Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Peyote
[QUOTE="vieras";28131448]Koko UT on epäkelpo koska on erehtyväisten ihmisten tahrima tekele. Jäljelle jää vain joukko käsitteitä kuten "Jeesus", "pelastus" ja "ylösnousemus" joita voi hyödyntää kun itse avaa suoran keskisteluyhteyden Jumalan kanssa.[/QUOTE]


oonko mä ainoa jota pännii tää änkkäys? Ihan tyhmää jankuttamista vailla mitään punaista lankaa taas.
 
[QUOTE="vieras";28131572]Raamatussa moneen kertaan toistetut käsitteet voi käyttää keskustelussa Jumalan kanssa. Ilman Raamttua et ehkä osaisi kysyä niiden perään. Raamatun yksityiskohtiin pitää suhtautua suurella varauksella.[/QUOTE]

Eli tarvitset ainakin jollakin tapaa Raamattua, hakusanojen/avainsanojen löytämiseen joita käytät sitten Jumalan kanssa jutskaillessa?

Kerro nyt mitä luentosarjoja Jumala on sulle puhunut. Miksi sun ja Jumalan keskinäinen juttelu olisi luotettavampaa kuin esim. Pietarin ja Jaakobin kirjeet seurakunnalle? He sentään olivat Jeesuksen seurassa vuositolkulla. Paavali ei Jeesusta ehtinyt näkemään mutta uskoontultuaan hakeutui opetuslasten seuraan ja oppi opetuslapsilta.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28132005]Echo totesi että kaikki ihmiset ovat erehtyväisiä (katolilasiset esimerkkinä). Tästä seuraa että ihmisten kirjoittamat kirjat ovat erehdyksiä täynnä. Lanka ei nyt ollut tuota pitempi.[/QUOTE]

On siinä kuitenkin iso ero että onko joku erehtyväinen, ja että onko hänen kirjoituksensa erehdyksiä TÄYNNÄ.
Eihän tuon "kaikki me erehdymme"- lauseen kirjoittaja eli Jaakob kuitenkaan niin opettamista pelännyt, että olisi jättänyt suht pitkän kirjeen kirjoittamatta. Siis jos hän olisi pelännyt että hänen tekstinsä olisi virheitä täynnä. Kyllä se mitä seurakunnille opetettiin oli sellaista, mikä kesti muidenkin apostolien arvion. Mutta helppoa se opin laatiminen ei varmasti ollut, siinä piti varmasti tarkistaa sitä kantaa välillä.
Pietarihan erehtyi ympärileikkausasiassa, ja Paavalin piti häntä nuhdella ->Paavali palautti Pietarin takaisin ruotuun.

Oli se Luojan lykky että opetuslapsia oli 11 (Juudas Iskariotia en laske nyt mukaan), ja Jeesuksen silminnäkijöitä ja puheiden kuuntelijoita tuhansia. Jos mä olen 3 vuoden ajan kavereitteni kanssa jonkun opettajan seurassa ja mä kirjoitan jälkikäteen tämän opettajien puheista samat tulkinnat kuin mitä mun 10 kaveria, niin kyllä ne muistikuvat ja tulkinnat luotettavia on.
 
"vieras"
Jos mä olen 3 vuoden ajan kavereitteni kanssa jonkun opettajan seurassa ja mä kirjoitan jälkikäteen tämän opettajien puheista samat tulkinnat kuin mitä mun 10 kaveria, niin kyllä ne muistikuvat ja tulkinnat luotettavia on.
Laatu olisi silti heikko verrattuna siihen että opettaja olisi kirjoittanut kirjan itse.

Jos keskustelette keskenään, tuotte lisää ihmisiä mukaan keskusteluun ja sitten annatte joukon haamukirjoittajia kirjoittaa teidän päätelmät ja kootut muistelmat paperille ulkomuistista seuraavan 20-100 vuoden aikana niin laatu alkaa vastata UTtä. Opetuslapset kun eivät itse kirjoittaneet mitään.
 
[QUOTE="vieras";28132171]Laatu olisi silti heikko verrattuna siihen että opettaja olisi kirjoittanut kirjan itse.

Jos keskustelette keskenään, tuotte lisää ihmisiä mukaan keskusteluun ja sitten annatte joukon haamukirjoittajia kirjoittaa teidän päätelmät ja kootut muistelmat paperille ulkomuistista seuraavan 20-100 vuoden aikana niin laatu alkaa vastata UTtä. Opetuslapset kun eivät itse kirjoittaneet mitään.[/QUOTE]

P.R.O.V...kulta, kultasein, mä sanoin niin ja selväks tein...

Olet oikeassa siinä että UT:ssa ei varmaksi voi sanoa kirjeiden tai evankeliumien kirjoittajaksi muita kuin Paavalin joka kirjoitti itse välillä omakätisestikin kirjeitään. Luukkaan evankeliumin kirjoittaja, oli se Luukas tai ei, kuitenkin kertoo että kaikki ne kirjoitukset perustuu silminnäkijöiden kertomuksiin:

Luuk.1:1-4
Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, [Ap. t. 1:1-3]
2 sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä ja joista tuli sanan palvelijoita. [Hepr. 2:3; 1. Joh. 1:1]
3 Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Teofilos,
4 jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on.
 
Viimeksi muokattu:
En muuten olekaan ennen huomannut tuota Luukkaan evankeliumin alun lausetta, eli
Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet.

Tuo "meidän keskuudessamme ovat toteutuneet" on mielenkiintoinen ja kertoo siis siitä että evankeliumin kirjoittaja on ollut itsekin siinä porukassa ja silminnäkijänä. Muutoinhan hän kirjoittaisi että "jotka ovat heidän keskuudessaan toteutuneet".
 
"vieras"
Tuo "meidän keskuudessamme ovat toteutuneet" on mielenkiintoinen ja kertoo siis siitä että evankeliumin kirjoittaja on ollut itsekin siinä porukassa ja silminnäkijänä. Muutoinhan hän kirjoittaisi että "jotka ovat heidän keskuudessaan toteutuneet".
Tai sitten on erehdtyväisenä ajatellut että on hyvä idea tekeytyä silminnäkijäksi.

Mutta pointti oli että yhdenkään ihmisen sanaan ei pidä luottaa vaan faktat on hyvä tarkistaa. Jumalan henki antaa uskoville luotettavan intuition jonka avulla pystyvät itsenäisesti päättelemään mikä on totta.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28132494]Tai sitten on erehdtyväisenä ajatellut että on hyvä idea tekeytyä silminnäkijäksi.

Mutta pointti oli että yhdenkään ihmisen sanaan ei pidä luottaa vaan faktat on hyvä tarkistaa. Jumalan henki antaa uskoville luotettavan intuition jonka avulla pystyvät itsenäisesti päättelemään mikä on totta.[/QUOTE]

Mä oon lopen kyllästynyt tälläseen käärmemäiseen jaaritteluun.
 
[QUOTE="vieras";28132494]Tai sitten on erehdtyväisenä ajatellut että on hyvä idea tekeytyä silminnäkijäksi.

Mutta pointti oli että yhdenkään ihmisen sanaan ei pidä luottaa vaan faktat on hyvä tarkistaa. Jumalan henki antaa uskoville luotettavan intuition jonka avulla pystyvät itsenäisesti päättelemään mikä on totta.[/QUOTE]

Hengen ilmoituksia en väheksy itsessään, jos ne vain olisivatkin Hengestä.
Sä et vieläkään suostu kertomaan mitä se sun intuitiosi on sulle kertonut. :rolleyes:
Oletko gnostilainen tai esoteerikko?
 
Lisää kysymyksiä, jos haluatte vastata:

Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään?

Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?

Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?

Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?

Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)?
 
Lisää kysymyksiä, jos haluatte vastata:

Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään?

Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?

Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?

Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?

Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)?
Noihin voisi vastata pelkillä kyllä/ei -vastauksilla, mutta kun haluan perustella kantani niin tulisi megapitkä vastaus. Isoja aihealueita ja jonkin verran voi olla variaatioita eri uskovien mielipiteissä, joten itsekään en uskalla ihan kaikkien muiden uskovien puolesta sanoa. Katotaan huomenna, nyt unta pollaan. Öitä. :)
 
Noihin voisi vastata pelkillä kyllä/ei -vastauksilla, mutta kun haluan perustella kantani niin tulisi megapitkä vastaus. Isoja aihealueita ja jonkin verran voi olla variaatioita eri uskovien mielipiteissä, joten itsekään en uskalla ihan kaikkien muiden uskovien puolesta sanoa. Katotaan huomenna, nyt unta pollaan. Öitä. :)
Ei tarvii sanoakkaan kaikkien puolesta, vain pelkästään sinun näkemyksesi asioista. Jokaisella on omat näkemyksensä ja mielenkiinnolla lukisin vastaukset noihin kysymyksiin.
 
Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään?
-Kyllä, mutta todella harvoin sitä pohtii...

Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?
-joo

Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?
- on synti, mutta ei ole minun tehtävä tuomita ihmistä sen elinaikana. Jokainen tuomitaan sitten viimeisenä päivänä omien tekojensa mukaan... Jonkun muun henkilön homoseksuaalisuus kun ei vaikuta tai huononna omaa uskon elämää yhtään. En hylkäisi lastani... Tässäkin tapauksessa nuodattaisin "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" käskyä :)
Ja tarkennan vielä että Jumala rakastaa ihan meitä kaikkia, hän ei hyväksy sitä syntiä, mutta hyväksyy kyllä ihmisen.

Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?
-Kyllä, raamatusta löytyy perustelut...

Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)?
-kyllä, ihan kaikkeen :) Koska se on Jumalan Sana meille ihmisille :) En tiedä miten sitä voisi olla uskossa jos ei uskoisi siihen mitä Raamatussa lukee.
 
Viimeksi muokattu:
LuvLucylle...samaa vastaan mäkin kuin Uniquepoppy. Pientä esipuhetta laittaisin ennen noita mun vastauksia:
Maapallon iästä, evoluutiosta: Sen mitä olen evolutionistien ja kreationistien välisiä kahinoita lukenut, niin niissä on vaikeimmin yhteensoviteltava asia se maapallon ja eliöstön iänmääritys (Luojan olemassaolemisesta kiistelyn lisäksi). Muutoin jonkinlaisen evoluution voi sovittaa Raamattuun.
Näissä evo/kreationistiväittelyissä on yksi ärsyttävä piirre: sekä uskovat että ei-uskovat eivät voi sitten piiruakaan myöntää vastapuolen toteamuksia tosiksi tai varteenotettaviksi; tuntuu että pelätään toisen oikeassaolemista kuin ruttoa ja pelätään sen horjuttavan omaa maailmankuvaa. Myös epärehellisyyttä ja vastapuolen tulosten mitätöimistä on paljon molemmin puolin.

Lisäksi ongelma evokeskusteluissa on, että tavalliset ihmiset eivät osaa arvioida tutkimustuloksia, koska geologista ja biologian tuntemusta puuttuu: ihannetilanne olisi se, että jokaista kreationistin kirjoittamaa tekstiä olisi arvioimassa joku evolutionisti ja päinvastoin, ja ihmiset saisivat lukea ja kuunnella semmoista "oppineiden" välistä, jatkuvaa debattia ja kädenvääntöä.

Mutta siis, oma mielipide on, että mä enemmän uskon että maapallo on nuori, mutta maailmankuvani ei järkkyisi jos edelleen, aina vaan vahvistuisi että maapallo on miljardeja vuosia vanha. Ihmisen evoluutioon en usko ja siitä onkin aika surkean vähän todistusaineistoa, mutta sen sijaan eläimillä on jonkinlaista evoluutiota nykyäänkin.

Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään? Jep, totta maar.

Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?
Kyllä. Mutta mä luulen että siinä koko jutussa oli kyse Jumalan yliluonnollisesta ihmeestä, koska se homma alkaa jo ihmeellä, eli niiden eläinten kuuliainen kipittäminen pareittain arkkiin on nyt aikamoinen ihme, samoin se, että Jumala sulki lopuksi oven (ei tainnu olla ovenkahvaa sisäpuolella...). Kyllä nyt aika vaikeasti on selitettävissä ne vedenpaisumuksen muut tapahtumat, eli normaalisti 40 päivän vesisade ei riittäisi peittämään vuoria, pieneen arkkiin ei mahtuisi kaikki maailman eläimet, tulvavesi ei vain häviäisi johonkin, vai tuliko siitä jääkausi? Eli en jaksaisi edes yrittää selittää kaikkea tieteen keinoin vaan mun mielestä siinä tapahtui yliluonnollisia ihmeitä koko ajan.
Eläinten syyttömyys ei nyt ole iso juttu, koska tappaahan Jumala luonnossa miljardeittain syyttömiä eläimiä varmaan joka päivä/viikko nykyäänkin.

Tämä mua on mietityttänyt vuosikaudet, eli mikä tämä muodostelma on Araratin vuorella, puuveneen iäksi on arvioitu 4800 vuotta ja sen pituus täsmää Nooan arkin pituuden kanssa. Tämä löydös on uskovaisissakin piireissä lytätty eikä kaikki uskovatkaan sitä pidä Nooan arkkina, mutta aika hyvä säkä on, jos jostain vuoristosta löytyy vene. Onko joku juutalaisporukka käynyt vuosituhansia sitten väsäämässä "huijausveneen" vuoristoon kun on kuullut Nooan kertomuksesta? :D

http://www.netikka.net/mpeltonen/nooan_arkki.htm

Löysin ihan kivan, ennestään mulle tuntemattoman Joel Kontisen pitämän blogin jossa hän käsittelee evoluutioteorian aukkoja. Mitenkään päteviä ei hänenkään väitteensä aina ole ja hän sortuu toistoon, mutta paljon osuvia huomioita hänellä on. Hänen blogistaan löytyy vasemmasta sivupalkista hyvä luettelo monista evoluutiokysymyksistä:
Bwana joen kynästä


Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?
Taipumus homouteen ei ole synti, homouden harjoittaminen on. En ajaisi homoa lastani pois, kohtelisin ja rakastaisin häntä kuin muitakin, vaikken mielessäni hyväksyisi hänellä sitä homouden harjoittamista.

Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?

Kyllä. Tästä oli pitkä vääntöketju syksyllä. Omat kirjoitukset löytyy ketjusta sivulta 7 alkaen.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2206282-saastakaa-itsenne-avioon/sivu7.html


Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)?


Nyt pistit vaikean kysymyksen. Sanotaanko näin että mun usko kestää Raamatussa olevat mahdolliset virheet (oli ne käännösvirheitä tai asiavirheitä esim. maapallon muodosta), mutta sitten en pidä yhtään mahdottomana sitä, että monet virheet saavat järkevän selityksen jonain päivänä, eli Raamattu osoittautuisi täydelliseksi ja aukottomaksi.

Jeesukseen uskovilta juutalaisilta tulee usein kaikkein parhaimmat selitykset esim. Raamatun kerrontaan ja lukumäärien eroavaisuuksiin liittyen. Kaverini kertoi hiljattain meidän seurakunnassa vierailleesta messiaanisesta juutalaisesta Daniel Brecheristä. Brecher pitää hyvin yksityiskohtaisia luentoja, ja viimeksi oli käsitelty mm. sitä että miksi Jeesuksen haudalla käynyt porukan kokoonpano vaihteli eri evankeliumikirjoissa. Kyseessä ei ole virhe, vaan siellä haudalla kävi ainakin 3 eri porukkaa. Selitys löytyi evankeliumeissa kerrotusta auringonpimennyksestä, juutalaisten uhraustavoista, sapatin lähestymisestä, kaupassakäynnistä jne. Auringonpimennys pisti juutalaisten sapatin vieton uusiksi ja heille tuli kiire (en muista tarkkaan mutta ennen pimeän tuloa piti uhrata jotain) ja haudalla kävi ainakin 3 eri ihmisporukkaa. Mutta mun pitää hommata Brecherin kirjoja, vaikeaa selittää toisen käden tietoa kun en tarkkaan muista kaverini juttuja. :)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Brecher pitää hyvin yksityiskohtaisia luentoja, ja viimeksi oli käsitelty mm. sitä että miksi Jeesuksen haudalla käynyt porukan kokoonpano vaihteli eri evankeliumikirjoissa. Kyseessä ei ole virhe, vaan siellä haudalla kävi ainakin 3 eri porukkaa.
Mksi vain yksi evankeliumikirja mainitsee että haudat lensivät auki ja ruumiit kävelivät Jerusalemin kaduilla (Matt 25:52)? Tämäkin selittyy juutalaiskauppojen aukioloajoilla?
 
[QUOTE="vieras";28138606]Mksi vain yksi evankeliumikirja mainitsee että haudat lensivät auki ja ruumiit kävelivät Jerusalemin kaduilla (Matt 25:52)? Tämäkin selittyy juutalaiskauppojen aukioloajoilla?[/QUOTE]

Ei jokainen evankeliumin kirjoittaja kirjoittanut samoja tarinoita, esim. Johanneksen evankeliumissa on paljon kirjoitettu semmoista, mitä ei löydy muista evankeliumeista. Se ei ole osoitus jostain virheestä, vaan että joku otti jonkun asian esille mitä toiset eivät olleet maininneet.

Itse tuosta hautojen aukeamisesta ja ruumiiden kävelemisestä en tiedä sanoa, en ole koskaan lukenut tulkintaa. Laitetaas se kohta tähän:
Matt. 27:
51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös.
53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.

Erikoinen kohta, ja siinä tulee taas esille se, että Raamatussa on vastakkaisia kohtia paljon ja niiden pohjalta pitäisi muodostaa kokonaisuus: tuo kohta kertoisi siitä, että kuolleet viruvat haudoissaan, mutta sitten taas Psalmeissa (?) kuvataan kuinka jumalattomat suistuvat Tuonelaan. Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksestakin kertoisi siitä, että juutalaisetkin olisivat heti kuoleman jälkeen joutuneet 2 vaihtoehtoiseen paikkaan. Vaikea tuo Matteuksen evankeliumin kohta, pitää joku kerta kahlata läpi jostain että miten tuota on selitetty.
 
että näin
Vastaanpas sitten tässä illan ratoksi. :). Vastaan suoraan perään.

Lisää kysymyksiä, jos haluatte vastata:

Uskotteko te myös siihen, että Eva ja Adam olivat ensimmäiset ihmiset maailmassa ja me kaikki olemme heidän jälkeläisiään?

Kyllä

Uskotteko te tarinaan Nooan arkista, jossa tuli vedenpaisumus ja Jumala halusi tappaa syyttömiä eläimiä ja ainoastaan kaksi kutakin lajia sai tulla nooan arkkiin turvaan ja aloittamaan uuden elämän?

Kyllä

Onko homous teidän mielestä synti? Eli jos lapsenne olisi homo, ajaisitteko hänet pois teidän perheestänne, kun Jumala (?) ei hyväksy homoja?

Kyllä homouden harrastaminen on syntiä. En ajaisi vaan rakastyaisin kuten aina ennenkin. sanoin kohtelen homoja yleensä. Kohtelen heitä aivan tasapuolisesti kaikkien muiden ihmisten kanssa.

Oletteko sitä mieltä, että eka pitää mennä naimisiin ja vasta sitten voi harrastaa seksiä?

Juu kyllä. Olisinpa itsekin ollut nuorempana uskossa...

Uskotteko kaikkeen, mitä raamatussa lukee? Myös siihen, miten ihmiset elivät yli 100-vuotiaiksi ajalla, jolloin ei ollut yhtä hyvää lääketiedettä, kuin nykyään (ja silti on harvinaista, että ihminen elää +100-vuotiaaksi)? Kyllä.
 
"vieras"
Ei jokainen evankeliumin kirjoittaja kirjoittanut samoja tarinoita, esim. Johanneksen evankeliumissa on paljon kirjoitettu semmoista, mitä ei löydy muista evankeliumeista. Se ei ole osoitus jostain virheestä, vaan että joku otti jonkun asian esille mitä toiset eivät olleet maininneet.
Kolme evankeliumia neljästä kuvaa saman tapahtuman eli Jeesuksen kuoleman mutta vain yhden kirjoittajan mielestä kuolleiden nousu haudoista oli niin merkittävä tapahtuma että sitä kannatti mainita.

Entäs klassikko Matt 27:1-10 vs Apt 1:18-19? Matteuksen mukaan Juudas hirttää itsensä jonka jälkeen papit ostavat pellon. Luukkkaan mukaan Juudas ostaa pellon, kaatuu naamalleen ja hänen maha räjähtää.
 

Yhteistyössä