Kohtukuolemasta...:(

  • Viestiketjun aloittaja torni
  • Ensimmäinen viesti
voi argh!!!!! |O |O miten voi tapella tämmöisistä asioista.. onko sillä nyt oikeasti väliä misää vaiheessa se pikkuinen on kuollut. voidaanhan tuolla logiikalla alkaa vähättelemään kohtukuoleman kohdanneita et ei se ole yhtään niin pahaa kuin jo syntyneen lapsen kuolema. oikeasti ihmiset! kenenkään surua ei pidä vähätellä, eikä niillä termeillä ole mitään merkitystä ihmiselle joka sen toivotun tai jo olemassa olevan lapsen on menettänyt. :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
N***itaan nyt sit pilkkua! Mun tapauksessa ei tullut "klönttiä" vessanpönttöön vaan tehtiin kaavinta nukutuksessa.
Kysynpähän vaan, että kaavitaanko kohtukuolemassa kohtu tyhjäksi?
Miksi kysyt? Riippuu varmaan tilanteesta, esim. irtoaako istukka hyvin vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
N***itaan nyt sit pilkkua! Mun tapauksessa ei tullut "klönttiä" vessanpönttöön vaan tehtiin kaavinta nukutuksessa.
Kysynpähän vaan, että kaavitaanko kohtukuolemassa kohtu tyhjäksi?
EI! Mutta vauvamme kuoli kohtuun. Keskeytynyt keskenmeno tai mikä tahansa nimeltään..jokatapauksessa kuoli kohtuun. Mutta ei viitsi vääntää..meille asia on näin. Enkä tarkoita että tässä meidän tapauksessa olisi VIRALLISESTI ollut kyse kohtukuolemasta!
 
sari
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Siskontytär kuoli kohtuun lääkärin virheen takia, siskolla oli ollut paineet katossa ja turvotusta. Lisäksi vauva oli yliaikanen (42+jotain). Vauva oli kuristunut napanuoraan. Terve, kaunis tyttö oli ollut. :(

Lääkäri sai huomautuksen.
kauheaa!! eikö lääkäri todellakaan joutunut sen ihmeemmin vastuuseen? Miksei siskosi vienyt asiaa oikeuteen?
mun kummitätille kävi melkein samoin.maanantaina meni sairaalaan kun rupesi lapsivettä tiputtelemaan,viikkoja oli jo 42.lähettivät kotiin kun sairaalassa täyttä ja käynnistys oli sovittu tulevaksi torstaiksi.torstaina meni sairaalaan jolloin tyttö oli kuollut=(lapsivettä ei ollut enää jäljellä.
olin itse raskaana samaan aikaan enkä voinut mennä hautajaisiin ison vatsani kanssa.ei pystynyt näkemään meijän neitiä kun vasta hieman alle vuoden ikäisenä,ja silloinkin oli erittäin raskasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sari:
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Siskontytär kuoli kohtuun lääkärin virheen takia, siskolla oli ollut paineet katossa ja turvotusta. Lisäksi vauva oli yliaikanen (42+jotain). Vauva oli kuristunut napanuoraan. Terve, kaunis tyttö oli ollut. :(

Lääkäri sai huomautuksen.
kauheaa!! eikö lääkäri todellakaan joutunut sen ihmeemmin vastuuseen? Miksei siskosi vienyt asiaa oikeuteen?
mun kummitätille kävi melkein samoin.maanantaina meni sairaalaan kun rupesi lapsivettä tiputtelemaan,viikkoja oli jo 42.lähettivät kotiin kun sairaalassa täyttä ja käynnistys oli sovittu tulevaksi torstaiksi.torstaina meni sairaalaan jolloin tyttö oli kuollut=(lapsivettä ei ollut enää jäljellä.
olin itse raskaana samaan aikaan enkä voinut mennä hautajaisiin ison vatsani kanssa.ei pystynyt näkemään meijän neitiä kun vasta hieman alle vuoden ikäisenä,ja silloinkin oli erittäin raskasta.
Mä odotin mein nuorimmaista vikoilla viikoilla, ikäeroa olisi mein pojalle ja siskontytölle tullut kolmisen viikkoa. Hautajaisiin en pystynyt menemään, kun ennakoi jo synnytystä, eikä sisko olisi mua halunnut nähdäkään ison mahani kanssa.

 
^ ^
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Meidän vauvanalku kuoli kohtuun viime kuussa. Oltiin vielä onneksi aika alussa, rv:lla 10. Syynä ilmeisesti myyräkuume jonka sairastin raskauden alussa..olin tosi huonossa kunnossa.
Hei, tuo ei ole kohtukuolema ja minusta on melkein loukkaavaa edes verrata!
Etkö ymmärrä että VAUVA KUOLI KOHTUUN! Ei ollut vuotoja missään vaiheessa eikä mitään!
se on keskeytynyt keskenmeno, ei kohtukuolema.
Jokatapauksessa kuoli kohtuun.
Eikös ne kaikki keskenmenotkin kuole kohtuun?? keskenmeno ja kohtukuolema on ihan eri asia..
 
Näissä asioissa suru on aina suuri, oli sitte kyse kohtukuolemasta, varhaisesta tai myöhemmästä keskenmenosta, pienen tai isomman lapsen kuolemasta, tai lapsettomuudesta. Kaikissa on kyseessä suuri menetys, eikä toisen surua pidä koskaan vähätellä!
 
vihreä
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Näissä asioissa suru on aina suuri, oli sitte kyse kohtukuolemasta, varhaisesta tai myöhemmästä keskenmenosta, pienen tai isomman lapsen kuolemasta, tai lapsettomuudesta. Kaikissa on kyseessä suuri menetys, eikä toisen surua pidä koskaan vähätellä!
kukaan ei olekaan vähätellyt, vaan useampi on tässä kertonut ne oikeat termit. ei ehkä ole kovin tärkeää, mutta keskeytynyt keskenmeno vaan on eri asia kuin kohtukuolema, ei se ole vähättelyä. mutta kun jotkut haluaa vääntää sen oman asiansa erilaiseksi kuin se onkaan.
 
Hei
M' tunnen nokialta yhden pariskunnan, jolta kuoli kaksi vauvaa, täysaikaista,m ihan viimeisinä raskauspivinä. Ensimmäinen oli kuulemma jokin sattumajuttu, jota ei sen paremmin tutkittu. Joskus kuulemma vaan käy niin. Lapsi oli poika.

Melko pian alkoivat odottaa toista (en muista sitä väliä nyt ihan tarkkaan, mutta max. pari vuotta) ja jälleen synnyttivät taysaikaisen, kuolleen pojan.

En tiedä miten heille sitten kävi, erosivatko vai ovatko jatkaneet edelleen. Olen tätä naista nähnyt joskus työntävän punasomisteisia vaunuja, ja tulin tosi iloiseksi. On sitten ainakin saanut lapsen, elävän, terveen. (Näin haluan ajatella, enkä siten, että hän olisi työntänyt jonkun toisen lasta) Mutta ilmeisesti sitten tyttö, eli saattoi olla jostakin perinnöllsestä, vain pojilla esiintyvästä, kuolemaan johtavasta sairaudesta tai vastaavasta heillä kyse.

Tämä pariskunnan mies siis on isoveljeni vanhoja koulukavereita, eli sitä kautta vaan sellainen hyvänpäiväntuttu-juttu.
 
Kokemus
Koin kohtukuoleman,tai siis papereissa lukee keskeytynyt keskenmeno,raskausviikolla 19.Syytä ei koskaan selvinnyt,sikiö oli "normaali" patologin mukaan.
Se mikä minua jäi harmittamaan oli,että olisin halunnut haudata lapseni,mutta kuulema keskenmenneitä ei saa hautaan saatella,ne poltetaan sairaalan uunissa muun "biojätteen" mukana.
 
Ei kai tuosta tarvi enää vääntä kättä? Mutzi81:lle ilemisesti termi kohtukuolema oli vieras ja siksi hän puhui tuossa omasta keskenmenostaan missä siis sikiö myös kuoli kohtuun. Ei varmasti tarkoittanut loukata ketään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskenmeno on varmasti aina kova paikka. On kuitenkin eri tilanne, jos raskaus päättyy kun esim. vauvan liikkeet eivät vielä tunnu ja näy ulospäin kuin sellaisen vauvan menetys, joka olisi jo elinkelpoinen kohdun ulkopuolellakin. En halua tässä vähätellä keskenmenon kokeneiden tuskaa. Olen sen valitettavasti kokenut itsekin. Kyse on kuitenkin eri asiasta ja "oikean" kohtukuoleman kokenut saattaa (ymmärrettävästi) loukkaantua keskenmenoista puhumisesta tässä asiassa. Ystäväni vauva kuoli kohtuun ihan muutama viikko ennen laskettua aikaa ja samoihin aikoihin minulla oli keskenmeno rv 9. Toki minulla oli suuri suru, mutta kuka tahansa täysjärkinen varmaan tajuaa kumman elämässä oli suurempi tragedia meneillään...
samaa mieltä,minullakin keskenmeno kokemus...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
eikös rv 10:lla ole vielä keskenmeno eikä kohtukuolema...
No en tiedä mikä on virallisesti! Mutta meille se oli kohtukuolema. Kaiken luultiin olevan hyvin ja sitten ultrassa ei enää näkynyt sykettä vauvalla.
kehtaatkin väittää kohtukuolemaksi! tätä lasta et haudannut niinkuin kohtukuollut täytyy.
mitä ihmeen väliä sillä on miksi nimittää sitä että vauva kuolee kohtuun. Kohtuun kuollut se on 10 viikkonenkin, vai?

viralliseti kohtukuolema on jos sikiö kuolee 20 viikon jälkeen ennen sitä puhutaan keskenmenosta!! kuitenkin jokainen ajattelee tavallaan..eikä kannata vähätellä keskenmenon kokeneita, meillä on myös todella kamala fiilis :ashamed: itsellä km rv. 10+5 :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
voi argh!!!!! |O |O miten voi tapella tämmöisistä asioista.. onko sillä nyt oikeasti väliä misää vaiheessa se pikkuinen on kuollut. voidaanhan tuolla logiikalla alkaa vähättelemään kohtukuoleman kohdanneita et ei se ole yhtään niin pahaa kuin jo syntyneen lapsen kuolema. oikeasti ihmiset! kenenkään surua ei pidä vähätellä, eikä niillä termeillä ole mitään merkitystä ihmiselle joka sen toivotun tai jo olemassa olevan lapsen on menettänyt. :hug:
hmm..no ei minusta kyllä olekkaan :| siis sama asia se että lapsi kuolee kohtuun kun se että esim joku 8v kuolee..
 
Kysymys ei tainnut ollakaan, kellä on pahin fiilis ja mikä on pahinta, vaan aloittaja kysyi onko todettu mikä oli syynä. Keskenmenojen syitä harvoin tutkitaan, kohtukuolemien syyt usein tutkitaankin, ellei sitten aina. Siinä mielessä eri juttu tulla keskenmenon kokeneena kirjoittamaan että kuoli kohtuun... Koska siinä vaiheessa ei lääkärit lähde arvailemaan syytä. Jokainen toki kokee surun omalla tavallaan eikä sitä kukaan voi vähätellä. Eikä tässä kukaan ole vähätellytkään, ne termit vaan on erilaiset ja onhan se keskeytynyt keskenmeno ja kohtukuolema käytännössäkin eri asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JJ-t:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
eikös rv 10:lla ole vielä keskenmeno eikä kohtukuolema...
No en tiedä mikä on virallisesti! Mutta meille se oli kohtukuolema. Kaiken luultiin olevan hyvin ja sitten ultrassa ei enää näkynyt sykettä vauvalla.
kehtaatkin väittää kohtukuolemaksi! tätä lasta et haudannut niinkuin kohtukuollut täytyy.
mitä ihmeen väliä sillä on miksi nimittää sitä että vauva kuolee kohtuun. Kohtuun kuollut se on 10 viikkonenkin, vai?

viralliseti kohtukuolema on jos sikiö kuolee 20 viikon jälkeen ennen sitä puhutaan keskenmenosta!! kuitenkin jokainen ajattelee tavallaan..eikä kannata vähätellä keskenmenon kokeneita, meillä on myös todella kamala fiilis :ashamed: itsellä km rv. 10+5 :'(
Siis se virallinen raja on 22 viikkoa.

 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
N***itaan nyt sit pilkkua! Mun tapauksessa ei tullut "klönttiä" vessanpönttöön vaan tehtiin kaavinta nukutuksessa.
Kysynpähän vaan, että kaavitaanko kohtukuolemassa kohtu tyhjäksi?
EI! Mutta vauvamme kuoli kohtuun. Keskeytynyt keskenmeno tai mikä tahansa nimeltään..jokatapauksessa kuoli kohtuun. Mutta ei viitsi vääntää..meille asia on näin. Enkä tarkoita että tässä meidän tapauksessa olisi VIRALLISESTI ollut kyse kohtukuolemasta!
Voi hyvä luoja sentään, eiköhän lähes kaikissa keskenmenoissa vauva kuole kohtuun, ja siten sieltä poisuu joko itsestään tai lääkkeellisesti tahi kaavittuna.

Minulla siis tosiaan 2 ultrassa löydettyä keskeytynyttä keskenmenoa, yksi itsestään keskeytynyt, ja yksi viikolla 16 tapahtunut keskenmeno, joka alkoi lapsiveden menolla. Eivätkä nämä olleet kohtukuolemia yksikään.

Kaikkein raskain keskenmeno on ollut henkisesti ja fyysisestikin se viikolla 16 keskenmennyt raskaus. Menetin paljon verta, sitä tankattiin kahden pussin verran, silti vielä viikko keskenmenon jälkeen hb oli vain 105. Jo tuosta syystä oli valtavan väsynyt, ja rankkaa oli menettää pikkuinen noin myöhään, eihän tuolloin enää keskenmenot ole mahdollisia. Ultrassakin oli pientä ihailtu ja kaiken piti olla hyvin.

Mutta jos lapsen menettäisi vielä myöhemmin, aivan varmasti tilanne olisi vielä vaikeampi.

Itselläni hirveintä on ollut kyllä tuon keskenmenon jälkeinen raskaus, jonka laskettu aika oli päivälleen sama kuin keskenmenon jälkeen, vain siis vuotta myöhemmin. Ihan koko raskauden ajan pelkäsin.
 
Think
Etkö ymmärrä että VAUVA KUOLI KOHTUUN! Ei ollut vuotoja missään vaiheessa eikä mitään!
Koit keskenmenon. Todella kamalaa, mutta sinun vauvasi oli vasta pieni , ei edes ihmisen näköinen. Kohtukuolema ja keskenmeno on kaksi TÄYSIN eri asiaa. Surra toki saa, mutta itse 3 keskenmenoa kokeneena en edes väitä, että tietäisin miltä tuntuu kun VAUVA kuolee kohtuun. Jatkossa kannattaa ottaa ehkä faktat selville...
 

Yhteistyössä