IVF/ICSI-hoidoista plussaan / vauvaketju

No hei vaan taas :D

Nyt aikaa kirjotella taas kun poitsu nukkuu ja mies on saunaillassa. Ollaan iltasin yritetty viettää aikaa kaksin sängyssä makoillen, telkkaria katsoen ja lähekkäin kun vauva nukkuu, jottei ihan unohtuisi tuo parisuhdekaan...

Onko katiri teillä yöt sujuneet nyt hyvin? Meillä alkoi yöt pitenemään nyt kun ilmavaivat (aamuyöllä) ovat vähentyneet. Yleensä nukutaan jo tuonne 7-8, joskus pidempäänkin. Viime yönä oli taas 7h unet putkeen! Ja taas kävin kaksikin kertaa katsomassa ja rintoja pumppaamassa. Päikkärit oli tosi huonot eilen ja auva oli kuin ampiainen illalla. Huusi ja kiljui (ilm.väsymystään) eikä mikään ollut hyvä. Sama juttu oli muuten viimeksikin kun nukkui pidemmän pätkän, eli oli todella väsynyt ja huonosti nukkunut päikkärit. Hmmmm... siitä sitten valitsemaan; hyvät päikkärit ja hyväntuulinen vauva ja yöheräilyjä, vai huonot päikkärit, ilta yhtä huutoa ja yli 8kg kantamista ympäri kämppää kaks tuntia, mutta hyvät yöunet... :stick: Hih, meillä myös vauva ties miten päin missäkin yöllä sängyssä. On muutenkin levoton kaveri, kun iltatissityksessäkin mun tarvii vetää alakroppa taakse, jotta toinen saa potkia ilmaa samalla kun imee tai viuhtoo. Levotonta siis tuo meidän nukahtaminen yöunille. Unikoulua ja tassuttelua vaan odotellessa :|katiri tuo ikean unipussi on kyllä ihan hyvä, ja reilunkokoinen ainakin tuo meidän. Käytin sitä vaunuissakin pari kertaa, kun neukkutäti ehdotti että kokeiltaisiin sitä kun vauva niin vihaa tuota pukemista... Meillä talvella lämpötila sisällä hyvä, eikä nurkistakaan vedä, joten en oikein tiedä miksi noita lämpimiä pusseja ostin :D Ruskovillan pussista tykkään eniten, talvella se lämmittää ja kesällä hyvä vaihtoehto peitolle, ei ole kuuma. Ja kannattaa tosiaan sitä pulloa kokeilla välillä, ettei vaan käy niin ettei kelpaakaan ollenkaan! Sitten ei tarvi mennä mihinkään :O Mä en kanssa haluis millään mennä töihin, ihan kauhistuttaa koko ajatus, vaikka ei se vauva siitä kärsi. Taitaa tulla psyykkiset traumat äipälle siitä :D Mutta kun se loma houkuttaa niin kovin, että haluan siihen vähän extraa. Mahdanko enää osata työtänikään kun niin monta kuukautta ollut pois, no ei kait, kyllä se sieltä takaraivosta tulee :)

Tuttia taas ollaan yritetty, mutta ei niin ei. Iltaisin jos ei tissi kelpaa nukuttamiseen heti, niin mies siirtyy tutittamaan. Tästä seuraa usein se että mies pärskähtelee naurusta kun vauva tulee suu ammollaan, kiemurrellen ympäri sänkyä ja yrittää imeä ihan mitä vaan paitsi tuttia, kuten isin käsivartta, sormia, lakanaa ym. Sitten vaihdetaan takaisin ja haukkaa kiitollisena tissin taas suuhun :) Käy se näinkin :D

Aurora kyllä ihmettelen minäkin tuota teidän neuvolatädin asennetta :O Meille sanottiin silloin heti, että poika ei tosiaan tarvitse kiinteitä, mutta just mun jaksamisen takia yritetään niillä yöunia pidentää. Tosin se korvike ois ensisijainen 3kk ikäiselle iltaisin. Mutta teidänkin poika pian jo 4kk, eli kiinteitä vaan sitten :) Mä en saanut mitään ohjeistusta kiinteiden aloittamiseen, mutta kait siihen vaikuttaa se että ollaan ammattiemme puolesta tekemisissä oltu aiemminkin, niin kait hän olettaa että sitten asiat tiedän? Tosi hienoa aurora, että unet olleet paremmat nyt, I feel you! :) Toivotaan että jatkuu samanlaisena! Meillä myös poika naurahti, tai ainakin sinnepäin kun katseli rintarepusta meitin kissaa :D Höpötteli ja kujerteli ja hihittikin, ja kissa keimaili minkä kerkesi :heart:

Meillä alettu myös kääntyä selältä mahalleen. Ja aina tarvisi olla seisoma-asennossa! Istuminenkin on tylsää eikä siinä viihdytä... Ja samoin meillä kaikki suuhun ja kauhea kiukku jos se ei sinne mene jostain syystä. Autoilu on meillä vieläkin hankalaa. Kova huuto yleensä :( Nyt tuli uusi turvaistuin, Cybex Sirona. Toivotaan jos se auttaisi tuohon viihtyvyyteen. Normaali kaukalo alkoi olemaan liian pieni kun turvavyöt tulivat ikäänkuin vauvan lapojen takaa jo kun pituutta tullut. Onnettomuustilanteessa voisi käydä huonosti. Tilattiin sitten tuollainen ulkomailta (200€) halvemmalla. Tosi kätevä peli kun saa käännettyä sivuttainkin. Miksei hankittu tuota heti kun se kuitenkin on 0-18kg.

Toive13, yhdyn auroran tekstiin. Meillä syödään jo kiinteitä, mutta ei roskis siltikään haise. Meillä on se kodinhoitohuoneessa, joka verrattaen pieni, eikä haise edes siellä pahalta.

Huomenna taas vauvauintiin! Jes :)

Talvitunnelmissa

Vauveli14 + poitsu
 
Piti vielä sanoa, aurora, että niin mäkin luulin että itkua tulee, kun vauva kovin tarkkaavainen ja vakava ollut aina kun uusia asioita tulee, mutta vielä mitä! Ei tiedä vaikka teilläkin tykästyisi heti :)

Mä myös oon aikanaan miettinyt että en varmasti lähetä omasta lapsesta joulukorttia, kun myös tuntunut ikävältä niitä saada. Toisiin ajatuksiin oon tullut minäkin :D yleensä oon aina lähettänyt unicefin, spr:n, suomen syöpäjärj. ym. tukevat joulukortit, mutta nyt näin että ifolorilta saa omalla kuvalla noita hyväntekeväisyyskortteja. Kaks kärpästä yhdellä iskulla siis :)

Mä muistan myös viime joulun kun haalin mummut ja sisaret meille jouluksi ja tein kalkkunat, laatikot ja kinkut ja tortut ja glögikakut ja kaikki aikalailla itse ja olin ihan älyttömän pahoinvoiva ja tajuttoman väsynyt ja jouluaatto meni ihan plörinäksi kun vaan passasin muita ja itellä huono olo. Fiksua...

Isänpäivää me vietetään ihan kotona. Naudanpata punaviinillä on uunissa hautumassa ja kakkupohjan tein ja täytin huomista varten. Taitaa isukki pienen lahjankin saada <3
 
vauveli, kyselisin vielä tosta vauvauinnista, että onko teillä käytössä jotkut uimavaipat?
Hyvä kun teillä yöt on jo noin hyvin mennnyt! Ehkä opit sitten itsekin nukkumaan pidemmät pätkät kun totut siihen, että vauva nukkuu välillä noin pitkiä putkia! Mä en ole rintoja koskaan tyhjentänyt yöllä, vaikka vauva välillä jo nukkui 8-10 tuntia putkeen. Onhan ne pinkeät, mutta ei kuitenkaan kauhean kipeät.
Meillä taas yöt on mennyt vähän huonommin... Viime yönä vauva nukkui 2x 4 tunnin pätkän, mutta sitä ennen oli taas pari yötä, että heräili 2 tunnin välein ja unen päästä uudestaan kiinni saaminen oli vaikeaa. En tiedä voiko tolla unipussilla olla jotain osuutta asiaan, mutta jostain syystä (onko sitten sattumaa) vauva on nukkunut aina huonommin silloin kun on unipussissa. Viime yönä taas ei ollut pussissa ja nukkui paremmin. En varmaan enää uskalla koittaa sitä unipussia.

Meillä vauvan vatsa on ollut taas viikon toimimatta! Tuntuu että se kovasti yrittää jotain pungertaa, mutta ei saa mitään aikaiseksi ja sitten alkaa itkemään. :( Luumua olen taas antanut sille.

Meillä meni isänpäivän vietto mukavasti. Tein aamiaiselle joulutorttuja ja vauva "ojensi" lahjakassin isille. Isi oli onnellinen kun sai mukin vauvan kuvalla :)

Me varattiin tammikuulle lomamatka :) Kivaa, mutta aika jännittävää lähteä ekaa kertaa vauvan kanssa reissuun. Pitää tarkemmin miettiä mitä kaikkea tarvii matkalle mukaan. Lentomatkan sujuminen jännittää eniten.

Meilläkin vauvalla on kauhea yritys päästä selältä mahalleen. Vielä ei ihan pääse, mutta ei ole paljosta kiinni. Mahallaan ollessaan näyttää kuin yrittäisi jo ryömien päästä eteenpäin. Lattialla ollessaan vauvalla on kyllä koko ajan kauhea touhotus päällä. Nyt jokeltelu on muutaman päivän ollut ihmeellistä suu kiinni "kurnutusta". Ja vauva on myös oppinut vähän päristelemään. :) On se niin ihmeellistä miten nopeasti kaikkea kehitystä tapahtuu.

katiri + tyttö 3 kk ja vähän päälle
 
Katiri, meillä ei ole uimavaippoja. Tilasin Zalandolta tms. Reiman uimahousut pojalle. Lueskelin jonkin verran ennen uinnin aloittamista juuri noista uimavaipoista ja päädyin ostamaan uimahousut. Uimavaipathan on vaan tiivisreunaisemmat, eli kaikki sieltä myös ulos tulee jos vauvalle "vahinko" sattuu, pökäleet pysyvät sisällä. Nuo Reiman housut on todella tiiviit reisistä, eli niistä ei tule myöskään pökäleet ulos (kiva juttu, mutta ei meidän pojalla pökäleitä tule, vaikka kiinteitäkin syödään, sitä maitokakkaa se on...). Sitten meninkin vauvauinnin infoon (joka meillä pakollinen ennenkuin saa aloittaa) ja siellöä sanottiin erttä uimavaipat turhia. Eli sellainen uimapuku vaan tyttelille, jossa tiivis alaosa, en oikein tiedä millainen tytölle vastaava on? Mikäli vauvalle pääsee isompi vahinko veteen, vauvauinti keskeytetään ja loppupäivän uinnit perutaan, allas tyhjennetään ja puhdistetaan. Näin ainakin meilläpäin.

Mä oon pumpannut yöllä rinnat ihan jo pelkästään sen rintatulehduksen vuoksi joka silloin kolmisen kuukautta sitten tuli. Lääkärikin sanoi ettei saisi päästää rintoja täyteen, varsinkaan nyt kun yksi tulehdus jo ollut --> iso riski että tulee uudelleen. Lisäksi oon niin hysteerinen maidon riittävyyden kanssa että pumppaan senkin takia yöllä mielelläni :LOL: vaikka maitoa tulee nytkin liikaa ja saan pumpata suurinpiirtein desin päivässä (ja yöllä).

Ei myöskään meillä nuo yöt ole niin kovin hyvin mennyt taas. Vauva sai rotarokotteen nyt viikko sitten (kun siirsin silloin 3kk neuvolassa) ja nyt on oksennellut perjantaista asti jatkuen, siis oksentanut, ei puklannut. Haju on kamala. Syö koko ajan ja taas tulee kaikki ulos. Vatsakin toimii tosi harvoin, ja tuntuu ettei pissavaippojakaan kovin paljon tule kun kaikki tulee ylös :( toista tehostetta ei enää oteta, se on varma.

Olitteko katiri ihan tissiruokinnalla? On se kumma, että tytön vatsa niin kovalla kun ei äm saavalla vauvalla pitäisi koskaan olla ummetusta :| Ootteko muuten saanut rotan kanssa jo? Nyt 3kk neuvolassa? Sehän aiheuttaa jos mitä suoliongelmaa, kuten ummetusta. Ootko kysynyt neuvolasta vielä että mistä tuo vatsan toimimattomuus voi johtua?

Ei kannata joo sitä unipussia sitten käyttää jos se levottomuutta aiheuttaa. Ehkä tyty on niin lämminverinen että siks potkii peitotkin? Ikean unipussi kun on hyvin lämmin... Meillä on vähän paksumpaa kangasta yöppäri ja lämpimät sukat jalassa niin ei oo niin katastrofi jos peitto lentää :)

Ja katiri lentomatka muakin eniten mietityttää. Ja ne kanssamatkustajat... ei oo kivaa itsekään kuunnella vauvan huutoa koko lennon ajan, ja nyt itse sitten vauvan kanssa :D Mä myös mietin jo mitä kaikkea tarvii mukaan; ainakin tarvii miettiä ja selvittää onko vauvalle sänkyä hotellissa vai tarviiko raahata matkasänky mukana, ja sitten että ottaako vain rattaat mukaan ym.. ja entä jos ei imetä enää silloin, sitten NANia mukaan vai?? En ainakaan uskalla paikallisia ostaa. Paljon on mietittävää, mutta hyvin se sujuu :)
 
vauveli, just tota mä mietin, että mitä jos joku vauva kakkaa sinne altaaseen. Mut okei, hyvä tietää ettei mitään uimavaippoja tarvita :) en oikein edes tiennyt mitä ne on, mutta oon vaan kuullut että sellaisia on olemassa.
Meillä vauva sai rotarokotteet 2 ja 3 kk iässä. En huomannut niistä mitään oireilua, mutta tosiaan voi olla että toi ummetus alkoi siitä. Aikaisemmin vauvalla tuli löysää kakkaa 3-4 päivän välein ja sitä tuli yleensä vaipan täydeltä. Nyt tullut vaan pökäleitä, joita vauva saa kovalla vaivalla äherrettyä. :/ Ihan rintamaidolla on ollut koko ajan. Neuvolassa ei osattu sanoa mitään syytä tohon ummetukseen. Se täti vaan sanoi, että jotkut vauvat vaan kakkaa harvakseltaan... Sitten se vaan sanoi, että niitä soseita voi aloitella jos tuntuu että vauvan suolisto tarvitsisi jo jotain muuta sulatettavaa. Voisi sitten kuulemma alkaa toimimaan paremmin. Ehkä mun pitäis kokeilla nyt niitä soseita kun ei toi luumukaan tunnu auttavan.
Harmi kun teille on tullut tollaista oksentelua :/ Inhottavaa. Eiköhän se vauva ole jo noista kahdestakin rotarokotteesta suojaa saanut, jos jätätte kolmannen ottamatta.

Me aiotaan sinne matkalle ottaa mukaan matkarattaat ja kantoreppu. Lentokentälläkin menee sit vauva helposti siinä repussa mukana. Luulen, että mä imetän vielä silloin tammikuussa kun lähdetään matkalle. Ja sit varmaan otetaan jotain pilttipurkkeja mukaan täältä. Varattiin huoneistohotelli niin siellä huoneistossa on jääkaappi ja mikro. Hotellin tiedoissa luki, että vauvansänkyä ei voida taata. Mutta jos ei saada huoneeseen vauvansänkyä niin sitten vauva voi nukkua meidän välissä. Ei se tälläkään hetkellä juurikaan omassa sängyssä nuku.
Meillä on 6 tunnin lentomatka. Ei uskallettu mihinkään kauemmas lähteä vauvan kanssa. Voi se lentomatka muutenkin olla vähän tuskainen. Ja voi voi niitä jotka joutuu meidän vierustovereiksi... No ei sille voi mitään...

Meillä meni viime yö taas ihan rikkonaisesti. En jaksanut edes katsella kelloa kuinka usein vauva heräili, mutta tuntui, että heräämisiä oli noin kertaa tuhat. Eikä vauva meinannut saada uudestaan unen päästä kiinni. Toivottavasti ensi yö menisi paremmin. Olen koittanut sitä illalla vähän valvottaa. Viimeiset päiväunet oon rajoittanut vaan pieneksi torkahdukseksi, että nukahtaisi illalla vähän aikaisemmin. Meillä kun nukahtaminen yleensä venyy n.23-24 aikoihin. Aamulla kyllä sit onneksi nukutaan 9-10 saakka, mutta silti tuntuu että omat unet jää liian lyhyiksi kun välissä on miljoona heräämistä.
Harmittaa kun aiemmin vauva jo nukkui hyvin, mutta nyt noi yöt on tosi rikkonaisia.

Tosta pumppaamisesta vielä... Mä inhoan sitä pumppaamista. Mun mielestä se on niin työlästä. En saa pumpulla oikein mitään tulemaan. Ehkä meillä on huono pumppu. Mutta en tarvitse sitä niin paljon, että alkaisin enää parempaa hankkimaan. Tuo nykyinen pumppu on lainassa tuttavalta.

katiri
 
Täälläkin jo 3kk tuli täyteen!
Viime kerrasta onkin taas ko liikaa aikaa, En ole ehtinyt hyvin käymään kirjoittelemassa tai tytön päiväunille ei ole jaksanut. Kannettavakone tulee nykyisin niin harvoin aukaistua... Jostain kumman syystä nuo päivät täyttyvät ?

Katiri, ikävää tuo ettei vauvan vatsa toimi. Täällä myös välillä ettei tule kunnon läjää,4 päivää ollut välillä. Mutta liekkö se vielä ihan "normaalia?" Päivittäin tulee ikäviä vatsanväänteitä,onneksi vähän aikaa kestäviä. Vetää koko tyttö mutkan ja huuto on kova. Toivois että väänteet jo loppuisivat kokonaan...
Ulkomaanreissu, mahtavaa :) Mekin pohditaan tässä lähdettäiskö keväämmällä keski Eurooppaan. Jännittävää se tulis olemaan mutta varmaankin kivaa koko perheen kanssa.
Lentomatka itseänikin jännittää...
Harmillista,että yötunet ovat olleet lyhempiä ja katkonaisia. 1-2 syöttöä tulee täällä,unet ovat olleet 3h-7 h. Harvemmin yliVielä niitä yli 8 h unia odotellaan :)
 
Vauveli14 Luultavasti meidänkin poika kyllä tykkää vauvauinnista, kunhan vaan aloitetaan varovasti! Usein on just tosi vakavana ja kulmat kurtussa uusissa tilanteissa ensin, mutta sitten alkaa pian jo naurattaa. :) Mun täytyy myös katsella tuollaisia uimahousuja pojalle, kiitos vinkistä!

katiri Voi kurjuus, että tytöllä ummetus jatkuu. Varmaan suolisto vielä kehittyy niin siksi on tuollaista.. Ehkä rupeaa helpottamaan sitten kun soseita syö enemmän? Meillä poika vääntää valtavat kakat vielä usein, 1-2 kertaa päivässä ja vaatteet on sitten likaiset selkää myöten. Yleensä just aamupesun jälkeen vielä kun on juuri päivävaatteet vaihdettu päälle.. Hyvä tietysti että maha toimii...:x

Ihanaa että teillä on matka odotettavana! Täydellinen aika lähteä johonkin aurinkoon. Me ollaan myös mietitty jos kevättalvella johonkin lähtisi, olisihan se aika helppoa vielä vauvan kanssa kuin sitten vilkkaan taaperon kanssa :D

Millyk Sama probleema täällä, tietokonetta tulee harvemmin edes aukaistua ja yleensä kännykällä vaan selailen nettiä imetyksen aikana tms. Kyllä ne päivät vaan täyttyy tekemisestä. Harmi että on mahavaivaa teillä vielä, toivottavasti lähtis pian helpottamaan kun 3 kk tuli täyteen.


Meillä poitsu on ollut nyt ihan villinä muutamat viimeiset päivät kun opettelee kääntymistä ja sitä pitää sitten tehdä päivin ja öin! Vielä ei pääse mahalleen asti, mutta kummallekin kyljelle kääntyy. Ei varmaan kaukana ole kääntyminen enää. Harjoittelee myös kiljumista kovasti kun on keksinyt sen taidon myös parin päivän sisään.

Parina yönä oli käytössä jo se Ikean unipussi ja meillä se tuntui rauhoittavan unia, vaikka aika lämmin onkin. No vaippa tietysti falskasi sitten ja pussi on ollut pesussa, niin viime yö oli taas yhtä hyörimistä. Täytyy varmaan toinenkin pussi hankkia.

Eilen oltiin pienellä shoppailureissulla äitiyslomalaisten kavereiden kanssa ja löysin pojalle sopivan puna-valkoraidallisen tonttulakin Polarn o Pyretistä ja siihen sopivan punaisen kaulaliinan, niin nyt päästään pian tonttukuvia ottamaan :D Tuli hyvä mieli tuolla asioidessa kyllä, myyjä niin avulias kun sovitettiin pojalle lakkeja ja poika pääsi jopa myyjätädin syliin kun äiti maksoi ostoksia. Samalla reissulla käytiin myös kahvilassa ja siellä autettiin hienosti tarjottimien kantamisen jne kanssa. Kyllä on huomannut että arvostaa sitä kun lapset otetaan hyvin huomioon. Poika kulkikin melkein koko ostosreissun ajan sylissä, kun ei siellä vaunuissaan viihdy. Pitäisi varmaan sitä manducaa tai muuta kantoreppua vielä harkita, olisi kätevä noissa tilanteissa kyllä. Onko teillä muilla kantoreppua käytössä, katiri ainakin mainitsit että teillä on?
 
Viimeksi muokattu:
aurora, me saatiin lahjaksi manduca. Kokeiltiin sitä vähän silloin kun se saatiin (vauva silloin n.2kk). Sopii varmaan paremmin vähän isommalle vauvalle, kun osaa paremmin jo kannatella päätään. Nyt ei olla sitä käytetty kun ei ole ollut tarvetta, mutta varmasti just tonne matkalle se on tosi hyvä. Se manduca on jotenkin monimutkainen ottaa käyttöön. Siinä on jos jonkinlaista remmiä ja säätöä. Mutta uskon että se on käytössä hyvä kunhan nyt jaksaisi ja viitsisi siihen paremmin perehtyä. Meillä on myös trikoinen kantoliina, jota käytin jonkin verran kun vauva oli vastasyntynyt. Nyt ei ole ollut tarvetta sillekään. Ehkä noi reput ja kantoliinat on täällä Suomessa kesällä vähän käyttökelpoisempia tai just jossain ostosreissulla kauppakeskuksessa toimii varmasti hyvin.

Me käytiin vauvan kanssa toissapäivänä lääkärissä ummetuksen takia. Vatsa oli taas 10 päivää toimimatta. Se lähti sitten siellä lääkärissä toimimaan kun lääkäri sormella kokeili peräsuolta. Kova pökäle sieltä tuli ja kirkasta verta :/ Vauvalla on kuulemma jotenkin ahdas peräaukko niin kakkaaminen on siksi vaikeaa. Lääkärissä käynnin jälkeen vauvalta tuli sitten kotona kunnon kakat, vaipan täydeltä. Lääkäri määräs Levolacia annettavaksi. Annan sitä nyt sitten jos vauvan vatsa ei ole muutamaan päivään toiminut. Ettei pääsisi kakkaamisväli venymään liian pitkäksi. Jos ei ole viikkoon tullut kakkaa niin sitten pitää antaa pienoisperäruiske :/

Me ollaan nyt aloitettu bataattisosetta. Miten te jotka olette soseita jo syöttänyt olette tehnyt soseet? Mä soseutin sauvasekoittimella sen keitetyn bataatin. Mietin pitääkö siihen lisätä vettä että tulis löysempää? Kun kaupassa katselin niitä sosepurkkeja niin ne soseet näytti aika löysiltä. Ostin pari kaupan purkkiakin ja aion antaa niitääkin välillä, että tottuu syömään kaupankin sosetta. Niitä on sit helppo ottaa johonkin reissuun mukaan. Toistaiseksi soseen maistelu on vasta jäänyt sellaiseen pariin lusikan kärjelliseen, kun ei vauva oikein vielä hoksaa sitä lusikalla syömistä. :)

Meillä nyt yöt mennyt vaihtelevasti. Viime yönä vauva heräsi vaan 2 kertaa :) Yritin illalla nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn, mutta eihän se sinne suostunut nukahtamaan. Tissille mun viereen on ainoa keino iltaisin saada se nukahtamaan. Nyt päätin että vauva nukkuu ekan pätkän yöstä omassa sängyssään. Aika monta kertaa jouduin vauvan nostamaan omaan sänkyyn kun se nukahti tissille ja aina heräsi siihen kun nostin sen siitä omaan sänkyyn. Mutta sainpahan lopulta pari tuntia nukkua leveämmin kun ei ollut vauva kyljessä kiinni!
Toissayö oli yhtä heräilyä. Vauva nukkui ensin 3 tunnin pätkän ja sitten heräili n.0,5-1 tunnin välein ja aina tissi suuhun! Siis meillä mennyt nyt noin joka toinen yö näin levottomasti ja joka toinen yö onneksi paremmin.

aurora, mä olen myös huomannut, että noita uusia taitoja pitää sit harjoitella yötä myöden. :/ Vauva herää öisin pärisyttelemään huulillaan ja kiljahtelee ihan innoissaan.

Millyk, meille lääkäri sanoi, että vauvan normaali ulostamisväli vaihtelee hirveästi. Joillain tosiaan tulee monta kertaa päivässä ja kuulemma kerran viikossa on vielä ihan normaalia, jos kakka on löysää ja kakkaaminen suht helppoa.
Mulla ihan sama juttu, että ei tule enää päivittäin tätä tietokonetta avattua. Jotenkin nää päivät vaan hurahtaa kauheeta vauhtia.
 
Heippa!

Me myös aurora otettiin jo tonttukuvat. Kovin oli poika vakavana kun aina ilme muuttuu kun salama räpsähtää :D Noh, mutta oon niin kärsimätön luonne etten jaksanut kauaa yrittää ja sitten jo Ifolorilta tilaamaan. Hienot kuvat tuli, suosittelen kyllä ainakin sieltä tilailemaan. Vaihtoehtojakin monenlaisia, jopa noissa SPR:ä tukevissa korteissa. Otettiin silti korttiin kokokuva ilman koristeita.

Odottakaas kun vauvat oppivat kääntymään kunnolla. Me lisäksi hommattiin myös hyppykiikku kun pojalla niin kova halu olla pystyssä, mutta painaa niin kauheasti ettei jaksa pitää sylissäkään koko aikaa, ja rintarepussa viihtyy puolisen tuntia kerrallaan. Nämä kaksi uutta asiaa sekoitti yöunet ihan totaalisesti! Mä luulin ettei yöt kovin paljon huonommin voi mennä, väärässä olin. Muutamana yönä poika heräili n.1½h välein ja valvoi joka kerta n.tunnin siihen (imetyksen) päälle, kääntyili mahalleen ja höpötteli katolle. Valvoi yksi yö kolmisen tuntia sen lisäksi että heräili vähän väliä, hja kitisi väsymystään. Nyt kyllä voi sanoa että oikeasti väsyttää niin paljon ettei enää saa oikein untakaan :( Unillemenokin oli iltaisinkin ihan hulinaa, huusi yksi ilta tunninkin putkeen ennenkuin nukahti. Päiväunet on ihan kauheita, huutaa edelleen kuin henkeä vietäisiin siitä alkaen kun laittaa ulkotöppöset jalkaan ja aletaan pukea.

Noh, mutta onneksi nyt parina yönä taas palailtu vanhaan rytmiin, tosin aamulla herätään nyt 5.30 vaikka mitä temppuja yrittäis tehdä. Ja mä kun en oo kovin aamuvirkku niin... Nyt tänäänkin jo 7.30 tuolla ulkona vaunuja heijailin kun poika ihan katki väsymyksestä jo ekoille päikyille meni.

Meillä tuo vauva on ilmeisesti aika herkkä, joten senkin vuoksi nuo unet varmaan menivät sekaisin. Eilen reppana alkoi kylvyssä itkeä kun pelkäsi kylpyankkaa! :heart: Alkanut myös vierastamaan ja itku tulee heti jos on jonkun muun kuin äidin, isän tai toisen mummun sylissä. Myöskin temperamenttia löytyy! Tämän oon huomannut kyllä jo monesti, mutta eilen päivällä oli tähän mennessä paras; Vaavi siis istui sohvalla tuettuna ja hamuili korista leluja suuhunsa. No mitä minä tein? No minä tyhmä menin laittamaan toiselle kuolalappua (puklaa ihan mielettömästi nykyään, joten joka päivä vähintään viisi lappua menee), toimituksessa meni n.5s. mutta tämä sai kauhean raivarin ja huusi täyttä kurkkua puolisen minuuttia ja sitten jatkoi kuin ei mitään :D Huhhuh, apua jos äippäänsä tulee tuossa kovapäisyydessä. Noh, niin tässä on muutenkin käynyt että saanut meiltä ne huonoimmat piiirteet; äidin unenlahjat ja isän mahan ;) Joten kait saa äidin itsepäisyydenkin :D

Katiri jopa nyt on kurjaa tyttelin vatsan kanssa :( Voiko sille peräaukon tiukkuudelle tehdä mitään, vai meneekö se ajan kanssa ohi? Tosi inhottavaa varmasti molemmille kun saat koko ajan huolehtia että ei kai toisella maha vaivaa ja koska pitäisi sitten toimittaa, ja vauvalle tietty kamalaa kun hätä on mutta ei saa hyvin ulos. Toivotaan että se luumusose auttaa, ettei tarvi niitä peräruiskeita käyttää. Ja kysymykseesi kiinteistä; mä laitoin bataatin joukkoon sitä keitinlientä ja myös sauvasekoittimella hienoksi. Tein kohtuullisen paksua siitä ja lisään äidinmaitoa aina joka annokseen kun multa sitä maitoa tulee yli, eli sillä sitten löystyy. Pakastan äm minigripin minipusseissa n. 20ml annoksina. Samoin pakasta bataattiakin, yleensä n.40-50g/pss. Siitä saa sitten kaksi annosta. Kai noita annoksiakin voisi alkaa kasvattaa pikkuhiljaa.. äidinmaitoa jos haluaa muuten lisätä noihin soseisiin, niin sitä saa riittävästi jo maidonkerääjää käyttämällä jos ei pumpata halua!

Mä myös katselin kirpparilla Manducaa. Se vois olla kätevä kun ei tuo meitin ukkeli viihdy ostoskärryjen kopassa ollenkaan (sielläkään...)

Mut nyt pieni huili ennenku tuo ukko tuolta heräilee!

Vauveli + poitsu 4½kk
 
Täällä on keskustelu hiljentynyt. Itsekin tuntuu ettei ole sellaista hetkeä että ehtisi tänne kirjoitella. Päivät ja viikot vaan hujahtaa ohi. Nyt vauva meni päikkäreille ja mies lähti lenkille niin on hetki omaa aikaa. :)

Vauveli, kiva kun ootte jo saanut joulukorttikuvat otettua. :) Mäkin ajattelin, että olis kiva lähimmille sukulaisille lähettää kortti vauvan kuvalla, mutta en tiedä saanko aikaan sellaisia kuvia nyt. Pitäisi hankkia tonttulakkikin vauvalle.
Meilläkin vauva on hirveän herkkä ja säikähtää herkästi. Meillä tuo vierastaminen meni aika nopeasti ohi. Sitä kesti ehkä noin 1-2 viikkoa.

Me muuten kokeiltiin nyt sitä manducaa kun käytiin kävelylenkillä. Se oli ihan hyvä ja näppärä käytössä kun vaan jaksoi ensin laittaa ne kaikki säädöt kohdilleen ja lukea ohjekirjaa :)

Meillä nyt vauvan vatsa on toiminut paremmin kun ollaan annettu Levolacia jos ei vatsa ole pariin päivään toiminut. Neuvolan lääkäri sanoi eilen, että se peräaukon tiukkuus menee yleensä ajan kanssa ohi, kun se venyttyy.

Jes, saatiin eilen vauvan nukahtamaan omaan sänkyynsä illalla! Me hankittiin sängyn yläpuolelle mobile, niin sen musiikkiin vauva nukahti ja isä kävi välillä vähän silittelemässä. Tuttiakin yritettiin taas tarjota, mutta ei vauva sitä huolinut. Mutta nukahtaminen meni kyllä tosi hyvin, vaikka kestikin aika kauan. Mutta ei vauva edes itkenyt yhtään. :) Ehkä se oppii nyt nukkumaan omassa sängyssään.
Viisi tuntia nukkui omassa sängyssään ennen kuin heräsi ekan kerran. Sitten loppuyön vauva oli mun vieressä.

Vauva oppi viime viikolla kääntymään selältä mahalleen ja sitä se nyt harjoittelee koko ajan ahkerasti. Täytyy aina välillä käydä kääntämässä se takaisin selälleen ja sitten se kääntyy taas heti mahalleen :) Päristelyä kanssa pitää treenata lähes jatkuvasti :) Hassua... On kyllä kivaa kun vauva on jo niin paljon vuorovaikutuksessa. Vastailee hymyihin, kiljahtelee ja nauraa ääneen.

Meillä oli tosiaan 4 kk-neuvola eilen. Vauvalle oli tullut kuukauden aikana painoa n.400 g ja pituutta 2 cm. Mitat oli nyt 60,3 cm ja 5340 g. Pieni ja siro on, mutta kasvaa kuulemma tasaisesti omalla käyrällään. Me nyt maistellaan noita soseita 1-2 kertaa päivässä ja neuvolan täti sanoi, että kun vauva oppii syömään niitä, niin iltaisin voi sitten antaa maidon lisäksi sosetta, niin yöunet saattaisi mennä paremmin. Perunaa, bataattia ja porkkanaa ollaan maisteltu. Tein aluksi kai liian paksua siitä soseesta, mutta nyt olen tehnyt löysempää. Minä pakastin sosetta jääpalamuotteihin ja siirsin siitä jäätyneet kuutiot minigrip-pusseihin. Siitä tuli ihan hyvän kokoisia kerta-annoksia ja sitten kun syöntimäärät kasvaa niin voi ottaa useamman kuution kerrallaan.

Yöt menee edelleen vaihtelevasti. Välillä selvitään kahdella syötöllä ja välillä taas on ihan levotonta koko yö. Varmaan toi mahalleen kääntymisen oppiminenkin on vaikuttanut öiseen levottomuuteen. Mutta ehkä vauva nyt omassa sängyssään nukkuisi levollisemmin, kun tuntuu että vauva saattaa mun vieressä nukkuessaan herätä siihenkin jos minä käännän kylkeä. Varmaan koko perhe nukkuu paremmin kun vauva on omassa sängyssään. Pitää toivoa, että oppisi nyt iltaisin nukahtamaan aina sinne. :)

Mukavaa joulun odotusta kaikille :)
 
Pitkästä aikaa täällä! Meillä on päiväunet mennyt viime aikoina niin levottomiksi, että omaa aikaa ei päivisin ole oikein ollenkaan. Tuntuu, että olen koko ajan ulkona työntämässä vaunuja... Parhaiten poitsu nukkuu vaunukävelyllä, ja mielellään käynkin muutaman kerran päivässä puolen tunnin - tunnin vaunulenkeillä. Mutta kotihommat ja muut jää sitten vähän retuperälle...

Vauveli Kiitos vinkistä, laitoin meidän joulukortit nyt myös tilaukseen Ifolorilta! Näköjään 6.12 viimeinen päivä tilata kortit, jos haluaa joulupostiin kortit. Otin siis eilen kuvia ja poika oli kyllä ihmeissään tonttulakista, taljasta ja jouluvaloista jotka virittelin rekvisiitaksi :D Mutta kiva ja pojan näköinen kuva saatiin ja sukulaisille sellaiset lähtee joulupostissa.

Meidän poika on myös aika säikky ja säpsähtää helposti vieraita ääniä, esim. paperin rapistelua tai keittiökoneiden ääniä. Sitten kun hänelle hymyillen selittää mistä ääni tulee, niin ei olekaan hätää :) Mun mielestä ei vielä vierasta muita ihmisiä, mutta varmaan sekin vaihe on tulossa.

katiri Hyvä, että tytön maha on toiminut paremmin. Toivottavasti tuo vaiva jäisi pikku hiljaa pois. Meillä myös pojalla alkanut maha toimia epäsäännöllisesti kiinteiden aloituksen myötä, aiemmin kun toimi päivittäin ja aika kellontarkasti. Mutta toivottavasti tasaantuu tuosta...

Me saatiin nyt myös kavereilta manduca viikon testilainaan ja periaatteessa tykkäsin siitä kyllä! Mulla ja miehellä on vaan ihan erilaiset säädöt, niin niitä pitäisi vielä harjoitella. Poika kun meinaa hermostua jos pukemisessa kestää kauan :D Kyydissä viihtyi ihan hyvin kyllä, kun näkee ympärilleen. Katselen noita nyt huuto.netistä jos käytettynä löytyisi, hyvä jälleenmyyntiarvo näyttää noilla olevan.



Meillä on aloitettu myös soseiden maistelua 4 kk iästä lähtien. Tähän mennessä on maisteltu vasta bataattia (hyvää!) ja porkkanaa (pahaa!). Peruna ja päärynäsose olisi seuraavaksi listalla. Soseet olen tehnyt sauvasekoittimella ja keitinlientä joukkoon ja sitten pakastanut pienissä erissä. Porkkanan joukkoon lisäsin ennen maistelua myös rintamaitoa, jotta maistuisi paremmin. Porkkanasta tuntui tulevan jonkun verran mahanväänteitä. Tuntuu, että meillä poika ihmettelee kaikkein eniten lusikkaa ja siitä syöminen on vielä vähän haastavaa. Kun poika hoksaa idean niin imeskelee sitten lusikan kärjestä kyllä sosetta.

Mua hieman huolettaa, kun maidon tulo on kovasti tasaantunut. Aiemmin sain pumpattua nopeasti yhdeltä istumalta ison pullon esim. jumppaan mennessä, nyt täytyy usein pumpata kahdessa erässä tuollainen 120 ml pullo, jonka poika kerralla juo...ja sen jälkeen tuntuu että rinnat on ihan tyhjät ja poika ei saa kunnolla maitoa, jos tuleekin syöttöhetki pian pumppaamisen jälkeen. Ehkä täytyy ruveta korviketta antamaan niinä hetkinä, kun olen poissa kotoa. Toivottavasti maitoa riittää jatkossakin, koska haluaisin jatkaa osittaisimetystä lähelle sitä vuoden ikää saakka.

Kääntymään on opittu myös ja selältä mahalleen on päästävä koko ajan, päivin ja öin :D Takaisin ei vielä osaa kääntyä ja tästä seuraa usein huutoa. Meillä on yöt mennyt levottomaksi tuon liikkumaan oppimisen myötä ja herätyksiä on taas parin tunnin välein, kun välillä päästiin jo 3-4 tunnin unipätkiin, huoh...

Poika pyrkii kovasti istumaan sylissä ja sitterissä ei viihdy enää ollenkaan, kun asento on liian takakenossa. Ostettiin jo Stokken Tripp Trapp syöttötuoli mutta otetaan se käyttöön suositusten mukaisesti vasta lähempänä puolen vuoden ikää. Nyt poitsu istuu jomman kumman sylissä kun toinen syöttää lusikalla :D

On aloitettu pojan kanssa käydä myös äiti-vauvajumpassa. Tuolla vauvat saa lähinnä loikoilla matolla leluja katsellen, joissain liikkeissä pääsee mukaan "painoksi". Poika tuntuu viihtyvän kovasti kun saa katsella muita vauvoja ja äitejä. Hekotti oikein ääneen kun pääsi äidin syliin askelkyykkyjä tekemään :)

Ihanaa, että on jo joulukuu! Nyt alkaa tuntua mieli jouluisalta ja ajatuksissa on mitä hankkisi pojalle ensimmäisiin joulupaketteihin. Brion kävelykärry päätyy varmaan ainakin pukinkonttiin!

Odotuspuolella monella nyt laskettu aika lähestyy, toivottavasti moni löytää myös tänne juttelemaan :)

Aurora ja poika kohta 4,5 kk
 
Heipähei taas!

Meillä katiri vierastaminen jatkuu yhä, kestänyt pian kuukauden päivät. Mä hommasin Manducan kirppikseltä. Vielä kun oppisi sitä käyttämään. Jälleenmyyntiarvo tuntui tosiaan olevan hyvä! Mahtavaa että olet saanut vauvan nukahtamaan omaan sänkyyn! Sinun innoittamanasi pyysin kummeilta tuollaista soivaa mobilea joululahjaksi meille, josko se auttaisi meitäkin!

Meillä aurora jällen kerran kaikki kuulostaa samanlaiselta kuin teillä... Päiväunet pari viikkoa sitten kestivät yleensä ½-1h ja viisikin kertaa päivässä. Nyt taas hieman pidempiä, mutta vauva valvoo neljäkin tuntia päivällä! Oon huomannut, että jos laitan sen tutun parin tunnin välein unille (osoittaa väsymyksen merkkejä) niin nukkuu tosi lyhyen aikaa. Sitten jos venutetaan na vähän kitistään ym. nukkuukin sitten paremmin... Meillä syödään nyt bataattia ja peruna-porkkanaa (eilen maistettiin maissia) ja makeista päärynää, ruusunmarjaa ja persikkaa. Edelleen määrät meillä aika pienet; yht. n. yksi pilttipurkillinen päivässä (itse teen ruoat, mutta makeat annan valmiina).

Aurora, mulla myös maidontulo tasaantunut ja tuntuu välillä ettei riitä. Mutta kyllä se riittää. Vauvalla voi olla taas tiheän imun kausikin, meillä oli viikko-pari sitten ja ihan tyhjiltä taas tuntui rinnat, vaikka ei niitä niin kovin päivisin edes syönyt. Öisin sitten sitäkin enemmän. Parhaimmillaan heräiltiin 40min.välein koko yö, ja joka kerralla valvottiin ½-1h ennenkuin uusiksi nukuttiin...

Vauva on alkanut heräilemään nyt myös siitä pidemmästä ekasta unipätkästä jatkuen; klo 20 suurinpiirtein nukahtaa niin klo 21 herää ekan kerran rinnalle. Sitten 22.30 jne jne. Aamulla lakanoita myöden litimärkänä pissasta ja vaippa painaa kilon. Ja rintaa on annettava aina, eikä sekään riitä; sieltä on tultava maitoa joka kerralla ja jos ei heru tarpeeksi nopeasti, alkaa kiukku, yölläkin. Kiva siinä sitten kun stressaat että heruisi nopeasti ettei toinen herää totaalisesti eli sitten ei ainakaan heru! :( Uskon Aurora että maito kyllä riittää! Kannattaa pumpata yöllä jos esim.syöttää vain toisesta rinnasta. Maidontulo vähenee jos annat korviketta...

Mä oon aatellut kouluttautua imetystukiäidiksi, kun sen verran on ollut haasteellinen tämä oma taipale. Ensin ne raivarit ja muut imetysvaikeudet ja sitten nykyään vauvalla on ihan "pakkomielle" rinnasta. Sitä on saatava jatkuvasti ja mikään muu ei kelpaa yölläkään, vaikka mitä yrittäisi...

Meillä kovasti yritetään kääntyä mahalta takaisin selälleen, vielä se ei ihan onnistu. Mittarimatona jo hieman mennään taaksepäin :D Pystyssä tarvii aina olla ja hyppykiikku on ihan parasta! Muuten aurora kun silloin kerroit että nukutatte vauvan ennen vaunuihin menoa? Tekisin niiiiiin mielelläni myös noin, mutta vauva tosi harvoin nukahtaa rinnalle. Syliin ei ole nukahtanut koskaan eikä kanteluun. Ainoastaa iltaunille rinnalle nukahtaa tai sitten ulos vaunuihin, ja joskus harvoin autoon....

Tilasin justiinsa Adlibrikseltä Elizabeth Pantleyn kirjan: No-cry Sleep Solution; gentle ways to help your baby sleep through the night. Sitä niin kehutaan joka paikassa. Jos sais jotain vinkkejä...

Hyvää joulunodotusta meiltäkin!!

Vauveli+poika 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tyttö päiväunilla, mutta vahvasti vaikuttaa siltä että kohta herää (parvekkeella).

Kantohomma-jutuista; Manducaa olen miettinyt myös, mutta jahkailen sen kanssa ostaako vai ei. Sellainen trikoinen Hug-a-Bug löytyy. Siinä tyttö ei kauhean pitkään viihdy...Mietinkin, että käykö samalla tavalla Manducan kanssa. Se on kuitenkin aika arvokas, mutta kuulemma erittäin laadukas ja hyvä, kun voi kantaa isompaakin lasta.

Täällä pian 4kk lähestyy. Nyt on n.viikon ajan täälläkin ollut nukkumisen kanssa ihan eri jutut! Ns."huonompaan" suuntaan, jos nyt niin voisi sanoa. Täällä siis hyvin samantyylistä mitä Katiri teilläkin. Jännityksellä odottaa, millainenkohan yö on tulossa seuraavasta. Niitä 5-7h unia ei ole nukkunut, vaan tosiaan 2-3h välein herää. Johtuukohan iästä, kun niin monilla taitaa niin olla. Päiväunia hyvin vaihtelevasti täällä nukutaan, mutta ensimmäiset 30-45min ajoittuu 9-11 välille. Hyvällä tuurilla tyttö nukkuu pidemmät unet sitten myöhemmin päivällä. Alkuviikosta nukkui jopa 4h vaunuissa parvekkeella :)

Joulukortit täälläkin laitettu Ifolorille. Kivaa, kun ensimmäinen joulu on kohta pikkuisella ja koko perheellä, vaikka ei taida ensimmäistä joulua tyttö muistaakaan. Kuvien otto oli ihan mielenkiintoista :D

Aurora, voi että :( Se on varmasti hiukan uuvuttavaa, jos poitsu ei nuku oikein hyvin päiväunia, paitsi vaunuissa liikkeessä. Eipä viitsi koko ajan olla työntelemässä ulkona.
Hyvä että bataatti maistuu. Eiköhän mekin aleta maistelemaan tässä -tai ensikuussa soseita. Jääpalamuottia/pusseja olen miettinyt, että siihen voisi soseita laittaa, niinkuin Katiri taisit ainakin tehdä.

Kiva kuulla Katiri, että siellä omaan sänkyyn nukahdetaan. Ja selällekin jo käännytään. Täällä ei ihan vielä...mutta kovasti harjoitellaan.

Aurora, vauvajumppa on varmasti mukavaa ja haastavaakin lihaskunto harjoituksineen. Mekin aloitamme todennäköisesti tuossa tammikuussa. Hiljalleen sitä alkaa jotakuinkin pääsemään entiseen kuntoon, vaikka hiljalleen tässä on mentykin :)

Vauveli, itsellä meinaa loppua toivo maidon tulon suhteen! Välillä tyttö imee niin tiheään, että tuntuu ettei maitoa riitä. Ja rinnat tosiaan tuntuu ja näyttää tyhjiltä. On pitänyt antaa korviketta joitain kertoja, etenkin illalla kun silloin tahtoo syödä enemmän. Sitten yöllä taas riittää hyvin, kun on pitänyt pientä taukoa.
Niin sielläkin on näitä itkukohtauksia rinnalla ja tiheitä imuja.
Täällä se on ollut nyt vähän joka päiväistä, etenkin illalla! Välillä niin turhauttaa ja väsyttää, kun toinen vain huutaa eikä maitoa saa tulemaan.

Johtuukohan "rintaraivarit" siitä ettei tosiaan maitoa ole tarpeeksi vai tytön väsymyksestä? Yöllä näitä raivareita ei ole koskaan..

Toivottavasti kirjasta on jotain hyötyä, jonka tilasit :)
Voisi itsekin paneutua kirjallisuuteen paremmin.
 
Ei olis varmaan pitänyt tulla tänne kehumaan siitä omaan sänkyyn nukahtamisesta. Sitä tapahtui ainoastaan yhtenä iltana ja nyt en ole taas edes jaksanut kokeilla kun se on yhtä itkua vaan. :/ Yöt mennyt tosi levottomasti täälläkin! Pakko johtua tosta iästä kun tuntuu että kaikilla on sama juttu. Max 2 tunnin pätkissä nukutaan yöllä meillä :( Päiväunetkin on usein vaan 45 min. Ja tuntuu että sitten saa olla koko ajan pukemassa vauvaa ulos unille kun niitä pikkupäikkäreitä kertyy päivässä neljät. Tänään näköjään on poikkeus kun vauva on nukkunut kohta 3 tuntia! Iltaisin jaksaa olla hereillä n.3 tuntia ennen yöunia. Muuten on päivällä hereillä korkeintaan 2 tuntia kerrallaan ja usein tuntuu että se väsähtää jo tunnin jälkeen.

Meillä on nyt maisteltu porkkanaa, bataattia ja perunaa ja kesäkurpitsaa soseutin eilen, mutta sitä ei ole vielä maistettu. Aika pieniä määriä vauva suostuu syömään kerrallaan. N. 1 tl kerrallaan menee, joskus ei sitäkään. Imetättekö te vauvan ennen vai jälkeen soseen syöttämistä? Mä olen vähän vaihtelevasti syöttänyt sosetta/imettänyt ensin. Vauvan pitäisi olla hirveän virkeä että malttaa keskittyä syömiseen. Välillä tuntuu ettei missään välissä päivää kerkeä syöttää noita soseita jos on jotain ohjelmaa.

Millyk, mä käytin eilen manducaa kun olin joululahjaostoksilla kauppakeskuksessa. Vauva jaksoi olla siinä tosi hyvin. Katseli ja ihmetteli vaan eikä inahtanutkaan. Lopulta sitten nukahtikin siihen ja siirsin sen vaan sitten vaunuihin nukkumaan. Tosi kätevältä se minusta tuntuu. Varsinkin jos johonkin reissuun lähtee niin se on kyllä tosi hyvä. Käyttöikä on pitkä ja jälleenmyyntiarvokin on hyvä.
Meilläkin on ollut taas noita itkukohtauksia rinnalla. :(

Vauvan vatsa taas on toiminut huonosti. Jouduin antamaan pienoisperäruiskeen kun vatsa oli viikon toimimatta. Sen jälkeen vatsa olikin sitten monta päivää kuralla :/ Nyt tilanne on rauhoittunut ja koitan pitää vatsan Levolacilla toiminnassa.

Me käytiin joitakin kertoja äiti-vauvajoogassa. En kuitenkaan oikein tykännyt siitä kun odotin että se olisi enemmän vuorovaikutuksellista vauvan kanssa. Vauva lähinnä oleili lattialla (tai siis muiden vauvat) meidän vauva ei viihtynyt lattialla vaan vaati koko ajan huomiota enkä minä pystynyt tekemään niitä joogaliikkeitä. Toi meidän vauva oli siitä joukosta kaikkein nuorin, ja ei kyllä yhtään siellä viihtynyt. Nyt oon jo luovuttanut :) Odotan että pääsen taas itse jumppatunneille. Ajattelin aloittaa tossa joskus parin kuukauden päästä, kun vauva söisi jo jotain muutakin kuin tissiä, niin voi jäädä pariksi tunniksi miehen kanssa tai sitten vien vauvan mummille hoitoon.
Tähän mennessä en ole ollut yksin juuri missään. Joskus käynyt kaupassa tai muualla nopeasti. Ehkä noin tunnin korkeintaa olen ollut pois. Kyllä sitä odottaa jo että pääsee välillä tuulettumaan sinne jumppasalille :)

Vauveli, kiva jos kouluttaudut imetystukiäidiksi, sitä tukea ihan varmasti tarvitaan :) Niin monilla on imetykseen liittyviä pulmia, ja usein imetys loppuu niiden takia aikaisemmin kuin äiti ja vauva haluaisivat.

Ihme kun tuo vauva nukkuu nyt noin kauan, pitää jo välillä käydä parvekkeella kurkkimassa että onko sillä kaikki hyvin ja toimiiko itkuhälytin :)

katiri + vauva 4 kk
 
Heippa kaikille!

Vihdoinkin aikaa tulla lueskelemaan tänne. :)

Meille siis syntyi 28.10 tyttö-vauva, joten ikää alkaa olemaan kohta 6 viikkoa. Neiti on tässä vaiheessa aika rauhallinen ja ilmoittaa harminsa vaan kun on tarvetta. Varmaan kun kasvaa niin alkaa tulemaan uusia harmin aiheita. :O

Lueskelin teidän imetysjuttuja, hieno huomata, että saatte imettää kokonaan. Täällä ei riitä maito.:'( sairaalassa jouduttiin jo antamaan korviketta. Nyt annan molempia, rintaa sen verran kun riittää ja sitten korviketta. Kai se vauva näinkin kasvaa... ja pakkokin, koska aluksi ei lähtenyt paino nousuun. Tosin neiti venahti 4,5cm 3 viikossa ja nyt sitten odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä.

Mukavaa joulunodotusta
Glimmer ja neiti 5vk
 
Moikka taas!

Mä se jaksan kirjotella :D Ei kai, on taas sen verran rankkaa että pakko purkaa tuntoja. En oo oikein muille kuin omalle äidille valitellut, ja tietysti miehelle. Ystävistä löytyy vähän laihaa lohtua kun yhdellä on ollut maailman helpoin vauva, toisella ei lapsia ja kolmannella vuosien yritys (mutta hoitoihin eivät halua) eikä muillekaan jotenkaan tule puhuttua.

Kyllä vahvasti tuntuu että nuo unijutut kuuluvat tuohon 4kk +-1kk ikään! Kunhan eivät jää päälle, niinkin ilmeisesti voi käydä...

Millyk, meillä oli Tricotti-liina aiemmin ja vauva ei viihtynyt siinä tippaakaan! Rintarepussa on nyt 3kk alkaen viihtynyt kasvot menosuuntaan (uskalsi jo silloin laittaa kun kannatti päätään tosi hyvin), ei viihdy muulla tavoin siinä. Manducan saa lonkallekin, joten siinä asennossa uskon vauvan viihtyvän kun näkee hyvin joka suuntaan. Tuossa tuo Manduca vaan lojuu vielä vaikka käyttöohjeetkin netistä tulostin. Tarvii nyt tosissaan alkaa puuhastelemaan sen kanssa, jos tosiaan vaikka voisi mennä vauvan kanssa shoppailemaan. Rintareppuahan ei enää voi kauaa käyttää kun painoraja 10kg ja selvästi jo huomaa että vauvaa puristaa. Se vain on aina meillä iltaisin käytössä kun poikaa saa toden teolla viihdyttää! Täältä siis saisi (BabyBjörn) rintarepun edullisesti! :)

Ja Millyk ja katiri tiedän todellakin tunteen noista (ilta)raivareista. Ja ne voi kyllä johtua kummasta vaan, väsymyksestä tai että maito on tiukassa tai molemmista. Juuri eilen illalla saman asian kanssa taas tahkottiin. Ootko Millyk koittanut vaihdella rintaa tiuhaan? Eli ensin rinta tyhjäksi (kunnes mahdollisesti alkaa raivari), sitten toinen ja taas vaihto toiselle rinnalle ja näin voi jatkaa x määrän! Toinen rintahan aina heruu uudelleen. Rasittavaahan se vähän on sängyssä tuota tehdä, mutta mä oon kokenut sen ihan hyväksi kun tuon pojan kanssa saa miettiä usein päänsä puhki että mitä hän haluaa. Itse en ois uskonut että tuo vaihtelu auttaa, mutta päätin kokeilla ja auttanut on toistaiseksi. Eilisilta meni siis näin: söi peruna-porkkanaa n.30g ja sitten iltatissittely (melko täydestä) rinnasta. Itku tuli - rinnan vaihto - pari imaisua - katolle höpöttely - vaihto takaisin 1. rinnalle - huuto - vaihto takaisin - pari imua ja taas katolle höpöttely - isä yritti tutittaa - armoton huuto - takaisin 1. rinnalle - huuto - äiti nousi istumaan sängylle ja vauva 2. rinnalle jossa retkotti pää äidin polvella ja jalat sängyllä - nukahti! (Siirto sänkyyn - havahtuminen - itku - 1. tissi suuhun - auttoi!) Ettei ihan helppoa täälläkään. Tuo rinnan jatkuva vaihtelu (kun vauva imee tyhjäksi asti) muuten nostaa maidontuotantoa tosi paljon! Sitä kannattaa tehdä jos tuntuu että maito ei riitä. Yöpumppailut myös eli niitä kannattaa suosia! Mulla ainakin on iltaisin maito tiukemmalla. Lääkäri myös suositti meille (jos vauva ottaa pulloa) että päivällä voi kerätä maidonkerääjällä joka imetyksellä maitoa talteen ja antaa sitten illalla imetyksen päätteeksi jos tuntuu ettei riitä. Eli ei sitten korviketta tarvitse antaa.

Katiri meillä myös välillä nuo sosemäärät tosi pieniä (varsinkin peruna-porkkana, ehkä ei tykkää siitä?). Vauva voi syödä muutaman lusikallisen ja sitten alkaa itkeä joka kerta kun lusikkaa laittaa suuhun :( Oon tulkinnut sen niin ettei silloin halua, vaikka ei koskaan sylje uloskaan. Syö ja imee aina ruokalappua/sormiaan kovin siinä ruokailun yhteydessä(kin), joten taitaa raukka haluta vaan tissiä... Makeat soseet sitä vastoin ovat oma tarinansa.. Niitä tosin annan päivällä vauvan ollessa virkeämpi. Bataatin tms. yritän ajoittaa iltaan jotta siitä olisi hyötyä yöunille. Nyt innolla odotan kun saa alkaa antaa puuroa. Se on auttanut monella yöhulinoihin!

Mä oon välillä tissittänyt ensin ja välillä antanut soseen. Riippuu siitä kumpaa olen halunnut enemmän menevän. Päivällä annan yleensä rintaa ensin ja illalla sitten vähän nälkäisempänä syö sosetta paremmin yötä vasten. Joinakin päivinä jos syö huonosti tissiä, tarjoan sitä aina ensin.

Glimmer paljon onnea pikkuisesta! :) Meillä myös vauva sai korviketta synnärillä sekä kotona kolmen ekan viikon aikana. Maidontulo lisääntyi sähköpumpun avulla tosi hyvin ja pystyin alkamaan täysimetykselle, eli jos sulla ei oo vielä sellaista niin kannattaa hankkia, mikäli vielä mielit täysimetykselle. Jos vauva ei syö öisin tiheästi niin pumppaa tai muulla tavoin tyhjennä rintoja öisin. Se on tehokkainta maidontuotannon lisääjää :) Vähän nuo maidontuotantohommat vaativat aina kärsivällisyyttä ja stressiä ne aiheuttaa ainakin mulle. Mutta ihan hyvin voi olla äm+korvikelinjallakin jos se vähentää stressin määrää. Näin tätä nyt ajattelee kun silloin alussa oli kaikkea mahdollista ongelmaa ja helpommallakin olis voinut päästä. Rintatulehduksessakin muistan kun 39,5 asteen kuumeessa horkassa täristen saunatakki päällä yöllä pumppasin tissejäni ja mietin että kyllä vaan äitiys ja varsinkin imetys on ihanaa....

katiri myös mietin tuota äiti-vauvajoogaa, mutta tosiaan myös haluaisin yhdessä vauvan kanssa tekemistä! Kuulosti siltä että vauva on enemmänkin vain passiivinen rekvisiitta siinä :/ En sellaista kyllä sitten halua. Muskariin ajattelin ilmoittautua keväällä. Onko joku sitä kokeillut?

En sitten menekään joulunpyhinä töihin. Vauvakaan ei suostu pulloon enää ollenkaan. Lisäksi mun on pakko nukkua vauvan kanssa yöt, sillä nyt nukutaan koko yö tissi suussa. Oisinkohan tunnin-kaks nukkunut viime yönä(kin). Vauva heräilee rinnalle ½-1h välein ja lussuttaa itsensä siinä syvään uneen. Jos yritän irrottaa liian aikaisin (eli kevyen unen vaiheessa), havahtuu ja hamuaa. Ja se on pakko antaa jos ei halua toisen menevän hysteeriseksi (on puoliunessa koko ajan) ja sitten kuitenkin antaa rintaa kun itku loppuu. Että sellaista. Onkohan tämäkin ikään liittyvää, vai eroahdistusta? Nyt kuitenkin päikkärit sujuu vähän paremmmin ja kaksi kertaa on tuttikin kelvannut päikkärinukutukseen!! Kun se nyt alkais kelpaamaan vaikkapa yölläkin? Turha toivo varmaan...

Tänään ois 5kk neuvola ja rokotukset. Jos jotain positiivista, niin eipä tarvi pelätä että ne yöuniin vaikuttais kun ei paljon huonommin enää voi mennä :LOL:

Vauveli+poika 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille! Minun tyttöhän syntyi jo 15.10., mutta en ole saanut aikaiseksi tänne kirjoitella, kun tekemistä on niin paljon, vaikka vauva onkin helppohoitoinen.

Glimmer, onnittelut vauvasta! :) Minäkään en ole täysimettänyt edelleenkään, lisämaitoa aloin antaa jo synnärillä ja jatkanut olen kotona. Välillä korviketta + omaa pumpattua maitoa saattoi mennä pari desiä päivässä, mutta minusta maidon tulo on lisääntynyt vielä useita viikkoja synnytyksen jälkeen ja nykyisin menee enää reilusti alle desi enimmäkseen. Ja tyttö kasvaa hyvin :)

Täällähän on monella kokemusta rintaraivareista. Meillä ei voi puhua raivareista, mutta usein iltaisin tyttö pyörittää suuta nännin ympärillä ja vaan tohottaa, eikä imemisestä tule mitään. Liekö tuo väsymystä vai eikö maitoa tule tarpeeksi helposti tytön mielestä vai mikä, mutta usein tässä vaiheessa tarjoan pulloa ja siitä saattaa maito kelvatakin.

Yöunille tyttö vaatii yleensä nukuttamista. Vauva nukkuu minun vieressä ja nukuttaminen tarkoittaa sitä, että vauva ähisee hereillä usein parikin tuntia niin, että minun pitää jatkuvasti nostaa tuttia suuhun (lue: pitää tuttia vauvan suussa), ehkä hyssytellä sitä välillä polvien päällä, tarjota pullosta/tissistä maitoa ja vaihtaa kakkavaippa. Tyttä kakkaa keskimäärin kerran vuorokaudessa ja se ähellys sattuu yleensä tuohon alkuyöhön. Vaikka nukuttaminen on monesti tuollainen aikaa vievä sähellys, en ole kokenut sitä kovin rasittavana, koska sitten loppuyö menee hyvin 1-2 syötöllä ja vauva on muuten helppohoitoinen. Ei tässäkään ähellyksessä vauva yleensä itke suoraa huutoa vaan lähinnä kätisee tai vaan viuhtoo käsiään.

Vauvan itku on muuten todistetusti aika stressaavaa äidille, ainakin mulle! Tänään neuvolassa vauva itki minun sylissä, kun terkkari yritti ottaa multa verenpainetta. Paineet oli huimat 154/96. Lääkäri otti vauvan syliin, vauva hiljeni, terkka mittasi paineen uusiksi ja se oli 110/84. Koliikkilasten vanhemmilla on varmaan koko ajan verenpaineet koholla :/

Kantoliinoista/rintarepuista kuulisin jatkossa mielellään käyttökokemuksia, jos niitä tulee. Sain kaverilta kantoliinan, mutta se on niin pitkän mallinen, että sen sitominen on tuntunut työläältä ja ja jotenkin kangaskin on niin venyvää, ettei se tuntunut tarpeeksi tukevalta. Varmaan ihan toimiva, jos vaan tottuisi käyttämään, mutta manducaa harkitsen jatkossa.

Tänään oli vauvan neuvolakäynti (8 vk) ja jälkitarkastus. Jt:ssä kaikki ok ja pikkuhiljaa olisi tarkoitus alkaa lisäämään liikuntaa sitten. Lääkäri kysyi ehkäisystä, sanoin että lapsi on tullut hoidoilla ja jos luomusti raskaaksi tulen, niin kyllä se ihme vastaan otetaan :D Tarkoitus ei ole tieten tahtoen heti raskautta yrittää, jos ollenkaan (kun ikääkin jo alkaa olla). Toisaalta meillä on 7 hyvää alkiota pakkasessa ja niiden kohtalo mietityttää, jos niitä ei itse käytä. Oletteko te muut miettineet jatkoja ja onko teillä muillakin pakkasessa alkiota?

Vauvallakin oli tarkastuksessa kaikki ok. Pituutta on nyt 54,5 cm ja painoa 4530 g eli 8 viikossa pituutta tullut 8 senttiä ja painoa yli puoltoista kiloa. Eihän tuo jättiläinen ole vieläkään, mutta hienosti kasvanut lähtötilanteeseen nähden :)

Katsekontaktia vauva alkoi ottaa enemmän täytettyään 5 viikkoa ja vajaa kuusiviikkoisena tuli ensimmäinen sosiaalinen hymykin. Seitsenviikkoisena alkoi äännellä ja melkein heti ääntely muuttui vastavuoroiseksi eli tyttö kun inahtaa ja minä sitä matkin, vauva päästää uuden äänen ja näin vuorotellaan jonkun aikaa. Tuo matkiminen kovasti myös tyttöä hymyilyttää :) Ihanaa, kun vauva on jo hetkittäin näin hyvin kontaktissa, vaikka enimmäkseen vielä onkin unelias tapaus.

Vielä vauva ei ole osoittanut suurta innostusta liikkumisharjoituksiin, mahallaan ei viihdy lattialla ja päätä saattaa käännellä siinä puolelta toiselle ja hieman kohottaakin joskus päätään, mutta enimmäkseen pötköttelee pää maassa ja alkaa pian kätistä syliin.

Rotarokotteenkin sai, saas nähdä alkaako mahavaivoja tulla. Tähän asti päästy helpolla, koska vauvalla ei isoja mahakipuja vissiin ole eikä ole kova itkemään, piereskelee kylläkin aika paljon.

Lääkäri mainitsi jotain jalkojen länkisäärisyydestä, että terkkari voi niitä seurata. Olen toki itsekin huomannut, että sääret ei ole ihan suorat, mutta ei ne nyt mielestäni kovin väärätkään ole ja asiaa kun googletin, niin sain käsityksen, että vauvoilla nyt yleensäkin on länkisääret, jotka oikenevat kyllä iän myötä. Miten teidän muiden vauvojen sääret, onko ne olleet suorat heti syntyessä?

Vauva on kyllä ihana ja symppis tapaus :) Katirikose aiemmin keskustelussa mietiskeli lapsen IVF-taustaa... Minä en sitä juuri ajattele, paitsi ehkä sellaisena erityispiirteenä vauvan historiassa, erityinenhän hän on muutenkin <3 Joskus tulee ohimenevä ajatus, jos olen huolissani jostain vauvan kehitykseen liittyvästä asiasta (turhaan, ainakin tähän mennessä), että entä jos vauva ei kehity normaalisti taustastaan johtuen. Järki kyllä heti sanoo, että höpöjä mietin.

Ihanaa joulunodotusta kaikille!

omanna ja tyttö 8 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Heips kaikki!

Täällä saatiin tänään valkoinen lumipeite ainakin hetkeksi, vielä on toiveita valkoisesta joulusta! Joulufiilis on vielä vähän hukassa, mutta eiköhän se ehdi vielä tulla, kun saadaan kuusi laitettua ja lahjaostoksillekin pitäisi viikonloppuna päästä.

Vauveli Tosi hieno juttu, jos kouluttaudut imetystukiäidiksi ja voit auttaa muita omiin kokemuksiin perustuen! On kyllä huomannut itsekin, että siinä on monenlaisia haasteita ja välillä meinaa usko loppua. Alussa maitoa suihkusi niin että vauvan maha oli ilmaa täynnä ja nyt on tiukassa maidon tulo, mutta en aio luovuttaa. Täytyy kiinnittää huomiota enemmän että juo ja syö itsekin riittävästi...

Kurjaa että teillä on yöt noin levottomat. Meilläkin poika rupeaa usein puoliunessa hamuilemaan ja vääntää itsensä ihan kaarelle ja lopulta herää siihen. Usein ei kuitenkaan ole nälkäinen vaan riittää että kääntää pojan kyljelle ja taputtelee hetken aikaa niin nukahtaa uudestaan. Olisi kiva jos tutti kelpaisi, mutta ei niin ei... Pari kertaa yössä on nyt syönyt mutta heräilee sitten useasti muuten vaan.

katiri Voi että, sielläkin hulinoidaan yöllä. Varmasti liittyy tähän kehitysvaiheeseen ja liikkumaan oppimiseen.. Mä oon imettänyt ensin ja sitten siitä 30-45 min päästä annetaan sosetta. Silloin poika tuntuu olevan riittävän virkeä ja jaksaa keskittyä syömiseen. Mulle se jumpalla käynti 1-2 kertaa viikossa on ihana oma juttu, vaikka aina tuntuu vaivalloiselta lähteä, maidon pumppaamiset jne, niin on kiva päästä pariksi tunniksi pois kotikuvioista. Ja ihana kun pääsee hikoilemaan kunnolla ja kunto kohoaa.

glimmer Ihana että teidän tyttö on rauhallinen tapaus :) Meillä poika oli alussa aika itkuinen ja vaativakin tapaus mutta nyt on meno jo rauhoittunut kovasti. Varmasti vauva kasvaa yhtä hyvin maidolla ja korvikkeella! Ja voihan se olla, että maidon tulo vielä lisääntyykin jossain vaiheessa.

omanna Ihana, että siellä hymyillään ja jutellaan :) On kyllä ihan parasta, kun vauvaan alkaa saada kontaktia. Meillä on opittu nyt päristelemään huulilla ja se on niin hassun kuuloista ja näköistä :) Meillä on mietitty jo jatkoa sen verran, että ehkä hoitoja lähdetään jatkamaan ensi vuoden kesällä tai syksyllä. Meillä on vain yksi alkio pakkasessa joten todennäköisesti joudutaan uudelle hoitokierrokselle. Ehkäisyä ei ole käytössä, joten jos sellainen ihme kuin luomuraskaus tapahtuisi, olisi vauva meille todella tervetullut. Aina taustalla väijyy se ajatus, että toivottua toista lasta ei välttämättä koskaan saada. Poika on meille todellinen aarre ja todella kiitollisia hänestä saadaan olla.


Meillä tehdään ensimmäistä hammasta :D Alhaalla ikenessä näkyy hampaan muotoinen vaalea kohta ja poika lipoo huulella sekä hankaa puruleluja siihen kohtaan koko ajan. Saa nähdä kauanko menee, ennen kuin puhkeaa kunnolla. Onneksi ei kipeältä vaikuta kuitenkaan.

Soseita meillä syödään jo tosi reippaasti ja pojalle maistuu hyvin, porkkanaa, perunaa ja bataattia on jo syöty ja tänään ajattelin välipalaksi kokeilla päärynää. Yleensä n. 1/2 dl syö kerralla ja enemmänkin tuntuisi menevän, mutta ei olla vielä uskallettu määriä kasvattaa. 5 kk iästä lähtienhän saisi ruveta antamaan myös puuroa ja pienen määrän lihaa kasvissoseen joukossa, varmaan iltapuuroa kokeillaan sitten pian.
Tosiaan onhan noissa ruoissa tekemistä ja syöminen on tosi sottaista puuhaa ja vaatteet pitää monesti laittaa likoamaan heti syömisen jälkeen :)

Ilmoitin meidän vauvamuskariin tammikuusta lähtien kun poika tykkää kovasti kun hänelle lauletaan :) Seurakunnan muskari on kyseessä ja se on kerran viikossa 30 min koko kevään. Toivottavasti poika tykkää!

Meillä mahallaan ollessa poika vetää kovasti jo polvia mahan alle ja muutaman sentin on päässyt eteenpäinkin. Saas nähdä koska täällä ruvetaan ryömimään, sitten onkin perään katsominen :)

Mukavaa talvista viikonloppua kaikille :)

aurora ja poika kohta 5 kk
 
Meillä on ollut yöt yhtä heräilyä, samoin kuin teilläkin vauveli. Pitkään jo yöt mennyt niin, että tunnin välein vauva heräilee. Tissille nukahtaa, mutta saman tien heräilee taas uudestaan, ennen kuin pääsee sitten kunnon uneen. Itse oon ollut aika väsyksissä. Viime yö meni pitkästä aikaa hyvin. Vauva heräsi vain 2 kertaa yön aikana! En tiedä sitten johtuiko siitä, kun puin eilen vauvalle yöksi lämpimämmän paidan päälle, kun peitto pysyy vain alavartalon päällä. Tai sitten siitä, että vauva ei eilen illalla suostunut syömään sosetta. Yleensä olen iltaisin antanut sosetta, kun neuvolassa sanottiin, että se voisi yötä rauhoittaa.
Nyt vaan toivon että nää rauhallisemmat yöt jatkuisi...

aurora, kivalta kuulostaa toi vauvamuskari. Mäkin olen miettinyt sitä kun meilläkin vauva tykkää kauheasti kaikista lauluista. Ihan innostuu "tanssimaankin" niiden tahdissa.

Ja nyt vauva näköjään heräilee tuolta parvekkeelta!

katiri + tyttö 4,5kk
 
Fyi
Heippa pitkästä aikaa!

Täällä vauva 3,5 kk ja kaikki ok. 3 kk neuvolassa pituutta 60.4 cm ja painoa 5965 g, nätisti nollakäyrällä kulkee. Kova tyttö juttelemaan ja naureskelemaan, mutta liikkuminen ei neitiä vielä pahemmin kiinnosta. :)

Yöt menee hyvin, yhdellä syötöllä. Nukahtaa nätisti ilman sen isompia nukuttamisia sänkyynsä klo 19 aikoihin. Kiinteitä ollaan maisteltu hiljaksiin; bataattia ja päärynää lähinnä. Siirryttiin kokonaan korvikkeeseen viikko sitten, kun tissillä lähinnä enää vaan leikittiin. :p

Omanna, mä käytin 2 kk minipillereitä, mutta lopetin järkkyjen sivuvaikutusten vuoksi. Nyt mennään kortsulla ja tuurilla. :D Ei vielä tietoa jatkosta, mutta alkioita 12 pakkasessa. Haluisin kyllä töihin vanhempainvapaan jälkeen eli ei toista heti perään. Toki jos tulee, niin otetaan kiitollisena vastaan. :) En kyllä usko luomuraskauteen, en sitten millään...

Manduca löytyy täältä ja oli käytössä ihan pienestä asti. Ihan ok, mutta nyt kun vauva viihtyy paremmin myös yksin, ei reppua tarvitse kotona. Ulkona käytetään silloin tällöin ja keväällä varmaan taas enemmän.

Fyi ja tyttö 3,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tulla kertomaan, että meillä on yöt alkaneet yllättäen sujumaan paremmin. Nyt jo 3 yötä nukuttu 2-3 yöheräämisellä! Me keksittiin ihan hassu ratkaisu meidän tilaongelmaan perhepedissä. Ollaan mieheni kanssa aika lyhyitä, minä alle 160 cm ja mies 170 cm. Käännyttiin nukkumaan sängyssä poikittain. Miehellä vähän jalat tulee yli laidan, mutta ei se kuulemma haittaa. Vauva alkoi tän meidän kääntymisen myötä nukkumaaan paremmin. Ehkä se on sitten herkästi heräillyt meidän kyljen kääntöihin sängyssä! Ihmeellistä! :)

Ehkä tämä luo toivoa muille yöheräilyjen kanssa painiskeleville :)

Me ilmoittauduttiin myös vauvamuskariin ja vauvauintiin. Molemmat alkaa tammikuussa. :) En tiedä tuleeko vähän liikaa ohjelmaa jo ku lisäksi käydään vielä avoimen päiväkodin vauvaryhmässä. Mutta jos ei aina jaksa, niin voihan jonkun jättää väliin.

Fyi
, kiva kuulla että teillä menee noin hyvin! Harmi, että imetys on loppunut, mutta parempi ratkaisu se on jo imetys tuntuu liian raskaalta. Ja varmasti vauva on jo kerennyt saamaan äidinmaidosta tärkeitä suojaavia tekijöitä.

Hyvää joulun aikaa kaikille! Ihanaa ensimmäistä joulua vauvan kanssa!

katiri + tyttö 4,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan joulutunnelmissa, mies on joululomalla ja tänään vielä viimeisiä jouluvalmisteluita ohjelmassa. Sitten rauhoitutaan joulun viettoon :)

Fyi Kiva juttu, että teidän tyttö nukkuu noin hyvin, sillä on kyllä suuri vaikutus omaan jaksamiseen :) Eiköhän sielläkin ala pian liikkumisharjoitukset, ainakin meillä alettiin kääntymistä harjoitella siinä lähellä 4 kk ikää ja parissa päivässä sit oppikin kääntymään!

Katiri Tosi hieno juttu että yöt on menneet paremmin! Ja niinhän se on, että täytyy vaan löytää ne keinot, jotka parhaiten itsellä toimii :) Meilläkin nukutaan perhepedissä (ekan pätkän nukkuu omassa sängyssä) ja tämä toimii meille nyt parhaiten, koska poika on usein levoton unissaan mutta kun nukkuu vieressä, rauhoittuu nopeasti taputtelemalla tai kädestä pitämällä. Omasta sängystä heräisi ehkä useammin.. Me ei olla vielä ilmoittauduttu vauvauintiin, koska se olisi lauantaisin klo 8! Punnitaan vielä, jaksetaanko sitten käydä tuolla kun arkiaamuisin miehellä aikaiset herätykset ja me noustaan myös pojan kanssa usein ennen 7:ää arkena.

Poika täytti 5 kk ja neuvolassa käytiin, kaikki oli hienosti :) pituutta on nyt reilut 65 cm ja painoa 8300 g, aika roteva poika meillä :D 68 kokoiset vaatteet onkin jo osittain pieniä meillä ja olen nyt hankkinut 74 ja 80 koossa vaatteita, kun niitä ei vielä juuri ole. Pikkuvauva-aika taitaa olla nyt ohi! Rokotukset saatiin ja onneksi niistä ei tullut sen kummempaa vaivaa, vähän tavallista väsyneempi poika oli pari päivää.

Poika turhautuu nykyään jo matolla makoillessaan kun selvästi haluaisi liikkeelle. Osaa kääntyä nyt kummankin kyljen kautta mahalleen, mutta takaisin selälleen ei pääse. Nousee suorille käsille mahallaan ja vetää polvia mahan alle. Jännittää jo sitten miten pärjään kun lähtee liikkeelle, sitten ei voi enää yksin paljoa jättää leikkimatolle tms. Hoitopöydälläkin on niin venkoileva että ei uskalla melkein otetta irti päästää.

Meillä kiinteiden syöminen on auttanut öihin paljon, nyt mennään 2 tai välillä 3 herätyksellä. Syöttö menee myös (yleensä) paljon nopeammin kuin ennen. Tosin joskus jää imeskelemään tai muuten vain höpisemään ja saatetaan valvoa 1,5 h keskellä yötä...On annettu sose yleensä siinä alkuillasta, ja nyt neuvolasta kehoitettiin lisäämään toinen ateria (vihannes tai hedelmäsose) lounasaikaan, kun pojalla selkeästi on herkkyyskausi kiinteiden syömiseen ja on nälkäinen. Puuroa kannattaa kuulemma aluksi antaa aamuisin, jos tulee jotain mahavaivaa, niin ei häiritse öitä.

Rentouttavaa joulunaikaa kaikille ja ennen kaikkea ihanaa ensimmäistä joulua vauvan kanssa! :heart:

Aurora ja poika 5 kk
 
On taas vierähtänyt jokunen tovi viime kirjoittelusta..

Tyttönen nukkuu parvekkeella ja vähän siivoiltu niin nyt hiukka kuulumisia. Päivät Tosiaan vierähtää niin nopeasti ja täynnä kaikenlaista puuhastelua. Äskettäin täällä täytettiin jo 7kk! Kiinteät ruoat maistuu erittäin hyvin ja yöunetkin ovat tasoittuneet melko hyvin. Lähes kaikki uudet sosemaut, joita olen tehnyt ja kaupastakin ostanut, ovat maistuneet. Erilaiset kasvisoseet maistuu ehkä parhaiten. Jauhaliha, kana/kalkkuna maistuu myös. Ruokavalikoima niin kyllä niin runsas kaupoissa! Rosvopaistista lähtien...

Täällä heräillään 1-2 kertaa yössä. En vain tuohon klo6-7 aamuherätyksiin vieläkään "tottunut".
Töihin paluukin on jo siintää edessä. Hui. Kesällä jossain vaiheessa työt sitten jatkuu.


Miten Katiri teidän lomareissu meni tytön kanssa? Kiva kuulla että sielläkin yöt ovat alkaneet menemään paremmin.

Aurora, teillä on ihanan jyty-poika :) Meillä ei taida vieläkään olla 8 kiloa rikki! 6kk neuvolassa painoa taisi olla 7,4kg.

Fyi, miten siellä tyttö nukkuu? Onko jatkunut hyvin yhdellä syötöllä? :)
 
Moi kaikki!

Pitkästä aikaa tuli kirjauduttua tänne :) Niin se lapsiperhearki vaan on vienyt mukanaan että ei oo ehtinyt käydä kirjoittamassa kuulumisia. Ihanaa oli viettää sunnuntaina ensimmäistä äitienpäivää :)

Millyk kiva kuulla teidän kuulumisia! Hyvä että ruoka maistuu ja yöt on rauhoittuneet :)

Meillä asuu melkein 10 kk ikäinen poika, paria viimeistä "vauvakuukautta" jo viedään! Aika on mennyt hirveän nopeasti, mutta ihana on seurata kun pieni kasvaa ja oppii uutta. Poika kävelee jo tukea vasten ja joka paikkaan kiipeilee. Kotona onkin pitänyt siivota kaikki tasot tavaroista ja lukita laatikot kiinni :) On iloinen, hyväntuulinen ja menevä tapaus, pippuriakin kyllä luonteesta löytyy!

Ruoka maistuu meilläkin hyvin ja imetys on vähentynyt, mutta toivon että jatkuisi noin vuoden ikään asti. Unikoulu pidettiin noin kuukausi sitten kun yöt oli tosi levottomia. Iso muutos saatiin aikaan parissa yössä ja nykyään poika nukkuu suurimman osan yöstä rauhallisesti ja omassa sängyssä, muutaman kerran saa tuttia laittaa. Vielä nukkuu meidn kanssa samassa huoneessa ja kiirettä ei ole vielä omaan huoneeseen muuttoon :)

Mulla on myös töihin paluu edessä syksyllä, mutta pojan isä jää kotiin hoitamaan poikaa, niin ei aloita vielä päivähoidossa. Meillä on ollut puheissa myös aloittaa hoidoissa uudestaan syksyllä. Ajatus tuntuu vähän ahdistavalta ja vanhat muistot palaa mieleen, toisaalta yritän olla toiveikas. Meillä on yksi alkio pakkasessa mutta pidän todennäköisenä että joudumme ihan uudelle hoitokierrokselle...

Kiva olisi kuulla muidenkin kuulumisia jos tänne vielä eksytte :)

aurora ja poika kohta 10 kk
 

Yhteistyössä