:) IVF/ICSI-hoidoista plussaan

Katiri Oikein paljon onnea tytöstä! :heart: :flower: Nopea synnytys teillä tosiaan takana. Paljon tsemppiä ja hyvää oloa pienokaisen kanssa kotiin. Nyt se vauva-arki siellläkin koittanut, ihanaa. Tule kertomaan sitten enemmän kuulumisia kun ennätät ja jaksat :)

Wannawalli Kiva kuulla että rakenneultrassa kaikki hyvin ja onnea poikaennusteesta.

Hydrangea Itsellänikin oli jossain vaiheessa tuota alapään turvotusta, joka tuntui kyllä epämielyttävältä. Aivan kuin siellä joku pallo olisi. Luulen että turvotusta se vain on, joka kuuluu asiaan. Kohjujahan saattaa tulla alapäähänkin, mutta en sitten tiedä, miltä ne tuntuvat/näyttävät...?

Risukasa Luulisin myös ettei dopplerilla kuuntelulla ei ole haittaa sikiölle. laitteen valmistajan mukaan nettisivuilla muistaakseni näin luki, että "laite on turvallista käyttää, eikä siitä aiheudu haittaa sikiölle." Itse kuuntelin alussa, ennen kunnollisten liikkeiden tuntemista(n.viikolle 20 asti) ehkä 2-4 kertaa viikossa.
Hienoa että kuulit sen sykkeen vihdoin! :)


Tännepäin ei taida tapahtua mitään... Pian alkaa jo viikko 40 (39+0). Toivottavasti ei menisi yli lasketunajan ;)
 
Katiri: Onnea, onnea :heart:!

MillyK: Toivotaan, että pian pääsen onnittelemaan myös Sinua. Varmaan kurjaa näillä helteillä.

Tuntuu kuin itse olisi tulessa, suihkussa saa ravata useita kertoja päivässä ja tukka on kuin uinnin jäljiltä, mutta hiestä. Hirmu kuumaa olla raskaana.

20+3
 
Hydralle kiitos uudesta ketjusta.

Katiri, onnittelut vauvasta! :flower: Tulepas tosiaan kertomaan tarkemmin synnytyksestä kun joudat, ne on minusta tosi kiinnostavia :)

Millyk, sinäkinhän olet jo ihan loppumetreillä. Tsemppiä kovasti!

Risukasa, mulla kuunneltiin neuvolassa sydänääniä eka kerran rv 9+4 ja ne kuului hyvin, vaikka terkkari varoittelikin, että noin aikaisin välttämättä kuulu. Kotidopplerista ei ole kokemusta, paitsi että tämänpäiväinen neuvola oli kotikäyntinä, ja terkalla oli mukanaan kotidoppleria vastaava laite. Siinä syke kuului jotenkin pienemmin, eli varmaan alkuvaiheessa todellakin voi kotivekottimella olla hankala saada mitään kuulumaan. Mutta eiköhän tuo kuulemasi nakutus ollut vauvan syke :heart:

Briitta, nauti seesteisestä keskiraskaudesta, minustakin se oli rentoa ja vaivatonta aikaa. Toivotaan, että menee mahdollisimman pitkään seesteisissä merkeissä.

Wannawalli, onnea ru-kuulumisista ja poikalupauksesta :flower:

Mulla oli siis tänään terveydenhoitajan kotikäynti, jolla katottiin normisti pissakokeet, verenpaineet ym. Kaikki ok. Sf-mitta kasvaa todella tasaisesti keski- ja yläkäyrän välissä. Terkka sai kopeloitua vauvan asennonkin selville: vaavi on jo raivotarjonnassa, ollut varmaan jo jonkin aikaa, koska potkut tuntuu aina samassa kohti, isompi kumpu (pylly) on oikealla puolen napaa ja välillä ihan alhaalla tuntuu hentoa naputtelua, ilmeisesti pikkuisia nyrkiniskuja. Täällä ei enää järjestetä ryhmämuotoista synnytysvalmennusta, vaan synnytysasiaa käytiin läpi tällä kotikäynnillä, mikä oli mahtavaa, koska kahdenkesken kehtasi esittää niin yksityiskohtaisia ja tyhmiä kysymyksiä synnytykseen liittyen, kuin vaan tuli mieleen.

Helteiden kanssa oon pärjännyt suht hyvin, ei ole isompia turvotuksiakaan ollut. Vähän väsyttänyt kyllä välillä töissä kuumuudessa. Aika monta kertaa olen käynyt uimassakin, se on viilentänyt mukavasti. Kai siellä kohdunsuu on kiinni, niin uskaltaa uida... vaikka ei sinne kukaan ole kurkistanut rv 10-11 jälkeen. Ei ole kyllä mitään kummempia tuntemuksia ollut siellä... Tosin tällä viikolla on pari kertaa tuntunut pieni vihlaisu/juilaisu kohdunsuun tienoilla, tarkoittaakohan se jotain pehemenemisen merkkiä... ja kyllä minä nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että on nuo mahan kovettumiset juuri niitä kivuttomia harkkasuppareita. Mutta ne kai kuuluu asiaan. Ei niitä tule kuin 2-3 päivässä ja kestävät vain vähän aikaa.

Puolentoista viikon päästä on seuraava ultra. Tässä kaupungissa tehdään ensimmäistä odottaville 4 ultraa rutiinisti, mikä on minusta jo ihan kiitettävä määrä.

Tämän viikon jälkeen 5 viikkoa töitä, jos vain pystyy olemaan loppuun asti. Sitten äitiyslomalle! :)

omanna 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Kävin sitten eilen äitipolilla tarkistuksessa, mutta kaikki oli kunnossa. :) Soitin pitkän harkinnan jälkeen neuvolaan ja kerroin viikko sitten tiistaina tulleista menkkamaisista kivuista, sunnuntain vatsankovetumisesta ja selkäpoltoista sekä nyt useamman päivän vaivanneesta painontunteesta. Terkka oli sitä mieltä, että tällaiset oireet ei kuuluisi vielä näillä viikoille ja olisi hyvä päästä tarkistamaan kohdunkaulan ja suun tilanne vielä tällä viikolla. Äitiyspolilla mulle laitettiin käsivarteen supistustenestopiikki, vaikka sanoin että supistuksia ei ole tullut säännöllisesti. Heidän mielestä se oli kuitenkin hyvä laittaa varmuuden vuoksi. Sain siitä sydämentykytyksiä ja kädet tärisi. Sain myös paracetamolia. Lääkäri tutki sisäkautta ja ultralla ja otti näytteitä. Sisätutkimuksessa kanavaa oli yhä sen sama 2 cm kuin rv 15+5. Ultralla saatiin hieman pidempi mitta, 3,8 cm. Lääkäri piti näitä mittoja hyvinä. Kuulemma jos ultralla mitaksi tulee alle 2,5 cm, niin se olisi huolestuttava juttu. Ultrassa näki, kuinka vauva punki itseään kohdunsuuta vasten, joten painontunne johtui luultavasti siitä. Lääkäri painoi vatsaa, että sai tarkoituksella vauvan laskeutumaan vielä alemmas, mutta sillä ei ollut vaikutusta kohdunsuuhun. Hyvin siis pysyi kiinni sisäpuoleltakin. Koska kaikki vaikutti olevan kunnossa, sain lähteä kotiin. Saikkuakin tarjottiin, mutta sanoin olevani kevyessä työssä ja toistaiseksi tuntuu siltä että jaksan hyvin, eikä supistukset ole vielä ollut säännöllisiä, niin en sitten ottanut sitä vastaan. Tänään kävin jättään labraan vielä pissanäytteen, koska virtsatietulehdus voi oireilla epätavallisin tavoin raskauden aikana ja sekin halutaan sulkea pois. Hieman kyllä pelästyin, kun mun oireet otettiin niin vakavasti, mutta onneksi kaikki oli kunnossa! :) Taitaa olla niin, että mulla lantio on jo alkanut löystymään, joten vauva pääsee laskeutumaan alas ja se aiheuttaa tuota painontunnetta. Toivottavasti ongelma ei muodostu pahaksi ja pystyisi olemaan mahdollisimman kivuton loppuun asti.

Hydra 24+0
 
  • Tykkää
Reactions: Neppu_
Hydrangea, hyvä että kaikki oli kunnossa ja sait lääkkeen supistuksia estämään. Mullakin se lääke aiheutti tärinää ja sydämentykytystä, mutta se meni ohi muutamassa tunnissa. Hae ihmeessä sitten saikkua jos supistukset pahenee, mutta toivotaan että ne nyt helpottaisi.

Millyk, sielläkin varmasti pienokainen kohta sylissä. :) Tsemppiä koitokseen.

Kerron nyt miten meillä synnytys eteni. Synnytys oli aika raju ja pelottava, joten jos synnytys kovasti pelottaa niin ei kannata lukea.

Heräsin 1.8. klo 5.30 kipeään ja napakkaan supistukseen. Menin käymään vessassa ja huomasin että pyyhkiessä tuli veristä limavuotoa ja sitten huomasinkin että supistukset alkoi heti tulemaan 4-5 min välein ja oli kipeitä. Herätin miehen ja sanoin että nyt synnytys taitaa olla käynnistynyt. Mietittiin sitten että ruvetaanko syömään aamiaista vai pitääkö lähteä saman tien sairaalaan. Soitin synnytyssalille ja siellä kehoitettiin tunnustelemaan vauvan liikkeitä ja olla kaikessa rauhassa kotona jos supistukset ei tihene ja jos vauva liikkuu. Mies alkoi sitten keittää aamupuuroa ja minä vielä tuskissani menin suihkuun ja yritin saada puuroa alas vaikka kivut alkoi olla jo sietämättömiä ja niin kovia että oksetti. Sitten oli jo pakko lähteä sairaalaan.
Automatkalla supistukset tuli tasaisesti 5 min välein ja oli tosi kivuliaita. Sairaalassa olimme noin klo 6 aikaan ja minut ohjattiin käyrälle vauvan sydänääniä rekisteröimään. Pyysin tässä vaiheessa jo kipulääkettä, mutta kätilö vain ihmetteli kovia kipujani ja sanoi että käyrällä on oltava vähintään 15 min. Toi sitten lämpöpussin selälle, josta ei juuri ollut apua.
Käyrän jälkeen siirryimme tutkimushuoneeseen, en meinannut enää pysyä jaloillani enkä saada housuja riisuttua jalasta. Kätilö tutki kohdunsuun ja totesi, että ei mikään ihmekään että olen kipeä kun kohdunsuu on 9 cm auki ja synnytys on ponnistusvaihetta vaille valmis. Pelästyin etten ehdi saamaan mitään kipulääkettä. Kätilö sanoi että minulla on todella korkea kipukynnys, koska supistukset on tässä vaiheessa jo tosi kipeitä. Oksensinkin kipujen takia.
Siirryimme saman tien synnytyssaliin, johon kutsuttiin anestesialääkäri antamaan spinaalipuudutetta. Lääkäri oli kiireinen ja jouduimme odottamaan noin 15 min. Spinaalipuuduksen saatua kivut onneksi meni heti ohi, mutta samalla supistusten väli piteni ja supistukset laimenivat, joten jouduimme odottelemaan ponnistuvaiheen alkamista varmaan noin tunnin. Aloin pelkäämään että spinaalipuudutuksen vaikutus heikkenee. Sain vielä kohdunkaulalle puudutuksen ennen ponnistuvaihetta.
Lopulta pääsimme aloittamaan ponnistusvaiheen. Kätilö oli tosi kiireinen, koska samaan aikaan oli käynnissä monta muutakin synnytystä ja joutui välillä poistumaan meidän salista. En uskaltanut kunnolla ponnistaa kätilön ollessa pois. Ponnistusvaihe venyi lopulta 54 minuutiksi ja vauvan ulos tulo pysähtyi kovan lihasvastustuksen vuoksi. Lopulta vauva päätettiin avustaa ulos imukupilla. Huoneessa oli lääkäri vetämässä imukupilla, kätilö avustamassa ja toinen kätilö painoi vauvaa mahan päältä ulos. Lisäksi vielä toinen lääkäri vastaanottamassa vauvaa. Viimeisillä ponnistuksilla spinaalipuudutteen vaikutus alkoi heiketä ja supistukset kävivät taas kipeiksi. Lopulta vauva saatiin maailmaan imukupilla ja valtavalla paineen tunteella ja minulta leikattiin väliliha. Lyhyen napanuoran vuoksi vauva nostettiin saman tien minun alavatsalle. Tässä vaiheessa kaikki kivut helpottivat ja purskahdin itkuun onnesta ja helpotuksesta.

Vauvan pää oli ollut hieman vinossa ja se oli osaltaan vaikuttanut ponnistusvaiheen pitkittymiseen. Vauva syntyi klo 10.19 ja synnytys kesti yht. 5h 55 min. Vauvan paino oli 2820 g ja pituus 47 cm. Synnytyksen kannalta vauvan pieni kokoisuus oli hyvä asia ja vauva on kaikenkaikkiaan hyvävointinen ja terve vaikka onkin pikkuinen.

Synnytys jäi painamaan mieltä ja jäi pelottavaksi kokemukseksi kovien kipujen takia. Minulle jäi tunne, että kipuja vähäteltiin kun tulin sairaalaan. Kätilö ilmeisesti arveli, että ensisynnyttäjällä avautumisvaihe ei voisi edetä näin nopeasti. Kätilö oli tosi ammattitaitoinen ja mukava, mutta kiireen tuntu ja kätilön poistuminen ajoittain salista toi pelon tunteen synnytykseen. Sain kuitenkin jälkeen päin keskustella synnytyksestä usean eri kätilön ja lääkärinkin kanssa. Varmasti joskus jos saamme toisen lapsen niin pelkään synnytystä paljon.

Fyysisesti olen palautunut synnytyksestä hyvin. Välilihan leikkaushaavakin on paranemassa hyvin. Lisäksi emättimeen tuli myös joku repeämä, joka ommeltiin, mutta lääkäri sanoi että se ei ole paha.

Kaiken tämän jälkeen saimme maailman ihanimman vauvan joka nyt tuhisee tuossa vieressä. :heart: Kaikki siis oli tämän kokemuksen arvoista. Toivottavasti tästä tarinasta ei nyt kukaan pelästy, jokainen synnytyshän on yksilöllinen ja jokainen kokee sen erilailla.

Vauva-arki on lähtenyt täällä hyvin sujumaan. Imetys sujuu ja vauvan viestejä nälästä on oppinut tulkitsemaan. Eilen kävimme neuvolassa ja vauvan paino nousee hyvin. Tänään vielä terveydenhoitaja tulee kotikäynnille. Nukkuminen mulla ei edelleenkään ole oikein hyvin onnistunut. Viime yönä nukuin yhteensä n.4 tuntia torkahdelleen ”koiranunta”. Nyt olo on kuitenkin suht pirteä. Hormonitoiminta on ihmeellinen ja sitä jaksaa vähilläkin unilla ihmetellä tuota uutta pientä ihmistä. Tänään illalla ajattelimme lähteä kokeilemaan hieman ulkoilua vaunuilla. :)

katiri + vauva 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempityksistä. Edellinen yö oli hankala supistusten takia (kipeitä ja säännöllisiä) ja arvoinkin pitääkö lähteä sairaalaan päin ajelemaan... Aamulla klo6 helpotti ja nyt tähän mennessä ollut jälleen ok olo. Jotain siellä siis todella tapahtuu ;)

Kiitos Katiri mielenkiintoisesta synnytystarinasta.
Siis huh! Nopeasti tosiaan synnytys eteni, kun olit jo 9cm auki. Mahtoi kovat kivut olla siinä vaiheessa, voi vain kuvitella. Tosi ikävää, että kätilön kiireestä ja siitä ettei hän ollut läsnä jäi huono ja pelottava fiilis. Itseänikin on mietityttänyt, että osaako sitä juurikin siinä ponnistusvaiheessa toimia oikein ja todella haluaisi että kätilö olisi koko ajan paikalla.
Kiva että olet palautunut hyvin ja tyttö kasvaa niinkuin pitääkin. Nyt vain nauttimaan arjesta ja ulkoilemaan :)

Hydra Hyvä juttu että mitat olivat lääkärin mukaan hyvät. Eikä supistukset häiritse vielä niin paljon ja pystyt töissäkin olemaan.
Pissanäytteitä ja hiiva (tai jotain limanäytteitä) otettiin minultakin useasti kun tuli ylimääräisiä käyntejä. Hyvä on tarkistaa, että ne ovat puhtaat :)

Omanna Ei ole siellä pitkä aika äitiysloman alkuun. Jaksamisia helteiden keskelle myös sinne!
 
katiri Lämpimät onnittelut pikku prinsessasta :heart: Ihana kuulla, että vauvan kanssa on lähtenyt sujumaan hyvin ja imetys mennyt hyvin! Meillä 2 ekaa viikkoa meni todella vähillä unilla, itsekin oli vielä niin kierroksilla jotenkin että ei saanut nukuttua, eikä vauvan rytmiin ollut vielä tottunut. Jotenkin niiden hormonien voimalla kuitenkin jaksaa kummasti! =) Nyt alkaa jo yöunet maistua itsellekin, vaikka vauva herääkin tosi usein syömään. Sulla meni synnytys sitten tosi vauhdikkaasti! Osaan kuvitella noita kipuja, itsellä olivat myös tosi kovat kun paikat lähti aukeamaan nopeasti, vaikka sain epiduraalin jo 4 cm:n kohdalla. Upeasti kestit niitä kipuja tuohon asti, mutta tosi ikävä juttu että et saanut heti kivunlievitystä! Ilmeisesti kuvittelevat tosiaan että ensisynnyttäjällä ei voisi edetä noin vauhdikkaasti. Tsemppiä toipumiseen kovasti, mulle tehtiin myös episiotomia ja siitä huolimatta tuli repeämä emättimeen. Nyt on parantunut jo niin hyvin ettei kipuja ole ollut enää ollenkaan ja tikit on sulaneet.

Millyk Hirveästi tsemppiä, kyllä kuulostaa ettei ole synnytys enää kaukana! Pian saat vauvan syliin :heart:

wannawalli Onnea ihanista RU-uutisista ja poikalupauksesta! Onneksi sään pitäisi kohta vähän viilentyä, varmasti helteet ottaa koville :(

Hydra Hyvä että kävit tarkistuttamassa tilanteen ja että kaikki vaikutti hyvältä! Paljon mukavampi jatkaa odotusta kun tietää tilanteen. Mulla oli kaulaa myös ultralla mitattuna tuossa vaiheessa n 4 cm. Älä epäröi saikulle jäämistä jos kipeitä tai säännöllisiä supistuksia alkaa tulla, harkkasupistuksiahan tietysti voi normaalisti tulla jo paljonkin päivittäin ja itsellä niitä tuli varsinkin rasituksessa.

risukasa Kovasti tsemppiä nt-ultran odotukseen! Kuulostaa kun olisit saanut nyt sydänäänet kuulumaan, toivottavasti löytyy pian jo helpommin. Itse sain dopplerin muistaakseni vasta 14+ viikolla ja silloinkin oli vielä aika hakemista. Neuvolassa eivät suostuneet edes kokeilla kuunnella ennen 12+ viikkoa.

omanna Ihanaa että oot voinut nauttia kesästä ja lämmöstä eikä ole tullut kamalasti vaivoja. Ei enää montaa viikkoa äitiyslomaan!

Täällä rutiinit alkaa muodostua vauvan kanssa, elämä on muuttunut hirveästi, mutta ihanaa on ollut! Tosiaan on ollut paljon oppimista miten tulkita vauvan tarpeita ja koko ajan alkaa sujua helpommin. Meillä poika syö säännöllisesti n 2 tunnin välein päivin ja öin. Valtaosan syöttöjen väleistä vielä nukkuu, mutta välillä jaksaa valvoa jo parikin tuntia suht tyytyväisenä =)

Mahavaivaa on ollut 2 viikon iästä eteenpäin, ensin yhdistettiin se D-vitamiinin aloitukseen, mutta taitaa olla tyypillistä tässä iässä. 2-3 kk ikään mennessä pitäisi kai isoimpien mahan kipristelyjen helpottaa. Imetys on sujunut tosi hyvin, maitoa tulee tällä hetkellä melkein liikaakin ja meinaa suihkuta välillä mikä tietysti lisää vauvan mahavaivoja, onneksi siihenkin on löytynyt hyviä vinkkejä netistä miten helpottaa tilannetta. Vauva itkee oikeastaan vain nälkää ja kylläisenä rauhoittuu hyvin.

Ollaan lähdetty vauvan kanssa rohkeasti liikenteeseen, käyty kyläilemässä, vaunulenkeillä ja kaupoilla, siinä mielessä ollut helppoa kesävauvan kanssa. Omalle jaksamiselle ollut myös tosi tärkeää, että on poistuttu kotoa päivittäin. Poika on vienyt meidän sydämet täysin ja on ollut ihmeellistä ja ihanaa seurata pienen kehitystä ja kasvua nämä ekat viikot! :heart:

aurora ja vauva 3vko 1 päivä
 
Viimeksi muokattu:
Katiri Paljon onnea pienestä tytöstä :heart:! Olipa hurja synnytyskertomus, näköjään voi ensisynnyttäjälläkin edetä nopeasti! Nautihan nyt vauva-arjesta :)

Wannawalli onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Hydrangea Onneksi selvisit säikähdyksellä! Ihan positiivista, että kerrankin otetaan oireet vakavasti, kun yleensä tuntuu että niitä vähätellään.

Millyk tsemppiä tulevaan :)!

Risukasa Mukava kuulla, että olet saanut jo jotain kuulumaan dopplerilla, jospa ne sydänäänet siitä pikkuhiljaa vahvistuu :heart: Niin ja tsemppiä ultran odotteluun!

Viime viikolla kävin niissä verikokeissa, nyt sitten vaan odotellaan ensi viikon nt-ultraa.. Onneksi on ollut kesälomalla ja hyvät ilmat, niin on aika mennyt yllättävänkin nopeasti, tänään jo rv 11+0!
 
Katiri: onnea pienokaisen syntymän johdosta! Sun synnytys kuulostaa ihan mun synnytyksen kaltaiselta, kellonajatkin on melkein samat, tosin mun synnyksen aikaan ei ollut ruuhkaa, joten kätilö oli koko ajan paikalla ja imukuppiveto ei lopulta onnistunut vaan jouduttiin hätäsektioon, mutta muuten mullakin oli nopea synnytys ja aukesin ilman kipulääkitystä. Mua harmittaa etten ottanut tuota spinaalia, ne supistuskivut ei tosiaan olleet ponnistusvaiheessa kivoja ja tarkoitus ei ollut luomusti synnyttää, mutta toisaalta ei ne supparit ohan mahdottomiakaan olleet, periaatteessa voisin synnyttää uudestaankin luomusti, jos vaan vauvan asento ensi kerralla tarkastetaan ultralla ponnistuksen alussa, nythän mulla on oli kans väärä tarjonta, jonka takia ponnistusvaihe pitkittyi. Mä oon taas sitä mieltä, että nopea synnytys oli mukava, koska pelkäsin itse ehkä eniten sellasta yli vuorokauden maratonsynnytystä... Muaki auttoi kätilöiden ja lääkärien kanssa keskustelu. Ei jäänyt traumoja, vaikka aika hurjaahan se oli näin jälkeenpäin ajatellen! Tsemppiä sulle kovasti toipumiseen ja vauva-arkeen!! :heart:
 
katiri, hurjalta ja nopealta kuulostaa toi sun synnytys. Onneksi kaikki meni kuitenkn hyvin. :) Lueskelin vanhoja viestejä takaisin päin, niin näköjään samalla viikolla olit myös saanut supistustenestopiikin. Toivottavasti supistukset pysyisi nyt pois. Lauantaina tuli vähän, mutta onneksi sunnuntai oli taas helpompi päivä.

aurora, ihana kuulla, että vauva-arki sujuu hyvin. :) Toivottavasti pikkuisen mahavaivat helpottaisi pian. Täytyykö teidän vaihtaa vaippaa useasti yöllä? Meillä kun hoitopöytä ja vessa on alakerrassa ja ite nukutan ylhäällä, niin oon miettinyt onko tää alustava suunnitelma ihan tuhoon tuomittu.

Rubus, tsempit ultran odotteluun! :) Ei enää montaa päivää, niin pääsette taas näkeen pikkuisen. :)

Hydra 24+3
 
Nyt on iskeny taas epätoivo... tuntuu ettei ne aiemmat "kuminat" sittenkään oo ollu oikeita ääniä :( tai ainakin tänään ne hidastu/nopeutu oman sykkeen tahtiin ja on muutenkin ihan liian hitaita että vois olla lapsen sydän. Eikä oo vahvempi ku ennenkään. Eli ei mitään elonmerkkejä edelleenkään...ja tuntuu et oireetkin on vähentyny taas, tissit ei oo enää muutamaan päivään ollu edes öisin kipeet :( että ultraa kammolla odotellessa tai sit liikkeitä, kun ei tosta dopplerista nyt ainakaan vielä näytä olevan sittenkään mitään helpotusta. Oiskohan neuvolan laite kuitenki tehokkaampi?

(edit)
Eipä kuulunu mitään vielä neuvolassakaan, eikä ainakaan tarkemmin edes ne omat äänetkään, oli tehokkaampi laite tai ei. Turha kai siellä enää on ravata näissä ylimääräsissä kuunteluissa.. Riippuu kuulema paljo siitä missä asennossa kohtu on, sikiön paikasta siellä ja onko vielä jossain liian alhaalla häpyluun takana. Toivottavasti.. ja kun sanoin tissikipujen häviämisestä niin on normaalia näillä viikoilla et helpottaa ja ettei myöskään etominen oo enää niin massiivista, huh. Ei osannu sanoo siitä varhais-uä:n kuvasta miten päin kohtu siinä on ja missä seinämässä on istukka. Seulonta tulokset ei ollu vielä valmiita ja niitä kai tulkitaan enempi siellä np-ultrassa. Infektiotestit kaikki puhtaita.. että sentään joku hyväki uutinen tälle päivää!
Kaikki jännitykset ja pelot ym. taitaa kasaantua sinne viikon päähän, jollei mitään mullistavaa sitä ennenkään tapahdu.

11+3
 
Viimeksi muokattu:
Risukasa, ei kannata huolestua vielä. Minulla oli yhdessä välissä rintasäryt melkein kokonaan poissa ja jossain välissä ne alkoi taas voimistumaan. Minulla ei ole ollut edes mitään pahoinvointejakaan, joten oireet ovat olleet melkoisen vähäiset.
Tänään kävin toisella neuvolakäynnilläni ja hoitaja melkein luovutti yrittäessään löytää pikkuiseni sydänäänen. Mutta sitten pikkuinen alkoi heräilemään ja siirtyi vähän enemmän etualalle joilloin ensin saatiin ääni hyvin vaimeana. Vasta kun hoitaja oikein kunnolla "survoi" laitteen vatsasta melkein sisään, niin alkoi sykekin kuulumaan selkeämmin. 150 lyöntiä minuutissa on yllättävän hidas ääni ja olisin kyllä veikannut itse sitä ääntä omaksi sykkeekseni.

Rv 14
 
Kiitos Hydra uudesta ketjusta! :)

Onnea hirmuisesti katiri :flower: Hurja synnytys ollut, mutta pääasia tietysti, että teillä on nyt täydellinen tyttönen! Ihanaa vauva-arkea! :)

Hydra onneksi pääsit tutkittavaksi ja hienoa, että kaikki on hyvin! :) Toivottavasti supparit nyt vielä pysyisi poissa. Mulla on nyt jo jonkun aikaa tuntunut, että vatsa aina silloin tällöin kovettuu ja pullistuu selvästi (usein vähän toispuoleisesti), että olisiko nuo myös jotakin supistusharjoituksia. Onneksi olleet täysin kivuttomia, etten ole niistä kovin huolissani.

Risukasa peukut pystyssä, että kaikki on hyvin ja kohtu ja pikkuinen vain ovat sellaisessa asennossa, ettei sykkeitä vielä sen takia kuulu. Toivottavasti viikon päästä saat onnellisen varmistuksen tälle :).

Aurora ihana kuulla, että vauva-arki sujuu hyvin :heart:

On: Täällä ihana keskiraskaus. Pikkuinen jumppailee tuntuvasti päivittäin ja pari kertaa jo mieskin on saanut tuntea pikkupotkuja vatsan päältä :heart:. Jotenkin niin uskomattoman onnellinen olo aina, kun liikkeitä tuntuu, että meinaa tulla tippa linssiin :heart:. Vähän huono juttu vaan, kun tuntuu, että pikkukaveri aina innostuu potkuttelemaan sen jälkeen kun olen syönyt jotakin herkkuja..ja tämähän tietysti motivoi herkkujen syöntiin aika hyvin.. :whistle:. Viikon päästä päästään sitten pikkuista katsomaan rakenneultraan. Vatsa on nyt myös kasvanut aika vauhdilla :).

Skorppari 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Sadana, skorppari82 :heart:
Juu, ei kai tässä muuta voi ennen ultraa kun yrittää vaan kuunnella jos löytys vielä se eritahtinenkin (?) nakutus, enhän mä nyt sata varma oo oliko toi ja tänpäivänen selkee sivukaiku samoja.. ja toivoo että josko se aiempi sit kuitenkin ois ollukin...ei sekään kyllä hirveen nopee ollu kun vertaa mihin tahtiin se näytti "väreilevän" siinä varhais uä:ssä. Ehkä yritän nyt hillitäkin itteeni ja malttaa kuunnella "vain" joka toinen tai kolmas päivä. Ei nyt oikein raaski enää tässä vaiheessa yksityisellekään mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Risukasa Äläpäs nyt hätäile! Meidän terkkarissa ei sydänääniä suostuttu kuuntelemaan ennen viikko 14 vaikka kuinka rukoilin. Olin tosi huolissani, koska sain kotidoblerilla äänet pitkän, pitkän etsinnän jälkeen kuulumaan vasta RV12. Dobler tuli kotiin RV8, joten meinasin seota huolesta kun monena viikkoina yritin sydänääniä kuunnella. Ja kun äänet sai kuulumaan, niin seuraavalla kerralla niitä ei taas kuulunutkaan... Luin myös jonkun tutkimuksen doblerin käytön haitoista ja sitten päätin, että yritän luottaa terkkarin aikatauluun ja kuuntelen omalla doblerilla max 2 kertaa viikossa sydänääniä.

Kyllä ne sydänäänet siis meiltäkin löytyi ja vahvoina. Nyt alkoi rv38 ja jännitys senkun tiivistyy :)
 
Kiitos kaikille onnitteluista :)

Täällä vauva-arki alkanut mukavasti. Vauva on rauhallinen ja tyytyväinen ja tuntuu että jonkinlaista vuorokausirytmiä on jo alkanut muodostumaan. Vauva tankkailee illalla n. tunnin välein klo 21-24 ja sitten yöllä heräilee n.3 tunnin välein syömään. Päivällä vauva syö 2-3 tunnin välein. Välillä vauva jaksaa olla hereillä 1-2 tuntia kerrallaan. Me ollaan nyt parina päivänä koitettu rauhoittua ihan tähän kotiin. Pari ekaa päivää kotona meni kauheissa tohinoissa kun vieraita lappas koko ajan. Nyt parina yönä olen jo saanut itsekin nukuttua ja päivälläkin otettua pienet torkut.

Ollaan käyty vähän jo vaunuilemassa ja vauva viihtyy vaunuissa tosi hyvin. Samoin autossa viihtyy turvaistuimessa. Kaupassa käydessä on hauskaa kun monet tulee ihastelemaan pienokaista :) Vähän jännittää vielä aina vauvan kanssa lähteä liikkeelle kun miettii että miten vauva mahtaa viihtyä ja tuleeko nälkä tai pitääkö vaihtaa vaippaa...

Imetys meillä on sujunut tosi hyvin. Maito nousi heti 2.päivänä synnytyksestä ja vauva imi ensin rintakumin avulla, mutta nyt olen päässyt niistä rintakumeista eroon. Välillä vauvan on vaikea saada hyvää imuotetta jos rinnat on kovin täydet, mutta muuten sujuu hyvin.

Synnytyksestä alan fyysisesti toipumaan. Epiosotomia-haava vielä jonkin verran kipeä, varsinkin jos liikkuu enemmän. Mulla hb oli synnytyksen jälkeen 100, joten mua herkästi huimailee, enkä uskalla vielä yksin lähteä vauvan kanssa ulkoilemaan. Mutta onneksi mies on lomalla niin voidaan käydä yhdessä ulkoilemassa.

Hydra, kyselit tuosta yövaippojen vaihdosta. Meitä ohjattiin lapsivuodeosastolla, että pissavaippaa ei tarviste yöllä joka syötön yhteydessä vaihtaa. Me ollaan siis vaihdettu yöllä joka toisella syötöllä. Ja pissavaipanhan voi vaihtaa vaikka sängyn päällä, kun ei tarvitse lähteä vauvan pyllyä pesemään.

Millyk, jokohan siellä on vauva syntynyt? :)

aurora, kiva kuulla että teillä menee vauvan kanssa noin hyvin. :) Musta tuntuu et nyt alkaa pikkuhiljaa tuntumaan taas tämä elämä "normaalilta" Ihan aluksi musta tuntui että piti suunnitella tarkkaan omat vessakäynnitkin, että koska kerkee. :) Nyt jo on oppinut vähän vauvan rytmiin eikä ihan joka inahdukseen yritä tarjota tissiä :)

katiri ja vauva 1 vko ja 4 vrk
 
Hydra Meillä mennään vaipanvaihtojen kanssa samalla lailla kuin katiri kertoi, yöllä pissavaippoja ei vaihdeta, eli käytännössä kakkavaippa vaihdetaan pari kertaa yön aikana. Näin ekoina viikkoina meidän vauva ainakin kakkii vielä aika usein kyllä :D Yöllä on vaihdettu vaippa myös vähän hämärämmässä valaistuksessa ja pepun pesua vältetään (eli yöllä pyyhitään yleensä vain kosteuspyyhkeillä). Tämmöistä tapaa on otettu sen takia että vauva oppisi pikku hiljaa erottamaan päivän ja yön eron :)

skorppari Nauti ihanasta keskiraskaudesta :heart: Tosi kiva, että pieni on vilkas liikkumaan mahassa :) Kiva että teillä on rakenneultra jo pian!

katiri Hieno juttu että alkaa vähän rutiineja muodostua! On kyllä paljon helpompaa jo kun tietää vähän missä rytmissä vauva heräilee ja syö. Me ollaan liikkeelle lähtiessä aina ekana selvitetty missä on lastenhoitohuone ja missä pääsee imettämään ja vaippaa vaihtamaan :) Pienen ehdoilla tietysti mennään täysin. Usein vauva nukahtaa autoon turvakaukaloon tai vaunuihin ja nukkuu tyytyväisenä niin kauan kun ollaan liikkeellä! Meillä on kanssa monet tulleet ihastelemaan vauvaa, varsinkin vanhemmat mummelit ja sedät :)

Meillä on nukuttu nyt perhepedissä useimmat pätkät yöllä, ekan pätkän vauva nukkuu omassa sängyssä mutta ekan syötön jälkeen jää usein meidän viereen nukkumaan. On tosiaan mahavaivojen takia usein kipristelyjä niin helpompi rauhoitella kun on siinä vieressä valmiiksi. Pikku hiljaa yritetään siirtää myös enemmän omaan sänkyyn nukkumaan. Hassu juttu, ennen vauvan syntymää en ollut ajatellutkaan perhepetiä mutta näin ne mielipiteet käytännössä muuttui :)
 
Viimeksi muokattu:
skorppari, voi että, ihanaa että pikkuinen on ahkera jumppaan. :heart: Pian sun odotus palkitaan, kun ei ole pitkää matkaa enää rakenneultraan. :) Aiotteko kysyä sukupuolta?

katiri, kuulostaa vallan ihanalta teidän vauva-arki. :heart: Mukavaa, että vauva viihtyy menossa mukana ja ootte päässyt vaunuileen. :) Kiitos myös tiedosta yövaihtojen suhteen.

aurora, hienoa, että teilläkin arki sujuu hyvin. :heart: On kivaa kuulla, millaista se sitten on vauvan kanssa ekoina päivinä. Aluksi sellaisia ei osannut edes kuvitella, mutta nyt itselläkin alkaa jo pyöriä mielessä, millaiseksi arki sitten muodostuu. Kiitos myös tuosta vaipanvaihtotiedosta. :) Nyt en oo enää huolissani, miten yöllä pärjätään. Mua kun mietitytti, että kuinka pääsen kulkemaan unenpöpperössä rappusia ylös alas pyllyä peseen, mutta hyvä juttu jos se ei ole välttämätöntä. Voisi tietenkin miettiä ylös pinnasängyn päälle hoitoalustaa, mutta eka pitäisi saada se sänkykin hommattua. :)

Täällä taas tulee harmaita hiuksia mahatuntemusten kanssa. :( Eilisestä illasta lähtien on taas ollut menkkakipuilua. Ei onneksi mitään voimakasta, mutta sellaista kuitenkin, että siihen kiinnittää huomion. Inhottavaa, kun näin esikoista odottavana ei oikein osaa sanoa mikä on normaalia. Jokaisesta pienestä kolotuksesta ei kuitenkaan viitsisi neuvolaankaan soitella. Onneksi kohdunkaulan tilanne oli hyvä viikko sitten, niin tuskin se yhdessä yössä muuttuu toiseksi. Olisi kuitenkin kiva nauttia olosta ilman huolia. Onneksi pikkuinen liikkuu ja potkii ihan hyvin, niin se saa aina hymyn huulille ja huolet hetkeksi väistymään. :)

24+5
 
Sori..lueskelen aona aina kuulumisiannr ja risukasalle haluan huudella tsemppiä! Mä olen hoikka ja ekassa raskaudessa äänet kuului ennen rv10 täysin selvästi. Toisessa Neuvolan Terkkakaan ei meinannut saada kuuluvien ja jopa ultrasi! Ja olin vielä laihenmassa kunnossa :). Joten tuo ettei terkat mielellään edes kuuntele enen 12 viikkoa on ihan totta.
Ja jos haluat kuunnella millainen rytmi olis niin ota youtubesta vaikka 150 tai 160 bpm eli 150 tai 160 lyöntiä minuutissa metronomi. Saat käsitystä nopeudesta :). Peukkuja ja malttia!
 
Fyi
katiri paljon onnea tyttösestä! :flower: Mukava kuulla, että arki on lähtenyt sujumaan oikeinkin hyvin. Ja kiitos seikkaperäisestä synnytystarinasta!

Mukava kuulla myös auroran kuulumisia! =)

Hydra parempi, että aktiivisesti soittelet kuin että jäisit yksin miettimään. Itse olen aina ollut hirveän huono kysymään... Vauvan aktiiviset liikkeet ovat ilmeisesti se paras tae siitä, että kaikki on kunnossa!

Tsemppiä risukasalle ja kärsivällisyyttä odotteluun! :hug: ei meilläkään kuunneltu neuvolassa kuin vasta rv 17!

On. Meillä oli vika lääkärineukkula ja kaikki ok. Sf-mitta pompannut takaisin keskikäyrälle, vauva tukevasti raivotarjonnassa (pää oli jo alhaalla, lääkäri tunsi sen sisätutkimusta tehdessä) ja kohdunkaulaa jäljellä reilu pari senttiä. Paikat edelleen kiinni ja kiinteät. Tuskin siis ihan heti lähtee syntymään. Ja hyvä niin! En ole todellakaan vielä henkisesti valmis synnyttämään! :kieh: Toivon, että menisi nyt edes syyskuun puolelle (mitä lie viime hetken panikointia ilmassa)...

Fyi rv 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Hydra Olen kanssa sitä meiltä että mieluummin soittaa ja kysyy, kun että murehtii itsekseen. Sitä vartenhan ne neuvolan tädit on, että niiltä voi kysellä typerältäkin tuntuvia asioita, itse ainakin hermoilijana kyselen herkästi kaikenlaista, tämä kaikki kun on itselle niin uutta ja ihmeellistä :)

Fyi Sulla alkaa jo viikot käymään vähiin :) Toivotaan, että vauveli malttais vielä tovin olla masussa :)

Meillä on NT-ultra takana, siellä se pieni pyöri ympyrää, niin pikkuruiset jalkaterätkin näkyi ja kaikki, voi ihanuus :heart: CRL-mitta oli 53mm, vastasi viikkoja 12+0, niskaturvotus ja seulat oli ok. Nyt on niin huojentunut olo! Jospa sitä pikkuhiljaa osaisi alkaa nauttimaan olosta :) Peilistä katselin äsken tuota mahaa, niin alkaa jo pikkuhiljaa pientä kumpuakin näkyä :heart:

Rubus rv 11+5
 
Rubus, onnittelut hyvistä NT-ultrakuulumisista! Eikö ole ihanaa, kun voi jo vähän relata ja alkaa luottaa, että ehkäpä kaikki on ihan hyvin :)

Katiri, mukava oli kuulla synnytyskertomuksesi ja myös vauva-arjen sujumisesta. Hyvä, että on hienosti lähtenyt arki käyntiin.

Voi kun sullakin on Fyi jo h-hetki lähellä :) Jospa se vaavi siellä sinnittelisi ainakin sinne syyskuulle.

Hydra, harmi nuo menkkakipuilut, mutta ilmeisesti ne ei välttämättä kohdunsuuhun vaikuta kaikilla yhtään mitenkään. Ja eiko vaan vauvan liikkeet rauhoitakin mieltä. Mulla on nykyään masu heilunut melko paljon, mutta tällä viikolla meni keskellä päivää monta tuntia, että mitään en tuntenut, joten pakko oli herätellä vauva pyllystä painelemalla. Johan alkoi liikettä tulla :)

Aurora, kiva kun sinäkin kerroit vauvan nukkumisjärjestelyistä. Mulla ajatukset pyörii jo niin paljon synnytyksessä ja vauva-arjessa, että kiva kuulla kaikkia kokemuksia. Vaikka mulla vielä viikkoja onkin edessä ihan tätä raskausaikaa..

Mulla on nyt ilmennyt sellainen uusi juttu, jonka luulen liittyvän raskauteen: olen parina aamuyönä herännyt kesken unien. Eilenaamuna pyörin melkein pari tuntia hereillä, sitten nukahdin tunniksi ja sitten piti noustakin jo töihin. Tänä aamuna loppui unet aamuviideltä, enkä enää nukahtanut. Hormonit? Ihme kyllä en ole ollut päivisin yhtään sen väsyneempi kuin ennenkään. Vähän vaan oudoksuttaa, että unet loppuu kesken, kun normisti olen ennemminkin aamu-uninen.

Vähän jo mielessä pyörii se maanantainen ultrakin. Siellä lääkäri tarkistaa istukan sijainnin, ettei ole liian matalalla. En tiedä mitä muuta on tarkoitus katsoa. Mutta toivottavasti se sukupuolikin näkyisi nyt :)

Eilen poksui uudet kymmenluvut :)

30+1
 
omanna, mulla ainakin loppuraskautta kohden yöunet väheni. Osittain johtui tietysti siitä että ison mahan kanssa oli hankala nukkua, mutta välillä vaikka olo mahan kanssa oli ihan hyvä, niin sitä vaan kukkui yöt. Varmaan johtuu niistä hormoneista, keho valmistautuu jo vauvan kanssa valvomiseen.
Tsemppiä loppuraskauteen :)

Rubus, onnea hyvistä ultra-kuulumisista. :)

Fyi, tsempit viime metreille. Hyvin se menee.

Hydra, kurjia noi menkkakipuilut. Koita pitää mieli rauhallisena ja nauti vauvan liikkeistä :)

aurora, mekin yritettiin nukkua muutama yö perhepedissä, mutta huomasin, että oma uni oli siinä sellaista koiranunta, kun pelkäsin kääntyväni vauvan päälle. Nyt vauva on nukkunut omassa sängyssä ja itse oon nukkunut paremmin. Välillä olen kyllä ottanut vauvan viereen nukkumaan jos on ollut kovin rauhaton omassa sängyssä. Jotenkin sitä oppii luottamaan ettei sen vauvan päälle käänny. Mä olin kanssa etukäteen ajatellut että vauva nukkuu ehdottomasti omassa sängyssä mutta niin ne ajatukset muuttuu vauvan tultua :)

Meillä vauva oli viime yönä 6 tunnin pätkän syömättä. Yritin 4 tunnin kohdalla syöttää sitä kun se vähän äänteli, mutta loppujen lopuksi vauva oli niin unesssa ettei suostunut syömään. Oliskin ihanaa jos vauva alkaisi jo 6 tunnin unia nukkumaan. :)

Jotenkin tuntuu että vauvaperhe-elämään alkaa jo vähän tottumaan ja vauva on sujahtanut osaksi arkea :) Aluksi mulle oli jonkinasteinen shokki kuinka kiinni vauvassa on ja kuinka suuri vastuu siitä on. Vaikka vauvaa onkin kauan toivottu niin alku oli mulle vaikea. Nyt osaa jo nauttia :) Eiköhän tää elämä tästä ala sujumaan. Eilen jaksoin jo tehdä puolen tunnin lenkinkin vaunujen kanssa.
Nyt vauva makoilee tossa lattialla tyytyväisenä ruokailun jälkeen. :)

katiri + vauva 1 vko ja 6 vrk
 
Tammityttö, kiitos vinkistä! :flower: en tiennykään että youtubessa on sellasiakin.. en mä kyllä ainakaan mitään noin nopeeta kun 150 oo kuullu, oisko ollu jotain 120-140...ehkä.
Kiitos myös maria080lle, ja onnea koitokseen! =) Samoin Fyille! Ei mee enää kauaa kun tekin pääsette siihen seesteiseen vauva-arkeen :heart:
Jaksamista Hydralle jomotusten kanssa, onneks kaikki on ollu tarkistuksissa kunnossa!

Oli tosiaan tiistaina se rintojen uä, ja se kainalopahkura näytti olevan ihan normaalia kudosta joka vaan yltää pidemmälle, eli sen voi siis nyt unohtaa. MUTTA sitten se löysi ite tissistä jonkun poikkeeman (7-8mm), ja kun ei osannu sanoo että onko vaan joku vanha nesterakkula tai hyvänlaatunen sidekudoskasvain, niin otettiin varmuuden vuoks koepalat sellasella järkyttävän paksulla neulalla joka naksahti ikävästi (onneks oli puudutus). Kaikkee sitä onkin jo piikitetty, puhkottu ja sorkittu, muttei tätä ennen vielä tissejä.. että ompa sekin nyt koettu! Tänään kävin kyseleen tulosta neuvolasta ja jäi mieleen sanat hyvänlaatunen ja tuumori (jälkimmäinen ei kuulosta kovin hyvältä), ja tarvii vielä keskustella lääkärin kans kun on seuraava aika, että pitääkö seurata jatkossa tai tehdä jotain. Mutta tuskin siis mikään hälyyttävän kiireinen on, ois mulle varmaan jo soitettu kotiin siitä tuloksesta.

Siinä samalla käynnillä yritettiin taas kuunnella sykettä, ja sano (eri täti kun vakio) että niinkun kuulis taustalta nopeemman sykkeen, mut mä en kyllä kuullu mitään. Välillä se laite löysi digitaalinäytölle hetkeks jonkun 145-149 sykkeen, ja kyllähän toikin nyt edes jotenkin helpotti.. ei kai sellanen ihan tyhjästäkään ilmaantuis? Sano että ois ihme jos näilläkään viikoilla (12+0) jotain kuuluis kun pitäs osua ihan kohdalle. Ja mullahan on ehkä vielä sen 4 päivää jäljessäkin tosta laskennasta. Useimmilla kuulema on taaksepäin kallistunu kohtu ja arveli mullakin olevan :O oon luullu et toi ois harvinaisempaa. Näytti jotain sikiönukkeja että miten pieni sellanen vielä on. Lopuks vielä paasas pitkään miten mun pitäs yrittää olla stressaamatta, eikä se oo hyväks, ja kehittää itteeni pois siitä liiasta murehtimisesta, ja kun oon tehny kaikkeni minkä voi eikä kaikki oo omissa käsissä... niinpä, ja kun se oiskin niin helppoo! Tuli melkein sellanen olo että tällänen hysteria on jo ihan epänormaalia ja on enemmän huolissaan musta kun siitä lapsesta :ashamed:

Maanantaita lievällä kammolla odotellessa...ja onnittelut Rubukselle hyvistä ultranäkymistä! :heart: kumpa itelläkin ois vastaavat uutiset kerrottavana ens viikolla..
jos siellä nyt ois kaikki ok, niin ei se oireiden vähyyskään enää sillee huolestuttas (tänään ei etonu edes aamusta), eikös ne muutenkin ala helpottaan jo näillä viikoilla.
Ainiin, ja eilen tuli taas hiukan hailakan rusehtavaa v-vuotoo, vaikka ei se nyt enää ihan niin hirveesti säikäyttäny, kun on viime päivät jomotuksiltakin säästyny, inhottavaa kuitenkin.. mistä lie sitten tihkuukaan. Jännästi melkein aavistin että tulee taas jotain, kun oli 11+6.. melkein niinkun se "tietäis" millon on joku vähä merkittävämpi tasaviikko tulossa! Se edellinen vuotohan oli 9+6. Seuraavan kerran sitten falskaa varmaan 14+6 (just ennenkun siirtyy lähemmäs 20 kun 10 viikkoo), tai viimestään 19+6.. No jospa ultrassa selviäis sitten lisää. Voihan se olla siellä jossain niin alhaalla ja istukka osin kohdun suulla että ois tullu siitä?
Tarvii nyt yrittää vaan keskittyä johonkin muuhun viikonloppuna.. paitsi tietysti yritän vielä ite löytää sitä sykettä. Muutama päivä sitten ne omat sykkeet alkoi kuulua vähän ylempää, eli oisko se kohtu jo hiukan alkanu nousta sieltä? Toivottavasti ainakin ois toikin hyvä merkki, että siellä vielä jotain kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hydra ei varmaan malteta olla kysymättä sukupuolta :). Toivottavasti sulla on ikävät tuntemukset loppuneet. Se on kyllä totta, että hirveen vaikeaa tietää mikä on normaalia näin ekaa odottaessa. Itse kanssa joka vihlasua pelästyn ja kuulostelen varmaan turhan tarkkaan.. Vauvan liikkeiden tunteminen kyllä aina luo uskoa, että kaikki on hyvin :).

Fyi siellähän alkaa olla jännät ajat. Toivottavasti vauva vielä hetken malttaa :).

Rubus onnea hyvistä ultrauutisista! :)

Omanna toivottavasti maanantaina saatte vihdoin tietää kumpaa sorttia teidän pikkuinen on :).

Risukasa hyvä, että rinnat tutkittiin eikä mitään hälyyttävää löytynyt. Toivon mukaan ensi viikon ultran jälkeen saat sinäkin vähän relata ja alkaa nauttia raskaudesta ilman jatkuvaa huolta!

On: Kävin tänään ostamassa ekat äitiysvaatteet, vatsa kasvanut nyt niin vauhdilla, että kaikki housut ahdistaa. Ihanan konkreettinen juttu taas eteenpäin menemisestä :). Nännit on tosi arat ja niistä on alkanut tippasta jotain päivittäin. Kai nekin jo harjoittelee, tosi hassua, malttaisivat nyt vielä :D. Maanantain rakenneultra jännittää aikas paljon..

Skorppari 20+2 (puoliväli jo, huhhuh :)!)
 

Yhteistyössä