Joulukuun tontut -15

Neyda Ahaa, kurja juttu tuo syksyinen. :( nuo sun pahoinvoinnit sun muut oireet on hyvä merkki. Vatsa voi olla sekaisin siksikin, että stressaat varmasti tilannetta. Ja kyllä mullakin kohdussa on ollut vaikka minkälaista tunnetta. Äskenkin kova kipu viilsi monta kertaa oikealla vatsasta nivuseen niin, että oli pakko nousta seisomaan, että meni ohi. Toivotaan, että vuoto vähenisi ja kaikki olisi kunnossa! :hug:

(.) kamala kuvotus, onneksi porkkana ja vichy auttaa. Kolmatta iltaa syön porkkanaa, muu ei tahdo mennä alas. Mitä olette mieltä, riittääkö kun porkkanan kuorii, meinaan siis listerian vaaraa?
 
Viimeksi muokattu:
Piulalle voimia :hug:

Voimia kaikille vuotelijoille myös! Toivotaan parasta ja vuotojen vähenemistä!

Geesa Mulla on se käsitys että listeria elää nimenomaan ruokien pinnoilla ja siten kuoriminen riittää. Ainakin mä oon narskutellut menemään!

Joku kyseli rauta-asioista. Verestä ja lihasta ylipäätään sitä eniten kait saa. C-vitamiini auttaa ja imeytymistä haittaavia ruoka-aineita oli tosi paljon. Esikoista odottaessa otin rautatabletin aina aikaisin aamulla tyhjään vatsaan appelsiinin kanssa kun heräsin vessassa käymään. Sitten jatkoin unia ennen aamupalaa. En tosin tiedä onko hyvä neuvo, kun ei mun hemppa kovin paljon noussut lisäraudalla. Mutta lasku pysähtyi ja elimistö ilmeisesti pikku hiljaa tottui tuohon alempaan tasoon kun huimaus loppui.

(.) Täällä ei vielä ihmeempiä oireita ole ilmaantunut. Turvotus on kasvanut ja ilmavaivat on ihan järkkyjä!!!

tosi-ko ja tosikko 5+0
 
Neyda :hug: voimia!

Geesa. Mulla on niinku menkoista 9+3 tänään. Mutta mähän kävin ultrissa oviksen molemmin puolin jolloin ovisplus oli kp21 eli "viikko" standardia myöhemmin. AR ultrassa sikiö vastasikin viikkoa pienempää eli 7+4 oli 6+4 kokoinen. Mut tänään uudessa ultrasaa oli kirinyt kokoa ja oli "vain " 4pv pienempi eli suurimmista mitoista 8+6. Eli L.a katsotaan menkoista. Näin mulla on ollu kaikki "luomut", sikiöt on kasvaneet loppujen lopuksi viikkoja vastaavina tai isompina kun taas hoitoalkuisissa noi ainoat elävät lapseni ovat olleet 1-4pv pienempiä kuin laskujen mukaan olis pitäny olla.
 
Huomenta ketjuun :)

Neydalle voimia! On varmasti piinaavia päiviä odottaa, alkaako vuoto kunnolla vai ei. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Mulla tuli kakkosen raskaudessa ihan kirkasta vuotoa, mutta silloin olin kyllä jo pidemmillä viikoilla. Ennen 12 viikkoa kuitenkin. Ei ollut mitään vaarallista, mutta muistan sen tunteen vessassa käydessä ja se oli kyllä kamalaa, kun tajusi, että paperissa on verta.

Muutenkin aina ihmettelen, miksi päiviä ovulaatiosta/alkion siirrosta menkkoihin sanotaan piinapäiviksi. Enemmän nämä raskauden ekat viikot on piinaa :) Ja vielä kun on lapsia ennestään, niin raskausajasta muistaa sen, millaista se oli lopussa ison mahan ja pyörivän vauvan kanssa. Nyt taas näillä ekoilla viikoilla vaan ihmettelen, että voinko ohan oikeasti olla raskaana, kun ei tunnu yhtään erilaiselle! Pahoinvointia odotan ristiriitaisin tuntein. Toisaalta en sitä kaipaa yhtään, koska tiedän miten kamalaa se voi olla, mutta toisaalta se antaisi varmuuttaa, että mahassa joku kasvaa ja kehittyy.Noh, päivä kerrallaan. Tässä vaiheessa kaikki on ihan ns. Herran hallussa, vaikka en uskovainen olekaan.

Porkkanoista sen verran, että entinen työkaveri kertoi, että tähän aikaan vuodesta ne pitäisi sekä kuoria, että pestä sen jälkeen hyvin. Niihin kehittyy säilytyksen aikana jotain, mitä en enää muista, mutta näin se minua valisti aikoinaan.

Ja sellaista mietin vielä, että pitäisikö meidänkin tehdä oma ketju jokaiselle kuukaudelle? Olisi helpompi pysyä kärryillä keskusteluissa, kun viestejä ei kertyisi niin valtavasti. Mitä mieltä muut olette? Jos vaikka toukokuulta alkaisi tehdä?

Nyt aamupalalle. Mukavaa päivää kaikille!
 
Mulle kävisi niinkuin chima ehdotti tuota ketju asiaa :)

ON: tänään pelätty neuvola tai pikemminkin pelätty neuvolaTÄTI :headwall: no jospa sieltä hengissä selviäis :D
Rauta asiaa sitä saa pinaatista, mä oon joka raskaudessa myös syönny rautatabletteja mulla menee kans hb matalaks, meinasin nytkin pyytää että kahtoo sen väsyttää kovin paljon vieläkin..
Oma pahoinvointi on vaihteleva, eilen oli ihan kauheeta makasin vain ja join kylmää, tänään etovaa oloa vain..
Pitää mennä soittamaan se nt ultra ajan vaihtopäivä.. Se oiskii sitte 12+rv..
Tulen neuvola kuulumisia sitte kertomaan :wave:

Hookoo & ismo 8+2rv

Muoks.. NT-ultra samana päivänä 19.5. mutta vaihdettiin aamu ajaksi iiiks!! Lapussa lukee ettei lapsia saa tuoda mukana ultraan, mä puhelimessa mainitsin että meillä mukan 1v5kk kun sen silmäpoli samana päivänä. kuulema käy, minnekkäs se voitas hylätä.
 
Viimeksi muokattu:
"Pioni"
Tsemppiä Hoo-koo neuvolaan ja pitkää pinnaa tädin kanssa :)

Minä join aamulla kupin kahvia, vikatikki :p lisäksi verenpainetta nosti puhelu reumatologilta, kun ei kuunnellut taas yhtään minua, väitti kovaa että fibromyalgia diagnoosi pitää, mitä en allekirjoita. Seuraavaksi siis tappelemaan perjantaina lääkärin kanssa kilppariarvojen kunnollisesta tarkastuksesta, Hashimoton tautia epäilen itse oireiden perusteella. Turhaa stressiä.

Onneksi mies lupasi viedä kahvilaan iltapäivällä lohdutukseksi <3
 
Pitkästä aikaa mäkin ryhdistäydyn :)

Voimahalit kaikille keskenmenon kohdanneille :hug:

ON: mäkin opiskelen monimuoton amk-tutkintoa, luultavasti olen koko ens lukuvuoden poissaolevana ja nyt yritän saada kaikki rästit alta ennen sitä. Tänään kouluun, kohta lähden, mun äiti tulee katsomaan esikoista :)
Huono olo on löytänyt mut, kahvia ei tee juuri yhtään mieli, tekis mieli 1. syödä koko ajan jotain 2. kylmää mansikkamehua :D ja jääpaloja.. kumpaakaan noista meillä ei tosin ole. Ällöttää purukumi (viimeksi oli sama juttu) ja vähän kahvikin, mutta olen sitä pikkuisen juonut kuitenkin (kupin aamulla tai päivällä) kun tuntuu että ilman sitä tulee päänsärky. Ehkä sen kohta voi lopettaa hetkeksi koko kahvittelun.
Enää pari viikkoa ekaan neuvolaan!! jeijei :)

Neuvolantädeistä mä olen myös kohdannut monenlaisia, esikoisesta meidän "oma täti" oli ihan superihana jo vanhempi, kokenut, positiivinen, rauhallinen, ihan huippu. Harmi, että muutettiin syksyllä ja neuvola vaihtui (sama kunta, eri toimipiste), nykynen täti ei oo yhtään niin kiva, mutta ihan ok.

Tiunti 6+3
 
Voi kurja, Piula :hug:.

Tiunti, mullakin tekee pahaa purkka. Muistelen, että myös mulla on ollut ennenkin tämä.

Toivottavasti neuvolassa meni hyvin, HooKoo!

Kyseltiin porkkanoiden syömisestä. Totta kai voi syödä, kun pesee ja kuorii hyvin! Sehän on tosi hyvää ravintoa. Itse(kin) ole tosi hysteerinen listerian suhteen, mutta yritän muistaa, että ei ole hyvä sekään, että jouluun asti tässä porskuttelisi ilman tuoreita vihanneksia.

Hitsi, että säikähdin aamulla, kun menin vessaan. Alkkareissa oli kirkasta punaista. Sitten selvisikin, että se oli langanpätkä :LOL:. Tällaisia haarakiilapaniikkeja ei saa aiheuttaa hysteersielle raskaana olevalle naiselle!

Nyt lähden koulutukseen. Jos saisi ajatukset edes hieman muualle omasta mahasta.

Helmitoivo ja Neljäs, 6+4
 
Mä en oo kohta 27 vuoteen saanut listeriaa mistään vaikka kaikenlaista vakuumikalaa tai porkkanaa oon suuhuni laittanut. Se ois suorastaan ihme ja joku sairas vitsi jos sen nyt saisin raskauden aikana kun unohdin kuorimisen jälkeen huuhdella yhden porkkanan :D

Eli ei, en usko listeriaan. (Tietenkään tulella leikkimättä, raakaa lihaa tai kalaa en syö ja pesen kasvikset/vihannekset hyvin!)
Juon kahvia enemmän kuin 3 kuppia päivässä. Värjään 5 viikon välein hiuksia. Ja meikkaan lähestulkoon päivittäin.

:flower::flower::flower:
 
Voimahali kaikille surua kohdanneille :( <3

15 minuutin päästä on AR-ultra, oli sitten pakko tilata aika mielenrauhan takia. Tiedänpä sitten olenko "oikeasti" raskaana vai en. Jännittää. Toisaalta hoen itselleni että kaikki on ok, oli löydös mikä tahansa.

Listeriaa (hui) en ole edes ajatellut, enkä juuri muitakaan juttuja paitsi että ibuprofeenia en ole käyttänyt. Kun ei jotenkin tunnu todelliselta tämä raskaus.

No pian nähdään.
 
karkkiii mä olen samoilla linjoilla noista syömissuosituksista. Kakkosen raskaudessa söin välillä fetaa, homejuustoa ym. kiellettyjä juttuja. En nyt joka päivä tietenkään, enkä esim. raakaa kalaa tai lihaa, mutta en viitsi ihan pilkun tarkasti noita suosituksiakaan tuijottaa.

Ja noista porkkanoista, niin en edes muista, oliko se listeria vai mikä, minkä takia ne pitäisi näin keväällä sekä kuoria että pestä. Mutta oli mikä oli, niin syön niitä silti :) Juon myös kahvia ja syön salmiakkia ;)Muutenkin olen sitä mieltä, että terveellä järjellä pääsee aika pitkälle. 40 viikkoa on pitkä aika kytätä jokaista suupalaa, kun tässä matkan varrella tulee vastaan vaikka mitä, mistä panikoida.

Helmitoivo mulle tollaisen haarakiilapaniikin (hieno termi muuten!) aiheutti pari kertaa viime raskaudessa vessapaperi, jossa oli jotain punaisia kukkia :)
 
Kaippa se pitäisi salaattikin keittää että turvallista olisi sitä syödä :D Nooh, feta on näemmä pastöroitua, eikö se ollut se turvallinen ratkaisu? Käytiin kanssa alkuraskauden ultrassa ja kaikki oli hyvin ja sykkeet näkyi, kyllä siitä vähän mielenrauhaa sai :)
 
Heiii, kyllä auraa voi syödä :) pastöroituun maitoon se on tehty. Samoin voi syödä castello juustoja, olen kysynyt oikein kuluttajaneuvonnasta niiden tilanteen :D Samoiten kysyin philadelphia tuorejuustosta ja pastöroidusta maidosta sekin tehty. Niitä olen kahdessa raskaudessa välillä syönyt, suola ja rasvamäärän takia lähinnä jättänyt harvakseltaan syötäväksi :)
Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta itse luotin kuluttajaneuvojaan joka sanoi että niitä on turvallista syödä, sekä maalaisjärkeen ja lisäksi muunmuassa listeriatilastoihin :)

Onnea Iriina ar ultran hyvistä uutisista :heart::flower:
 
Ehkä uskaltaudun hiukan paremmin tulla nyt mukaan palstailemaan... Varhaisultrassa käyty, sieltä pieni viikkoja 7+1 vastaava syherö reippaalla sykkeellä löytyi <3 olin niin varautunut johonkin ihan muuhun edellisen kerran hyvin muistaneena...

Onnea muillekin hyviä uutisia varhaisultrasta saaneille! Tarrasukkia tasapuolisesti kaikille!
 
Moikka kaikille :)

Onnea Ar ultrassa hyviä uutisia saanneille ja hali surun kohdanneille <3

Me odotellaan sinne nt-ultraan asti. Aikaisemmin selitin kuinka huonoa oloa ei ole ollut. Noh, nyt on muutamana päivänä ja juuri nytkin ollut lievää huonoa oloa ja yökkäilemistä. Tosiin mulla on limaakin kurkussa flunssan takia. Ruoka kylläkin maistuu entiseen malliin (ainakin vielä, kop, kop). Et kyllä joku toivon mukaan masussa on :)

Täytyy koittaa pitää positivinen asenne!

Yks puhus et porkkanassa on a-vitamiinia ettei sitä sen takia saisi hirveästi raskaana oleva syödä ??

Neuvolan mukaan 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnea hyvistä ultrauutisista!

Mun isäni, ravitsemustieteilijä ja tämän alan professori, on selittänyt, että porkkanan a-vitamiini on jotenkin erilaista kuin esim. maksan (liukoisuuteen elimistössä liittyi). Niitä saa siis syödä ihan rauhassa.

Chima, myös mulla vessapaperi on aiheuttanut paniikkeja ekassa raskaudessa, kun tuli pyyhkiessä tuli punaisia pisteitä. Mies sitten salapoliisina selvitti, että punaiset pisteet olivat paperin kuituja :LOL:. Kaikkeen mieskin joutuu.
 
Moi,

Yksi uusi tonttuilija ilmoittautuu mukaan! Eilen plussasin, mutta laskettua aikaa en osaa suoraan sanoa, kun edelliset kuukautiset oli ensimmäiset edellisen raskauden jälkeen ja loppuivat neljä viikkoa kestettyään vasta minipillerien syömisen lopettamiseen. Arvelisin LA:n olevan välillä 24.-29.12., ultra varmistanee tarkemman ajan, kunhan sellaisen varaan. Nyt kuitenkin menossa vasta rv 4+1 tai 4+6. Vuodelle 2016 tähdättiin, mutta tonttu päätti tulla vähän etukäteen.

Ennestään kotona on tätä joulutonttua odottamassa reilun vuoden ikäinen isoveli. FB-ryhmän ovia tulen kolkuttelemaan ja tämänkin ketjun luen ajatuksella kunhan kerkeän :)

Eli siis:
LA vielä epävarma / Sankaritar / 29 / 2 / JS
 
Moi, täällä myös uusi ilmoittautuu.

Odotellaan viidettä lasta, toista yhteistä. Sain keskenmenon viime jouluna 7+ viikoilla. Epäilen hematoomaa syypääksi. Hematoma mul on ollut jo kahdessa raskaudessa. Toinen hematoomaraskaus päättyi hyvin, josta on 1v 5kk ikäinen poika. Mutta tiedostan, että voi käydä myös huonosti. Vuotelin nimittäin taas jo.

Rohkeasti kuitenkin liityn mukaan, on niin kivaa jakaa tämä ilo :) Olen 35 vuotias ja mies jo 42, mutta hän on vasta päässyt vauhtiin ja tuntuu, et meidän pitäis täyttää koko maailma. Käydään molemmat töissä, mä aamulla, mies illalla ja lapset hoidetaan kotona. Voin sanoa et rankkaa on, ainakin tästä eteenpäin. Väsymys alkaa jo vaivata ja pahanolon aallot lyö päälle.

Joka raskaudessa olen käynyt varhaisultrassa ja niin nytkin jo aika varattu 7.5. Silloin pitäis olla 6+5. Neuvola ajan varasin myös samalle kerralle kuopuksen neuvolan yhteyteen. Mä käyn neuvolassa ainoastaan kun on pakko ja siellä ei aikaa kauaa tuhraannu.

Viime raskaudessa mullakin oli rd, jonka sain syömällä pidettyä kurissa. Keskenmenneessä raskaudessa sokerit ehti jo olla koholla ja th pelotteli insuliinilla. Olen helsinkiläinen ja haluaisin synnyttää kättärillä, mutta voi olla et noiden sokrujen takii joudun naistenklinikalle.

Kutsun fb ryhmään laitoin jo.

26.12./mrsN/35/5/KOS
 
Viimeksi muokattu:
Bettinah :hug:

Mähän on himona niihin raakoihin babyporkkanoihin, kysyin neukussa sitä kun siinä on sitä A-vitamiinia. Syön yleensä koko pussin niin sanoi että jatkossa vaan puolipussia saa syödä.

ON: tänään siis äippäneuvola ja kummallista neukkutäti ei ollu niin kauhee ees :LOL:
Sain kasan labrapapereita ja sähkösen pikkuhaikara tunnukset sitä täytettävä ennen NT-ultraan vaan lääkäri oli laittanu NT-ultra lähetteeseen ettei meiltä mitata sitä turvotusta siellä tehdään vaan muuten vaan ultra ym mittaukset niinkun laskettuaika koska nyt laskujen mukaan mun LA on 30.11. niin se gynekin siellä arveli sen olevan.
verenpaineet oli hyvät ja hb 138 että väsy johtuu raskaudesta ja zyrtecistä, johon sain väsyttömän lääkkeen mutta en muita nyt nimeä. sitte käytii lähisuvun sairaudet läpi ja onko omia sairauksia (mulla astma ja lääkitys) tupakka/alkoholi ennnen raskautta/huumeet niin no mä en oo käyttäny enkä käytä, samoin mieskään.
Seuraava neuvola aika sitten kesäkuussa. Vapun jälkeen käyn antaa labrassa ne verikokeet ja pissanäytteet. Noniin tästä on hyvä jatkaa :)

Muoks. se LA 30.11.2015 jos mä silti oon täällä :) Mulla aina yli LA syntyny nuokii lapsukaiset..

HooKoo & ismo 8+2rv
 
Viimeksi muokattu:
Se porkkanoiden A-vitamiini on siis A-vitamiinin esiaste, ja käyttäytyy eri tavalla elimistössä kuin esim. maksan A-vitamiini. Porkkanan vitamiini ei varastoidu, vaan ylimääräinen pystyy poistumaan pissan mukana.

Mulla ei hlökohtaisesti ole hirveän hyvä luotto neuvolan ohjeisiin monessakaan asiassa. Sieltä on yksi jos toinen saanut ihan älyttömiäkin ohjeita. Ja kuten täällä aiemmin oli RD-asian yhteydessä puhetta, eivät terkat tiedät esim. diabeetikon ruokavaliosta juuri mitään. Toki on hyvin päteviäkin terkkoja, mutta tässä asiassa porkkana-asiassa luotan enemmän ravitsemustieteilijään =).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kukkurukuu
Hauskaa kuinka paljon saa keskustelua aikaan porkkanoista :)

On tämä vaan niin kummallista taas. Raskaudesta olen tiennyt nyt kolme päivää ja samantien alkoi aika matelemaan. Vaikka kuinka yritän ajatella, että raskaana kunnes toisin todistetaan, niin välillä se pieni pelko kuitenkin nostaa päätään. Mulla on noi kaksi ekaa raskautta olleet henkisesti todella raskaita juurikin sen jatkuvan pelon takia ja vaikka kuinka haluaisin nauttia tästä, niin kai se menettämisen pelko vaan istuu tosi syvällä, kun tämä raskautuminen on aikaisemmin ollut niin vaikeaa. Ja vaikka nyt sattui tällainen ihme, niin ei voi siihen tuudittautua, että sitten vaan uutta putkeen jos jokin menee vikaan.

Pahoittelut, kun tällaisia tänne kirjoittelen, mutta tuntuu, että johonkin pitää saada purkaa ajatuksia, kun pää käy ihan ylikierroksilla.
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Bettinah Mitä? Voi ei! Ei sinäkin! :'( Voimia! :hug: Toivottavasti tärppää pian uudelleen!

AR ultratuloksia tullut kovasti! Hienoa, että kaikilla pikkukaveri matkassa ja oikeassa paikassa! :heart:

Enkeli ei muuta kuin kirjoittelemaan! :)

Chima eikös täällä juur sitä varten olla, että saa päätään purkaa? Mullakaan ei oikein ole muita kuin mies jolle puhua. Muutama "lapsellinen" ystävä on jolle olen jo kertonut raskaudesta, mutta eivät hekään aivan kaikkea ymmärrä, heille kun lapset ovat tulleet niin helposti, etteivät ymmärrä esim. pelkoani keskenmenosta tai muustakaan mikä voi mennä vikaan. Ymmärrän kyllä pelkosi keskenmenosta ja varsinkin siitä, ettei uusi saisikaan alkuaan km jälkeen niin helposti. Minun raskauteni alkoi yk3, mutta pelkään mm. sitä, että jos km tulisi, olisiko uudelleen raskautuminen sittenkään helppoa. Olen lukenut sellaisistakin tapauksista, että ensimmäinen raskaus alkanut yk1 ja km jälkeen seuraavaa odoteltu niin kauan, että on hakeuduttu tutkimuksiin. Joo, epätodennäköistä omalle kohdalle, mutta kaikki on mahdollista.

(.) salilla olen treenaillut edelleen ja sekös se huonontaa huonoa oloa entisestään! Mä olen lähes aina saanut itelleni treenistä lievän pahoinvoinnin treenin päätteeksi ja tämä raskauspahoinvointi villiintyy tästä tietysti lisää. Tissikipu on lähes kokonaan poissa. :confused: Kohdun seudulla kipua on ollut pitkin päivää eilen ja tänään. Toivottavasti ei nyt kaikki oireet katoa, että tarvii taas ruveta panikoimaan pienen puolesta...

Geesa ja piepi 6+3?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: epäuskoinen

Yhteistyössä