Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

Sunnuntaiaamua! Ihanaa, kun edes vähänlunta on maassa, kaunistaa maisemaa :)

Laskettu aika oli ja meni, edelleen odotellaan vaan... Supistelua on aika paljon ja yhden yön valvoin aas lähes 4 tuntia säännöllisten supistusten kanssa, mutta eipä ne siitä voimistuneet tai tihentyneet, tasaisesti n 15min välein tuli ha sitten loppuivat. Oikeastaan ei nyt just ole kovin kärsimätön olo, vaan kova vauvan kaipuu vaivaa vaan... Samalla sitä ei kuitenkaan uskalla uskoa ja toivoa, että oikeasti saatais vauva. On nämä tunteet ja ajatukset aika jänniä :) pojat molemmat syntyneet rv 40+4, ehkäpä silloin...

Equus: mitä sanottin kontrollissa, sovittiinko jo käynnistyksestä? Minä täällä jännään sun puolesta!

MiNalo: ihanaa, kun olet täällä! Onnea plussasta! Vihdoinkin! Ja nyt ei tosiaankaan päästetä sua täältä pois ennen aikojaan! Tsemppiä alkuajan pelkoihin ja stressiin, on itsellä vielä tuoreessa muistissa...

nunnush: tervetuloa mukaan ja onnea plussasta! Itsellä alkuvuodesta keskenmeno rv 17+, voin kuvitella tunteesi... Surun keskellä tulin minäkin uudestaan raskaaksi, heti ensimmäisten kuukautisten jälkeen synnytyksestä. Rankkaa oli varsinkin alkuraskaus, ahdisti ja pelotti ihan törkeästi, rakenneultran jälkeen onneksi alkoi helpottamaan. Neuvolassa ravasin ennen sitä usein kuuntelemassa sydänääniä, se helpotti aina vähäksi aikaa. Pyydä ja ota vastaan kaikki tuki mitä tarjotaan, se olis mun neuvoni sinulle. Jos kaipaat vertaiskokemuksia, kerron mielelläni lisää meidän tarinaa. Voimia!

Voikaahan hyvin ja pitäkää itsestänne hyvää huolta!

Miirabell ja tyttömaha 40+2
 
miss_piggy
Musta tuntuu että tää tyyppi syntyy ennen laskettua aikaa. Tänään aamulla tuli paperiin vähän verta pyyhittäessä... Joko mulla on tosi kuivat limakalvot mihin ei auta edes rasvailu, tai sitten kyse on jostain muusta...

31+2
 
MiNalo ihanaa, että pääsit tänne. Pois ei päästetä :). Mulla oli myös alkuraskaudessa voimakkaitakin kipuja ja nyt rv 30+1 menossa. Tuli itseasiassa vähän vertakin, mutta ultrassa selvisi että limakalvot vuosivat.

Zanukka, sulla on ihana asenne sun exää kohtaan, joka on kyllä uskomattoman lapsellinen.

Mulla oli perjantaina usean tunnin koviakin kuukautiskipuja ja supistuksia. Pelkäsin jo synnytyksen käynnistyneen, mutta se oli onneksi vaan väärä hälytys ja nyt olo on melko normaali. Onneksi on torstaina sairaalassa ultra, jossa tarkistavat vauvan kasvun. Pyydän sitten samalla tarkistamaan kohdunsuun tilanteen.
 
Meidän perheeseen syntyi pieni prinssi 5.12 kiireellisellä sektiolla klo 22.19. Pieni mies painoi 2670g pituutta 48.3cm ja pipo 34cm. Synnytys oli varsin vaiherikas ja vauvan voinnin huononemisen vuoksi leikattiin. Lisää myöhemmin mutta voidaan molemmat olosuhteisiin nähden melko hyvin. Pieni mies ei oikein jaksa syödä ja on ollut lastenosastolla hoidossa, eilen pääsi päiväksi miun kainaloon ja meni yöksi takaisin. Kohta saan tietää saanko hänet tänäänkin vierihoitoon päiväksi :)
 
miss_piggy
Missy: soita synnärille! Ettei vaan vuoda istukasta. Tai kohdunsuu ole auki. Toivottavasti poika pysyy matkassa vielä 5 viikkoa!
Ei sitä tullu onneks ku ihan vähän pyyhkäistessä, semmonen haalea verivana vain ja sen jälkeen ei mitään.. Oiskohan sitte ollu ku on vieläkin kesken tuo emätinpuikko-kuuri, että jos siitä olis tullut ja raapaissut limakalvoa. Mutta tarkkailen tietysti tilannetta kerran se kohdunsuu on ollut hieman pehmeä.
 
Equus Onnea pienestä miehestä! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsette pian kotiin :)

(.) Täällä on nähty eka kunnon vauvauni :D Sain potraan pojan, joka painoi 3700g ja synnytin poitsun luonnollisesti (tai no ilokaasun voimin), mutta en muistanut synnytyksestä mitään! Kaikenlisäksi synnytyssalit olivat ns. pakkashuoneita, eli lumenpeitossa :D Ilmoitin pojan syntymästä vanhalle työtoverille, mutta en kenellekkään muulle vaan lähdin kouluun, lapsi takin taskussa :D

Oon toki nähnyt vauvaunia tätä ennenkin, mutta en noin eläväistä unta. Muistan vielläkin vauvan piirteet ihan täydellisesti, tumma pitkä pehko ja iso kyömynenä :D Ei mikään maailman kaunein vauva, mutta suloinen oli kuin mikä. Kaikissa mun unissa tää tulokas on ollut poika, että saas nähdä. Meinataan sitä kyllä kysyä rakenneultrassa, joka on 2.1.2014. Tähänkin ultraan mä ilmeisesti olen menossa yksin. Miestä taitaa hirvittää, että jos kaikki ei olekkaan mallikkaasti.
 
Mää en vaan osaa pysyä täältä pois :D

Stellini, Ammiina ja Equus tuhannesti onnea teille kaikille vauvoista! :heart:

Ja MiNalo ihanaa että sinäkin vihdoin ja viimein tänne pääsit! Toivotaan että pieni pysyy nyt loppuun asti kyydissä :heart:
 
Minalo, ONNEA plussasta!!! Todellakin oli jo korkea aika sun päästä tälle puolelle :heart:

Onnea Ammiina ja Equus vauvoista!

Toivottavasti miss_piggy pikkuinen pysyisi vielä viikkoja kasvamassa käsin sisäpuolella!

Kaikille tsempit raskauteen, jännittämiseen ja panikointiin, toivottavasti kaikki sujuu hyvin kaikilla!

Stellini ja poju 15 vrk
 
Equus Onnea pikku prinssistä :heart:

miss_piggy Toivottavasti kaikki on hyvin ja pikkuinen pysyy vielä kyydissä!

Te jotka ootte synnyttäneet niin onko teillä pitänyt tyttö- ja poikalupaukset ollenkaan vai onko syntynytkin toinen mitä on veikattu? :)

Kylläpäs aika vaan menee nopeasti eteenpäin :) Jotenki enemmän miettii että onkohan se meidän pikkuinen tyttö kun niin annettiin pikkuisen olettaa, olis pitäny olls kysymättä niin ei miettis sitä onko se nyt tyttö vai mitä jos se onki poika :D vaikka väliä ei ole, mutts silti sitä vaan miettii kun ei saa sitä 100 prosentin varmuutta kuin silloin vasta kun syntyy :D Kiva myös että liikkeet tuntuu enemmän ja enemmän niin ei tarvitse edes dopplerilla enää varmistella :)

Miwwi 22+0 Poks!
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä on sitten jäppinen ilmeisesti perätilassa tämän päiväisen neuvolakäynnin perusteella :D Toivotaan että kääntyy oikeaan asentoon... Hemppa oli laskenut, oli 117, joten rautalisä tulee kuvioihin. Sf-mitta oli 31, eli kasvanut viikossa 2cm, mutta on kuulemma normaalia perätila-tapauksessa. Eipä sitten mitään muuta mainittavaa. Paitsi paino vähän laskenut mikä oli yllätys...

31+3
 
Stellini ja Equus! Lämpimät onnittelut pikkuisista <3 On tämä vauvahuuruissa eläminen aikas ihanaa.. :) Equus, toivottavasti poikanen siitä pian vahvistuu ja ruokakin alkaa maistua. Stellini, miten teillä on mennyt?

Marlin, mitä teille kuuluu?

Miwwi, me ei kysytty sukupuolta missään vaiheessa, joten en osaa sanoa tuosta paikkansa pitävyydestä.

Kaikille uusille onnittelut plussista ja tsemppiä matkaan! Kaikille muille myös onnea matkaan edelleen!

Miirabell, jännää kohta teillä on tyllerö sylissä! <3

Meillä voidaan oikein hyvin, olen palautunut tosi nopeasti ja poika on suloinen kuin mikä. Syö ja nukkuu, niin ja vaippaan tulee tuotoksia hurjaa tahtia! :D Pakkanen paukkuu ulkona, mutta mikäs täällä sisällä lämpimässä kölliessä poikien kanssa.

Ammiina ja peikkopoika 10 vrk
 
Miwwi Meillä on kaikista kolmesta pitäny lupaus paikkansa.

Ammiina Hyvää meille kuuluu. Poika kasvaa hurjaa vauhtia. Viikko sitten 2kk neuvolassa painoa oli 5820 ja pituutta 58.5, kun syntymämitathan oli 3090 ja 49 :D Tosin poika on aika kiitettävästi ollutkin rinnalla. Mutta hyvä että kasvaa. Ristiäisetkin oli perjantaina. Kiva kuulla että teilläkin vauva on tyytyväinen. Toivotaan että pysyiskin niin, eikä tulis masuvaivoja tai muuta :)
 
Tervehrys :)

Tuun nyt vaan omanapailemaan ja kyselemään, että mahtaako jollain muulla ollut AALTOMAISIA mahakipuja, jotka kuitenkaan ei oo ollu suppareita?

Mä nimittäin nyöllä outoa unta, jossa mulla oli aaltomaisia kipuja ja heräsin sitten siihen kipuunkin ja ai kauheus, että sattui! könysin vessaan, kun ajattelin,e ttä jso on täysi rakko ja siitä johtuu. Mutta ei. Sen verran pahaa se kipu oli (ja tuli tosiaan aaltomaisesti kuten supistus, mutta ei oikein tuntunut samalta kuin mulla supparit on neljän muun kanssa tuntuneet), että tärisin siitä ja alkoi oksettamaankin. Kerkesin mä jo panikoitumaankin, että jos erehdyn ja saankin myöhäisne keskenmenon siihen sänkyyn. Kipu onneksi loppui ja mahassakin alkoi sellainen jytä, että tiesi jotta sielläe i vaavilla hätää ainakaan ollut ja lopulta nukahdin, kun ei enempää kipuja tullut. Mutta olihan kamalaa ja mitä ihmettä se oikein oli?!

Samoin mä tajusin eilen yöllä siinä neljän aikaan, että mulla ei oo mitään hajuakaan, kuinka toimia näin aikaislla viikoilla, jos epäilen että on supistuksia? Mihin ihmeeseen mä siihen aikaan yöstä soittelen ja mihin silloin kuuluu mennä? Siis silloin, kun ei ole toivoakaan, että siitä elävää lasta itselleen saisi.

ei onneksi ole tullut noita enempää ja nytkin masussa on jumpat käynnissä, joten sen puolesta ei oo huolta, mutta hitusen epävarma olo silti on. Oon tänään jokatapauksessa neuvolaan soittelemassa kun on soittoaika ja kysäsen samalla tuosta. mutta en mä varmaan ainut oo, joka on meinanut sydärin saada näillä viikoilla? Enhän?

Joosukka ja Minimuru rv 17+0 neuvolan mukaan (16+5 menkkojen)
 
Neuvolassa käyty ja veriseulan tulos oli kunnossa :) Ehkä nyt uskaltaisi jo kertoa sukulaisille... Lupauduin raskausdiabetes-tutkimukseen ja eka sokerirasitus olisi ensi viikolla, ne on aina yhtä herkkua. Hieman henkisesti helpotti kun 12vk tuli täyteen, josko sitä osais jo luottaa et päästään loppuun asti (?). Päivittäin on tullut dopplerilla syke tarkistettua, joskus löytyy heti, joskus pitää etsiskellä. Verrattiin neuvolassa dopplereita ja samallalailla syke kuului, omalla hieman "hiljaisemmin" mutta kuitenkin. Sykkeen pitäisi olla kuulemma tässä vaiheessa noin välillä 120-170. Enpä siis luota omani surkeaan näyttöön joka näyttää omiaaan, kunhan syke kuuluu niin se riittää. Esikoinen täytti 3v ja minulla edessä paluu töihin. En ole innoissani mutta otan sen siltä kannalta että töihin on mentävä että lopulta vauvankin saa.

Alien 12+4
 
miss_piggy
Joosukka, mulla ei valitettavasti tai onneksi ole ollut minkäänlaisia kipuja koko raskausaikana, joten en osaa ottaa kantaa...

Jos sulla on supistuksia niin soita vaan suoraan päivystykseen, synnärille ei mun mielestä vielä noilla viikoilla pysty menemään, mutta toki sinnekin voi soittaa. Tai sitten äitiyspolille. Mutta jos vaikka yöllä jotain tulee niin täällä on sellanen yhteispäivystys tai sitten ensiapuun..
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Täällä pelkät omanapaiset nyt vaihteeksi..
Sunnuntai-iltana alkoi alavatsakipu, jonka takia sitten kävin tänään lääkärissä. Kipu oli oikealla puolella ja pääosin pistävää, mutta välillä tuli ikäänkuin paineentunnetta ja "vyömäistä" kipua koko vatsanalueelle. Kaikki muu paitsi se pistävä oikeanpuoleinen kipu oli ohimenevää ja mukana kuvioissa vaan sillointällöin.
Viime yönä olin duunissa ja kiinnitin sitten huomiota siihen, että kipua on kokoajan enemmän tai vähemmän ja päätin aamulla soittaa neuvolapalvelupuhelimeen (tms., se puhelin kuitenkin jossa annetaan raskausajan neuvoja ja varataan aikoja, perutaan niitä jne.). Sieltä käskivät lääkäriin ja sain ajan tälle päivälle klo 12.
Sisätutkimuksessa todettiin, että kohdunsuu on pehmentynyt ja lyhentynyt (viimeksi 4cm, nyt 2,5cm). Sikiö on raivotarjonnassa, syke hyvä, liikkeet ok ja kaikki muutenkin jees. Sain nyt sairaslomaa ja pitää pitää kipupäiväkirjaa ja siihen kirjata kaikki kivut ja tuntemukset mitä tän suhteen nyt keksinkään. Ohjeeksi annettiin vain että pitää välttää rasitusta.

Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä? Koska teillä on kohdunsuu ruvennut pehmenemään ja lyhentymään?

Fujin & Pippelsson 22+2
 
Fujin Hyvä, että kävit lääkärissä ja saat nyt rauhassa levätä :heart:

Mulla on ollu aina välillä jotain vihlaisuja ja kipuja, ja varmaan supistuksiakin, mutta ne on menny ohi.

Eilen ennen nukkumaanmenoa miehen kanssa tunnusteltiin mahaa ja pikkuinen sitten pökkäsi mahaa ja miehen kättä oikein kunnolla ja kyllä se mieskin oli nii tärinässä sitten siitä kun vihdoin tunsi sen. :D

Miwwi 22+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Equus pojasta!!

Ja paljon paljon onnea MiNalo ja nunnush ja kovasti tsemppiä! Minullakin vaihteli oireet koko ajan, välillä oli kaikkea ihan selkeesti ja välillä ei mitään ja välillä en vain ollu varma että kuvitteleeko kaikenlaista :) On se raastavaa, mutta kaikki menee nyt ihan varmasti teillä hyvin :heart:

Fujin onneksi sait sairaslomaa, jaksamista siihen lepäilyyn ja toivottavasti kipuilu asettuu mitä pikimmin.

Dorian 20+0 tai 1, mennyt jo sekaisin että millon se viikko vaihtuu
 
miss_piggy
Fujin, Mullahan joskus rv 16 oli kauheat kylkikivut vasemmalla puolella, alkoi yöllä ja jatkui aamulla niin että jouduin lähteä kanssa kesätöistä päivystykseen. Kaikki oli kuitenkin ok eikä kivuille löytynyt syytä, ja pari päivää olin silloin saikulla.
Mutta, jos sulla on kohdunsuu pehmentynyt ja kaula lyhentynyt, niin suosittelen kyllä nyt ihan vain lepoa kuten varmaan jo sulle sanoivatkin :)

).( Tulin just synnytysvalmennuksesta. Eipä siellä ollut mitään sellaista mitä en olis jo tiennyt.
31+5
 
Täällä ehkä aletaan hiljalleen uskoa raskauteen. Ehkä.

Bubba oli ottanu taas spurttia siihen malliin (17+2, vastasi kokoa 17+6), että on taitanu se mun Drama Queen-istukkani skarpata alkuviikoista. Rakenneultraus on vasta viikolla 22, täällä sitä ei haluta sitä aiemmin tehdä. Se olis sitten se seuraava etappi. Unohdettiin kysyä tänään sukupuoltakin kun oltiin niin pasmat sekaisin kun tyyppi veteli sikeitä ja oli vaan niin söpö. :) Ja hei, sain positiivista palautetta tulleista kiloista ja vatsan volyymistä. En olis uskonu.

Fujin otahan nyt levon kannalta! Varmana pelästyit ja huolestuit mutta kun eivät olleet sinua sairaalaan kampeamassa niin uskon levon auttavan. Ai niin ja ikää mulla on jo 36 ja LA on 19.5 nt-ultran mukaan. :)

Joosukka mä olen ollut varsin kivulias tapaus. Mulle tänään määrättiin magnesiumiakin relaamaan lihaksia, se ehkä auttaa myös mun vatsan kasvukipuihinkin, sanoi lekuri. Toivottavasti kipusi kuitenkin pian hellittää! Itse olen aina ihan maani myynyt kun sattuu kivulias päivä ja olen varma keskenmenosta... Mutta sitten aina sitä seuraa hirveä vatsan pullahdus, joten olen yhdistänyt nämä asiat nyt keskenään.

Nyt kun kaikki näytti olevan varsin hyvin niin päästään lentämään Suomeen muutamaksi päiväksi, jes! Pääsee perheenikin ihmettelemään mahaani ennenkuin on liian myöhäistä mun lennellä maailmalla. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka ja MiNalo
Tää kävi tänään luomassa itselleen mielenrauhaa yksityisellä ja pieni sydänhän siellä sykki niin vimmatusti, voi niitä ilon kyyneleitä <3 Kauhee taakka ja pelko tippu harteilta ainekin hetkeksi. Viikkoja menkkojen mukaan tnään 8+2, pikkuinen vastasi viikkoja 7+5, kovin tarkkahan tuo arvio ei kuulema ole kun alakautta ultra tehtiin ja on niin alussa vielä, joten pysytellään niissä 8+2 viikoissa ainekin sinne np ultraan asti :)

Tänään oli myös eka neuvola käynti. Viikot tosiaan niin alussa ettei tietenkään sydänääniä viitsinyt edes yrittää kuunnella.. Sain ekan lääkärineuvolan jo ensi viikon maanantaiksi mitä vähän ihmettelen. Viikot sillon tasan 9, eli niitä sydänääniä tuskin pääsen kuulemaan silloinkaan. Neuvola täti tokaisi vaan että ei sun niitä sydänääniä varmaan tarvii kuulla kun käyt tänään siellä ultrassakin, harmittaa kyl vähäsen, oishan ne kiva kuulla uudestaanki. o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka ja Fujin
miss_piggy
Sydänäänet harvemmin kuuluu ennen kuin on menossa jo joku rv 10. Ja joillakin ei kuulu silloinkaan. Mulla eka neuvolalääkäri oli tässä vasta tyyliin kuukausi taaksepäin, ja ilmeisesti se on ihan normaalia, että neuvolalääkäreitä ei ole raskauden aikana kuin se muutama.
No, ens tiistaina on mutta johtuu siitä kun mulla oli sitä tulehdusta. Seuraavan kerran ku asukkaan näkee ultrassakin, taitaa olla vasta rv 36 kun on se synnytystapa-arviointi.
 
Voi jösses miten pitkällä kaikkien raskaudet täällä jo on! Ihanaa! :) Niwhai miten säkin voit olla jo noin pitkällä! Vastahan sä plussasit! :D Menee teidän kaikkien muiden aika niin pirun nopeasti..Itselle aika vaan matelee. En oikein uskalla kunnolla vieläkään tänne kirjotella. Pelkään et sitten heti tapahtuu jotain pahaa! :ashamed: Testinkin oon vielä joka toinen päivä..ei vaan pysty luottaan siihen et kaikki menis hyvin! Eikä kyllä tasavahvoja viivoja testissä ole vielä näkyny..Perjantaina ois digin vuoro ja oon ihan paniikissa siitä! Mitä jossei se näytäkään 3+??! Pakkohan sen ois näyttää..Oireina tässä vaiheessa palelu, arat tissit (välillä särkee ihan tosissaan!), aaltoina tuleva vatsa- ja selkäkipu, huimaus, repäisykivut....Onhan näitä! Kun taas välillä ei tunnu missään mitään, ei kerta kaikkiaan mitään. Mä haluisin vaan nukkua talviunta muutaman viikon ja herätä ens vuonna tammikuun lopussa.
 

Yhteistyössä