Karppauksesta tietävät huom. =)

Menee vähän asian vierestä, mutta.. Kun kuitenkin kovien rasvojen on todettu olevan epäterveellistä isoissa määrin, ja karppauksessa niitä tulee paljon maitotuotteista yms. Niin onko siinä joku pointti karppauksessa että niitä kovia rasvoja syödään niin hurjasti? Vai onko joku peruste miks ne on hyväksi?
 
Mitenhän käytännössä ruokailutilanteet menee kun ollaan kesällä sekä anoppilassa että mun vanhemmilla ja mökillä heidän kanssaan pitkiäkin aikoja kerrallaan.. jos en itse tee ruokaa niin sieltä tulee sitten eteen ruskeet kastikkeet, perunamuussit ja lihapullat..ja leipää, aamupuuroa, muurinpohjalettuja ym.ym.ym...
Pitää vaan yrittää selvittää kohteliaasti miksi valikoin jokaisen suupalan enkä maista kaikkea mitä tarjolle laitetaan..
Anoppilassa saattaa kyllä pian käydä niin ettei pöydässä ole juuri mitään mitä voisin syödä :whistle: nooo... omat eväät mukaan viikoksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja 77mm:
Menee vähän asian vierestä, mutta.. Kun kuitenkin kovien rasvojen on todettu olevan epäterveellistä isoissa määrin, ja karppauksessa niitä tulee paljon maitotuotteista yms. Niin onko siinä joku pointti karppauksessa että niitä kovia rasvoja syödään niin hurjasti? Vai onko joku peruste miks ne on hyväksi?
Ei vaan nimenomaan pyritään siihen, että rasvat ovat ensisijiaseti hyviä rasvoja: luonnollisia kasvirasvoja öljyinä, kalasta, pähkinöistä ja rasvaisista kasviksista saatavia; loppu ns. kovia rasvoja esim. lihasta ja voista. Kun hiilihydraattisaanti pienenee, veren rasva-arvot paranevat vaikka söisikin myös kovia rasvoja.

 
^Rigel yllä kirjoitti hienosti :)

Rasvat kulutetaan kyllä, kun hiilareita ei ole isommasti kulutettavaksi. Tarkoitatko nyt kolesterolia? ;)

Siitä sitä riittäisikin puhumista, mutta alkuun nyt vähähiilarisen dieetin puolestapuhujan, kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri Antti Heikkilän tuore blogikirjoitus: http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=117
 
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Mitenhän käytännössä ruokailutilanteet menee kun ollaan kesällä sekä anoppilassa että mun vanhemmilla ja mökillä heidän kanssaan pitkiäkin aikoja kerrallaan.. jos en itse tee ruokaa niin sieltä tulee sitten eteen ruskeet kastikkeet, perunamuussit ja lihapullat..ja leipää, aamupuuroa, muurinpohjalettuja ym.ym.ym...
Pitää vaan yrittää selvittää kohteliaasti miksi valikoin jokaisen suupalan enkä maista kaikkea mitä tarjolle laitetaan..
Anoppilassa saattaa kyllä pian käydä niin ettei pöydässä ole juuri mitään mitä voisin syödä :whistle: nooo... omat eväät mukaan viikoksi :D
Onneksi mulla myös anoppi karppaa... itse asiassa hän oli yksi innoittaja mulle tähän ruokavalioon =) Sunkin pitää puhua mummut mukaan tähän juttuun :)
 
Voihan sitä aina yrittää innostaa muitakin tähän mutta kummallakaan, anopilla eikä äidilläni ole vähääkään ylipainoa, päinvastoin joten luulen etteivät he muutenvain innostu heti aiheesta vaikka tämä näyttää ehdottomasti sopivan kaikille, -ei vain laihduttajille..
Kannattaahan se aina yrittää vaikka vähän epäluuloinen olenkin :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja 77mm:
Menee vähän asian vierestä, mutta.. Kun kuitenkin kovien rasvojen on todettu olevan epäterveellistä isoissa määrin, ja karppauksessa niitä tulee paljon maitotuotteista yms. Niin onko siinä joku pointti karppauksessa että niitä kovia rasvoja syödään niin hurjasti? Vai onko joku peruste miks ne on hyväksi?
Ei vaan nimenomaan pyritään siihen, että rasvat ovat ensisijiaseti hyviä rasvoja: luonnollisia kasvirasvoja öljyinä, kalasta, pähkinöistä ja rasvaisista kasviksista saatavia; loppu ns. kovia rasvoja esim. lihasta ja voista. Kun hiilihydraattisaanti pienenee, veren rasva-arvot paranevat vaikka söisikin myös kovia rasvoja.
Ok. Kiitos vastauksestasi. Kuulosti vaan oudolta kun joku neuvoi esim. vaihtamaan kasvimargariinin oivariiniin, jossa siis rasvat on osin kovia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mun täytyy nyt lähteä treffaamaan nukkumasa (herätys 5.30), mutta palaillaan aiheeseen! Hyvät yöt :wave:
Tuo on fiksuutta - löytäisinpä sen myös itsestäni, myös silloin kun täällä on hyviä keskusteluita... Ai mutta mulla onkin loma!:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Voihan sitä aina yrittää innostaa muitakin tähän mutta kummallakaan, anopilla eikä äidilläni ole vähääkään ylipainoa, päinvastoin joten luulen etteivät he muutenvain innostu heti aiheesta vaikka tämä näyttää ehdottomasti sopivan kaikille, -ei vain laihduttajille..
Kannattaahan se aina yrittää vaikka vähän epäluuloinen olenkin :whistle:
Mun suurin ongelmani on oma äitini (en tapaa anoppia!), jonka kanssa tästä on puhuttu jo paljon mutta kun ei auta... No onneksi voin käydä hänen luonaan päiväseltään, niin en syö diettiäni suohon tai vaihtoehtoisesti kuole nälkään. Mun äidillä on ylipainoa ja vuosikymmenten terveyshapatususko "tarvitset joka päivä 9 palaa leipää ja joka aterialla neljänneslautasen perunaa/riisiä/pastaa". Ja lisäksi kakkostyypin diabetes. Sitkeässä näyttää istuvan tottumukset.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mää lähdin täähn mukaan, koska ruoka turvotti mahaa-ja jäin sille tielle
Minua puolestaan kannusti kokemus siitä, että perinteisen aterian jälkeen iski aina kosminen väsymys.
Sekä molempien vanhempien diabetes.
Sekä kaikissa raskauksissa säikähdys, kun virtsassa sokeria (mutta rasitustestit ok:t).

 
mulla ei oo sokereita koskaan mitattu, mutta kumpikin lapsi painoi 3790, syntyivät viikoilla 3903 ja 38+0. miehen kanssa on kuitenkin oltu reilun 3kg kun on synnytty, ehkä sokereilla oisi tuonkin kannalta jotain tekemistä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Mun suurin ongelmani on oma äitini (en tapaa anoppia!), jonka kanssa tästä on puhuttu jo paljon mutta kun ei auta... No onneksi voin käydä hänen luonaan päiväseltään, niin en syö diettiäni suohon tai vaihtoehtoisesti kuole nälkään. Mun äidillä on ylipainoa ja vuosikymmenten terveyshapatususko "tarvitset joka päivä 9 palaa leipää ja joka aterialla neljänneslautasen perunaa/riisiä/pastaa". Ja lisäksi kakkostyypin diabetes. Sitkeässä näyttää istuvan tottumukset.

Ihana :D Sori :whistle:
Vaikkei mun eikä mieheni vanhemmilla ole ylipainoa niin niillä on just samat ruokatottumukset.. liikkuvat niin paljon ja syövät pieniä annoksia kerrallaan joten kai siitä syystä pysyvät hoikkina.. en tiedä.
Mulla ja miehellä on ylipainoa, mulla huomattavasti enemmän kun miehellä mutta mies huuteli tuolta olohuoneen puolelta että lähtee mun kanssa tähän mukaan.
Vierailut on tosiaan vähän hankalampia kun meidän sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä joten käymme harvoin ja viivymme käydessämme pitkään.. eli kesällä ollaan ainakin viikko per osote molempien lapsuudenkodissa, käydään toki siellä kyläilemässä kavereiden luona ym. mutta pääosin ollaan siis syömässä äitiemme helmoissa..
Varmaan pitää käydä kaupassa pari kertaa viikon aikana hakemassa omia eväitä ja syödä vain sitä lihaa mitä milloinkin on tarjolla.. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mulla ei oo sokereita koskaan mitattu, mutta kumpikin lapsi painoi 3790, syntyivät viikoilla 3903 ja 38+0. miehen kanssa on kuitenkin oltu reilun 3kg kun on synnytty, ehkä sokereilla oisi tuonkin kannalta jotain tekemistä..
Mulla on vain yksi poika joka painoi syntyessään ihan inasen vajaat neljä kiloa... :whistle:
 
Hmmm... Mua on kuitenkin kiinnostanut aina raskausaikana tuo, että entäs jos vika onkin munuaisissa, kun päästää sokeria läpi? Siis onhan raskaus aina myös munuaisille koetus. Mutta ykskään neuvolatäti ei ole ottanut tätä kuuleviin korviinsa enkä ole koskaan muistanut kysyä lääkäriltä (vaikka olen elämässäni tavannut myös munuaisspesialisteja lapseni takia).

Mun ykkönen painoi vain 2,7 kg (rv37+2)
kakkonen 3970 (rv 39+3)
kolmonen 4015 (rv 42+2).

Ykkönen ja kakkonen olivat sitten sokeritarkkailussa, kun olivat kuulemma niin flegmaattisia...
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja 77mm:
Menee vähän asian vierestä, mutta.. Kun kuitenkin kovien rasvojen on todettu olevan epäterveellistä isoissa määrin, ja karppauksessa niitä tulee paljon maitotuotteista yms. Niin onko siinä joku pointti karppauksessa että niitä kovia rasvoja syödään niin hurjasti? Vai onko joku peruste miks ne on hyväksi?
Ei vaan nimenomaan pyritään siihen, että rasvat ovat ensisijiaseti hyviä rasvoja: luonnollisia kasvirasvoja öljyinä, kalasta, pähkinöistä ja rasvaisista kasviksista saatavia; loppu ns. kovia rasvoja esim. lihasta ja voista. Kun hiilihydraattisaanti pienenee, veren rasva-arvot paranevat vaikka söisikin myös kovia rasvoja.
No ei voi kyllä sanoa noinkaan. Pitää ymmärtää erot tyydyttyneiden, tyydyttymättämien ja monityydyttymättömien rasvahappojen välillä. Ainoastaan tyydyttyneet rasvahapot ovat stabiileja eivätkä hapetu herkästi ja reagoi haitallisiksi aineiksi. Muutenkin kannattaisia opiskella näitä asioita eikä vain ottaa "ylhäältä annettuina totuuksina". Saattaisit yllättyä miten paljon väärää ravitsemustietoutta ihmisillä on. Itse suosin tyydyttyneitä rasvoja, no tyydyttymättömiä tulee väkisinkin ei niitä voi välttää, koska olen entinen paha atoopikko. Nykyinen terveihoinen, vain ja ainoastaan ruokavalion ansiosta.

Esimerkiksi Atkinsin dieetissä ei suosita kasviöljyjä vaan eläinperäisiä rasvoja, voita ja läskiä. Ei ne ole haitallisia. Turha yrittää tehdä karppauksesta salonkikelpoista väittämällä ihmisille että rasvoina käytetään pääasiassa kasviöljyjä. Toki, ehkä itse niin teet mutta suurin osa ei koska ymmärtää kasviöljyjen haitat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
No ei voi kyllä sanoa noinkaan. Pitää ymmärtää erot tyydyttyneiden, tyydyttymättämien ja monityydyttymättömien rasvahappojen välillä. Ainoastaan tyydyttyneet rasvahapot ovat stabiileja eivätkä hapetu herkästi ja reagoi haitallisiksi aineiksi. Muutenkin kannattaisia opiskella näitä asioita eikä vain ottaa "ylhäältä annettuina totuuksina". Saattaisit yllättyä miten paljon väärää ravitsemustietoutta ihmisillä on.

Esimerkiksi Atkinsin dieetissä ei suosita kasviöljyjä vaan eläinperäisiä rasvoja, voita ja läskiä. Ei ne ole haitallisia. Turha yrittää tehdä karppauksesta salonkikelpoista väittämällä ihmisille että rasvoina käytetään pääasiassa kasviöljyjä. Toki, ehkä itse niin teet mutta suurin osa ei koska ymmärtää kasviöljyjen haitat.
Kiitos vinkistä. Olen opiskellut mm. kemiaa, myös biologiaa yliopistossa. Valmistunutkin.

Atkinsin dieetti ja karppaus eivät ole sama asia.

Luonnollisilla kasviöljyillä ja teollisilla trans-rasvoilla on eroa terveysvaikutuksiltaan.
 

Yhteistyössä