kävin katsomassa mielisairaalassa ystävääni

Niinhän sitä leikillisesti sanotaan, että psyk. klinikalla hoitajat erottuvat potilaista pelkästään avainnipusta - potilailla sitä ei ole :D

Säännöt kuulostavat kummalliselta meistä terveistä, mutta kun mieli on sairas, niin ihminen ei silloin välttämättä tiedä omaa parastaan, jolloin täytyy huolehtia asioista tarkemmin kuin terveiden kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:06 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 16:49 vieras kirjoitti:
Ei sua alkanu ahistaan siellä? Tai pelottanut että jos eivät pästäkkään poies?
ei muuten kuin se että mä en ainakaan pystyis nukkuun sellaisessa kopperossa, joka oli kuin vankilasta, tai vankilassakin näyttäs sellit olevan paljon kotikkaampia.
Jos ihminen on oikeasti todella masentunut, sitä ei kiinnosta missä nukkuu, pääasia että pystyy edes nukkumaan.
 
Itse olen ollut sairaalassa synytyksen jälkeisen masennuksen takia. Olin ensin suljetulla jonottamassa paikkaa avo-osastolle, ja siellä on huoneet todella ankeat, lähes kaikki tavarat lukkojen takana jne. En yhtään ihmettele miksi näin on, kun sitä meininkiä katseli suht tervejärkisenä. Mulla oli vapaa kulku siellä, eli sain lähteä ulos milloin halusin ja mua pelotti ihan tosissaan aina tulla takasin kun kaikki potilaat siellä ei oikeen tykänny eikä ymmärtänyt että toiset pääsee vapaasti kulkemaan. Avo-osastolla oli sitten jo viihtysämmät huoneet, ja sai kyllä olla kaikki omat tavarat, muutenkin ihan eri meininki. Ja sitten kun kuuli juttuja, niin kyllä todella mieleltään sairaat ihmiset keksii satuttaa itseään vaikka millä, siksi nämä säädökset ovat.
 
tervehtynyt
Itse olen ollut psykiatrisella osastolla hoidossa masennuksen takia, kyseessä oli siis ihan ns. avoin osasto. Ihmettelen suuresti osan keskustelijan juttuja, jos ihminen on vakavasti masentunut niin ei todellakaan siihen osaston viihtyisyyteen kiinnitä huomiota. Pääasia on, että perusasiat (ruoka, lääkitys, uni, keskusteluapu) pelaa ja kun alkaa tervehtyä niin osastoltahan kirjoitetaan ulos.

Huomaa kyllä tästäkin keskustelusta, että vielä nykyäänkin mielenterveysasioista kärsivät ovat kummallisia friikkejä. :kieh:
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:58 Farouk kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 16:24 Gloria kirjoitti:
Osa tavaroista poistetaan sen takia ettei ole mahdollisuutta satuttaa itseään tai muita.
Mun sisko oli kuukauden. Masennuksen takia.
Ei saanu kuunnella ees MP3-soitinta, mitään tavaroita ei saanu olla :(
Mä oon ollu 2kk, ja kyllä mulla oli siellä mankkakin mukana. =)
 
The titityy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 16:24 Gloria kirjoitti:
Osa tavaroista poistetaan sen takia ettei ole mahdollisuutta satuttaa itseään tai muita.
Enolla oli radio ja hän keksi kuristaa/hirttää itsensä siihen johtoon. :'(

Noinkin harmittomaksi ajateltu kuin radio voi olla kohtalokas.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 18:02 Tallu kirjoitti:
Niinhän sitä leikillisesti sanotaan, että psyk. klinikalla hoitajat erottuvat potilaista pelkästään avainnipusta - potilailla sitä ei ole :D

Säännöt kuulostavat kummalliselta meistä terveistä, mutta kun mieli on sairas, niin ihminen ei silloin välttämättä tiedä omaa parastaan, jolloin täytyy huolehtia asioista tarkemmin kuin terveiden kanssa.
Aivan. Jonkin verran on työkokemusta mielisairaalasta ja melko surullisiin ihmiskohtaloihin siellä törmäsin. Maailma on ollut kautta aikain "sairas", siis siinä mielessä mitä omat vanhemmat voivat lapsilleen tehdä :'( Kokemusta siis aikuisten mtr-potilaiden parista, suljetulla osastolla, josta ani harvoin pääsyä normaali elämään takaisin. Todella surullisia tarinoita mielen totaalisen järkkymisen taustalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 00:49 EnnaH kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 18:02 Tallu kirjoitti:
Niinhän sitä leikillisesti sanotaan, että psyk. klinikalla hoitajat erottuvat potilaista pelkästään avainnipusta - potilailla sitä ei ole :D

Säännöt kuulostavat kummalliselta meistä terveistä, mutta kun mieli on sairas, niin ihminen ei silloin välttämättä tiedä omaa parastaan, jolloin täytyy huolehtia asioista tarkemmin kuin terveiden kanssa.
Aivan. Jonkin verran on työkokemusta mielisairaalasta ja melko surullisiin ihmiskohtaloihin siellä törmäsin. Maailma on ollut kautta aikain "sairas", siis siinä mielessä mitä omat vanhemmat voivat lapsilleen tehdä :'( Kokemusta siis aikuisten mtr-potilaiden parista, suljetulla osastolla, josta ani harvoin pääsyä normaali elämään takaisin. Todella surullisia tarinoita mielen totaalisen järkkymisen taustalla.

Nostan hattua jokaiselle jolla on sisua ja voimaa auttaa mieleltään sairastunutta ihmistä olemaalla työssä heidän parissaan. Voin varmuudella sanoa ettei minusta olisi siihen :\| ...onneksi ei tarvikkaan.
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 00:49 The titityy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 16:24 Gloria kirjoitti:
Osa tavaroista poistetaan sen takia ettei ole mahdollisuutta satuttaa itseään tai muita.
Enolla oli radio ja hän keksi kuristaa/hirttää itsensä siihen johtoon. :'(

Noinkin harmittomaksi ajateltu kuin radio voi olla kohtalokas.
Hmm, eipä tullut aikoinaan muuten mieleen. :\|
 
olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että kyllä noista huoneista saadas vähällä vaivalla ja rahalla viihtyisämpiä ihan turvallisesti jos vähä viitsittäis nähdä vaivaa. ja ei siitä potilaalle ainakaan haittaa ole. tehdäs sit vaikka niitä seinämaalauksia, siihen ei tarvii kuin pensselin ja maalia ja jonkun joka vähä osaa piirtää. myrkytön kukka pöydälle, eiköhän se aika kauan siinä kuitenkin olis ilman, että joku sen söisi. ja vaikka joku mukava löhö nojatuoli huoneeseen, niin olis jo paljon mukavampaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 08:33 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että kyllä noista huoneista saadas vähällä vaivalla ja rahalla viihtyisämpiä ihan turvallisesti jos vähä viitsittäis nähdä vaivaa. ja ei siitä potilaalle ainakaan haittaa ole. tehdäs sit vaikka niitä seinämaalauksia, siihen ei tarvii kuin pensselin ja maalia ja jonkun joka vähä osaa piirtää. myrkytön kukka pöydälle, eiköhän se aika kauan siinä kuitenkin olis ilman, että joku sen söisi. ja vaikka joku mukava löhö nojatuoli huoneeseen, niin olis jo paljon mukavampaa.
Nii-ih, mutta kun hoitajia ei ole tarpeeksi edes potilaiden hoitamiseen.

Ja vain ja ainoastaan rahallisista syistä.

:\|
 
itsekkin ollut
Eikös mielisairaalalle olis muuta nimikettä. Vaikka mielenterveyshoitola. Mua ottaa aina pattiin kun puhutaan mielisairaudesta. Olis kivempi, jos sanottais, että vakavasti masentunut yms. Tulee mieleen tilanne muutama vuosikymmen sitten, kun käytettiin sanaa hullu ja hullujenhuone. Psyykkisesti sairas, ja mielenterveyspotilas kuulostaa kivammalta. Elikkäs psykiatrian sairasosasto.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:44 itsekkin ollut kirjoitti:
Eikös mielisairaalalle olis muuta nimikettä. Vaikka mielenterveyshoitola. Mua ottaa aina pattiin kun puhutaan mielisairaudesta. Olis kivempi, jos sanottais, että vakavasti masentunut yms. Tulee mieleen tilanne muutama vuosikymmen sitten, kun käytettiin sanaa hullu ja hullujenhuone. Psyykkisesti sairas, ja mielenterveyspotilas kuulostaa kivammalta. Elikkäs psykiatrian sairasosasto.
eihän se kiva nimi ole, mutta kun siellä on muitakin kuin vain masentuneita
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 08:37 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 08:33 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että kyllä noista huoneista saadas vähällä vaivalla ja rahalla viihtyisämpiä ihan turvallisesti jos vähä viitsittäis nähdä vaivaa. ja ei siitä potilaalle ainakaan haittaa ole. tehdäs sit vaikka niitä seinämaalauksia, siihen ei tarvii kuin pensselin ja maalia ja jonkun joka vähä osaa piirtää. myrkytön kukka pöydälle, eiköhän se aika kauan siinä kuitenkin olis ilman, että joku sen söisi. ja vaikka joku mukava löhö nojatuoli huoneeseen, niin olis jo paljon mukavampaa.


No yleensä osastoilla joilla on mahdollista pitää kukkia niin niitä on.Myös omassa huoneessa voi olla. Ja huonekalut pyritään hommaamaan mukavat, varsinkin yhteisiin tiloihin. Ikävä kyllä näiden paikkojen luonteesta johtuen joudutaan karsimaan potilashuoneissa olevien tavaroiden määrää/laatua koska niitä saatetaan laittaa aika surutta remonttiin välillä... Ja ei ole tarkotus että oma huone on sellainen jossa viettää koko päivän, mieluummin yhteisissä tiloissa.
Seinämaalauksista puheen ollen, sellainen kun laitetaan niin kohta törmätään tilanteeseen kun joku on sillä tavalla sairas että ei kestä sitä maalausta, siis ihan oikeasti. Yhteisissä tiloissa on kyllä tauluja ym. jos vain voidaan pitää.
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:44 itsekkin ollut kirjoitti:
Eikös mielisairaalalle olis muuta nimikettä. Vaikka mielenterveyshoitola. Mua ottaa aina pattiin kun puhutaan mielisairaudesta. Olis kivempi, jos sanottais, että vakavasti masentunut yms. Tulee mieleen tilanne muutama vuosikymmen sitten, kun käytettiin sanaa hullu ja hullujenhuone. Psyykkisesti sairas, ja mielenterveyspotilas kuulostaa kivammalta. Elikkäs psykiatrian sairasosasto.
Niinpä, varsinkin kun masennus ei ole mielisairaus.
Mielisairaalassa hoidetaan muitakin kuin mielisairaita.
 
Itse työskentelen psykiatrisessa sairaalassa suljetulla osastolla ja näen sen arkipäivän siellä joka päivä.Ulkopuolisten silmissä asiat voi tuntua oudoilta ja käsittämättömiltä, mutta kaikelle toiminnalle on syyt olemassa.Mitään ei tehdä mielivaltaisesti(varmaan niitäkin hoitajia on), mutta väitän, että teen työtäni koko sydämestäni ja koulutan itseäni koko ajan lisää, jotta voisin yhä paremmin auttaa ja hoitaa vaikeasti sairaita ihmisiä.
Meillä hoidossa olevat ihmiset ovat erittäin sairaita ja vuosikymmeniä vaikeaa skitsofreniaa sairastaneita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:44 itsekkin ollut kirjoitti:
Eikös mielisairaalalle olis muuta nimikettä. Vaikka mielenterveyshoitola. Mua ottaa aina pattiin kun puhutaan mielisairaudesta. Olis kivempi, jos sanottais, että vakavasti masentunut yms. Tulee mieleen tilanne muutama vuosikymmen sitten, kun käytettiin sanaa hullu ja hullujenhuone. Psyykkisesti sairas, ja mielenterveyspotilas kuulostaa kivammalta. Elikkäs psykiatrian sairasosasto.
No tätä asiaa on paranneltu, nykyään ei ole enää mielisairaanhoitajia, vaan mielenterveyshoitajia tai psyk.sairaanhoitajia. Mielisairaaloistakaan harvemmin puhutaan, psyk. laitos, mielenterveystyö, psyk. osasto ovat tilalla. Jo tällä kielenkäytöllä pyritään rauhoittamaan ns. hullun leimaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:06 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 17:00 fjonga kirjoitti:
oulussa ei saa vanupuikkoja pitää itsellään ja korvatkin on putsattava hoitsun katsoessa :whistle:
Eli yksityisyyden rippeetki viedään. Saako ees pissata yksin ja rauhassa?
Voihan sen ajatella noinkin mutta ku psyykkisesti sairas ihminen voi tehdä melkein mitä vain, ja heidän omaa ja toki hoitajienki turvallisuutta siinä ajatellaan. Olen itse ollut nuorisopsykiatrisella töissä ja se oli aika kamalaa katsottavaa jos joku sai käsiinsä jonkun tavaran, ihan melkein minkä vain, ja yritti sillä satuttaa itseänsä.
Eli siellä oli esim. yks tyttö joka oli leposidehoidossa ja jos pääsi irti yritti kuristaa itseänsä, kaikki tavarat vietiin lukkojen taakse ja 100 % valvonta päällä. Ja, kyllä pissatakaan ei saanut yksin, tai sitten ainakin verhon takana joku odotti.
 
sama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 11:13 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:44 itsekkin ollut kirjoitti:
Eikös mielisairaalalle olis muuta nimikettä. Vaikka mielenterveyshoitola. Mua ottaa aina pattiin kun puhutaan mielisairaudesta. Olis kivempi, jos sanottais, että vakavasti masentunut yms. Tulee mieleen tilanne muutama vuosikymmen sitten, kun käytettiin sanaa hullu ja hullujenhuone. Psyykkisesti sairas, ja mielenterveyspotilas kuulostaa kivammalta. Elikkäs psykiatrian sairasosasto.
eihän se kiva nimi ole, mutta kun siellä on muitakin kuin vain masentuneita

Mutta nimitys käy siltikin jokin muu kuin mielisairas/mielisairaala. Siellä on kakssuuntaista milenhäiriöisiä. Ja masentuneita. Ja diagnooseja on tosi paljon. On ihmisiä joilla ei hajuakaan tästä maailmasta. On nitä jotka muille vaaraksi, sekä sellaisia jotka itselleen vain vaaraksi. Olen ollut osastolla jossa kaikki oli sikinsokin, ja se oli pelottava kokemus. Tosin hoitajat olivat koko ajan läsnä. Mutta selkääni en uskaltanut kellekkään kääntää. Ja hyvä kun uskalsin nukkua. Ja tää oli suljettu osasto. Onneksi pääsin pian avoimelle osastolle, ja tuntui ettei tarvinnut pelätä henkensä edestä. Mutta kummissakin osastoissa piti kaikki sakset yms. luovuttaa pois. Tiedä tehtiinkö pistokokeita, ja oliko esim. kameravalvontaa. Omatoimisuus oli kummassakin osatossa tosi hieno juttu. Sai pyykätä itse omia vaatteitaan, ja halusin olla omissa vaatteissani. Ruoka oli hyvää, sairauden pahimmassa vaiheessa mulle olis varmaan ollut silti ihan sama missä olisin ollut.

Ja jos sääntöjä ei noudattanut joutui eristykseen, tosi vähästä.

Hoitohenkilökunta oli tosi rentoa porukkaa. Viihtyvyydestä sanon sen verran että menetteli. Ja lukkojen taakse sai omat tarvikkeensa, koska kaikki eivät aina erottaneet, että mikä ei ollut omaa.
 

Yhteistyössä