Kokeneet auttaka!! Etelänmatkasta 1,5-vuotiaan kanssa!

Kertokaapas kokeneemmat, miten on sujunut n.6 tunnin lentomatka vilkkaan 1,5-vuotiaan kanssa? Olemme lähdössä reissuun Kanariansaarille, matkustettu ollaan kahdestaan aikoinaan paljonkin monissa lomakohteissa, mutta nyt lapsen kanssa ensimmäinen reissu hiukan jännittää. Varsinkin kun ei tuo meidän neiti ole kovinkaan sylissä viihtyvä tapaus ja nostaa helposti metelin jos ei saa haluamaansa.

Miten lentokoneessa tapahtuu ruuan lämmitys, lämmittääkö lentoemäntä sen tarvittaessa? Entäs öiseen aikaan matkustus, miten on sujunut? Meillä kun joudutaan lähtemään reissuun keskellä yötä, miten mahtaa sujua kun kesken unien joudutaan herättämään ja pukemaan. Onkohan sitten lentokoneessa jo unikiukkuhuutokohtaus odotettavissa...?

Miten olette pärjäilleet maidon kanssa matkalla, ovatko paikalliset maidot kelvanneet vai oletteko ottaneet kotoa mukaan? Entäs purkkiruokien saatavuus/valikoima Kanariansaarilla ja ovatko kelvanneet jälkipolvillenne? Tietysti ravintoloissahan tuon ikäinen voi syödä jo samaa kuin muutkin...

Paljon on varmasti tästäkin aiheesta ollut keskustelua, mutta en ole löytänyt kaikkiin kysymyksiini kaipaamaani vastausta. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!!
 
Ei olla oltu Kanarialla, mutta matkalla kuitenkin tuon ikäisen kanssa. Lentomatka oli yhtä h*vettiä molempiin suuntiin, mutta siitä selvittiin. Mennessä oli yölento, josta poika nukkui ehkä 30 min (kokonaisaika 10,5 tuntia). Paluussa oli päivälento.

Koneessa söi muiden kanssa samaa ruokaa (sai jostain syystä oman ruuan vaikkei ollut varattu paikkaa) ja lämmittämätöntä purkkiruokaa (tottunut siihen jo kotimaassa) sekä näkkäriä ja kaikenlaista muuta pientä.

Maidoissa luotin paikalliseen, mukana oli vain muutama iskukuumennettu tetra. Hyvin maistui. Muita ruokia ei ollut varattu mukaan kuin muutama puurotetra varuiksi, jos ruoka ei maistu ja pari pakettia Elovenan välipalakeksejä (käteviä pitämään nälkää loitolla).

Reissuun vaan rohkeasti ja hyvää matkaa!
 
Me olimme Teneriffalla aikoinaan 8-kuisen kanssa, mutta purkkiruoka valikoimista en muista mitään! itseasiassa se oli toinen ulkomaanmatkamme esikoisen kanssa ja ekan matkansa hän teki 2-kuisena, joten eväissä ei ollu paljon miettimistä. Mulla luultavasti oli mukana yksi purkki Muksu-marjapuuroa (Tuttelia se sillon oli)joka päivälle, sitä kun voi syödä kylmänäkin. Luultavasti ne eväät myös tulivat mukana kotiin, koska myöhemmillä reissuilla en ole lapsille juuri evästä varannu, korkeintaan muutaman purkin tuota marjapuuroa. Etelässä kun saa aina hyviä ja tuoreita hedelmiä ja banaani on oiva välipala ja kun itse valitsee ravintolassa annoksensa niin, että siitä löytyy lapselle jotain, pääsee helpoimmalla.
Jos on yöllä lähtö, pukisin lapset illalla valmiiksi niin, ettei tarvi kun hiljaa nostaa autoon, ainakin meillä saattaa onnistua jopa kokoanaan heräämättä, ainakin uni tulee heti kun auto lähtee liikkeelle. Lentokentällä pyrkisin samaan, vähin äänin rattaisiin ja toivoisin että käy tuuri ja saa rattaat koneeseen, ettei tarvi kantaa nukkuvaa muksua. Varoiksi vain yksi käsimatkatavara, jotta toinen voi kantaa nukkuvaa lasta ja toinenmatkatavaraa, jos joutuu rattaat jättämään.
Viimeksi lensimme syksyllä 10-11 kuisen kanssa 12 tuntia yöllä ja alle 2-vuotiaille, joilla ei siis omaa paikaa ollut, jaettiin patjat, jotta saivat nukua lattialla. Mun mielestä yölennot on lasten kanssa helpoimpia, koska ainakin meillä ne tosiaan on nukkunu ne lennot. Se eka päivä voi sitten olla tukala, kun mä en saa nukuttua koneessa ja muksut puhkuu intoa, pitäis ehtiä heti ekana päivänä jokapaikkaan ja ite on ihan kuollu kun on valvonu yön koneessa.
Maitoa...jaa, mä olen imettäny jokaista pitkään ja välillä lykänny imetyksen lopettamista ihan tarkoituksella edessä olevan matkan yli, mutta ei mulla maitoja koskaan ole mukana ollu. Meillä ei kyllä kovia maidon juojia olla muutenkaan, mutta matka ei ole ollu ongelma, vaikka ei maitoa olis saanukkaan. Hyla-pillimaitoja mulla on ollu, jos jotain on ollu, ne kun säilyy huoneen lämmössä.
 
Meilla on kolme vilkasta poikaa ja lentomatkat valilla yhta tuskaa... :/ Yolennot sujuvat kivuttomammin, silla lapset nukkuvat lentokoneessa. Minakin pukisin lapselle matkavaatteet paalle jo kotona ennen nukkumaanmenoa, ettei turhaan tarvitse herattaa.
Kanarialta loytyy laaja valikoima lasten purkkiruokia, lahinna saksalaisia. Tosin meilla tuonikaiset on syoneet tavallista ruokaa. Maitojakin on kaupassa monenlaisia.Olen suosinut iskukuumennettuja, koska en oikein luota heidan pastorointimenetelmiinsa...
 
Ibi
Olimme helmikuussa Lanzarotella 1,5 vuotiaan kanssa. Menolento sujui ihan suht koht siedettävästi. Meitä oli 3 aikuista, istuimme vierekkäin joten tyttö pääsi vaihtamaan sylistä toiseen. Henkilökunta lämmitti ruuan pyydettäessä ja lapsi sai sämpylää nakerrettavakseen kun aikuisille tuli ruoka. Mukana oli kaikenlaista pikkutilpehööriä, uusia leluja, kirjoja, keksiä, viinirypäleitä joilla yritettiin aikaa kuluttaa. Kiukkukohtaus iski kuitenkin tyttö huusi ja rimpuili varmaan vartin ennenkuin nukahti isänsä syliin. Koneessa oli varmaan 10 samanikäistä joten kokoajan joku itki jossain.
Lanzarotella ei ollut kuin 2 eri lastenpurkkiruokaa, nekin ihan soseita. Hedelmäsosoita oli useita. Mulla oli mukana jokaisella päivälle yksi purkkiruoka ja toinen ruoka tilattiin ravintolasta, lasten pasta tms. Ostin maitoa kaupasta joka maistui todella oudolle, heitettiin menemään ostettiin toisen merkkinen joka maistui ihan tavalliselle, sitä tyttö joi koko viikon.
Tulomatka olikin vaikeampi, paikka (kone)oli pienen mielestä nähty joten siinä ei ollut mitään uutta tutkittavaa. Kyllä oli rättipoikkiolo kun tultiin kotiin kun olit 6 tuntia ollut veitsenterällä että mistä se pieni nyt vetää herneet nenään ja alkaa rimpuilemaan :(
Mutta kyllä se matkustelu on niin mukavaa että yksi 6 tuntia sinne tänne jos ei homma sillähetkellä mene niin kuin toivoisi
:flower:
 
Kiitos vastauksistanne!!

Erityisesti Ibille kiitokset, mekin olemme lähdössä meinaan Lanzarotelle. Jos mieleesi tulee vielä jotain muuta ko. matkakohteesta niin kirjoittele!

Ja muutkin, laittakaa vain lisää vinkkejä pienen kanssa matkustamiseen!!! Taitaa tulla aika pitkät 6 tuntiset lentokoneessa, meillä kun on erityisen temperamenttinen tyttö...mutta kaipa sitä ääntä maailmaan mahtuu. :)
 
Ibi, missä hotellissa olitte Lanzarotella? Me ollaan menossa sinne joulukuussa, pojalla on silloin ikää 2,5 vuotta eli odotan reissusta huomattavasti helpompaa kuin viime joulukuussa. Pojalla kun on paikoitellen jo jotain järkeä päässä ja kävelee pitkiä matkoja ja syö normaalia sapuskaa.
 
Ibi
Olimme Playa Flamingossa, Playa Blancassa.
Fuerteventuralla kannattaa käydä ehdottomasti, vaikka laivamatka onkin kallis. Fuerten kaupungissa rantakadun vieressä on halpa Benettonin lastenvaatemyymälä.
Mikäli vuokraatte auton kannattaa käydä mm. maanalaiset luolat, Jameos del Agua ja Cuevas de los Verdes. Sinne ei voi viedä rattaita ja lasta joutuu kantamaan paikoin matalissakin onkaloissa mutta on näkemisen arvoinen. :) Rancho Texaco Parkin jätimme seuraavaan kertaan.
 
Olimme ekan kerran tyttäremme kanssa Dubaissa kun hän oli 1,5 vuotias. Lento oli yöllä. Meillä meni todella hyvin lento, oli aivan innoissaan uudesta ympäristöstä. Nukkui n. puolet lennosta(3h). Meillä oli mukana leluja, kirjoja ja pikkupurtavaa. Oma positiivinenasenne auttaa. Aikaa kulu jonkin verran myös musiikkia kuunnellen. Suosittelen panostamaan ensimmäiseen matkaan lapsen kanssa, meillä tähän asti sujunut hyvin kaikki lennot.
(meillä taisi puraista oikea lento-kärpänen, nyt 4-vuotiaana kyselee koska me mennään lentokoneeseen)
 

Yhteistyössä