Jippii, enää ei tartte ite vatkata kermaa ja rahkaa sekaisin, sitä saa nyt purkista!

  • Viestiketjun aloittaja Jonna_Äiti harmaana
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011617:
etkö muka tiennyt? :D No tiesithän :) Noita meilläkin käytetään paitsi sipulia vähemmän, se pakastettu sipuli on pahaa. Paha maku taas johtuu siitä että pakaste on voitu pussittaa parikin vuotta sitten.
Ei jessus mitä uusavuttomuutta! Ostat perunat ja sipulit valmiiksi pilkottuina? No kukin tyylillään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011617:
etkö muka tiennyt? :D No tiesithän :) Noita meilläkin käytetään paitsi sipulia vähemmän, se pakastettu sipuli on pahaa. Paha maku taas johtuu siitä että pakaste on voitu pussittaa parikin vuotta sitten.
En kyllä tiennyt.
Vihaan sipulin pilkkomista ja perunoita on muuten vaikea pilkkoa keittoihin kipeän käden kanssa että kai noista jotain hyötyä joskus olisi.

"Aina" sitä palstaillessaan oppii.
 
Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011599:
Kaikkea ei ole pakko mainita tuoteselosteessa ;)
Ja tiedätkö esim miten margariinit valmistetaan? Kyllä, väitä yhä että oikea kerma on terveellisempää :)
Voi jeesus teitä! Oikeasti. Olen _pöyristynyt_.

Joo, en tosiaan ostais tuota, ja itsekin välttelen lisäaineita (tuo rahka kyllä jäis ostamatta ihan muista ysistä: ei ole tarvetta). Käytän kuitenkin maalaisjärkeäni myös näissä asioissa.

Uskon myös, että kermaa ja rahkaa sisältävä hässäkkä saadaan koottua juurikin noista mainituista ainesosista: se pektiinikin ajaa siinä luultavasti pelkästään sitä virkaa, ettei neste lähde erottumaan pinnalle.

Ja joo, tiedän miten margariini valmistetaan. (Pääsääntöisesti en muuten käytä.) Tiedän kaikenlaista muutakin ruoasta ja sen valmistuksesta: olen esim. ollut kasvisyöjä 12 vuotta enkä juuri ikinä koske eineksiin tai edes puolivalmisteisiin.

Tiedän myös, että helvetillinen rasvamäärä se vasta todistetusti pahasta on. (Ja liha!)

Aargh! En voi uskoa sun kommenntia. Ihan tosi.

Kirjotinko mä siinä jotain hype-hype-eines-lisäaine-jeeee!? (No en.)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mdöhäv;26009695:
Ja miten nää valmiskastikkeet on yhtään sen helpompia? Esim currykastike? Lisää vain maito ja vatkaa hyvin, samassa ajassa oot heittänyt pannulle rasvan, jauhot, maidon ja curryn.
Aiaiai, etkö tiedä että currykin on mausteseos? Eli sinun logiikallasi pannulle pitäisikin heittää voi, jauhot, maito, korianterin siemenet, kurkuma, jeera eli juustokumina, ruskeat sinapinsiemenet, kardemumma, muskotti, chili, kaneli ja laakerinlehti.
 
Marsmars
[QUOTE="vieras";26011632]Mitä järkee niitä on käyttää, normaalisti riisin keittämiseen menee sama aika ja mun mielestä ainakin se kattila tarvii joka tapauksessa pestä, keitti riisit pussissa tai ilman. Tämmöiset "keksinnöt" vaan lisää pakkausjätettä, mitä muutoinkin normi elämässä tulee ihan kauheita määriä.[/QUOTE]

No tuota ihan voin kertoa, että sellainen pussi, jonka sisällä ruoka valmistuu ja joka kestää kiehutuksen (ei siis muovia) ei varmastikaan ole kovin ongelmallinen pakkausjäteasioissa.

Mutta joo, en silti käsitä tuota pussia, paitsi just jossain retkellä tai festareilla.

Noille pakasteperunan ja -sipulien hypettäjille: Jos teitä ekologisuusasiat kiinnostaa, niin pakastetut elintarvikkeet on sen kannalta hyvin ongelmallisia. Ne esim. prosessoidaan "moneen kertaan" ja pakastettuina vievät ylettömästi energiaa.
 
Jonna_Äiti harmaana
[QUOTE="vieras";26011642]Ei jessus mitä uusavuttomuutta! Ostat perunat ja sipulit valmiiksi pilkottuina? No kukin tyylillään..[/QUOTE]

Totta. Tosin perunaa meillä käytetään toosiii harvoin koska se on paskaa :)
T. reumaatikko
 
Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011740:
Totta. Tosin perunaa meillä käytetään toosiii harvoin koska se on paskaa :)
T. reumaatikko
Hei sä oot ymmärtäny jotain väärin. P*ska on se mitä tulee sun takapuolesta. Peruna sen sijaan on vitamiinipitoista lähiruokaa. TJEU.
 
"vieras"
voi hyvää päivää, täällä taas palstamammojen logiikka kukoistaa...." kaikki se mitä minä en tarvitse, on turhaa ja naurettavaa" Mitä luulette, että esim. joku yksin asuva vanhus tekee isolla juustoklimpillä? Huomattavasti helpompaa on ottaa se siivupaketti ja lätkäistä sieltä valmis viipale leivälle.
 
"hah"
[QUOTE="vieras";26011783]voi hyvää päivää, täällä taas palstamammojen logiikka kukoistaa...." kaikki se mitä minä en tarvitse, on turhaa ja naurettavaa" Mitä luulette, että esim. joku yksin asuva vanhus tekee isolla juustoklimpillä? Huomattavasti helpompaa on ottaa se siivupaketti ja lätkäistä sieltä valmis viipale leivälle.[/QUOTE]

Se mustavalkosuus...se mustavalkosuus...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011599:
Kaikkea ei ole pakko mainita tuoteselosteessa ;)
Tätä kohtaa jäin miettimään.

Mitä tarkoitat? =)

Siis onhan kaikki lisätyt aineet pakko mainita tuoteselosteessa. Toki valmistuksen aikana syntyviä ei ole pakko mainita. Mutta on aika naiivia ajatella, etteikö vastaavia yhdisteitä syntyisi, jos samat asiat sekottaa keskenään kotona.
 
Marsmars
[QUOTE="vieras";26011945]Miksi kaikki ajattelevat että juusto pitää olla palana josta viipaloidaan itse? Onhan kaikki leikkeleet eli kinkut siivutettu oheumpaan tai paksumpaan siivuun..[/QUOTE]

A, ollapa oma kinkkuhöylä. :D

Itelle on ihan sama syökö muut juustonsa siivuina vain palana. Siivuissa on monesti vaan enemmän lisäaineita (esim. säilöntäaineita), sillä ensimmäisenä juustosta pilaantuu se leikkuupinta. Mulle suurin no-no on silti se aika kova muovi (ja siis pakkasujäte), johon ne siivut on pakattu. Ja hintakin vaikuttaa.
 
Jonna_Äiti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;26011835:
Tätä kohtaa jäin miettimään.

Mitä tarkoitat? =)

Siis onhan kaikki lisätyt aineet pakko mainita tuoteselosteessa. Toki valmistuksen aikana syntyviä ei ole pakko mainita. Mutta on aika naiivia ajatella, etteikö vastaavia yhdisteitä syntyisi, jos samat asiat sekottaa keskenään kotona.
Ei niitä ilmoiteta, en nyt muista mikä prosentti se oli mitä ei tartte ilmoittaa.
 
"vieras"
Voi luoja,
kahteen vuoteen en ole palstalle käynyt ja tämä todistikin taas, ettei ole mitään menettänyt. Tapahtuuko vanhemmaksi tullessa joku äo:n lasku vai mitä ihmettä tää turha jankutus täällä on? Kuvittelin, että tämä ois vielä ollut ns. neutraalia aihe kun auki klikkasin:)
 
Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;26011835:
Tätä kohtaa jäin miettimään.

Mitä tarkoitat? =)

Siis onhan kaikki lisätyt aineet pakko mainita tuoteselosteessa. Toki valmistuksen aikana syntyviä ei ole pakko mainita. Mutta on aika naiivia ajatella, etteikö vastaavia yhdisteitä syntyisi, jos samat asiat sekottaa keskenään kotona.
No mun mielestä tuo, että kuvittelee salaliittoteorianomaisesti kerman ja rahkan sekoittamisen vaativan piilolisäaineita kertoo siitä, ettei koko asiaa ajattele omalla järjellä vaan menee vaan mukaan valmiiksi pureskeltuihin neuroottisiin näkemyksiin ja pelotteluun.

Samasta kielii tuo peruna=paskaa-kommentti. Kukaan ei käsittääkseni ole koskaan sanonut, ettei perunassa olisi ravinteita tai ettei se olisi ravinnollisesti ok. Perunassa nyt ei muuta "ongelmaa" ole kuin se, että se nostaa verensokeripitoisuutta suhteellisen nopeasti. Sekään ei terveelle, monipuolisesti ja kohtuullisesti ruokailevalle ja perunaa ruoan _lisänä_ käyttävälle ole mikään ongelma. Edut kyllä peittoavat tuon "vian".

Tuossa on vaan lyhytnäköisesti niputettu se samaan "höttöpaska"-kastiin (sana jota vihaan) pastan ja valkoisen jauhojen kanssa.
 
Jonna_Äiti harmaana
[QUOTE="vieras";26012048]Voi luoja,
kahteen vuoteen en ole palstalle käynyt ja tämä todistikin taas, ettei ole mitään menettänyt. Tapahtuuko vanhemmaksi tullessa joku äo:n lasku vai mitä ihmettä tää turha jankutus täällä on? Kuvittelin, että tämä ois vielä ollut ns. neutraalia aihe kun auki klikkasin:)[/QUOTE]

No jos äo laskee sillä että tulee tietoisemmaksi mitä syö tai syöttää lapsilleen niin sit olen mieluummin vähä-älyinen ;)

Mut mun aloituksen pointti ei ollut se.
 
Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26012068:
No jos äo laskee sillä että tulee tietoisemmaksi mitä syö tai syöttää lapsilleen niin sit olen mieluummin vähä-älyinen ;)

Mut mun aloituksen pointti ei ollut se.
Anteeksi nyt jo valmiiksi, mutta tämän ketjun (myönnän, että erittäin suppean otannan) perusteella vaikutat aika paljon enemmän neuroottiselta kuin tietoiselta.

Tietoisuus noin yleensä vaatisi sitä, että otetaan asioista itse selvää. Ja maalaisjärkikin on hyvä pitää hommassa mukana.
 
Jonna_Äiti harmaana
Anteeksi nyt jo valmiiksi, mutta tämän ketjun (myönnän, että erittäin suppean otannan) perusteella vaikutat aika paljon enemmän neuroottiselta kuin tietoiselta.

Tietoisuus noin yleensä vaatisi sitä, että otetaan asioista itse selvää. Ja maalaisjärkikin on hyvä pitää hommassa mukana.
Nimenomaan maalaisjärki jonka avulla osataan toimia. Ruoka tuo terveyttä, oikeanlainen ruoka, siksi karppaankin ;)
 
Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26012258:
Nimenomaan maalaisjärki jonka avulla osataan toimia. Ruoka tuo terveyttä, oikeanlainen ruoka, siksi karppaankin ;)
No sen kyllä (valitettavasti) huomaa! Ja arvasinkin jo. Siis että karppaat. Käytöksesi on tässä ketjussa nimittäin toteuttanut juuri sellaista "valaistuksen" kokeneen, mielipiteet sokeasti imitoivan karppaajan stereotyyppiä.

Huom.: stereotyyppi. Ymmärrän kyllä että valtaosa osaa paremmin.

Mutta jotta en vahingossa saisi tästä karppitappelua, poistun paikalta. :D (Mulla ei siis ole yhtään mitään sellaista karppaamista vastaan, jossa ei heittäydytä neuroottisiksi eikä aleta kutsua ravintoa paskaksi.)
 

Yhteistyössä