IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Fyi
katiri, hui, jännää, vauva voi siis tulla jo ihan kohta! Toivottavasti pääset "nauttimaan" vielä helteistä ilman sen suurempia suppareita.

Aurora sielläkin ollaan jo lähtökuopissa. :) turvotus on kyllä inha vaiva, nyt täälläkin on oikeastaan ekaa kertaa alkanut turvottelemaan, tosin vielä maltillisesti. Painonousua murehdin itsekin ja mulla on vielä se reilu 8 viikkoa aikaa kerätä. :p Nyt tullu 10 kg.

Hydra, ihanaa, siitä ne liikkeet voimistuvat päivä päivältä. :heart:

Millyk, tsemppiä supistuksiin. Kuulostaa kyllä inhottavilta, jos kerran yölläkin niihin heräät. :( Toivotaan siis vauvalle malttia!

:flower: Tosi paljon onnea uusille plussaajille! :flower:

Raskausviikkojen laskemisesta: meidän klinikalla punktiopäivä on 2+0. Pasissa luonnonkiertoon "Ovis"-päivä oli 2+0 ja siirtopäivä 2-soluisilla rv 2+2.

On. Täällä tuskastellaan kuumuuutta! Lisäksi neuvolakäynnillä sf-mitta oli tipahtanut keskikäyrän alapuolelle, joten menen ylimääräiseen mittaukseen kolmen viikon päästä. Terkkari ei ollut huolissaan, koska vauva on viistoittain/poikittain + kyseessä eri mittaaja eli syy tod. näk. tuossa. Lisäksi kun vauva liikkuu paljon ja kaikki muukin kunnossa, niin "pitäisi olla murehtimatta". Hah, joo, niin varmaan onnistuu. :p

Suppareita tulee jonkin verran, muttei kivuliaita. Epämukavia kylläkin. Lisäksi vauvan asento ja möyriminen aiheuttaa välillä melko "ruuhkaisen" olon, jospa se tästä oikaisisi itsensä pian raivotarjontaan. Nyt ilmeisti pää on vielä enemmän ylhäällä.

Fyi rv 31+2
 
Viimeksi muokattu:
katiri Tosi hyvä, että lääke auttaa ja supparit on rauhoittunut! Ja on kyllä tosi vaikea "vain" levätä, helposti tulee aina puuhattua kaikkea, vaikka tietää että lepo tekisi ihan hyvää nyt ennen synnytystä...

Millyk Onko sulla kaikki supparit kivuliaita? Pääsitkö tarkastuttamaan tilannetta? Mulla tuli myös eilen koko päivän ja edellisen yön aika säännöllisiä supistuksia, mutta ne oli kivuttomia, enemmänkin epämukavia. Toivottavasti sulla supistelu rauhoittuisi eikä synnytys ihan vielä käynnistyisi. Mä olen odotellut sitä tunnetta että vauva kunnolla laskeutuu ja kiinnittyy, ja "valahtaa" tonne jalkoväliin niin että kävely on hankalaa jne. Mut en oo ihan varma miltä sen pitäis tuntua..

Wannawalli Ihana että on alkanut tulla merkkejä mahan kasvusta :heart: Ja kyllä niitä pieniä liikkeitä varmaan alkaa pian jo tuntua!

Fyi Mulla on kanssa sf-mitta heitellyt ihan mittaajasta riippuen, välillä ei ole kasvanut yhtään. Nyt viimeksi esimerkiksi kätilöopiskelija sai ensin mitaksi 31 cm kun edellisellä lääkärineuvolakäynnillä oli ollut jo 32 cm.. mittasi sitten vielä uudestaan ja sanoi että "kai se on merkattava sitten 33 cm".. sanoi myös että hänen mielestä koko mitta on aivan turha/epäluottettava, jos mittaaja ja mittaustapa ei ole joka kerta sama. Eli en usko että on syytä huoleen! Toivottavasti vauva kääntyy siellä pian pää alaspäin niin olo sullakin vähän helpottaa.

Huh hellettä, pakko oli tulla viilentymään hetkeksi tuolta ulkoa auringosta! Ihana kyllä tämä kunnon kesä, vaikka vähän tukalaa onkin.

Mulla oli tosiaan koko eilisen päivän ja edellisen illan suht säännöllistä supistelua, joka tuntu epämukavalta, mutta ei varsinaisesti kipeältä. Soitin sitten eilen illalla Taysiin niin sain ohjeeksi vain lepäillä ja tarvitatessa 1g Panadolia. Nämä kivuttomat supparit ei kuulemma yleensä vielä edistä synnytystä tai tee kohdunsuulle mitään, kertoo vaan supistusherkkyydestä. Tänään onkin ollut jo huomattavasti rauhallisempaa. Pieniä sukkapuikkovihlaisuja on alkanut myös tuntua kohdunsuulla varsinkin jalkeilla ollessa, olisikohan tämä nyt sitä kiinnittymistä? Välillä toisaalta olo on ihan kivuton, niin tosi vaikea sanoa ennakoiko nämä vielä synnytystä.

aurora 36+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Rubus ja tervetuloa mukaan! :)

Hydra ihanaa, että liikkeet tuntuu jo kädelläkin :heart: kovasti liikkeitä myös odottelen :).

Tsemppiä supistusten kanssa lämmön keskellä aurora ja Millyk ja Fyi!

Katiri toivottavasti pikkuinen vielä vähän aikaa malttaa köllötellä masussa, jännää. :)

Mulla oli tänään neuvola ja sydänäänet kuului hyvin :). Sokerirasitukseen varasin ajan ensi viikon perjantaille, saas nähdä kuinka käy. Ja rakenneultra on sitten seuraava etappi 18.8. :) Odottelen jo kovasti, että saisi liikkeitä tuntea, mutta neuvolan täti sanoi, että voi mennä vielä monta viikkoa. Maha on ehkä vähän alkanut kasvaa ja tuntuu vähän turpealta ja pari kiloa oli tullut painoakin lisää. Nyt on kyllä jotenkin ihanaa aikaa, kun pahoinvointi on helpottanut ja riskein aika on ohi. En ole kyllä vielä uskaltanut mitään hankintoja tehdä, mutta ehkä pikkuhiljaa voi alkaa vähän suunnitella niitäkin :).

Skorppari 15+0
 
  • Tykkää
Reactions: Wannawalli
Aurora Kaikki supistukset eivät ole kipeitä, onneksi. Ja nyt tuntuu, että vajaan viikon aikana on tilanne rauhoittunut. Mahan kovettumisia tulee päivittäin täälläkin, mutta kivuttomia. Vähän epämielyttävän tuntuisia, mutta menevät ohi usein minuuteissa.
Kävin tilanteen tarkistuttamassa ja onneksi ei paikat olleet auki, eikä kohdunkaula lyhentynyt viimeistä (1,5cm). Lääkäri tokaisi, kun kysyin kiinnittymisestä, että on tämä kiinnittinyt! Selvä, kiva homma... :)
Ehkä ollut nyt helpompi olo, kun on kiinnittynyt. Ei ole enää poikittain tai muutenkaan pääse niin valtoimenaan liikkumaan.
Toivotaan, että siellä olo helpottuu kun pikkuinen kiinnittyy :)

Fyi Tsemppiä tukalaan oloon! Itsekin tuosta SF-mitasta olen ollut huolestunut, mutta aina terveydenhoitajat ja lääkärikin sanoo ettei se ole niin tarkka mitta ja turha huolehtia, kun ei kuitenkaan siellä reippaasti alaviivan alapuolella mennä.
Minullakin mitta hiukan keskikäyrän alapuolella. Vettä kuulemma normi määrä, mutta siro lapsi tulossa (näillä näkymin). Onneksi viime lääkärinkäynnillä painoarvio olikin korkeampi, mitä edellinen. Nyt yli 2200g :)

Skorppari Kiva että neuvolassa kaikki hyvin ja sydänäänetkin hyvin kuuluivat. Nauti nyt, kun pahoinvointi on hälvennyt :) Elokuukin sieltä nopeasti tulee ja rakenneultra.
 
Fyi, koita olla huolehtimatta sf-mitasta. Tiedän, että on helpommin sanottu kuin tehty, ja itsekin kerran säikähdin kun mitta oli pudonnut ihan alakäyrän tuntumaan (oli eri mittaaja kuin yleensä). Seuraavalla kerralla mitta olikin sitten taas vähän keskikäyrän alapuolella, missä se onkin suht tasaisesti pysynyt.

aurora, mulla myös on noita vihlovia kipuja ollut jossain tuolla kohdunsuun tienoilla. En kyllä tiedä mistä ne johtuu (?)

skorppari, nauti siitä keskiraskauden oireettomasta ajasta :) Tsemppiä liikkeiden odotteluun. Sekin on ihanaa kun voi alkaa pikkuhiljaa tekemään kaikkia hankintoja :)

Millyk, hyvä että sulla oli kohdunkaulan tilanne pysynyt ennallaan. Ja vauvakin on hyvin saanut painoa lisää :)

Mulla kipeitä supistuksia tullut nyt päivisin muutamia ja öisin n.1-2 tunnin välein. Tänään päivällä tuli jo pari aika kipeää supistusta. Ei oo kuitenkaan vielä mitään säännöllisiä. Nyt on alkanut kauheesti jännittämään että mitä jos synnytys käynnistyy kun mies on töissä. Osaanko sitten soittaa sille oikeeseen aikaan, kun sillä menee n. puoli tuntia kotimatkassa ja sitten meiltä on vielä puoli tuntia sairaalaan. Pelkään etten tajua soittaa ajoissa. Tai sitten hälytänkin sen töistä turhaan kotiin. Tietysti sitten lähden taksilla jos supparit alkaakin yhtäkkiä säännöllisinä ja tiheinä. Tai hätätapauksessa voi soittaa ambulanssin.

Tuntuu että tää on nyt yhtä odottelua vaan kun on sanottu että vauva voi syntyä milloin tahansa. Onneksi näin kesällä saa kuitenkin ajan mukavammin kulumaan. Tänäänkin sain laitettua mansikat pakastimeen :)
 
skorppari Ihanaa, nyt voit nauttia raskaudesta kunnolla =) Pahoinvoinnista kun pääsee eroon niin tuntuu että elämä voittaa taas! Toivottavasti liikkeitä alkaa pian tuntua! Mä ihan hämmästyin kun tuntui jo silloin 16+ viikolla kuplintaa mahassa kun keskittyi iltaisin kuulostelemaan..

Millyk Mulla on samanlaisia noi supistukset, nyt eilen tuli jo harvemmin. Hyvä että kohdunkaula sulla vielä ennallaan! Mulle ei sanottu silloin pari vkoa sitten mitään mittaa sille, lääkäri sanoi vaan että kaulaa on vielä jäljellä... Toivottavasti tänään neuvolassa saan kuulla onko vauva nyt kiinnittynyt.

katiri Mua kanssa jännittää, osaako lähteä sitten oikeaan aikaan, jos supistukset alkaa vaikka keskellä yötä heti tiheään. Luotan kuitenkin että ensisynnyttäjänä ei etene niin nopeasti että ajoissa ei ehtisi... Meillä mies on lomalla onneksi ja aika lailla pysytty nyt kotikulmilla.. Jännittää lähteä kaupungillekaan jos sattuisi vedet menemään yhtäkkiä johonkin kaupan lattialle :D Mun pitäisi kanssa pakastaa mansikat, siinä voisikin olla tulevan viikonlopun ohjelmaa =)

Täällä vauva on nyt täysiaikainen ja meidän puolesta tervetullut nyt koska vaan! Oireet ei ole kyllä ollenkaan lisääntyneet, niin en usko että lähtö lähipäivinä vielä tulee. Ja yritän pitää mielessä että voi mennä vielä se reilu 4 viikkoakin.

Mulle oli ystävät järjestäneet babyshower-juhlat =) Nyt on tuleva äiti hyvin hemmoteltu ja vauvakin sai ihania tarpeellisia tarvikkeita. Tulin tosi hyvälle mielelle tästä muistamisesta. Käytiin ottamassa myös masukuvia muistoksi tästä muhkeasta mahasta. Yritän nyt nauttia viimeisistä odotusviikoista ja olla vähemmän kärsimätön... On se kumma että odottavan aika tuntuu lopussa niin pitkältä vaikka tämä 9 kk meni tosi nopeasti ja sitä ennen pitkä odotus, että saatiin toivottu raskaus alulle. Kai se mieli vaan valmistautuu synnytykseen tällä tapaa..

aurora 37+1
 
IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorePCO, sperman v-a31.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 14.7. neuvola, 21.7. rakenneultra
skorppari 18.8 rakenneultra
aurora neuvolat 18.7., 24.7., 31.7.


Syntyneet :heart:

Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
 
Tervetuloa mukaan, Rubus! Samoin risukasa ja onnea matkaan, olisihan se huippua tehdä Suomen historiaa tuolla saralla, ja tietenkin vielä huipumpaa saada se oma lapsi :heart:

Tsemppiä synnytystä malttamattomana odotteleville! Voin kuvitella, etä loppua kohti aika alkaa madella. Monella ollut supisteluita. Mulla joskus harvakseltaan pienesti kiristää alamahaa, mutta se kestää vain joitain sekunteja, joten en tiedä voiko ne olla supistuksia..?

Kesäloma ohi, kaupunkiasuntoon palattu. Kesä mennyt ongelmitta, mutta viime päivien helteet ovat olleet vähän raskaita, huomaa että menee tyrmään ihan eri tavalla kuin normaalisti.

Sokerirasitustesti oli muutama päivä sitten, se meni vaivattomasti, ei ollut paha kokemus. Tulokset sain tänään, olivat ok.

Painoa on tullut jo 7 kg, saa nähdä paljonko vielä tulee. Tänään töissä tunsin ensimmäistä kertaa kipua häntäluussa, kun olin istunut pitkään kovalla tuolilla. Saattaahan noita monenlaisia vaivoja, isompia tai pienempiä, tulla loppua kohti.

Joku aika taaksepäin mietin kovasti synnytystä, nyt on alkanut mielessä pyöriä jo tuleva äitiysloma ja pikkuvauva-arki. Ehkä menen asioiden edelle, mutta kun ei ole aiempaa kokemusta, niin ei voi tietää yhtään, miten itse pärjää yövalvomisten ym. kanssa. Täytyy vain luottaa siihen, että hyvin sujuu tai että ainakin kaikesta selviää.

Pari kuukautta töitä jäljellä, sitten äitiyslomalle! Tähän mennessä aika on mennyt kyllä nopeasti, toivottavasti jatkossakin. Ainakin vauva kasvaa kohisemalla potkuista päätellen. Jalkateränkin pitäisi tässä vaiheessa olla jo nelisenttinen, hurjaa :)

omanna 26+0
 
Moikka taas pitkästä aikaa! :) Täällä ollaan nautittu kunnolla lomasta ja ihanista säistä. Kauheasti ei ole tehnyt mieli käynnistää konetta näin lomalla ja puhelimella kirjoittelusta en tykkää, niin oon jäänyt kuulumiset kertomatta.

Kävin tänään neuvolassa. Siellä puhuttiin Kela-asioita. Tukia ja pakkausta saan hakea 1,5 viikon päästä. :) Kaikki oli kunnossa. Hb oli laskenut 118 (ennen 133 ja 132), joten kuulemma saan alkaa harkitsemaan lisärautaa. Sykkeet kuului hyvin. Painoa oli tullut nyt edellisestä kerrasta +147 g/vko. Ihan sopivasti siis. Mitattiin myös ekaa kertaa sf-mitta. Se oli 17 cm, joten hienosti on keskikäyrällä. :) Kohtu ulottuu jo kuulemma napaan asti tai hieman yli (yleensä tavallinen tilanne vasta 24+). Terkan mukaan se johtuu siitä, että oon niin pieni, lyhyt ja kaponen, joten maha pullistuu helposti eteenpäin, eikä kauheasti leviä sivuille. :) Viikonloppuna näin yhden ystävän, jolla LA on kolme viikkoa aiemmin. Hänen maha oli ihan valtava verrattuna mun masuun, joten ei se nyt kuitenkaan vielä mikään jättimasu ole. :)

Mukavia kesäpäiviä kaikille! :)

Hydra 20+4
 
omanna Kiva kuulla että kaikki on mennyt hyvin raskauden kanssa ja loma meni kivasti :) Kyllä se aika menee nopeasti äitiysloman alkuun, varsinkin kun on paljon tekemistä näin kesällä. Mä en ole vieläkään oikein tajunnut että olen äitiyslomalla ja töihin ei tarvitse mennä pitkään aikaan, mutta eiköhän se sitten tunnu jo todelliselta kun saadaan pieni tänne kotiin. Mua jännittää myös miten pikkuisen kanssa lähtee sitten arki sujumaan, mutta odotan jo niin innolla sitä :)

Hydra Ihanalta kuulostaa lomatunnelmat sielläkin :) Hienoa että kaikki on mennyt mallikkaasti raskauden kanssa, ja enää alle puolet jäljellä! Rakenneultrakin ihan kohta ja pääsette näkemään pienen :heart: Mullakin alkoi maha kasvaa vauhdilla siinä puolivälin jälkeen, nyt jo kaipaan sitä siroa pallomahaa.. Nyt parin viimeisen viikon ajan tuntuu että ihmiset katsoo jo säälien tätä valtavaa masua ja näyttää tosiaan siltä että poksahtaminen ei ole kaukana :D

Täällä on vähän edistystä tapahtunut ja toiveissa on että en ole enää 41+ viikoilla elokuussa raskaana... Tänään irtosi nimittäin limatulppa ja vaikka se ei vielä kerro että synnytys olisi käynnistynyt, niin yleensä aika usein tästä kai viikon sisään alkaa tapahtua. Kipeitä supistuksia on myös ollut eilisestä lähtien parhaimmillaan 10 min välein, mutta välillä vielä tuntuu hiipuvan..

Viikonloppuna käväistiin myös Taysin päivystyksessä kun mulla aamulla sängystä noustessa holahti housut aivan läpimäriksi. Synnärin liuskatestin mukaan ei ollut kuitenkaan lapsivedestä kyse. Vuoto on jatkunut märkänä senkin jälkeen eli ilmeisesti tämäkin on mulla ennakoivaa oiretta... Lääkäri myös ultrasi lapsiveden määrän joka oli normaali, istukan virtaukset näytti edelleen oikein hyvältä ja vauvan painoarvioksi saatiin 3290 g. Laskettuna aikana ennuste hyvinkin keskikokoinen 3800 g :)

Täytyy muuten kehaista Taysin synnytyspäivystyksen kätilöitä ja lääkäriä erittäin ammattitaitoisesta ja empaattisesta toiminnasta. Tosiaan kun on soitellut sinne näiden kysymysten kanssa ja myös viikonlopun käynnillä, on aina suhtautuminen tosi hyvää ja ei tunne itseään hölmöksi näiden ensikertalaisen kysymysten kanssa :)

Nyt aamupalalle ja sitten touhuilemaan kotihommia, jos vaikka saisi niitä suppareita voimistumaan...

aurora 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Lähes 2 viikon piina päättyi tänään valtavaan helpotukseen, kun kävin näkemässä pikku sykkeen ruudulla :heart: ei aivan vastannu laskennallisia päiviä 7+5 mutta on juurikin sen nelisen päivää jälkijunassa minkä etukäteen jo arvasinkin eli 7+1. LA ei kuitenkaaan muutu kun heitto on alle 5 päivää.
Pääsin siis kaupungille ultraan, josta menee vaan poliklinikkamaksu, jee.. jossain vaiheessa kävin kyselemässä koskiklinikaltakin mutta sielläkin oli ajat pitkälti aivan täynnä ettei se ois oikeestaan auttanu mitään.

Ihan tajuttoman onnellinen ja levollinen olo, ainakin nyt hetkeks.. se pelko tuulimunasta oli jotain aivan järkyttävää..... Nyt kaikki on jotenkin paljo konkreettisempaa ja tavallaan todempaa, vaikka silti vieläkin ihan uskomatonta.. että 18 vuoden jälkeen mun sisällä on oikeesti joku toinen jolla on oma sydän!!

Viikon päästä sitten eka neuvola-aika =)

Ehkä rohkenen nyt tulla listallekin jos joku haluaa lisätä, eli tiedoiks voi laittaa
3.icsi:n 1.pas (aiempien hoitojen pas:seja ei kai lasketa tähän?), endo, itsellinen, 27.2. ja 2.

risukasa & "säde" 7+5
 
risukasa onnea sykkeestä ultrassa! :)

aurora, hyvältä kuulostaa toi limatulpan irtoaminen, kyllä se varmaan kertoo siitä että synnytys on pian lähtemässä käyntiin. Ja lisääntyneet supparitkin. Mä kysäisin tänään niistä sukkapuikkovihlonnoista kohdunsuulla niin neuvolan terveydenhoitaja sanoi että ne liittyy siihen kohdunsuun kypsymiseen. Hyvä että olet saanut hyvää ja ammattitaitoista palvelua synnäriltä, niin on sitten turvallinen mieli lähteä sinne synnyttämään. Mulla on kanssa ollut ihan samanlaisia kokemuksia omasta sairaalastani. Tsemppiä viime metreille ja synnytykseen :)

omanna, kuulostaa että noi alavatsan kiristelyt voisi olla harjoitussupistuksia.

Täällä tosiaan oli tänään neuvolakäynti ja siellä kaikki kunnossa. Sf-mitta oli kylläkin tipahtanut käyrien alapuolelle, mutta se voi johtua vauvan laskeutumisesta ja siitä, että mulla on väljä lantio, jossa vauvalla on tilaa oleskella. Lisäksi maha on ollut aika siro koko raskauden ajan. Terveydenhoitaja ei ollut tästä sf-mitasta huolissaan kun vauva liikkuu ahkerasti ja sydänäänet oli hyvät. Kehoitti vaan tarkkailemaan nyt vauvan liikkeitä päivittäin. Viikon päästä on uusi kontrolli, jos vauva ei ole vielä sitä ennen syntynyt.

Supistuksia jatkunut tasaiseen tahtiin, mutta ei oo muuttunut kipeämmiksi eikä säännöllisemmiksi. Nyt olen taas jo uskaltanut vähän enemmän puuhailla kaikenlaista kun viikot jo niin hyvät, että vauva saisi kohta jo syntyäkin :) Kuitenkin kotiaskareita tehdessä alkaa herkästi supistelemaan, joten täytyy tehdä pienissä erissä niitä. Kävelyllä olen käynyt n.15 min "lenkkejä", mutta se ei oikein tunnu hyvältä. Alkaa lantioon koskemaan ja sit loppuilta onkin vaan levättävä.

Nyt aika tuntuu matelevan kun odottelee vaan että koska alkaa jotain tapahtumaan. Olo on tukala tän mahan kanssa ja vauvan liikkeet sattuu. :/ Onneksi ei ole montaa viikkoa kun meillä on jo vauva sylissä :)

katiri 36+3
 
aurora, voi että, kuulostaa ihan siltä, että ei mene enää kauaa, kun pikkuinen on täällä. Tosi ihanaa! :)

risukasa, ihan mahtava juttu! Hurjasti onnea. :)

katiri, ei ole enää pitkä aika sielläkään, kun vauva on täällä. Varmasti jännitävää odotella, koska alkaa tapahtua. Kiva, että neuvolassa kaikki oli kunnossa. :)

Me käytiin tänään katselemassa vaunuja. Mies on sitä mieltä, että voisi olla fiksua ostaa jo nyt sellainen sisarusmalli. Haaveissa olisi kuitenkin saada toinenkin lapsi. Joten mun pitkään ihastelemat Brion Go:t taitaa nyt jäädä vaihtoehdoista pois ja tilalle on tullut Britaxin B-Dual ja Phil&Tedsin Navigator 2. Onko kenelläkään kokemusta noista tai oletteko kuullut ystäviltä kehuja/haukkuja? Britaxeissa mua epäilyttää niiden iso koko, kun ovat todella korkeat lyhyelle ihmiselle työntää. Muuten sisarusistuimella varustettuna tosi pienet verrattuna muihin tupliin. P&T:n vaunuissa mietityttää taas niiden ilmakumirenkaat, onko ne sitten aina kriittisellä hetkellä tyhjät. Britaxeissa olisi kääntyvät etupöyrät ja P&T on kolmipyöräinen. Mies ihastui enemmän Britaxeihin, mutta mä tykkäsin siroista P&T:n vaunuista. Nyt on vaikea valinta edessä. :)

Hydra 21+0
 
Hydra: Tämä on puhtaasti mielipide tunteella, ei kokemusta lainkaan - P&T on kauniit.

Itselläni viikolla oli lääkäri, neuvola ja sokerirasitus. Vauva jympsytteli kovalla sykkeellä ja kaikki on ok. Paastoarvo oli juuri alle rajan (5.2/5.3), mutta sain pyydettyä koneen itselleni. Mieluummin seuraan tilannetta kun raskaus on näin alussa ja olen pulskahko ikäihminen. Kotona paastoarvot ovat olleet 4.5-4.6 eli taisi vaikuttaa lomamatkailu ja synttärimässäilyt. Onkohan myös mahdollisesti se, että en syö kovinkaan paljon hiilareita (en laisinkaan leipää, perunoita yms.), kuulemma kohottaa paastoarvoa. Tiedä häntä, mutta lääkäri ja neuvolatädit olivat tyytyväisiä raskauden etenemiseen ja rakenneultrakin on jo parin viikon päästä (5.8.). Jee.

Wanna 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Aurora Hurjan paljon onnea pienestä pojasta :flower:!!

Risukasa Mietinkin jo, että mitä sinulle mahtaa kuulua, mutta siis loistavia uutisia =)!!

Minulla oli myös viikolla ultra, siellä se sydän pamppaili kovasti ja vastasi viikkoja :heart:! Viime viikot on ollut yhtä piinaa jatkuvien vuotojen takia ja olin jo ihan varma, ettei siellä mahassa mitään ole, niin voi että sitä helpotuksen määrää kun siellä se pieni näkyi :)! Vuotojen syyksi selvisi hematooma kohdun suulla. Siitä ei kait pitäisi suurempaa haittaa olla, muuta kun että hermoja raastavia vuotoja on odotettavissa vielä jatkossakin.. Mulla on myös viikon päästä neuvola, Risukasan kanssa mennään melko samoissa aikatauluissa :)
 
Hydrangea: ilmakumirenkaat ovat olleet toistaiseksi kätevät, meillä on kokemusta 6 viikkoa Emmaljungista :) Ostettiin juuri Gessleinin Swift matkarattaat Maxi Cosin adaptereilla, nyt saadaan matkarattaat heti käyttöön kun laitetaan turvakaukalo kiinni. Meillä sujuu vauva-arki edelleen hyvin. Hieman mahavaivoja ajoittain tullut, ei selkeästi johdu D-vitamiinista vaan esim. vauva ähisee ja itkee ennen isompaa hätää :) Muuten vauva itkee varsin vähän ja viime yö meni parhaiten ikinä, vain kolme herätystä, klo 2:00, 4:30 ja 7:00 :D Yllättävän hyvin heräämistä jaksaa, nukutaan edelleen perhepedissä joten itse nukahdan kun olen laittanut vauvalle tissin suuhun, herään sitten seuraavaan syöttöön... Puoliso on vielä kesälomalla joten elämä on varsin mukavaa! Vieraillaan paljon ja meillä käy vieraita, lyhyita matkojakin tehdään ja varattiin juuri etelän loma marraskuussa kaksi viikkoa. Vauva on sillojn 5 kk, saa nähdä miten vauvan kanssa lomaillaan. Ihana lähteä, koska ei olla hoitojen takia moneen vuoteen matkustettu kun rahat ovat olleet aina lopussa.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja auroralle hyvin sujuneesta synnytyksestä ja vauvasta :flower:
 
Viimeksi muokattu:
aurora, valtavasti onnea pojasta!
Oliskohan seuraavaksi jo meidän vuoro... en malta odottaa! :)

Rubus, onnittelut sykkeestä ultrassa! Hyvä että sait nyt selityksen vuodoille, niin pystyt ehkä jatkossa suhtautumaan niihin vähän rauhallisemmin. Vaikka ainahan ne vuodot tietysti säikäyttää ja huolestuttaa :/

RBB, kiva kuulla teidän vauva-arjen sujuvan hyvin. Mekin jo suunniteltiin talvelle etelän matkaa vauvan kanssa. :) Nauttikaahan kesästä pienokaisen kanssa :)

Täällä tänään vauva täysiaikainen, joten ei muuta kuin odotellaan koska neitokainen mahtaa päättää tulla maailmaan. Viime päivinä mulla olo ollut jotenkin helpompi. Ehkä johtuu siitä, että vauva alkaa jo olla niin iso, ettei mahdu enää niin paljon mylläämään tuolla masussa. Liikkeitä kyllä tuntuu paljon, mutta ne on muuttunut pienemmiksi. Supistuksetkin tuntuis vähän helpottaneen. Täytyy varmaan alkaa enemmän rasittamaan itseään niin jotain alkais ehkä tapahtumaan. :)

Onko kukaan suunnitellut kestovaippojen käyttöä? Mä ajattelin ensin, etten jaksa ruveta pesemään niitä, mutta nyt kävin netissä tutustumassa noihin kestovaippasivustoihin ja vähän aloin ajattelemaan että vois osittain ehkä kestoilla. Jos vaikka käyttäis päivässä pari kestovaippaa (kotona ollessa) ja muuten sitten kertakäyttöisiä. Tilasin nyt pari kestovaippaa ja ajattelin ensin kokeilla niillä ja jos innostun niin hankin sitten lisää. Äitiyspaketissahan tuli myös yksi kestovaippa.

katiri 37+0 (uskomatonta että ollaan jo näin pitkällä) :)
 
Viimeksi muokattu:
IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
risukasa3.icsi/1.PASendo, itsellinen27.2.152
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 21.7. rakenneultra, 3.9. lääkäri
skorppari 18.8 rakenneultra


Syntyneet :heart:

Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
 
Viimeksi muokattu:
aurora, hurjasti onnea pojasta! :heart: Meniköhän noi sun tiedot nyt oikein?

Wannawalli, hyvä, että sokerirasitus meni hyvin. :) Mun mielestä toi sokereiden tarkkailu on ollut ihan mielenkiintoista ja opettavaa. Tuohon paastoarvoon vaikuttaa paljon se, mitä illalla syö. Jos sen kanssa on ongelmia, niin kannattaa syödä illalla riittävästi. Jotkut radilaiset syö myös pienen yöpalan tai juo esim. lasin maitoa yöllä ja on sillä saanut aamun paastoarvon kuriin. Mäkin tykkään P&T:n ulkonäöstä. B-Dualit oli jotenkin kolhommat.

Rubus, hurjasti onnea hyvistä ultrakuulumisista! :) Myös multa löydettiin vu:ssa pieni hematooma, kun olin kanssa vuodellut alkuraskaudesta. Vuodot kyllä loppui pian vu:n jälkeen, joten hematooma varmaan kuivahti pois.

RBB, kiva kuulla, että teillä ilmakumit on toiminut hyvin. Meidän ystävät oli joutunut paikkaileen ja täyttään niitä tosi useasti. Tosin heillä olikin jo todella vanhat vaunut, joten ehkä renkaatkin olivat kuluneet. Noi meidän miettimät vaunut olisivat sellaisia, että niissä olisi tavallaan vaunut/matkarattaat/sisarusrattaat/travelsystem yhdessä paketissa. Olisivat siis tosi monipuoliset. Ihanaa kuulla, että arki sujuu vauvan kanssa hyvin ja reissuakin on tiedossa. :)

katiri, mä oon myös miettinyt kestoja. Mun ystävä alkoi käyttämään niitä, kun heidän vauva oli 2 kk. Ajattelinkin, että eka voisi treenata vauvan hoitoa kertisten kanssa ja sitten hetken päästä vaihtaa kestoihin. Tää ystäväni sanoi, että ne AIO (all in one) vaipat kuivaa tuskastuttavan hitaasti. Oonkin miettinyt, että voisiko se malli, johon laitetaan lisäimu (=taskuvaippa) olla meille sopiva. Siinä siis vaippa ja imu laitetaan pesuun erikseen ja siksi ne kuivaa nopeammin. Sellaiset, missä on kaikki osat erikseen tuntuu jotenkin niin vaikeilta. Nykyään näyttäisi myös saavan sellaisia vaippoja, jotka käy säädettävyyden ansiosta hyvin eri kokoisille, joten ei tarvitsisi hankkia monia kokoja. Edes yhden keston päivässä käyttäminen säästäisi kyllä vauva-aikana ison kasan jätettä kaatikselta ja rahaa myös, joten ajattelin ainakin kokeilla olisiko se meidän vaihtoehto. :)

Huomenna rakenneultraan! Jännittää ihan kamalasti.

Hydra 21+2
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ihan alkuun pahoittelen, että tämä kirjoitus voi olla sekava, kun kirjoitan kännykällä. Toivottavasti terveiset kuitenkin tulevat perille :)

AURORA, lämpimät onnittelut pojan syntymästä! Huikeaa! Pitkän taipaleen jälkeen onnen tunne on sanoin kuvaamaton! Onneaonnea!

RUBUS, onneksi kaikki on hyvin ja syy vuodolle löytyi. Nuo vuodot ovat hermoja raastavia. Minulla on myös ollut niitä, joten ymmärrän hyvin. Niiden vuoksi hankin dopplerin ja se vähän helpottaa huolta. Minulla vuodoille ei löydy syytä mutta ne ajoittuvat menkkojen ajankohtaan, joten syy lienee niissä.

WANNAWALLI, mahtavaa että ultrassa näkyi kaikki olevan hyvin! Meillä sokerirasitus tehdään vasta viikolla 25. Olisi kyllä tosi hyvä, että se tehtäisiin aiemmin. Minä en ole enää ihan nuori tyttönen ja kroppa kyllä muistuttaa siitä välillä.

Oma kokemus 1. lapsen perusteella kestovaipoista oli ihan ok. Meillä oli käytössä taskuvaipat ja ne toimivat ihan hyvin mutta vasta reilun 2 kk:n iässä kun reisiin oli tullut vähän lihaa. Me kestoiltiin vain kotosalla ja päiväsaikaan. Onnistumista helpotti se, että vaippoja oli käytössä vähintään 15 kpl, jolloin riitti että ne pesi joka toinen päivä. Nyt maailman pelastus innostus on laantunut ja olen jo nyt päättänyt, että me mennään kertseillä. Jos jotakuta kiinnostaa niin minulta löytyy vielä muutama Bumgenius taskuvaippa imuineen, jotka voin myydä edullisesti. Ne ovat oikein hyvässä kunnossa.

Meillä on käytössä Phil&teds rattaat, siitä toisesta merkistä ei ole kokemusta. Ne P&t ovat minusta tosi kätevät. Nyt ajattelin hankkia niihin esim. Brion pehmeän kantokopan joka sujahtaa sinne rattaan sisään. Niihin on myös saatavana oma kova koppa, jossa tietysti vauvan näkee työntäessä paremmin. Ne ovat minusta tosi näppärät työntää ja menevät hyvin lumessakin. Meillä on ollut vain ilmakumipyörällisiä rattaita/vaunuja esikoisella käytössä ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Toki niihin pitää välillä lisätä ilmaa mutta muuta vaivaa ei ole ollut.

HYDRA, tsemppiä huomiseen rakenneultraan! Ihanaa, kun sinun raskaus on jo nuin pitkällä.

ON, huomenna on np-ultra. Kieltämättä jännittää... Toivottavasti kaikki on hyvin. Olisi kamalaa kertoa esikoiselle (4 v.), ettei hänestä tulekaan isosiskoa. Doppler tosiaan vähän helpottaa huolta, kun on ollut vuotoja, mutta siltikin meinaa välillä huoli vaivata. Mutta jos huomenna kaikki on ok, niin sitten päätän lopettaa huolehtimisen ja nauttia täysillä tästä viimeisestä raskaudesta.

Mukavia kesäpäiviä kaikille! Paljon jäi vielä kommentoitavaa ja jahka pääsen täältä mökkioloista kotiin koneelle, niin sitten paneudun asiaan kunnolla :)

Terkuin Briitta+masuvauva 12+4
 
Fyi
Auroralle suuret onnittelut pikkuisesta pojusta! :heart:

Tsemppiä Briitalle ja Hydralle ultriin, toivotaan hyviä uutisia ja hienoja kuvia kotiin!

Risukasalle ja Rubukselle onnea hyvistä uutisista! :flower:

Kestovaipoista me kovasti ainakin yritetään kestovaippailla. Saatiin just julmetun iso säkki harsoja, joilla on hyvä lähtee liikkeelle. Lisäksi ajattelin kutoa parit villaiset vaippapöksyt. Lisänä tietty äippäpakkauksen pöksyt + kavereilta saadaan parit pöksyt. Kestovaippailu kiinnostaa erityisesti sen edullisuuden takia + tietty pienemmän jätekuorman.

On. Kiitos tsempeistä sf-mitan kanssa, en sitä ole juurikaan miettinyt. Kohtu vaikuttaisi kasvaneen ylöspäin ja navanympäryskin on pullistunut parin viikon takaisesta. :) viikon päästä neuvola. Lisäksi vaikuttaa siltä, että vauva on hinannut pyllyään ylöspäin ollen näin jo melkein pää alaspäin. :)

Fyi rv 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Briitta, kiitos tsempeistä ja hurjasti tsemppiä sullekin ultraan! :) Kiva kuulla Phil & Tedseistä mielipiteitä. :) Onko teillä juurikin tuo Navigator malli vai joku muu? Noihin tosiaan saa sellaisen pehmeän kantokassin. P&T:llä on ihan oma mallikin. Myyjä sanoi, että kannattaa ostaa mieluummin se kuin kova vaunukoppa. Kova vaunukoppa on kuulemma aika pieni ja se ei toimi hyvin, jos on kyydissä on toinenkin. Joten jos me tuohon vaihtoehtoon päädytään, niin otetaan myös kantokassi. :)
 
Aurora onnea tuhannesti ja ihanaa tutustumisaikaa pikkutuhisijan kanssa! :heart:

Katiri ihanaa, että vauva on täysiaikainen ja saa tulla koska vaan! :)

Onnea sykkeistä risukasa ja Rubus! :)

Wannawalli hienoa, että kaikki on hyvin ja sokerirasituskin ok! :)

Briitta toivottavasti tänään kaikki hyvin ultrassa! On se niin hienoa ja ihmeellistä nähdä pikkuinen. :heart:

Hydra voi vitsit, sä oot jo reilusti yli puolen välin! Jee! :) Ja tänään pääset näkemään taas pikkuisen ja ehkä jo saatte tietää onko tulossa tyttö vai poika, ihanaa! :heart: Toivottavasti pikkuinen voi oikein hyvin!

On: Kävin perjantaina sokerirasituksessa ja tänään soittelin tulokset, jotka oli onneksi hyvät. Liikkeitä en ole ainakaan vielä tunnistanut eikä maha ole vieläkään mitään kasvuspurttia ottanut. Onneksi sykkeet kuuluu aina hyvin dopplerilla, niin mieli pysyy rauhallisen luottavaisena :).

Skorppari 16+4
 

Yhteistyössä