"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
niin tuota
avopuolison ja sinun yhteenlasketut tulot ovat sellaiset ettei noin pikkurahoilla tarvitsisi tulla toimeen. eli vapaaehtoista kitkuttelua. makselet omista rahoistasi miehenkin hyvinvointia isomman asunnon vuoksi vaikka omassa saisit minimitoimeentulon. toivottavasti ei ole kuin hetken tilanne ja ettei ole lapsia.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="sssss";29821811]

Tänään oli taas tuollainen munakasaamiainen, lounaaksi sitten söin kanasalaatin jämät - itse maustettua broileria, lehtisalaattia, persikkaa, tomaattia, rypäleitä, kurkkua, loraus oliiviöljyä ja punaviinietikkaa kastikkeeksi. [/QUOTE]

Ihan vaan esimerkkinä nyt, että täytyy sanoa, että jos 100e budjetilla siis pitää tehdä kaikki ruuat, niin se on se max 60centtiä per ruoka. 30centillä saa siis 30gr eli ruokalusikallisen maustamatonta broileria. Seuraavat 30c menee jo kun ostat persikan tai onkit 2 viipaletta persikkasäilykkeestä. Et todellakaan voi valmistaa kanasalaattia siis 60 centillä.

Aamupalan sentään voi syödä, 2 munaa maksaa sen 40c ja siihen voi saa pari kurkkuviipaletta/vihanneksia 20centillä.

Miehesi käy siis töissä. Onko teillä 2 erillistä jääkaappia, vai miten te jaatte esim margariinin tai maidot? Mä kyllä veikkaa, että sä syöt suoraan miehesi lompsasta, tiedät se tai et.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
dfg
Meillä nousi kuukauden ruokalasku huimasti kun aloin syömään joka päivä lounassalaatin,runsaasti hedelmiä viikossa,korvasin kalkkunalla ja broilerilla jauhelihan yhä usemammin,sokerijogurtit vaihdettin rasvattomaan rahkaan,ruokavalioon lisänä päivittäin myös raejuusto. Nämä maksaa!
 
no huoh
Niin helvetin typerä keskustelunaihe. Aina näissä näkee nämä kommentit "syötkö kalaa 2 kertaa viikossa tai kuka jaksaa syödä pelkkää kaalia". Sitten on ihana tulla pätemään että "et sä OIKEASTI voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti edullisesti, kyllä siihen vaan sitä rahaa uppoaa" ja sitten jää kyllä kaikki "paremmat" ruuat kauppaan.

Ihan kun te pätijät itse söisitte yhtään terveellisemmin. Eiköhän suurin osa syö vähän mitä sattuu. Itse käytän vielä vähemmän ruokaan rahaa / kuukausi, en varmasti syö maailman terveellisimmin, mutta mulla on itselläni hyvä ja energinen olo ja nälkä pysyy poissa ja tykkään niistä ruuista mitä syön. Kuka jaksaa ottaa huomioon kaikki mahdolliset tarpeet protskuista, hiilareista, rasvasta, kuiduista, vitamiineista, suoloista...lista jatkuu loputtomiin. Hankalaksi menee elämä jos takerrutaan jokaiseen lillukanvarteen. Eiköhän tärkeämpää olisi että itsellä on hyvä olo (henkisesti ja fyysisesti, energinen olo, kroppa voi hyvin) ja nälkä lähtee. Ja kyykkyvatkaajakin oot kunnon pelle kun mutiset jostain annosten hinnoista. Kun tekee kerralla isompia satseja tai vähänkään osaa päätään käyttää, tajuaa että niitä annoksen hintoja voi pikkasen kompensoida kokonaisuuden kanssa. Ja vaikka jossain joskus joku on keksinyt että pitää syödä niin ja niin monta ateriaa päivässä, ei se tarkoita etteikö voisi syödä hyvin vaikka söisikin vaan muutaman kerran päivässä.

Kiinnostaisi nähdä teidän kauppakuittine ja ruokalistanne, jotka jaksatte päteä tälläisistä asioista.
 
[QUOTE="sssss";29821811]No kyllä mulla vaan pitää tulla 500 eurolla toimeen. Työmarkkinatuki nimittäin. Asumistukea ei tule sillä olen avoliitossa ja puoliso käy töissä.[/QUOTE]

Kyllä avoliitos eläes pitääs olla yhteistalous eikä niin, että toinen elää pienillä rahoolla miettien mihin ne riittää. Kelan silmis avoliitos on elatusvelvollisuus avopuolisoa kohtaan ja sen takia ei saa esim. yleistä asumistukia.

Mä oon onnekseni seurustellu miesten kans joiden kans ei oo tarvinnu laskia kuka on maksanu minkäki ruuan vaikka ei olla edes asuttu samas taloudes. Ruokaa on ostettu tarpeen mukaan ja maksettu kuka kulloonki.
 
  • Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
"sssss"
Ihan vaan esimerkkinä nyt, että täytyy sanoa, että jos 100e budjetilla siis pitää tehdä kaikki ruuat, niin se on se max 60centtiä per ruoka. 30centillä saa siis 30gr eli ruokalusikallisen maustamatonta broileria. Seuraavat 30c menee jo kun ostat persikan tai onkit 2 viipaletta persikkasäilykkeestä. Et todellakaan voi valmistaa kanasalaattia siis 60 centillä.

Aamupalan sentään voi syödä, 2 munaa maksaa sen 40c ja siihen voi saa pari kurkkuviipaletta/vihanneksia 20centillä.

Miehesi käy siis töissä. Onko teillä 2 erillistä jääkaappia, vai miten te jaatte esim margariinin tai maidot? Mä kyllä veikkaa, että sä syöt suoraan miehesi lompsasta, tiedät se tai et.
Kyllä mä olen laskenut paljonko mulla ruokiini menee kuukaudessa. Mies käyttää eri levitettä kuin minä joten kummallakin omansa (makuasioiden takia), maidot maksetaan puoliksi. Ja eihän kukaan oo sanonut, että kaikkien aterioiden pitää olla samanhintaisia? Jos saisin vaikka kanasalaattitarpeet kuudella eurolla ja syön siitä pari päivää, niin eihän se ole sama asia kuin se että jos ostan hernaripurkin eurolla ja syön siitä yhtä lailla pari päivää.
 
"jemina"
Itse kyllä tykkäänkin panostaa hyvään ja laadukkaaseen ruokaan jos vain yhtään varaa on. Selviäisin varmasti halvemmalla jos en haluaisi silloin tällöin kalaa, tai jos söisin kanan marinoituja suikaleita rintafileiden sijaan ja sikanautaa naudan jauhelihan sijaan. Halvimmalla taitaa selvitä jos korvaa lihan soijalla ja linsseillä, mutta ruoka on muutakin kuin vain ravintoa ja köyhäkin tarvitsee välillä hemmottelua (sori kaikki kasvissyöjät mut liha vaan maistuu hyvältä...) :)

Tingin sitten muista asioista :)
 
"jemina"
[QUOTE="sssss";29822176]Kyllä mä olen laskenut paljonko mulla ruokiini menee kuukaudessa. Mies käyttää eri levitettä kuin minä joten kummallakin omansa (makuasioiden takia), maidot maksetaan puoliksi. Ja eihän kukaan oo sanonut, että kaikkien aterioiden pitää olla samanhintaisia? Jos saisin vaikka kanasalaattitarpeet kuudella eurolla ja syön siitä pari päivää, niin eihän se ole sama asia kuin se että jos ostan hernaripurkin eurolla ja syön siitä yhtä lailla pari päivää.[/QUOTE]

Anteeksi kun jauhan mut täh kanasalaattitarpeet kuudella eurolla..? Mitä sä sinne laitat :D halvimmat suikaleet on kolmen euron pintaan, kokolihasta (esim ohut leikkeet) saat pulittaa ainakin viisi euroa.
 
"sssss"
[QUOTE="jemina";29822186]Anteeksi kun jauhan mut täh kanasalaattitarpeet kuudella eurolla..? Mitä sä sinne laitat :D halvimmat suikaleet on kolmen euron pintaan, kokolihasta (esim ohut leikkeet) saat pulittaa ainakin viisi euroa.[/QUOTE]

Suikaleitapa hyvinkin, halvimpia, koska ei siihen salaattiin puolta kiloa tarvi vaan se n. 250g riittää hyvin. Mausteet löytyy jo kotoa valmiiksi, samoin paistoöljy ja osa niistä salaattiaineksista, niin ei aina tarvi kaikkea ostaa.
 
¨vieras¨
Ihan kun te pätijät itse söisitte yhtään terveellisemmin. Eiköhän suurin osa syö vähän mitä sattuu. Itse käytän vielä vähemmän ruokaan rahaa / kuukausi, en varmasti syö maailman terveellisimmin, mutta mulla on itselläni hyvä ja energinen olo ja nälkä pysyy poissa ja tykkään niistä ruuista mitä syön. Kuka jaksaa ottaa huomioon kaikki mahdolliset tarpeet protskuista, hiilareista, rasvasta, kuiduista, vitamiineista, suoloista...lista jatkuu loputtomiin. Hankalaksi menee elämä jos takerrutaan jokaiseen lillukanvarteen.
Minä jaksan ottaa huomioon kaikki protskut ja hiilarit yms. Seuraan syömisiäni hyvin pilkuntarkasti kiloklubin avulla (vaikka siis ole aina ollut normaalipainoinen). Se on eräänlainen harrastus, pyrin optimoimaan ravintoni. En myöskään KOSKAAN syö sellaista ruokaa, josta en oikeasti pidä.

Tyypillinen päivä on esim:

Aamu: Jälkiuunileipä margariinilla, päällä niin paljon ituja, salaattia ja kurkkua, kuin vaan saan suuhuni ahdettua + 2 viipaletta kinkkuleikkelettä ja 2 viipaletta polar-juustoa. Maustamaton jogurtti + banaania + reilusti mustikoita (pirtelönä siis). Iso kahvi maitotilkalla.

Lounas: Kananrinta, itse marinoitu. Reilusti papuja, porkkanaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa, paprikaa, kurkkua, sipulia. Ehkä tomaattikastike.

Välipala: pari porkkanaa tai omenaa tai kulhollinen kurkku-tikkuja.

Illallinen: Saman suuntaista kuin lounas, mutta ilman lihaa. Lihan tilalla kala, kananmuna tai sienet. Joskus lisänä jälkiuunileivän palanen.

Iltapala: Kaurapuuro "voi"silmällä.

Päivän mittaan juon vettä ja pari litraa valkoista (luomu) teetä.
 
"vieras."
[QUOTE="sssss";29822263]Suikaleitapa hyvinkin, halvimpia, koska ei siihen salaattiin puolta kiloa tarvi vaan se n. 250g riittää hyvin. Mausteet löytyy jo kotoa valmiiksi, samoin paistoöljy ja osa niistä salaattiaineksista, niin ei aina tarvi kaikkea ostaa.[/QUOTE]

Et sä voi laskea aterian hinnaksi vain sitä, mitä joudut kaupasta ostamaan ja jättää pois ne, jotka sulla on jo kaapissa valmiina.
 
omavaraisuus
Pystyy syömään terveellisesti. Syksyllä kerää marjoja pakkaseen, voi syödä myös keräämiään sieniä. Monet antavat käydä ilmaiseksi keräämässä puutarhoistaan omenoita, herukoita yms. mitä eivät itse jaksa kerätä. Kalastaa voi vuoden ympäri itse. Keväällä/alkukesästä voi kerätä myös luonnonyrttejä mm. voikukanlehtiä salaattiin, nokkosta, villiminttua... Metsäruusuja voi hyödyntää monipuolisesti (marjat, kukat). Parvekkeellakin voi kasvattaa syötäviä kasveja, jos ei puutarhaa ole. Jos puolestaan omistaa puutarhan niin sinnehän voi kylmää mitä terveellistä ikinä haluaa.

Ostoruuat (lihat yms) ostan lidlistä. Joku muu köyhä voi ne lihatkin itse metsästää. Mulla on pienet tulot mutta kuitenkin on metsää, jota vuokraan metsästyskäyttöön ja saan siten myös hirvenlihaa metsästäjiltä.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Ja kyykkyvatkaajakin oot kunnon pelle kun mutiset jostain annosten hinnoista. Kun tekee kerralla isompia satseja tai vähänkään osaa päätään käyttää, tajuaa että niitä annoksen hintoja voi pikkasen kompensoida kokonaisuuden kanssa. Ja vaikka jossain joskus joku on keksinyt että pitää syödä niin ja niin monta ateriaa päivässä, ei se tarkoita etteikö voisi syödä hyvin vaikka söisikin vaan muutaman kerran päivässä.
Ahaa, kunnon pelle olen, kun huomioin hinnan keskustelussa, jossa juuri ihmetellään hintaa. Teki sitä kanasalaattia sitten täyden kulhollisen tai yhden annoksen, annoksen hinta on sama, jos raaka-aineet jättää loput muuhun ruokaan.

Laskin tuon annoksen hinnan siten, että ostaa HALVIMMAN maustamattoman kanapaketin 9.90e/kg ja siitä laskin kuinka paljon saa käyttää 30 centin edestä (30gr). Lisäksi persikoita ei kaupasta juuri löydy, joten sitten seuraavat 30c saa käyttää 2 pieneen persikkaviipaleeseen purkista (koko purkki 1.39e).

Toki sitä kanasalaattia on käytännössä parempi tehdä yksi kulhollinen, mutta mitä sillä sitten yksi henkilö tekee? Syö koko viikon samaa lounasta? Aloittaja juuri kertoi, että tekee ruokaa vain yhdelle.


Aloittaja antoi meillä tämän esimerkin päivästään ja kysyi eikö se näytä terveelliseltä. Kyllä se toki näyttää, mutta se ei todellakaan näytä 3e/päivä kulutukselta.

Mun mielestä ei ole terveellistä, että ihminen syö vain aamupalan, yhden lämpimän aterian ja iltapalan.

Sit noi pähkinätkin kalliita. Jos siis välipalaksi syö 60centin arvosta jälleen kerran, sen välipalan hinnasta puolet jos muodostaa pähkinät, niin esim Pirkka Cashew-pähkinöitä saa ottaa pussista 2kpl.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="sssss";29822176]Ja eihän kukaan oo sanonut, että kaikkien aterioiden pitää olla samanhintaisia? Jos saisin vaikka kanasalaattitarpeet kuudella eurolla ja syön siitä pari päivää, niin eihän se ole sama asia kuin se että jos ostan hernaripurkin eurolla ja syön siitä yhtä lailla pari päivää.[/QUOTE]

Ei toki kukaan ole väittänyt, että kaikkien ruokien pitäisi olla samanarvoisia. Sinä nyt kuitenkin esitit tuon kanasalaatti/pähkinä-välipalapäiväsi ESIMERKKINÄ terveellisesti syömisestä. Nyt kun käy ilmi, ettei tuollaista voi valmistaa 3e/päivä budjetilla, niin missä on se väite, että 3e:llä voi syödä terveellisesti, jos sitten seuraavat 5 päivää vedetään hernekeittoa?

Jos tuhlaat siis 6e kanasalaattiin pariksi päiväksi, niin silloin et voi syödä MITÄÄN muuta 3e/päivä budjetilla: et aamiaista, ei välipalaa, etkä illallista.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="sssss";29822263]Suikaleitapa hyvinkin, halvimpia, koska ei siihen salaattiin puolta kiloa tarvi vaan se n. 250g riittää hyvin. Mausteet löytyy jo kotoa valmiiksi, samoin paistoöljy ja osa niistä salaattiaineksista, niin ei aina tarvi kaikkea ostaa.[/QUOTE]

Kotona löytyvät elintarvikkeet ovat ilmaisia vai miksi niitä ei tarvitse laskea salaatin kustannuksiin mukaan? Alkaa selvitä, miksi sun ruokaan siis menee niin vähän rahaa.
 
kasvissyöjätär
[QUOTE="jemina";29822185]Halvimmalla taitaa selvitä jos korvaa lihan soijalla ja linsseillä, mutta ruoka on muutakin kuin vain ravintoa ja köyhäkin tarvitsee välillä hemmottelua (sori kaikki kasvissyöjät mut liha vaan maistuu hyvältä...) :) [/QUOTE]

No kaikki eivät pidä lihasta. Itse en lihaa syö ja itkisin jos joku mulle alkaisi sitä tuputtamaan. En minäkään ikinä syö mitään mistä en pitäisi ja välillä hemmottelen itseäni kalliimmilla herkuilla vaikka rahat tiukilla onkin. Esimerkiksi tässä yksi päivä ostin helppoa, nopeaa ja syntisen hyvää valmista soija-pyttipannua josta jouduin pulittamaan 3,49€. Siitä toki riittää kahdeksi päiväksi ruokaa, mutta silti.
 
"jemina"
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823083:
No kaikki eivät pidä lihasta. Itse en lihaa syö ja itkisin jos joku mulle alkaisi sitä tuputtamaan. En minäkään ikinä syö mitään mistä en pitäisi ja välillä hemmottelen itseäni kalliimmilla herkuilla vaikka rahat tiukilla onkin. Esimerkiksi tässä yksi päivä ostin helppoa, nopeaa ja syntisen hyvää valmista soija-pyttipannua josta jouduin pulittamaan 3,49€. Siitä toki riittää kahdeksi päiväksi ruokaa, mutta silti.
Ei tietenkään pidä, mutta itse tykkään :/

kyllä kasvisruokaankin saa hyvin laitettua rahaa jos haluaa luomua tai jotain muuta kuin soijarouhetta tai linssejä. esim avokadot on aika hintavia.
 
kasvissyöjätär
[QUOTE="jemina";29823169]Ei tietenkään pidä, mutta itse tykkään :/

kyllä kasvisruokaankin saa hyvin laitettua rahaa jos haluaa luomua tai jotain muuta kuin soijarouhetta tai linssejä. esim avokadot on aika hintavia.[/QUOTE]

No saahan siihen jos haluaa. Onneks en tykkää avokadoista. :)
 
kasvissyöjätär
Ahaa, kunnon pelle olen, kun huomioin hinnan keskustelussa, jossa juuri ihmetellään hintaa. Teki sitä kanasalaattia sitten täyden kulhollisen tai yhden annoksen, annoksen hinta on sama, jos raaka-aineet jättää loput muuhun ruokaan.
Ei se annoksen hinta sama ole, vaan niiden raaka-aineiden. Sä et tunnu tajuavan että kannattaisi ennemmin tässä tilanteessa katsoa sitä miten ne rahat jakautuvat koko kuukaudelle, kuin sitä, miten ne jakautuvat per annos.

Mietitään vaikka puuroa (aamiainen tai iltapala). 700g puuropaketin saa helposti ainakin täällä alle eurolla, mutta pistetäänpä puuropaketin hinnaksi 1,00€. Paketin mukaan siitä riittää annoksia 17. 1,00€ / 17 = 0,0588235. Eli annoksen hinta on pyöristettynä 6 senttiä (kaukana siitä sinun hokemasta 60 sentistä). Siihen saa vaikka lisäksi nokareen voita (hintaa nokareelle en jaksa laskea, mutta sekään tuskin paria senttiä enempää on) tai jos oikein hurjaksi aletaan, voidaan kaivaa vaikka pakkasesta ilmaisia metsästä poimittuja mustikoita, jolloin aamiaisen/iltapalan hinta jää 6 senttiin. Nyt jääkin siis huimat 54 senttiä enemmän vaikka lounasta varten, eli yhteensä huikeat 1,14€.

Eli jos jaksaisit vähän katsoa sitä kokonaisuutta, voisit sinäkin tajuta että tuo sun 60 senttiä per ateria on tyhmä ajattelutapa. Varmasti on vaikeaa lähteä kauppaan 60 senttiä kourassa ja alkaa etsimään yhtä päivän aterioista sillä rahalla. Mutta jos tahdot asian ajatella vaikeasti niin siitä vain.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823189:
Mistä lähtien yksi cashew pähkinä on painanut liki 20g? :O
Pirkka cashew-pussissa noin 30kpl pähkinöitä, hinta 2e, paino 125gr. Sieltä saa siiis ottaa 30 centillä: 200 centtiä / 30 centillä = 6% pussista. 6% pussista (30 pähkinää) on 1.8 pähkinää.

Eli olin väärässä, 30 centillä ei saa syödä 2 pähkinää, vaan 1.8kpl.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823271:
Ei se annoksen hinta sama ole, vaan niiden raaka-aineiden. Sä et tunnu tajuavan että kannattaisi ennemmin tässä tilanteessa katsoa sitä miten ne rahat jakautuvat koko kuukaudelle, kuin sitä, miten ne jakautuvat per annos.


Eli jos jaksaisit vähän katsoa sitä kokonaisuutta, voisit sinäkin tajuta että tuo sun 60 senttiä per ateria on tyhmä ajattelutapa. Varmasti on vaikeaa lähteä kauppaan 60 senttiä kourassa ja alkaa etsimään yhtä päivän aterioista sillä rahalla. Mutta jos tahdot asian ajatella vaikeasti niin siitä vain.
En koskaan ajatellut, että 60centillä pitäisi tehdä ateria, vaan laskin annoskoon hinnan tyäden pakettien raaka-aineiden mukaan.


Jos aloittaja tekee kanasalaatin 6:lla eurolla ja vetää siihen aamupalat (munakkaat, välipalat, illalliset päälle), niin hän tuhlaa jo yhtenä päivänä 50% viikon budjetistä.
 
kasvissyöjätär
Otetaan vielä toinen esimerkki.

Syödään vaikka Oolannin perunamuusia (pakaste) ja luomu viljapihvejä.

Perunamuusin saa reilusti alle 2€:lla, mutta sovitaan että hinta on 2,00€ (noin 4 annosta)
Viljapihvit maksaa täällä 2,35€ (noin 12 pihviä).
Arkimaito maksaa täällä 0,87€. (1 litra)

Perunamuusi yhdelle maksaa 2,00€ / 4 = 0,50€
Kahdelle viljapihville (määrä minkä itse syön) hintaa tulee 2,35€ / 6 = 0.3916666€
Maitoa laitetaan perunamuusiin 0,5dl (tai sen voi korvata myös pelkällä vedellä), jolloin hintaa maidon osuudelle tulee 0,87€ / 20 = 0,0435€

Kaikki nämä yhteenlaskettuna tekee 0,9351666€ eli pyöristettynä 94snt. Itselleni tämä riittää mainiosti ainoaksi päivän ateriaksi, mutta sovitaan että siinä on sitten vaikka yhdistelty lounas ja illallinen, jolloin (2 x 60snt = 1,20€ - 0,94€ = 0,26€) jää vielä 26 senttiä ylimääräistä, mikä jää sitten taas muihin aterioihin käytettäväksi.

Mutta tämähän varmasti oli kanssa aika huono esimerkki, koska se on niin järkyttävän epäterveellistä jos ei syö kahta lämmintä ateriaa päivässä.
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja kasvissyöjätär;29823404:
Mutta tämähän varmasti oli kanssa aika huono esimerkki, koska se on niin järkyttävän epäterveellistä jos ei syö kahta lämmintä ateriaa päivässä.
Aterioiden lämpötilalla ei ole mulle väliä, enkä ole kovin perillä viljapihvien aineksista, mutta eikö tuo ole ravintoarvoiltaan aika epäterveellinen ateria? Ei taida olla paljon proteiinia, hyvää rasvaa, kasvikset loistaa poissaolollaan...? Liekö pelkkä kaurapuuro öljytipalla olisi ravintoarvoiltaan terveellisempi vaihtoehto?
 

Yhteistyössä