Jollyroom vaatii sähköpostilla lisämaksua vanhoista ostoksista

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kauppa väittää myyneensä 86 % alella, todellisuus ehkä 60-70 % luokkaa (heillä on alkup. hinnat suuresti yläkanttiin).

Ale oli siis sellainen, minkä vois ihan hyvin kuvitella saavansa juhannusalennusnmyynneistä.
 
vierailija
Näitä on ilmaantunut sieltä täältä.
Ihan uskomatonta huijausta ja toivon että KUKAAN ei mene maksamaan tai palauttamaan tavaraa heille, sillä heidän vaateensa on laiton.
 
vierailija
Hobby Hallin verkkosivuilla oli joskus virhe: useampi tuote maksoi 0 euroa. Pistin tilaukseen, mutta jostain syystä tilausta ei koskaan toimitettu.
Täällä palstallahan jotkut tilailivat jotain lähes ilmaisia lusikoita tms jostain netanttilasta, ei ollut ihan yksi tai kaksi tilaajaa alkuyön tunteina täällä kehumassa ostoksillaan. Eivät taineet saada niitä, saivat kyllä hyvän tarjouksen väärän hinnan sijaan. Joku sitä saamaansa sähköpostia täällä esitteli.
Puhumattakaan siitä kodinykkösen virheestä, missä sai aleprosentit ostoskorissa myös aletuotteista, vaikka piti tulla vain normaalihintaisista. Mahtavatko niitäkin ruveta jälkikäteen karhuamaan? Yksi palstalainenhan tilaili sieltä aivan älyttömiä määriä lakanoita, muka omaan käyttöön :LOL: Saadaan varmaan syytellä ahneita palstalaisia, jotka noita kilvan tilailivat nykyisestä konkurssistakin, siitä se alamäki varmaan alkoi...
 
vierailija
Yli 90 prosentin ale verkkokaupassa – hintasotku mutkistuu: Kuka tiesi mitä ja tavataanko oikeudessa?

Jollyroom huomasi virheensä vasta muutaman viikon päästä myymisestä. (KUVA: Jollyroom.fi)
Julkaistu: 29.7. 17:14


Kuluttajavirasto neuvoo reklamoimaan, jos saa laskun eikä aio maksaa.
”Tapaus Jollyroom” mutkistuu.

– Täysin poikkeuksellinen tilanne, arvioi suuren lastentarvikkeiden verkkokaupan Jollyroomiin synnyttämää sotkua Suomen kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) apulaisjohtaja Katri Väänänen.

Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tuotteita vahingossa liian halvalla, toimitti tuotteet asiakkaille ja vaati vasta kolmisen viikkoa myöhemmin asiakkaita joko palauttamaan tuotteet tai maksamaan lisää.

Joukossa on myös suomalaisia asiakkaita.

Jollyroomin mukaan tapahtui ”system error”.

KKV:sta todettiin aluksi yleisellä tasolla, ettei asiakkaan ”lähtökohtaisesti tarvitse maksaa yrityksen tekemästä virheestä”.

Tilanne muuttui monimutkaisemmaksi, kun Jollyroomin hankintajohtaja Mattias Jacobsson ilmoitti Ilta-Sanomien haastattelussa yhtiön katsovan, että ainakin osa asiakkaista tiesi ostohinnan olevan virheellinen ja osti siitä huolimatta eli käytti yhtiön tekemään virhettä omaksi edukseen.

– Kyllähän se niin menee oikeustoimilain, meidän (KKV) ja kuluttajariitalautakunnan kantojen mukaan, että verkkokaupan netissä olevat hinnat ovat pääsääntöisesti sitovia, koska niitä voidaan nopeasti korjata ja päivittää, Katri Väänänen sanoo.

Ja jatkaa.

– ... mutta jos hintavirhe on niin iso, että kuluttajan olisi pitänyt se virheeksi ymmärtää, niin hän ei voi siihen vedota, vaan yritys voi vaatia oikeaa hintaa.

Normitilanteessa kuluttaja on nähnyt mainoksen, jossa on ollut virhe, ja vaatii tuotetta virheellisellä hinnalla.

Tai on tehnyt jo nettikaupat, mutta tavaraa ei lähetetä hänelle.

Siitä ei nyt ole kyse.

– Esimerkiksi, jos myydään sadalla eurolla tonnin esinettä, koska yksi nolla on pudonnut pois, pitää pohtia, onko virhe ollut niin ilmeinen, että kuluttajan olisi pitänyt se ymmärtää.

– Toisaalta alennusmyyntisesonkina saatetaan myydä toisen sesongin tuotteita, jolloin alennus voi olla huomattavan iso. Missä menee se raja, että pitää ymmärtää, ettei se voi pitää paikkaansa?

Jollyroom antoi yhden esimerkin tuotteesta, joka oli oikean eli 199,00 sijasta myyty hintaan 1,99.

– Eli olisi ollut pilkkuvirhe. Nämä ovat tulkinta- ja näyttökysymyksiä. Laissa ei ole suoria vastauksia. Kuluttajariitalautakunta voi viime kädessä tulkita yksittäistä tapausta.

(IS:n näkemän listauksen perusteella monissa tuotteissa virhe ei ole ollut läheskään yhtä ilmeinen.)

– Tässä on ollut myös tietoa, että yritys (Jollyroom) ei herännyt kovin aikaisin. Yleensähän me törmäämme tilanteisiin, joissa kuluttaja valittaa, ettei hänelle ole toimitettu tuotetta, koska hinta on ollut väärä.

– Nyt tilaus on otettu vastaan tietyin ehdoin ja tavara on toimitettu perille. Miten huolellinen yritys on silloin ollut, kun eivät ole huomanneet myyneensä väärällä hinnalla, vaan reagoivat vasta viikkojen kuluttua.

– Yrityksen oma huolellisuus voi vaikuttaa tilanteen tulkintaan.

Entä jos asiakas ei nyt tee mitään, ei reagoi saamaansa meiliin, vaan pitää ostamansa ja maksamansa tavaran. Mitä Jollyroom voi tehdä?

– He voivat tietysti alkaa laittaa laskua ja vaadetta ja alkaa periä oikeusteitse. Se on heidän mahdollisuutensa. Periaatteessa yritys voi laittaa laskut perintätoimistolle perittäviksi, joka voi viedä perinnän oikeuteen.

– Jos kuluttaja on eri mieltä, se kannattaa tässä vaiheessa kertoa yritykselle.

Entä jos kuluttaja ei halua riitauttaa mitään, olla vain rauhassa ja välttää vaivaa?

– Kun emme etukäteen tiedä, miten asia etenee, kehottaisin kuluttajaa reklamoimaan ja esittämään oman kantansa, jos hän saa laskun.

Tästä voi vielä tulla ruma juttu?

– Vaikea ennakoida. Tämä on harvinainen tilanne, kun tuote on jo toimitettu. Yleensä ihmetellään, miksi ei toimiteta tietyllä hinnalla.

Tarvitseeko perintäfirma oikeuden päätöksen perintään?

– Lähtökohtaisesti ristiriitaisen, epäselvän saatavan perintää ei saa tehdä. Siksikin kuluttajan kannattaa kiistää.

– Kannattaa tietysti miettiä, miten reagoi, jos on itsekin tiedostanut, että hei, siellä saattaa olla jotain... (hintavirhe).

Kehotatte kuuntelemaan omantunnon ääntä?

– Kukin menettelee haluamallaan tavalla.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001229842.html


 
vierailija
Iso verkkokauppa munasi – vaatii nyt turhaan rahaa takaisin: suomalaisetkin hyötyivät yli 90 prosentin alesta



Suuri lastentarvikkeiden verkkokauppa Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tavaraa vahingossa liian halvalla. (KUVA: jollyroom.fi)
Julkaistu: 29.7. 13:28




”He tiesivät, että hinnat eivät olleet oikein ja ottivat siitä hyötyä.”
Pohjoismaiden suurin lastentarvikkeiden verkkokauppa, ruotsalainen Jollyroom, on pettynyt osaan omista asiakkaistaan.

Jollyroomin mielestä nämä ovat käyttäneet yhtiötä hyväkseen. Joukossa on myös suomalaisia.

– Heidän olisi pitänyt tietää, että meillä oli hinnoittelussa virhe. Jotkut selvästi tiesivätkin ja käyttivät sitä hyväkseen, suree johtaja Mattias Jacobsson Jollyroomista.

Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tavaraa vahingossa liian halvalla.

Nyt se on useita viikkoja myöhemmin lähestynyt sähköpostitse asiakkaita ja vaatii heitä joko palauttamaan ostamansa tavarat, vaikka käytettyinäkin, tai maksavan ”väärän hinnan” ja Jollyroomin antaman uuden hinnan välisen erotuksen.

Ei tarvitse, neuvoo Suomen Kuluttajavirasto.

– Lähtökohtaisesti asiakkaan ei tarvitse maksaa yrityksen tekemästä virheestä, kerrotaan Kuluttajavirastosta.

Tavarat toimitettiin asiakkaille ripeästi, kuten Jollyroomilla on tapana.

– Meniköhän siihen neljä päivää, muistelee yksi palautuskirjeen saaneista suomalaisista asiakkaista.

– En ole vielä reagoinut. Ärsyttää koko tilanne ja ylimääräinen vaiva, vaikka palautuskulut onkin luvattu maksaa ja joku voucheri.

Asiakas kertoo ostaneensa lapselleen ulkoilupukuja kolmea seuraavaa kokoa.

– Ne maksoivat kympistä kahteen kymppiin ja listahinta oli joku satanen.

Asiakas kiinnitti huomiota hinnan poikkeukselliseen halpuuteen.

– Toisaalta siellä on yleensäkin hyviä tarjouksia ja ajattelin, että jos siinä joku vahinko on, niin sitten ne eivät lähetä tavaroita.

– Harrastamme kyllä dynaamista hinnoittelua, mutta emme kampanjoiden aikana, tämä oli normaali kesäkampanja, Jacobsson kertoo.

Jacobssonin mukaan asiakkaiden olisi pitänyt ymmärtää, ettei Jollyroom oikeasti myy mitään yli 90 prosentin alennuksella.

– Siellä oli esimerkiksi tuote, jonka hinnan piti olla 199 euroa ja tarjous oli 1,99 euroa.

Alennukset jäivät kuitenkin kaikki alle 100 prosentin?

– Totta kai, muutenhan meidän olisi pitänyt maksaa asiakkaille.

– Mutta koska hinnat selvästi eivät olleet oikeita, meidän mielestä asiakkaiden olisi pitänyt ymmärtää, että niissä on jotain vikaa. Ei tavaraa voi löytää niin halvalla. He tiesivät, että hinnat eivät olleet oikein ja ottivat siitä hyötyä.

– Suurin osa tiesi, Jacobsson uskoo.

– Me teimme virheen ja nyt me autamme asiakkaita palauttamaan tavarat, maksamme kulut. Tai vaihtoehto kaksi, he maksavat hintojen erotuksen.

Mitä teette käytetyillä vaatteilla ja tavaroilla, jos saatte niitä takaisin?

– En tiedä. Täytyy katsoa, kuinka käytettyjä ne ovat.

Miksi haluatte tavarat takaisin, vaikka siitä seuraa luultavasti huonoa julkisuutta?

– Raha ei ole tässä suurin ongelma, vaan se, että asioiden täytyy mennä oikein. Jos me teemme jotain väärin, me oikaisemme sen. Nyt ensimmäinen virhe oli meidän, mutta jotkut selvästi käyttivät sitä hyväkseen.

– Olemme bisneksessä ja meidän täytyy maksaa palkkoja, emme me voi myydä alle omien ostokustannusten.

Eikä huono julkisuus ole huonoa bisnestä?

– Totta kai, mutta lupaamme asiakkaille, että he saavat ostaa tavaran meidän maksamallamme hinnalle. Se on tosi hyvä diili, jonka annamme heille.

Kuinka monesta asiakkaasta tässä on kyse.

– Kolmekymmentä, enintään. No big deal.

Yllättävää, että käynnistätte tällaisen operaation noin pienen määrän vuoksi?

– Okei.

Kuka sen päätti?

– Minä.

Jacobsson on Jollyroomin johtoryhmän jäsen. Linkedin-profiilissaan hän kuvailee itseään mieheksi, ”joka kantaa mielellään vastuuta, ei kieltäydy haasteista ja yrittää nähdä vastoinkäymiset kehittymismahdollisuuksina”.

Suosittelijansa mukaan Jacobsson on henkilö, joka suosii ”pitkäkestoisia liikesuhteita, joissa kumpikin osapuoli on voittaja”.

Jollyroom kertoo kotisivuillaan omaavansa markkinoiden laajimman valikoiman lastentarvikkeita, ”...asiointi on helppoa ja nopeaa ja hintamme ovat aina edulliset”.

Tapauksesta uutisoi ensin Iltalehti.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001229580.html
 

Yhteistyössä