Jos miehesi kuljettaisi lasta ilman turvaistuinta....

  • Viestiketjun aloittaja "Katjuska"
  • Ensimmäinen viesti
"Katjuska"
Miten reagoisit? Kuulin juuri että mies kuljettanut alle kouluikäistä lastamme ilman istuinta useamman kerran ja olen valmis ittamaan lapsen ja häipymään. Ei lapsen turvallisuutta voi riskeerata.
 
dddd
Me 70-luvun lapset istuttiin koko lapsuutemme autoissa ilman turvavöitä ja turvaistuimia ja tupakkaakin isä poltti samassa autossa huoletta.

En minä siis tuon takia eroa ottaisi. Etkä edes hyötyisi siitä mitään, koska isällä ollessaan hän voi edelleen kuljettaa lasta tuohon tapaan ja tehdä vielä kaikkea muutakin älytöntä, kun et ole takapiruna vahtimassa.
 
Meillä mies tekee tuota aina kun en ole vahtimassa, lapsi 5v. Lisäksi kuljettaa lasta etupenkillä.
Vituttaa oikeasti niin ettei veri kierrä.
Olemme eroamassa, ja tiedän että sen jälkeen ei todellakaan käytä turvaistuinta. Turvavyötä käyttää kyllä.
 
viera.s
Riippuisi vähän miksi ja millaisia matkoja. Jos asialle olisi joku järkevä syy, siis ettei turvaistuinta ole jostain syystä ollut saatavilla siinä tilanteessa ja autossa, jossa lasta on kuljetettu, asia aiheuttaisi vaan lievää paheksuntaa, jonkinlaisessa pakkotilanteessa (joita nyt tuskin toki useita voi sattua) ei sitäkään. Eli siis jos olisi ihan laillinen juttu sentään ollut. Jos taas muuten vaan on annettu lapsen matkustaa ilman turvaistuinta, joka on ollut vieressä käyttämättömänä, saisi mies kuulla kunniansa. Eroa en sentään harkitsisi.

Tästä tuli muuten mieleeni yksi oma syntini. Nimittäin kerran kun hain lapseni ja tämän eskari-ikäisen n. 130 cm pitkän kaverin äitinsä kanssa sovitusti päiväkodista, kuljetin tätä lasta ilman turvaistuinta kilometrin matkan kotiimme. En ajatellut, että olisi niin paha juttu. Ei se ainakaan laitonta ole, kun lapsi on yli 3-vuotias, kuljetustarve satunnainen ja matka lyhyt. Minun oli siis kyllä alun perin tarkoitus hakea lapset kävellen, mutta tuli niin kiire, etten ehtinyt. Seuraavaksi mietin, pitäisikö auto jättää päiväkodin pihaan, mutta päädyin sitten kuitenkin ajamaan lasten kanssa kotiin. Tästä aloituksesta päätellen saattaisi siis jollekin olla vähintään peruste kieltää kaverin kyläilyt?

Miten muuten sitten harrastuskuskaukset sun muut, jos niihin järjestetään kimppakyytejä, tinkivätkö vanhemmat yleensä turvaistuinvaatimuksista? Minun lapseni on jo 5-vuotiaana 125 cm pitkä, joten ylittäneekin viimeistään ekaluokalla turvarajan, eikä kimppakyydit todennäköisesti ennen kouluikää ole ajankohtaisia. Mutta lyhyemmät lapset voi olla 10-11-vuotiainakin alle 135 cm pitkiä.

Ja siis laki tosiaan sallii 3 vuotta täyttäneiden kuljetukset auton takapenkillä turvavöissä ilman turvalaitetta, jos kuljetustarve on satunnainen eikä siksi autossa ole riittävästi tai ollenkaan turvalaitteita.
 
Lisää
Ja tottakai ap olisi voinut jo aloituksessa kertoa onko lapsi 125 cm pitkä eskari, jolla kuitenkin se auton vyö menee suhteellisen hyvin rinnan kohdalta. Vaiko alle 100 cm pitkä taapero, kenellä vyö ei osu lähellekään rintakehää kuten sen pitäisi. Tämä lisätieto voisi vähän selventää teidän tilannetta.
 
viera.s
Tietääkö muuten joku, miten turvavyö kuuluu laittaa, jos syystä tai toisesta kuljettaa lasta ilman turvaistuinta/koroketta? Kun itse olin lapsi, turvavyön yläremmi laitettiin kainalon alta. Minulla ei siis koskaan istuinta ollut, ne olivat vielä 80-luvulla harvinaisia. Mutta onko kainalon alta laittaminen jotenkin huono, pitäisikö sen vyön kuitenkin olla ihan normaalisti, vaikka sitten vielä 130-140 cm lapsellakin menee vähän väärään kohtaan?

On meidänkin lasta jo kerran kuljetettu ilman istuinta/koroketta. Isovanhemmat meidän siunauksellamme kuljetti häntä autossaan lyhyen matkan, kun olin unohtanut jättää sinne turvaistuimen. Lapsi siis 5-vuotias ja n. 125 cm pitkä. Olivat kuulemma laittaneet tyynyn pepun alle, niin turvavyö osui oikeaan kohtaan.
 
no hui
Jos mieheni kuljettaisi autoa jonka kyydissä olisi kuka tahansa ilman asianmukaisia turvavarusteita niin hommaisin miehen samantien lääkärille. Olisi nimittäin melkoisen pahasti vinksahtanut ja pakkohoidon tarpeessa; minun mieheni ei todellakaan pelleile kenenkään turvallisuudella normaaliolotilassaan.
 
vieras,.
Tietääkö muuten joku, miten turvavyö kuuluu laittaa, jos syystä tai toisesta kuljettaa lasta ilman turvaistuinta/koroketta? Kun itse olin lapsi, turvavyön yläremmi laitettiin kainalon alta. Minulla ei siis koskaan istuinta ollut, ne olivat vielä 80-luvulla harvinaisia. Mutta onko kainalon alta laittaminen jotenkin huono, pitäisikö sen vyön kuitenkin olla ihan normaalisti, vaikka sitten vielä 130-140 cm lapsellakin menee vähän väärään kohtaan?

.
Kainalon alta ei saa laittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"Mie"
Ei nyt eron paikka, mutta hermostuisin minäkin. Läheiseni olivat hiuskarvan päässä kuolemasta ja toinen vammautui loppuiäkseen vastaan tulleen auton vuoksi. En siis todellakaan tingi lasteni turvallisuudesta edes lyhyillä matkoilla, enkä ymmärrä ketkä niin uskaltavat tai haluavat tehdä.
 
Luulisin hänen seonneen ellei kyseessä olisi joku poikkeuksellinen pakkotilanne. Meillä on kummallekin ihan itsestäänselvää että lapset istuvat istuimissa niin kauan että ovat riittävän isoja. Eikä auto liiku metriäkään ennen kuin jokaisella on turvavyö kiinni.
 
vieras...
Ensimmäinen reaktio olisi hämmennys ja kysyisin miksi. Miehellä ei todellakaan ole tapana olla välinpitämätön tai huolimaton ja olemme yhtä mieltä turvaistuinten tarpeellisuudesta (ja mies on tässä tarkempi kuin minä, esim. mulle pitkän matkan bussi ilman istuinta on vaihtoehto jos ei parempia ole tarjolla). Juu ei meillä tuollaisista heti eropapereita kaiveta esille, sen verran on kunnioitusta ja luottoa.

Jos pienellä lapsella ei ole asianmukaista istuinta/koroketta, auton turvavyö laitetaan VAIN LANTIOLTA, eli se normaalisti rinnan yli kulkeva vyö laitetaan selän taakse. Kainaloiden alta kulkiessa tai kaulan päälle noustessa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
dadadaaa
Me 70-luvun lapset istuttiin koko lapsuutemme autoissa ilman turvavöitä ja turvaistuimia ja tupakkaakin isä poltti samassa autossa huoletta.

En minä siis tuon takia eroa ottaisi. Etkä edes hyötyisi siitä mitään, koska isällä ollessaan hän voi edelleen kuljettaa lasta tuohon tapaan ja tehdä vielä kaikkea muutakin älytöntä, kun et ole takapiruna vahtimassa.
Nii, ja edellä mainittujen syiden vuoksi teitä kuolikin liikenteessä pari sataa enempi. Ja olette tähän mennessä sairain sukupolvi. Ja astmadiagnooseistanne syytätte hometaloja, ja jatkatte itsekin röökin vetämistä posket lommollaa työpaikan taukokopeissa.
 
Hämmästyisin, koska meillä on kummassakin autossa turvaistuimet. En pidä pahana, jos joskus, jostakin pakottavasta syystä kuljettaisi lasta taajama- alueella ilman istuinta, jos sitä ei jostain syystä autossa olisi...
Mun mies on yleensä tarkempi kaikista turvallisuus jutuista kuin minä.
 
Ihmettelisin suuresti ja vaatisin hyvän selityksen. Sillä kun ei oo tapana toimia vastoin sääntöjä siinä mitä tulee autossa olijoiden turvallisuuteen. En sentäs veis lasta pois. Jos kyse ois ns.huvikseen tekemisestä, saisi kyllä semmosen saarnan ja vannotuksen ettei enää tee. Jos kyse ois pakosta niin asia eri.
 
Outlet harmaana
Miten muuten sitten harrastuskuskaukset sun muut, jos niihin järjestetään kimppakyytejä, tinkivätkö vanhemmat yleensä turvaistuinvaatimuksista? Minun lapseni on jo 5-vuotiaana 125 cm pitkä, joten ylittäneekin viimeistään ekaluokalla turvarajan, eikä kimppakyydit todennäköisesti ennen kouluikää ole ajankohtaisia. Mutta lyhyemmät lapset voi olla 10-11-vuotiainakin alle 135 cm pitkiä.

Ja siis laki tosiaan sallii 3 vuotta täyttäneiden kuljetukset auton takapenkillä turvavöissä ilman turvalaitetta, jos kuljetustarve on satunnainen eikä siksi autossa ole riittävästi tai ollenkaan turvalaitteita.
Miten määritellään satunnainen? kerran viikossa, kerran kuukaudessa, kerran päivässä? Minusta laissa ei ole tuollaista kohtaa paitsi takseja koskien, mutta voin toki olla väärässäkin.
Ikinä ei olla kimppakyydeissäkään tingitty lasten turvallisuudesta, aina on kaikille ollut vähintään korokkeet tai turvavyöistuimet. Jos jostain on pitänyt tinkiä, niin turvallisimmat vaihtoehdot on annettu vieraille lapsille ja oma on sitten istunut vaikka vaan korokkeella.
 

Yhteistyössä