Jaksaako teidän 4-vuotiaat kävellä kilometrin matkan ja takaisin osin mäkistä maastoa kitisemättä?

  • Viestiketjun aloittaja "nii"
  • Ensimmäinen viesti
IS
Meillä on siis laiska 2,5-vuotias... Hän oli kyllä innokas kävelijä alle 2-vuotiaana, käveli helposti pari-kolme kilometriä eikä suostunut rattaisiin. Kun pikkusisarus syntyi hänen ollessaan 1 v 10 kk., kävelyhalut tyssäsivät siihen - eivätkä ole palanneet vaikka vauvan syntymästä on pian vuosi. Ostin pari kuukautta sitten käytetyt tuplarattaat että päästäisiin joskus pidemmälle kävelylle (en jaksa enää kantaa vauvaa pitkiä aikoja kantorepussa). Kai se vain pitäisi jaksaa se itku ja marina, "en mä jaksa, maha kipee, syliin!", kun ei positiivinen kannustaminen ole yhtään auttanut.
 
Meillä esikoinen käveli jotain 3km matkoja jo 2,5 vuotiaana ihan onnessaan mutta keskimmäinen, nyt 4v tyttö, on ihan toivoton tapaus. Mun pitäis varata kilsan matkaan about tunti ja vähintään puolet siitä menis just siihen kun se makaa maassa ja kitisee ettei jaksa enää kävellä. Joten mä en todellakaan lähde kävellen tuollasta matkaa sen kanssa ellei mulla oo runsaasti aikaa ja runsaasti hermoja käytettävissä juuri sillä hetkellä :D Mä oon ratkaissu asian sillä että tyttö tulee mun vieressä pyörällä, sillä se jaksaa mennä hyvin.
 
halipupu harmaana
Jaksaa meillä 4v. kävellä kilsan tai aprikin ihan kepeesti, mutta kaupungille en silti hänen kanssaan lähde.

Joskus kun käveleminen ei oikein onnistu jostain syystä, niin lasketaan katotolppia yms. kävellessä vastaantulevia asioita ja niin saa lapsen helpommin kävelemään ja unohtamaan sen ettei "muka" jaksa kävellä.
 
"eevis"
Tämähän on ihan totuttamiskysymys. Meillä on kaikki muksut kävelleet aina paljon koska autoa ei ole ja liikutaan paljon. Jo 2v. menee 5 km ihan leikiten 4v puhumattakaan. Riippuu siis täysin teidän lapsesta ja siitä mihin se on tottunut.
Meidän kohdalla oma kokemus on sellainen että alkuun tarvitaan vanhemmilta kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa totuttaa lapsi kävelemään, mutta ajan kanssa vaiva maksaa itsensä monin verroin takaisin.
 

Yhteistyössä