Karppauksesta tietävät huom. =)

Kertoisitteko minkä verran syötte päivässä?
Olen aloittanut dietin, en karppaamista mutta ihan mielenkiinnosta kysyn miten paljon saatte syödä päivänaikana kun herkuttelette ties millä ihanuuksilla jättäen vain hiilarit minimiin..
Onko jotain kalorimäärää tms. paljonko saatte päivässä syödä?

Ihan vain siksi kyselen kun kaveri aloitti karppaamisen ja kertoi mitä kaikkea syö päivän aikana ja jotenkin tuntui niin hurjalta se määrä että voiko sillä tosiaan laihtua... =)
 
Karppaan, mutta en pudottaakseni painoa. Mun energiamäärä päivässä 1800-2100 kcal. Tällä näyttää tosin paino hiljalleen putoavan, mutta jos putoaa paljon, sitten lisään energiamäärää.
 
Mä en laske kaloreita, mutta taika piilee siinä, että elimistö käyttää hiilareita ensisijaisesti ravinnokseen. Sehän on yksi kolmesta makroravinteesta, ja ne kaksi muuta ovat rasva ja proteiini. Joten, kun hiilarit vedetään minimiin, niin elimistö ottaa energiansa rasvasta ja proteiineista, ja kun proteiinien määrää ei kannata kovasti lisätä, niin rasvan määrää lisätään. Muistaakseni se on myös niin, että varastot käytetään ensin, eli juurikin se elimistöön varastoitunut rasva, jolloin laihtuu. Tuosta en ole ihan täysin varma.

Rasva ja proteiini pitävät nälkää paremmin kuin hiilarit yleensä. Silloin tarvitsee syödä vähemmän, verensokeritaso pysyy pitempään hyvällä tasolla, eikä tule mielitekoja.

Toiset karppaajat laskevat kyllä kaloreitakin, mutta itse en ole siihen lähtenyt - ainakaan vielä. Mutta syön vähemmän, kuin ennen karppaamistani. Ja kun sokeri on jäänyt lähes kokonaan pois ruokavaliosta, niin sitäkään ei enää tee mieli.

Tuossa karppauksen periaate tiivistetyssä muodossa omin sanoin kerrottuna =)
 
Eli silloin todella saa syödä "valtavia määriä" kun jättää vain hiilarit pois? wau :whistle:
En silti itse pystyisi lähtemään tolle linjalle ihan täysin..
Mut kuulostaako tää ihan normaalilta, ote kaverin tän päivän ruokapäiväkirjasta:

Kinkku- juusto munakas, kahvia
Raejuustoa ja ananasta, pistaasi pähkinöitä naposteltavaksi
Broilerin rintaa ja tuoresalaattia
Jauhelihaa kermakastikkeessa lanttumuussin kera
Mantelijauheletut kermavaahdolla ja mansikoilla
Hedelmiä iltapalalla jämäksi jääneen kermavaahdon kanssa

Kuulostaa minusta niin paljolta laihduttajalle.. mut en tosiaan tiedä tosta karppauksesta oikeen mitään.. kiinnostaa vain =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Kuullostaa just karppaukselta. Alapa sinäkin, kuskus!
Aihe kiinnostaa kun en tiedä ketään karppauksella laihduttaneita mut tää mun kaveri on vasta aloittanut ja heti kilot tippumaan päin.. *kade* :D

Mä olen kyllä niin perso ruisleivälle etten mä voi siitä luopua.. voisin jättää perunat, pastat, riisit ym. mut en ruisleipää.. ja mä tykkään ihan liikaa puuroistakin.. :whistle:
 
CousCous, sä voit syödä ruisleipää, kun vähän tavailet ravintoaineluetteloa siitä pussin kyljestä. Karppaaminen on siitä kivaa, ettei kukaan voi sanoa sulle mitä saat syödä ja mitä et. Itse valitset ruokasi sen mukaan, mitä elimistösi sulle kertoo. Mulla on iho parantunut todella paljon, siitä on sanottu mulle useaankin otteeseen ja tosiaan paino tippuu hissukseen. Luulen karppaavani lopun elämääni, on tämä vaan niin mukavaa =)

Niin, ja kun luovut jostain, niin saat jotain myös tilalle. Mä olen karppauksen aikana tutustunut niin moneen uuteen makuun, etten varmaan koko elämässäni yhteensä aikaisemmin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Mä olen kyllä niin perso ruisleivälle etten mä voi siitä luopua.. voisin jättää perunat, pastat, riisit ym. mut en ruisleipää.. ja mä tykkään ihan liikaa puuroistakin.. :whistle:
No mutta tuosta voi aloittaa - itse asiassa aloitin itsekin linjalla peruna, riisi ja pasta pois, sitten ajattelin jättää kaikki makeat ja leivonnaiset, ja sitten kaiken viljan vähäksi aikaa... Lähti nopeasti käsistä ja innostuin.

Ei väsytä ja olo muutenkin hyvä. Ensin himoitsin leipää ja muroja, pian helpotti. Jatkan tätä!
 
Tallu :
Osaatko selventää mit mun pitäis osata esim. ruisleipäpaketin kyljestä lukea?
Hiilihydraattien määräkö..? Mitä ruisleipää esim. saa syödä, tiedätkö itse ulkomuistista?
Entäs ne puurot? Saako kauraa syödä missään muodossa, kaurapuuro on mulle mieleisintä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tallu;
minkälaisia iho-ongelmia sulla on ollut? Itse olen ollut koko ikäni atoopikko, odottelen, josko tästä olisi apua.
Sitkeää aknea, isoja, inhottavia, kipeitä näppyjä leuassa. Ja kun mulla on pco, niin sen mukanaan tuomat muutkin ikävät oireet, kuten hirsutismi. Toivon apua enempi tuohon pco:hon, kuin painonpudotukseen, joten painonlasku on vain plussaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tallu;
minkälaisia iho-ongelmia sulla on ollut? Itse olen ollut koko ikäni atoopikko, odottelen, josko tästä olisi apua.
Peesan tätäkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Peesaan ihan sanasta sanaan =)
Ruttis täällä taas peesaamassa...
:D miten asiat muuten sujuu? Millä mielellä? :hug:
Tota joo. Mä oon tosi laiska kirjottamaan, niin siksi usein peesailen vaan =)

*muoks* Ihan hyvillä fiiliksillä, jälkivuoto melkein loppunut, eikun uutta puuhaamaan vaan ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Tallu :
Osaatko selventää mit mun pitäis osata esim. ruisleipäpaketin kyljestä lukea?
Hiilihydraattien määräkö..? Mitä ruisleipää esim. saa syödä, tiedätkö itse ulkomuistista?
Entäs ne puurot? Saako kauraa syödä missään muodossa, kaurapuuro on mulle mieleisintä..
Juu, juuri se hiilareiden määrä. Ruisleivissä sitä on vähemmän, kuin muissa leivissä, ja niiden sisältämät hiilarit on ns. hitaita, eli imeytyvät hitaasti ja pitävät nälkää niin ollen pidempään. Jos ruisleivässä on hiilareita n. 30-40g/100g, niin se on leiväksi pieni määrä. Tosin on olemassa myös karppausleipien reseptejä, jotka ovat yllättävän hyviä ja helppoja valmistaa, niin niitäkin voi leipoa ja niissä on hiilareita vain muutama sadassa grammassa.
 
Muistelen, että kaurapuuro olisi yksi suositelluimmista puuroista karppaajien kesken, mutta asiaan sen tarkemmin perehtymättä en osaa sanoa tarkemmin. Siis niiden kesken, ketkä puuroa syövät. Kunnon voisilmällä tietenkin ;)

Itse aloittelen päiväni kananmunilla yleensä juuston tai voin kera. Tai munavoi raejuustolla ilman karjalanpiirakoita on myös hyvää :D
 
Hmmm... mähän alan ihan oikeesti kiinnostua aiheesta aina vain enemmän... =)
Mut mites jos tulee ihan ylitsepääsemätön hinku ottaa kaverilla kahvipöydästä joku sokeripommi, vaikka hillomunkki.. miten elimistö reagoi sihen jos olen karppaillut jonkin aikaa ja sorrun syömään hillomunkin esim. ? :/
 
blixt
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Eli silloin todella saa syödä "valtavia määriä" kun jättää vain hiilarit pois? wau :whistle:
Hiilareita ei jätetä siis kokonaan pois (taisit sen jo ymmärtääkin?), vaan vaihdetaan vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja suositaan hitaita hiilihydraatteja.

Karppiruuasta tulee kyllä usein tosi täyteen (rasva ja proteiini tekevät tehtävänsä ;)), esim. meillä riittää aikuisilla 3 ateriaa päivässä ja massu on täynnä ja olo oikein mainio! Ruoka-annokset ovat pienentyneet, eikä tee mieli napostella kokoajan. :)

Yleensä varsinkin karppailun alussa on valötava nälkä ja kroppa saattaa olla jotenkin väsyneen oloinen, mutta se menee ohi kun kroppa on saanut vaihdettua "polttoainesysteemin" hiilareista rasvanpolttoon.

Kokeile ihmeessä, jos kiinnostaa, itse olen tykännyt kovasti ja painokin putoaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja CousCous:
Hmmm... mähän alan ihan oikeesti kiinnostua aiheesta aina vain enemmän... =)
Mut mites jos tulee ihan ylitsepääsemätön hinku ottaa kaverilla kahvipöydästä joku sokeripommi, vaikka hillomunkki.. miten elimistö reagoi sihen jos olen karppaillut jonkin aikaa ja sorrun syömään hillomunkin esim. ? :/
Mä olen kokeillut tuota. Äitienpäivänä söin täytekakkua pienet palat molemmissa mummuloissa, tuloksena kolmen päivän ummetus :D Eräänä päivänä jäätelöä ja sokerilla maustettua marjasoppaa -> siitä sain kamalan väsykohtauksen. Työkaverini sanoi kokeilleensa tosi tiukkaa alakarppia ja ottaneensa pitkän ajan jälkeen jotain sokeripullaa, tuloksena humala :D

Lipsumiset ei haittaa, mutta kannattaa palata kuitenkin aika pian ruotuun, sillä lipsumisista ei tule hyvä olo.
 
ok... kaveri on aloittanut karppauksen vasta ihan hiljattain ja sanoi että makeanhimo aina välillä nostaa päätään mutta syö sitten tummaa suklaata suurimpaan himoonsa..
En tiedä kauanko mulla menisi siihen että makeanhimo katoaisi, en ole koskaan kokeillut..

Mutta aihe alkoi tosiaan kiinnostaa niin kovin että taidan tutustua tuohon nettilinkkiin ja miettiä josko minäkin voisin moiseen ryhtyä.. ja voihan sitä tosiaan aloittaa jättämällä ne perunat, riisit, pastat ym. pois ensin ja miettiä sitten mistä kaikesta on valmis luopumaan niiden lisäksi.. ja tosiaan se pointti tulikin jo selväksi ettei tarkoitus ole jättää hiilareita pois vaan rajata niiden käyttö minimiin.. =)
 
Mulla putos kahden viikon tiukan aloituksen jälkeen 5,1 kg (77,8 - 72,7). Sitten kun lisäsin hieman hiilaria ja muutakin, mutta syön edelleen tosi kevyesti enkä mutusta makeita, niin paino jämähti hieman päälle 73. Nyt se on sitten alkanut taas tippua sata grammaa päivässä suunnilleen. Tänään söin esim:

aamupala: kahvi, ruisleipäsiivu, margariini, juustosiivut 2kpl, valion kaloriton mustikkakeitto 2dl -> nälkä lähti moneksi tunniksi
lounas: munakas sipulilla, voissa paistettuna, tomattia ja jalapenoja seassa, päällä juustoraaste -> nälkä lähti moneksi tunniksi
Päivällinen: 200g naudan sisäpaistipihvi voissa paistettuna ja vihreä salaatti -> nälkä lähti moneksi tunniksi

Naposteluna välissä yksi kaurakeksi ja lasi mustikkakeittoa.

Tällaisella suunnilleen (päivittäin aineita vaihdellen) olen jatkanut nyt. Ei hedelmiä, niissä on paljon hiilareita. Kohta pitää varmaan lisätä maito mukaan, että saa kalkkia. Maustamaton jogurtti puolukoilla on ihanaa. Ja raejuustoiset salaatit vaikkapa kanafileellä, nam!
 

Yhteistyössä