Kaksplussan juttu "neljä lastamme asuu sijaisperheessä"

  • Viestiketjun aloittaja "sipuli"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jep";22239411]Joo, onhan se tosi ymmärrettävää että jos niiden OMIEN lapsien takaisinsaanti ei tapahdukaan noin vain niin onhan se aina kätevämpää tehdä uusia.[/QUOTE]

En tarkoittanut, että uudet lapset korvaisivat vanhat. Mutta tällä pariskunnallahan oli kaikki aiemmat lapset joko miehen tai naisen lapsia, ei siis molempien yhteisiä. Mielestäni on aika luonnollista, että haluavat yhteisen lapsen, kuten myös kymmenet tuhannet muut uusperheet tässä maassa. Pitäisikö heidän odottaa ikuisuuteen asti, että palautetaanko aiemmat lapset vai ei? Kun niitä sijaislapsia ei välttämättä edes saa takaisin, ainakin mitä minä asioista ymmärrän tai voi siis mennä pitkäkin aika.
 
"sipuli"
[QUOTE="Niin";22239419]Onko se virheen korjaamista jos tekee lisää lapsia ennen kun on ees koittanu edelliset saada takas?[/QUOTE]

Niinpä! Niille lapsille se virhe kannattais korjata..Edes yrittää.
 
"Jep"
En tarkoittanut, että uudet lapset korvaisivat vanhat. Mutta tällä pariskunnallahan oli kaikki aiemmat lapset joko miehen tai naisen lapsia, ei siis molempien yhteisiä. Mielestäni on aika luonnollista, että haluavat yhteisen lapsen, kuten myös kymmenet tuhannet muut uusperheet tässä maassa. Pitäisikö heidän odottaa ikuisuuteen asti, että palautetaanko aiemmat lapset vai ei? Kun niitä sijaislapsia ei välttämättä edes saa takaisin, ainakin mitä minä asioista ymmärrän tai voi siis mennä pitkäkin aika.
Niin, onhan se yhteisen lapsen saaminen toki tärkeämpää kuin omat lapset. Ja eihän nyt aikuiselta ihmiseltä voi odottaa minkäänlaista kärsivällisyyttä oman lapsen edun nimissä, ei tietenkään, totta kai se lapsi on saatava än-yy-tee-heti-nyt, jos ei omaa saa heti takas niin sit tehään uus.
 
"sipuli"
En tarkoittanut, että uudet lapset korvaisivat vanhat. Mutta tällä pariskunnallahan oli kaikki aiemmat lapset joko miehen tai naisen lapsia, ei siis molempien yhteisiä. Mielestäni on aika luonnollista, että haluavat yhteisen lapsen, kuten myös kymmenet tuhannet muut uusperheet tässä maassa. Pitäisikö heidän odottaa ikuisuuteen asti, että palautetaanko aiemmat lapset vai ei? Kun niitä sijaislapsia ei välttämättä edes saa takaisin, ainakin mitä minä asioista ymmärrän tai voi siis mennä pitkäkin aika.
Ei sekään ole oikein että koska nää kaks haluaa yhteisen lapsen niin eikun tuulemaan! Ne ei katsos ole kuin mikä tahansa uusperhe. Tuollaisessa tilanteessa pitää tietää että tilanne on nyt varmasti vakaa ja hyvä ja että varmasti pystyy ja jaksaa kasvattaa uudet lapset..Ja että tekee vielä kaks tollasella ikäerolla..onhan se vastuutonta. Sijaislapsen voi saada takaisin kotiin kymmenenkiin vuoden päästä kun osoittaa sen olevan oikea ratkaisu.
 
"sipuli"
[QUOTE="Jep";22239488]Niin, onhan se yhteisen lapsen saaminen toki tärkeämpää kuin omat lapset. Ja eihän nyt aikuiselta ihmiseltä voi odottaa minkäänlaista kärsivällisyyttä oman lapsen edun nimissä, ei tietenkään, totta kai se lapsi on saatava än-yy-tee-heti-nyt, jos ei omaa saa heti takas niin sit tehään uus.[/QUOTE]

veit sanat suustani
 
voi ei
Ei kauhean hyvä asia tuokaan, että lehtijutussa kerrotaan lapsen nimi ja paikkakunta missä asuu. Arvatkaa kuinka nopeasti pienellä paikkakunnalla saa selville että kuka se Jasmin on joka asuukin isovanhempiensa luona.
Noin arkaluontoisessa jutussa olisi kyllä voinut edes lasten nimet ja paikkakunnat jättää julkaisematta. Ja jotenkin tuli käsitys, että isä oli lähes ylpeä rikollisesta menneisyydestään, ollut Seiskassa ja kaikkea...
 
[QUOTE="sipuli";22239395]ei se helppoa ole niitä lapsia kotiin saada, ei. Mutta luulis olevan sen arvoista..? Ei niitä edellisiä korvata tekemällä uusia!
En koe tuomitsevani heitä, vaan uskon heidän olevan edelleen melko sairaita. Ja sairaalla tarkoitan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja riippuvuutta. Ja mielipiteensähän saa aina sanoa.[/QUOTE]

Muistanko ihan väärin vai eiks he olleet koettaneet saada jo kaikkia lapsia kotiin? todenneet sitten että voimavarat ei riitä jos kerralla kotiin pölähtää suurperhe ja päätäneet yrittää saada vanhemat lapset yksi kerralla takaisin ja että yksi vanhemmista lapsista olisi jo tulossa kotiin?

Jos vanhemilla on nyt elämä oikeilla laduilla, päihdeongelmat hoidettu ja psyykkinen terveyds tasapainossa, niin miksi vanhat virheet pitäisi kantaa hautaan saakka ja elää elämä niiden mukaan? Jos he ovat ihan oikeasti saaneet elämänsä kuntoon niin mä en kyllä näe miksei he saisi elää sitä sitten hyvin. kuitenkin heillä jutun mukaan elämässä mukana on sosiaalitoimi joka varmasti tukee heitä ja on arvioinut onko heillä elämässä vielä päihderiippuvuutta tai mielenterveysongelmia.
 
"vieras"
Itse luin artikkelin hätäisesti mutta positiivinen fiilis jäi.

Ymmärsin, että äiti sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja on vasta nyt saanut apua siihen. Vanhempien lasten ollessa pieniä vaikeudet ovat siis ilmeisesti johtuneet pitkälti siitä, että hänellä on ollut vakava, hoitamaton psyykkinen sairaus. Isällä taas on ollut päihdeongelma, josta on toipunut.

Vaikuttivat mun mielestä sympaattiselta perheeltä.
 
juu ei
[QUOTE="vieras";22239295]Minusta jokaisella pitäisi olla mahdollisuus korjata virheensä.[/QUOTE]

täh. eihän se ole virheiden korjaamista että ei kanna vastuuta teoistaan.
 
"Niin"
Muistanko ihan väärin vai eiks he olleet koettaneet saada jo kaikkia lapsia kotiin? todenneet sitten että voimavarat ei riitä jos kerralla kotiin pölähtää suurperhe ja päätäneet yrittää saada vanhemat lapset yksi kerralla takaisin ja että yksi vanhemmista lapsista olisi jo tulossa kotiin?

Jos vanhemilla on nyt elämä oikeilla laduilla, päihdeongelmat hoidettu ja psyykkinen terveyds tasapainossa, niin miksi vanhat virheet pitäisi kantaa hautaan saakka ja elää elämä niiden mukaan? Jos he ovat ihan oikeasti saaneet elämänsä kuntoon niin mä en kyllä näe miksei he saisi elää sitä sitten hyvin. kuitenkin heillä jutun mukaan elämässä mukana on sosiaalitoimi joka varmasti tukee heitä ja on arvioinut onko heillä elämässä vielä päihderiippuvuutta tai mielenterveysongelmia.
Niin, onhan se ymmärrettävää että jos jaksaminen ei riitä suurperheeseen, on paras ratkaisu tehdä viides ja kuudes lapsi. Ne ylimääräiset voi jättää sitten sijaisperheeseen jos ei niiden kanssa jaksa.
 
Tuli vähän sellainen olo, että miks tehdä enää lapsia kun entisetkin jääneet hoitamatta. Toisaalta eihän sitä keneltäkään voi kieltää ja nyt vaikutti siltä että asiat on suht kondiksessa. Säälittää ne vanhemmat lapset. Ja pariskunta oli ollut aika lyhyen aikaa yhdessä, saapa nähdä mitä tuosta tulee.. Jos tuleekin ero ja lapset joutuvat heitteille.

Mut kaikkee hyvää heille toivon.
 
ri7jy
Hmm, en ole lukenut juttua mutta mikä siinä oli varsinaisesti aihe? Huostaanotot, päihdeongelma ja siitä selviäminen vai mikä? Tosi ikävää, jos aiheena oli päihteistä eroon pyrkivät/päässeet vanhemmat ja sitten juttuun otetaan jotkut tuollaiset ( teidän juttujen perusteella ) huithapelit :( Kun olisi varmasti löytynyt ihan järkeviäkin haastateltavia, joista ihmiset eivät olisi saaneet sellaista kuvaa, että kaikki ex-nistit/juopot olisi vastuuttomia ja tyhmiä..
 
"sipuli"
Muistanko ihan väärin vai eiks he olleet koettaneet saada jo kaikkia lapsia kotiin? todenneet sitten että voimavarat ei riitä jos kerralla kotiin pölähtää suurperhe ja päätäneet yrittää saada vanhemat lapset yksi kerralla takaisin ja että yksi vanhemmista lapsista olisi jo tulossa kotiin?

Jos vanhemilla on nyt elämä oikeilla laduilla, päihdeongelmat hoidettu ja psyykkinen terveyds tasapainossa, niin miksi vanhat virheet pitäisi kantaa hautaan saakka ja elää elämä niiden mukaan? Jos he ovat ihan oikeasti saaneet elämänsä kuntoon niin mä en kyllä näe miksei he saisi elää sitä sitten hyvin. kuitenkin heillä jutun mukaan elämässä mukana on sosiaalitoimi joka varmasti tukee heitä ja on arvioinut onko heillä elämässä vielä päihderiippuvuutta tai mielenterveysongelmia.
Ei niistä lapsista ollut kukaan tulossa kotiin. jos luet ketjun aikaisemmat viestit niistä selviää lisää..En mä niin ajattelekkaan että nyt niiden pitäs elää elämää katuen menneisyyttä jne. vaan olen sitä mieltä et on melko vastuutonta toimintaa noin äkkiä perustaa uusi perhe jne. Päihdeongelmahan esim, niinkuin meilenterveys ongelmat eivät ole sairauksia joista parannutaan ikinä täysin. Koko elämänsä joutuu tekemään töitä esim raittiuden eteen. Ja sosiaalitoimihan ei ollut näiden nuorimpien lasten saamisen kannalla laisinkaan..Ja vaikka sossu on mukana elämässä niin ei se kaikkea voi kokoajan tarkkailla. niillä on niin paljon töitä
 
"sipuli"
Hmm, en ole lukenut juttua mutta mikä siinä oli varsinaisesti aihe? Huostaanotot, päihdeongelma ja siitä selviäminen vai mikä? Tosi ikävää, jos aiheena oli päihteistä eroon pyrkivät/päässeet vanhemmat ja sitten juttuun otetaan jotkut tuollaiset ( teidän juttujen perusteella ) huithapelit :( Kun olisi varmasti löytynyt ihan järkeviäkin haastateltavia, joista ihmiset eivät olisi saaneet sellaista kuvaa, että kaikki ex-nistit/juopot olisi vastuuttomia ja tyhmiä..
Siinä vaan kerrottiin sen perheen tarina. Mut mua huolestuttaa just toi sama asia et kaikki päihdeongelmaiset tuomitaan tollasten tyyppien takia. Olen itse entinen narkomaani joten tiedän mistä puhun..
 
"sipuli"
Tuli vähän sellainen olo, että miks tehdä enää lapsia kun entisetkin jääneet hoitamatta. Toisaalta eihän sitä keneltäkään voi kieltää ja nyt vaikutti siltä että asiat on suht kondiksessa. Säälittää ne vanhemmat lapset. Ja pariskunta oli ollut aika lyhyen aikaa yhdessä, saapa nähdä mitä tuosta tulee.. Jos tuleekin ero ja lapset joutuvat heitteille.

Mut kaikkee hyvää heille toivon.
muakin mietitytti et aika impulsiivinen perheen perustamis päätös jos ne oli kuukauden asuneet yhdessä ennen raskaaksi tulemista! Ei ennusta hirveen hyvää. Mut tottakai myös itse toivon et heillä menee hyvin ja et varsinkin lapset saa hyvän elämän.
 
Minusta olisi sijaislapsena ollut ihan kauheaa, jos yht'äkkiä biologinen äitini olisi ollutkin sopiva äitiyteen. Olin tosi onnellinen lapsi, vaikka tiesinkin asuvani kasvattiperheessä.
Ei mielestäni lasten kustannuksella voi antaa loputtomasti mahdollisuuksia parantaa tapojaan. Onneksi omalla kohdallani ne mahdollisuudet annettiin äidilleni kun olin lastenkodissa, en vielä sijoituksessa.
 
ri7jy
[QUOTE="sipuli";22239625]Siinä vaan kerrottiin sen perheen tarina. Mut mua huolestuttaa just toi sama asia et kaikki päihdeongelmaiset tuomitaan tollasten tyyppien takia. Olen itse entinen narkomaani joten tiedän mistä puhun..[/QUOTE]

Aa, ok. Ajattelin jos se olis ollut jotakin aihetta erityisesti sivuava. No me ollaan sitten 'samaa kastia', ja ärsyttää tuo, että ne, joilla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, kuvittelevat juurikin tällaisten lehtijuttujen ym. takia, ettei kukaan entinen käyttäjä voi olla ihan fiksu tyyppi ja elää normaalia elämää raitistuttuaan. :/ Eipä sillä nyt kamalasti ole väliä mutta välillä meinaa nousta oikeen savu korvista kun vaikka tällaisella palstalla lukee ihmisten tietämättömiä kommentteja :D
 
[QUOTE="sipuli";22239595]Ei niistä lapsista ollut kukaan tulossa kotiin. jos luet ketjun aikaisemmat viestit niistä selviää lisää..En mä niin ajattelekkaan että nyt niiden pitäs elää elämää katuen menneisyyttä jne. vaan olen sitä mieltä et on melko vastuutonta toimintaa noin äkkiä perustaa uusi perhe jne. Päihdeongelmahan esim, niinkuin meilenterveys ongelmat eivät ole sairauksia joista parannutaan ikinä täysin. Koko elämänsä joutuu tekemään töitä esim raittiuden eteen. Ja sosiaalitoimihan ei ollut näiden nuorimpien lasten saamisen kannalla laisinkaan..Ja vaikka sossu on mukana elämässä niin ei se kaikkea voi kokoajan tarkkailla. niillä on niin paljon töitä[/QUOTE]

Jutussa ei kyllä mainita ettei sosiaalitoimi olisi ollut lasten saannin kannalla. Lääkärit on yrittäneet saada heitä harkitsemaan.
Ja suora lainaus: "Välillä pekkariset taistelivat saadakseen kaikki lapsensa kotiin, mutta voimat eivät tällä hetkellä riittä kaikista lapsista huolehtimiseen. Ensimmäisenä he toivovat saavansa kotiin Jasminin: he hakevat parhaillaan huostaanoton purkua, ja toivovat tyttöä kotiin viimeistään ensi kesänä."

jutussahan tulee myös ilmi että mies ei ole vanhinta lastaan koskaan edes tavannut ja häntä eivät edes yritä saada takaisin.

Ja kyllä, alkoholisti on aina alkoholisti ja todella nopeasti ovat alkaneet lisääntymään, tuollanen lisääntymistahti hirvittäisi "normaalinkin" menneisyyden omaavien ihmisten parisuhteessa.
Mutta mä en vaan osaa tuomita suorilta. Mulle jäi sellanen mielikuva jutusta että he yrittävät saada perheen kokoon ja tarjota kaikille lapsille (lukuunttamatta miehen vanhinta lasta) tästä eteenpäin sellaisen elämän kun he ansaitsevat.
 
"sipuli"
Jutussa ei kyllä mainita ettei sosiaalitoimi olisi ollut lasten saannin kannalla. Lääkärit on yrittäneet saada heitä harkitsemaan.
Ja suora lainaus: "Välillä pekkariset taistelivat saadakseen kaikki lapsensa kotiin, mutta voimat eivät tällä hetkellä riittä kaikista lapsista huolehtimiseen. Ensimmäisenä he toivovat saavansa kotiin Jasminin: he hakevat parhaillaan huostaanoton purkua, ja toivovat tyttöä kotiin viimeistään ensi kesänä."

jutussahan tulee myös ilmi että mies ei ole vanhinta lastaan koskaan edes tavannut ja häntä eivät edes yritä saada takaisin.

Ja kyllä, alkoholisti on aina alkoholisti ja todella nopeasti ovat alkaneet lisääntymään, tuollanen lisääntymistahti hirvittäisi "normaalinkin" menneisyyden omaavien ihmisten parisuhteessa.
Mutta mä en vaan osaa tuomita suorilta. Mulle jäi sellanen mielikuva jutusta että he yrittävät saada perheen kokoon ja tarjota kaikille lapsille (lukuunttamatta miehen vanhinta lasta) tästä eteenpäin sellaisen elämän kun he ansaitsevat.
Mulla meni aivan ohi et yks lapsista ois jo ehkä pääsemässä kotiin. (Ehkä olin tässä kohtaa tekstiä jo niin ärsyyntynyt ;) ) Tuntuu kyllä oudolta et lapsi pääsis noin lyhyen raittiuden ja äidin "hyvän jakson" perusteella kotiin. Varsinkin jos siellä käy vielä kotiapu ja on niin isoja jaksamisongelmia. Voiskohan olla kyse vain heidän toiveesta..vaikea sanoa.
Ja joo lääkäreisthän siinä puhuttiin mutta en jaksa uskoa että sossukaan olis hirveesti ilahtunut naisen raskaudesta. Harvoin sossussa ollaan niin optimistisia.
Mä en ajattele tuomitsevani. Mä uskon että vanhemmat on edelleen aika sairautensa vietävissä (impulsiiviset päätökset, kykenemättömyys ymmärtää muita ym. jotka oli selvästi luettavissa jutusta). Mut täähän on joka tapauksessa vain mun mielipide äitinä ja entisenä narkomaanina, ei tuomarina :)
 
"sipuli"
Aa, ok. Ajattelin jos se olis ollut jotakin aihetta erityisesti sivuava. No me ollaan sitten 'samaa kastia', ja ärsyttää tuo, että ne, joilla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, kuvittelevat juurikin tällaisten lehtijuttujen ym. takia, ettei kukaan entinen käyttäjä voi olla ihan fiksu tyyppi ja elää normaalia elämää raitistuttuaan. :/ Eipä sillä nyt kamalasti ole väliä mutta välillä meinaa nousta oikeen savu korvista kun vaikka tällaisella palstalla lukee ihmisten tietämättömiä kommentteja :D
Niinpä. Usein kyllä tuntuu tosi pahalta se miten ihmiset voi mukamas sanoa mun äitiydestä niin paljon pelkästään sen faktan tietäen että olen käyttänyt huumeita ennen kun musta tuli äiti! Mut taidan olla myös aika herkkä ihminen, joten se voi vaikuttaa. Siksi ehkä tää juttu muhun kolahtikin niin pahasti, en todellakaan tunne olevani "samaa porukkaa" jutussa kuvattujen vanhempien kanssa vaikka kaikki muut mut siihen "kastiin" laskisikin..Kannattaa kyllä lukea toi juttu. Kuten huomaat, herätti paljon ajatuksia :)
 
hm
Missä se miehen vanhin on? kiva olla ainoa lapsi, josta ei vanhempi ole kiinnostunut. surullista. en ymmärrä, että ei kiinnosta oma lapsi.
mutta , jos on itse jäänyt paljosta vaille, hakee niistä lapsista vaan itselle jotain, sitä iloa ja vaihtelua ja rakkauden kohdetta, ja jos asia käy liian vaikeaksi, tehdään vaan uusia.
 
päihdetyöntekiä
Moni huostaanotetun lapsen äiti/isä puhuu että saisi lapsensa takaisin. Yleensä kyseessä on kuitenkin epärealistisia haaveita,koska huostaanottoa on todella vaikea purkaa ja purkaminen ei todellakaan tapahdu kun äiti/isä on ollut puoli vuotta tai vuoden kuivilla ja syönyt nappinsa. Olisihan se kamalaa lapsella pelleilyä. Tiedän tytön joka on kolme kertaa otettu huostaan äidiltään ja vasta nyt lopullisesti sijoitettu,oli siis lastenkodissa tuossa välissä :( Surullista.
Tiedän myös naisen jolla on lapsia neljän eri miehen kanssa,kaksi näistä lapsista on otettu huostaan ja kaksi varmaan otetaan pian. Jokaisen isän kanssa seurustellut ennen lisääntymistä max. 1kk. Säälittää lapset.
Sitä on niin vaikea alkoholistille/mt-ongelmaiselle selittää mikä vastuu lapsessa on ja usein he eivät sitä ymmärräkkään kun oma elämänhallintakin ja realiteetit on hukassa. Sairaitahan he ovatkin.
 

Yhteistyössä