Jatkuvan kasvun ja kulutuksen kupla ahdistaa

Välillä puskee päälle todellinen ahdistus tästä maailmasta. Mitä me oikein jätämme omille lapsille? Koko ajan toitotetaan, että pitää ostaa uutta ja uutta ja kaikki suunnitellaan hajoamaan, että voidaan taas myydä uutta ja uutta yhä kiihtyvällä tahdilla. Mitä tapahtuu 20 vuoden kuluttua, entä 50 vuoden tai 100 vuoden?

Jatkuva talouskasvu, saastuminen, luonnonvarat, roskavuoret...

Tämä juttu sai taas ahdistuksen valtaan, tuo hehkulamppuhuijaus kyllä kertoo kaiken tästä kertakäyttökulutuksen maailmasta...

Näin kuluttajaa huijataan: Kodinkoneet suunnitellaan hajoamaan | Koti | Iltalehti.fi
 
"vieras"
Väestönkasvu on se juttu joka ns tuhoaa maapallon. Ihmispopulaatio kasvaa joka 12. vuosi 1.000 miljoonalla ja sitä ei luonto kestä. Me näemme ihmiskunnan romahduksen.
 
"vieras"
Välillä puskee päälle todellinen ahdistus tästä maailmasta. Mitä me oikein jätämme omille lapsille? Koko ajan toitotetaan, että pitää ostaa uutta ja uutta ja kaikki suunnitellaan hajoamaan, että voidaan taas myydä uutta ja uutta yhä kiihtyvällä tahdilla. Mitä tapahtuu 20 vuoden kuluttua, entä 50 vuoden tai 100 vuoden?

Jatkuva talouskasvu, saastuminen, luonnonvarat, roskavuoret...

Tämä juttu sai taas ahdistuksen valtaan, tuo hehkulamppuhuijaus kyllä kertoo kaiken tästä kertakäyttökulutuksen maailmasta...

Näin kuluttajaa huijataan: Kodinkoneet suunnitellaan hajoamaan | Koti | Iltalehti.fi
Ei ole pakko ostaa kodinkoneita, eikä ole pakko juosta oravanpyörässä, elä elämää joka tuntuu sinusta hyvältä ja oikealta.
 
Keittiönoita
Luin tuon jutun eilen. Olen jo aikaisemmin harmitellut sitä, että kodinkoneet yms ei nykyisin kestä eikä niitä saa edes korjattua. Kun meillä kesällä hajosi telkkari, niin päätin, että uutta ei tule. Ollaan sitten ilman. Tiskikone meillä elää viimeisiä aikojaan ja olenkin pikkuhiljaa kerännyt kirppiksiltä astioita, joita ei edes voi pestä koneessa. Kun toi tiskari aikanaan hajoaa, en aio ostaa uutta. Kun mun kännykkäni jossain vaiheessa hajoaa, en aio hankkia uutta. Mä pärjäsin yli 30 vuotta ilman kännykkää ja pärjään tulevaisuudessakin. Skypeen voi soittaa, joten Skype toimikoon mulla "lankapuhelimena". Ei ihmisten tarvitse tavoittaa mua 24/7. Muutenkin mietin, että jos joku tarvike hajoaa, tarvitsenko todella uuden vai pärjäisinkö ilmankin.
 
Noin vois tehdä. Se siinä varmaan ahdistaakin, että ei ole voimia ja ei varmaan sitten haluakaan kokonaan heittäytyä sen oravanpyörän ulkopuolelle, vaikka tietää, että tämä ei voi olla oikein. Jotenkin toivoo, että miksi maailma ei vois muuttua paermmaksi paikaksi, miksi me ollaan muututtu ihmisistä kuluttajiksi.

Jotain on tehty, sen kai vain on riitettävä itsellekin...

Haluais opettaa lapsillekin, että ei se ole tärkeää, mitä kaupasta kannetaan ja miltä näytät tai omistat, mutta se on niin pirun vaikeaa. Kovan maailman ja senkin takia, että on itsekin liian syvällä siinä ajatuksessa. Huoh!
 
"vieras"
Noin vois tehdä. Se siinä varmaan ahdistaakin, että ei ole voimia ja ei varmaan sitten haluakaan kokonaan heittäytyä sen oravanpyörän ulkopuolelle, vaikka tietää, että tämä ei voi olla oikein. Jotenkin toivoo, että miksi maailma ei vois muuttua paermmaksi paikaksi, miksi me ollaan muututtu ihmisistä kuluttajiksi.

Jotain on tehty, sen kai vain on riitettävä itsellekin...

Haluais opettaa lapsillekin, että ei se ole tärkeää, mitä kaupasta kannetaan ja miltä näytät tai omistat, mutta se on niin pirun vaikeaa. Kovan maailman ja senkin takia, että on itsekin liian syvällä siinä ajatuksessa. Huoh!
Sä et uskalla heittäytyä oravanpyörästä pois, koska sä tuntisit itsesi köyhäksi ja epäonnistuneeksi verrattuna naapureihisi.
 
"vieras"
Jos talouskasvua ei ole, niin väistämättä yhä useampi ihminen tällä pallolla kuolee nälkään ja sairauksiin. Yksilö voi tietenkin hypätä omalla päätöksellään pois oravanpyörästä, mutta ns. hyvinvointiyhteiskunnan edes jonkinlainen säilyttäminen vaatii jatkuvaa talouskasvua ja kuluttamista. Näin se vain on.
 
[QUOTE="vieras";25093531]Jos talouskasvua ei ole, niin väistämättä yhä useampi ihminen tällä pallolla kuolee nälkään ja sairauksiin. Yksilö voi tietenkin hypätä omalla päätöksellään pois oravanpyörästä, mutta ns. hyvinvointiyhteiskunnan edes jonkinlainen säilyttäminen vaatii jatkuvaa talouskasvua ja kuluttamista. Näin se vain on.[/QUOTE]

Tuohon valheeseen en usko. Jos talouskasvua ei olis, eräät eivät rikastuisi. Rikkaus on tuonut sen verran valtaa, sen verran monille, että on todellakin heidän etunsa pitää yllä tätä kuplaa niin kauan kuin mahdollista. Että kaikki pystyy kasvamaan koko ajan ja heitellä sen verran murusia köyhille, että eivät kapinoi...

Ja en ole kateellinen naapurille, se on vain ihmisiin niin syvälle juurrutettu asia jo. Olet onnellinen vain jos saat tämän, tämän, tämän ja tuon, tuon ja tuon ja... Ahdistaa kaikista eniten huomata se ihan sama piirre itsessä, vaikka yrittää kuluttaa ekologisesti ja huomioida luontoa jne.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25093531]Jos talouskasvua ei ole, niin väistämättä yhä useampi ihminen tällä pallolla kuolee nälkään ja sairauksiin. Yksilö voi tietenkin hypätä omalla päätöksellään pois oravanpyörästä, mutta ns. hyvinvointiyhteiskunnan edes jonkinlainen säilyttäminen vaatii jatkuvaa talouskasvua ja kuluttamista. Näin se vain on.[/QUOTE]
Onhan tuossakin totuuden siemen, mutta kun lakkaan ostamasta maailmalla valmistettua elektroniikkaa, vaatteita yms, mulle jää enemmän rahaa tukea kotimaisia valmistajia ja käyttää kotimaisia palveluita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25093531]Jos talouskasvua ei ole, niin väistämättä yhä useampi ihminen tällä pallolla kuolee nälkään ja sairauksiin.[/QUOTE]

Talouskasvu vain siirtää tuonnemmaksi väistämätöntä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25093589:
Onhan tuossakin totuuden siemen, mutta kun lakkaan ostamasta maailmalla valmistettua elektroniikkaa, vaatteita yms, mulle jää enemmän rahaa tukea kotimaisia valmistajia ja käyttää kotimaisia palveluita.
Rasisti. Mitä muka vikana ulkomaalaisissa?
 
Keittiönoita
Noin vois tehdä. Se siinä varmaan ahdistaakin, että ei ole voimia ja ei varmaan sitten haluakaan kokonaan heittäytyä sen oravanpyörän ulkopuolelle, vaikka tietää, että tämä ei voi olla oikein. Jotenkin toivoo, että miksi maailma ei vois muuttua paermmaksi paikaksi, miksi me ollaan muututtu ihmisistä kuluttajiksi.

Jotain on tehty, sen kai vain on riitettävä itsellekin...

Haluais opettaa lapsillekin, että ei se ole tärkeää, mitä kaupasta kannetaan ja miltä näytät tai omistat, mutta se on niin pirun vaikeaa. Kovan maailman ja senkin takia, että on itsekin liian syvällä siinä ajatuksessa. Huoh!
No eihän sitä tarvitsekaan yhdessä yössä miksikään Linkolaksi ruveta. Kulutuspäätöksiään kuitenkin voi harkita tarkemmin ja luopua jostain sellaisesta, mitä ei todellisuudessa tarvitse lainkaan tai jonka puutteen voi korvata jollain muulla.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25093610]Rasisti. Mitä muka vikana ulkomaalaisissa?[/QUOTE]
Ei mitään. Mutta koska nyt satun asumaan Suomessa, niin mä ensisijaisesti haluan ostopäätöksilläni tukea kotimaisia toimijoita. Mieluiten pienyrittäjiä. Kyllä mä appelsiinini joudun edelleen ostamaan ulkomailla tuotettuina :D
 
hmph
[QUOTE="vieras";25093277]Väestönkasvu on se juttu joka ns tuhoaa maapallon. Ihmispopulaatio kasvaa joka 12. vuosi 1.000 miljoonalla ja sitä ei luonto kestä. Me näemme ihmiskunnan romahduksen.[/QUOTE]
Tuo on puppua. Maapallon väestö ei ole lähelläkään sitä lukumäärää, mikä olisi turmiollinen.
Jos me alettais elää säästeliäämmin, maapallon väkikantavuus riittäisi vielä moniksi vuosiksi.
 
"vieras"
Tuo on puppua. Maapallon väestö ei ole lähelläkään sitä lukumäärää, mikä olisi turmiollinen.
Jos me alettais elää säästeliäämmin, maapallon väkikantavuus riittäisi vielä moniksi vuosiksi.
Ei ole puppua se, että maapallon ihmispopulaatio kasvaa miljardilla joka 12. vuosi.

Varmasti maapallon "väkikantavuus" riittäisi vielä vuosiksi, mutta riittääkö se vuosikymmeniksi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25093625:
Ei mitään. Mutta koska nyt satun asumaan Suomessa, niin mä ensisijaisesti haluan ostopäätöksilläni tukea kotimaisia toimijoita. Mieluiten pienyrittäjiä. Kyllä mä appelsiinini joudun edelleen ostamaan ulkomailla tuotettuina :D
Rasistien vanha slogan: Suosi suomalaista, potki ulkomaalaista.
 
Keittiönoita
Vieläpä lisään... hyvinvointiyhteiskunta toki tarvitsee rahaa, mutta yhteiskunta olemme me eikä mikään kasvoton virasto. Jostain syystä moni aiemmin perheen ja yhteisön asia on nykyisin ulkoistettu erilaisille virastoille. Ihmiset ovat väkijoukossakin yksin ja virastojen rahat eivät riitä tarjoamaan apua. Ei mun tarvitse ostaa kiinassa valmistettua telkkaria, jotta joku perhe saisi lastenhoitoapua. Mä voin tarjoutua hoitamaan niitä lapsia, koska mulla ei kulu aikaa television katseluun...sitä televisiotahan ei ole. Mä uskon, että ihmisten on tulevaisuudessa vähän pakko alkaa välittämään muistakin kuin itsestään. Ja myös tehtävä asioille jotain. Tulee vielä päivä, jolloin ei voi enää ajatella, että kyllä yhteiskunta huolehtii.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25093739:
Vieläpä lisään... hyvinvointiyhteiskunta toki tarvitsee rahaa, mutta yhteiskunta olemme me eikä mikään kasvoton virasto. Jostain syystä moni aiemmin perheen ja yhteisön asia on nykyisin ulkoistettu erilaisille virastoille. Ihmiset ovat väkijoukossakin yksin ja virastojen rahat eivät riitä tarjoamaan apua. Ei mun tarvitse ostaa kiinassa valmistettua telkkaria, jotta joku perhe saisi lastenhoitoapua. Mä voin tarjoutua hoitamaan niitä lapsia, koska mulla ei kulu aikaa television katseluun...sitä televisiotahan ei ole. Mä uskon, että ihmisten on tulevaisuudessa vähän pakko alkaa välittämään muistakin kuin itsestään. Ja myös tehtävä asioille jotain. Tulee vielä päivä, jolloin ei voi enää ajatella, että kyllä yhteiskunta huolehtii.
Aiot siis viedä virkamiesarmeijalta leivän suusta!:O

Kortistoon miljoona virkahenkilöä?
 
"vieras"
Tuohon valheeseen en usko. Jos talouskasvua ei olis, eräät eivät rikastuisi. Rikkaus on tuonut sen verran valtaa, sen verran monille, että on todellakin heidän etunsa pitää yllä tätä kuplaa niin kauan kuin mahdollista. Että kaikki pystyy kasvamaan koko ajan ja heitellä sen verran murusia köyhille, että eivät kapinoi...

Ja en ole kateellinen naapurille, se on vain ihmisiin niin syvälle juurrutettu asia jo. Olet onnellinen vain jos saat tämän, tämän, tämän ja tuon, tuon ja tuon ja... Ahdistaa kaikista eniten huomata se ihan sama piirre itsessä, vaikka yrittää kuluttaa ekologisesti ja huomioida luontoa jne.
Tämä ei ole uskon asia, vaan vähänkin koulutettu ymmärtää asian. Jos maapallon väkimäärä kasvaa, niin ilman talouskasvua jouduttaisiin sama kakku jakamaan yhä useammalle. Ja jos se jako tulee eteen, niin meiltä otetaan eniten ja huonoimmassa asemassa olevat kuolevat ensimmäisenä.

Tässä on aivan eri asiasta kysymys kuin sinun valinnastasi, mitä haluat naapurille näyttää tai olla näyttämättä. Joidenkin rikastuminen taas on seurausta siitä, että jotkut pyörittävät tätä maailmaa ja muut saavat hyvinvointia siinä sivussa. Ilman näitä rikastuvia tämä maapallo väestöineen surkastuisi, kuten tapahtui kommunistivaltioissa. Vain niiden rikastuvien, ahkerien ja tavoitteellisempien ansiosta me voimme pitää sosiaalitukemme ja hyvinvointiyhteiskuntamme. Jos ahdistaa, kannattaa mennä metsään.
 
"Minä"
yritän henkilökohtaisesti elää niin ekologisesti kaikin tavoin kuin mahdollista. pahe on lasten harrastukset, joihin mennään autolla. Ostan esim. hunajat tai hillot ym. lasipurkissa, vaikkakilohinta on kalliimpi, koska en halua jättää lapsille luontoon älytöntä määrää muovia, joka menee vesistöihin, ja sielä kaloihin ja lintuihin ja lopulta meidän omaan verenkiertoon. Olen pienituloinen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25093597]Talouskasvu vain siirtää tuonnemmaksi väistämätöntä.[/QUOTE]

Näinkin varmasti joidenkin mielestä on, mutta miksi meidän pitäisi kiirehtiä sitä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25093898]Näinkin varmasti joidenkin mielestä on, mutta miksi meidän pitäisi kiirehtiä sitä?[/QUOTE]

Asiat vois tehdä fiksumminkin, eli lopettaa hillitön lisääntyminen, mut se aihe on tabu mammapalstalla.
 
[QUOTE="vieras";25093878]Tämä ei ole uskon asia, vaan vähänkin koulutettu ymmärtää asian. Jos maapallon väkimäärä kasvaa, niin ilman talouskasvua jouduttaisiin sama kakku jakamaan yhä useammalle. Ja jos se jako tulee eteen, niin meiltä otetaan eniten ja huonoimmassa asemassa olevat kuolevat ensimmäisenä.

Tässä on aivan eri asiasta kysymys kuin sinun valinnastasi, mitä haluat naapurille näyttää tai olla näyttämättä. Joidenkin rikastuminen taas on seurausta siitä, että jotkut pyörittävät tätä maailmaa ja muut saavat hyvinvointia siinä sivussa. Ilman näitä rikastuvia tämä maapallo väestöineen surkastuisi, kuten tapahtui kommunistivaltioissa. Vain niiden rikastuvien, ahkerien ja tavoitteellisempien ansiosta me voimme pitää sosiaalitukemme ja hyvinvointiyhteiskuntamme. Jos ahdistaa, kannattaa mennä metsään.[/QUOTE]

En viitsi alkaa kommentoimaan kapitalismiasi. Tästäkin on olemassa mielipiteitä, mutta niitä eivät esitä upporikkaat ja "viisaat" vain ne viisaat...
 

Yhteistyössä