Kevään 2016 kylvöt. Vinkatkaa uutuuksista. Ja osallistukaa muuten vaan!

vierailija
Mun kylvämät makeasuippoparikat ovat itäneet, omakasvattamista otin siemenet. Itävyys varmaan 98%.
Jakarandat ovat elossa: 1 ei pudottanut lehtiäkään, vaikka pitäisi olla kai puu, upea uusi latvakin on, toinen kasvattaa latvaan uutta tupsua, koska se latva kuivui ja kolmas pudotti kaikki lehdet, mutta nyt on latvassa uusia alkuja montakin.

Kurkuma on tehnyt jo monta uutta lehteä - ei elettäkään kaamoksesta:)

Miten muilla?
J.K.Kiitos -tibikselle:)

Leikkimökkiin asennan ikkuna ääreen aurinkokennovalaisimet. Pihassa ne Olssonilta ostetut varmaan syttyvät tänään, kun paistaa niin kirkkaasti. Ne paistaa vaikka hangen läpi:)
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Ne itivät mutta kuolivat muutamassa päivässä. Ja sama juttu viime keväänä. Ehkä siemenissä on vjotain vikaa.
Voi olla--- toisaalta ne homehtuu pian, heinäkasvit. En tiedä muusta, kuin siitä ihanasta Tuoksusimakkeesta, jota yritin kasvattaa parina vuonna, ja välillä onnistuinkin, mutta kaikki eivät talvehtineet eikä kaikki edes itäneet. Ihana tuoksu tulee koko seudulle, vaikka niitä kasvaa edes vähän siellä täällä. Katso, mitä tarkoitan. Ekat pari kasvia sain kaverilta --- se oli menoa sitten, heinien kanssa:)
Banaanikin on ruohokasvi ja ainoa vaara siinä on, et homehtuu se tyvi, mistä kaikki lehdet (mitaa 2 metriä!) kasvavat. Se lehti puhkeaa aina uuden kuun aikaan, eka tuli taas helmikuulla, mut kyllä niitä useampiakin tulee nopean kasvun aikaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Sori, edellisessä oli suluissa huonosti MITTAA lehdellä ruotineen 2 metriä -saattoi jäädä epäselväksi:)
Kasteluvesikin voi olla huono... täytyisi olla pöydällä hapettumassa ainakin vuorokauden. En muista syytä, mut mun tutulla on aina vanha vesi. No, ne kuuhun liittyvät asiat tuonne sivuille ei ehdi silloin, kun on muuta puuhaa, mutta yritän listata ne ainakin itselleni tuonne, siivoilen sitten ku satun koneen ääreen. Se mun "kone" aiemmassa tarkoitti tietokonetta, eikä mitään kopteria tai moottoripyörää tai vastaavaa;-)
 
vierailija
Ne itivät mutta kuolivat muutamassa päivässä. Ja sama juttu viime keväänä. Ehkä siemenissä on vjotain vikaa.
Mun mielestä homeiset siemenet eivät idä ollenkaan... Olisko ollut suorassa auringonpaahteessa ne taimet. meillä ainakin se tappaa kaiken helpoiten. Mut esim itäinen tai läntinen ikkuna on oikein hyvä taimille.

Liitän tähän sen toisen ketun inkivääristä. Kilohinta sellaiselle nappulalle, missä oli kurkumaa ja inkivääriä, lähenteli 500 euroa, mikä nostaa sen ihan uuteen arvoon - kuten niin moni muukin asia. Inkivääriaiheinen ketju tässä.
 
vierailija
Mä joka vuosi yritän ja yritän, mutta aina sama juttu; pitkät hento varsi, joka ei kestä edes kastelua kaatumatta ja pari alimpia sirkkalehtiä ja sitten ne jämähtää siihen... Ja koitan jotain helppojakin, tyyliin vaikka vaan tilliä. Mä en saa mitään (esi)kasvatettua sisällä, eli ne "varmat" mitä voi laittaa suoraan kasvimalle, niin laitan. Eli salattia, sipulia ja tuon tillinkin. Kukkasista puhumattakaan... Nekin täytyy vaan ostaa valmiina, kun niidenkin kanssa tuo esikasvatus tökkii... Eikä auta, vaikka on kylvömullat sun muut, niin kasvattaa liian hennon ja pitkän varren ja jättää lopunkin kasvun pariin sirkkalehteen. Ei ole minua luotu viherpeukaloksi. Kasvihuonetta mulla ei ole.
 
Sit ois aika kylvää chilit. J laventeli.
Chilien kasvatus vois olla hauskaakin jos löytyis mulle sopiva lajike. Siis semmoinen mieto jota tulis sit syötyäkin.

Kummipoika on tehny saunastaan chilikasvattamon mut hänellä touhu on karannut sillai lapasesta, et kasvattamiensa chilien syöminen on omanlaisensa urheilusuoritus joka johtaa tunnin kestävään kivuliaaseen vessareissuun.
 
vierailija
Chilien kasvatus vois olla hauskaakin jos löytyis mulle sopiva lajike. Siis semmoinen mieto jota tulis sit syötyäkin.

Kummipoika on tehny saunastaan chilikasvattamon mut hänellä touhu on karannut sillai lapasesta, et kasvattamiensa chilien syöminen on omanlaisensa urheilusuoritus joka johtaa tunnin kestävään kivuliaaseen vessareissuun.
Mulla on ollut vain yhtä lajiketta: Hongarian hot wax eikä se ollut polttava.
Ei sitä tosin tähän tapaan syötykään, vaan valkosipulipuristimella laitoin ruokiin. Hnaskat kannattaa olla käsdessä, kun pilkkoo, ettei satu pyyhkimään chiliä silmiin. Maku kuitenkin oli hyvä - monen muunkin mielestä. Ihan kuin olisi raakana ottanut syötäväksi tuossa linkin takana olevassa videossa... Punaisia niistä pitää tulla ja oranssi on raakaa. t.paula
 
Chilien kasvatus vois olla hauskaakin jos löytyis mulle sopiva lajike. Siis semmoinen mieto jota tulis sit syötyäkin.

Kummipoika on tehny saunastaan chilikasvattamon mut hänellä touhu on karannut sillai lapasesta, et kasvattamiensa chilien syöminen on omanlaisensa urheilusuoritus joka johtaa tunnin kestävään kivuliaaseen vessareissuun.

Miedompia mekin. Ei oo järkeä syödä sellaista, ettei sit maista muita makuja enää lainkaan. Birds eye baby on sopivan vahva ja pieni kooltaan, tulee käytettyä kerralla.

 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Hieno chili sulla, tibis!
Tänään alkoi taas yläkuun aika ja voi kylvää siemeniä, ottaa oksia juurtumaan ja siirtää alkuja isompiin ruukkuihin jne. parin viikon ajan, kunnes taas on täysikuu.

Ostin yrttimultaa, luomuisena pari säkkiä, johon koulin ne makeasuippopaprikat. Harrasta puuhaa - yksikään ei mennyt poikki. Multa ei haise yhtään homeelle, kuten joskus joku on haissut - eipä noista voi tietää, ennen kuin säkin leikkaa auki:unsure:

Muutamassa ruukussa - niissähän oli kylvömultaa - oli tyhjää, mutta siellä on myös suklaakirsikan siemeniä itämässä... Kylvin sekaan yhden siemenen - oman Lehtikuusen kävyistä keräämistäni siemenistä. En tiedä, pitikö peittää, mutta peitin kuitenkin. Lapsille se oli suurikin ihme, kun pyöriteltiin sitä käpyä ja siemenet irtoili sisältä. Ne kerättiin syksyllä, joten ei ne ainakaan mitään kylmäkäsittelyä ole saaneet. Nyt jo täytyy alkaa miettimään paikkaa niille, jos ne itävät...

Yhdestä Jakarandasta leikkelin lehtihankoihin kasvaneet tupsut saksilla poikki, laitoin kuvun alle juurtumaan sihen samaan ruukkuun, missä se törrötyskin on: pudotti kaikki lehdet syksyllä. Katsotaan, mitä tapahtuu. Yksi Jakaranda jatkoi kasvua pudottamatta lehtiä ollenkaan ja kolmannesta leikkasin tuuhean tupsun irti juurtumaan.. Sitä täytyy suihkutella päivittäin sumulla. Mutta heti meinasin tehdä suuren virheen, kun en siirtänyt sitä pois auringosta! Eihän ne siedä sitä porotusta päivääkään, pistokkaat ei edes varttituntia:notworthy:

Mut tässä töllöttämistä - joillekin ehkä tuttu, mutta ei haittaa, jos katsoo uudelleen. Kummasti ne asiat muistuu uudelleen mieleen...
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Onko kenelläkään Seljankukkaa?
Sain sellaisen viime kesänä, sisällä ruukussa on kasvanut koko talven niin, että on tehnyt pienokaisiakin ympärilleen. Nyt sitten erotin ne emokasvista leipäveitsellä (hikistä hommaa-sillä oli puun juuret - kai se puu onkin?)
Nyt sitten suihkuttelen niitä alkuja. Laitoin varjoon, kun en raaski lehtiä nyhtää irti - vai pitäisikö kuitenkin? Ei ne kovin kummoset juuret olleet silti. Ihanaa mehua tulee niistä kukista. Se on muuten yksi ainesosa Sinupret- nimisessä nappulassa- poskipntelotulehdukseen käytetään ---muualla paitsi ei meillä, mutta Haaparannalta saa ostaa mistä vaan. Sillee ihmisiä ohjaillaa, et Orionin antibiootit menis kaupaksi...?
Lisää opettelemista:
 
Onko kenelläkään Seljankukkaa?
Sain sellaisen viime kesänä, sisällä ruukussa on kasvanut koko talven niin, että on tehnyt pienokaisiakin ympärilleen. Nyt sitten erotin ne emokasvista leipäveitsellä (hikistä hommaa-sillä oli puun juuret - kai se puu onkin?)
Nyt sitten suihkuttelen niitä alkuja. Laitoin varjoon, kun en raaski lehtiä nyhtää irti - vai pitäisikö kuitenkin? Ei ne kovin kummoset juuret olleet silti. Ihanaa mehua tulee niistä kukista. Se on muuten yksi ainesosa Sinupret- nimisessä nappulassa- poskipntelotulehdukseen käytetään ---muualla paitsi ei meillä, mutta Haaparannalta saa ostaa mistä vaan. Sillee ihmisiä ohjaillaa, et Orionin antibiootit menis kaupaksi...?
Lisää opettelemista:
Eikö se ole sama kuin mustaselja? En oo uskaltanut yrittää kasvattaa, vaikka se kuulemma Ruotsin ja Viron puolella talvehtii hienosti. Sisällä ei vielä ole tarpeeksi tilaa puille.
 
vierailija
Eikö se ole sama kuin mustaselja? En oo uskaltanut yrittää kasvattaa, vaikka se kuulemma Ruotsin ja Viron puolella talvehtii hienosti. Sisällä ei vielä ole tarpeeksi tilaa puille.
Onhan se - eikä marjoista tehdä mitään. Kaunis kukka siinä kuitenkin on!
Hyvin selvisivät järisyttävästä käsittelystä, kun olen muistanut päivittäin sumuttaa. Nyt olis piparmintun siemeniä valmiina kylvöä varten, kun viime kesänä ostin niitä taimia aina, kun kohdalle osui. Niissä on paljon erilaisia makuja, eikä kaikki tosiaan ole edes sellaisia, että haluttaisi päivittäin juoda. Olen kuivattanut niitä mintun nippua kuitenkin useampana vuonna ja kaikki tulee käytettyä. Silppuan sekaan vähän kehäkukan terälehtiä, mutta vain vähän, etteimaku mene pilalle. Sitä juomaa sitten juodaan huoneenlämpöisenä pitkin päivää. Jos on homeopaattisia lääkkeitä käytössä, ei saa ottaa yhtaikaa, mut mulla ei ole mitään.

Niin, on kai turhaa touhua kylvää ne, mutta se uurruttaminen on enemmän turhaa, kun ei ne pienet taimet kuitenkaan talven yli selviä, kun ehtivät vain tehdä uuden tupsun. On mulla kyllä aika monta talven yli selvinnyttä, mutta kun mikään ei riitä:censored:
 
vierailija
Onpa hyvä, että etsin ensin netistä kaakaopuusta tietoa - se ei tosiaan ole mikään pikkupuska. Puulta vaikuttaa. En ehtinyt tilata vielä... Nykyään uusissa taloissa on sellaine pulpettikatto, et korkeimmalle seinustalle vois laittaa kasvamaan, mutta silloin talo täytyisi suunnitella niin, että valoa tulis ylhäältä - kaatuuhan se muuten:eek:. Mutta vuosi 2020 on aika lähellä, luki tosiessa uutisessa, et kaakaosta tulee kallista... Onhan meillä huoneet niin lämoimät, että varmasti kasvaisivat - banaani ainakin viihtyy hyvin, mut ei mahdu sekään ja kaatuu, jos ei kääntele ikkunaan päin(y)
 
vierailija
Eikö se ole sama kuin mustaselja? En oo uskaltanut yrittää kasvattaa, vaikka se kuulemma Ruotsin ja Viron puolella talvehtii hienosti. Sisällä ei vielä ole tarpeeksi tilaa puille.
Sisällä nyt ja hieno viherkasvi on:)
Pienemmistä yksi lähti kasvamaan kovaa, toinen jotenkuten ja kolmas ei päässyt alkuun.

Istutin lasten kans 3 viikkoa sitten freesioita pahvimukeihin ja niistä osa on hyvällä alulla, kun taas osa vasta puskee mullasta läpi. Ruukutan ne nyt isompiin, kun pakkauksen ohjeessa lukee, et 10 cm syvyyteen ja et istutusväli 10 cm. Ostin kukkakaupasta yhden mallin, et saavat lapset tutustua siihen kukaan ja varsinkin tuoksutella sitä:) No, seuraavana aamuna istutuksesta lapset kiirehtivät katsomaan, onko kukkia--- eikä ollut mitään:-( Eihän ne kasva kuten satukirjoissa, mutta suihkuttelemisessa onkin oma puuhansa. Istutuksessa saivat laittaa ruukkusorat ensin ihan itse ja sitten lasketin sipulien määrät heillä niin, että jokaiseen ruukkuun tulee yhtä monta - siis 2 tässä tapauksessa. Isot juuret ovat jo nyt, joten ei ole liian ikaista erottaa omiin ruukkuihin. Herkästi se pieni alku menis poikki.. Tässä muiden murheita - miten siis tekisin jatkossa? Kertokaa!
 
vierailija
Huhtikuun yläkuun ajan kylvöt menossa. Viimevuotiset Tarhakylmänkukat eivät itäneet, mutta nyt vasta hoksasin, että ne tarvii kylmäkäsittelyn. Tosin omakeräämät siemenet voivat olla "raakoja", mutta tässä on ohje, mitä nyt aion noudattaa, jos vaikka onnistuisi... Ensin nousee maasta - sipulikasvien ja esikkojen jälkeen - Lapinvuokko ja Tarhakylmänkukka. Nuppu on karvainen ja siksi niin kauniskin.

Samettirakuunaa on mullassa ja Puutarhamansikkaa ja pari laatikkoa kukkia: Isosamettikukkaa ja Punakellukkaa. Freesiat sain isompiin ruukkuihin ja nyt tarkkaillaan kasvihuoneen max ja min (tallentavat mittarit aivan ihania, eikä edes kalliita!) lämpötiloja... 21 päivällä on ihan liikaa, joten piti laittaa pimennysverhot etelänpuollelle, ettei vaan Zilgat ala puskemaan silmujaan auki liian aikaisin:barefoot:. Yöpakkasia tulee varmasti vielä kauan. t.paula
 

Yhteistyössä