Joulukuun Toivevauvat *HUHTIKUU*

Huomenta ihanaiset! :)

Voi elämänkevät tätä yöllistäKIN vessassa ravaamista.. 8 aikaan aamulla heräsin hirveeseen yökötykseen ja jouduin jo harkitsemaan meenkp vessaan.. sain sit nukahdettua vielä hetkeks!
Kohta koitan juoda aamukahvia (mitä en oo viikkoon uskaltanu tehä) katotaan tuleeko huono olo.. :D

tulin siis näköjään vaan omanapailemaan, anteeksi!

YP & Hupu 5+3 :heart:
 
Heippa kaikille! Varovasti vasta lueskelen täällä tekstejä ja jännitän! Olen kahden lapsen äiti, ja kolmas plussattiin hiljattain -LA olisi 29.12. jos kaikki menee hyvin.
En vielä suuremmin osallistu, kun en tunne oloani niin "raskaaksi" ja pelkään jos se on merkki jostain, keskenmenoja on takana muutama.
Onnea kuitenkin kaikille odotukseen, käyn teideän juttuja täällä lukemassa ja osallistunkin varmasti enempi jos alkaa tulla kaikesta varmampi olo!
 
Onnea oranssikirahvi ja tervetuloa juttelemaan sitten kun siltä tuntuu :)

Tuosta FB-ryhmästä. Mähän liityin siihen ekana eikä se mulla oo missään näkynyt kavereille. Kuulun myös muihin vastaaviin suljettuihin ryhmiin. Ei niiden jutut tosiaan näy ryhmän ulkopuolisille, ei edes se että niihin olen liittynyt/kommentoinut.
 
Moi! Mä ilmoittaudun myös varovasti mukaan. Positiivinen testi tehty viime viikon lopulla ja asiaa sulateltu nyt jokunen päivä. Olo on edelleen epätodellinen. Mulla ei oo mitään oireita, vaikka hakemalla hakisin niitä, joten en minäkään itseäni yhtään "raskaaksi" tunne. Toisaalta eipä tässä päiviäkään ole vielä montaa kasassa. Laskurin mukaan laskettuaika ois 26.12., eli jos hyvin menee, ei tarvitse lähteä jouluksi anoppilaan. :D
 
Heipä hei! Olen nyt taustaillut jo jonkin verran ja päätin uskaltautua joukkoon. Minulla on kaksi lasta aiemmasta suhteesta ja nyt tulossa suurena yllätyksenä ensimmäinen yhteinen avomieheni kanssa. Ikää löytyy 24-vuotta, lapset 01/07 ja 09/08.
Raskaus tosiaan tuli suurena yllätyksenä ja ajatukset vieläkin aika sekaisin. Alunperin minulla todettiin kohtutulehdus alkukuusta johon söin vahvat antibiootit, mutta oireet jatkuivat ja lopulta tein positiivisen raskaustestin viime viikon maanantaina. Edellispäivänä kävin jälkitarkastuksessa eikä raskaudesta näkynyt merkkiäkään paitsi kohdun paksuuntunut limakalvo ja eilen kävin labrassa verikokeella ja tulos oli positiivinen.
Vähän pelottaa, että onko kaikki normaalisti, mutta tässä vaiheessa raskautta ei kuulemma vielä ultrassa usein mitään muuta voi näkyäkkään. Viimeiset kuukautiset oli 21.3 joten tänään on luultavasti 5+0. Äitiysneuvolaan pitäisi varata aikaa ja sitä kautta toivottavasti pääsen ar-ultraan tarkistamaan vielä että kaikki on niin kuin pitää. Raskaaksi tulin siis ehkäisystä huolimatta, joten seurantaa suosittelivat terveyskeskuksesta.

muoks. niin laskureiden mukaan la. 26.12
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa vaan uudet ja onnittelut plussista! :heart:

lanttu-anttua olenkin jo kuumeilu puolella onnitellut ja toivottanut tervetulleeksi tänne odotuspuolelle!

Ittuli siellä kaveri haluaa siis väkisin itsensä tähän maailmaan :) kaikella on tarkoituksensa..!
 
Pahoinvointi on mulla helpottanut jo ihan suunnattomasti. Mullahan huono olo alkoi jo rv 3, ja lähes kuukauden olin ihan vuoteen omana. Oksentanut en kertaakaan, mutta eipä se paljoa lohduttanut kun olo oli niin huono, ettei edes telkkaria jaksanut katsoa. Nyt on jo viikon ajan ollut pääosin parempi; Jaksan nousta tekemään ruokaa ja useimpina päivinä jopa puen vaatteet päälle :D Huono olo tulee nykyään enemmänkin aaltoina, ja kerran olen oksentanut, mutta paljon helpompi tämän olon kanssa on pärjätä.

Tuplista Taipumus tupliinhan periaatteessa periytyy vain äitien puolelta, kun mieshän ei siittiöillään vaikuta siihen montako munasolua naisella kypsyy :) Identtisten kaksosten (jotka siis tulevat yhdestä munasolusta) ei ole taidettu todeta periytyvän, vaan kyse on enemmänkin jostain "luonnonoikusta". Olen hirveän uteliaana tutkinut tota kaksosuutta ja sen periytymistä, mutta tutkimustietoa on tosi vähän ja kaikki ne uskomukset (kuten että kaksosuus "hyppää sukupolven yli", eli jos äidilläsi on kaksoset, et sinä niitä saa, mutta jos taas isoäidilläsi on, on sinulla suurempi todennäköisyys) taitaa olla ihan humpuukia :) Sinänsä harmi, ettei noissa ole mitään perää, sillä meillä on just mun suvussa kaksosia, äitini sisarukset ovat erimunaiset :D Jotenkin sitä kai taidan kaksosia toivoa, ja analysoin aikaisin alkaneita, vahvoja raskausoireitani selkeiksi kaksosoireiksi :D Saas nähdä, ultrassa kun en ole vielä käynyt.

Täällä on aika moni vielä raskaudessa mua aiemmassa vaiheessa, ja ihan yhtä hämmentyneitä kaikista neuvoloista ja lääkäreistä ja ultrista kuin minä vielä viikko sitten :D Vaikka näissä asioissa on todella paljon vaihtelua paikkakunnittain, niin voisin kertoa miten mulla menee tää raskauden seuranta täällä Lahdessa, jos tästä jollekin vaikka olisi hyötyä?

Varhaisultrassa en yksityisellä käynyt, joten eka tapaaminen raskausjutuissa oli neuvola rv 8. Ainakaan meidän neuvolan laitteilla ei sydänääniä kuule ensimmäisen kolmanneksen aikana, joten koko käynti oli pelkkää juttelua, infoa ja lappusia. Yhden pissatestin annoin (tunnin pidättelyllä) ja paino punnittiin. Siinä tapaamisessa sain sitten sovittua seuraavat ajat:

Pääsen neuvolalääkäriin rv 11 alussa. Siellä otetaankin jo verikokeita ja pissanäyte neljän tunnin pidättelyllä. Myös ultraan pääsen ensimmäisen kerran, ja siinä tarkastetaan montako vauvaa siellä on ja onko ne oikeissa paikoissa :D Samalla tarkastetaan laskettu aika, sillä sen mukaan mun on halutessani ajoitettava osallistuminen verestä tehtäviin seulontoihin rv 9-11.

Rv 12 on nt-ultra. (Sain muuten vasta tietää, että nt-ultra ja np-ultra on sama asia, tulipa hölmö olo :D) Se hoidetaan Päijäthämeen keskussairaalassa äitiyspoliklinikalla.

Rv 16 mulla on taas Neuvolassa terveydenhoitajan tapaaminen, ja siellä sitten taas varmaan sovitaan uusia aikoja?

Mulle jäi semmoinen mielikuva, että täällä Lahden suunnalla ultrataan ensisynnyttäjiä tosi usein, terkkari puhui jopa että noin kerran kuussa! Kuulostaa tosi hurjalta määrältä enkä nyt vielä ihan usko, että se noin tulee menemään, mutta olen kyllä todella tyytyväinen jos tuo pitää paikkaansa!

Mosmos 8+3
 
Miten te muut jaksatte töissä olla?!?!:confused:

Minuu ei ees okseta, mut tää päivä on ollu ihan kauhee.. Koko ajan heikko olo, välillä tärisee kädetkin, ei jaksas mitään tehdä.. Äsken jo kävin taukohuoneen sohvalla pötköttelemässä.. En oikeesti tiedä, et miten selviin vielä monen monta viikkoa, jos olo on tällanen! Nyt siis vasta 5+4...

Aattelin, etten vielä moneen viikkoon töissä mainitse mitään raskaudesta, mut tänään kyllä lähimmälle työkaverille oli pakko kertoa, et ees joku tietää, mikä olo mulla on.. Muilta yritän vielä salata tän öklötyksen...

En jaksa ees teidän muiden kuulumisia nyt lukea... Ootan vaan, et kello tulee neljä ja pääsen kotiin..

Kauhistuttaa ajatus, jos tää menee kesken tai on tuulimuna tai jotain... Ajatus tulevasta vauvasta vielä jotenkin helpottaa oloa ja saa kestämään tän..
 
Joku kyseli neuvoloista ja esim. Mosmos tuossa jo ehtikin vastailla Lahden tilanteesta. Neuvoloiden määrä ja ajankohta vaihtelee paikkakunnittain. Ainakin Helsingin neuvoloiden aikataulut löytyvät terveyskeskusten nettisivujen yhteydestä. Siellä myös kerrotaan useimmista tukimuksista ym., mitä neuvolan yhteydessä tehdään. Löytyykö vastaavaa muiden paikkakuntien osalta? Helsingissä eka neuvola ajoittuu viikoille 7-10 ja np-ultra n. 12. Seuraava neuvola onkin sitten vasta ensisynnyttäjillä 17 ja uudelleensynnyttäjillä 22-24. Ensisynnyttäjille neuvolakäyntejä tulee n. 10 ja uudelleensynnyttäjille 6, lääkärikäyntejä 2 ja ultria 2. Lisäksi esim. meidän terveyskeskuksessa lääkäreillä on ultrauslaitteet ja ultrat tehdään myös lääkärintarkastusten yhteydessä. Näin ei kuulemma ole kaikissa terveyskeskuksissa.

Mulla ei viime raskaudessa ainakaan kuunneltu sydänääniä ekassa neuvolassa, silloin terkkari sanoi, että kuuluvat 10-12 viikolta lähtien ja hirveästi riippuu mm. äidin koosta (kuinka paksun rasvakerroksen ympäröimä vauva on ;) ), istukan sijainnista jne. Ensimmäinen neuvolakäynti ei siis välttämättä tuo hirveästi mitään konkretiaa, muuta kuin kirjallisessa muodossa! Onneksi sitten ensimmäinen ultra tulee melko pian.

Hirveästi tuntuu olevan noissa neuvolapalveluissa vaihtelua ja äidit ovat melko eri asemassa asuinpaikastaan riippuen! 6 neuvolakäyntiä tuntuu todella vähältä. Tosin onhan edellinen raskaus vielä tuoreessa muistissa, kotona on verenpainemittari jne. Mutta silti...

Pinkille ja muille tsemppiä heikotuksen ja väsymyksen kanssa! Itse olen nyt tällä viikolla nukkunut joka päivä päiväunet lasten kanssa n. 2 h! Mietin juuri, miten jaksaisin, jos olisin töissä.. Tosin sitten se oma aika jää iltaisin aika lyhyeksi ja silloin täytyy jaksaa puuhastella lapsen nukkumaanmenoon saakka, mutta on nuo päiväunet olleet ihan oman jaksamisen pelastus.

Nyt painun ruokkimaan lapsosia!

kwaidan ja tyyppi 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa! Ensinnäkin onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille ja etenkin Ikuinen kuumeilija sinulle, tiedän niiiin nyt tuon raastavan epätietoisuuden tunteen.

Itsehän siis kävin viikko sitten 7+1 varhaisultrassa, jossa ei näkynyt kuin ruskuaispussi ja sikiökaiku, ei sykettä. Sain ajan kahden viikon päähän kontrolliin vaikka olin jo 100 varma että eihän tästä mitään enää voi tulla. Siirsin aikaa kuitenkin tälle päivälle, koska en millään voinut kahta viikkoa elää tässä epätietoisuudessa, pää olisi hajonnut.

No ultrassa tänään käyty ja siellä köllötteli täysin viikkoja 8+1 vastaava ihmisen alku ja sykkeet näkyi selvästi! En voi uskoa tätä todeksi, olin jo niin luovuttanut ja melkein jo toivoin että alkaisi vuotokin. Varovaisesti siis huokaisen helpotuksesta vaikka edelleen en ihan täysin tähän uskalla luottaa, mutta kyllä vierähti kivi sydämeltä :)

Jään kuitenkin taustailemaan eli ei tarvitse minua lisätä listalle takaisin, palaan ehkä sitten np -ultran jälkeen, mutta ajattelin nyt pitää taukoa kaikesta palstailusta ja suunnata ajatukset johonkin muualle hetkeksi ;)

Ihanaa kevättä naiset, voikaa paksusti!! <3

Wera_ ja Toivo 8+1
 
Je
Täällä huonoja uutisia.. kolmatta päivää tuhruttaa ja tänään kävin uudestaan vielä hcg mittauksessa. Tulos oli 1660 on todella huonosti noussut viime torstain 706 arvosta. Polilla epäilivät joko kohdun ulkoista raskautta tai keskenmenoa :'(
Aamulla käskivät vielä uuteen hcg testiin ja päivällä ultrataan. Kaikki toivo taitaa olla jo mennyttä.

Se on sitten paluu lapsettomuushoitoihin ja ivf:n.... Niin harmittaa ja maailma musteni taas.

Anteeksi vain oman tilanteen pohtiminen, mutta ei nyt jaksanut keskittyä kommentoimaan.
 
Uskaltaiskohan sitä tulla tänne nyt kirjoittelemaan :p
La:ksi on laskettu marraskuun alku, mutta tänään selvis ultras et sikiö vastaa jotain 5+? kokoa eli omien laskujen mukaan menee joulukuun puoleen väliin.
la:ta ei tosin ole vielä muutettu, vasta kesäkuussa kun uusi ultra.

Hiukan itsestäni että olen kohta 22-vuotias ja toista lasta odottava, ja kymenlaaksosta.

Helmikuussa kun on viimiset kuukautiset olleet ja oireista päätellen olen luulut olevani jo silloin raskaana ajattelin että pääsen helpolla kun ei ole mitään pahoinvointia (esikoisesta oksensin 2kk, maaten sängyssä) , mutta kuinka ollakkaan pahoinvoinnit alkoi viime viikonloppuna. Yleensä on aamuisin huono olo ja helpottaa 12 mennessä, mut tänään on ollu koko päivän ja tekis vaan mieli nukkua kun ei jaksa mitään tehdä.
 
Miwwi, meillä on työpaikan kautta automaattinen jäsenyys vakuutuskassaan, joka korvaa ultran myös yksityisellä. Myös synnytykset ja poliklinikkamaksut normiultrista saa takaisin. Tavallinen työterveyshuolto ei näitä taida kattaa.

Je pahoittelut huonoista uutisista. Itselläni on varhaisultra maanantaina ja jännittää tosi paljon. Kuulun myös siihen porukkaan joka haluaa tietää mikäli ijotain on pielessä, mieluiten heti. Maksaisin itsekin tuon ultran, jos se inasta pussista menisi. Toki ob kyse myös rahatilanteessta, kahden työssäkäyvän perheessä ei ole sentistä kiiinni.

Pääkaupunkiseudulla tosiaan neuvoloita on aika harvakseltaan, tosin eipä haittaa koska en kokenut mitenkään erityistä tarvetta rampata tädin luona joka viikko viime raskaudessakaan. Loppuvaiheessahan neuvolassa saa käydä turhankin usein.

Oletteko jo miettineet nimiä vauvaööe vai onko vielä liian aikaista?

t. Undu + Taimi 6+4
 
Wera_ Ihania uutisia!!!! Mietinkin tossa aiemmin sun tilannetta, ihme ylläreitä tapahtuu!! :) :heart: Ymmärtää hyvin et vähän hankala alkaa heti iloitsemaan, mäkään en tonne listalle vielä halua takaisin ennen kuin varmat viikot. Mutta ONNEA vielä ihanista uutisista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:hug:
 
Undu Missä neuvolassa käyt? Kun olet vissiin espoosta?! Meillä ihan nurkalla neuvola, mutta niitä tosiaan suljettua ja varmaan suljetaankin vielä lisää... Niin ainakin käsitin joskus aikaisemmin jo jostain, neukkutädiltä tai joltain kuulin.
 
nimistä meillä on sekä tytölle että pojalle toinen ja kolmas nimi tiedossa (pojalle isävainaan etunimi ja kolmas on miehen toinen nimi. tytölle mun äidin toinen nimi ja miehen äidin toinen nimi).. etunimille on muutama vaihtoehto. kerkeehän sitä vielä miettiä ja moneen kertaan päätöstäkin muuttaa :D

jännästi nippaili äsken alavatsalla.. ei mitenkään kipeesti, vaan silleen hassusti :) voi kumpa siellä nyt pikkunen kasvaisi :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tää väsymys on edelleen aivan hirveetä!!Just heräsin taas ku olin ollut nukuttamassa nuorinta poikaa niin enköhä itekki sit nukahtanu samalla :D

Huomenna ois ultra mulla ja kyllä hieman jännittää näkyykö siellä mitään...

mä haluun kans siihen fb-ryhmään!!! :wave:
 
Täällä yksi onnellinen odottakja ilmoittautuu mukaan. Eli 35v HYS, toinen raskaus, la 7.12.12 Meillä on yksi poika 1v9kk aiemmin. Olen vähän varovaisin mielin suhtautunut tähän raskauteen, kun edellinen päättyi km:eek:n elokuussa.
 
Je voi kurja.. :hug: tulehan kertomaan kuulumiset!

heinis1 tervetuloa joukkoomme :) toivotaan että tälläkertaa saatte pienen syliin asti!

ON: illalla väsytti ihan pirusti, mutta kuitenkin pyörin melkeen 2h ennen ku sain unta ja aamulla kuitenki heräsin jo 6.30 enkä saanu unta! lähin sitte vesisateeseen koiran kanssa lenkille :D
näin ihan hirveitä painajaisia taas.. oltiin ar-ultrassa ja kätilö sanoi että ei oo lähteny kehittyy...
Kerroin unesta miehelle niin sano mulle että eikö oo päivääkään kun en miettis onko kaikki hyvin.. ei varmaankaan ainakaan ennen ku oon siellä ultrassa käyny!

Ainiin, meille muuttaa ensiviikolla uusi perheenjäsen, koira :heart: tosin aikuinen jo, syksyllä 2v. en jaksa odottaa :D

YP & 5+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Weralle onnittelut ihanista ultrakuulumisista! Mahtavaa että noinkin päin voi käydä! :flower:

Je, olen pahoillani :hug: Toivottavasti kaikki olisikin kunnossa! Varmaan hirveää piinaa odotella, voimia!

Uusille tervetuloa!

ON. Tänään kävin ultrassa, ja siellä meidän pieni näkyi minimaalisena pikselimössönä ruudulla. Parhaiten näkyi pienen sydämen ahkera syke :heart::heart::heart: Vastasi viikkoja 6+0, mutta gyne sanoi ettei oikeastaan pysty yhtään sanomaan kun ollaan niin hirveän alussa vasta. Sain uuden ajan 8+1 eli 11.5, ilmeisesti lähinnä siksi että nähdään onko koko oikea. Gyne oli sitä mieltä että mulle oli annettu aika liian aikaisin :p No, ei mua haittaa :D Oli se niin upeaa nähdä se sykkivä sydän! Gyne sanoi että tästä eteenpäin keskenmenoriski on n.5%, mutta muistutti että näillä viikoilla kuitenkin keskenmenot ovat aika tavallisia.

Rödluvan ja Beetakingi 6+1
 
Rödluvan ihania ultrakuulumisia :heart: :) varmasti huojentavaa nähdä sydämen sykkivän!
Kun varasin aikaa ar-ultraan, sanottiin siellä että ajan saa aikaisintaan tuolle päivälle kun sain eli viikot 7+0 sitä ennen eivät kuulemma mielellään ultraa!!
 
Weralle ja Rödluvanille onnittelut ihanista ultrakuulumisista!!!:heart: Weralla varsinkin uskomaton tuuri, että se pieni sieltä kuiteskin ilmestyi, mahtavaa!!

Heinikselle työs tervetuloa, olikohan muita uusia..

Jelle pahoittelut huonosti nousteesta arvosta!! Toivotaan parasta, että kuiteskin siitä vielä normista nousis!! Hoidot on jo itsessään niin raskauta, että vielä mahdollinen km sen päälle on hurjan epistä...:hug:

Nimistä sen verran, että kun raskautumista yrittää lähes 4vuotta, niin ne suosikkinimet on ehtinyt jo vaihtuakin muutamaan kertaan, tai tullut käytetyksi tutuilla.. Muutama nimi kyllä molemmille pyörii ajatuksissa..;)

Kiva, kun ootte fb-ryhmääkin kasaamassa, mutta itse en ainakaan toistaiseksi oo valmis mukaan.. Katsellaan isommilla viikoilla..:)

).( Ensimmäinen neuvola täälläkin takana!! Eihän siellä kummempaa vielä tapahtunut, lähinnä paperien täyttöä ja valtava määrä paperista infoa kotiin kannettavaksi.. Sydänääniä ei meilläkään kuunneltu, koska ne ei vielä ees kuuluisi.. Lääkärineuvolaan sain jo ajan, ihan toukokuun viimeisille päiville ja np-ultran aika tulee kotiin postissa.. Labraan sain lähetteet verikokeita varten..
Mites muuten tuo veriseula? Meinaako kaikki osallistua siihen?? Itse vähän karsastan sitä, kun eihän se kerro mitään muuta kuin todennäköistä riskiä, ei itse sairautta.. Ja mä joka uskon lottovoitonkin mahdollisuuteen stressaisin varmaan ihan älyttömästi jostain todennäköisyysluvuista.. Np-ultrahan kertoo paljon tarkempaa tietoa..

Sofi ja ekavekara esu 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan

Yhteistyössä