~KesäMassut 2007~

Piti kommentoida tuota Narun kertomaa nuhaan liittyvää huonoa nukkumista. Meillä esikoisella korvatulehdus (ollut tosi monta tulehdusta ja putketkin on ollu korvissa) ilmeni joka kerta vain huonoilla yöunilla ja itkulla yöllä, päivällä neiti oli yleensä hyväntuulinen. Nuhaa eikä flunssaa noin muuten ei välttämättä edes aina kovasti ollutkaan. Meinaan vaan, että korvatulehdushan tuntuu ikävältä juuri makuuasennossa, eikä päivisin pystyssä vaivaa välttämättä paljon. Viikko sitten oli esikoisen viimeisin korvatulehdus, oireina pieni nuha ja yöitku. Tässä siis meidän kokemuksia aiheesta.

Nyt täytyy mennä syöttämään pöperöä pienemmälle neidille.

Netta73 ja neiti kohta 5kk
 
Hellou...Tänään mulla vp...
Oon jotenkin veto poissa,kait viikonloppu vielä painaa!! :whistle:

En jaksais siivota enkä mitään.Oon katellut nauhotettuja leffoja tässä aamun ja syönyt jätskiä puoli litraa.
Taidan mennä päiväunille enkä tehä mitään erikoista tänään.Yleensä nä vapaat käytän siivoiluun ja Miskan soseiden tekoon sun muuhun.Nyt on pakkanen vaan niin täynnä kaikenmaailman soseita ettei tartte tänään tehä.

Jos muodon vuoksi vähän siivoilen tuosta,on parempi omatunto mennä päiväunille!! :p

Moikkis!
 
:) moi pitkästä aikaa...on se kun ei ehdi koneelle edes lukeen saati sit kirjoittaan...

Meitin 4 ½ kk neiti on niin "seuraa" kaipaava että koneelle ei pääse...ja sit reppana kun nukkuu vaan 30min unia niin siinä ajassa tulee tehtyä kotihommia eikä istuttua koneelle...harmi sinänsä täällä sai aina tukea ja seuraa ja apua moniin omiin ongelmiinsa...nytkin olisin useesti apua kaivannut mut en oo ehtinyt tulla pyytämään... Tää on tätä kun yksin oot näiden tyttöjen kans niin kiirettä pitää!!!

Me ollaan nyt 3 vkoa syöty kiinteitä...perunaa ja maissia / perunaa ja porkkanaa...mut nyt huomasin että porkkanasta neitin posket menee ihan punaisiksi...joten sitä en nyt toviin anna...hedelmäsosetta annan päivällä välipalaksi ja sitä perunaa menee jo 2 kertaa päivässä...
Kuinka paljon muiden 4kk syövät soseita??

Nyt neiti heräs joten seukkaamaan taas...Hyvää viikon jatkoa kaikille!
 
Siis huh, mitkä sivuvaikutukset tuli meidän pojalle influenssarokotteesta! Meillä sen tosiaan sai jo nyt, vaikka ikää ei ole kuin se 5kk tänään. Mutta siis yhtä huutoa ja karjumista koko ilta, vaikka laitoin kaksi suppoa. Neljän viikon päästä olisi sitten tehoste...kauhulla odottelen. En usko, että Pentavac olisi aiheuttanut moista konserttia, sillä 3kk iässä siitä ei tullut mitään, joten muuta selitystä en kyllä huudolle keksi. :(

5kk-mitat oli eilen 8370g ja 70,2cm (py 43.8). Muuten neuvolassa ei mitään erityistä, liikkuvaiseksi vauvaksi terkka sanoi.

Hanin Samppa on kyllä muuttunut kovasti :) Ihan ison miehen näköinen jo!


 
kääk
Aika harvakseltaan tänne näköjään tulee uutta tekstiä, ite kun en joka päivä täällä käy... Mutta kiva lueskella ees jotain.
Anskuli: no mä jo melkein rupesin huolestumaan tosta meiänkin ukkelista, en tainnu vaan tarpeeksi tarkkaan sun tekstiä lukea :) .
Ihanan pirteet pienet pakkaset ollu, ihana reippailla tuolla ulkona. Ja aurinkokin sattuu ainaski nyt paistavan, ihmeesti antaa vähän virtaa...
Meillä suuhun ilmaantunu eka hammas, kyllä se onki vaivannu. Pojalla ihme kitinää ollu ja yöt menny päin prinkkalaa, eikä ruokakaan oikeen oo maistunu. Mutta eiköhän tää tästä...
Nyt täytyy esikkoa lähteä noutamaan! Moikkis.
 
Moikka!

Mä taas tulen kirjottelemaan tänne sen verran, et kerron 5kk neuvolakuulumiset.. :)

Pituus 70,9cm
Paino 9050g
Kuuppa 46,1cm

Kaikki oli muutenkin hyvin. Saatiin rokote ja se on Onnia vähän väsyttänyt, mutta muuten ei sivuoireita näyttänyt tulleen.

Mä oon nyt viihtyny vähän ahkerammin tuolla vauvakuume-puolella.. Täällä käyn kyllä lueskelemassa jutut melkeinpä joka päivä.

Pilkkis ja Onni
 
Heip!

Alina sai eilen ekan teelusikallisensa kiinteitä kun maistettiin bataattia :) Hyvää oli. Kiukutteli kun loppu kesken, mutta varovasti ollaan alottamassa niin enempää ei herunut. Tänään piti taas lusikallinen antaa, mutta sopivaa rakoa ei päivällä muka löytynyt :eek: Sanoinkin miehelle, että täytyy ilmeisesti imettää kouluikään asti, kun ei ole aikaa ruokkia muulla tavalla...

Aattelin pitää kiinteet maisteluannoksina 6 kk asti, ettei imetys häiriintyisi. Sitten saa alkaa sydä isompia annoksia, jos vaikka joskus päästäisiin ihan kokonaisiin yöuniin. Nyt herätään vielä kaksi kertaa joka yö.

Nyt sylissä väännetään ja kitistään jo siihen malliin että kirjottaminen on vaikeaa... Palaillaan!

-ebbuliini ja Alina 4,5 kk-
 
Moikat!

Onpas täällä tullut tekstiä. =) Meil on ollut hässäkkää, joten en o kerenny / jaksanu koneelle... Nytkin tulin vaan merkin jättämään. Koitan huomenna ehtiä noi viestit lukee läpi ja sit itekin kirjotella kuulumisia. Mut hengissä ollaan. :)

Myy ja poikanen, kohta 5kk
 
No niin... Huomenta!

Ei uni oikein nyt tule, joten tulin kirjottelemaan.

Maitoaltistuksen jälkeinen oireilu rauhottu, mut sit alko hammaskiukut. Sunnuntaina valvotti eka aamusta ja yöllä sit huuti kurkku suorana ja naama punasena kahteen asti (terveisiä naapureille :whistle: ) supoista huolimatta. Hirveesti hankaa ikeniä ja kuolaa tulee välillä ihan hillittömästi... Edelleenkään mitään ei näy eikä tunnu, mut ien on mun mielestä hieman turvoksissa. Maanantaina ennakoitiin ja laitettiin suppoa jo ysiltä, huuti silti tunnin. Tiistaina ja eilen laitettiin jo kasilta varmuuden vuoks, mut yöllä en enää laittanu toista satsia. Tänään kokeillaan pärjättäiskö ilman.

Mun unet oli kyl viime yönä ihan silppua ja nekin tuntu aika turhalta... Ei o yhtään levänny olo, mut silti ei saa nukuttua. Pitäs varmaan keittää kahvia, jos vaikka auttais nukahtaan. En o kyl koskaan aikasemmin yliväsymykseen kokeillu. Nyt on taas pitäny yösyötellä, vaikka sosetta menee jo desin annos kerran päivässä, eilen ekaa kertaa kaks annosta.

Meil ollaan siis siirrytty suosiolla osittaiseen imetykseen, kun näyttää toi jätkä tarviivan lisää sapuskaa. On välillä ollu oma syöminen vähä epämäärästä, joten maitokin sit sen mukasta... Se ei kuitenkaan kaikkee selitä eikä viikon takanen oksuilukaan, taitaa kulua liikkumiseen jätkältä kaikki energia. Nyt siirryttiin kahteen ateriaan päivässä neuvolan suosituksesta ja allergialääkäriltä kun saan mielipiteen, niin ehkä kolmeen. Puurottelu alotetaan tänään.

Neuvolakuulumisia 5kk eiliseltä: Paino 6020g (3730g) eli 40g vähemmän ku 3 viikkoa aikasemmin. Pituus saman 61cm. (52cm) Pipo oli kasvanu hieman, oli 42.4cm. (37cm) Kasvukontrolli kahden viikon päästä. Motorisesta ja sosiaalisesta kehityksestä sai kehuja, jotkut valmiudet terkkarin mukaan 6kk tasolla. :D Rotarokotteen toisen osan sai ja sit sen rokotusohjelmaan kuuluvan myös. Ei itkettäny yhtään enkä o kotonakaan mitään oireita huomannu.

Hiusten lähdöstä... Moonlight tais tossa kehasta mun ponnaria, kiitos siitä. Itestä se ei kyl paksulta tunnu ja muutenki hiukset näyttää ohkasilta, mut enpä mä o niitä pöyhkeeks väsännykään. Ne on niin huonossa kunnossa nyt, että pakko pitää kiinni ja kun toi jätkä roikkuu niissä muuten. :LOL: Kampaajalle pitäs päästä, joten jospa sit sekin niistä veronpalautuksista.

Hani-... Kuin niin täysimetyksellä, jos kiinteitäkin annat? Eiks se o sit osittaista? ;) Meil sama homma, paitsi ettei vielä o ollu kasvuun vaikutusta. Päivittäiset maistelut alotettiin jätkän ollessa 4kk ja viikko, siitä vähitellen oon nostanu annosta ja nyt menee desin verran. Enemmänkin näköjään uppois, joten tänään ehkä laitan taas yhden palan enempi.

Hämeenlinnan reissusta oon nyt toistaseks luopumassa, kun on nyt ollu niin levotonta. Ei jaksa, enkä viiti arpoo joutuuko sit hyssyttämään poikaa koko reissun. On sen verran kallista, ettei viiti sinne lähtee hoivaamaan hammasitkuja.

Jätkä käänty selältä masulleen lauantaina aamulla. :D :heart: En o viel nähny muuta ku sen vajaan version, missä käsi jää rintakehän alle, kun aina kiepsahtaa mun kattoessa muualle. Lurjus! :LOL: Oli tääkin käänös ekaa kertaa sillai niin ku masulta selälleenki, että jätin pojan puuhamatolle oman vessareissun ajaks ja takas tullessa poikanen rötköttää tyytyväisenä toisin päin. nyt oon sellatteen huomannu, että eka kitisee harmistusta ja sit tulee hiljasuus... Siitä tiedän, että nyt tais kääntyä. Kovasti toivon vielä saavani videoklipin tuostakin, vaik ei enää ihan uus taito ookaan.

Isänpäivä meni meil siis osittain pojan kitinää ja kutinaitkua hyssyttäessä, mut kerettiin siinä päivän aikana juhlistaakin. Tein miehelle aamupalan, jonka katoin ihan keittiöön siisteyssyistä. Pekonii, paahtoleipää, kahvii, viinirypäleitä... Ite tekemäni kortin annoin ja kylpytakin, tykkäs kovasti. Poika nukku partsilla pitkät päikyt, joten saatiin rauhassa viettää kahdenkeskistä aikaa... Olikin ihan erityisen kivat "päikärit" meillä. ;) Myöhemmin syötiin sit pihviä ja valkosipulilohkiksia asiaan kuuluvan punaviinikastikkeen kanssa... Tosin on aika tyypillinen sunnuntairuoka meillä muutenki, jos en jaksa lihapataa tms väsätä.

Kiinteistä... Meil on toistaseks valikoimissa vaan bataatti ja banaani, kun altistuksen takia ei o saatu uusia alotella. Nyt saa ja meinaanki tänään ottaa maisteluun kaurapuuron. Peruna aiheutti huudot, joten sitä en toistaseks anna. Pakkasessa on mangoa ja porkkanaa, joiten alottamista allergiahoitaja suositteli vielä lykkäämään, kukkakaalia keittelin myös. Sitä varmaan sit puuron jälkeen, kun sen tarve tuli nyt tähän väliin. Onneks toi bataatti näyttää maistuvan edelleen ilman kyllästymisen merkkejä. Banskua annan jälkkäriks. Marjojakin löytyy, joten aika pian varmaan siirrytään niitäkin maistelemaan. Siis mikäli ei tuu takapakkia jonkun epäsopivuuden takia.

*Muoks* Toissailtana annoin jätkälle maissinaksun ja näytti maistuvan. Ei pitäs montaa uutta alottaa samaan aikaan, mut jospa tosta ei olis harmia. Aattelin, että voin siihen turvautua, jos poikanen sohii häiritsevästi mun syöttäessä ja kun on niin kiinnostunu muutenki ite syömisestä.

Mä epäilen jätkän olevan allerginen soijalle tms, kun iholle helahtaa punaset laikut imettäessä ja peppureiän alue on punanen sinkkivoiteen käytöstä ja pesuista huolimatta. Soseita en epäile, koska ne ei aiheuta mitään muita oireita. Tässä oiskin nyt tarkotus pitää vähän päiväkirjaa syömisistä, syötöistä ja oireista, että näkis onko mun syömisillä millanen yhteys tohon ihoreaktioon. Oon vaan aika saamaton tollasissa kirjaamisissa. :ashamed:

Romaani tuli taas...

Myy ja poikanen 4kk3vk4pv
 
Pikasesti,PIkku Myy,mä oon kuullut että banaani olis tosi allergisoiva?
Mieto vatsalle mutta esim meillä vanhin poika ja Maisa oli pienenä allergisia banskulle.En sitä ennen ollut kuullutkaan moisesta mutta oli uskottava.Päivinä kun annoin banaania,ne oli levottomia ja naamassa jälkiä...Vielä seuraavanakin päivänä.
Kaverin poika oli myös allerginen banskulle.

Soitan kohta lastenlääkärille,tuosta Maisan kananmuna allergiasta.Ihanaa kun tyttö on niin oppinut tuon allergian,että kyselee aina ruuista,onko kananmunaa?voiko syödä?
Musta on ihanaa kun kysyy liki jokakerta asiasta kuin asiasta esim.Voiko mennä yläkertaan?Voiko mennä ulos?VOiko ottaa purkan?
Ja se kiitos tulee joka asiaan,eilen oltiin ajelemassa ja tyttö huutaa takapenkiltä-äitii,kiiitoooss!
Kysyin mistä? ja tyttö tokasee kun pyyhit mun pyllyn!! :D
Nyt on aika in nä kakka,pissa,pyllyjutut...Ihana 2 vee.... :wave:

Ai joo,tuli mieleen tuo sinkkivoide,sehän on tosi paksua ja pitäis suojata ihoa....Musta parempi oli punoitukseen Bepanthen ja parina ekana kertana mietoa hydrokortisonia.
Maisalla meni peppu välillä tosi pahaks,ja tuon havaitsin himpun hyväks.Ihan päivässä sai punoituksen pois.
VOimia isosti,toivottavasti saatte painon nousuun,öljyä soseisiin vielä niin eiköhän tuo siitä lähe käyrä nousuun.

Tiiän kuinka rankkaa on,kun paino ei nouse,kaksosista poju oli meillä ihan tikku.6 kk iässä oli painoa 6 kiloa ja pituus 63 cm.
Pulautteli ja söi huonosti,hällä ei ollut tuota allergiaa joka tekee hommasta vielä ikävämpää.Mut se tuska joka ruokailussa,kun yrittää saada toisen syömään ja huutoa vaan..
VOimia MYY!!! :hug:

Vai on Pilkkiksellä vauvakuume!! ;) eikös se ole ikuista... :p
Ootteko jo tositoimissa vaiko haaveiluasteella vielä?
On nuo vaavit niiin ihania,mulle tosin laitetaan kuun lopulla hormonikierukka.

Miska on tosi "kiltti",ihana nauravainen poju.Syö hyvin,söis ittensä ähkyks jollei vähän toppuuttele,ja nukkuu ihan ok.Nyt kahtena iltana kun yöunille pitäis ruveta siinä 9 aikaan,herääkin jo puolentunnin päästä..Siinä sitten täh??
Sitten on kanniskeltu tunti niin taju pois koko yön..Mut en tiiä mikä tuo on,ikenet on täälläkin turvonneet ja puree kaikkea ihan hulluna...Olkapäät varsinkin.Ihan kippurassa sylissä puree...Outoooo :heart:

Maisa on mun äidillä ja tänään koululla tuon ison tyttelin keskustelut.Vielä ei saa torkkaria niin käydään läpi kokeita sun muuta koulujuttuja open kanssa keskustellen.
No,on vähän helpompaa kun ei ole kuin Miska sinne raahattavana...

Jaaha,heräs pikku leijona..Murina käy!!!Kai puree kättään taas,tai peittoo!!! :kieh:
 
Oli pakko tulla hehkuttaan, että meillä poika tajusi eilen 5kk päivänsä kunniaksi lähteä ryömimään! Tai no, tuskin sitä ryömimiseksi vielä voi sanoa, mutta vetää käsillä itseään eteenpäin jonkinlaisia matkoja!

Täällä muuten kans podetaan pientä vauvakuumetta, vaikka olin vannonut ettei vauvoja tule meille enää tän jälkeen :ashamed: No, mulla myös parin viikon sisään (kunhan monskut tulee) hormonikierukan laitto, joten eipä tarvi sitä enempää pohtia.

auramaria ja pojan pökäle 5kk1pv
 
Kata... Kiitosta! =) Eiköhän tää tästä. Öljystä olikin neuvolassa puhetta, mut mä pahvipää kerkesin jo unohtaa. Kiitos muistutuksesta! Täytyykin iltapäivän soseannokseen sit laittaa.

Kaurapuuroo keittelin tossa ja sauvasekottimella muussasin sileemmäks. Ei tykänny jätkä yhtään. Mut eipä se millekään maistu ilman suolaa. Ajattelin laittaa iltapäivän maistiaiseen banskua, mut taidankin jättää vähäks aikaa pois ja kokeila häviääkö oireet. Jaloista löyty nimittäin ihottumaa... Ilmankos on hangannu niin tunteella.

Mitähän mä sit keksisin tohon puuroon mauks, kun ei uskalla toista uutta ottaa samaan aikaan? Vai uskaltaisko esim. vadelman tai herukat? Olis pakkasessa. Vai pitäskö riisipuuroo keitellä? Täytyis kaupassa kattoo, saako mitään maidottomana. Ois kätsyjä. Voikos puuroo pakastaa? Ihan oon pihalla nyt, kun tosiaan ois hyvä saada paino nousuun ja syönnissä enää sit se bataatti, jos banskunkin jätän pois. Ois kyllä hyvä saada oireettomaks mahdollisimman pian, kun eihän noista sopivuuksista muuten varmaks selvää ota. Oon luullu sen banskun käyvän, kun ei o ton kummosempia ollu ja luulin niitten olevan jostain muusta.

Poikanen on nyt saanu yhden soseannoksen päivässä, eilen sai ekaa kertaa kaks. Voisko tänään jo nostaa kolmeen, kun tuntuu maistuvan? (Ja onneks näyttää maistuvan!) Vai olisko liian järkkyä masulle? Kakkaa tulee kiinteänä mut pehmeenä melkolailla päivittäin, määrät aika pieniä. Normaalilta vaikuttaa se puoli. Viime yönä nousin kahdesti syöttämään...

Kiitosta myös voidevinkistä! Täytyy kokeilla. :)

Ihana Maisa! :D

Meil kans toi jässikkä mutustaa käsiä ja olkapäitä, oman paitansa lisäks kuolaa vanhempansa. Ihan mahoton ikenien hinkkaus välillä. Sit välillä on tosi hurmaavan aurinkoinen... Lääppii käsillään mun kasvoja ja hiuksia hymyssä suin ja jokeltaa onnellisena. :heart: Pusujakin välillä muiskauttaa poskille, suupusut oon onnistunu vielä onneks välttämään.

Ennen pojan unia olin ihan nukahtamaisillani siinä jätkän silitellessä kasvoja, mut nyt taas pirteenä. :kieh: No, sain ainaki syötyä ja kohta voiskin leikkiä lypsylehmää, kun vähät maitovarannot pääs just pakkasesta loppumaan. Kerkeehän tuota nukkua myöhemminkin.
 
pikkumyyvaikka me syödäänkin jo myös kiinteitä ni poika vetää silti samaa tahtia myös maitoa ja aina kun menee nukkuu päivällä tai illalla ni on tissiä saatava. noi kiinteet ei oo mitenkään vaikuttanu vielä yö uniin ja poika syö öisin 3-5 kertaa tissiä ja aina menee isot satsit tavaraa.
neuvolassa tätiki ihmetteli et on poika vaan suurentanu ruokailu satseja kun maitoa menee samanlailla. mä luulen et syy siihen on se kun silloin kun ei saanu kiinteitä ni tuntu välillä et päivisin joi maitoa aika vähän ja sit ku sai vähän masun täyteen ni heti löyty jotain mielenkiintoisempaa ku tissillä roikkuminen.
nyt it varmaan saa paremmin masun täyteen kun syö kiinteitä ja sit vielä tissiä. et katson että meillä mennään täysimetyksellä vaikka välillä mutustellaan jos jonkinlaista ruokaa :)
 
VInkkinä puuroasiaan...Oon sauvasekottimella ensin soseuttanut kuivat hiutaleet.Näin ei tuu paakkuja valmiiseen puuroon.Ja siihenkin tulee jos kylmää maitoa laittaa joukkoon eli oon jopa maidon lämmittänyt mitä sitten oon lisännyt puuroon...

Ja tuosta marjoista puuroon.Varoituksen sananen...Eli meidän lellityttö Maisa ei syö puuroa jollein siinä ole joko jukurttia taikka sosetta..:Eli makua.Muut kaikki jopa tuo 13 vee syö ihan pelkkää puuroa ilman mitään,no suolaa tietty mukana.
Mutta ei kannata opettaa että se maistuis jollekin,menee kyllä ajankanssa ihan ilmankin.Oon niitä muksu kaurapuuroja antanut myös Miskalle ja ne vasta uppoo_On niin sileetä ja hienoa tuo puuro.Äitillä kun tulee vähä aina jotain klimppiä!!

Nyt lähtetään keskusteluun!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
...vai tarkoititko pikkumyy sitä, et jos maidon ohella ottaa edes ihan vähän toista ruokaa ni se ei ole enää täysimetystä kun jotain muuta kauttakin tulee ravintoa??
Tuota tarkotin, kun virallisestihan se menee noin. Mut kyllä mäkin koin täysimettäväni vielä makuannosten aikaan. Jollakin teelusikallisella tai parilla kun ei o merkitystä päivän ravinnon saantiin (mun mielestä), mut sit annoksen suurentuessa asennoiduin siihen, että täysimetyksen ajat on mun osalta ohi tän lapsen kohdalla. Pyrin kyllä osittaista jatkamaan vielä pitkään. :) Mut sen rajan voi kokea monella tavalla. :)
 
Niilon 5kk neuvolakuulumisia,
-paino 7870g
-pituus 65,2cm
-py 42,2cm

Hyvin kasvanut rintamaidolla, joten täysimetys jatkuu vielä ja alotellaan kiinteet kun 6kk tulee mittariin. Kyselin samalla neuvoja miten nopeasti voi alkaa antaa lihaa ja puuroa kun perunalla sitten kiinteiden syöminen aloitetaan, lihat voi ottaa kuulema parin kolmen viikon päästä kuvioihin ja puurot sitten 7kk: iässä, yksi vilja kerrallaan.
Rokotuksen sai, vielä ainakaan ei ole tullut oireita, ei tosin tullut sillon 3kk:n rokotuksestakaan. Kaikki oli hyvin ja iloinen ja reipas poika oli.

Mä kans teksin ennemmin niinpäin, että vetäisin kuivat kaurahiutaleet sauvasekoittimella murusiks ja niistä keittelisin sitten puuron. Ei ole niin sottaista ja voi kerralla murentaa ison satsin ryynejä valmiiks. Me käytettiin aikanaan puuron seassa ihan hedelmä- ja marjapilttejä. Puuron pakastaminen ei liene kovin järkevää, sama aika menee kun pistää puuron mikroon valmistumaan, kun jos sulattelisi pakastettua puuroa. Enkä tiedä mitenkä se muutenkaan kestää pakastusta.

Jaa täytyy mennä, palailen taas jossain välissä!

Teppana & Niilo 5kk 6pv
 
Huomenta!

Meillä oli eilen neitillä neuvola,

paino 8715g
pituus 67,5
py 43

Painon ja pituuden kasvut oli käyrällä notkahtanut, mutta ihan normaaliahan tuo on, eihän hän voi samaa tahtia kasvaa koko aikaa.. Pääasia että oli tullut pituutta ja painoa lissää, vaikkakin vähäsen :)

Varmaan meilläkin kun tuo tyttö on noin iso, niin ne hidastumiset huomaa vieläkin selkeämmin.

Rokotuksen sai, eikä tullut mitään oiretta, viime kerralla nukkui mun mielestä enemmän, mutta nyt ei tullut sitäkään.

Ihana kyllä tää uusi rokotusohjelma, kun seuraava pistos tulee vasta vuoden iässä ja siitä seuraava 1,5vuoden iässä!
Esikoisesta tuntui, että joka toinen kerta oltiin piikki ojossa.

Kiinteistä oli myös puhetta ja terkka sanoi, että ei näe meillä tarvetta aloittaa, jos en halua, mutta nyt musta tuntuu, että yöt on taas livennyt huonompaan suuntaan, viime yönä herättiin 5 kertaa joista 3 syötiin.. Joten pitää katsella vaikka viikonlopun yli ja jos ei ala rauhoittumaan, niin aloitetaan maistelut :)

Esikoinen söi tässä vaiheessa jo 2 kunnon ateriaa lihaa ja hedelmää päälle ja illalla puuron! :D On ne lapset vaan niin erilaisia.

Teppana kun sulle oli neuvolassa neuvottu noista kiinteistä, niin oliko puhetta mitään annosmääristä ja aloitetaanko heti kahdella vai yhdellä maistelulla/päivä?

Esikoisen kanssa piti edetä niin hitaasti ja nyt vaan sanottiin, että aika nopeaa sitten, että lihat mukaan kuukauden sisään, varsinkin jos vasta 6kk iässä aloitetaan. Ja sen puuron voi ottaa sit kuukauden päästä? Millä olisi helpoin aloittaa?

Meilläkään ei neiti pysy enää paikallaan lattialla, mutta tuntuu ettei itse ole vielä hiffannut liikkuvansa :D Pyörii hieman navan ympärillä ja nyt on alkanut noudemaan suorille käsivarsille, josta pyrkii sitten konttausasentoon. Siihen ei vielä pääse, joten aiheuttaa sen, että 'peruuttaa'... hauskan näköistä, varsinkin kun toinen aina ihmeissään katsoo, kun lelut jää koko ajan kauemmas ja kiukustuessaan yrittää taas liikkeelle, mikä aiheuttaa sen, että on vaan koko ajan kauempana :D

-Hiiviö & Julia 5kk-
 
Hiiviö, sen verran oli puhetta, että aika nopealla tahdilla sais alkaa antamaan 2 kertaa päivässä ja sitten hetikohta jo kolmekin kertaa. Ja n. kuukauden päästä jo viisikin kertaa. Annosmääristä ei ollut tarkemmin puhetta, mutta ymmärsin että annoskokoja sais kasvattaa kans aika nopeeta tahtia. Mä ajattelin, että teen niin et viikon ajan annan yhden kerran päivässä pikkuhiljaa annoskokoa kasvattaen (1. päivänä 1 lusikallinen, 2. päivänä kaks jne..) ja sit siirrytään kahteen kertaan päivässä ja kolmannella viikolla kolmeen kertaan jne. Mä meinaan, et alotetaan perunalla ja sit otetaan muutaman päivän päästä mukaan jotain muuta kasvista ja tokalla viikolla lisätään taas joku uusi kasvis ja hedelmää. Jos neljännellä viikolla sit ottais lihat mukaan, alotetaan ehkä kanalla ja sit jonkun ajan päästä possua ja nautaa. Puuro otetaan sit lihojen jälkeen, ehkä viidennellä viikolla, alotetaan ihan kaurapuurolla, siitä saa helposti sileetä kun möyhentää ryynit eka sauvasekottimella ja tulee kaikista edullisimmaksi. Tuntuu jotenkin tosi haipakalta toi tahti, mutta kai puoli vuotias on jo sit niin iso, että täytyy jo aika rivakalla tahdilla alkaa saamaan jotain muutakin apetta kuin maitoa. Sitä se terkka muuten kans sano, että siinä puolen vuoden kieppeillä pitäisi sitten ihan tyystin lopettaa yösyötöt, perusteli sitä sillä että tulevien ja mahdollisesti jo olevien hampaiden kannalta ei ole hyväksi jos suussa muhii yötä päivää maitoa, kun siinä on kuitenkin sitä sokeria. Saas nähdä miten onnistuu...
 
Moikka!

Kata Kyllä meillä ollaan jo ihan tositoimissa.. :) Tässä just mietiskelin et pitäsköhän tehä jo taas testiä vai malttaa vielä mieleni. Mä en oikeen oo semmosta stereotyyppistä vauvakuumetyyppiä, oon aika rauhallinen persoona, mitä lastentekoon tulee.. Mut pikkukakkonen saa kyllä tulla, jos niin haluaa.. :)

 
Voi kun ihanaa Pilkkis!!Jännää aikaa tuo,melkein täällä mä jo myötäelän ja oireita pukkaa!!!
Voi että tee testi,jännätään täällä yhessä ja ++++++++++ kovasti sinnepäin!!
Alkusyksyksi tulisi toinen vaaveli,ihan kiva ikäero uskoisin.
Meillä nä ikäerot on ekan ja kaksosten väli 4,5 ja se oli siihen tosi hyvä sillä kahen vauvan kanssa aika meni aika lailla heidän kanssaan.Isompi oli kuitenkin sen ikäinen että tajusi asian.Ja tuplien nukkuessa iltapäikkäreitä oli meillä ihan kolmisin isukinkanssa silloin aikaa.Pelattiin ym.käytettiin aika hyödyksi.

Sitten nä perästäheitot,eli kaksosten ja Maisan välillähän on se 6 vuotta,mutta siinä tuli miehen vaihto!! :whistle:
MAisalla ja Miskalla on 1 vee 11 kk ikäeroa ja meillä se on ollut kyllä hyvä.Tosin sanoin jossain vaiheessa että Maisa oli rauhallisempi reilu 1 vuotiaana,että silloin olis voinut olla vielä helpompi,mutta toisaalta kyllä niin hienosti on mennyt.
Mitä oon kuullut,hankalin ikäero voi olla siinä 3 v hujakoilla,sillä isompi on niin tottunut asemaansa että vauva uhkaa sitä ja 3 vee uhma on aika hurjaa.

Mä sain eilen kaameen raivarikohtauksen...Pojat oli kinanneet koko iltapäivän ja tein ruokaa,lämmitin puuhellaa ja kuuma oli kun pätsissä.Miska oli levoton,nälkäinen ja monta rautaa tulessa.Mies tuli kotiin ja mua ottaa aivoon niinkin typerä juttu,kun se ettei heti huuda moikkis ja tervehdi.Se laahusti keittiöön ja laskuja availi,kiroten ja yks penskoista päästi siantappohuudon (siks kutsun sitä kaameeta tekoparkua) ja sitten paloi hihat!!

Hakkasin kauhalla pöytää niin että se meni palasiks ja vaan huusin!!! :eek:
Kaameeta kun yks pala siitä osui Miskaa poskeen,ei kovasti mutta silti.Sitten muuttu raivohuuto kauhuks ja mä olin ihan palasina...

Stressaan liikaa kaikesta,kaiken pitäis mennä hyvin ja huusholli olla nätti ja puhdas ja ruokaa kaks kertaa päivässä.Tiiän että poltan itteäni tällä hetkellä molemmista päistä.Enkä jaksa kauaa.

Toi pelästytti kyllä meidät kaikki,myöhemmin siitä puhuin lapsille ja anteeks pyysin.
Niin kaamee oli olo,onneks miskalla ei poskessa mitään,en tiiä miten se osuikin,kimposi kait.
Mitä jos ois silmään osunut tms...Vieläkin itkuttaa.... :'(

En ole aikuihin ollut näin uupunut,ja oli vielä tuo viime viikonlopun vapaakin.Ehkä se rasitti toisaalta sillä menin koko viikonlopun kun aropupu,paitti se kaamee krapula.
Nyt niin kamala olo ettei mitään määrää.Lapset kotiin tullessa ovelta kurkkivat varoen,kauheeta.EN voinu kun halata niitä ja taas pyytää anteeks.
sanoivat että eivät enää ikinä tappele,no joo...Kuka uskoo..

Tänään en tee ruokaa,me vedetään valmisruokaa ihan satavarmasti.Ja toiv kukaan ei tuu kipeeks... :/
 
Voi sua Kata.. :hug: Voin vaan kuvitella sun olotiloja. Joskus ei vaan enää jaksa ja sitte käy noin. Mut älä ny itteäs psyykkaa, ei sille enää mitään mahda. Voihan aina pohtia, mitä kannattaisi nyt tehdä, ettei toiste kilahtais. Pitäis yrittää pitää parempaa huolta itsestään, puhua pinnan alla kytevistä suoristuspaineista ym.. Valmisruokaa vaan pöytään, välillä on oikeus luistaa arjen pakotteista. Hyvä, ettei Miskalle käynyt kuinkaan. Yritä jollain muotoa nyt rentoutua. =) (Helppohan mun on täältä yhden lapsen taloudesta tommosia ehdotella..)
Mä tein nyt sen testin, negaa näytti. Mutta yritystä jatketaan ahkerasti.. ;) Hyvää tekee parisuhteellekin, kun oikeen pöllytetään vällyjä!! :LOL: Ei haittaa, vaikkei heti natsaakaan.

Pilkkis
 

Yhteistyössä