Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

"*Pihla*"
Onnea Catnip! :) ensimmäinen tyttökin saatiin :)

Täällä ei ole nukuttu. Mies oli pojan tulevan kummisedän kanssa pitämässä "varpajaisia". 3 kertaa herätti minut viestillä, ennenkuin tuli kotiin yhden aikoihin. Poika on syönyt kahdelta, neljältä ja nyt taas. Kahdelta annoin korvikettakin 60ml siinä toivossa, että nukkuisi pidemmän pätkän. Hitot :D no, hyvä että syö :) tyttö nukkuu tuossa vieressä aivan poikittain! Ja herää varmaan tunnin-kahden päästä. Onneksi ulkona näyttää olevan nätti aamu, joten päästään varmaan pihalle tänään, kunhan nyt heräillään ensin :)

Pihla ja poika (pari tuntia vajaa 5vrk jo!)
 
"Catnip82"
Tässä aamupalan tarjoilua odotellessa voin kirjoitella oman kertomuksen...

Eli viime torstaina tosiaan lääkäri soitti ja kehoitti tulemaan oitis sairaalaan käynnistykseen koska prot määrät virtsassa oli lisääntynyt huimasti. Oltiin juuri menossa ostoksille miehen kanssa hankkimaan sairaalakassiin täydennystä. Auto ympäri ja sairaalaan. Päästiin osastolle missä tapasin lääkärin nopeasti ja tutkimusten jälkeen kertoi faktat. Toksemia on ja nyt pitää alkaa käynnistämään. Parikin viikkoa voisi olla kohtalokasta. Painoarvioksi saatiin 2400g mikä oli alakäyrillä.
Mies lähti sitten pakkaamaan Sairaalakassia minulle ja mie jäin odottamaan millä käynnistys tehdään. Ballonki astettiin paikoilleen koska olin sormelle auki ja kanava pehmeä. Ballonki aiheutti pientä supistusta mutta ei kummempia.
Seuraavana aamuna olin 3-4cm auki ja valmis siirtymään saliin oksitosiinitippaan. Alkuvaiheessa supistuksia tulikin, ei mitään kivuliaita tosin, lämpötyynyllä pärjäsi. Lääkäri kävi iltapäivästä tutkimassa ja vielä oli kanavaa niin paljon että ei halunnut puhtaista kalvoja. Olin ollut 6h tipassa mikä on maksimisika ja lähdin takaisin osastolle.
Lauantaina pääsin suoraan aamulla saliin ja tippa pussi nro2 laitettiin tippumaan. Sama homma, ei muuta kuin hassuja satunnaisesti tulevia supistuksia. Kalvot puhkaistiin kuitenkin klo 13 koska tilanne sen salli. Mutta supistuksia ei vaan tullut. Klo 15 jälkeen loppui tippa-aine ja siinä vaiheessa pidettiin parin tunnin tauko. Näin elimistö puhdistaa itsensä oksitosiinista. Miehen kanssa torkut tiiä ja muutamia supistuksia tuli mutta ei kivuliaita.
Klo 17 aloitettiin tippa-annos nro3. Ja puoli kuusi alkoi tulla säännöllisiä supistuksia mutta niidenkin kanssa pärjäsi hyvin. Mutta jo kuuden jälkeen ne sattuivat! Aivan tuolla alhaalla mitä mitkään anturit eivät rekisteröineet. Alan haaveilla mömmöistä :) päädyttiin kokeilemaan kohdunkaulan puudutetta kun olin 5cm auki ja reuna vain jäljellä. Tuo puudute ei auttanut ollenkaan joten tilattiin epiduraali. Pitkiltä tuntui minuutit odottaa koska supistuksia tuli minuutin välein..mutta kun tuon sain siinä klo 19 niin johan helpotti!
Kuitenkin paineen tunne takapuolessa alkoi tuntumaan välittömästi. Ja siinä 19.45 se oli jo tuskallista. Aloin puuskuttamaan ja huoneessa ollut kätilöopiskelija kutsui kätilön paikalle. Sanoin että ponnistustarve on valtaisa ja äkkiä aloitettiin valmistelut. Kolmella ponnistuksella kolmessa minuutissa tyttö syntyi! Sain pitää pikkuista sylissä hyvän tovin ennenkuin tuore tuplaisi vei hänet lastenläälärille teholle. Istukka tuli nätisti ja mitään vaurioita ei itselle tullut. Mutta tyttö olikin niin pieni, vain 2025g. Eli selkeästi alakäyrien alapuolella kasvanut.

Mutta hengittää hyvin ja on jämäkkä tapaus. Sokeritipassa oli illalla kun käytiin sylittämässä pikkuista. Nyt haen aamupalaa ja sitten vauvan luo. Itsellä olo mitä mainioin!

Catnip82 + Toukotyttö melkein 12h
 
"lauwra"
Onnea Catnip tytöstä! :heart: kolmen minuutin ponnistus kelpaisi mullekin, mutta tuskin 4-kiloista ihan siinä ajassa pihalle saan :D

Eilen illalla mä täällä jo riemuitsin kun supistuksia tuli aika tiuhaan ja tuntui, että housuun lorahteli jotain kiinteää (limatulpan palasia toivoin), mutta hitot :D Päästä se tulppa taisi irrota. Supistuksia tuli nukkumaan mentäessäkin, mutta ei ne kivuliaita olleet... Jospa tässä joku päivä.

lauwra & mussu 39+2
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Onnea Catnip :flower:
Pääset pikkuruisia vaatteita hommailemaan. Kannattaakin nyt vauvan teholla olo aika hyödyntää ja hankkia kaikki tarpeellinen. Jos teilläkin tulee kuukauden "liikumiskielto" infektioriskin vuoksi.

Täällä on poika ilmeisesti aloittanut maitotilaukset. Tunnin - kahden välein on tissille haluamassa. Tai luulisin niin... Tämä kun ei itke, mutta hamuaa sormia suuhun ja heiluttaa päätä, niin kai sitten nälkä on? Ja tissillä kyllä imee ja nielemis äänet kuuluu.

Ruu
 
Lauwralle täytyy tietysti tästä mun metodista suositella vielä katiskoilla käymistä! Tunti metsäreippailua päivittäin kumisaappaat jalassa :D Tää on sitten se kuuluisa Kuusaman ASK-menetelmä (avioliitto-suunnistus-katiskat) :LOL: Kaiken maailman kolmet ässät on ihan vanhaa kamaa..

Mä vietin illan ja alkuyön tyhjentäen mun p*rnosilareita. Istuin lämpimän puuhellan edessä ja hieroin ja lypsin käsin vuorotellen. Kyllä teki hyvää! Ja nyt on sitten pakastimessa pari maitoannosta =) Yöksi vielä kaalinlehdet kehiin.

Eilen lähti varsinainen heruminen käyntiin, maitoa tulee kuin hanasta :D Poika syö onnellisena ja nukkuu välit tyytyväisenä. Ihmettelinkin kun eilinen aamupäivä oli yhtä kitinää ja syömisen yritystä. Ei herunut kunnolla ja otettakin taisi olla vaikea saada.

Käytiin muuten eilen koko porukalla katiskoilla :D Ei kerrota neuvolantädille.. En keksi miksi ei olisi saatu käydä kun lapsi oli hyvin puettuna kantoliinassa täysin mun takin alla. Oli pikkuisen hidasta mun liikkuminen, mutta kai se tästä =)

Pitäis kai aktivoitua, mummi on tulossa käymään ja jotain tarttis teherä..
 
"Henttu82"
Onnea taas vauvan saaneelle :)
voi kun tää meidänki justiina jo syntys. Alan olla aika kypsä. Toissayökin meni valveilla ollessa. No viime yön nukuin ihmeen hyvin. Turvottaa ja ahdistaa... valivalivali.. ei kiva koko aika valittaa. Sängystäkään ei neinaa päästä ylös, hommattava nosturi :D
mökillä ollessa mennyt tää viikonloppu, onneks ollut ees suht hyvät ilmat. Tänäön pitäs kotiin taas mennä muutamiksi päiviksi. Noh kuhan tästä nyt joutaa.. isukki lähti maalaamaan navettaa mä vahdin pottuja, kohta syyään herkku pihvit ja sit odotellaan vieraita.
mukavaa helluntai päivää!
 
"*Pihla*"
Catnip, toivottavasti saatte vauvan pian pois teholta :)

Kuusama, meidän vauva veteli päikkärit vaunuissa 3 vuorokauden ikäisenä, kun oli nätti keli ja halusin ulos :D ei kerrota neuvolantädille!

Lauwra, kohtuuttomat viikot sulla jo! Toivottavasti saat pian savustettua vauvan ulos ;)

Meillä on ollut jo eka pieni vääntö miehen kanssa. Oltiin sovittu, että vielä tänä viikonloppuna ei oteta vieraita vastaan. Nyt tuo kuitenkin yhtä porukkaa on lupaillut tälle päivälle, vaikka mä olen sanonut, etten jaksaisi. Mies tosiaan herätti minut viesteillä monta kertaa viime yönä, poika herätti 2 tunnin välein ja tyttö heräsi seitsemältä. Mies nukkui yksin makkarissa, joten sai ihan hyvät unet. Ja kun tuo mun maha on ihan runnottu, niin en tosiaan jaksaisi vielä vieraita. Verenohennuspiikit (täällä ainakin käytäntö sektion jälkeen) tekee tosi kipeitä mustelmia ja hakaset kiristää. Tämä väsymys siihen päälle, niin en ehkä ole kovin seurallisella tuulella tänään... Helppohan miehen on, kun se vauva kasvoi kuukausia MUN sisällä ja se kaivettiin ulos MINUSTA. Tottakai mies jo jaksaisi vauvaa esitellä kaikille, mutta mun mielestä mun voinnin ehdoilla mennään. Ja huonojen yöunien jälkeen fyysisetkin vaivat tuntuu aina isommilta. Nyt mies nukkuu (kuvitelkaa!) ja mä yritän saada tytön simahtamaan piirrettyjen avulla... Saa nähdä, vieläkö ne vieraatkin tulee tänään...
 
Hirmuisesti onnea Catnip! :flower::heart:
lauwra, mulla tasan sama eilen illalla, jotaki tonne housuun lorahteli :LOL: ja supisteli kyllä koko yön..Mut toivotaan että se vauva sulle jo tajuis sieltä tulla!
Itse taas toivon nyt ettei syntyis vielä, ensin täytyy oottaa mies samaan maahan :)
Ei oo kyllä ollutkaan vielä mikään tuskainen olo, onhan nuita kipuja mutta pärjään toistaiseksi :rolleyes:
Lara, kuulostaa kyllä todella inhottavalta taudilta, toivottavasti menis nyt äkkiä ohi!!
Mukavaa päivää kaikille :wave:
 
Pihla, onpa ärsyttävää toimintaa sun mieheltä (näin suoraan sanottuna), ite olisin varmaan ihan raivona tuossa tilanteessa.. Tärkeintä ois todellaki sun saada rauhassa palautua ja kerättyä voimia :|
 
"lauwra"
Lara, noi taudit on raskaita terveellekin, en voi edes kuvitella noilla viikoilla mahataudin sairastamista :( mulle paha flunssakin meinas olla liikaa. Toivottavasti paranet pian ja varsinkin ennen synnytystä olet taas voimissasi!

miiula, koskas saat miehesi samaan maahan? :)

Pihla, mä olisin kyllä ärähtänyt aika voimakkaasti. Kyllä se viikko nyt on minimi toipua sektiosta ja senkin jälkeen mennään todellakin sinun ehdoilla!

Hei te mahakkaat :) laitettaisko vielä jokaisen postauksen loppuun raskausviikot kun tekstiä tulee paljon ja tää tyhjä pää ei ainakaan muista kenellä viikko oli 35 ja kenellä 39... osaa vähän paremmin hahmottaa asioita :)

lauwra 39+2
 
Onnea Catpin! :flower:

Nyt tuli hätä... Oon tässä kotihommia puuhaillu alkkarit ja semmoset olo-/yöasu shortsit jalassa ja yhtäkkiä tuntu haarojen välissä märälle... Alkkareihin jäänyt hirvee klöntti selvästi valkovuotoa, mutta shortseissa 5x3cm alueelta aivan läpimärkä :O Helvetti, tässä nyt laitoin vaan vessapaperia housuihin (neuvoivat valmennuksessa) ja seurailen et tuleeko tätä "nestettä" lisää. Pissahätä ei ollut eikä kyllä tuntunut siltä et ois pissa karannut (pari kertaa tullut kun aivastanut ja silloin alapään lihaksia jotenki jännittänyt automaattisesti sen estämiseksi, mut silti tullut läpi :D ) mut tässä ei tosiaan tullut mitään tunnetta et ois minkäälainen hätä/tarvetta pidättää ennenkuin se oli jo housuissa... Ei supistuksia tai muitakaan oireita... Huuuh että alko sydän hakkaan |O
 
"Neiti Sievänen"
Onnea catnip!

Minä vähän kateellisena luen teidän vauvautuneiden juttuja, kuinka siellä käydään jo katiskalla yms! Ite olin tytön synnytyksestä niin tohjona, että vielä viikon päästä 15min kävely oli liikaa :( epparitikit (2kpl) vähän repesi ja koko alapää turpos ja oli hankalaa.. Vali vali. Toivottavasti nyt menisi paremmin. En tiedä johtuiko se nopeasta ponnistusvaiheesta vai mistä, mutta kyllä mun alapää kärsi sen verta että ei musta oikein ollut mihinkään. Siitä se masennuskierre varmaan lähtikin.. En nyt halua kuitenkaan pelotella ensikertalaisia, täälläkin on niin hienosti palautuneita ensimammoja :)

Lissu123, mulla se istukka on myös marginaalinen 1,25cm kohdunsuulta, mutta ei siis estä alatiesynnytystä eikä sitä enää kontrolloida.

Nyt vasta on päässyt kunnolla sinuiksi sen kanssa, että oikeasti on synnytys edessä. Kun vielä pari viikkoa sitten valmistuin pelkäämääni sektioon.. Kaivoinkin TENSn esille, että muistan miten sitä oikein käytetään. Toivottavasti tälläkin kertaa selviän ilman epiduraalia (ja kanyylia!)

Toissa yönä sain nukuttua niin hyvin ja ajattelinkin että nyt mä varmaan synnytän. Mutta ei. Viime yö taas oli jotain ihan hirveetä. No, nyt oon siivonnut kämppää ja mies on touhunnu tytön kans ulkona ja grillannu herkkupihvejä :) jos vielä vähän jäätelöä ja illan päälle saunaan. Kyllä tuntuu taas ens yönä liitoskipuina :/

NeitiS 38+4
 
"*Pihla*"
Mä sitten lopulta annoin periksi ja vieraat kävi. Ei onneksi olleet tuntiakaan ja olin niin epäkohtelias emäntä, etten takapuoltani sohvasta nostanut ennenkuin lähdin makkariin imettämään :D onpahan edes yksi vierailu ohi.

Sondeko on nyt seuraava synnyttäjä? ;)
 
Mää täs pohdin, et onko normaalia ettei oo ollut eikä oo näin 35+viikoilla liitoskipuja ollenkaa? Mulla tulee varmana oleen ihan kauhee synnytys kun tän raskausajan oon ollu niin kivuton.. Tänään just sanoin kaverille et väliin jopa unohtaa olevansa raskaana, ja käytiimpä sit reilun parin tunnin kävelylenkki heittää.

Sonde paljos sullon viikkoja? Sua ei oo tuolla listalla?

Me 35+4
 
"Neiti Sievänen"
Kerttuliinu, ei mullakaan ollut ekasta juuri ollenkaan, jos ollenkaan liitoskipuja tai mitään sellaista. Harjoitussupistuksia vain, mutta ei mitään kipuja. Tää toinen kerta onkin ollut ihan helvettiä :(
 
lauwra, kyllä sen pitäis tossa ens viikon lopulla jo tulla =) Sais pitää kiirettä!

Pihla, enpä ois minäkään varmaan paljon takamustani nostanu jos noin aikaisin tulis ekat kylään.. Mutta tosiaan, onpahan vähemmäksi vieraita :D

Kerttuliinu, ei mullakaan ainakaan tietääkseni oo ollut mitään liitoskipuja.. En oo osannu edes kaivata :D Ja edelleen tulee kyllä itellekin hetkiä etten muista olevani raskaana, jos vaan ei oo mikään kipeänä. Kaiken kaikkiaan musta tuntuu että on ollut suht helppo raskaus jotenki :) Paitsi henkisesti..
miiula 37+5 jos en ihan väärässä oo
 
Meillä kävi tänään ensimmäiset vieraat, mun vanhemmat. En kokenut että olisivat mitenkään liian aikaisessa, me nyt kyllä ollaan muutenkin paljon tekemisissä. Äiti toi ruoan ja kakun tullessaan, eipä se paljoa meitä rasittanut =)

Kävin äsken ensimmäistä kertaa vaunuttelemassa n. 20 min. Täytyy kyllä olla niiiiin tyytyväinen noihin Hartaneihin. Loistavasti toimii hiekkatiellä, vakaat ja jykevät mutta ohjautuu ihan pienestä vihjeestä. Plussaa oikeasti toimivasta jousituksesta. Poika oli topattuna koppaan ja veti tyytyväisenä sikeitä. Kummasti tämä oma palautuminen vaan etenee päivä päivältä =) Puntarissa kävin aamulla, lähtöpainoon matkaa 4 kg. Mielenkiintoista seurata miten paino kehittyy itsekseen imetyksellä ja arkiaktiivisuudella. Ja suunnistamisella :LOL: Tiistaina olisi seuraavat rastit, vähän houkuttaisi.. :whistle:

Minulla ei ehtinyt olemaan minkäänlaisia liitoskipuja, ja vähin vaurioin selvisin synnytyksestä. Tää voi taas olla vähän laatua "too much information", mutta mä uskaltauduin kurkkaamaan peilillä alakertaa :LOL: Ihan oli lähes normaalin näköistä :whistle: Tämä toimenpide siksi jotta ei tarvitse enää stressata onko kaikki ok. Kyllä se tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
"Jossu79"
Tosta Kuusaman jutusta tuli mieleeni, että mä taisin uskaltaa katsoa peilistä ekan synnytyksen jälkeen vasta tyyliin kuukauden päästä ja olin todella järkyttynyt.. Neuvolassa muistaakseni th:kaan ei pystynyt peittelemään reaktioitaan. Miksiköhän se edes sinne katsoi kun toisesta ei ainakaan tarttenut esitellä?

P.s. mä muuten söin viikolla maksalaatikkoa hyvällä ruokahalulla, oli niin hyvää! Annoin itselleni luvan kun Hb on niin alhaalla eikä a-vitamiini varmaan tässä vaiheessa kummosta enää tee..
Jossu rv rv 35+5
 
"lauwra"
Kuusama, hahah :D mä en tiedä uskallanko ikinä katsoa alakertaan jos täältä se nelikiloinen pusataan ulos..

Olen muutenkin miehelle toitottanut, että kai se nyt tajuaa että paikat ei välttämättä ole enää entisensä toisin kuin sektion jälkeen. Mun tätihän sanoi miehelleni, että kiva kun on saanut ehtaa tavaraa ekan lapsen jälkeen kuitenkin kaksi vuotta :D ja samaa olen sanonut, että vatsanahka ei välttämättä palaudu yhtä hyvin kuin kaksi vuotta sitten. Toki sitä itsekin toivon, mutta täytyy vähän varautua huonompaan palautumiseen niin ei sitten masenna turhan paljoa.

Tänään on kyllä sen verran riehuttu maalitelan kanssa ja puutarhahommissa, että jos tällä ei käynnisty niin sitten siihen ei ole kotikonsteja :D

lauwra 39+2
 
"Catnip82"
Kuusama :D päivän naurut kyllä katiakareissuista ja suunnistissuunnitelmista! Mahtava asenne!

Ruu79, hyvä vinkki tuo pyyhekoroke! Pistin heti korvan taakse! Tosiaan pikkuruisia vaatteita tässä joutuu ostelemaan. Tytöllä on pituutta huimat 42,8cm.. toivottavasti tosiaan pääsisi taholta pois. Nenämahaletkusta saa nyt ruokaa pääosin kun ei jaksa imeä. Äsken kyllä jaksoi tuttipullosta juoda ja halusi jopa rintaa!! Olen tässä aktivoinut rintoja ja siten saanut vietyä "tehotippoja" tytölle. Saa nyt nähdä nouseeko maito tällä kertaa... Sokeritipan määrää on jo voitu laskea ja voi olla että yöksi laittavat sen tauolle...

Liitiskivut on nyt poissa! Itselläkin niitä ei esikoista odottaessa ollut mutta nyt ne vaivasi. Nuo ovat hyvin yksilöllisiä vaivoja, ei niitä kannata vertailla.

Alakertaan en esikoisen jälkeen todellakaan tiiraillut, eppari ja repeämät eivät kiinnostaneet :) nyt ei tullut kuin yksi mustelma kuulema ja alhaalla ei tunnu miltään! Ei uskoisi että olen vrk sitten synnyttänyt :)

Jälkivuotokin on aika vähäistä kun muistelen esikoisen aikaa. Jälkisupistuksia on tänään tullut varsinkin kun on noita tissejä hiplannut :) mutta selviää hyvin. Otin aamulla särkylääkekombon mutta en ota enää yötä vasten.

Vielä on verenpaineet korkeat, joudun vielä keräämään pissaa ensi yön ja aamulla on verikokeet. Toivottavasti paineet laskisi niin pääsisin huomenna kotiin ja esikoista tapaamaan. En halua häntä tänne kun teholle ei voi häntä viedä siskoa katsomaan. Vauvan kotiinpääsystä en vielä edes haaveile.

Tsemppiä kaikille teille ihanille mammoille!! Olette tehneet tästä odotusajasta ikimuistoisen <3

Catnip82 + Toukotyttö 1vrk
 
Mä oon ajatellut kans että mun synnytys tai sitten vauva-arki tulee olemaan yhtä helvettiä, kun oon tässä raskaudessa päässyt niin helpolla! :D Olo on juurikin sellainen ettei välillä raskautta muistakaan.

Kotona olis nyt kaikki valmiina vauvaa varten, ettei tartte kuin hänen saapua. :) Oon yrittänyt savustaa sitä pihalle melko ahkerasti tämän viikon. On siivottu, sanottu, sekstailtu, suhattu ympäri kaupunkia shoppaillen yms s-juttua. :D koiran kanssa on tullut lenkkeiltyä paljon ja tänään jopa hölkkäsin välillä!
Ens viikolla neuvola niin saa kyllä kattoa kohdunsuun tilannetta, että onko nuo supistelut ja kovat sukkapuikko kivut saanut aikaan mitään. :)

jjennna poksuu 38+0
 

Yhteistyössä