Joulukuun Toivevauvat *HUHTIKUU*

Varhaisultrasta...

En missään nimessä halua "tuomita/mollata/muuta negatiivista ajatusta" niille, ketkä sinne menevät. Ymmärrän erittäin hyvin, jos on ollut ongelmia ja vaikeuksia raskauksissa/raskaaksi tulossa, niin se on varmasti todella tärkeä mielenrauhanantaja ja ei sillä, oisihan se mukavaa nähdä tässäkin vaiheessa uusi elämänalku!

Päätin nyt kuitenkin kommentoida tuota varhaisultraa, kun olen tässä ryhmässä ollut vähän yllättynyt siitä miten moni menee sinne (tai sitten olen vähän sekaisin nimistä..). En itse ole koskaan käynyt niissä, eikä kaveri/ystäväpiiristäni ole tietääkseni kukaan käynyt. Tosiaan mielellään sinne menisin, mutta kun on ollut tähän asti ihan suht normi raskaudet, niin ei silleen ole syytä/tarvetta, vaikka ainahan raskaus on oma juttunsa...

Nyt kyllä laittaisin itse sen rahan mieluummin vaikka esikoisen uuteen välikausihaalariin... Tosiaan ihan hyvällä tuon vaan tätä näkökulmaa esille, kun tuli mieleen, että jos joku odottaa esikoista, niin ettei tule sellaista "pakollinen juttu" fiilistä... Esim. jos on rahasta tiukkaa, niin kannattaako vaikka satsata myöhemmin 4d kuviin? Ne olis aika makeet! :)

Toivottavasti kukaan ei pahoittanut tästä mieltä!
 
kattikati en ainakaan minä pahastunut :) jokaisella oikeus mielipiteisiinsä!
Jos hinta olisi ollut sadan euron luokkaa, olisin harkinnut uudemman kerran sinne menemistä.. mutta kun noin edullisesti pääsee niin kyllä sinne menen :)
Viimeksi oli niin kova kolaus silloin rv11+ saada tietää tuulimunasta kun luuli että kohta mennään jo turvallisilla viikoilla.. siksi haluan ja toivon näkeväni tälläkertaa pienen jumpsutuksen siellä :)
Toivon että myös 4D kuvia päästään ihailemaan aikanaan..
Mutta kuten sanoin, jokaisella oikeus mielipiteeseensä..!
 
Kattikati: en usko että kukaan pahastui :) se on totta, että jos on normiraskaus niin ei se oo mitenkään pakollinen ja itse aion mennä oikeestaa ihan vaan siitä syystä, että monet kaverini ovat saaneet siellä jo tietää ettei sydän lyökkään :( jos jotain sellaista tapahtuisi minulle, haluaisin tietää siitä mahdollisimman ajoissa, ja varhaisultrassa jos/kun todetaan että kaikki on hyvin, on kuitenkin enää hyvin pieni todennäköisyys sen jälkeen että raskaus keskeytyy. En menisi jos olisi rahakysymys, mutta onneksi ei tällä hetkellä ole.

Lenkiltä tulin just ja vaikka liikun aika paljon ja monipuolisesti niin nyt jo alkaa huomata miten helposti hengästyy! tai sitte osaltaan vaikuttaa jo siitepölyt, tiedä häntä... :)
 
Mä oon kyllä tuon varhaisultran kannalla. Viime raskaudessa vieläpä maksoin siitä yli satasen. On sellainen hermoilija, etten mitenkään pystyis odottaa sitä np-ultraa. Ja niinhän se sielä sitten rv. 7 selvis, että alkio oli ihan liian pieni viikkoihin nähden vaikka sydän sykkikin...siitä viikon päästä sykettä ei enää näkynyt:( Mun mielestä varhaisultran olis hyvä olla kunnan tarjoamana kaikille. Monilta kohtutulehduksilta (kuollut sikiö viikkoja kohdussa herkästi tämmöisen aiheuttaa) ja kohdunulkoisen aiheuttamilta munanjohdinten repeämisiltä vältyttäisiin. Ja lisäks raskaanaolevat naiset voisivat ottaa rennommin kun tietäisivät, että kaikki on hyvin. Vaikka olen opiskelija päätoimisesti niin kaivan ne rahat vaikka mistä noihin ultriin. Onneksi nyt löysin tuon todella halvan gynen, jonka luona käyminen ei paljon lompakkoa pakota.

Mikäs siinä jos pystyy olemaan hermoilematta raskauden kanssa, mutta itse en pysty. Niin kauan tästä oon haaveillut ja aina pelännyt, että entäs jos en koskaan sitä omaa pikkuista saakaan syystä tai toisesta. Kyllä ne rahat voisi johonkin turhempaankin laittaa :)
 
mä ite kävin edellises raskaudes rv6+2 ja nyt kävin kans 7+5 siks edellises koska 3vuotta yritystä takana ja hermoilin että olinko oikeesti vai en ja nyt neuvolatäti laitto mut että varmistettaan jatkotoiminpiteet mun Anti-E:n takia.. mut mä oon käyny meidän ehkäsyneuvolan lääkärin luona jolla on ultralaite eli ei maksa mitään..
 
Huhuu kuinka moni on linjoilla nyt?? tai no sovitaanko niin että kaikki jotka haluaa siihen ryhmään ovat huomenna 20.00 aikaa linjoilla facessa, joudun avaamaan ton ryhmän hetkeks julkiseks että saan kaikki kutsuttua ryhmään! laitan linkin tähän että ootte linjoilla ja pyydätte saada lupaa liittyä ryhmään tai sit odotettaan ton ryhmän kans kuukaus jos haluatte ja sit vasta avattaan se ryhmä hetkelliseks julkiseks että kaikki pääsevät mukaan ja sit suljettaan salaiseksi se???
 
Toinen vaihtoehto on että pyydätte mua teidän kaveriks ja saan kutsuttua teidät ryhmään?? voin tietty tehdä ns toisen profiilin niin että se on vaan ton joulumasujen profiili?? tai jotain mä viel tutkin asiaa
 
Minsku pakko oli kommentoida sen verran, että kaikissa muissa pinoissa Facebook ryhmät on perustettu niin, että ryhmän ylläpitäjä lisää kaveriksi kaikki, jotka haluavat facebook ryhmään. Kavereista voi poistaa vaikka sen jälkeen:) Alko vaan kuulostaa niin monimutkaselta tuo!:p
 
Huh, olipas tullut paljon tekstiä taas tänään :D

Katkaravuista tai niiden sopimattomuudesta raskaana oleville en ole koskaan kuullutkaan! Ei kyllä löydy esimerkiksi parin vuoden takaisesta, neuvolasta saadusta kieltolistasta. Aion kyllä syödä edelleen hyvällä omallatunnolla! Sushiakin ajattelin tehdä viikonloppuna, mutta käytän tuoreen kalan sijaan just katkarapuja, (purkki)tonnikalaa+majoneesia, japanilaista munakasta ja savutofua. Nam nam:popcorn:

Pointti varhaisultrasta oli ihan osuva. Itse kävin viime raskaudessa, kun edellinen oli päättynyt keskenmenoon, niin oli pakko saada mielenrauha. Valitettavasti se rauha ei kestänyt montaa päivää ultran jälkeen, vaan olisin halunnut mennä joka päivä tarkistamaan, että onko siellä edellen kaikki hyvin. Vasta, kun aloin tuntea vauvan liikkeet, alkoi raskaus tuntua edemmän todelta ja pystyin välillä vähän jopa relaamaan. Ymmärrän siis erittäin hyvin kaikkia, jotka sinne varhaisultraan haluavat mennä. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että säästän mieluummin ultrarahat vaikka esikoiselle ja yritän luottaa omaan kehooni ja tähän raskauteen. Tosin tässä on vielä piiitkä aika sinne 12 viikoille, että saas nähdä, pysynkö päätöksessäni loppuun saakka:LOL:

Omat oireet ovat kutakuinkin samaa rataa, vähän väsyttää, vähän pissattaa, vähän nälättää. Ja tänään alkoi myös tulla toisesta rinnasta maitoa! Olen lopettanut imettämisen melko vähän aikaa sitten (joulukuussa), mutta ei sieltä mitään ole tullut enää aikoihin.

(Ai niin. Mua ei ehkä kiinnosta toi Facen ryhmä, että juttelen mieluummin tämän kanavan kautta. Ainakin toistaiseksi.)

Ihanan aurinkoisia kevätpäiviä lisää toivoen,
kwaidan ja tyyppi 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Minsku pakko oli kommentoida sen verran, että kaikissa muissa pinoissa Facebook ryhmät on perustettu niin, että ryhmän ylläpitäjä lisää kaveriksi kaikki, jotka haluavat facebook ryhmään. Kavereista voi poistaa vaikka sen jälkeen:) Alko vaan kuulostaa niin monimutkaselta tuo!:p
joo no tos on toi mun profiili linkki pyydelkää kaveriks niin hyväksyn teidät ja sitä kautta ryhmään! tehdään niin sit..
 
Moi!

Täällä eilen tuli varattua eka neuvola-aika, joka olis 8.5. eli silloin täällä oltais jo kahdeksannella viikolla. :)

Lueskelin tuossa noita aiempia kirjoituksia, niin joku mainitsi ettei ekalla kerralla kuunneltu sydänääniä... Onko se siis tavallista? Olin jotenkin odottanut, että niitä ekalla kerralla kuunneltaisiin :heart: koska kyllähän jo esim. kahdeksannella viikolla pitäisi niiden kuulua..? Onks tää ihan tapaus/paikkakunta kohtaista? Voisko joku myös valottaa ensikertalaista: eli milloin yleensä on tapana saada toinen neuvola-aika? Onko se sitten siinä 12 vkon paikkeilla, jolloin on np -ultra?

HayLina mullekin puhelimessa neuvolan terkka laski mulle lasketuksi ajaksi päivän aikaisemmin, kuin mitä esim. kaikki netin laskurit antaa tulokseksi...

Täälläkin tällä hetkellä himottaa kaikki suolainen ruoka! :LOL:
 
Kirjottelin tuossa yks päivä vähäistenkin raskausoireiden katoamisesta.. Niin rupes kauhukuvat viliseen mielessä etenkin kun kaikkea netistä lueskelin (jota ei kannattais tehdä) että neuvolassa lupasivat ultrata ens viikon lopulla. No eihän mulla pää olisi sinne asti kestänyt joten tänään kävin yksityisellä ultrassa ja kaikki oli just niinkuin pitääkin <3
Halpa oli mielestäni käynti, 50e piti köyhtyä. Pieni raha mielenrauhasta :)

Siinä samalla siirtyi la 8.12 eli kasassa 7+4 aamullisen 8+0 sijaan :D
 
pepsimax yleensä niitä sydänääniä ei kuunnella ekalla käynnillä ettei tule hätä jos ne ei kuulukaan.. mutta varmasti jos pyytää, voivat koittaa.. näin ainakin mulla oli!
Toinen ultra muistaakseni rv10-12. Korjatkaa jos oon väärässä..! :)

silti onnellinen ihania ultrakuulumisia :heart:
 
Ei kai ne sydänäänet välttämättä vielä kuulu kuin joskus rv 12-14 varmasti. Joillakin saattaa kuulua jo aiemmin. Ultrassa sen sykkeen kyllä näkee jo aiemmin, mutta se sydän on vielä niin pikkuinen ettei sitä pysty kuulemaan. Mä tilasin keskenmenneessä raskaudessa kotidopplerin, jota en sitten ehtinyt kertaakaan vielä käyttämään. Toivottavasti tässä raskaudessa ehdin <3
 
Äh, kertokaa heti mistä noin edullisia ar-ultria löytää! Mäkin haluan! :D
Vaikka eipä sillä, musta on jotenkin kiva mennä meitä hoitaneelle lääkärille kun hän meidät ja me hänet jo tunnetaan niin olisi ehkä helpompi ottaa huonotkin uutiset vastaan siellä ja etenkin miettiä jatkoa. Ja taas toisaalta jos uutiset onkin hyviä niin musta on ihan kiva, että hän tavallaan näkee oman työnsä kantavan hedelmää. :)

Sydänäänistä:
Ei varmasti kukaan neukkari lähde kuuntelemaan alle 10 viikoilla, hyvä jos edes alle 12 tai 14. Se sydän on niiin pieni, ettei sen pauke kuulu dopplerille tai ainakin se on niin vaikea löytää ettei lopputuloksena todennäköisesti olisi kun hermoileva äiti. Multa kuunneltiin ekan kanssa rv 10+3 neuvolalääkärissä ja silloin kuului oikein kivasti, mutta mulla olis esim. istukka takaseinässä mikä selvisi myöhemmin. Jos istukka olisi ollut edessä niin hoh, tuskin olisi pihaustakaan kuulunut.

Kotidopplerin hankintaakin kannattaa miettiä, osaako sitä käyttää ns. kohtuudella vai rakentaako siitä itselleen lisästressin? Mä ainakin tiedän, että kuuntelisin joka välissä ja jos en joskus luonnollisesti löytäisi niitä niin paniikki olisi valmis. Palveleeko moinen sitten ketään? En usko. Mutta tietty jokainen tuntee itsensä parhaiten ja tietää onko hyvä moinen hankkia vai ei. :)
 
Kuinka voimakkaita pahoinvointeja teillä on? Itse heräsin keskellä yötä kun rupes oksettamaan ja tosi huono olo tuli, ja oli tosi vaikee nukahtaa takasi, kyllä se vähän säikäytti kun sydänkin tykytti kauheaa vauhtia ja päässäkin jomotti.. :(


miwwi ja muru 7+0
 
Tosta lärvikirjan ryhmästä, totta toisaalta että kivempi jutella täysin anonyymisti, mutta toisaalta, me ollaan lähes kaikki eripuolilta Suomea eikä tunneta toisiamme vaikka nimen näkisimmekin, niin ehkä se ei haittaa :) Itse ainakin voin ryhmään tulla!

Pahoinvointi voi vaihdella ihan pienestä kuvotuksesta järkyttävään oksentamiseen. Kaikkea siltä väliltä ja lähes kaikki on normaalia :) Tietysti jos oksentaa tosi rajusti, voi kuivuminen koputella ovella ja kannattaa tietysti sitten huolestua siitä.

Vähän asiasta kukkaruukkuun, selailin tossa aiemmin tota Syyskuun odottajien pinoa, siellä oli ihan tosi paljon tuplia tulossa!!! Onks täällä kellään mahollisuutta kaksosiin niinkun perimän puoleen tai jos on keinohedelmöitetty? Meillä on pieni mahdollisuus kaksosiin kun kummankin puolella niitä on.... :D
 
Varhaisultrasta Itselle se tarjos jonkin näkösen mielenrauhan esikoisen aikana ku en voinu uskoa niitä raskaustestejä todeks ja teki raskaudesta toden tuntuisen. Viimesiä rahoja en siihen laittais mut rahatilanne on sen verran vakaa et halutaan kokea se ilo et nähdään pieni sydämen syke. Jos olis johonki pidemmälle matkalle menossa niin sit kyl menisin ihan vaan siks että olis kauheeta huomata jossain vietnamissa et on kohdunulkoinen raskaus ym Vähänhän se tän päivänen ultra jännittää et jos ei ookaan kaikki kohdillaan niin en tiedä yhtään miten reagoisin ku ei oo elämässä pahemmin mitään menetyksiä joutunu kohtaamaan et vois olla aika rankka juttu. Ollaan ajateltu et ton ultran jälkeen ei salattais enempää tätä raskautta vaikka onhan siitä tullu jo nyt kerrottua joillekin..
 
Hirmu pitkä aika on siitä kun meikäläinen on viimeksi kirjoitellut tänne. Väsymys ja huono olo on vieneet musta voiton! :D Molemmat oireet nyt todellakin tuplasti pahemmat kun esikoisesta oli.

Ikuinen kuumeilija Aivan ihania ultauutisia!! Mahtavaa kuulla, että kaikki oli hyvin! :hug:

Täällä oli muillakin hyviä ultrakuulumisia, onnea kaikille! :)

Itsellä oli maanantaina eka neuvola-aika. Sama neuvola täti on nyt kun oli esikoista odottaessakin ja siinähän se aika meni jutellessa ja np-ultra ym. aikoja varatessa. Terkkakin sanoi, ettei nyt rupea kaikkea tietoa mulle alusta alkaen kertomaan kun varmaan on vielä tuoreessa muistissa :)

Joku täällä kyseli, että millon alkoi masu näkymään. Mulla tuli masu esiin esikoisesta vasta rv 23, silloinkaan ei varmaan vieraat vielä olisi tajunnut, että olen raskaana! :D
Sillon ekassa raskaudessa kerkesin jo sitä mahaa kaipailla, mutta loppujen lopuksi oli ihan kiva, että tulikin vähän myöhemmin, kyllä se kerkes siinä kuitenkin aika pitkään olla :) Eikä haittaa vaikka tästäkin tulis vähän myöhemmin, vaikka se masu on aivan ihana, niin on se välillä kyllä aika paljon tielläkin! :D

Musta toi fb-ryhmä on kiva ajatus! :) Mut onhan se sit niin, ettei kaikki kaverit nää kun siihen liityn? Ei viittis tätä tosiaan julkistaa ennen kun tietää, että kaikki on kunnossa..
 

Yhteistyössä