Käsitöiden hinnoittelu

Teen jonkun verran käsitöitä, lähinnä vaatteiden tuunausta, kierrätysvaatteita tai ompelen jotain pientä kankaasta. Lisäksi neulon ja virkkaan.

Nyt tein lapsilleni uudet kesähatut, joista tuli omasta mielestänikin onnistuneet. Nyt ei olla oltu yhtään päivää puistossa niin, ettei joku olisi hattuja ihastellut ja kysellyt niiden alkuperää. Moni haluaisi ostaa oman.

Kaava on valmiskaava, millä tehtyjä hattuja ei ole tarkoitettu myyntiin (mutta en ole toki hattuja mihinkään "julkiseen" myyntiin laittamassakaan). Aikaa yhden hatun tekemiseen menee 1-2 päivää koti- ym. töiden ohessa.

Mitä te pyytäisitte hinnaksi? En ole siis vielä ainakaan yhtään "ylimäräistä" hattua tehnyt, saati myynyt. Ensin ajattelin että voisin tehdä vaikka ilmaiseksi kun kaveri kysyi, mutta nyt kun noita kyselyitä on tullut noin paljon niin en tiedä viitsinkö tehdä kenellekään..? Ja jos teen niin en nyt ilmaiseksi viitsisi niitä antaa kuitenkaan...? Äh, mitä te tekisitte?
 
Niin ja piti siis vielä lisätä, että aika usein kun olen tehnyt jotain, haluaisi joku sen ostaa. Ihmiset ei ehkä tajua, kuinka kauan aikaa esim. villatakin neulomiseen menee. Jos tuntipalkaksi laittaisi vaikka 8,20 niin aika monta sataa se takki maksaisi. Tuskin olisi kukaan valmis maksamaan. Näihin olen myös miettinyt hyvää vastausta, mutta toistaiseksi oon tyytynyt vaan vetoamaan ajan vähyyteen (mikä ei suinkaan ole valehtelua).
 
"vieras"
Tee tuotteet urakkana ja sarjana, niin katteet pysyy parempina. Valitettavasti työtuntipalkka ei vastaa suunnittelu- ja valmistusprosessiin kuluvaa aikaa. Laske esim. materiaalit +25%.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26368567:
Niin ja piti siis vielä lisätä, että aika usein kun olen tehnyt jotain, haluaisi joku sen ostaa. Ihmiset ei ehkä tajua, kuinka kauan aikaa esim. villatakin neulomiseen menee. Jos tuntipalkaksi laittaisi vaikka 8,20 niin aika monta sataa se takki maksaisi. Tuskin olisi kukaan valmis maksamaan. Näihin olen myös miettinyt hyvää vastausta, mutta toistaiseksi oon tyytynyt vaan vetoamaan ajan vähyyteen (mikä ei suinkaan ole valehtelua).
Tuli neuleesta mieleen, et neuleen hinnan saa kohtuullisemmaksi kun työn toteuttaa neulekoneella.
 
[QUOTE="vieras";26368578]Tuli neuleesta mieleen, et neuleen hinnan saa kohtuullisemmaksi kun työn toteuttaa neulekoneella.[/QUOTE]

Tässä oli kyseessä lapsen neuletilkuista koottu villatakki, jonka tekemiseen meni KAUAN ja jota ei voi neulekoneella tehdä :D Varsinkaan kun mulla ei sellaista ole :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26368611:
Tässä oli kyseessä lapsen neuletilkuista koottu villatakki, jonka tekemiseen meni KAUAN ja jota ei voi neulekoneella tehdä :D Varsinkaan kun mulla ei sellaista ole :)
Juu, mut jos haluasi tehdä tuottoisia neuletöitä joista jäisi käteen rahaa. Niin ainut vaihtoehto on neulekone. Käsinkudottuna ei koskaan saa työlleen vastinetta :)
 
....
Facebookissa on "ommeltujen vaatteiden kirppis" ja siellä on paljon hattuja, lippiksiä jne. ollut myynnissä. Hinnnat vaihtelee 10-20 euroon yleensä. Olen ostellut useita hattuja sieltä lapsille.
 

Yhteistyössä