Käytättekö te pojilla vain "poikien" värisiä vaatteita?

  • Viestiketjun aloittaja napppis
  • Ensimmäinen viesti
vieras...
Molemmilla lapsilla on ollut päällä kaikkia värejä. Tummansininen, vaaleansininen, vaaleanpunainen ja violetti ei kuulu mun lemppareihin, joten pikkulapsiaikaan niitä oli tosi vähän (lahjaksi saatuja ja muutama puolison ostos). Sitten kun lapsilla alkoi olla omia mielipiteitä, ne huomioitiin.

En keksi mitään syytä, miksei pojalle voisi ostaa vaaleanpunaista yöasua jos se sattuu valitsijan esteettistä silmää miellyttävän (eli alussa vanhempia, myöhemmin lasta itseään). En tosiaan ymmärrä ajatusta sen takana. Putoaako se pippeli pois tai jotain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksivuotiaanäiti;30291506:
Ei pinkkiä, muuta kyllä. Ei minulla mitään ideologiaa ole, mutta haluan, että poika näyttää pojalta. Sukupuolisuus on normaalia, enkä halua että kukaan tulee lässyttämään "tytölle". Teen kuten haluaisin itselleni tehtävän.
Ei minua ainakaan haittaa, jos ja kun jotkut vieraat ihmiset ovat vaatteiden perusteella tehneet vääriä olettamuksia lasten sukupuolesta. Eihän se lapsen sukupuolta muuta, jos joku luulee jotain väärin. Ainahan väärinkäsityksen voi oikaista, jos se häiritsee - vauvan kohdalla en edes jaksanut oikaista, koska samahan tuo on, mitä joku sattumanvarainen tyyppi olettaa. Sukupuolisuus on normaalia, mutta on epänormaalia, jos sukupuolen sisällä on kauhean tarkkoja sääntöjä siitä, millaisia värejä tai kuoseja "saa" käyttää.
 
Itse en ole niin tarkka. Isä sensijaan on. Ei tulisi kuuloonkaan, että pukisin pojalle pinkin paidan. Pikkujuttu, niin ollaan isän mieliksi... tosin ei mullakaan mitään hirveää tarvetta ole pukea sitä pinkkiin.
 
viers
Minä olen pitänyt pinkkiä myös leikki-ikäisellä pojalla. Ja kaikkia muita värejä myös. Hän itse on halunnut niitä, joten mikä minä olen ollut sanomaan, ettei saa. On monta vuotta jo pitänyt satunnaisesti pinkkejä vaatteita ja ainoastaan pari kuukautta on ollut sellaista, ettei halunnutkaan niitä päälle, kun joku päiväkodissa piti sitä tyttöjen värinä. Sitten sekin vaihe meni ohi, ja kaveritkin taas unohtivat asian, ja pinkki kelpaa taas eikä kuulemma kukaan ole sanonut mitään. Saa itse valita vaatteet päälleen, joten en usko, että valitsisi pinkkejä, jos kaverit kiusaisivat.
 
Pin
No riippuu mitkä on poikien värisiä? Tykkään pukea lapsia eniten harmaisiin, beigeen, metsänvihreään, tummanpunaiseen, valkoiseen, merensiniseen ja mustaan lähinnä housuissa ja takissa. En ajattele koskaan, että meidän pojat puetaan poikien väreihin, tai että ollaan nyt erikoisia ja sukupuolineutraaleja ja puetaan ne tyttöjenkin väreihin. Puen ne vaan mikä mun mielestä sopii toiselle ja mikä toiselle ja mikä miellyttää silmää.

Mun isommasta pojasta on kyllä monesti kyselty USA:ssa, onko tyttö, vaikka en käsitä tuota kysymystä ollenkaan. Mielestäni hän on erittäin pojan näköinen, ei edes mikään kaunis sieväpiirteinen, mutta vaatteissa ilmeisesti jotain "tyttöä"?
 
Kun esikoisemme, poika, oli vauva, en käyttänyt hänellä oikeastaan mitään sinistä. Minusta se ei sopinut hänelle yhtään, kun taas oranssi, limenvihreä, punainen, harmaa ja musta pukivat häntä ihanasti. Keltainenkin olisi pukenut, mutta edelleenkään ei ole helppoa löytää keltaisia vaatteita pojille. Enkä minä aina jaksa kaikkia kiviä kääntää vaatteiden takia.

Tytölle taas sopii mielettömän hyvin tummansininen! Hänelle sitä olenkin sitten haalinut, vaikka ei hän "tyttöväreistä" ole paitsi jäänyt.

Mutta, meillä ei saa sanoa kukaan että jokin väri/leikki/lelu/harrastus/musiikki/mikä vain olisi vain tyttöjen juttu tai vain poikien juttu. Sellainen on vanhanaikaista, lokeroivaa ja yksinkertaisesti vain typerää.
 

Yhteistyössä