Kauhukakarat ja ääliövanhemmat

En yleensä käytä tosissani noin vahvoja ilmauksia lapsista ja vanhemmista, mutta tässä kohtaa tämä on vain ja ainoastaan paikallaan.

Olin kuopuksen kanssa tänään eräässä leikkipuistossa. Mennessämme sinne se oli tyhjä. Hyvin pian kuitenkin lähitalosta tuli siihen 2 lasta, tyttö ja poika. Poika oli noin 3- ja tyttö ehkä 4- vuotias. Tytöllä oli pitkä muovilapio ja pojalla sellainen puutarhakuokan tapainen, pitkävartinen sekin. Näyttivät toisiaan huitovan niillä. Tulivat lähellemme ja poika kohotti kuokan minua kohti. Sanoin, että minua et muuten huitase, kuokka pois. Meni sitten tyttäreni eteen kuokka lyömisasennossa. Sanoin, että kohta se kuokka lähtee, noin ei toimita. Rikkoi sitten tyttäreni tekemän hiekkakakun kovalla raivolla. Tyttö vieressä alkoi viskoa hiekkaa ympäriinsä. Menimme keinuun. Tulivat perässä. Sanoin tytölleni, että nyt lähdetään, täällä on niin kamalaa porukkaa. Lasten äiti/isä huutelivat vaan kehotuksia kotipihasta, vaikka näkivät tapahtuman. EI noin arvaamattomia muksuja saa päästää ilman aikuista puistoon. Huusin vielä lähtiessä; että voisitte hiukan katsoa muksujenne perään.
Se kuokka olisi osuessaan voinut aiheuttaa isoa vahinkoa. Mun todensanoakseni teki mieli ottaa sitä riiviötä korvista kiinni. NÄISSÄ TAPAUKSISSA EI puhe aina auta. Missä nää sikiää? |O Tekis mieli ilmoittaa tässä kadun ja puiston nimi, sekä sen tytön nimi, kuulin sen kun häntä huudettiin :whistle:
Tuonkaltaisista vanhemmista ja muksuista minä en pidä! Eikä multa heltiä YHTÄÄN sympatiaa niitä lapsia kohtaan. Olkoonkin, että ehkä suurempi vika on kasvatuksessa kuin lapsissa itsessään.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
EI noin arvaamattomia muksuja saa päästää ilman aikuista puistoon. .
Sen kummemmin ottamatta kantaa noihin "kauhukakaroihin" totean, että ei minkäänlaisia tuon ikäisiä saa päästää ilman aikuista puistoon. Siis 3- ja 4-vuotiaita.
 
Kohta tulee sontaa niskaan, mutta samoilla linjoilla olen. :kieh: Ja kiroilu, voi että kun mä olen niin allerginen kiroilulle nykyään. |O Suututin jopa uuden naapurinikin kun tokaisin jotakin köh,, ei niin mukavaa hänen kiroillessaan lapselleen hiekkalaatikolla. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
EI noin arvaamattomia muksuja saa päästää ilman aikuista puistoon. .
Sen kummemmin ottamatta kantaa noihin "kauhukakaroihin" totean, että ei minkäänlaisia tuon ikäisiä saa päästää ilman aikuista puistoon. Siis 3- ja 4-vuotiaita.
Noi ei saisikaan. Minä vaan nyt muotoilin asian näin, vähän epätarkasti. Minä en ole päästänyt 4 veetä yksin ees omaan pihaan, vaikka onkin okt (ei ole porttia tielle). Mutta kyllä meidän tiellä pyöräilee muut 4- vuotiaat useinkin yksin. Ja niistä on sanottu vanhemmilleen, aiheuttavat vaaratilanteita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haaskan näköinen:
No, joo liian pienet keskenään puistossa. Ei hyvä. Toisaalta ei se ehdottamasi korvista kiinni ottaminenkaan ihan fiksulta kuulosta.
Itselläkin kokemuksia siitä, että "saa" vieraita lapsia komentaa, että pointin tajuan kyllä.
Tammikuuhan kirjoitti että teki mieli ottaa korvista. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kohta tulee sontaa niskaan, mutta samoilla linjoilla olen. :kieh: Ja kiroilu, voi että kun mä olen niin allerginen kiroilulle nykyään. |O Suututin jopa uuden naapurinikin kun tokaisin jotakin köh,, ei niin mukavaa hänen kiroillessaan lapselleen hiekkalaatikolla. :xmas:
Saa tokasta, naapurille. Kun sähän et kaiketi vastannut kiroiluun kiroilulla. ;) Ja mulla on muutenkin tänään NIIN vino päivä, että sonta ainakaan mun niskassa ei tunnu missään. Että sontaakin vaan :xmas:

Ja oikeasti: oli niin vaarallinen lelu sillä pojalla, että mua oikeesti karmii, miksei ne vanhemmat reagoineet, vaikka näki. Ääliömäisyys siinä huipussaan :eek:

 
mistäkö niitä sikiää. eihän nykyisin saa laittaa lapsia kuriin, sitähän joutuu heti tekemisiin sossun kanssa jos uskallat sanoa isommin lapselle, että ei. päätä nykyisin pitää silittää ja hyssytellä. en silti ole mikään ruumiillisen kurituksen kannattaja, mutta jos ei puhe tepsi, niin pieni tukkapöllykään ei ketään tapa. ja eihän nyt tuon ikäisten edes kuulu yksin olla ulkona
 
Nöpönen
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
 
Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
mistäkö niitä sikiää. eihän nykyisin saa laittaa lapsia kuriin, sitähän joutuu heti tekemisiin sossun kanssa jos uskallat sanoa isommin lapselle, että ei. päätä nykyisin pitää silittää ja hyssytellä. en silti ole mikään ruumiillisen kurituksen kannattaja, mutta jos ei puhe tepsi, niin pieni tukkapöllykään ei ketään tapa. ja eihän nyt tuon ikäisten edes kuulu yksin olla ulkona
Niin. Tässä kohtaa kuria kaipasivat ehdottomasti niin ne aikuiset kuin lapsetkin, hitto vie. Kiukuttaa vieläkin. Ja ihme muksu, kun uskalsi vierasta aikuistakin uhata kuokalla. Mä oon kyllä aika lyhyt, että ehkä se mielsi mut nuorisoks :whistle: ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
Ei VÄLTTÄMÄTTÄ. Kyllä nekin vanhemmat "meidän kullannuppuja ei saa kieltää/ei rajoittaa eikä niille huutaa" - saavat tätä jalkeä aikaan jälkeläisissään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kohta tulee sontaa niskaan, mutta samoilla linjoilla olen. :kieh: Ja kiroilu, voi että kun mä olen niin allerginen kiroilulle nykyään. |O Suututin jopa uuden naapurinikin kun tokaisin jotakin köh,, ei niin mukavaa hänen kiroillessaan lapselleen hiekkalaatikolla. :xmas:
Saa tokasta, naapurille. Kun sähän et kaiketi vastannut kiroiluun kiroilulla. ;) Ja mulla on muutenkin tänään NIIN vino päivä, että sonta ainakaan mun niskassa ei tunnu missään. Että sontaakin vaan :xmas:

Ja oikeasti: oli niin vaarallinen lelu sillä pojalla, että mua oikeesti karmii, miksei ne vanhemmat reagoineet, vaikka näki. Ääliömäisyys siinä huipussaan :eek:
Juu en kiroillut. :D Mun mielestä joissakin asioissa ollaan menossa metsään, kun lapselle annetaan liikaa sitä ns vapautta olla, tehdä ja kokeilla. Mutta sehän onkin vain mun mielipiteeni. :xmas:
 
Nöpönen
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
Ei VÄLTTÄMÄTTÄ. Kyllä nekin vanhemmat "meidän kullannuppuja ei saa kieltää/ei rajoittaa eikä niille huutaa" - saavat tätä jalkeä aikaan jälkeläisissään.
no niin kyllä, totta.. *huoh* kamalaa silti.. |O
 
Peesaan kyllä Tammikuuta ja syksyn ihanaa raikkautta. Tuollainen käytös ei todellakaan ole millään lailla hyväksyttävää ja ei se tukkapölly tapa. Ainakaan minä en siihen kuollut. Joskus lapsi vaan ei usko muutenkuin viimeisenä keinona pysäyttämällä tuolla tavoin. Toki siitä viimeisestä keinosta tulee joillain helposti ensimmäinen keino.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Peesaan kyllä Tammikuuta ja syksyn ihanaa raikkautta. Tuollainen käytös ei todellakaan ole millään lailla hyväksyttävää ja ei se tukkapölly tapa. Ainakaan minä en siihen kuollut. Joskus lapsi vaan ei usko muutenkuin viimeisenä keinona pysäyttämällä tuolla tavoin. Toki siitä viimeisestä keinosta tulee joillain helposti ensimmäinen keino.
Mä olen kanssa sitä mieltä, että ei tosiaan ole hyväksyttävää käytöstä. Tuntuu vaan kovin ristiriitaiselta opettaa lapselle, että et saa satuttaa toisia,kun itse tukistelet!! Eli tätä en ymmärrä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
Anteeksi vaan, mut mä olen ERIMIELTÄ!! Te täydelliset naiset.. Kyllä niitä oppeja saa lapset päiväkodissa muiltakin lapsilta.. Ei saa olla noin.. hmmm.... Miten sen nyt nätisti sanoisi.. Mut vika ei todellakaan aina ole vanhemmissa!!!!!
 
Mä olisin todennäköisesti riistänyt pojalta lelun ja hakannut tai polkenut sen paskaksi. Eipähän enää ketään uhkaa sillä. Mun kohta 5v täyttävä poika ei ulkoile yksin kotipihassa, aina on 15v mukana, ettei juuri tuollaiset pimeet kakarat hakkaa tms.
 
Mä oisin kans ottanu siltä kakrulta sen kuokan pois. Enkä varmasti ois antanu takasin, ois voinu äitinsä kanssa tulla hakemaan niin oltas voitu keskustella samalla :kieh: Mä en omia lapsia tukista, enkä vierastakaan mutta joskus tekee mieli sanoa kun tullaan sisälle valittamaan naapurin Jussista, että lyö takasin jos ei muuten usko :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mä oisin kans ottanu siltä kakrulta sen kuokan pois. Enkä varmasti ois antanu takasin, ois voinu äitinsä kanssa tulla hakemaan niin oltas voitu keskustella samalla :kieh: Mä en omia lapsia tukista, enkä vierastakaan mutta joskus tekee mieli sanoa kun tullaan sisälle valittamaan naapurin Jussista, että lyö takasin jos ei muuten usko :ashamed:
Minä jotenkin "vierastan" sitä, että pitäisi alkaa ihan kädestä pitäin kasvattamaan vierasta muksua.... Olen toki kerran pari pelastanut ripeällä liikkeellä ihan ventovieraan lapsen jäämästä esim. auton alle, mutta se ON jotenkin eri juttu. Ja tämän kyseisen pojan äiti ja isäkin oli siinä näköetäisyydellä, heidän OLISI pitänyt se kasvatustehtävä hoitaa. IHAN OUTOA porukkaa! Toki minä olin koko ajan valmiina ottamaan sen ns. lelun pois riiviön kädestä. EI sillä olisi minua/tytärtäni satutettu. Minua vain jäi kaivamaan sen pojan ja tytön "tyhjäpäisyys" sekä kylmyys, ivallisuus ja kykenemättömyys ns. empatiaan. Kyllä mun lapset on pieninä ja isompinakin tehneet pahojaan, mutta on ollut se tietty raja, jonka yli EI mennä. Eivät ole ketään koittaneet hakata eivätkä TAKUULLA uhmata vierasta aikuista. Kiroilla ovat osanneet ja osaavat, siitä :ashamed: Ja rangaistustakin on annettu, ei tukkapöllyä muistaakseni ;) Mutta siltä pojalta ihan kuin puuttui joku ns. inhimillisyysmutteri" päästä. JA ON kyllä olemassa ns pahojakin lapsia. Mutta jotenkin selkeästi tämä tilanne olisi pitänyt mennä ihan toisin; ELI pääpointti MISSÄ VANHEMMAT?
Niin no, oli ne vanhemmat siellä takavasemmalla mutta eivät tulleet tilanteeseen mukaan.Ja selvennykseksi vielä; kyllä minä kielsin muutamaan otteeseen sitä poikaa tiukkasanaisesti, eli kasvatin, mutta hän toljotti silmät jotenkin ihmeen ivallisina vaan, eikä edes perääntynyt. Uhmakas ja takuulla käytöstavaton. Noin 3 veet kyllä tekee ns. pahuuksia mutta tää on jotain ihan muuta.
 
Minä olen töissä törmännyt Tammikuu sinun kuvailemiin lapsiin. Se on aikuisena pelottavaa huomata tällainen lapsi, jolla ei sitä empatiaa ole, täysin kylmä muita kohtaan. Ja se on lisääntymään päin, pelottavaa oikeesti. :| Mistä se tulee? :|
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
Anteeksi vaan, mut mä olen ERIMIELTÄ!! Te täydelliset naiset.. Kyllä niitä oppeja saa lapset päiväkodissa muiltakin lapsilta.. Ei saa olla noin.. hmmm.... Miten sen nyt nätisti sanoisi.. Mut vika ei todellakaan aina ole vanhemmissa!!!!!
Siis peesi! Meidän poika käyttäytyi tosi nätisti ENNENKUIN meni tarhaan ja oppi siellä jos jonkin näköstä temppua ja rumia sanoja. Tietty puututaan vääränlaiseen käytökseen heti, mutta uudet opitut jutut pitää tietty kokeilla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minä olen töissä törmännyt Tammikuu sinun kuvailemiin lapsiin. Se on aikuisena pelottavaa huomata tällainen lapsi, jolla ei sitä empatiaa ole, täysin kylmä muita kohtaan. Ja se on lisääntymään päin, pelottavaa oikeesti. :| Mistä se tulee? :|
Joo, sitä se tilanne oli; pelottava ja jotenkin siitä tuli itselle ontto olo. Nuo saa vielä paljon pahaa aikaan, tämänkaltaiset kylmät ihmiset.... Ikävää se on.
:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
olen ennenkin kommentoinut johonkin tällaiseen vastaavaan ja yhä edelleenkin olenn samoilla linjoilla. Yleensä tollaset kakarat on just niitten vanhempien aikaansaannoksia, jotka kiroilee, huutaa ja räyhää sen minkä kerkiävät niille "kullannupuilleen". Ai että se kuulostaa kamalalta. Eihän tommoinen 3-4 vuotias lapsi saa muita käyttäytymismalleja kun vanhempiensa. Huh.. alko ärsyttämään.. :S
Anteeksi vaan, mut mä olen ERIMIELTÄ!! Te täydelliset naiset.. Kyllä niitä oppeja saa lapset päiväkodissa muiltakin lapsilta.. Ei saa olla noin.. hmmm.... Miten sen nyt nätisti sanoisi.. Mut vika ei todellakaan aina ole vanhemmissa!!!!!
Siis peesi! Meidän poika käyttäytyi tosi nätisti ENNENKUIN meni tarhaan ja oppi siellä jos jonkin näköstä temppua ja rumia sanoja. Tietty puututaan vääränlaiseen käytökseen heti, mutta uudet opitut jutut pitää tietty kokeilla..
Juu, muttei näitä kuokallahakkaamisjuttuja sentään, niitä EI saa kokeilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä olisin todennäköisesti riistänyt pojalta lelun ja hakannut tai polkenut sen paskaksi. Eipähän enää ketään uhkaa sillä. Mun kohta 5v täyttävä poika ei ulkoile yksin kotipihassa, aina on 15v mukana, ettei juuri tuollaiset pimeet kakarat hakkaa tms.
ööö... Okei. Otappa ihan rauhallisesti..
 

Yhteistyössä