Iso verkkokauppa munasi – vaatii nyt turhaan rahaa takaisin: suomalaisetkin hyötyivät yli 90 prosentin alesta
Suuri lastentarvikkeiden verkkokauppa Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tavaraa vahingossa liian halvalla. (KUVA: jollyroom.fi)
Julkaistu: 29.7. 13:28
”He tiesivät, että hinnat eivät olleet oikein ja ottivat siitä hyötyä.”
Pohjoismaiden suurin lastentarvikkeiden verkkokauppa, ruotsalainen Jollyroom, on pettynyt osaan omista asiakkaistaan.
Jollyroomin mielestä nämä ovat käyttäneet yhtiötä hyväkseen. Joukossa on myös suomalaisia.
– Heidän olisi pitänyt tietää, että meillä oli hinnoittelussa virhe. Jotkut selvästi tiesivätkin ja käyttivät sitä hyväkseen, suree johtaja
Mattias Jacobsson Jollyroomista.
Jollyroom myi juhannuksen aikoihin tavaraa vahingossa liian halvalla.
Nyt se on useita viikkoja myöhemmin lähestynyt sähköpostitse asiakkaita ja vaatii heitä joko palauttamaan ostamansa tavarat, vaikka käytettyinäkin, tai maksavan ”väärän hinnan” ja Jollyroomin antaman uuden hinnan välisen erotuksen.
Ei tarvitse, neuvoo Suomen Kuluttajavirasto.
– Lähtökohtaisesti asiakkaan ei tarvitse maksaa yrityksen tekemästä virheestä, kerrotaan Kuluttajavirastosta.
Tavarat toimitettiin asiakkaille ripeästi, kuten Jollyroomilla on tapana.
– Meniköhän siihen neljä päivää, muistelee yksi palautuskirjeen saaneista suomalaisista asiakkaista.
– En ole vielä reagoinut. Ärsyttää koko tilanne ja ylimääräinen vaiva, vaikka palautuskulut onkin luvattu maksaa ja joku voucheri.
Asiakas kertoo ostaneensa lapselleen ulkoilupukuja kolmea seuraavaa kokoa.
– Ne maksoivat kympistä kahteen kymppiin ja listahinta oli joku satanen.
Asiakas kiinnitti huomiota hinnan poikkeukselliseen halpuuteen.
– Toisaalta siellä on yleensäkin hyviä tarjouksia ja ajattelin, että jos siinä joku vahinko on, niin sitten ne eivät lähetä tavaroita.
– Harrastamme kyllä dynaamista hinnoittelua, mutta emme kampanjoiden aikana, tämä oli normaali kesäkampanja, Jacobsson kertoo.
Jacobssonin mukaan asiakkaiden olisi pitänyt ymmärtää, ettei Jollyroom oikeasti myy mitään yli 90 prosentin alennuksella.
– Siellä oli esimerkiksi tuote, jonka hinnan piti olla 199 euroa ja tarjous oli 1,99 euroa.
Alennukset jäivät kuitenkin kaikki alle 100 prosentin?
– Totta kai, muutenhan meidän olisi pitänyt maksaa asiakkaille.
– Mutta koska hinnat selvästi eivät olleet oikeita, meidän mielestä asiakkaiden olisi pitänyt ymmärtää, että niissä on jotain vikaa. Ei tavaraa voi löytää niin halvalla. He tiesivät, että hinnat eivät olleet oikein ja ottivat siitä hyötyä.
– Suurin osa tiesi, Jacobsson uskoo.
– Me teimme virheen ja nyt me autamme asiakkaita palauttamaan tavarat, maksamme kulut. Tai vaihtoehto kaksi, he maksavat hintojen erotuksen.
Mitä teette käytetyillä vaatteilla ja tavaroilla, jos saatte niitä takaisin?
– En tiedä. Täytyy katsoa, kuinka käytettyjä ne ovat.
Miksi haluatte tavarat takaisin, vaikka siitä seuraa luultavasti huonoa julkisuutta?
– Raha ei ole tässä suurin ongelma, vaan se, että asioiden täytyy mennä oikein. Jos me teemme jotain väärin, me oikaisemme sen. Nyt ensimmäinen virhe oli meidän, mutta jotkut selvästi käyttivät sitä hyväkseen.
– Olemme bisneksessä ja meidän täytyy maksaa palkkoja, emme me voi myydä alle omien ostokustannusten.
Eikä huono julkisuus ole huonoa bisnestä?
– Totta kai, mutta lupaamme asiakkaille, että he saavat ostaa tavaran meidän maksamallamme hinnalle. Se on tosi hyvä diili, jonka annamme heille.
Kuinka monesta asiakkaasta tässä on kyse.
– Kolmekymmentä, enintään. No big deal.
Yllättävää, että käynnistätte tällaisen operaation noin pienen määrän vuoksi?
– Okei.
Kuka sen päätti?
– Minä.
Jacobsson on Jollyroomin johtoryhmän jäsen. Linkedin-profiilissaan hän kuvailee itseään mieheksi, ”joka kantaa mielellään vastuuta, ei kieltäydy haasteista ja yrittää nähdä vastoinkäymiset kehittymismahdollisuuksina”.
Suosittelijansa mukaan Jacobsson on henkilö, joka suosii ”pitkäkestoisia liikesuhteita, joissa kumpikin osapuoli on voittaja”.
Jollyroom kertoo kotisivuillaan omaavansa markkinoiden laajimman valikoiman lastentarvikkeita, ”...asiointi on helppoa ja nopeaa ja hintamme ovat aina edulliset”.
Tapauksesta uutisoi ensin
Iltalehti.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001229580.html