kans yllättynyt, miten hyvin ja helposti toivuin sektiosta. Maito nousi minullakin nopeasti ja pelkällä rintamaidolla mennään täälläkin, on helppoa kun vauvan ruoka aina saatavilla. Meillä on kans perustyytyväinen vauva, ei paljoa itke ja ollaan käyty melkein päivittäin kaupungilla ja kylässä kun vauva ei tunnu häiriintyvän vieraista ja shoppailusta. Ei me kauaa olla koskaan missään, pari tuntia kerrallaan, ollaan nyt opeteltu syömään ilman imetystyynyjä/tyynyjen tukea, niin onnistuu kahvilassakin. Lisäksi vauva viihtyy hyvin Baby Björnin kantorepussa (One -malli), joten se on aina varalla, jos alkaa kitinä. Lisäksi on kantoliina. Viikonloppuna on ekat sukujuhlat, hieman jänskättää miten siellä menee.

katiri: tsemppiä viime metreille, kuulostaa silti, että synnytät melko pian :) Tukala olotila on siis saanut aikaan kypsymistä kohdunsuulla, mikä on hyvä asia! Kohta teillä on pienokainen sylissä!

Onnea Rubus plussasta. :flower:

Meidän Perhe -lehdessä oli artikkeli lapsettomuudesta ja siittiöiden luovutuksesta, tuli ihan kyyneleet silmiin, kun artikkelin aihe ja parin tuntemukset tuli niin lähelle. Lisäksi olen ikuisesti niin superkiitollinen sille miehelle, joka on mahdollistanut meidän vauvan luovuttamalla siittiöitä. Uskomattoman ihanan lahjan hän on meille antanut, lahja nukkua tuhisee tällä hetkellä kopassaan :heart:
 
Moikka pitkästä aikaa! Oon jotenkin ollut niin lomafiiliksissä, että en ole jaksanut tänne kirjoitella mitään, vaikka oonkin teidän juttuja käynyt lukemassa.

risukasa ja Rubus, hurjasti onnea plussasta ja tervetuloa mukaan! :heart: On aina niin ihanaa saada tänne lisää plussanneita. On se vaan niin ihmeellinen hetki, kun saa ne kauan odotetut kaksi viivaa tikkuun. :)

skorppari, mahtava juttu, että pahoinvointi on alkanut helpottaan. :) Mä ainakin pystyin alkamaan nauttimaan raskaudesta enemmän sen loputtua, vaikka hieman pelottavaa aluksi olikin, kun ei ollut enää niin selkeitä oireita muistuttamassa, että kaikki on hyvin.

aurora, kivaa, että siellä alkaa olla jo kaikki valmiina vauvaa varten ja äippäloma on sujunut hyvin. :) Munkin sairaalakassiin lähtee mukaan takuulla Fazerin sininen! Sitä on ollut ikävä tän ruokaremontin myötä. :D

katiri, voi kuinka jännittävää! Ajatella, että vauva saattaa olla jo pian täällä! :heart: Toivottavasti malttaisi vielä kuitenkin hetken, vaikka kivan kokoinen jo onkin ja viikotkin on jo hyvät. Hurjasti tsemppiä viimeisiin hetkiin. :)

IMD ja RBB, ihanaa kuulla teidän vauva-arjesta. :heart: Ihan kyyneleet tulee silmiin, kun vaan ajattelee kuinka mahtavaa aikaa elätte nyt. Kovasti jo itsekin odotan sitä, että saisi marraskuulla pikkuisen syliin. :)

Mä tunsin ekat hentoiset potkut kädellä rv 18+0. :heart: Sen jälkeen potkuja ja myllerrystä on ollut tasaiseen tahtiin. Mistään kovista potkuista ei vielä voi puhua, mutta tuntuvat kuitenkin suht selkeästi, kun alkaa kuulostelemaan. Rakenneultraan on vielä reilu kaksi viikkoa ja millään en malttaisi odottaa! Onneksi siinä välissä pääsee neuvolaan käymään. Hieman harmittaa, kun ens kerralla oma neuvolantäti on lomalla. Vähän myös jännittää tuo kohdunkaulan tilanne. Sehän oli pari viikkoa sitten vain kaksi senttiä. Hurjaa, jos sitä ei lääkärin toimesta tässä välissä tarkisteta, jos supistuksia ei tule, kun toka lääkäri on joskus ikuisuuden päästä! Onneksi rakenneultra sentään on tulossa, niin siellä varmaan katsotaan ultralla tarkka mitta.

Näin lomalla on ollut energiaa puuhastella kaikenlaista vauvaa ajatellen. Maalasin käytettynä ostetun hoitopöydän ja tuossa se nyt odottelee käyttäjäänsä. Vaatteista leikkailin tänään hintalappuja pois, niin ajattelin pestä ne jossain välissä. Saisi sitten laittaa jo hoitopöydän laatikoihin talteen. Ostettiin uusi iso pesukone ja kuivausrumpu, niin nyt on hyvä pyykätä. :)

Vaikka neuvolasta sanottiin, että sokerimittauksia ei tarvitse jatkaa, niin oon mittaillut niitä silti silloin tällöin. On ollut kiva huomata, että pystyn syömään ihan normaalia kotiruokaa. Tällä viikolla tein tummasta makaronista makaronilaatikkoa ja hyvin pysyi sokerit aisoissa sen syömisen jälkeen. :) Salaatin syönti on kasvanut varmaan 500% entisestä, kun oon oppinut tekeen hyviä salaatteja. Vaikka sitä välillä harmittaa, että ei saa herkutella miten sattuu, niin hyväksi tämä homma vain on. En ole ollut kyllä täysin ilman herkkuja, vaan niitä on tullut syötyä kohtuudella. Pystyn syömään herkkuja parhaiten ruoan päälle ja esim. Eskimopuikko ei nosta silloin sokereita. Onneksi on kesä, niin saa herkutella mansikoilla ja herneillä! :) Mansikat maistuu uskomattoman makeilta, kun sokerin käyttö on vähentynyt merkittävästi. :)

Ajatella, että huomenna alkaa jo 20. raskausviikko ja puoliväliin on enää viikko aikaa! Niin se aika rientää. :)

Hydra 18+6
 
Aattelin jo jossain vaiheessa että jättäsin väliin koko varhais uä:n kun edullisin paikka on kesätauolla ja käytännössä oli vaan 2 vaihtoehtoo joissa kummassakin suolanen tuplahinta Fertinovaan nähden! Mietin että kun kuitenkin käsken neuvolassa sillon 8+5 että yrittäs kuunnella sydänääniä, niin jos ei kuuluis, niin mun ois kuitenkin taas pakko mennä uuteen ultraan (vaikka edellisessä kaikki oiskin ollu kunnossa). Jos kuuluis, niin voisin hyvinkin odotella np-ultraa eikä koko varhaisultraa tarviskaan.

Mut eilen mulle soitettiin yllättäen klinikalta että lääkäri haluaa nähdä ja tutkia vielä ennen kesätaukoo vaikka ite en ois näin aikasin (rv6+0) mennykään.. ilmeisesti oon munasolujen pakastuksen takia jonkinlainen ennakkotapaus ja sain käynnin ilmaseks! Tänään siis oli eka varhais uä ja kyllä se ainakin oikeessa paikassa oli ja sikiökalvo ja ruskuaispussikin näky mut ei mitään merkkiä alkiosta, vaikka yritti painella mahaakin....kun kuitenkin edes jotain vois/pitäs (?) jo näkyä tässä vaiheessa :'( ja kun lukenu nyt hirveen määrän netistä muiden juttuja niin useimmilla näkyny jopa jo sykekin.. tai jos ei oo näkyny mitään niin ollukin ovulaatio myöhemmin, mutta näissä hoidoissahan se ei oo mahdollista. Että tässäköhän tää sit oli. Jäi vaan hirvee epävarmuus ja se sama epäusko palas vielä pahempana mikä oli sen ekan hcg-mittauksen jälkeen :( Laittaa suosituksen että pääsisin neuvolan kautta julkiselle uuteen ultraan. Alan huomisesta lähtien vähentää luge-annosta ja jätän rv7 mennessä kokonaan pois. Saa nähdä alkaako valua sitten pihalle joku tyhjä pussi....
Lääkäri kyllä onnitteli kahteenkin kertaan mikä tuntu hiukan omituiselta ja täysin ennenaikaselta kun mitään ei oo nähtykään eikä välttämättä oo (enää) edes olemassa. Onhan se kiva tietää ettei oo ainakaan kohdun ulkonen mutta vasta sykkeen näkemisen jälkeen uskaltasin jo oikeesti edes varovasti riemuita.
 
Viimeksi muokattu:
Muoks Risukasa, älä ihmeessä luovu toivosta, ultrassa näkyi kuitenkin merkit raskauden alkamisesta! Uskon, että lääkäri otti vaan ultraan sut liian aikaisin ja tosi huono juttu jos se nyt turhaan sai huolestumaan. Meilläkin ultra annettiin vasta 7+ viikolla jotta alkio ja syke näkyisi. Voimia odotukseen ja toivottavasti pääset pian uusintaultraan ja silloin näkyy sykekin :hug:

IMD Ihanasti teillä on lähtenyt vauvan kanssa elo liikkeelle :heart: Tosi mukava kuulla, että oot palautunut sektiosta noin nopeasti. On kyllä kiva kesävauvaa kanssa, kun pääsee nopeasti ulkoilemaan, ja toisaalta hyvä ettei ole ollut nyt turhan kuumaa keliä kuitenkaan! Itsekin niin jo odottaa vauvan syntymää, tosi vaikea kyllä edelleen tajuta että meitä on sitten kolme täällä kotona!

katiri Miten jännää, ihana että teillä voi vauva olla jo pian sylissä! :heart: Varmasti kaikki menee hyvin vaikka lähtisi jo syntymään ja tietysti hyvä juttu, että sait ne kortisonipistokset varmuuden vuoksi. Nyt vaan lepoa hyvällä omallatunnolla ja laitat miehen passaamaan sua ;) Mullakin tää loppuraskaus on oikeasti ollut nimensä veroista, raskasta... Kyllä odottaa jo kovasti sitä synnytystä ja synnytykseen liittyvät pelot aika hyvin alkaa hälvetäkin kun haluaisi pikkuisen kovasti maailmaan.

Hydra Ihana kun potkuja on ruvennut jo tuntumaan! :heart: Meillä pitkään oli niin, että aina kun mies koitti tunnustella mahan päältä, vauva ei varmasti potkaissut, ja kun mies otti käden pois alkoi taas liikuskella :D Nyt usein mies juttelee mahalle iltaisin niin siellä alkaa kova möyrintä, selkeästi tunnistaa äänen jo! Hieno juttu että oot löytänyt sopivan ruokavalion ja varmasti tekee pelkkää hyvää. Mulla lipsuu syöminen vähän liiaksikin ja muutaman kuukauden painonpudotusurakka on varmasti edessä :( Salaatit on myös mun suurinta herkkua, odotan kyllä että saisi syödä taas vuohenjuustosalaattia joka on ihan suosikki!

Me käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan Taysissa ja nyt tiedetään siis mihin pitää mennä ja milloin sairaalaan kannattaa lähteä. Oli kyllä vähän yllätys, että ne tilat on sen verran vanhanaikaiset ja ahtaat (näin kätilö niitä itse kuvaili) vaikka Taysissa hoidetaan yli 5000 synnytystä vuodessa. Henkilökunta on kuitenkin varmasti todella osaavaa ja luottavaisin mielin olen sinne menossa. Se oli itselle uutta että tuolla on myös joitakin perhehuoneita eli jos sellaisen saa niin myös mies voi jäädä sairaalaan kotiinpääsyä odottamaan ja vauvaa hoitamaan.

Tänään oli myös neuvola, vauva on aika lailla lähtökuopissa ja pää ei enää paljoa heilunut siellä lantiossa. Turvotusta valitettavasti on ja paino jatkaa edelleen nousua. Pelkään että kokonaisnousu saattaa olla lopussa jopa 18-20 kg kovan turvotuksen takia :( Verenpaineet edelleen ok rajoissa ja pissakin puhdas tällä kertaa. Myös streptokokkitesti oli negatiivinen eli siitä ei nyt tarvitse huolehtia.

Nyt viikonlopun viettoon ja nauttimaan lämmöstä :)

aurora 36+1
 
Viimeksi muokattu:
risukasa Älä vielä luovu toivosta! On kuitenkin niin yksilöllistä ja veikkaisin että jossain määrin myös ultraajan kokemuksesta kiinni, että mitä näkyy niin varhaisessa ultassa. Toivottavasti saat vielä hyviä uutisia ja alkio+syke löytyy!

Hydrangea Varmasti huikea tunne, kun huomaa ensimmäiset potkut :)

Mä olen koko viikon panikoinut enemmän ja vähemmän, kun viikko sitten tuli melko runsastakin verenvuotoa, mikä loppui kuitenkin yhtä pian kun alkoikin. No hcg arvo oli hyvä ja viikko on mennyt sujuvasti ilman mitään, kunnes taas tänään alkoi vuotamaan hiukan kirkasta verta ja vähän runsaammin ruskeaa vuotoa. Tänään ilmaantui myös alavatsalle menkkamaisia kipuja, aiemmin vaan pieniä jomotuksia ollut.. Sain onneksi ultraan ajan ja kyllähän sieltä kohdusta jotain löytyi :heart: En ole ikinä ollut yhtä helpottunut! Sykettä ei näkynyt, mutta vastasi viikkoja 6+0 ja sikiökaikua näkyi myös. Käsittääkseni sykettä ei useinkaan näy vielä tässä vaiheessa, että parin pvän päästä vois jo näkyäkin?
Olo on kuitenkin helpottunut, lääkäri sanoi että näyttäisi kaikki olevan hyvin. Sitten uudestaan yhteys jos alkaa runsas vuoto.. Seuraava, eli se virallinen varhaisulta on sitten reilu viikon päästä!
 
Äläpäs nyt murehdi ennakkoon Risukasa, vaikka helpommin sanottu kuin tehty. Sikiön näkyvyys riippuu kovin paljon laitteista ja ultraajasta. Itse olen sen voinut todeta, kun kolme eri henkilöä on ultrannut tämän odotuksen aikana. Vaikka klinikka olisikin 'tunnettu' voi laitteet olla kuitenkin huonot ja pienen, pieni alkio ei välttämättä niillä vehkeillä näy. Meidän hoitava lääkäri kielsi tulemasta ennen 7+ viikkoja. Hän sanoi, että turhaa aiheuttaa huolta ja murhetta jos sykettä ei vielä näy. Ja sitähän ei voi tietää, milloin alkio on kiinnittynyt kohtuun, vaikka siirtopäivä olisikin tarkalleen tiedossa.

Ymmärrän kyllä huolesi! Hienoa kuitenkin, että olette päässeet onnistuneesti siirtoon ja kyllä siellä kiinnittymistä jokatapauksessa on tapahtunut. Kyllä te onnistutte tässä prosessi!!
 
Niin.. jotenkin vaan olettas että tommosella hedelmöitysklinikalla ois kaikki laitteet huipputekniikkaa, eikä tyyliin jokkut terveyskeskuksen kivikautiset, ja siellä ois kokeneimmat asiantuntijat jotka nähny vaikka mitä. Eikä siinä ehkä vielä niin mitään jos ei syke erottus mut kun ei näkyny koko alkioo! :( Voisko se olla jossain ruskuaispussin takana vai? En tiä.... Onneks se lääkäri ei vaikuttanu kovin huolestuneelta. Ruskuaispussi kuulema tarkottaa että alkionkin muodostus on alkanu, vaikkei jatkuiskaan, eikä ns. täysin varsinainen tuulimuna. Vaikka lohduttaapa hirveesti jos siellä ei kuitenkaan mitään ois.
Mut ei kai tässä muutakaan voi kun toivoo että se alkion muodostuskin ois yhtä yksilöllistä kun hcg arvonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Hydrangea, teillähän on valmistelut vauvaa varten jo hyvin käynnissä :) Kiva kun sokerit on asettuneet ja tosiaan hyvä kun kesällä voi herkutella tuoreilla marjoilla :) Mulla rakenneultrassa kätilö ei pystynyt katsomaan kohdunkaulan pituutta, koska sillä ei ollut sitä ultralaitetta millä ultrataan sisäkautta. Rakenneultra tehtiin siitä mahan päältä ja kätilö lähetti mut sitten erikseen lääkärille joka katsoi kohdunkaulan pituuden. Mulla oli silloin jo alkanut tulemaan harjoitussupistuksia. Mulla silloin kohdunkaula oli 4,5 cm, joten toi sun 2,5 cm kuulostaa kyllä kieltämättä aika lyhyeltä. Mutta toivottavasti sulla ei ala supistelemaan ennenaikaisesti ja pyydät sitten herkästi aikaa lääkärille jos tulee suppareita. Ihanaa kun sulla vauvan potkut vahvistuu :)

risukasa, tosi harmi kun ultrauksesta jäi nyt vaan ylimääräistä huolta. Toivotaan kuitenkin että seuraavassa ultrassa syke löytyisi ja saisit hyviä uutisia. Jaksamista sen odotteluun.

aurora, hyvä että synnytyssairaalassa tutustumisesta jäi turvallinen olo. Samoin meilläkin siitä käynnistä ja nyt myös tuolta äitiyspolikäynneiltä on jäänyt tosi hyvä fiilis kun kätilöt ja lääkärit ovat olleet niin mukavia ja ammattitaitoisen oloisia. Meillä myös on toiveena saada perhehuone synnytyksen jälkeen. Kuulemma ensisynnyttäjät ovat siinä etusijalla. Toivon vaan että tää vauva syntyisi vasta kun mies jää 3 viikon päästä lomalle niin pääsee sitten hänkin nauttimaan vauvan ensihetkistä kunnolla ja rauhassa. Tarkoituksena oli että mies pitää sitten sen 3 viikon isyysloman kesälomansa jälkeen niin tulis sitten pitkä loma jolloin ehtii tutustua vauvaan.
Toivotaan että sulla sitten turvotukset lähtee synnytyksen jälkeen nopeasti. Mulla painoa tullut aika maltillisesti, noin 7 kg. Oonkin välillä sen perusteella vähän turhankin helposti antanut itselleni luvan herkutella.

Rubus, kurjia noi vuodot. Toivottavasti loppuvat. Tsemppiä ultran odotteluun!

Täällä supistelut helpotti eilen saadun Bricanyl-lääkkeen myötä. Eilinen ilta meni ihan kivuttomasti muutamaa supistusta lukuun ottamatta. Silti yö meni valvoskellessa kun tuli vähän huolta siitä vauvan mahdollisesta ennenaikaisesta syntymästä. Sitä vaan toivoisi että oma lapsi saa parhaat mahdolliset lähtökohdat tähän elämään ja syntyisi täysiaikaisena ja terveenä. Mutta yritän olla nyt murehtimatta siitä kun joka tapauksessa näin hyvillä viikoilla mennään ja supistuksetkin on helpottanut. Tänään kävin saamassa toisen kortisonipistoksen vauvan keuhkoja kypsyttämään ja kätilö taas sanoi että ei usko vauvan vielä syntyvän :) Oli eri mieltä lääkärin kanssa. Ei oikein tiedä ketä pitäisi uskoa, mutta eihän näitä asioita tietenkään kukaan pysty niin tarkkaan ennustamaan. Joka tapauksessa vauva syntyy seuraavien n.7 viikon kuluessa ja se on tärkeintä :)

katiri 34+5
 
Aurinkoista huomenta! (Vihdoin se aurinko näyttäytyy)

Onnea uusille plussanneille ja tervetuloa :)

Aurora Harmillista se turvotus.. Jospa lähiviikkoina helpottaa,sitten kun pikkuinen syntyy :) Itse en tiedä yhtään, onko pää kiinnittinyt. Tässä kun on ollut näitä ylimääräisiä lääkärin käyntejä, niin jokainen on sanonut että hyvin alhaalla on, mutta tiedä sitten onko kiinnittinyt. Pidemmän aikaa jos on pystyssä ja liikkeesä, tuntuu todella kovakin paineen tunne, ihan alhaalla.. : /
Tunteekohan sen pään kiinnittymisen jotenkin?!

Hyfrangea ihanaa, onnea ihanista tuntuvista liikkeistä :heart:

RBB ja IMD Kiva kuulla että arki vauvan kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin molemmilla! Ihanaa, nauttikaa :) Nyt tosiaan alkaa hyvät kesäkelitkin, niin pääsee ulkoilemaan ja nauttimaan auringosta.

Katiri Täälläkin nyt parina yönä vaivanneet supistukset. Herännyt usein 3-5 maissa mahan kovettumiseen ja välillä ikävän tuntuisia, menkkamaisia supistuksia ovat niin että selän puolellekin tuntuu :/ Aivan kivikovana maha useamman minuutin ajan..
Alkaa tosiaan nyt näillä viikoilla näitä vaivoja olemaan enemmän, etenkin nukkuminen ja ylösnouseminen välillä aikamoista temppuilua :D

Pikkuisen nämä lisääntyneet supistukset huolestuttavat, joten taidan käydä näytillä, onko tapahtunut jo lyhyeeseen kohdunkaulaan lyhentymistä. Täälläkin tosiaan se n.1,5cm vain jäljellä, joka huomattiin n.3 viikkoa sitten.
Levossakin kun näitä kovettumisia nyt ollut ehkä enemmän...
Ei taideta täälläkään elokuulle päästä! Saisi vielä kasvaa, kun tyllerö on pienempi viikkoihin nähden, vielä alle 2000g :(
 
Risuk. ja Rubus Itsekin olin Fertinovalla, kutsuivat juurikin tuosta syystä, että syke EI USEIN näy heti rv 6 alussa, minut esim. rv 7+0 uä. Koska olin itse niin epäilevä sykkeenkin näyttyä, etten ole raskaana kun yhtään raskausoiretta ei alkuraskaudessa ollut, menin Femedaan varhaisuä seuraavalla viikolla kun en kehdannut joka viikko Fertinovalla ravata :D. Femedalla hinta oli n 80€ kun Fertinovalla n. 110€ jos muistan lonkalta nämä hinnat.

Ihan kuin nyt olisi alkanut tapahtua, ei tarvitse olla niin epäilevä. Eilen huomasin isot siniset suonet rinnoissa ja eilen illalla tunne, että olisi ollut jotain kutittavaa liikettä, mutta saattoipa olla myös kukkakaalin syöti tehnyt tehtävänsä. Tai olisiko niitä kohdunkannattimien venymisiä, olisi voinut olla sellaistakin kutinaa? Kukapa tietää. Vatsa olisi niinkuin hieman pömpällään ja kädellä tuntuu kovemmalle kuin pläski. Ihanaa jos alkaa vähän tulla oireita. Ei tarvitse ihan hirveitä oireitakaan tulla, että uskon aika vähälläkin..pliis.

Seuraa palstan tyhmimpiä kysymyksiä: pitääkö neuvola-aikoja aina varata vai kutsutaanko sieltä? Eli pitääkö itse tietää milloin soittaa? Neuvolatäti sanoi muistaakseni, että ollaan yhteydessä elokuussa.

Wannawalli &15+5
 
Millyk, kannattaa käydä varmuuden vuoksi näytillä kun kerran sullakin noita supisteluja on. Mulla oli jo pitkään ollut tukala olo kipujen vuoksi, mutta en ollut oikein varma mitkä on supisteluja ja mitkä jotain muita kipuja. Ilmeisesti sitten kuitenkin ne oli kaikki kivut ollut supistuksia, eli niitä oli ollut tosi paljon monen päivän ajan. Mä en oikein tiennyt olisiko pitänyt mennä äitiyspolille näytille vai ei, mutta hyvä että sitten kuitenkin rohkenin soittaa sinne ja mennä käymään. Luulin että on turha reissu, mutta ei se ollutkaan.
Parempi kuitenkin käydä näytillä niin jos on jotain uhkaavaa ennenaikaiseen synnytykseen liittyvää niin kerkeät saamaan kortisonipistokset ja mahdollisesti supistelun ehkäisyyn lääkettä. Vaikka synnytystähän ei enää näillä viikoilla mitenkään estellä. Mutta teillä vielä pienokainen sais tosiaan vähän aikaa kasvaa kun on noin pienikokoinen. Toivottavasti sulla kuitenkaan supparit ei olis entisestään lyhentäneet kohdunkaulaa eikä pehmittänyt paikkoja.
Tosta pään kiinnittymisen tuntemisesta en oo ihan varma, mutta mä ainakin joitakin päiviä sitten tunsin sellaista paineen tunnetta ja vihlontaa häpyluun seudulla, että oliskohan se sitten silloin kiinnittynyt (?). Tsemppiä sullekin viimeisiin viikkoihin :)

Mulla nyt enää tullut yksittäisiä kivuliaita supistuksia. En oo ihan malttanut kokonaan lepäillä kun supistelut on helpottanut. Pientä puuhastelua kotona on tullut tehtyä, pyykkien ripustamista, ruuanlaittoa ym.. Mut pikkuhiljaa kun omaan tahtiin tekee niin on tuntunut ihan hyvältä ja jos tulee kipuja niin sitten meen lepäilemään ja jatkan vähän myöhemmin. Jotenkin sitä vaan ei osaa olla tekemättä mitään ja tuntuu että välillä helpommalla pääsee kun tekee ite, eikä jatkuvasti jakele ohjeita miehelle :)

katiri 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Seuraa palstan tyhmimpiä kysymyksiä: pitääkö neuvola-aikoja aina varata vai kutsutaanko sieltä? Eli pitääkö itse tietää milloin soittaa? Neuvolatäti sanoi muistaakseni, että ollaan yhteydessä elokuussa.

Wannawalli &15+5
Minä olen käynyt vasta neuvolan ensikäynnillä, mutta jo silloin varattiin minulle seuraava neuvolatädin aika sekä neuvolalääkärin aika. Tällainen tapa on ainakin Helsingissä käyttämässäni neuvolassa.
 
Millä tavalla rv:t näissä hoitoalkuisissa lasketaan? Onko ns. todelliset rv:t sen mukaan kun on ollu ovulaatio/punktio, eli sillon ois rv2+0? Nyt kun muistelen ja lasken niin mulla tais olla ovulaatio päivää myöhemmin (kp15) kun tavallisesti ja alkion ikäänkin lisättiin siirtoajankohtaa varten 1 päivä (eli ovisplussasta seuraavana = ovulaatio?), mutta oon laskenu rv:t viimesten kuukautisten mukaan. Mulla oiskin siis päivän vähemmän tällä ovulaation mukaan laskennalla (ja ultra ois ollu rv5+6), kun siirto tehtiin luomukiertoon. Joo, päivä sinne tänne, ei ehkä hirveesti muuta asiaa.... mutta miten muilla on laskettu?
 
Viimeksi muokattu:
risukasa, mulla raskausviikot on laskettu niin, että punktiopäivä olis ollut rv 2+1. En tiedä miksi näin, itse luulin että punktiopäivä olisi 2+0. Ja olen huomannu että joillain toisilla on raskausviikot laskettu vähän eri tavalla. Näin loppuraskaudesta sillä yhdellä päivällä nyt ei niin väliä olekaan, mutta tosiaan alussa voi olla merkityksellistä.
 
Kiitos katiri ja Sadana. Soittelen neuvolaan.

Risukasa, myös mulla laskettiin kuten katirilla, punktio oli 2+1, eka päivä. Toisella yksityisellä ja neuvolassa olivat samaa mieltä sekä laskivat la punktiopäivän mukaan.
 
Ompa kyllä erikoinen laskutapa punktiossa.. siitähän tulee väkisinkin enemmän kun 14 päivää ennen sitä, vaikka alottas niin et kp1 ois "rv0+1" eikä 0+0! :O mikähän logiikka siinä on? Meneeköhän ne pas:seissa samanlailla?
 
Mulle sanottiin klinikalta, että siirtopäivä on rv 2+0 ja siihen lisätään niin monta päivää kun alkio on vanha, eli mun kohdalla tuli 3 (mulle tehtiin PAS lääkkeelliseen kiertoon). Eli siinä vaiheessa kun mulla oli 14 pvää kulunut siirrosta, jolloin virallinen testipäivä, niin rv:t oli 4+3. Kauheen monimutkaista :headwall:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä