Joulukuun Toivevauvat *HUHTIKUU*

Jee Sofi, pääset samalle päivälle mun kaa, olinkin jo ihan yksin siellä :LOL: Kyselit näköjään yli viikko sitten mun voinnista, ja tää mun hiljaisuuteni on tainnut puhua puolestaan! Pahoinvointi on ollut kolmannelta viikolta tähän päivään lähes jatkuvaa ja olen ollut täysin vuoteen omana sairaslomalla. Olen todella herkkä hajuille ja pelkkä jääkaapin avaaminen (jos yleensäkään jaksan sinne saakka pystyssä) saa mut kakomaan. Ruoan suhteen olen todella nirso, ja mun ruokavalio on kohta kuukauden ajan koostunut omenoista, luumuista, muroista ja hk:n valmishamppareista :D Mulla on täysi työ vastustella oksennusrefleksiä, mutta tähän saakka olen onnistunut. Joku tuossa aiemmin puhuikin siitä, kuinka keho "oppii" oksentamaan jos sen antaa tulla, joten ehkä parasta on että keskityn vain kunnolla siihen, että oksennus ei tule. Jos tuo oksentamiseen tottuminen pitää paikkaansa, niin voisikohan myös olla, että mä oikeasti olen tavallista parempi pidättelemään sitä? Mulla on nuoruudessani ollut useita masennuslääkkeitä joista olen saanut sivuoireina hurjia oksennuskohtauksia, ja mä olenkin elämästäni viettänyt varmaan lähemmäs puoli vuotta "oksennustautisessa" tilassa. Olen oppinut tosi hyvin kuuntelemaan kroppaani pahoinvoinnin aikana, joten sinällään tää olotila ei ole mitään uutta.

Stressaavinta tässä ehkä on se, että on täysin neljän seinän vankina. Tai pikemminkin sängyn, sillä jos voisin edes laittaa ruokaa tai siivoilla tai muuten vain puuhailla, menisi aika varmana paljon nopeammin. Miehen työpäivät tuntuvat aivan lopputtoman pitkiltä, kun mä vaan makaan yksin. Kirjat on olleet mun pelastus, sillä niitä voi lukea täysin makuulteen eikä silmissä vilise niin kuin telkkaria katsoessa. Sekin alkaa kumminkin jo vähitellen kyllästyttää, ja muutaman kerran olen ihan itkenyt tätä fiilistä ja haaveillut että voisi edes lähteä miehen kanssa kauppaan!

Nyt mulla on ollut yllättävän hyvä viikko, ja alan jo vihdoin toivoa, että tää ei olisi enää mikään yksittäinen parempi päivä, vaan että pahoinvointi alkaisi oikeasti helpottaa. Maanantaina käytiin miehen kanssa jopa leffassa (asutaan leffateatteria vastapäätä joten tiesin että heti voi lähteä takaisin kotiin jos ei enää jaksa) ja se menikin ihan hyvin. Jos vaikka kesän alkaessa pääsisi vihdoin nauttimaan raskaudesta? :D

Sori täys omanapailu, tarve purkaa näitä juttuja on vaan ihan valtaisa!

Mosmos 7+3
 
Hei, te jotka ootte käyny aikaisessa ultrassa, kävittekö ihan yksityisellä? Jos kävitte, mitä maksoi? Ite haluaisin niin kovaa mennä, mutta ei vaan malta jos se ihan hirveen hintanen on. Itellä neuvola vasta 14.5. ja ultrasta ei sitte vielä tietoo, huh tätä odottelua.. Niin ja vielä sellanen kysymys että maksaako se neuvola jotain tai sitten ne siihen kuuluvat ultrat? :)


Miwwi ja muru 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Miwwi, tuonne johonkin aiemmin tästä kirjoitin mutta siis edellisessä keskenmenoon päättyneessä raskaudessa kävin Mehiläisessä varhaisultrassa ja maksoi 130e joista olisi saanut n. 40e kela -korvausta jos olisi ollut Kela -kortti tallessa...

Tänään olen menossa Terveystalolle, sen hintaa en tosiaan vielä tiedä, voin tulla raportoimaan kun sieltä pääsen.
 
Je
Osanotot ja jaksamista surullisia uutisia saaneille :hug:

Tuosta kertomisesta: Emme miehen kanssa millään jaksaneet pitää uutista itsellämme heti plussatestin jälkeen, vaan kerrottiin sekä tuleville isovanhemmille, että läheisimmille ystäville :) Olemme heille kertoneet hoitojenkin aikana aina, että onko onnistunut vai ei, joten he osaavat jo kysyä. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että jaettu ilo tuplaantuu ja jaettu suru puolittuu.

Meillä jännitys jatkuu, kävin aamulla hcg-arvon mittauksessa, mutta saan tuloksen vasta huomennsa koska Tyksissä on lapsettomuuspolin soittoaika vain puoli tuntia ja tulos ei ollut ehtinyt valmistua siihen mennessä.

Oman mielenrauhani varmistamiseksi tein eilen kuitenkin kaksi raskaustestiä ja viiva oli vahvistunut viime viikosta oikein huomattavasti ja samoin digitestiin tuli 2-3 kun viime torstaina oli vielä 1-2. Ihan positiivisin mielin ja luottavaisena mennään eteenpäin =) on sellanen olo et oon raskaana ja se antaa varmuutta.

Oireita täällä on järjetön palelu iltaisin ja keskellä päivää silloin tällöin. Posket punottaa normaalista poiketen ja pissalla saa juosta melkein kerran tunnissa. Kyllä tämä sitä on :heart:

Mulla on ultra varattuna 3.5. ja ajattelin neuvolaa varata huomenissa. Ultra-aika mullakin noin ajoissa koska inssistä alkunsa saanut tämä meidän pipana.

Je ja pipana 5+1
 
Tulin kurkkimaan, tein plussatestin tänään :) Yllärikolmonen taitaa olla kyydissä. Jos kaikki menee hyvin, tämä paketti aukeaa lasketun ajan mukaan 24.12., mutta luulen kyllä että menee yli kuten sisaruksensakin. Vatsaa nippailee hyvällä tavalla :)
 
Heippa kanssasisaret :)
varovaisesti tänne teidän joukkoonne ilmottautuisin..
Ensimmäinen lapsi pitkän yrityksen jälkeen meille olisi nyt TOIVOTTAVASTI tuloillaan :) :heart: laskettuaika näillänäkymin 24.12 eli maailman paras joululahja :heart:
itse olen 23v ja mies 32v, Lappeenrannassa asustellaan koiruuden kanssa.

Vuosi sitten maaliskuussa oli keskenmeno rv 11+ joten toivotaan että tämä pieni pääsisi syliin asti! :)

Soittelin juuri aikaa neuvolaan ja se ois 11.5. mitenhän sitä malttaa sinne saakka...?! :D sieltä sitten laitetaan mulle lähetettä tonne keskussairaalan äippäpolille, missä käyn varmasti suht tiuhaan diabeteksen takia! siellä siis myös tulen sitten aikanaan synnyttämään :)

Kovasti haluaisin käydä varhaisultrassa jos vaan rahatilanne sallii :) niin kovasti edellinen km kummittelee, että haluaa tietää kaiken olevan kunnossa :)

Laskettuaikahan voi toki vielä muuttua, mutta näillä mennään nyt :)

-YP & Hupu 4+3
 
  • Tykkää
Reactions: Anni-Ilona
Uskaltaiskos mukaan? Mulla on toinen raskaus ja viime viikolla plussasin vahvasti. Tänään olis 5+0. Jännittää tosi paljon, että meneekö kaikki hyvin. Toisaalta onneksi se pelko ei koko ajan pyöri mielessä, mutta en uskalla vielä kunnolla ajatella sitä, että meille tulis toinen vauva. Esikko on nyt 1v 3kk, joten vajaa vuosi tulis heille ikäeroa.

Mä oon hoitovapaalla, mutta mietin pitäiskö mennä syksyllä vielä hetkeksi töihin.

Meillä on eka neuvola 7.5 ja samana päivänä myös yksityisellä varhaisultra (ultra siis ennen neuvolaa). Tuolloin pitäis olla 7+4, mutta miten ihmeessä jaksan odottaa sinne asti? Me käydään ultrassa yksityisessä neuvolassa, jossa kätilö tekee ultran, joten se maksaa vain 50 euroa.

Me kerrotaan vasta myöhemmin tuleville isovanhemmille. Ja kavereillekin sitten joskus, riippuu vähän tuleeko ilmi jotenkin jossain vaiheessa, kuten esikoisen kohdalla. Oltiin silloin rv 6 aikaan kavereiden kanssa reissussa, joten ei pystyny valehteleekaan, kun oli aika paha pahoinvointi silloin.

Nyt oireina on ollu ennen olussaa arat ja täyteläiset rinnat, plussaamisen aikoihin aamupahoinvointi (nyt helpottanut), kylmä ja iltaväsymys sekä yhtenä päivänä kovia repäisykipuja.

20.12 Kaapo80 32 v. toinen OYS
 
Viimeksi muokattu:
Laskin kunnolla paprulle mun kuukautisten ekasta päivästä tähän päivään niin tänään poksuis rv 6 :) mutta en oikeen tiedä miten sitä nyt laskisi, kun netissä laitoin laskuriin kuukautisten ensimmäisen päivän ja että kuukautis kierto olisi se 30 niin se taas sanoi että olisi menossa 5+6, ei oikeen tiedä mitä tässä nyt sitten käyttäisin :D ja kun mulla on edellisen kuukautisten kiertoväli ollut 36päivää :D eli toi 5+5 olis vähän siitä väliltä :D
 
Pahoittelut kieloirmeli ja strawberry huonoista uutisista. Tiedän keskenmenon kolmekertaa peräkkäin kokeneena tuon tunteen liiankin hyvin. Älkää menettäkö uskoa tulevaan.

Minulla jännityksen päivä oli tänään. Ultra näytti pikku toverin oikeassa paikassa ja erittäin vahva sykekin löytyi minun suureksi hämmästyksekseni. Kolmeen vuoteen ei ultrasta ole tullut kuin huonoja uutisia, joten eipä tätä vielä ole pystynyt oikein sisäistämään. No näin on nyt asiat tällä hetkellä ja katsotaan jatkuuko ilo loppuun asti. Toivottavasti tällä kertaa onnistuisi!

Huono olo on massiivista, eikä tähän auta mikään. Laatta lentää oksentamattomuus päätöksestäni huolimatta joka päivä. Välillä tuntuu että ei jaksa enää tätä oloa!

Valittamiseksi meni, mutta siitä huolimatta tervetuloa kaikille uusille plussanneille!
 
Miwwi meillä maksaa varhaisultra 118e oma vastuu. Toi hinta on niin, että erikoislääkäri tekee tutkimuksen, mutta just ajan varaaja kysy et haluunko et kätilö tekee, se on kai vähän halvempi sillo. Niillä on yksityisel semmonen tapa, et kätilö katsoo ja jos olis jotain mitä aiheuttas lisäkysymyksiä, niin sitten lääkäri tarkastaa vielä asian.
 
Täällä tilailtu tänään ekaa neuvola-aikaa ja se oliskin heti vapun jälkeen. Neuvolan laskurin mukaan laskettu-aika olis 9.12 jonka vois vaikka tuonne listalle päivitellä :) Jännä kyllä taas alotella tuo neuvolaurakka neljän vuoden tauon jälkeen, mutta ihan kivaa vaikka tää raskaus aika ylläri onkin.

Jabadaba77 6+4
 
Eli just kuulin et se maksaa sen n. 70 e. Kun sain keskenmenon joulukuussa, ja varhaisultra vaihtui km:n jälkeiseen ultraukseen, niin se käynti makso yksityisel 128e, kun erikoislääkäri katto kaikki munasarjat, vatsaontelot ja kaikki, että sain mielen rauhan ettei mitään oo jääny ja katto se munarakkuloiden tilanteenkin.
 
On tää väsymys ihan hirveetä..aamulla nukahdin nuorimman kans 2 tunniksi sohvalle ja nyt sitte taas nukahdin 2 tunniksi ja silti väsyttää,mut sitte kuiteski saa unenpäästä kii yöllä johkin 1-3 aikaa vaikka ois kuinka väsy tahansa |O
 
Joo eipä siellä ultrassa oikeen mitään näkyny. Vähän sama tilanne kuin Ikuisella kuumeilijalla eli ruskuaispussi ja sikiökaiku, mutta ei ainakaan näille viikoille tarpeeksi...sain myös kontrolliajan 2 viikon päähän, miten ihmeessä muka sinne asti jaksais odottaa. Joka tapauksessa kyllä nyt jo aika luovuttanut olen että mut voi poistaa listalta. Jos nyt joku maailman 8.s ihme sattuis ja tästä vielä jotain kehittyis niin tuun sitten ilmoittelemaan.

Ihme että en edes ole surullinen, v*tuttaa lähinnä.

Tsemppiä muille ja onnea tulevaan!
 
Heip, Rödluvan ja mame31 olivat ainakin muistaneet mua :)

Tänä aamuna vielä "raskaana 1-2". Eli kyllä se on ohi sitten. Purin testin ja oli ihan hailu viiva. 5+0 ois tänään, eli eipä kai se enää tuosta...

Ikuinenkuumeilija voihan olla, etten raskaana ollutkaan, vaan hormoonit ovat edellisestä raskaudesta. Sehän olis oikeestaan aika armollista. Luulen kuitenkin olleeni raskaana, koska testi tummui asteittain n. dpo 12-15 ja parina päivänä oli alkavaa pahoinvointia. Jos olis vanhaa raskautta, niin olis varmaan viivat vaalentunut? TOSIN voipi olla kohtalon ivaa, kun oli eri testejä käytössä. Ehkä hormonitaso on ollut about sama koko ajan ja eri testit vaan näyttää eri viivaa, sattumalta tuossa järjestyksessä...?

No, odottelen, että menkat alkaa. Mutta jos ei ala, niin ens viikolla meen gynelle sitten. Mäkin olen ajatellut, että jos on ihan alussa, niin tulee kyllä itse poies...
 
Voi ei Wera_ :( Jaksamista sinne!

Nää muiden huonot uutiset ultrassa saa mut ihan kauheesti pelkäämään omaa ultraa. Eka ultra siis jo huomenna. Siellä pitäis näillä päivillä näkyä raskauspussi ja ruskuaispussi sekä hyvällä tuurilla jo sikiötäkin vähän. Sydämen sykettä ei tuskin vielä näy. Lähinnä lähden sinne selvittämään, että raskaus on oikeassa paikassa, mut olishan se stressaavaa jos siellä ei näkyis esim. tuota ruskuaispussia ollenkaan. Huh, en varmana saa ensi yönä nukuttua. Edellinen kokemus varhaisultrasta kun oli kaikkea muuta kuin mukava.

Nezzie 5+1
 
Jenksulalle onnittelut tupla-uutisista! En nyt vielä oo kerenny koko ketjua pläräillä läpi, mut saitko siis eilen tietää että tuplat ois tulossa? :)
Juu eilen Tai siis tuollon 17 päivä. Tiedossahan oli mahdollisuus kaksosiin kun tehtiin kahden alkion siirto. Mutta oma olo oli kyllä niiiiiin ei raskaana ja oltiin menossa kuulemaan huonoja uutisia. Aikamoinen pommi siellä sit ilmoille heitettiin ja sitä tässä vieläkin sulattelen :D :heart:
 
Mulla olis taas yks kysymys, saako raskaana värjätä hiuksia? Kampaajalla? :) Itse olisin värjännyt toki ennen raskautta, mutta en sitten ehtinyt ja en todellakaan muuten värjäis, mutta siitä kun on 6kk kun olen viimeksi värjännyt, eli tosi kiva tyvikasvu on.. :) Ja kun neuvola vasta 3 viikon päästä on niin ei voi oikeen kysyä tästä asiasta, enkä soittaakaan viitsi, mutta jos joku teistä on tästä asiasta kysynyt. :)


Miwwi ja muru 6+1
 
Nyt pari päivää täysin taustailtu.. :) Koko ajan oon lukenu teiän kuulumisia.

Onpa tullut ihania plussauutisia paljon!! :) Onnea uusille :heart:
Ja surullisiakin uutisiakin on tullut, pahoittelut kieloirmeli :hug: , Wera_ :hug: Voimia!!
ikuinenkuumeilija :hug: Mut eikö vielä ole toivoa, vaikka vähän onkin. Raskasta se odottelu :( Todella paljon voimia, en ihmettele että yöunet menee, kun kaikkea miettii. Toivotaan parasta! :heart:

Ihania ultrakuulumisiakin näköjään!! :heart: Onnea Jenskula tuplasti onnea, ihana uutinen!!! sofi12 onnea myös ihanista ultrauutisista!! :heart:

mosmos Voimia tohon oloon!! :( Toivottavasti alkais pian helpottaa!!! Vaikea nauttia odotuksesta kun olo niin kauhea :/

Miwwi kyselit ultran hintaa, mä ainakin kun kävin viime perjantaina diacorilla niin maksettavaksi jäi 114e. :p Aika hintavaa mutta halvempaa en tahtonut löytää. :/
Ja hiusten värjäyksestä, kyllä mä ainakin olen värjännyt odotusaikana, mutta aika harvoin. Tai siis toista odottaessa mulla oli punainen hiusväri päässä joka normaalisti haalistuu tosi nopeaan niin kesti monta kuukautta!! Jotenkin hiukset imaisi värin oikeen kunnolla odottaessa :D Oli ihanaa ja hiukset oli tosi eloisat muutenkin, mut kylhän se muuttui sit kun synnytti :D

Ja omaa napaa, mä varmaan ylireagoin siihen ruskeahkoon vuotoon, siis sitä tuli pariin otteeseen pyyhkiessä, niin säikähdin. :p Sen jälkeen ei oo ollut mitään vuodon tapaista, tai pyyhkiessäkään edes tullut... :)
Ja olo sen kun pahenee, pahoinvointi sen kun vaan pahenee.. Nyt on jopa yöaikaan pahoinvointia, saatan yöllä herätä siihen että on TODELLA huono olo, tai sitten jos herään yöllä vessaan tms niin oksu olo nousee, ja se on kauheeta koittaa nukkua sen olon kanssa. :$ Käyn monesti juomassa mustikka mehukeittoa mutta on niin hiton makeeta että ei meinaa enää mennä alas... :( Mutta aamulla oon huomannut että aamupalan kanssa auttaa kun juo piimää. Se auttaa pahoinvointiin. :)
Ja rasittavaa kun päivät menee silmät ristissä, kun kahvin hajukin oksettaa aivan mielettömästi!! :( Mitä piristymisaineita te muut käytätte? :D Ois niin ihanaa olla välillä aamulla pirteä, ulkona olo piristää onneksi mutta nytpä noi säät ei oo ees niin suotuisat et tuolla kauaa jaksais oleilla ja meiän aamut tällä hetkellä niin hitaitakin :p
*valivalivali* Anteeksi kitinä ja valitus, mutta en voi missää oikeen kitistä tai julkisesti kärsiä kun tää odotus vielä aika salaisuus. Esim facebookissa tekisi mieli statuksissa vaan kitistä, mutta aika vaikeeta kun en halua kaikkien tietävän :D

Mikä teillä muilla auttanut pahoinvointiin?? Ihan tällaista galluppia laitan niin voi ihmiset sit kokeilla vinkkejä muiltakin :D Eli itsellä piimä auttaa, ja mehukeittokin vähän helpottaa mutta nyt sekin alkaa olla pois listalta kun niin makeeta, vadelmarahka (kotitekoinen) namiiiii, ihanan raikasta!!

TingaTanga & jokunen 7+1

Ei tarvii listoille lisäillä, taustailen vielä, katellaan sitten np ultran jälkeen :)
 
Miwwi Raskaana ei tietääkseni oo mitään kieltoa hiusten värjäykseen, ainakaa väripaketissa ei lue et ei raskaana oleville. Itse kuitenki edellises raskaudessa vähensin värjäyksiä huomattavasti ku onhan noi kuitenki kemiallisia aineita.. Itellä kans hirvee tyvikasvu mut ajattelin odottaa viel pari kuukautta et värjään vasta kesäks. Mulla on myös toinen ongelma johon saa sanoa mielipiteensä. Mulle käy naamarasvaks nimittäin yks ainoa voide nimittäin Bellavita ku on ihan törkeän kuiva iho mut purkissa lukee et sisältää A-vitamiinia. Oon kokeillu ihan kaikkia maailman apteekkivoiteita mut naama kuivaa iha korpuks, kuinkaha vaarallista mahtaa toi A vitamiini naamarasvamuodossa olla?
 
Vastaan vielä tohon et mikä on auttanu pahoinvointiin. Laitan banaanin tai viinirypäleitä illalla viereen et jos yöllä herään niin syön sen et saa mahaan täytettä. Pakkasesta kylmät mustikat ja mansikat menee mukavasti ja ruisleipä ja puuro maistuu. Oon kiitollinen et tunnen vetoa noihin suht terveellisiin ruokiin ku viimeraskaudessa teki mieli vaan jotain possumunkkeja. Kaupasta aijon ostaa viel kurkkua et jotain vihreetäkin sais mukaan. Luulen kuitenki et jossain vaiheessa parin viikon sisällä tulee paljon pahempi olo ja laatta lentää ja muistelisin että siihen ei auta ku itku ja valittaminen jos sekään. Viimeraskaudessa ananakset meni pahimmassaki vaiheessa mut ei ne mitään auttanu pahaan oloon. Ostin silloin myös pahoinvointirannekkeet mut ei mulle tehonneet. Oletteko ostaneet apteekista mitään raskausvitamiineja? Minkä hintasia ne on ja voiks ne auttaa pahoinvointiin?
 
  • Tykkää
Reactions: Seerumia
kurre Itseäni kyllä jäi todellä mietityttään tämä! :confused: Jos värjäisin niin varmaan riittäisi se yksi kerta. :)


Ja sitten mietityttää meikkaus, itse en vois todellakaan olla ilman meikkiä, naama kukkii sen verran paljon, että järkyttäisin varmaan kaikkia vastaantulevat, onko teillä jotain hyviä meikkivoiteita mitä käytätte ja olis suositeltavaa? :) ja naamarasva!!!! Siitäkään oo kyllä mitään hajua mitä vois/sais käyttää. :S Huh, on täälä pulmia :D
 

Yhteistyössä