:) IVF/ICSI-hoidoista plussaan

Skorppari Onnea poikalupauksesta, ja muutenkin hyvistä ultrakuulumisista!

Omanna Sinulle myös onnea tyttölupauksesta!

Millyk Oikein paljon onnea pienestä tytöstä :heart:!

Hydra Koitahan nyt lepäillä rauhassa, kyllä niitä töitäkin vielä ehtii tehdä tässä elämässä =)
 
Millykille suuret onnittelut tytöstä :flower: Olipa vauhdikasta puuhaa.

Briitta, mulla ainakin on valkovuoto on ollut runsasta raskausaikana. Mullahan oli verensekaista niukempaa vuotoa ja välillä hyvin runsasta verenvuotoa rv 7-12 ja sen jälkeen runsasta valkovuotoa. Ajoittain runsaampaa, välillä siedettävämpää. Ongelma tämä on siksi, koska käytin sen ensimmäisen kolmanneksen koko ajan pikkuhousunsuojaa tai terveyssidettä ja alkoi tuntumaan, että limakalvot kärsii. Mulla taisi olla lievä hiivatulehduskin, ainakin voidemainen hiivalääke vei oireet pois. Mutta jotenkin nyt pitää sinnitellä ilman ph-suojia :/ Ja oli mullakin silloin alkuraskaudessa ja vähän sen jälkeen jotain mahan kolotuksia ja kivistyksiä, pidin niitä kohdun kasvukipuina (verenvuotoihin liittyi tosin menkkamaista kipua, silloin kohtu selkeästi supisteli verta pois ja oli luojan lykky, että vauva sentään pysyi kiinni)

Wannawalli, minustakin tuo 'odotan onnellisesti yksin' kuulostaa hyvältä ja pitäisi riittää, mutta osa ihmisistä ei ole niin hienotunteisia tai eivät ajattele siinä olevan mitään kummallista, että urkkivat lisää. Jatkokyselyihin vastaisin varmaan jotain tyyliin 'yksityiskohdat haluan pitää omana tietonani/pysykööt salaisuutena'.

Hydra, toivottavasti siellä supistukset helppottavat sairauslomalla. Tutkiko lääkäri kohdunsuun tilanteen alakautta vai katsoiko pelkästään ultralla?

Miten teidän kohdunsuun tilannetta on muuten seurattu raskausaikana? Minulta kohdunsuu on katsottu alakautta yhden kerran runsaiden vuotojen aikaan ja sitten ultrassa näkyy kohdunkaulan pituus, sen olen kuullut terkalta. Mutta entäs se pehmeneminen, saako sitä selville muuta kuin tunnustelemalla? Siksi mietin, kun mulla nyt sitten ilmeisesti maha kovettuu supistusten takia välillä (oon tosi huono erottamaan, onko kyseessä supistus vai vauvan punkeaminen mahaa vasten), että voinko nyt tämän viikon lääkäriultran jälkeen luottaa siihen, että kohdunsuulla ei ole mitään muutoksia tapahtunut? Mahan kovettumisten lisäksi tällä viikolla on alkanut tuntua ajoittain paineen ja puristavan kivun tunnetta peräsuolen tienoilla, sekin voi ilmeisesti johtua supistelusta tai sitten ei. Näin ne pikku vaivat lisii loppuraskautta kohden. Onneksi kipu on ollut pääasiassa ihan lievää.

omanna 31+4
 
risukasa Olen todella pahoillani menetyksestäsi. Valtavasti voimia ja jaksamista sinulle :hug: Uskon ja toivon, että saat vauvan vielä syliin asti :heart:

Millyk Lämpimät onnittelut syntyneestä prinsessasta :heart: Sullahan eteni myös vauhdilla synnytys, kun alkuun pääsi! Ja upeasti oot kestänyt ilman epiduraalia! Ihana kuulla, että myös teillä on arki lähtenyt mukavasti käyntiin. Minä myös alkuun mietin maidon riittävyyttä mutta neuvolassa on kivasti seurattu painon kehitystä niin nyt jo osaa luottaa siihen.

skorppari Ihanaa että rakenneultrassa oli kaikki hienosti! Ja pikku poika tulossa, onnea! :heart:

omanna Harmi että sokerit oli koholla vielä tässä vaiheessa. Onneksi loppuraskaus jo menossa kuitenkin. Onnea tyttölupauksesta :heart:

Briitta Hieno juttu että sait töissä kerrottua, ja puolivälikin jo häämöttää :heart: Kyselit valkovuodosta, mulla se oli tosi runsasta ja vetistä koko raskausajan, puolivälistä loppua kohti koko ajan runsastuen. Uskon että ihan normaalia on.

Wannawalli Itselläni on ollut se linja, että lapsettomuustausta ja hoidot ovat yksityinen asia, joka ei kenellekkään muulle kuulu. Olemme kertoneet hoidoista vain harvoille läheisille ja silti tuntuu, että on joutunut selittelemään ja kertomaan kuulumisia jo turhan monelle. Ihmettelen kyllä joidenkin ihmisten tahdittomuutta, jos ei riitä että sanot että odotat yksin ja onnellisesti. Siihenhän olisi vain onnittelut paikallaan :) Jos joku ihmettelee vielä, toteaisin vain lyhyesti että lapsen isä ei ole odotuksessa mukana. Vaikka tekisi mieli myös näpäyttää että mitä se sinulle kuuluu! :stick:

Hydra Voi kurjuus :( Uskon, että lepo tekee nyt hyvää ja supistelut rauhoittuu. Onneksi ei ole paikat lähteneet kypsymään ja viikot lisääntyy koko ajan. Monellahan täällä on nuo enneaikaiset supistelut jossain vaiheessa rauhoittuneet. Toivottavasti pääset vielä töihinkin palaamaan!

Aloitin nyt ketjun meille synnyttäneille "Vauva 0-12 kk" puolelle! Toivottavasti keskustelu jatkuu siellä vilkkaana, kiva jakaa kokemuksia myös ihanaan vauva-arkeen liittyen! Keskustelu löytyy täältä:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsi-kasvaa/vauvat-0-12kk/2410333-ivf-icsi-hoidoista-plussaan-vauvaketju/
 
Fyi
risukasalle halauksia ja voimia jatkoon! Uskon myös, että teille vielä vauva tulee, nyt kävi vain se äärimmäinen huono tuuri. :|

Hydra, toivotaan, että kohtu tuosta rauhoittuu. Itselläkin oli noilla viikoilla aika paljon suppareita (vaarattomia) ja sitten käytännössä loppuivat, kunnes nyt taas loppuvaiheessa tulee taas jonkin verran.

Millyk, ihanaa, onnea prinsessasta! :flower:

Ja Skorpparille onnea prinssilupauksesta! :heart:

Briitta mullakin on tullut valkovuoto vaihtevasti. Runsaasti taisi tulla siinä puolen välin molemmin puolin. Kävin mielenrauhan vuoksi testauttamassa tulehduksien varalta, mutta oli siis täysin normaalia.

omanna meillä ei seurattu kohdunsuuta neuvolassa ollenkaan, ainostaan lääkärikäynneillä. Toki jos olisi alkanut kuulostanaan huolestuttavalta tuntemuksien mukaan, niin lääkärille olisi päässyt käymään.

Aurora kiitos ketjusta, perästä tullaan jahka keretään! :whistle:

On. Eipä mitään kummempia. Kivuttomia supisteluja tulee jonkin verran ja maha kiristää, mutta tässä sitä odotellaan. Vauva riehuu aika paljon ja kipeästikin - näinköhän se monottaa kohta kalvot rikki? ;) Toimitusaika voi siis olla ihan koska vaan, mutta luulisin, että vielä viikko pari menee....

Fyi 38+1
 
Lämpimät kiitokset kaikille onnitteluista :heart:

Omanna Täällä kohdunkaulan ja -suun tilannetta seurattiin useampaan otteeseen kun piti käydä jo siitä n.rv30 lähtien käydä lääkäreillä kohdunkaulan lyhentymisen ja supistelujen takia. Sitä tosiaan seurailtiin useampia kertoja. Luulisin, että vain tunnustelemalla sitä kohdunsuun tilannetta seurataan. Kaulaa katsottiin hyvin tarkasti myös tarkalla ultralla kopeloinnin lisäksi.

Aurora kiva, kiitos uudesta ketjusta. Pitää kirjoitella sinne tässä jossain vaiheessa :)

Fyi Tsemppiä sinne! Siellä voi tosiaan koska vain alkaa tapahtumaan.
 
Heippa,

Fyi, sinulla alkaa viimeiset päivä olla käsillä. Kohta saatte nyytin kainaloon :heart:

Kiva, kun jo lapsen saaneet laitoitte uuden ketjun pystyyn. Käykää toki täälläkin kertomassa kuulumisia, niin ei aivan hiljene tämä meidän porukka. Perästä tullaan siihen ketjuun, vaikkakin toivottavasti vasta monen kuukauden kuluttua.

Kiitokset kommenteista vuotoihin liittyen. Repäisykivut ja valkovuoto hellittivät, joten en ottanut edes yhteyttä neuvolaan. Lieneekö joku kasvupyrähdys menossa. Olen ollut aivan t-a-j-u-t-t-o-m-a-n väsynyt ja uupunut. Kerkesinhän tässä jo ollakin pari viikkoa helteiden jälkeen reipas ja pirteä.... Alan jo tyytyä kohtalooni ja siihen, että reipastun tuossa ensi kesän korvalla, kun vauva on syntynyt ja ensimmäiset rankimmat vauvakuukaudet ovat ohi. En ymmärrä, mistä tätä unen tarvetta riittää, kun HB:kin on ihan hyvä 125. Muutenkin olo on viikon ollut jotenkin apaattinen. Ihme juttu sekin, normaalisti olen ihan hyvän tuulinen mutta nyt kuljen kuin unessa päivästä toiseen. Hankalaa esikoisenkin kannalta, kun hän on tietysti tottunut siihen, että äiti on mukana lähes kaikessa ja nyt olen ihan vetämätön. Onneksi hän reippaan tyttönä toteaa, että "vauva kasvaa, kun äitiä väsyttää" :heart:.

Tulipas nyt omanapaista valitusta. Ihan oikeasti meillä on siis kaikki oikein hyvin, eikä mitään syytä huoleen ja murheeseen ole. :)

Mitenkäs Hydrangea jaksaa? Onko sinulla vielä kipuja?

-Briitta 17+6, huomenna siis jo 18 jee-jee
 
Viimeksi muokattu:
IVF/ICSI -hoidoista plussaan


HOITOSYYLAMONESKO
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 3.9. lääkäri
Briitta 15.9. rakenneultra


Syntyneet :heart:
Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
katiri / 1.8. rv 38+5 / tyttö, 47 cm ja 2820 g
Millyk / 10.8. rv 39+3 / tyttö, 47 cm ja 2975 g
 
Briitta, mullakin on ollut aika runsasta valkovuotoa. Äippäpolilla tarkistivat tulehdusten varalta ja streptokin otettiin, mutta puhtaat oli. Joten eiköhän tuo märkyys kuulu asiaan. Myös mä oon ollut tosi väsynyt. Varmaan noilla sadekeleillä on myös oma vaikutuksensa.

katiri, kiitos kun kerroit vielä omista kokemuksistasi. :) Toivoisin, että tämä lepo nyt auttaisi ja pääsisi vielä hetkeksi takaisin töihin.

omanna, mulla kohdunsuun tilanne on tarkastettu nyt kahdesti neuvolalääkärin toimesta tunnustelemalla ja kerran äitiyspolilla ultralla. Pehmenemistä ulkosuulla ei pysty toteamaan muuten kuin tunnustelemalla. Sen sijaan sisäsuun aukeaminen voidaan todeta vain ultralla. Tunnustelemalla mulla kanavan pituus on ollut selkeästi lyhyempi (2 cm) kuin ultralla (3,8 cm). Ultralla saa aina tarkemmat mitat, koska onhan se vähän näppituntumasta kiinni tuo tunnustelemalla mittaaminen. Jokaisen lääkärin sentti on myös vähän eri pituinen. :)

aurora, kiva kun teit synnyttäneille ketjun. :) Toivottavasti oma liittyminen sinne menisi vasta marraskuulle.

Fyi, hurjasti tsemppiä odotteluun! :) Toivottavasti vähitellen alkaa tapahtua.

Kiitos kaikille tsemppauksesta! :) Täällä voidaan ihan ok. Supistukset eivät ole täysin loppunut, mutta selkeästi vähentynyt. Nyt niitä ei tule enää joka päivä. :) Joten toivoisin niiden helpottavan tämän levon aikana, koska olisi kiva palata töihin. Oon yrittänyt kuluttaa aikaa neulomalla. Vauvalle on valmistunut neuletakki, peitto ja nyt on jo neljännet villavaippahousut puikoilla. :)

Meillä siis aiotaan kestoilla. Taskuvaippoja alkaa olla kiva määrä kasassa, joten pärjätään jo niillä. Yövaippoja pitäisi vielä hankkia. Lisäksi olen itse ommellut vanhoista froteepyyhkeistä 2-kerrosimuja ja Eurokankaasta ostamasta bambuviskoosista 35x40 cm taittoimuja. :) Täysin ehdoton en aio kestoilun kanssa olla, joten jos se ei luonnistukaan, niin ei siihen maailma kaadu. Olen kuitenkin sen verran hurahtanut jo tähän vaippamaailmaan ja lukenut asioista paljon, että tuskin kovin helpolla annan periksi. Aluksi olisi tarkoitus mennä kertseillä ja vähän harjoitella sitä vauvan käsittelyä, mutta sitten kun luottamus hommaan kasvaa ja taskuvaipat alkaa sopia, niin jatketaan niillä.

Hydra 26+4
 
Hydrangea: mekin tehtiin sillä tavalla, että pari eka kuukautta mentiin kertseillä ja nyt ollaan pikkuhiljaa päiväsaikaan lisätty kestojen käyttöä. Riisipaperi on hyvä vaipassa, se on iholla kivemman tuntuinen kuin märkä flanelli, flanelli on meilläkin pääasiallinen imu. Kuorina meillä on Imsevimset, niissä on reisien kohdalla rypytykset, ja ohivuotoja ei olekaan ollut kestojen kanssa, kertsien kohdalla pari kertaa. Vauvan kakka jättää kellertäviä tahroja imuihin, jos niitä ei pese 60 asteessa, se on hieman hankalaa, koska emme muuten pese välttämättä pyykkiä kuin 40 asteessa. Toisaalta bodeista ei lähde puklun haju 40 asteessa, joten on ollut pakko alkaa pesemään enemmän pyykkiä 60 asteessa. Öisin me käytetään vielä kertsejä, koska vauva pissii yöllä niin paljon. Kakkaaminen on tasoittunut nyt kertaan tai kahteen päivässä. Yökakkaaminen jäi siinä 1-2 kk iässä.

Muuten meillä menee mukavasti, tosin hieman uniongelmia: vauva ei tahdo päivisin oikein nukkua pitempiä unia, onneksi yöt nukutaan hyvin, vauva menee yöunille noin klo 20 ja nukkuu aamu 7 asti, kolmen tunnin välein tosin herää edelleen syömään, olen hyvin jaksanut vielä yösyöttä ja maitoa riittää, olen taas alkanut pumppaamaan pakkaseen.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tuoreista vauvoista! Aika menee ihan supernopeasti, yritän haistella talteen vauvan tuoksua ja painaa mieleen "tuntomuistiin" miltä pehmeä ja lämmin vauvan iho tuntuu poskea vasten :heart:
 
RBB, kiitos hyvistä vinkeistä! :) Mä hankin jo kertakäyttöisiä (voi pestä pari kertaa) kuivaliinoja vaippojen puhdistusta helpottamaan. Ne on biohajovia ja voi huuhdella pöntöstä alas. Mä oon hankkinut meille pääasiassa Babylandin taskuvaippoja. Perhevalmennuksessa ollut nainen Kestovaippayhdistyksestä oli tykännyt niistä ja käyttänyt niitä heti alusta asti heidän kuopuksella. Niissä on reisinepit, niin ne saa säädettyä tiukaksi jalkojenkin kohdalta. Myös mun yksi ystävä oli käyttänyt niitä heidän vauvalla pääasiassa. Toivottavasti toimisi sitten meilläkin. :) Lisäksi muutaman BumGeniuksen oon hankkinut käytettynä. Saattaa olla, että meilläkin kestoilua koitetaan sitten vähän myöhemmin vasta. Riippuu tietenkin siitä, kuinka nopsaan taskuvaipat alkaa sopia vauvalle (niissä oli muistaakseni kokosuositus 4 kg eteenpäin, ovat yhdenkoon). Yövaippailu olis kyllä varmaan kätsyintä aloittaa tosiaan sitten vasta kun vauva ei enää kakkaile öisin. Mulla on yksi yövaippa (Nanun Myrsky) hankittuna, kun ostin osan noista Babylandeista vain käyttöönottopestynä ja se tuli paketissa mukana. Siinä on runsaasti omaa imua ja lisää saa laittaa vielä taskuun, jos siltä tuntuu. On nyt itseasiassa kuivamassa ja kuivaa tuskasen hitaasti. Ajattelin, että lisäksi voisin hankkia mahdollisesti Onnikkaan Suloja. Villikset tietty noihin päälle, kun niissä ei ole kosteussulkua. Villiksiä onkin kolmet valmiina. :)

Iik, huomenna toinen sokerirasitus. Pelottaa miten se menee. Tänään aamulla mittasin paastoarvon, niin oli 4,4. Lounaan jälkeen 5,4. Joten hyvät arvot oli ja on muutenkin ollut kunnossa, kun satunnaisesti oon mittaillut niitä. Tosin ei sitä koskaan tiedä mitä ne huomenna on, kun eipä sellaista määrää sokerilitkua tule juotua kotona. :D

Supistukset on huomattavasti helpottanut. :) Eilen iski energiapiikki. Kävin kirppiksellä, lenkillä ja puuhastelin vielä puutarhassa. Olin ihan varma, että illalla supistelee. Mutta ei, ei mitään! :) Ainoastaan hieman liitoskipuja oli. :) Oliskohan noi helteet ollut sitten syynä supistuksiin. Jos ens viikkokin menee näin ja keskiviikkona lääkärissä kaikki on kunnossa, niin eiköhän tästä töihin päästä! :)

Hyviä vointeja kaikille! :)

Hydra 26+6
(huomenna alkaa vika kolmannes! :heart:)
 
Kiitos useista vastauksista, eli en välitä ja pidän linjani etten kertoile lapsen alusta kuin läheisille.

Hydra, kait s.rasitus meni hyvin? Ja todella aika menee nopeasti.

Fyi, onko mitään oireita?

On. Olen saanut työpaikkani virallisesti Molliin, tilannut äp:n ja laittanut Kelalle paperit vetämään sekä tilannut vaunut.
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa, elokuun loppu meni niin reissatessa, ettei tullut paljon palstailtua. Kiitosta siis kaikille rakenneultraonnitteluista! :)

Hydra tosi hyvä, että supistelut helpotti levolla, toivottavasti ovat nyt pysyneet poissa! Toivottavasti sokerirasituksessakin olisi hyviä lukemia. Mä oon kanssa ajatellut kestoja sitten kun vauva on vähän suurempi, ja on varmuutta käsittelyssä. En oo kyllä paljon vielä perehtynyt aiheeseen. Ajattelin myös nyt syksyn tullen antaa itelleni luvan aloittaa ihan omalle vauvalle pikkuvaatteiden kutomisen. Niitä kun on jonkin verran tullut sukulaisten vauvoille tehtyä niin tuntuu jotenkin niin mahtavalta, että vihdoin saa omalle vauvalle tehdä! :)

Wannawalli IIk äitiyspakkaus.. mä sain kanssa eilen neuvolassa todistuksen, että voisin sen laittaa tilaukseen. Aivan ihanaa :). Olen myös samoilla linjoilla kuin moni muukin täällä, että et ole velvollinen kertomaan kaikille miten lapsi on saanut alkunsa. Ihmiset on kyllä niin ikävän uteliaita tuollaisissa asioissa :(.

On. Eilen oli neuvola, jossa ekaa kertaa mitattiin sf-mitta, joka oli vähän keskikäyrän yläpuolella. Sain myös tosiaan tuon todistuksen kelaa varten, että saisi laittaa tukihakemuksia, koitan malttaa ainakin pari viikkoa ennen kuin tilaan äitiyspakkauksen, sen saaminen tuntuu kyllä jotenkin niiin hurjalta :)! Toiseen sokerirasitukseen varasin ajan syyskuun lopulle, ja eka neuvolalääkäri varattiin 1.10., siellä sitten katsotaan ekaa kertaa kohdunsuun tilannetta.

Vauva on tosi kova liikkumaan, ja hoitaja sanoi vauvan olevan tosi edessä ja tuntevansa pikkuisen hyvin kädellä painellessaan. Sen takia varmaan liikkeetkin tuntuu jo tosi voimakkaina ja useita kertoja päivässä. Toissapäivänä huomattiin miehen kanssa, että potkut jo näkyikin ihan hyvin, kun koko vatsa tärähti :heart:. Olen vieläkin taikauskoissani lykännyt kaikkia hankintoja. Olen ajatellut, että syksyllä saan alkaa hössöttämään enemmän. Ja nythän on syksy, joten aloin vähän kartoittamaan vaunuja ja ajattelin tänään aloittaa villahousujen neulomisen :).

Skorppari 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Fyi
Heips!

Meidän tyttönen syntyi torstaina 28.8. rv 38+5. :heart: Painoa 2910 g ja pituutta 50 cm. Eipä paljoa varoitellut etukäteen. ;) Kotiin päästiin maanantaina ja nyt opetellaan elämää kotona. Ensimmäisen yön vietti lastenosastolla lievien hengitysvaikeuksien takia, mutta ongelma korjaantui ylipainehoidolla. Lisäksi sai 3 vrk antibioottia. Koska oli kooltaan alle 3 kg (+ muut alun kangertelut), alusta asti annettu lisämaitoa kolmen tunnin välein. Nyt tavoitteena saada täysimetys käyntiin, jahka paino saadaan nousemaan.

Kirjoittelen synnytyskertomuksen paremmalla ajalla (kaikki aika katosi kuin taikaiskusta!). ;)
 
Viimeksi muokattu:
Fyi, onnea tyttösestä!! :flower: Kuulostaa siltä, että kaikki on alkukangerteluista huolimatta lähtenyt sujumaan hyvin. Täällä jäädään oottelemaan synnytyskertomusta ja tarkempia kuulumisia :)

Skorppari, ei muuta kuin hankintoja tekemään, jos tekee mieli jo vähän hössöttää :) Itse lykkäsin hankintoja, kun sukupuoli ei ollut tiedossa ja niin vähän on ollut hankittavaakin, koska miehellä on oman esikoisensa jäljiltä esim. pinnis, syöttötuoli ja sitteri, ja loput tavarat saan/ostan siskolta. Enkä ole hössöttäjätyyppiäkään tavaroiden suhteen :) Kaksi tavaraa olen hankkinut ja nekin käytettynä eli hoitopöydän ja turvakaukalon. Voi olla, että joku ihan ikioma pikkuvaate vauvalle pitää kuitenkin ostaa <3

Hydra, miten toinen sokerirasitus meni? Toivottavasti hyvillä lukemilla.

Itse seurailin verensokereita sormenpäästä muutaman päivän ajan eikä mitään huolestuttavia arvoja ollut koko aikana, vaikka en nyt niin tiukalla ruokavaliolla ollutkaan. Nyt jatkan satunnaisia testauksia harvakseltaan. Eli ilmeisesti tässä ei nyt sitten raskausdiabetestä ole... Siitä huolimatta syönnin päälle tulee armoton väsymys ja kaamea jano, ihan radin oireita. Vai kuuluuko nämä nyt vaan raskauteen yleensä. Välillä väsyttää niin että on melkein paha olo. Ei silti viitsi töidenkään jälkeen ottaa iltapäivätirsoja, koska sitten taas illalla nukahtaminen on vaikeaa. Ja muutenkin aamuyöstä uni on normaalia katkonaisempaa. Väsymys päivällä haittaa jo vähän työntekoakin, onneksi enää 7 työpäivää jäljellä. Sinänsä olo vielä muuten ok, liitos- tai supistuskipuja ei ole. Synnytys ja vauva-arki pyörii koko ajan enemmän mielessä, välillä hieman huolettaen, mutta yhä enemmän sitä vauvaa alkaa jo ulos kaivata paijattavaksi :)

Kiitos kaikille kohdunsuun tutkimista kommentoineet. Mulla on seuraava lääkäriaika rv 36, jolloin myös sisätutkimus kuulemma tehdään.

omanna 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Wannawalli, siellä onkin tehty isoja juttuja. :) Toivottavasti saat äippäpakkauksen pian. Mulle se tuli 1,5 vkossa. :)

skorppari, mäkin oon neulonut ja virkannut jonkin verran muiden lapsille, mutta on se tosiaan ihan erityistä, kun saa tehdä omalle vauvalle. :) Mäkin aloin hössöttämään enemmän ru:n jälkeen. Pian sen jälkeen hankittiinkin vaunut ja muita isompia juttuja. Musta hankintojen tekeminen on niin ihanaa! :)

Fyi, hurjasti onnea teille! :heart: Tule kertoilemaan tarkemmin synnytyksestä ja vauva-arjesta kunhan ehdit. :)

omanna, hienoa, että sokerit on ollut kunnossa. :) Eipä ole sulla enää pitkä aika äippälomaan, mahtavaa. :)

Täällä ollaankin jo oltu huolissaan mun sokerirasituksesta. Ei se tälläkään kertaa ihan nappiin mennyt. Kävin tänään neuvolassa sekä terkalla että lääkärillä ja kuulin tulokset. Paastoa en muista, mutta se on mulla aina ollut hyvä. 1 tunnin arvo hipo rajaa (raja 10,0) ja oli 9,8. Huomattavasti korkeampi siis kuin viimeksi (7,8). Kahden tunnin arvo menikin sitten reippaasti yli ja oli 9,5 (raja 8,6). Viimeksi se oli 8,7. Onneksi kuitenkin vain yksi selkeä ylitys tuli. Joten edessä on taas tuttu 6 päivän seuranta ja mittailen neljästi päivässä sokereita. Jos ne pysyy kurissa ruokavaliolla, niin se olis loistavaa, mutta muuten katsotaan sitten jatkoa erikseen.

Lääkärikäynnillä kaikki oli kunnossa. :) Kohdunkaula ei ollut auennut eikä lyhentynyt. :) Koska supistukset on helpottanut, niin saan mennä takaisin töihin kokeilemaan. Loppuviikon saan nauttia vielä kotona laiskottelusta. :) Sf-mitta oli 25,5 cm ja menee yhä keskikäyrän tuntumassa, hitusen sen yläpuolella.

Hydra 27+5
 
Fyi, onnea pienestä tytöstä :) tule kirjoittelemaan synnytyskokemus kun ehdit ja jaksat.
Tsempit ensimmäisiin viikkoihin vauvan kanssa. Hyvin se lähtee sujumaan.

Meillä vauva on huomenna 5 viikkoa ja nyt tuntuu että välillä on jopa hetki omaa aikaa kun vauva nukkuu :) Pikkuhiljaa alkaa tottumaan tähän vauva-arkeen ja elämä alkaa tuntua normaalilta. :)
 
IVF/ICSI -hoidoista plussaan


HOITOSYYLAMONESKO
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 29.9. neuvola


Syntyneet :heart:
Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
katiri / 1.8. rv 38+5 / tyttö, 47 cm ja 2820 g
Millyk / 10.8. rv 39+3 / tyttö, 47 cm ja 2975 g
Fyi / 28.8. rv 38+5 / tyttö, 50 cm ja 2910 g
 
Se olis sitten perjantai ja mulla kohta eka työviikko pulkassa saikun jälkeen. Hyvin on mennyt ja supistuksia ei ole ollut. :) Olo on muuten tosi hyvä, mutta väsymystä on. On tullut nukuttua aika levottomasti. Ehkä se taas tästä, kun pääsee arkirytmiin kiinni.

Soittelin eilen neuvolaan sokeriseurannasta, niin pelkällä ruokavaliolla jatketaan. Huh! :) Olin jo niin varma, että kotiseuranta menisi pieleen ja lääkitys olisi edessä. Nyt täytyy vaan olla vielä tarkempana sokerin ja hiilareiden kanssa, koska oon huomannut kropan sietävän niitä entistä huonommin. Kysyin neuvolan tädiltä, että saanko nyt jonkinlaista parempaa kokoarviota tms. Kuulemma sen saa, jos epäillään vauvan olevan liian iso, mutta täti lupasi kirjoittaa mulle lähetteen keskussairaalaan joka tapauksessa jos asia mua huolestuttaa, koska oonhan myös pienikokoinen. Ihan mahtava juttu. :) Mielelläni tarkempaan kokoarvioon menen, koska pienenä ihmisenä ison vauvan synnytys jännittää. Hieman kyllä harmittaa tää hiilareiden kyttäily. Sinänsä tää on mulle tuttua hommaa, kun oon ennen raskautta karpannut, mutta nyt kun tähän soppaan lisää raskauden aikaiset himot, niin ei kyllä helppoa välillä ole! Lipsumisia onkin siis tullut, mutta ei onneksi kamalan pahoja. Nyt täytyy vaan kehittää kunnon tsemppi loppuajaksi.

Tänään alkoi 30. raskausviikko. :) Ihan uskomatonta. Sitä on vieläkin välillä vaikea uskoa, että masussa kasvaa vauva. Jotenkin on myös ollut vaikea luoda sidettä vauvaan aiempien kokemusten takia, mutta kyllä se sieltä varmaan vielä tulee.

Hydra 29+0
 
Heippa pitkästä aikaa!

Koomaväsymys vaivaa edelleen ja tuntuu, ettei edes kirjoittaminen ota onnistuakseen. Olen kuitenkin lukenut teidän jutut säännöllisesti ja niitä on aina yhtä mukava lukea.

Fyi, lämpimät onnittelut pienen tyttösen syntymän johdosta! :heart: Aivan ihana juttu, että kaikki lähti sujumaan hyvin. Kuinkas arki sujuu? Kun jaksat ja ehdit, niin kirjoittele meille synnytyskertomusta. Niitä on tosi mukava lukea.

Wannawalli, joko äitiyspakkaus tuli? Tänä vuonna siellä onkin aika paljon ”poikamaisia” värejä. Onko ne vaatteet kovin leveitä? Muistan viime kerrasta, että meillä jäi ne vaatteet vähän käyttämättä, kun pyörivät hoikan tytön ympärillä. Tokihan nyt ei tiedä, että millainen pullaposki tulokas on. Ajattelin, että otetaan äippäpakkaus jos vauva on poika, mutta tytölle meiltä löytyy ennestään aika paljon kaikkea. Huomasitko muuten, että Ylellä tuli ohjelma ”Apua, meille tulee vauva” (tms)? Siinä oli mukana myös yksinodottaja. Tulit heti mieleeni, kun katsoin ohjelmaa. Se taitaa vielä pyöriä Yle-areenassa, jos et ole katsonut. Minusta se oli tehty hyvällä fiiliksellä, joskin sarjan synnytykset olivat aika hurjan näköisiä…. huh!

Skorppari, joko olet uskaltautunut hankkimaan vauvan vaatteita tms.? Siitä se asia varmaan alkaa konkretisoitumaan, kun ostat ensimmäiset yökkärit ja bodyt. Ne on niii-iiin suloisia.

Omanna, joko sulla alkoi äippäloma? Ootko jo saanut kaikki vauvaa varten paikoilleen? Ei enää mene montaa viikkoa, kun teilläkin on vauva kotona.

Hydrangea, hyvä, että säästyt piikittelyltä ja voit jatkaa ruokavaliolla. Ymmärrän, että on to-del-la vaikea vastustaa näitä raskauden tuomio ruokahimoja. Minulle ei alkuraskaudessa maistunut makea yhtään, mutta nyt voisin syödä pelkästään suklaata ja karkkia… uuuh, ei hyvä. Mietiskelit tuota tunnesideasiaa… En tietysti voi puhua kuin omasta puolestani, mutta ensimmäisen lapsen kohdalla tunsin hyvin samanlaisia tuntemuksia. Vielä siinäkin vaiheessa, kun vauva nostettiin ensimmäisen kerran syliini, niin päällimmäisenä tunteena oli ihmetys. Kiintymys kuitenkin heräsi nopeasti ja rakkaus vain kasvoi ja kasvoi ensimmäisten viikkojen aikana – mutta minulla ensimmäinen herännyt tunne oli ”huolenpitovelvollisuus”. Vaikea selittää.

ON. Meillä on maanantaina rakenneultra. Se alkaa vähän jännittää. Toivottavasti kaikki on hyvin. Olen kuitenkin ollut aika luottavaisella asenteella nyt viime aikoina. Saa nähdä pitikö np-ultran poikaveikkaus paikkaansa. Minulla on ehkä kuitenkin ollut enemmän tyttöolo.
Olen myös alkanut jo murehtimaan synnytystä, vaikka ollaan vasta puolessavälissä.. Sen sai aikaiseksi neuvolatäti, joka luki edellisen synnytyksen kulun papereistaan. Olen aktiivisesti unohtanut synnytyksen hankaluudet, mutta nyt ne alkavat palata mieleen. Joutuukohan tässä vielä käymään pelkopolillakin, että pääsee näistä ajatuksista eroon? :O Oikeasti mieluummin synnyttäisin normaalisti alakautta, mutta en esim. muistanut yhtään, että viimeksi vauva ei meinannut päästä häntäluun yli ja hänen sykkeensä nousivat aivan liian korkeiksi. Lapset on tosi ihania (ainakin omat ;) mutta tämä raskaana olo on kyllä tosi raskasta – aina on joku asia mistä voi murehtia:whistle:

Oletteko muuten jo hommanneet vauvalle vaunut? Millaiseen malliin päädyitte?

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Briitta, rv 20+2
 
Fyi suurensuuret onnittelut tyttösestä ja ihanaa vauva-arkea teille! :flower:

Hydra harmi, että sokerit edelleen kokeessa koholla, mutta onneksi voit jatkaa ruokavaliolla. Tsemppiä ja itsekuria sinulle! varmasti haastavaa kun pitää tavallista tarkempana olla. Saas nähdä miten mulla käy toisen rasituksen kanssa parin viikon päästä.. Tosi hienoa, että supistukset on nyt pysyneet sulla poissa! :)

Briitta en oo vieläkään ostanut mitään, mutta vähän jo hypistellyt kaupoilla käydessä :). Vaunuasiaan olen perehtynyt, se onkin melkoinen viidakko : /. Ollaan nyt vähän ihastuttu Oran Jet 3in1 -malliin, että sellaista ehkä lähtee tilaukseen jonkun ajan päästä.. :) Mäkin huomaan, että synnytys pyörii jo mielessä. Olen sitäkin koittanut aktiivisesti olla miettimättä alkuraskaudessa, mutta nyt kun viimeinen kolmannes lähestyy niin varmaan ihan hyväkin, että alkaa valmistautua henkisesti. Vaikka en kyllä oikein tiedä onko siitä päässä pyörittelystä kauheasti hyötyä, kun ei ole sitä ikinä kokenut eikä voi tietää mitä se tulee olemaan.. sulla onkin eri juttu, kun tietää vähän mitä on odotettavissa, vaikkakin voi mennä ihan erilailla kuin viimeksi. Toivottavasti ei liiaksi ikävät puolet edellisestä jää päähän pyörimään, tai jos tuntuu siltä niin hyvähän niistä ajatuksista on varmasti käydä juttelemassa. Onnea rakenneultraan, toivottavasti kaikki on loistavasti! :)

On: Kävin eilen katsomassa ystävän ihanaa 3-viikoista vauvaa ja tuntuu ihan uskomattomalta, että reilun kolmen kuukauden päästä itselläkin jo saattaa olla sellainen pikku nyytti :heart:. Vauva liikkuu masussa kovasti ja liikkeet voimistuu päivittäin ja on jo välillä aika äkäisiäkin. Äitiysvaatteita on tullut hankittua lisää, kun ei normit mahdu päälle. Vatsa kovettuu silloin tällöin, kaipa ne supistuksia on, mutta onneksi kivuttomia. En myöskään ole huomannut niiden tulevan rasituksesta vaan ihan satunnaisesti. Edelleen melko seesteisen onnellinen keskiraskauden olotila :).

Skorppari 24+1
 
Briitta, kiitos vinkistä, en ollut huomannut. Katsontaan se. Ja onnea ultraan, kerro sitten uutisia. Oli ihana nähdä pieni silloin, tuli paljon todellisemmaksi.

Mietin itsekin äp:n ottamista, sillä oli jo niin paljon tavaraa ja ei hirveästi miellyttänyt silmää. Kuitenkin aika nostalginen juttu, joten päätin ottaa. Ei ole vielä saapunut, ei. Odotan kyllä kun joululahjaa.

Kaikki muu alkaa olla jo ostettu. Välillä mietin, että onkohan jotain, mitä ei ole edes osannut hoksata tarvitsevansa. Vaunuissa päädyin Mutsyn Igoihin ja olen tosi tyytyväinen vielä kun olohuoneen nurkassa seisovat. Saa nähdä sitten kun auraan loskassa beben kanssa :D. Ainakin omaan silmään nätit ovat ja hirmu sirot vaunuikisi. Autoilevana menevät pieneen tilaan.

Aika hyvin on mopo siis karannut keulimaan kaikessa tavaran haalimisessa ja mm. vaunuverhoja olen tehnyt jo neljät, ihania kankaita löytyi liian paljon. Lopuista tein neuvolakorttien kansia ja pussukoita ja vaippapusseja. Oo.



Wannawalli & 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Hydra, harmi että sokereissa edelleen häikkää, mutta toisaalta ihan mahtavaa, että ruokavalio tehoaa. Ja varmasti vauva alkaa tuntua todellisemmalta loppua kohden, ainakin mulle on käynyt niin. Mulla ajatukset keskittyivät pitkään raskauteen ja sen sujumiseen, ei niinkään itse vauvaa. Nyt kun viikkoja on vähemmän jäljellä, itse vauva tuntuu jo ihan todelliselta.

Skorppari, hienoa että olo noin hyvä, jospa tuo kestäisi oikein pitkälle. Täällä nimittäin ei voi puhua seesteisestä olosta enää :)

Wannawalli, kuulostat oikein käsityöihmiseltä :) Tuommoinen valmistautuminen varmaan suuntaa ajatuksia vauvan tuloon hyvissä ajoin. Mulla hankinnat jäi myöhään, kun halusin saada jonkinlaisen veikkauksen sukupuolesta ennen hankintoja.

Briitta, mulla nyt ensimmäinen äippälomapäivä menossa :) Tulethan kertomaan ru-kuulumiset.

Yhtään liian aikaisin ei ä-loma alkanut, on vaan niin uupunut olo välillä. Nukuin eilen kolmen tunnin päikyt ja silti vielä 12 h yöunet viime yönä. Väsymys on suurin vaiva. Eilen taas tuntui peräsuolen suunnassa jotain kipua, mutta sitä on tullut niin harvakseltaan ja vähän aikaa kerrallaan, että sen pystyy sietämään. Vauvan liikkeet tuntuvat jo välillä epämiellyttäviltä, ei kipeiltä kuitenkaan. Nuo liikkeetkin on kuitenkin sen verran säännöllisiä, että ei niistä tuntemuksista tarvi koko vuorokautta "kärsiä" (ne on samalla ihania :)). Vauva on aktiivinen aamupäivällä jonkun aikaa, samoin iltapäivällä ja illalla on liikkumissessiot. Yöt nukkuu hyvin :)

Mielialat vaihtelevat jonkin verran. Enimmäkseen hyvällä tuulella kuitenkin... Sen olen huomannut, että kaipaan omaa rauhaa ja melua ei oikein sietäisi, mutta lähteehän noista perheenjäsenistä väkisinkin ääntä. No, nyt äippälomalla sitä omaa rauhaa riittää. Miehen tyttöä olen luvannut hoitaa parina päivänä viikossa, niin ei tule hoitopäiviä niin paljon.

Suurin osa tavaroista on saatu/hankittu ja laitettu paikalleen. Uskomatonta, että täysiaikaisuuteen on enää kaksi viikkoa ja LA:aankin enää viisi! Viime yönä näin synnytysunen, taisi olla kolmas laatuaan. Ja taas ihanan kivuton synnytys :D tytöllä oli isänsä piirteitä ja oli oikein näpsäkkä neiti.

Nyt jos hieman yrittäisi ulkoilla, kun on niin nätti sää, ja sen jälkeen pitää järjestellä tavaroita paikoilleen. Meillä on tässä ollut tämmöinen pitkä muuttoprosessi meneillään, ja osa tavaroista uuteen kotiin on vieläkin tuomatta.

omanna 35+0
 

Yhteistyössä