"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
virvatuli
[QUOTE="sssss";29821170]Miksi ei? Ota huomioon että tossa on kyseessä vaan yhden ihmisen ruoat - mulla ei ole lapsia.[/QUOTE]

Minäkin olen jossain vaiheessa pitkään pärjäillyt tuollaisella satasen ruokabudjetilla, enkä voi sanoa syöneeni monipuolisesti ja vaihtelevasti, siten että olisin ruokavaliostani nauttinut. Toki terveellistähän esim. puuro, sienet ja marjat ovat, mutta että ruokavalioni koostuisi pääosin noista, niin vähän ajan päästä tulisivat jo korvista ulos.
 
vieraampi
Meillä on pienet tulot ja useampi lapsi. Valittettavasti ei ole varaa ostella esim. hedelmiä jatkuvasti, vihannekset ja salaatit ovat usein kalliita.
Liha maksaa paljon, ja varsinkin kala on sikakallista. Kalaa meillä ei todellakaan ole varaa syödä, ei ainakaan lähikauppamme hinnoilla Ei edes välttämättä kerran kuussa, saati viikossa. Samoin kana on täällä kallista.
Jos joskus on asiaa esim. Keskiselle, niin sitten voidaan ostaa kanaa ja kalaakin joskus.
 
vierasn
Koitappa ostaa kuukauden ruuat ittelle ja lapselle tuolla satasella niin sitte voi kyllä sanoa, että jää kasvikset yms. kaupan hyllylle. Kyllä siinä tehdään ruokia tyylillä makaroonilaatikko, ruuat tehdään sika-naudasta jne.
Kaali 60 c/kg. Punajuuret, porkkanat 1 €/kg. Peruna 50 c/kg. Kasvikset on muutakin kuin salaatti, tomaatti ja kurkku. Ja pastan sijaan peruna on halpaa.
 
Mut sulla onkin kaksi syöjää. Kasvava muksu syö paljon, niin olishan se ihme jos se ei budjettia nostais.

Enkä mä tohon sataseen itseisarvona tarttuis. Lähinnä siihen, et jos ny sisäfileet jää lihatiskille, niin ei se tarkoita huonoa tai epäterveellistä ruokaa.

Joku tuolla mainitti tuoreen kalan, niin se Amaryllixin kalatiskin vakuumipakattu ei semmoista ole vaan itte narratut ahvenat on huomattavasti tuoreempia. Jos sattuu asumaan ahvenalammikon lähellä. Se on semmoista yhdessä vietettyä laatuaikaa, mistä saa hyvällä kalaonnella ilmaiset sapuskat kaupan päälle.

Himputti kun asuisinkin siedettävän matkan päässä sienimettästä ja ahvenalammikosta.
Joskus on ollu kuukausia ku on pitäny ostaa satasella kahdelle ruuat. Ei oo paljo naurattanu ja siinä ei oo ensimmääsenä mietitty terveellisyyttä vaan sitä, että saa jotaki mahan täytettä.
 
"jemina"
Aina kun joku tule tänne kertomaan miten halvalla selviää kuukaudessa ja silti syö terveellistä ja monipuolista ruokaa, itselleni tulee mieleen vaan pyytää kuukauden ruokapäiväkirja. Olen opiskelija ja jatkuvasti tuntuu olevan tiukkaa, salaattiin ei aina ole varaa. Näyttäkää säästäjät esimerkkiä ja laittakaa laadukkaat, terveelliset ja halvat reseptinne tänne!

Toisekseen mistä hitosta saa hedelmiä 0,59e/ kilo? ei ainakaan kaupoista jotka minä tiedän. Trttis varmaan mennä jonnekin suuren automarkettiin. jos olisi auto tai varaa bussilippuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Minusta perunat on kalliimpia kuin 50c/kg, olisiko 89 c/ kilo oikeampi summa? Samoin porkkanat, välillähän ne on yli 2 euroa kilo, yleensä taitavat olla noin 1,20 euroa/kilo. Kaalia ei myöskään läheskään aina saa 60 c/kilo. Lisäksi se ei ole monipuolista, jos koko talven syö perunaa, kaalia, porkkanaa ja punajuurta. Kyllähän sillä elää, mutta kyllästyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="sssss";29820831]Otsikossa se tulikin. Onko tuo teidän mielestänne totta? Tässä tuota monesti kuultua lausetta pohdin, kun kävin kaupassa. Itsellä on tosi pienet tulot, himpun verran yli 500e kuukaudessa, joista 300 menee vuokraan. 200 eurosta on varaa laittaa ruokaan max 100e ja loput jää sitten käyttörahaksi, ja puhelinlaskuun, lääkkeisiin jne.
Ruokakaupasta ostan n. kerran, pari kuussa jotain herkkuja - pienen sipsipussin tai suklaapatukan, tai jäätelön. .[/QUOTE]


Miten siis voi syödä max 100e kuussa? Sehän tarkoittaa siis 3e per päivä? Eli jos päivässä pitää syödä aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala, niin tuo tarkoittaa 60centtiä per ateria.

Voitko kertoa konkreettisesti, mitä ruokaa saa tehtyä siis 60 centillä? Teet varmaan siis toki ison satsin, mutta siis miten saa vaikka 5 päiväksi lounaan 3 eurolla?
 
Kaali 60 c/kg. Punajuuret, porkkanat 1 €/kg. Peruna 50 c/kg. Kasvikset on muutakin kuin salaatti, tomaatti ja kurkku. Ja pastan sijaan peruna on halpaa.
Etkö oo tietoonen sellaasesta asiasta, että joka paikas ei oo samat hinnat. Just tänään ostin kaalia ja kilohinta 1,35€. Ja ihan turha tulla suurtalouskokin koulutuksen saaneelle ihmiselle selittämään mitkä on kasviksia.
 
vierasn
Etkö oo tietoonen sellaasesta asiasta, että joka paikas ei oo samat hinnat. Just tänään ostin kaalia ja kilohinta 1,35€. Ja ihan turha tulla suurtalouskokin koulutuksen saaneelle ihmiselle selittämään mitkä on kasviksia.
Mistä voi tietää mitä asioita saa kenellekin sanoa?

Ja joo tylsäähän se on, mutta jos on köyhä niin tylsäähän se on. Vai pitäisikö sitä vaan matkustaa luotolla ettei tylsisty, tai ostaa kalliita ruokia luotolla ettei ole tylsää.

Ja olen tietoinen ettei joka paikassa ole samat hinnat, eikä samoissakaan paikoissa aina. Mutta halusin vaan sanoa millä hinnoilla minä olen kasviksia ostellut, kun kaikki aina toitottavat että sitten jää kasvikset kauppaan jos on köyhä ja päivitellään samaan syssyyn kun tomaatit maksaa 5 €/kg.

Mutta ymmärrän poistua ketjusta kun en tiedä ihmiset taustoja ja tiedä mitä saa kenellekin sanoa.
 
Mistä voi tietää mitä asioita saa kenellekin sanoa?

Ja joo tylsäähän se on, mutta jos on köyhä niin tylsäähän se on. Vai pitäisikö sitä vaan matkustaa luotolla ettei tylsisty, tai ostaa kalliita ruokia luotolla ettei ole tylsää.

Ja olen tietoinen ettei joka paikassa ole samat hinnat, eikä samoissakaan paikoissa aina. Mutta halusin vaan sanoa millä hinnoilla minä olen kasviksia ostellut, kun kaikki aina toitottavat että sitten jää kasvikset kauppaan jos on köyhä ja päivitellään samaan syssyyn kun tomaatit maksaa 5 €/kg.

Mutta ymmärrän poistua ketjusta kun en tiedä ihmiset taustoja ja tiedä mitä saa kenellekin sanoa.
Ei kristus. Kuka täs mistää tylsyydestä on puhunu. Koita ny jumaliste keskittyä asiaan äläkä sönkötä jostaki luotolla elämisestä.
 
vierasn
Ei kristus. Kuka täs mistää tylsyydestä on puhunu. Koita ny jumaliste keskittyä asiaan äläkä sönkötä jostaki luotolla elämisestä.
Vastasin samalla tuohon tixhun kommenttiin "Minusta perunat on kalliimpia kuin 50c/kg, olisiko 89 c/ kilo oikeampi summa? Samoin porkkanat, välillähän ne on yli 2 euroa kilo, yleensä taitavat olla noin 1,20 euroa/kilo. Kaalia ei myöskään läheskään aina saa 60 c/kilo. Lisäksi se ei ole monipuolista, jos koko talven syö perunaa, kaalia, porkkanaa ja punajuurta. Kyllähän sillä elää, mutta kyllästyy. "

mutta en osannut liittää kahta eri viestiä vastaukseen. Laskin kyllästymisen samaksi kuin tylsistymisen, mutta onhan ne ehkä eriasioita.

Mutta joo, vähemmästäkin ymmärrän etten kuulu tänne kun en osaa mitenkään vastata niin että joku vakkari ei valittaisi epäolennaisuuksista.
 
"joopajoo"
Meidän "salaatti" on vihannes sekoituspussi pakkasesta ja lihana sika-nauta,kalapuolesta vastaa es kalapuikot..
Näin se vaan köyhällä menee,jos joku väittää että satasen budjetilla syö terveellistä ja monipuolista niin valehtelee.
Laittakaahan näkyville satasen budjetilla hankitut terveelliset eväät.
 
nooo
Miksi maksaa itse vuokraansa kun jokaiselle taattu minimitoimeentulo on noin sen verran plus tietyt asiat. Ainut syy jos on hakenut velkojen hoidon vuoksi tuohon tilanteeseen. Ulosotossa toki voi olla aina ja silloin saa minimitoimeentulon, mutta vapaaehtoisedti ei 500 eurolla joudu tulemaan toimeen ellei halua.
 
kahvikirahvi
Mun on varmaan pakko alkaa pitämään jotain kuukauden ruokapäiväkirjaa ja tallettaa kuitteja mun ostoksista että voin vastata näihin ihan oikeesti.
Mulla on pienet tulot opiskelevana yksinhuoltajana mutta uskallan silti väittää että syödään terveellisesti ja monipuolisesti. Tietty välillä joutuu tinkimään tuoreista vihanneksista ja ostamaan pakasteita, mutta kokonaisuudessaan siis on ruoka-asiat kunnossa.
 
"laihduttaja"
Kun meidän talous siirtyi terveellisempään ruokaan alkoi rahaa vasta säästyäkin. Lihaa syödään max kerran-pari viikossa, usein harvemmin ja kalaa n. joka toinen viikko ja kesällä todella paljon kun kalastetaan. Paljon kasviksia ja hedelmiä vain ja soijaa ja tofua, rahkaa, jogurttia sun muuta. Sekä pähkinöitä yms. Ei juuri mitään kovin prosessoitua ja kaikki tehdään mahdollisimman pitkälti itse. Ennen ruokaan meni rahaa kahdelta hengeltä noin 500-600e kuussa, nykyään puolet siitä.
 
[QUOTE="joopajoo";29821545]Meidän "salaatti" on vihannes sekoituspussi pakkasesta ja lihana sika-nauta,kalapuolesta vastaa es kalapuikot..
Näin se vaan köyhällä menee,jos joku väittää että satasen budjetilla syö terveellistä ja monipuolista niin valehtelee.
Laittakaahan näkyville satasen budjetilla hankitut terveelliset eväät.[/QUOTE]


No ton mukaan kotitalouksilla menee sapuskaan keskimäärin 400/kk. Tos vaan ei sanota minkä kokoinen on keskimääräinen kotitalous.

Edullinen kotiruoka

Ja sit google on ystävä:

Edullisia arkiruokaideoita Ruokalasta - Ajankohtaista - Ruokala - Ilta-Sanomat

Ruokamenot.fi - Edulliset reseptit

Hellapoliisi - Pienen budjetin ruokaviikko (n. 27 euroa/hlö)

Edullinen ruokaviikko osa 2 ja ostoslista | Maku

Loihdi.fi - Edulliset ruoat ja reseptit | Säästövinkit | Ruokaohjeet

Terveellistä ruokaa pienellä budjetilla | Tarkan markan blogi
 
"laihduttaja"
[QUOTE="joopajoo";29821545]
Laittakaahan näkyville satasen budjetilla hankitut terveelliset eväät.[/QUOTE]

Opiskeluaikana käytin lihan sijaan soijarouhetta ja sillä kyllä sai kaiken tehtyä paljon halvemmalla ja terveellisemmin. Makaronilaatikko, chili con carne ja kaikki on huomattavasti halvempaa ja terveellisempää ja isoja satseja tekemällä pääsee hyvinkin huokeasti. Esim chili sin carne: Soijarouhetta, papuja, tomaattimurska, sipulia, mausteita, päälle juustoraastetta jos haluaa ja voi syödä vaikka perunan tai kukkakaalimuusin kanssa. Muutaman euron saa maksamaan koko satsin ja sitä saa tehtyä PALJON sillä hinnalla ja sekaan voi heittää vaikka mitä lisää.
 
vieras*
[QUOTE="jemina";29821353]Trttis varmaan mennä jonnekin suuren automarkettiin. jos olisi auto tai varaa bussilippuun.[/QUOTE]

Mä tein opiskeluaikoina ajoittain pitkän pyörälenkin isompaan kauppaan, niin sai ostaa halvemmalla ruokaa ja muita tarvikkeita. Isommissa marketeissa oli parempien tarjousten (ja normaalistikin hieman edullisempien hintojen) lisäksi laajempi valikoima halpamerkkien tuotteita.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
"sssss"
No kyllä mulla vaan pitää tulla 500 eurolla toimeen. Työmarkkinatuki nimittäin. Asumistukea ei tule sillä olen avoliitossa ja puoliso käy töissä.

Ja mulla aamiainen on yleensä kotitekoista mysliä maidolla, tai puuroa ja pakastemarjoja, tai munakasta ja sen kanssa kasviksia - paprikaa, parsakaalia, kurkkua, kirsikkatomaattia. Aamulla juon teetä, tai vettä.

Tänään oli taas tuollainen munakasaamiainen, lounaaksi sitten söin kanasalaatin jämät - itse maustettua broileria, lehtisalaattia, persikkaa, tomaattia, rypäleitä, kurkkua, loraus oliiviöljyä ja punaviinietikkaa kastikkeeksi.
Päivälliseksi sitten kinkkukiusausta jossa siinäkin oli seassa kasviksia, tällä kertaa pakastimesta löytyneiden pussukoiden jämiä. Ja lautasella kaverina reilusti tuoreita kasviksia.
Välipalana kuivattua hedelmää, pähkinää ja tuoreita rypäleitä ja ruisleipäviipale.
Illalla juon ihan vaan teetä.

Ei musta esim. tän päivän syömiset mitenkään kauhean yksipuolisia olleet. Niin kuin sanoin - tarjouksesta ostan ruokaa joskus kun on "ylimääräistä" rahaa, ja laitan pakastimeen. Kuivakaapissa on aina jonkinlainen varasto olemassa: tällä hetkellä linssejä, riisiä, ruis- vehnä ja sämpyläjauhoja, hunajaa, sokeria, mausteita, viimesyksyiseltä vaellusretkeltä jäänyt muutama pussiateria.

Pakastimessakin on aina jotain, esim. marjoja, jauhelihaa, wokkia, pakastettua ruokaa, itsepyydettyä kalaa.

Aika paljon säästää jo siinä että itse tekee leipää vaikka meillä ei leipääkään paljoa syödä. Soijarouhetta käytän jonkun verran - kovin usein ei uskalla koska se on sen verran epäterveellistä loppujen lopuksi, mutta sillä on helppo esim. jatkaa jauhelihaa.

Niin ja en mäkään aina kaikkia vihanneksia tuoreina osta. Mielellään tuoreena, mutta pakasteitakin käytän eikä ne mun mielestä paljon tuoreille kalpene. Helppo lisätä vaikka kasvissuikaleita jotain perusruokaa piristämään.

Mulla varmaan pitää kaivaa kauppakuitit esille ja laittaa tänne tarkka listaus paljonko menee kuukaudessa ja mitä sillä saa. :)
 
Rollolainen
[QUOTE="sssss";29820923]En syö kalaa, koska en ole koskaan pahemmin pitänyt kalasta. Otan purkista omega3 pari kertaa viikossa. En syö makkaraa kuin pari kertaa vuodessa metsäretkellä. Jauhelihaa käytän (nautaa, tai nauta-sikaa), tai maustamatonta broileria. Kerran pari viikossa ostan lihaa. Käytän paljon kasviksia ruoanlaitossa. Leivät teen monesti ihan itse ja osan laitan pakkaseen. Ostan myös tarjouksessa olevia, tai -30/-50 lapuilla varustettuja, jos sattuu jotain sopivaa kohdalle.

Toisaalta mulla pienentää ruokakuluja jo sekin että tässä taloudessa asuu 2 ihmistä, eikä ole lapsia. Jos olisi lapsia niin varmasti kulut kasvaisivat.[/QUOTE]
no mut jos ootkin ykisn tuo onnistu halvalla, mutta jos pitää tehdä nelihenkiselle perheelle ja kuukaudessa ruokaan on käytettävissä sen 600-800, niin voikinmennä jo vaikeemmaksi. kala on kallista, eikä kukaan jaksa pelkkää seitiä syödä.
 

Yhteistyössä