IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Kiva kuulla että muillakin on suunnitelmia kestovaippojen käytöstä ja myös kokemuksia niistä. Mä tilasin just noita taskuvaippoja ja niihin sellaisia taiteltavia imuja, jotka kuivuu nopeammin. Kokeilen ensin niillä muutamalla vaipalla ja sitten jos se tuntuu toimivalta niin alan kanssa päiväsaikaan kotona ollessa käyttämään niitä vauvalla. Tulee siitä varmasti säästöä ja jätteen määrä vähenee.

Tsemppiä ultraan Briitta ja Hydrangea, toivottavasti kaikki on kunnossa!

Jaksoin käydä eilen melkein puolen tunnin pyörälenkillä. Pyöräily on kyllä vähän hankalaa ja tosi hidasta kun maha alkaa olla tiellä. Nyt tuntuu että supistukset on loppunut. Eilen tuli vaan pari supistusta ja yöllä ei yhtään. Ehkä tää raskaus jatkuukin jonnekin 42 viikolle saakka.... :) eihän sitä koskaan tiedä.
Eilen nukkumaan mennessä huomasin, että toisesta rinnasta oli tullut pari tippaa maitoa. Ihan hassulta tuntuu :)

katiri 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Etominen on kaikkein vahvin oire tällä hetkellä, mikä on pahentunu viimesen viikon aikana ja sitä on pitkin päivää. Oksentanu en vielä oo vaikka pari kertaa lähellä ollukin.. saanu juuri ja juuri nieltyä kuitenkin kun pitäny pitää thyroxiinilääke sisällä. Välillä hirvee nälkä mutta mikään ei maistu, ja pitää syödä heti kun vaan suinkin pystyy. No eihän tää mukavan tuntusta fyysisesti oo mutta kiitollisena siitäkin kun aattelee sen olevan hyvä merkki että kaikki on kunnossa :) tääkin voi mennä vähän eri tavalla näköjään eri raskauksissa, viimeks alkoi ihan kunnollinen pahoinvointi aamuoksenteluineen vasta kun sen piti jo helpottaa kaikkien "oppikirjojen" mukaan.. ja sitä kestikin sitten aina loppuun saakka.
Onko muuten muut tuntenu kohtua mahasta tunnustellen jo tässä vaiheessa (8+3)? Kun tänään makasin selällään ja maha oli muuten litteenä (oon siis melko hoikka) niin ihan kun painamalla ois jo selvästi tuntunu jotain kovaa tai sellanen "mötti" siinä kohtaa, ei kai se mikään suoli tai virtsarakkokaan oo jos ei oo pissahätäkään? Aattelin että pyytäsin voisko jo kuunnella neuvolassa, enkä aio tai siis yritän olla panikoitumatta vaikkei kuulusikaan vielä mitään... En oo toistaseks ainakaan hankkimassa omaa doppleria, ehkä sitten saattas houkutus käydä ylivoimaseks jos niitä sais jostain ihan normi kaupoista eikä tarvis tilata netistä..? Onkohan niitä jossain marketeissakin, tavarataloissa tms.?

Kyllä tästä kaikesta osaa nauttia ihan eri tavalla kun sillon ekalla kertaa, kun tietää ettei tätä tilannetta välttämättä tuu enää koskaan. Muistan että viime raskaudessa aloin loppuvaiheessa jo kyllästyä mahaan, mitä nyt tuskin käy..jos niin pitkälle pääsee. Oon melko pitkä eikä mulla viimekskään maha tullu hirveesti esille loppuvaiheessakaan, se ikäänkun "hukku" mun kroppaan. Yks hassu muisto on viimesimmästä äitiysvalmennuskerrasta joka oli muistaakseni torstaina ja laskettu aika oli siitä 3 päivän päästä. Lopuksi siellä kaikilta kyseltiin millonka kelläkin on LA. Muut sanoi ensin joilla oli jo valtava maha, että kuukauden päästä, parin viikon päästä jne. Mun vuoro tuli viimeks ja sanoin että mulla on nyt sunnuntaina. Huomasin miten muilla suut loksahti auki, katto ensin mun naamaa, sitten mun pikku kumpua ja taas naamaa :D että siis oikeesti vai..?! No, 4 päivää meni sitten yli lasketun.
Noista vaunuista (vaikka ei ehkä vielä haluais niin pitkälle miettiäkään), mutta mulla on pojan rattaat, jotka saa sillee täysin vaakasuoraan makuuasentoonkin, odottanu varastossa sellaset 15 vuotta seuraavaa käyttäjää.. josko niiden aika sitten kevättalvella vihdoin koittas =) kaikkee muutakin tarpeellista sinne on jemmannu, ja parit kestovaippahousutkin löytyy. Niitä tosin ei sillon viimeks laiskuuttani tullu käytettyä ollenkaan, että kyllä niitä nyt ois ainakin kokeiltava!

Onnea aurora maaliviivan ylityksestä! :flower: Onnea myös ultrassa käyneille ja sinne meneville! Huh mikä helpotus, Rubus, että vuodolle löyty vaaraton syy! Nyt varmaan ei säikytä enää niin paljoa. Kiitos Hydrangealle listan päivityksestä :flower:
Ylihuomisen neuvolaa odotellessa....
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli kunnossa! :heart: Missään rakenteissa ei ollut mitään huomautettavaa. :) Kovin pikkuinen tämä meidän masutyyppi on, kun oli taas päivän jäljessä. Ei siis näillä näkymin mikään sokerivauva. :) Painoa oli 421 g ja hienosti keskikäyrällä kuulemma. Kovasti se siellä jumppasi. Pää oli alaspäin ja jalat potkutteli ylös. Niin söpö. :)

Vastoin omaa ja miehen fiilistä sekä lähipiirin veikkauksia, niin näyttäisi siltä että tyttö olisi tulossa. :) Napanuora oli jalkojen välissä, mutta ultraaja sanoi, että häpyhuulet kuvantuisi ja hänelle tuli pikkuisesta tyttöolo. :heart: Ihanaa! :heart:

Hydra 21+3
 
Aurora, onnittelut pojasta, ihanaa:flower: Tulepa tosiaan kertomaan synnytyksestä, kunhan kerkiät :)

Risukasa ja Rubus, teille onnittelut sykkeestä :flower: Taas yksi etappi saavutettu. Risukasa, mulla oli sen verran turvotusta alkuviikoilla, että maha pömpötti, en erikseen kohtua tuntenut, vaikka selinmakuulla yritinkin sitä tunnustella.

Ja Hydrallekin onnittelut ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta:flower:. Mulle ainakin tuo rakenneultra oli sellainen virstanpylväs, että kun siellä näytti kaikki hyvältä, niin olen ollut vauvan terveyden suhteen positiivisella mielellä.

Katiri, eikö ole hassua tuo maidon heruminen :) Mulla on tullut vain toisesta rinnasta maitoa ja jo 15. viikosta lähtien. Eniten herumista on tapahtunut, kun olen oikein käpertynyt miehen iholle, varmaan oksitosiinit ryöpsähtää lähikontaktista ja kroppa luulee, että tässähän pitää alkaa imettää :D Mutta ei ole haitaksi asti kuitenkaan valutellut.

omanna 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Risuk. Kävin silloin hysteerisyyttäni kuuntelemassa sydänääniä extrasti (aiempi vk 7 omalla klinikalla) yksityisellä, muistaakseni 8+2 tai 8+3. Itse en huomannut, mutta kokenut lääkäri silloin "paineli" vatsan ennen ultraa ja totesi päältäpäin, että hyvin on kohtu kasvanut ja ko. alue oli juuri häpyluun yläpuolella. Kun pääsin kotiin, kävin makaamaan ja laskin käden samalle kohdalle ja juu, tuntui kimmoisammalle kuin muu vatsa. En kyllä uskaltanut kuin tuon kerran silloin hellästi painella. Nyt kun vatsa on selkeästi suurentunut, tunnen saman kovemman tai kimmoisamman asian=kohtu (paitsi isompi kuin silloin) navan alla. Pitkä selostus, uskon että tuntuu.

Ostin dopplerin kotiin, kun en halunnut joka viikko juosta yksityisellä. Oli tsägällä ohikulkumatkalla Porvoon Mikrokulma -nimisestä kaupasta. Oli kuitenkin liki 40€, kun Huudosta saa parilla kympillä käytetyn. En usko, että tulee paljon käytettyä kun muksu alkaa potkia tanakammin. Vielä sellaisia muljauksia tai möyrintöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Huh hellettä :cool: Ihanaa kuitenkin tämä kesä!

Rubus ja Risukasa Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja sykkeen näkymisestä. Se huojentaa mieltä niin!

Risukasa tsempitykset pahoinvointiin. Toivotaan että menee pian ohi. Tuosta dopplerista; en ainakaan itse ole huomannut marketeissa niitä myytävän. Toki näissä erikoislastenliikkeissä niitä on, niin ei välttämättä netistä tarvitse tilata. Itse ostin nettikirpputorilta, vähän käytetty, hyvä ja oikein siisti peli halvemmalla :)

Skorppari Hienoa että siellä sokeriarvot kunnossa.

Hydrangea onnittelut ihanista rakenneultra kuulumisista! Itsellä se oli niin tärkeä ja ihana kokemus, kun kaikki rakenteet selvästi näkyvillä ja kaikki hyvin :) Ja paljon onnea tyttölupauksesta!

Katiri Niin sanoppas muuta, miten nopeasti tämä loppuaika onkin mennyt. Täälläkin muutamian päivien päästä viikot vaihtuvat taas ja ollaan "täysiaikasena". Hurjaa.
Malttamattomana täällä odotellaan myös. Voisi jo syntyä :)
Viime viikolla oli neuvolalääkäri ja tutkimuksessa pää oli siis todella alhaala (edelleen) ja kaulaa hädintuskin jäljellä. Parin viikon takaisesta tutkimuksesta oli kohdunsuukin jo auennut. Eli tässä nyt vain odotellaan ja odotellaan vesien menoa tai kovempia supistuksia. "Hyvällä tuurilla" voi mennä vielä viikko tai toinenkin...
Jännä tuo maidon heruminen :) Siellä ne hormoonit kovasti vaikuttavat. Itsellä sellaista ei ole vielä tullut, toivotaan että imetys alkaa sujumaan sitten hyvin vauvan syntymän jälkeen.

Aurora Paljon onnea pojasta! :flower: Ihanaa!
 
Heippa kaikille!

Olen seuraillut taustalla kuulumisia, mutta jotenkaan en ole saanut aikaiseksi tulla kommentoimaan. Siis Onnea kaikille jo pienokaisen saaneille :flower: ja onnea uusille plussanneille :heart:. Muille ihanaa odotusta =)

ON: Nyt on meneillään rv 25+2 ja tiituska potkii jo kovin ja on muutenkin liikkuvainen. Rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja tyttö sieltä näyttäisi tulevan. Itsellä on sokereiden kanssa ongelmia, paastoarvot on aamuisella usein koholla ja nyt yritetään saada iltapala/aamupala ajat ja määrät kuntoon. Joten tästä johtuen pikkuinen on hieman iso, mutta ei vielä mitenkään mahdottomasti. rv 21 kokoarvio oli noin 3800g, mutta sitä sitten seurataan tietysti vielä. :|

Ajattelin kanssa kokeilla kestovaippoja ja sainkin hyvää palautetta Fuzzi Buns-merkkisistä vaipoista, mutta tottakai muitakin hyviä on ja jokaisella on oma suosikkinsa. :)

Nautitaan nyt ihanista masuista ja lämpimästä loppu kesästä.:heart:
 
Hydralle onnea ihanista ultranäkymistä :heart: samoin muillekin hyviä uutisia saaneille!

Tänään 8+5 oli siis eka neuvola ja kaiketi ihan normi rutiinilla meni, otettiin veri ja pissa näyteet, punnittiin ja mitattiin verenpaine, tutkittiin esitietokaavakkeita ja vanhaa neuvolakorttia viime vuostuhannelta.. ihmeen vähän nekin on lähes 2 vuoskymmenessä muuttunu! Paljo tuntuu kaikkia seuloja ja kokeita olevan, kun nyt muistais kaikki. Oon siis osallistumassa seerumiseulaan ja varmaankin myös johonkin diabetes-alttius tutkimukseen mikä ois joskus rakenneultran jälkeen. Sokerirasitus tehtäiskin jo rv12-16 kun viimeks alko olla rv40+ jotain häikkää siinä arvossa.
Ei suostunu edes yrittään sykkeen kuuntelua, mutta sano että jos oon huolissani niin voin mennä sinne millon tahansa 11. viikolta lähtien kun sillä on puhelinpäivystystunti niin voi samalla kuunnella sitä.. eli tosi ymmärtäväiseltä neuvolantädiltä ainakin vaikuttaa :)
Silti harkinnassa että hankkisin sen dopplerin vaikka sit käytettynä, kun ei tuolla nyt joka toinen päivä ehkä kumminkaan kehtaa ruveta hyppään...
Kohdun seudulla on välillä tuntunu sellasia kiristäviä vihlontoja tai pistoksia, ehkä se on hyvä merkki jos se on sitä kohdun kantositeiden venymistä, että siellä jotain vielä kasvaa..?
Paino oli noussu jo pari kiloo, mahtaako olla vaan lihomista tai jotain turpoomista.. omalla vaa'alla en vähään aikaan ollu uskaltanu käydäkään.
Ensviikolla meen lääkärikäynnille, kun nyt viime viikkoina on tullu tunnusteltua tissejä enemmänkin kun yleensä, niin hiukan häirinny kun toisessa se tissin kudos tuntuu jatkuvan pidemmälle kainaloon kun toisessa! Joskus yli 10 vuotta sitten muistaakseni samassa kainalossa tuntu joku pienen herneen kokonen patti, ja sillon lääkäri arveli vaan että se on joku tukkeutunu ihohuokonen tms. ja käski käyttää pelkästään pallodödöjä ja lopettaa sen patin vellomisen.. jos toi on joku sama patti mitä sillon jo ammosina aikoina ja jos ois pahanlaatunen/vaarallinen, niin luulis kuitenkin että ois tullu jo jotain muutakin oiretta näin pitkän ajan kuluessa...ainakin se kudos kovenee/kipeytyy tai löystyy samaan tahtiin kun muukin tissi. Pahinta vaihtoehtoo nyt ei halua edes ajatellakaan....:x no, viikonpäästä selviää enempi, laittaako mut johonkin kuvaukseen vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Helteiset terkut edelleen mökiltä! Lähetin miehen ja tyttären järveen rypemään, niin pääsen tänne vähän vaihtamaan kuulumisia.

Hydra, ihanat uutiset saitte rakenneultrasta! Onnittelut tyttölupauksesta! Meillä oli myös esikoistyttö koko raskauden ajan ainakin 2 päivää "jäljessä". Ja on edelleen varsinainen ja vauhdikas sirpukka. Ihan hyvä vaan ettei ole paino-ongelmia. Niistä rattaista: meillä on sen Phil&Tedsin navigator rattaiden edeltäjät explorer. Mielestäni niissä navigatoreissa on tehty parannuksia exploreriin nähden. Olen miettinyt myös sitä pehmeää kantokoppaa mutta minusta siinä voi olla hankaluutena se, että siinä ei ole omaa "kuomua". Kun sen laittaa sinne rattaisiin jää se etuosa jotenkin kovin avonaiseksi. Vaikea selittää... Brion uudessa puolikovassa kopassa olisi oma "kuomu", joka ehkä suojaisi paremmin talvivauvaa viimalta. Saattaa olla, että tämä ajatus on ihan hakuammuntaa, pitänee sitten lähempänä tutustua asiaan.

Katiri, viimeisiä viikkoja viedään! Tuntuuko nämä helteet kovin raskailta? Se on aivan uskomaton ajatus, että ihan koska vaan elämä muttuu peruuntumattomasti ja tulee "aika ennen ja jälkeen synnytyksen". Tsemppiä viimeisiin päiviin!

Risukasa, suosittelen sen dopplerin hankintaa. En saanut sieltä kyllä ensimmäisten viikkojen (rv8-10) aikana kuulumaan kuin istukan viuhunnan mutta jotenkin sekin jo helpotti mieltä. Toivottavasti tuo rinnan kudos ei ole mitään erikoista! Kaitpa se tosiaan olisi jotain aiheuttanut, jos olisi jotain vakavaa??

Minulla oli maanantaina se niskapoimu-ultra. Kaikki hyvin! Ruudulle piirtyi heti peukkuaan imevä pikkuinen :heart: Siellä hän istui topakasti ja kintut sätkivät. Ultraajana oli oikein mukava ja kokenut vähän vanhempi kätilö, joka teki mielestäni perusteellista työtä. Hänellä ei tuntunut olevan kiire minnekään ja tuntui kuin olisi huomioinut meidät erityisesti. Niskaturvotusta oli vain 1,05 mm, joten ei huolta. Mehän emme ottaneet veriseuloja, koska ne todennäköisesti älähtäisivät jo pelkästään minun iän vuoksi. Saimme myös yllättäen varovaisen poikalupauksen. Olen vallan hämmentynyt tästä tiedosta! Olen koko ajan odottanut mielessäni tyttärelleni siskoa. Toki tämä tieto on vielä näillä viikoilla aika epävarma, mutta näin kätilö veikkasi. Mutta olisi kyllä hienoa jos perheessä olisi sekä tyttö että poika. Mutta itselläni on hyvin läheinen isosisko, joten tiedän, että kaksi tyttöäkin olisi aivan mahtava juttu. Eli molempi parempi.

Me jatkamme vielä viikon mökkeilyä. Nautitaan kaikki kesästä täysin rinnoin! Meille odottajille tämä kesä on aivan erilainen kuin vuoden päästä tuleva. Ja te nyytin jo saaneet saatte nauttia ihanista ihmeistä!

-Briitta, tänään 13+0
 
  • Tykkää
Reactions: Wannawalli
Lämmin kiitos kaikille onnitteluista :heart: Kirjoitan seuraavassa viestissä synnytyskertomusta.

risukasa ja Rubus Hurjasti onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart:

Hydralle Onnittelut hyvistä uutisista rakenneultrassa ja tyttölupauksesta, aivan mahtavaa että pikku prinsessa olisi tulossa :heart: Nyt pääset hankkimaan ihania vaaleanpunaisia vaatteita :) Kiitos listan päivityksestä, ihan oikein oli tiedot :)

RBB Hyvä kuulla että teillä sujuu vauvan kanssa noin kivasti ja pystytte jo menemään noin hyvin pikkuisen kanssa. Itsekin toivoo että pian uskalletaan liikkeelle ja kaikki menisi hyvin. Lomamatka kuulostaa tosi hyvältä ja varmasti hyvä vaihe matkustaa vauvan kanssa. Meilläkin haaveena jos ensi kevättalvella päästäisiin reissuun johonkin lämpimään koko perhe :)

katiri Tsemppiä loppumetreille, nyt vauva on valmis syntymään koska vaan, jännittäviä aikoja! Sä olet kyllä tosi hyvässä kunnossa, kun jaksat vielä liikkua noin hyvin, itse olin ihan raihnainen loppuajat :D Koita levätä vielä ennen synnytystä jos mahdollista, itsellä tämä eka viikko on mennyt aika vähillä unilla ja synnytyksestä toipuessa, nyt alkaa onneksi jo "elämä voittaa" ja voimat palautua!

Millyk Jännää, kuulostaa kyllä että synnytys ei ole enää kaukana! :heart: Tsemppiä kovasti viime metreille :)

Briitta Toivottavasti saitte hyviä uutisia np-ultrassa!

Fyi Kiva että maha kasvaa ja vauva kääntyy oikeinpäin :) Ei montaa viikkoa täysiaikaisuuteen sullakaan! Tsemppiä viimeisiin viikkoihin!

skorppari Kiva että sokerirasitus meni hyvin. Varmasti pian alkaa pieniä liikkeitä tuntua :)

glimmer Onnea tyttölupauksesta! :heart:
 
Tässä pitkää kertomusta kuinka meillä synnytys sujui silloin vajaa viikko sitten! :)

Aloin aavistella että synnytys ei ole enää kaukana, kun limatulppa irtosi viime viikon keskiviikkona aamulla. Supistuksia alkoi tulla keskiviikkona päivällä n. 20-30 min välein ja jälkikäteen ajateltuna ne olivat vielä ihan laimeita :D Siis lähinnä menkkamaisia tuntemuksia. Illalla alettiin kirjata ylös supistusten välejä ja aina supistuksen tullessa keinuttelin jumppapallon päällä. Yöllä supistuksia alkoi tulla selkeästi useammin ja myös kivut alkoi kovenemaan. Parhaimmillaan jo 7-10 minuutin välein ja kipu oli sitä luokkaa, että pisti jo ähisemään ja mies sai lämmittää kaurapussia ahkeraan. Supistukset ei kuitenkaan tihentynyt siihen 5 minuuttiin, joten ei ruvettu miettimään vielä synnärille lähtöä. Aamuyöllä ne alkoikin sitten laantua ja se oli kauhea pettymys, ajattelin että tässä tää nyt olikin ja ei se synnytys vielä alakaan...

Torstai-aamuna mulla oli neuvola ja neuvolan hoitajakin sanoi että voi vielä mennä jonkun aikaa ennen kun vauva tulee :) Torstaina puolilta päivin supistuksia alkoi kuitenkin taas tulla ja väli oli taas sellaista 10 minuuttia. Iltapäivällä ne alkoi olla jo tosi kipeitä ja kävelin täällä tuskissani ympäri asuntoa aina supistuksen tullessa. Puoli viiden aikoihin kivut olisi sitä luokkaa että oli pakko alkaa tehdä lähtöä.

Synnärille päästyä mut laitettiin käyrille ja tehtiin sisätutkimus, jonka mukaan synnytys oli vasta alkamassa ja kohdunsuu oli väljästi auki. Saimme itse valita, jäädäkö jo sinne vai lähteä vielä kotona käymään. Päätettiin jäädä, koska autossa istuminen oli jo tosi hankalaa. Odoteltiin sitten vajaa kaksi tuntia iltaseitsemään asti sairaalan käytävillä kävellen ja supistukset alkoi tehdä jo todella kipeää. Tuo oli ehdottomasti synnytyksen vaikein vaihe. Onneksi kipu oli aina supistusten välillä pois kuitenkin. Kun pääsin seuraavan kerran tutkittavaksi olikin edennyt jo että kohdunsuu oli auki melkein 4 senttiä, joten päästiin siitä suoraan synnytyssaliin.

Kokeilin ensin kivunlievitykseen ilokaasua, mikä auttoikin jonkun verran, kun ensin älysin oikean tekniikan (eli hengitin sitä jo hyvissä ajoin ennen supistuksen alkua). Supistukset oli kuitenkin tosi voimakkaita ja vauvan sydänäänet kävi jopa 180:ssä niiden aikana, joten kätilö tarjosi mulle epiduraalia. Anestesialääkäri pääsi onneksi nopeasti paikalle ja olo helpotti puudutuksen laittamisesta noin vartissa todella paljon. Myös vauvan sydänäänet pysyivät tuon jälkeen hyvinä ja tasaisina. Tunsin enää paineen tunnetta tuossa vaiheessa ja kivut oli poissa. Samalla mulle tiputettiin myös oksitosiinia, joka piti supistuksia käynnissä (epiduraali ilmeisesti usein heikentää niitä). Yritin levätä tuossa kohtaa ja makoilin kyljellään sängyllä, kun en päässyt tipan ja vauvan sydänäänten seurantalaitteiden kanssa helposti ylös.

Tuosta kului reilu 2 tuntia, kello oli iltakymmenen ja sen jälkeen alkoi tuntua taas painetta enemmän ja kivut alkoi palata. Ajattelin sen johtuvan epiduraalin vaikutuksen lakkaamisesta. Kätilö tarkasti tilanteen etenemisen ja yllätykseksi sekä järkytykseksi oli tuossa kohtaa jo täysin auki. Kätilö puhkaisi kalvot ja sain lisäannoksen vielä epiduraalipuudutetta ponnistusvaihetta varten.

Pian tuli vahva ponnistamisen tarve, mutta en saanut vielä ponnistaa koska kohdunkaulassa oli vielä jotain reunaa jäljellä. Pian sain kuitenkin ruveta ponnistamaan omaan tahtiin ja ponnistin aina supistuksen tullen 2-3 kertaa. Tuossa kohtaa kaikki jännitys katosi multa ja keskityin vain ponnistuksiin, kipua ei myöskään tuntunut. Meitä hoitanut kätilö oli aivan mahtava ja tsemppasi ihan hirveästi! Ei voi kuin ihailla ammattitaitoa ja kiittelinkin kovasti kun homma oli ohi :)

Supistukset heikkeni tuossa ponnistusvaiheessa jonkun verran, ja sen takia vaihe venyikin lähemmäs tuntia. Vauva oli pitkään jo aivan tuloillaan. Lopulta kätilö teki päätöksen että on vauhditettava asiaa ja välilihaa leikattiin vähän. Siitä seuraavalla ponnistuksella vauva sitten syntyikin juuri ennen puoltayötä :) Ponnitusvaiheessa mulla ei varsinaisesti mikään tehnyt kipeää ja tuon takia synnytyksestä jäi hyvät muistot. Sain välilihan leikkaushaavan jatkoksi valitettavasti myös pienen repeämän. Tuosta huolimatta olen varma, että kätilö teki ihan oikean päätöksen leikatessaan.

Toi hetki kun sain vauvan rinnalle oli jotain ihan uskomatonta :heart: Olin kyllä niin pöllämystynyt, että en osannut oikein edes sanoa mitään :) Sain pitää vauvaa rinnalla 1,5 tuntia ja imettää ensimmäisen kerran, ennen kuin vauva pestiin, punnittiin ja puettiin.

Sairaalassa päivät meni nopeaan ja siellä sai paljon käytännön opastusta imetykseen ja vauvan hoitoon, kun oli itse aktiivinen. Emme saaneet perhehuonetta valitettavasti ja yöt olikin aika levottomia, kun oli jaetussa huoneessa toisen äidin kanssa ja aina jomman kumman vauva itkeskeli :) Kotiin päästiin kun vauva oli 2,5 vrk ikäinen.

Nyt harjoitellaan kotona oloa ja arkea :) Vauva on aivan ihana ja suloinen tapaus, syö 2-3 tunnin välein ja nukkuu :heart: Välillä jaksaa pitää hetken silmiä auki ja ihmetellä äitiä ja isää! Pienillä vaunulenkeillä on käyty jo ja pian varmaan uskalletaan jo kyläilemäänkin. Mulla leikkaushaavan tikit on ollut vielä aika kipeät, mutta viikossa toipumista on tapahtunut jo paljon ja varsinkin nyt kun on päästy vähän liikkeelle.

Ollaan pikku pojasta niin onnellisia ja kiitollisia, hän on ehdottomasti kaikkien matkan varrella koettujen vaikeuksien arvoinen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Wannawalli
risukasa, mä suosittelen lämpimästi dopplerin hankintaa. Ilman sitä en olisi varmaan pysynyt järjissäni alkuraskaudessa. Mä sain sydänäänet kuulumaan jo rv 8 lopulla. Ihan joka kerta ne ei kuulunut, kun oikeaa paikkaa oli vaikea löytää. Joskus rv 10 tienoilla sydänäänet oli jo helpompi löytää.

glimmer, paljon teidän vauveli painoi rakenneultrassa? Meidän painoi 421 g ja ultraaja sanoi vauvan olevan keskikäyrällä. Mitään painoarviota en saanut. Mullakin on radi, mutta kotiseurannassa ja sen jälkeen satunnaisesti mittaillessani arvot on ollut kunnossa. Kuitenkin huolestuttaa, että vauva ei vaan kasva liian isoksi.

Briitta, onnittelut hyvin menneestä ultrasta ja poikaveikkauksesta. :) Kiva kuulla, että teidän esikosta on tullut touhukas typy, vaikka pikkuinen olikin. :) Me ollaan molemmat miehen kanssa aika lyhyitä ja hoikkia (mies 174 cm ja minä 155 cm), joten en odotakaan tästä pikkuisesta mitään jättiläistä. :) Oot muuten ihan oikeassa tuon vaunukopan suhteen. Se jää P&T:n omalla kantokassilla molemmista päistä avonaiseksi. :( Huomattiin se tiistaina, kun kävin äidin ja siskon kanssa katselemassa vaihtoehtoja. Jotenkin jäi siis mietityttään, onko Navigator sittenkään meidän vaihtoehto, koska haluaisin talvivauvan saada kuitenkin suojaan tuiskulta. Vaunu on silloin suojaisempi, jos sisaristuin on paikallaan, mutta meillä kun on esikoinen kyseessä, niin istuinta ei ainakaan heti tarvita. Oonkin sitten ehkä vähän palannut takaisin mun alkuperäiseen vaihtoehtoon ja mietin, jos sittenkin ottaisi Brion Go:t. Niissä olisi kuitenkin suojaisa iso vaunukoppa. Vaikeita valintoja nämä, kun vaihtoehtoja on ihan liikaa.

aurora, ihana kuulla sun kuulumisia! :heart: Aivan mahtavaa, että synnytys meni noinkin hyvin. Kiva kuulla myös positiivisia mielipiteitä ponnistusvaiheesta, kun sen kivuliaisuus ja oma jaksaminen sen aikana on mietityttänyt mua. On siis hyvä kuulla, että se ei välttämättä ole se pahin osa synnytystä. :)

Kiitos kaikille onnitteluista! :) Nyt olo on kyllä hyvin helpottunut. Pelkäsin tätä ultraa ihan kamalasti ja oon hyvin tyytyväinen, että se on nyt ohi. Jotenkin asiat konkretisoitui ihan valtavasti. Oli myös kiva saada veikkaus sukupuolesta. On nyt mukavempaa ajatella vauvelia tyttönä, kun vain pelkkänä vauvana. Kun poikkesin kirppiksellä, niin oli pakko ostaa muutamat tyttövaatteet, vaikka meillä vaatetta alkaakin olla jo liikaa. :) Muutenkin hankinnat alkaa olla jo aika hyvin kasassa. Vaunut pitäisi vielä valita ja ostaa, samoin pinnasänky.

Hydra 21+5
 
Briitalle Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta

Hydralle ja Glimmerille myös onnea rakenneultrakuulumisista ja tyttölupauksesta! =)

Risukasa Ainahan se säikäyttää kun jotakin "ylimääräistä" kehostaan löytää, mutta toivotaan, että nuo kudosmuutokset olisi ihan harmittomia. Kainaloihin tietääkseni ainakin saattaa herkästi tulla juurikin niitä tukkeutuneen rauhasen aiheuttamia patteja.

Meilläkin ensimmäinen neuvola takana, perus kokeet otettiin ja juteltiin 1,5 tuntia. Mukavan oloinen neuvolan täti oli :) Nyt sitten odotellaan aikaa sinne "viralliseen" varhaistultraan, eli NT-ultraan! Tässä kun on jo ehtinyt pariin kertaan käydä ultrassa, niin ei oikein osaa varhaisultrana tuota enää pitää :D
Vuodot on nyt pysyneet poissa, onneksi, ja muutenkin melko oireeton raskaus ollut tähän asti. Rinnat on kipeytyneet ja välillä huimaa, muita oireita ei ainakaan vielä ole ilmaantunut!

Jaksamisia kaikille näiden helteiden keskellä :cool:!

Rubus 8+5
 
aurora, kiva kun tulit kertomaan synnytyskokemuksen. :) Täällä synnytys pyörii yhä vaan enemmän mielessä. En kyllä pelkää siinä muuta kuin sitä että sairaalaan osaa lähteä ajoissa ja ettei vauva syntyisi matkan varrelle :) Ihana kuulla että sulla on toipuminen lähtenyt käyntiin ja olette päässyt jo vähän ulkoilemaankin. Ihan uskomattomalta kyllä tuntuu että kohta täälläkin tutustutaan vauvaan ja harjoitellaan vauva-arkea.

Briitta, onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikaveikkauksesta :)

Millyk, sielläkin tilanne kuulostaa siltä että synnytys voi käynnistyä koska vaan. Jaksamista helteisiin päiviin :)

Täällä tuskaillaan näiden helteiden kanssa. Just katselin sääennustetta että ensi viikollakin vielä helteet jatkuu. No, eipä tässä muuta voi kuin koittaa jaksella ja viilentää oloa kylmällä juomalla ja viileällä suihkulla. :) Kävin toissapäivänä neuvolassa ja sf mitta oli kasvanut sentin ( =30cm). Nyt se oli palannut takaisin käyrille, mutta on ihan käyrän alarajalla. Hoitaja kuitenkin sanoi, että käsin tunnustelemalla vauva tuntuu ihan hyvän kokoiselta, ilmeisesti vaan mahtuu olemaan tuolla lantiossa niin hyvin että maha ei oo niin valtava. Ja vauva on tosi vilkas, joten en ole huolissaan sen voinnista.

Supistuksista: Niitä ei enää ole juuri ollenkaan, joten vähän tuntuu että tätä odotusta jatkuu vielä jonkin aikaa. Ensi viikolla miehellä alkaa 6 viikon loma ja ihanaa olisi jos vauva syntyisi loman alkupuolella. Ens viikolla sitten vaan lenkkeilemään ja muuten vähän lisäämään rasitusta niin jospa jotain alkaisi pikkuhiljaa tapahtumaan. :)

katiri 37+5
 
Täällähän on taas hiljaista viikonloppuna.

Mulla on ilmeisesti alkanut limatulppaa irtoamaan kun valkovuodon mukana eilen ja tänään tullut muutaman kerran verisiä viiruja. Toivottavasti tää enteilis että synnytys olisi pian käynnistymässä :)

katiri 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Millyk ja aurora*
Hydra Viikolla 22+2 vauvan koko oli 556g. Mittauksissa pään ja vartalon koot vastasi viikkoja, mutta reisiluun pituus oli muutamia viikkoja edellä. Lääkäri sanoi sen olevan yksi syy miksi ohjelma laskee vauvan olevan hieman isompi. Mulle kuitenkin tehdään se seurantaultra ennen synnytystä, niin siinä sitten vielä paremmin katsotaan koko. =)

katiri toivottavasti saat pian pienoisen syliisi. tsemppiä tulevaan koitokseen :)

Briitta Onnea poikalupauksesta :heart:

Onko kenelläkään muulla ongelmana nilkkojen ja jalkapöytien turvotus? Täällä on niin kauheet, et kohta kyl repee nahka... ja pahinta siinä, ettei mikään auta.. :( Joten kaikki vippaskonstit otetaan mielellään vastaan.. :)
 
Fyi
katirille peukut pystyyn, että nyt olisi tosi kyseessä! =) Nää helteet on kyllä ihan kammottavia - pitikin sattua just tälle kesälle. :LOL: Rauhallisille yöunille on saanut heittää hikiset hyvästit ja muutenkin himassa menee nudistimeinigillä.

Hydralle onnea tyttölupauksesta! :heart: Meillähän on sama veikkaus, mutta siltikään en ole 100 % varma. :whistle:

Briitalle onnea poikalupauksesta! :heart:

Glimmer, voi kurjuus, olet varmaan jo kaikki konstit kyllä kokeillut. Mä olen saanut pidettyä turvotuksen kurissa ahkeralla kävelyllä (tässä helteessä urheilusuoritus sinänsä) ja armottomalla veden juonnilla. Mutta yksilöllisiä nämä jutut toki - toisilla vaan turvottaa vaikka mitä tekisi. : /

On. SF-mitta on kasvanut 2 cm kolmessa viikossa eli nyt mennään taas tasaisen varmasti ylöspäin (26 cm > 28 cm). Alakäyrällä ollaan, mutta käyrällä joka tapauksessa. =) Lisäksi tänään selvisi, että vauva on kääntynyt pää alaspäin, jippii! Toivottavasti pysyykin niin. Hb oli yllättäen tipahtanut 94:ään, joten rautakuuri pitää taas aloittaa. Terkkari kyllä epäili, että syyllinen olisi kudosneste, koska sormissa on kuitenkin näillä keleillä turvotusta joka tapauksessa. No, menen parin viikon päästä vielä varmistusverikokeeseen. Itse en kyllä usko, että hemppa on oikeasti noin alhaalla, koska olo ei ole sillä tavalla nuutunut.

Tsemmpiä kaikille helteisiin - parin päivän päästä pitäisi ainakin hetkellisesti helpottaa! =)

Fyi 34+2
 
katiri, jännää, pian pääset tositoimiin =)

Oon ollu hieman huolissani viime päivinä kun etomiset on vähentyny lähes olemattomiin. Yks aamu muutama päivä sitten piti mennä aamusta pöntölle kakoon ja tuli vähän oksennustakin (tai limaa tyhjästä mahasta) mut sen jälkeen vaan ihan satunnaista ja hetkittäistä etomista!? Eihän sen vielä pitäs moneen viikkoon helpottaa... tulee kieltämättä mieleen onko siellä enää ketään tai mitään hengissä :(
Yks yö näin painajaista että aloin vuotaa.. empä muista koska viimeks oisin ollu niin helpottunu herätessä. Samoihin aikoihin säikähdin tosissani ku vessassa käydessä kalsareihin oli tullu pieni veriläntti, mutta pian tajusin että se olikin takareijän kohdalla ja vielä tarkistin asian että kokeilin sormella ja paperilla ettei se ollu tullu etupuolelta eikä paperiin jääny mitään punerrusta. Mulla välillä p*rse vuotaa kun siellä on ollu pukamia ja ties vaikka jotain endopattejakin. Että parempi vuoto sieltä kun edestä.... Mutta kyllä toi jotenkin säikäytti niin että jalat on taas maan pinnalla kun tavallaan "leijunu" tässä raskaudessa ehkä liikaakin ja ajatellu liian pitkälle kaikkee, että taas menee päivän kerrallaan ja tietää että tää onni ja kaikki voi romahtaa ihan millon tahansa ja ois taas siinä surkeessa nollapisteessä :/
Välillä tissitkin on melko löysät ja kivuttomat. Enkä tunne enää sitä kovaa möykkyä selallä ollessa mitä aiemmin. Järkevä selitys siihen vois olla tietysti jos se on noussu sieltä alalantiosta ikäänkuun ylemmäs/taaemmas.

Sitä doppleria en oo saanu hankittua mistään, koko Tampereella ei ilmeisesti oo kun parissa lastentarvikeliikkeessa ja niissäkin pelkästään se kallein malli 59e, ja toinen merkki ois puolet halvempi. Joo, eihän toi oo hinta eikä mikään jos vertaa paljonko näihin hoitoihin on menny, mut jotenkin tuntus älyttömältä maksaa tollasia kun vois saada monta kymppiä halvemmallakin. Tosi vähän niitä on missään myyntipalstoillakaan, ja ne on niin kaukana että pitäs lähettää postissa.
No, yritän ajatella että todennäkösemmin kaikki on kunnossa niin kauan kun ei tuu vuotoo eikä oo kauheita kipuja.. tosin eihän sellasia aina oo vaikka ois keskeytyny keskenmeno, kun niistäkin on tietysti nyt tullu luettua.
 
Aurora Kiva oli lukea synnytyskertomuksenne. Ihanaa, että vauva-aika on mennyt hyvin :)
Pian synnytys on itselläkin edessä... Avoimin ja rennoin mielin ainakin vielä mennään. Tosin vähän jännitän sitä, jos se pitkittyy ja sitten tulee jotain ongelmia...Täytyy vain luottaa ammattitaitoiseen henkilökuntaan, että he neuvovat.

Katiri Kuulostaa tosiaan siltä, että pian siellä alkaa tapahtumaan. Tsemppiä! Itselläkin tässä viikon aikana jo on vuotoa tullut eri muodoissa, muttei niitä veriviiruja. Olen huomannut että tulee useammin kovettumisia ja erilaisia jomotuksia. Toivottavasti täälläkin pian alkaisi tapahtumaan.

Fyi Hienoa että pienokainen oli kääntynyt ja toivotaan että siellä viihtyykin nyt hyvin.
Kiva että kasvu menee käyrällä vaikka alapuolella onkin. Jospa lapsen asento siellä vähän hämää mittaa.

Glimmer Itse olen melko vähillä turvotuksilla selvinnyt näistä helteistäkin, mutta parina päivänä oli aivan tuhottoman kipeät ja turvonneet jalat. Se johtui siitä kun olin ollut jalkojen päällä tavallista enemmän. Itsellä perus konsti jalat ylös-riitti. Myös kylmässä vedessä vilvoittelu auttoi ja tuntui mukavalle. Jotain viilentäviä jalkavoiteitakin voisi kokeilla :) Tsemppiä turvotuksiin!
 
Katiri sulla alkaa olla jännät paikat, tsemppiä :)!

Risukasa Kurjaa tuollainen epävarmuus..Itsellä ei tuosta pahoinvoinnista tai sen hiipumisesta ole omakohtasta kokemusta, mutta mitä olen muiden kokemuksia lukenut, niin ei se aina mene kuin oppikirjoissa. Toisilla saattaa hyvinkin tulla ja mennä aaltomaisena, kestää vain muutaman viikon tai joillain vasta alkaa joskus rv 12 jälkeen, kun yleensä se pitäisi silloin alkaa helpottaa. Ollaan niin erilaisia kaikki =)! Toivottavasti kaikki on kunnossa :heart:

Minulla kun noita oireita ei ole tissikipua lukuun ottamatta ollenkaan, niin sitä on koko ajan jotenkin epäuskonen olo, että onko tässä raskaana ollenkaan. Sitten kun ajoittain tuo tissikipukin tuntuu vähentyvän, niin sitten sitä pöhkönä rutistelee tissejään kuulostellen arkuutta, että on kohta rutistelusta kipeät :D Voi kun osaisi vaan nauttia olostaan! Mäkin meitin tota dopplerin hankintaa, jos se vähän auttaisi tähän jatkuvaan hermoiluun.. Netistä saa melko edullisia, Raskauskeiju-nettikaupassa näyttäs olevan edullisin 31,90 ja kotitesti.fi sivuilla 36 euroa.. Täytynee laittaa harkintaan..
 
Joo, on sitä tasasta etomista taas tänään ollu ja aamulla meni kakomiseks.. huh! Ehkä se sitten voi tosiaan välillä aaltoilla...
Tissit on päiväaikaan löysemmät ja jopa lähes kivuttomat, illasta taas kipeytyy ja yöllä voi pistelläkin kun kääntyy makuulla.

Edullisimman dopplerin oon bongannu ilofantista, 25e + postikulut.
Angel Sounds dopleri
Onhan se harkinnassa, vaikka toisaalta haluais uskoo siihen että todennäkösemmin ehkä tulis tosiaan jonkinlaisia merkkejä (kipuja ja vuotoo) jos jotain ois vialla. Harvinaisempia kai keskeytyneet keskenmenot on kun spontaanit?
Eilen yritin kuunnella stetoskoopilla :ashamed: mutta eihän sillä kuulunu muuta kun suolistoääniä. Luin että jotkut on kuullu sellasellakin mut lähempänä rv30 ja sillonkin lapsen ois oltava juuri oikeessa asennossa laitteeseen nähden, että ei sekään nyt pitkiin aikoihin vielä auta. Ja jos ne yleensä helposti tollasella kuuluis niin miks neuvoloihinkaan mitään dopplereita edes hankittais..
 
risukasa, mä luin kanssa jostain että tolla stetoskoopilla kuuluu sydänäänet, mutta vasta myöhemmillä viikoilla. Näin loppuraskaudesta vauvan sydänäänet kuuluu ihan kun laittaa korvan mahan päälle (vauvan selän kohdalle). Meillä mies niitä kuuntelee melkein päivittäin :)
Kyllä se pahoinvointi ja muut oireet voi varmasti hetkittäin helpottaa ja sitten taas palata takaisin. Koitahan olla rauhallisin mielin. :) mullakin oli noita keskenmeno-unia alku-ja keskiraskaudessa :/

Fyi, hyvä että sf-mitta oli kasvanut :) Kiva myös että vauva oli kääntynyt pää alaspäin. Eiköhän se niin päin jo ala pysymäänkin, kun ei ole enää paljon tilaa kääntyä. Tsemppiä helteisiin. Täällä kanssa yöt kaikkein tuskaisimpia kun hikoiluttaa eikä tiedä miten päin olisi. Tänään onneksi ollut vähän viileämpi päivä.

Glimmer, kurjia noi turvotukset. Kannattaa vaan juoda vettä paljon ja pitää jalkoja mahdollisimman paljon ylhäällä. Mut tietysti aina sekään ei auta. :/ Mä olen selvinnyt aika vähillä turvotuksilla. Viime päivinä oon huomannu ihan lievää turvotusta ja senkin huomaa oikeastaan vaan siitä että illalla sormusta ei meinaa saada pois sormesta.

Täällä siis edelleen odotellaan koska pikkuinen mahtaa syntyä. Eilen illalla tuli yksi tosi kipeä supistus ja olin jo varma että kohta pitää lähteä sairaalaan, mutta ei niitä sitten tullutkaan enempää. Tänään kun kävin kaupungilla parissa kaupassa niin alkoi taas supistella ja parin tunnin ajan tuli n.20-30 min.välein suppareita, mutta nyt tuntuisi taas helpottaneen. Kyllä sitä vaan kovasti jo odottaisi että pääsisi tapaamaan tuon pienokaisen <3

katiri 38+2
 
Katiri ja Millyk hui ihan kohta pääsette pikkuisiin tutustumaan, varmaan aika pitkä tuo odottavan aika tuossa vaiheessa :) tsemppiä.

Fyi hienoa, että vauva on käyrillä ja jo oiken päin! :)

Glimmer onnea tyttölupauksesta ja tsemppiä turvotusten kanssa! Itselläkin tuntuu, että viimepäivinä on vähän vaivannut turpeat sormet ja jalkapohjat, toivottavasti tuo vaiva menee ohi.

Briitta onnea hyvistä ultrakuuluminista ja poikalupauksesta! :)

On: Tällä viikolla olen nyt tunnistanut selvästi mahassa tuntemuksia, joiden täytyy olla vauvan liikkeitä. Ihan mielettömän upea tunne, että siellä minun masussa pikkuinen jumppaa! :heart: Kaksi ja puoli viikkoa vielä rakenneultraan, jota tietty kärsimättömänä odottelen..

Skorppari 18+0
 
  • Tykkää
Reactions: aurora* ja luna_82
Noniin, ja valkovuoto punertaa :'( tässäks tää sitten oli?!! Huomenna (10+0) neuvolaan kuunteleen doplerilla, vaikka tuskin sieltä mitään kuuluu. Kipuja ei nyt pahemmin oo jotain pieniä alamahan vihlasuja/kiristystä lukuunottaamatta, eli ei kuitenkaan sellasia menkkamaisia jomotuksia tms. *kopkop* mutta kyllä vaan tuli vahvasti se tunne että kaikki ei voi olla hyvin :'(
 

Yhteistyössä